Jumaat, 7 Oktober 2011

07 di tapah - Google Blog Search

07 di tapah - Google Blog Search


Bukit Tunggal: Guru di SMK Tun Abdul Razak <b>Di Tapah</b> Kuching <b>...</b>

Posted: 10 Aug 2011 06:36 AM PDT



Kuching
Wednesday, 10th August 2011


Nampak gayanya unsur perkauman telah menular ke Sarawak. Kenyataan perkauman yang dibuat oleh guru di SMK Tun Abdul Razak baru-baru ini yang mengarahkan 5 pelajar balik ke negara China tidak pernah berlaku di Sarawak sebelum ini nampaknya telah menular ke Sarawak. Inilah bahana Slogan 1Malaysia yang diwar-warkan oleh Najib tetapi sebenarnya hanyalah gimik politik semata-mata.
Sila baca laporan Malaysian Chronicles berkenaan kenyataan guru berkenaan. Bukittunggal berpendapat sekiranya apa yang dilaporkan adalah benar, guru berkenaan wajar diberhentikan. Beliau tidak layak untuk memimpin generasi muda negeri tercinta Sarawak.

Seperti yang ditakuti, budaya perkauman UMNO mula mendapat laluan ke Sarawak menyebabkan kesedihan kepada ramai yang mendengar seorang guru memberitahu lima pelajar Cina untuk kembali ke China kerana markah Bahasa Malaysia mereka tidak berapa baik. Kata-kata itu didengar oleh guru-guru kakitangan dan beberapa pengawas sekolah yang berhampiran pejabat sekolah.

Kejadian itu berlaku di Sg. Tapah, Batu 24 di SMK Tun Abdul Razak pada hari Jumaat selepas lima daripada enam pelajar Tingkatan Lima yang telah digantung kembali ke sekolah untuk mendapatkan penjelasan bagi penggantungan mereka.

Dalam satu sidang akhbar pagi ini, Ahli Parlimen Kuching, Chong Chieng Jen bersama dengan lima pelajar tersebut dan ibu bapa mereka berkata, mereka tertekan dengan kata-kata berunsur hasutan itu dan memanggil untuk tindakan sewajarnya diambil terhadap guru tersebut.

Tidak cukup ditolak mata, perlu 'kembali' ke China juga

Menurut kata lima pelajar itu, Jiew Tzann Liew, Voon Gwo Jiunn, Shen Yit Ming, Jong Tian Liong dan Bong Vui Chiat, mereka digantung kerana mereka tidak melakukan kerja rumah Sejarah mereka maka 10 mata telah ditolak daripada mereka. Tambahan 50 mata telah ditolak kerana ia telah mendakwa bahawa mereka berlima telah 'melawan' guru Sejarah itu.

Lima pelajar itu kembali ke sekolah kerana mereka mendakwa bahawa mereka tidak melawan guru dan menjelaskan kepada seorang guru Cina dalam kedua-dua bahasa Mandarin dan BM apabila seorang guru Dayak berjalan lalu.

Guru yang mengajar pelajar Tingkatan enam itu berkata, "Budak budak bodoh. Bahasa pun tak pandai, balik China, "Salah seorang pelajar berkata, dia bertanya kepada guru itubagaimana beliau boleh mengatakan perkara seperti ini.

Lima pelajar lelaki itu berkata semua orang berhenti bercakap selepas guru tersebut membuat kenyataan begitu dan mereka pun pulang ke rumah.

Jenama BN dan rekod Muhyiddin yang lalu

Chong berkata, kenyataan itu bukan hanya bersifat perkauman tetapi menghasut dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. "Ini jenis pernyataan yang sering didengar di Malaysia Barat dan kini ia telah datang ke Sarawak. Ia bermula dengan Ahli Parlimen yang memberitahu seorang Ahli Parlimen Cina untuk kembali ke China. Ini merupakan jenama BN yang berkuatkuasa di negara ini, "katanya.

Mengulas bahawa Perdana Menteri Najib Razak mempunyai konsep 1Malaysia, 1Kopitiam, 1Clinic, Chong berkata semua ini adalah hanya propaganda tetapi tiada tindakan positif untuk menyatukan rakyat. "Dan sekarang kita mempunyai pegawai-pegawai kerajaan yang secara tidak sedar menganggap orang Cina sebagai orang asing di tanah mereka sendiri. Perkauman telah merangkak masuk ke dalam institusi pengajian di negara ini. Orang Cina juga adalah warganegara Malaysia dan tiada siapa yang boleh mengambil itu daripada kami"

Chong juga berkata bahawa apabila Malaysia ditubuhkan pada tahun 1963, orang Cina sudah lama menetap di negara ini.

Meminta Menteri Pelajaran, Muhyiddin Yassin, mengambil tindakan yang sewajarnya dan telus kali ini, Chong juga berkata bahawa seorang guru sebelum ini yang menyebut perkataan yang sama terhadap pelajar telah dipindahkan dan dinaikkan pangkat.

"Ini menghantar mesej yang salah kepada guru-guru," katanya.

Sedih tetapi ia akan berlaku lagi

Meminta Najib untuk menunjukkan keseriusan dalam konsep 1Malaysia itu, Chong berkata selain mengambil tindakan terhadap guru tersebut, buku-buku Sejarah perlu dikaji semula dan pengiktirafan diberi kepada semua kaum kerana sumbangan mereka dalam pembentukan Malaysia. "Kandungan buku sejarah hanya untuk menggerakkan agenda UMNO dan ini perlu dihentikan dengan serta-merta," katanya yang menyatakan bahawa beliau akan menulis surat kepada Menteri Pelajaran, Jabatan Pendidikan Sarawak dan guru besar sekolah untuk tindakan diambil.

Chong berkata ironinya, Tapang adalah satu bahagian pilihan raya di bawah Roland Saga dan dalam persidangan Dewan yang lalu, Roland meminta Ahli Dewan Undangan Negeri Padungan, Wong King Wei untuk kembali ke China apabila Wong memuji sistem pengangkutan awam yang cekap di China.

Apabila sekolah tersebut dihubungi, guru besar tidak menjawab telefon dan kakitangannya mendakwa bahawa dia tiada di situ. Kakitangan pengurusan kanan sekolah yang bersetuju untuk bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan berkata, salah seorang ibu bapa lima pelajar itu telah hadir ke sekolah untuk mendapatkan penjelasan. Beliau berkata guru besar telah memberitahunya mengapa pelajar lelaki itu digantung dan guru besar itu juga telah membuat permohonan maaf secara peribadi kepada ibu bapa kerana mengucapkan kata-kata 'balik China'.

Kakitangan pengurusan berkata guru tersebut berkeadaan emosi pada hari tersebut dan tidak bermaksud apa yang dikatakannya secara serius. Beliau menambah bahawa ibu guru tersebut juga adalah Cina dan dia menyesal mengenai kenyataan yang dibuat. "Kita semua sedih dengan apa yang telah berlaku," kata kakitangan itu.

- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Catat Ulasan