Jumaat, 6 Julai 2012

07 di bota - Google Blog Search

07 di bota - Google Blog Search


Labun Cikgu Lin: CALON BN <b>BOTA</b> 1995 HANYA BERI RM250 <b>...</b>

Posted: 26 Jun 2012 08:26 AM PDT

Calon ADUN Bota 1995 adalah Cikgu Ismail Hasbollah (sekarang Dato'). Beliau adalah seorang Guru Besar macam aku juga. Merupakan bapa saudara (bau bacang) denganku ..... itu sebab aku memanggilnya KICU sebab dia adalah anak bongsu dalam keluarganya.
Kali pertama beliau menjadi Penceramah Politik adalah di PRU 1982 apabila aku jemput beliau ke Serkai Jadi, Tronoh disebabkan aku tak ada kawan nak berceramah dan juga aku masa itu baru berumur 24 tahun memang perlu ditemani oleh seseorang lebih tua .  


Beliau yang baru balik dari Sungkai (keluarganya kahwin) mengikut aku bersama-sama dengan Cikgu Norwi dan Ibrahim Kerani Pengulu Bota. Selepas itu, beliau telah diberi kepercayaan untuk bergerak sendiri di bawah arahan Cikgu Syed Mustar dan Cikgu Khadri Harun sebagai Penyelaras Bilik Gerakan DUN Bota.


Teringat aku .... selepas PRU 1982 ... aku dipanggil oleh Cikgu Khadri ... "Nah ... ini yang ada sebabnya anakanda banyak pergi beri ceramah" katanya. Aku buka sampul surat .... ada duit ... RM40.00 ...hatiku berkata "Ada upah ker?" 


Berbalik kepada cerita asal .... 


Aku sebagai Setiausaha Bilik Gerakan DUN Bota menganggap, akulah Setiausaha Calon. Tapi, dia memilih Cikgu Ismail Ali Gul sebagai PENGAPITnya .... (memang sesuai pun sebabnya .... mereka INTIM dalam MAYC).


Semua Jentera PRU akan menerima saguhati dari Bahagian semasa bertugas. Aku sebagai Setiausaha Bilik Gerakan BN DUN Bota telah diberi RM300.00
DI SINILAH BILIK GERAKAN PRU 1999
DUN BOTA (DULU KAYU)
Segala tugas dan keraian ,aku terpaksalah tanggung sendiri seperti minum, rokok dan sebagainya. Berlainan dengan Bilik Gerakan Parlimen di mana semuanya disediakan sejak mula lagi. Terpaksalah aku gunakan RM aku sendiri demi mendapatkan kerjasama dan memberi keseronokan di kalangan pembantu aku dan para pengunjung.
Kali pertama aku diberi RM100.00 dari beliau. Aku terima dengan senang hati, maklum ler aku tahu dia bukannya ada duit sebabnya ... dia pun serupa aku jugak, Guru Besar dan mungkin aku lebih sikit sebab isteri aku bekerja .... isterinya Suri Rumahtangga Sepenuh Masa.


Kali kedua, sebelum aku pergi ke Teluk Intan untuk berjumpa dengan Tan Seri Ramli Ngah Talib (atas arahan Setiausahanya) di SK Kampong Bahagia .... aku dipandu oleh En. Pilus (Pembantu Paling Setia) aku singgah dan diberinya aku RM150.00


"Tolong bagi orang minum .,.. mintak dengan Cik Meri" katanya sebelum aku berangkar pergi. Cik Meri adalah  Pekedai Kopi sebelah Bilik Gerakan DUN Bota.


"Ok" kataku kepadanya ...aku akur sebab masa itu, AKU MENGANDAIKAN... AKULAH SETIAUSAHA BELIAU.


Setelah kembali dari berjumpa Tan Seri yang mulanya di SK Kg Bahagia ..... terus diarahkan menunggu di Bilik Gerakan Parlimen Pasir Salak aku terus ke KEDAI MERI.


"Bak deposit" katanya ....


Aku beri RM100.00 kepadanya. Keesokannya, aku mulalah mengorder Kopi O dan Tea untuk minuman petang .... tak adalah aku keluar duit sendiri .... tapi jumlahnya aku rasa tak banyak pun .... bukan selalu dan selepas itu dah ada Bekalan Harian (petang dan malam)


Setelah BN menang, aku berjumpa dengannya ... sekarang bukan Cikgu lagi ... dah jadi ADUN Bota .... tujuan aku adalah untuk meminta RM100.00 yang dijadikan DEPOSIT .... tau apa jawabnya ?


"Mana ada bil-bil selepas pukul 12.00 semalam" katanya serious


Aku balik dalam keadaan TERKEJUT BERUK ... usahkan nak ucap TERIMA KASIH .... tapi empat tahun berikutnya .... aku cari beliau .... aku dapatkan juga RM100.00 itu sebabnya ... HATI SAKIT dan kebetulan aku lalu dan ter- nampak beliau sedang memegang senapang memburu tupai di dusunnya.


PRU 1999 dia pulak TERKEJUT BERUK sebabnya .... DIA KALAH di tangan USAILI ALIAS , PKR
Selepas itu, aku pulak TERKEJUT BERUK sebabnya .... PRU 2004 beliau dilantik sebagai Pengarah PRU BN Parlimen Parit hinggalah  PRU 2008 .... sebabnya aku terkejut .... DIA BUKANKAH CALON KALAH PRU 1999?. 


Aku sebagai Penyelaras Operasi Tebus (lantikan Ketua dan Timbalan Ketua Bahagian sejak 2002) sejak itu, kami di DUN Bota, mengambil ketetapan .... BOTA GUNAKAN SUKARELAWAN dan Jentera PRU Bahagian adalah BONUS SAHAJA.


Menanglah PARIT 3 - 0 sejak PRU 2004 lagi hingga kini dan Insya Allah PRU 13 akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan