Sabtu, 7 April 2012

07 di tronoh - Google Blog Search

07 di tronoh - Google Blog Search


SUARA PERAK: Penternak Ikan Kui Kampung Baru Bali, <b>Tronoh</b> <b>...</b>

Posted: 06 Apr 2012 11:23 PM PDT

Kenyataan Media YB V.Sivakumar, Timbalan Pengerusi DAP Perak, ADUN Kawasan Tronoh pada 7/4/2012 di Batu Gajah.
Penternak Ikan Kui Kampung Baru Bali,Kecewa Dengan Kerajaan Perak
Negeri Perak menghasilkan bekalan terbesar ikan negara, baik untuk makanan begitu juga ikan hiasan. Adakah kerajaan negeri memberi sokongan secukupnya untuk penternak-penternak ikan? Mereka memerlukan bantuan, sokongan dan dokongan daripada kerajaan negeri. Apa gunanya kita hanya memberi statistik yang membanggakan tetapi tidak ada inisiatif kerajaan untuk membantu penternak-penternak ikan ini.
Penternak-penternak ikan hiasan tidak dibantu oleh kerajaan untuk mengiatkan lagi perusahaan ini. Penternak-penternak ikan hiasan di Tronoh, Sungai Siput, Gopeng dan beberapa tempat yang lain tidak dipedulikan oleh kerajaan negeri. Malah kerajaan negeri sering kali menjadi penghalang dan sentiasa memberi masalah kepada penternak-penternak ini. Tanah dan kolam yang diusahakan oleh penternak-penternak ini diberi milik kepada pihak ketiga. Kemudian penternak-penternak ini diberi tekanan dan dihalau dari kawasan yang diusahakan oleh mereka. 
Saya rasa sedih melihat penternak-penternak ikan kui di Kampung Baru Bali, Tronoh. Produk ikan kui dari Kampung Baru Bali mempunyai gred atau kualiti yang cukup tinggi untuk pasaran antarabangsa. Setahu saya tidak ada apa-apa bantuan yang diberikan oleh kerajaan negeri Perak kepada penternak-penternak ikan kui ini. Pencapaian dan kemajuan yang dicapai oleh mereka setakat ini adalah hasil daripada titik peluh sendiri.
Mereka telah membuat permohonan tanah kolam bebarapa tahun yang lalu tetapi sehingga hari ini tidak ada maklum balas yang positif daripada kerajaan negeri. Jika tanah kolam itu diberi milik kepada penternak-penternak ini, maka perusahaan ini dapat digiatkan lagi oleh mereka. Penternak-penternak ini akan menanam lebih banyak modal dan membawa masuk teknologi moden untuk meningkatkan lagi kuantiti dan kualiti produk mereka.  
Pada zaman pemerintahan Pakatan Rakyat mereka hampir mendapat kelulusan. Tetapi, selepas rampasan kuasa berlaku di Perak, permohonan mereka ini telah diabaikan semula. Kerajaan negeri tidak ada niat untuk membantu golongan penternak ikan kui ini. Saya juga mendapat maklumat bahawa pihak-pihak lain mula mendapat hak milik tanah di kawasan itu. Ini bermaksud penternak-penternak Kampung Baru Bali telah dianiyaya oleh kerajaan dengan memberi hak milik tanah kepada orang-orang lain yang langsung tidak mempunyai kepentingan di atas tanah itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan