Jumaat, 8 Jun 2012

07 di gopeng - Google Blog Search

07 di gopeng - Google Blog Search


Isu pembinaan bangunan tanpa kelulusan <b>di</b> tapak padang Taman <b>...</b>

Posted: 29 May 2012 01:19 AM PDT

Isu tersebut dibangkitkan kerana UMNO ingin menakluki Dewan Orang Ramai Kg Pengkalan Pegoh (selama ini merupakan tapak Sekolah Agama Rakyat Pengkalan Pegoh) untuk dijadikan sebagai bilik gerakan UMNO BN menjelang musim pilihanraya.

UMNO telah mengarahkan SAR tersebut supaya mengosongkan Dewan Orang Ramai untuk kegunaan piliharaya.  Dalam masa yang singkat, SAR terpaksa menumpang di Surau Taman Desa Aman.  Pelajar-pelajar terpaksa belajar di bawah khemah selama dua minggu.

Image

Image

Hakikatnya, UMNO sanggup menghalaukan pelajar SAR keluar dan tidak membekalkan tempat alternatif kepada pelajar.  Pelajar-pelajar terpaksa dihalaukan ke sini sana, tetapi hanya untuk memberikan ruang awam tersebut kepada kegunaan UMNO BN.  Siapa yang menzalimi rakyat?

Kini, Dato Hamidah pula mengarahkan pembinaan SAR baru di Tapak Padang Taman Pegoh Aman tanpa mendapatkan kelulusan pejabat tanah / DBI dan tidak mendapatkan persetujuan daripada penduduk tempatan.  Tanah tersebut masih tidak digazetkan sebagai kegunaan tapak sekolah.  Akibatnya, pembinaan tersebut dibantahkan oleh penduduk tempatan dan ini mencerminkan UMNO memang JUARA dalam isu merampas hak rakyat.

Bantahan rakyat:

  • UMNO sanggup merampaskan harta rakyat termasuk Dewan Orang Ramai untuk kegunaan sendiri, dan merampaskan tapak padang demi mengautkan publisiti murahan.
  • Bangunan didirikan tanpa kelulusan dan tidak mendapat persetujuan / persefahaman daripada penduduk tempatan, serta ia telahpun dilaksanakan kira-kira 30% kerja dan peruntukan kerajaan RM100,000.00 diberikan walaupun tiada kelulusan tanah.
  • YB Dato Hamidah Osman sebagai exco kanan telah melanggar undang-undang dan beliau bersikap angkuh kerana tidak mempedulikan suara rakyat untuk berdialog.
  • Kerajaan negeri seharusnya memberikan tanah alternatif kepada SAR tersebut supaya tapak  pembinaan SARyang baru adalah lebih sesuai dan strategik.

Sebenarnya, bantahan penduduk Taman Pegoh Aman adalah membantah pembinaan bangunan yang tiada kelulusan, serta pembinaan tersebut telah merampaskan kawasan permainan dan rekreasi penduduk.

Projek tersebut jelas adalah projek mi segera oleh Exco Kanan Perak / ADUN Sungai Rapat, YB Dato Hamidah Osman.  Setelah meninjau pelan yang didapati di Pejabat Tanah Manjoi dan DBI, tapak pembinaan tersebut masih belum digazetkan sebagai tapak sekolah dan projek pembinaan juga dilaksanakan tanpa kelulusan DBI.

Image

Berikutnya merupakan kronologi perkembangan isu tersebut:

  • Pada 30hb April 2012, Pejabat Ahli Perlimen Gopeng telah menerima aduan daripada penduduk Taman Pegoh Aman.  Aduan tersebut adalah kerana mereka mengesyaki suatu projek pembinaan bangunan dijangkakan bermula di tapak permainan taman tersebut.  Oleh kerana itu, mereka meminta bantuan Pejabat Ahli Parlimen Gopeng supaya mengenalpastikan status projek dan tanah tersebut.
  • Pada 2hb Mei 2012, Ahli Parlimen Gopeng YB Dr Lee Boon Chye dan penduduk setuju untuk menghantarkan Memorandum yang bertajuk "Bantahan Pembinaan Bangunan di Padang Taman Pegoh Aman" kepada YB Dato Hamidah Osman (ADUN Sungai Rapat) dan Dato Haji Roshidi bin Haji Hashim (Datuk Bandar DBI).  Memorandum tersebut meminta kedua-dua pihak supaya mengadakan sesi dialog dengan penduduk tempatan demi menyelesaikan masalah tersebut.
  • Pada 4hb Mei 2012, setiausaha politik kepada Ahli Parlimen Gopeng Sdr Tan Kar Hing telah mengetuai suatu rombongan wakil penduduk seramai 5 orang untuk menghantarkan memorandum di Pejabat Exco Kanan di SUK Perak dan diterima oleh pembantu khas beliau serta disahkan dengan cop rasmi tarikh terima.  Begitu juga di Pejabat Datuk Bandar DBI disahkan dengan cop rasmi tarikh terima.  Malangnya, penduduk tidak dapat berjumpa dengan YB Dato Hamidah ataupun Datuk Bandar.
  • Pejabat Ahli Parlimen Gopeng pernah memanggil ke pejabat Datuk Bandar demi mendapatkan tarikh dialog, tetapi tiada jawapan daripada pihak DBI.  Kerja yang sama telah dilakukan beberapa kali, tetapi masih tidak mendapat sebarang balasan daripada kedua-dua pihak.
  • Pada 25hb Mei 2012, penduduk telah berputus asa terhadap kedua-dua pihak tersebut, lalu meminta YB Dr Lee Boon Chye dan Penyelaras DUN Sungai Rapat Ustaz Radzi Zainon, supaya berjumpa dan mengikhtiarkan penyelesaian masalah tersebut.  Memandangkan projek tersebut dijalankan walaupun telah dikenalpasti tiada kelulusan oleh mana-mana pihak, maka penduduk bersedia untuk memanggil sidang akhbar untuk mengutarakan bantahan mereka.Image
  • Pada 29hb Mei 2012, sidang akhbar dipanggil di padang Taman Pegoh Aman dan disertai oleh seramai 80 penduduk tempatan. YB Dr Lee Boon Chye, Ustaz Radzi Zainon, En. Megat Ikmal (Timbalan Ketua Cabang Gopeng) turut bersama penduduk tempatan.
  • Image
  • Image
  • Pada 29hb Mei 2012, En Megat Ikmal akan menghantarkan surat kepada YB Dato Hamidah sekali lagi untuk menetapka tarikh dan masa dialog bersama rakyat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan