Jumaat, 19 Ogos 2011

07 di ipoh - Google Blog Search

07 di ipoh - Google Blog Search


Kehilangan Bukit Batu Kapor <b>di Ipoh</b> Akibat Kuari | Aduan Rakyat Online

Posted: 24 Jul 2011 11:19 AM PDT

Salam,

Setiap kali melalui lebuhraya PLUS di Ipoh keindahan Bukit Batu Kapornya amatlah mengkagumkan. Malangnya apabila diamati dengan perinci, majoriti daripada bukit-bukit batu kapor ini adalah sisa kesan tinggalan kuari yang telah dilakukan sejak 100 tahun dahulu.

Lebih menyedihkan lagi, kini masih terdapat banyak lagi aktiviti-aktiviti kuari yang sedang rancak dijalankan dan melihat bukit-bukit ini ditarah dengan rakusnya amat menyedihkan.

Gunung batu kapur yang terdapat di Ipoh adalah proses semula jadi yang memakan masa jutaan tahun. Nilai komersial gunung ini untuk jangka panjang sebenarnya adalah jauh lebih tinggi jika dimenafaatkan bagi tujuan industri pelancongan dan industri hartanah berbanding dengan industri kuari yang memusnahkan itu.

Pembukaan Sunway lagoon yang menjadikan gunung kapur sebagai tarikan di Ipoh dan pembangunan Kondominium Mewah yang dikenali sebagai Heaven contohnya yang bernilai jutaan ringgi seunit di Tambun contohnya telah meningkatkan kemasukan pelabur ke daerah ini.

Kehadiran wargaemas dari luar negara dalam Program My Second Home oleh kerajaan Malaysia yang memilih Bandaraya Ipoh sebagai rumah persaraan berdasarkan keindahan alam dan cuacanya juga membuktikan bandaraya Ipoh adalah sebuah destinasi berpotensi untuk di majukan sebagai industri hartanah dan pelancongan di masa hadapan.

Namun kerosakan kekal akibat dari aktiviti kuari telah menghilangkan tarikan utama Bandaraya Ipoh akiabat dari kegelojohan dan ketamakan pengusaha dan tidak perihatinan kerajaan dan penguasa tempatan meluluskan kuari tanpa memikirkan hak generasi hadapan menikmati alam semulajadi anugerah tuhan yang indah ini amatlah dikesalkan.

Berdoa agar lebih-ramai masyarakat dapat menyertai kempen menyelamat bukit batu kapor di Ipoh dan melalui kempen ini diharap dapat mengurang atau menghentikan secara terus bukit-bukit ini dijarah hanya untuk keuntungan yang sedikit.

Facebook Against destruction of Ipoh limestone hills:
http://www.facebook.com/group.php?gid=139107816129906

Terima Kasih.

By: abdul jamaluidn

Aduan yang berkaitan:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan