Selasa, 17 Julai 2012

07 di sungai siput - Google Blog Search

07 di sungai siput - Google Blog Search


MAZHA 2010: Kes pelajar hilang <b>di Sungai Siput</b>, Perak

Posted: 10 Jun 2012 11:56 PM PDT

 

3 sahabat cilik terus hilang
Oleh Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my
     


HILANG...(dari kiri) Muhamad Nazir, Muganasundram dan Vijay hilang sejak awal pagi kelmarin.

SUNGAI SIPUT: Helah tiga rakan baik menipu ibu bapa masing-masing kononnya ingin menghadiri kelas tuisyen di sekolah mereka pagi kelmarin mengundang kebimbangan keluarga apabila ketiga-tiga mereka tidak pulang ke rumah sehingga petang semalam.

Kehilangan murid lelaki tahun enam Sekolah Kebangsaan Muhibbah di sini, itu disedari keluarga masing-masing sebelum laporan dibuat di Balai Polis Sungai Siput.

Kanak-kanak berkenaan dikenali sebagai P Muganasundram, S Vijay dan Muhamad Nazir Hussen, keluar dari rumah mereka di sini pada jam 7 pagi kelmarin dengan berbasikal sambil menggalas beg kecil.

Ibu Vijay, R Anaugam, 36, ketika ditemui semalam berkata, anaknya memaklumkan ingin ke sekolah pagi berkenaan bagi menghadiri kelas tuisyen.

Dia yang juga pekerja kilang berkata, dia membenarkan anaknya menghadiri kelas tuisyen itu sebelum keluar bekerja pada jam 4.30 pagi.

"Bagaimanapun, anak sulung saya menelefon pada jam 2.30 petang pada hari kejadian dan memaklumkan Vijay belum pulang sedangkan dia sepatutnya habis pulang kelas berkenaan kira-kira jam 12.30 tengah hari.

"Saya bergegas pulang sebelum menuju ke sekolah, namun pengawal keselamatan sekolah memaklumkan tiada aktiviti di sekolah hari itu termasuk kelas tuisyen," katanya.

Katanya, dia segera membuat laporan polis mengenai kehilangan anaknya itu.

Menurutnya, sehingga semalam, dia tidak menerima sebarang panggilan telefon daripada anaknya itu.

"Saya mencarinya di serata tempat termasuk menghubungi rakan baiknya, namun gagal menjejakinya. Saya berharap dia pulang segera.

"Malah, saya juga berharap individu yang menyembunyikan anak saya serta dua rakan rakannya itu memulangkan mereka dengan selamat," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sungai Siput, Superintendan Azman Salim berkata, pihaknya mengesahkan menerima laporan mengenai kes kehilangan tiga kanak-kanak berkenaan.

Beliau berkata, pihaknya sedang menyiasatnya mengikut kes orang hilang.

"Kami berharap sesiapa yang menemui mangsa menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sungai Siput di talian 05-598 2222 untuk membantu siasatan," katanya.

MAZHA 2010: Pelajar yang dikatakan hilang <b>di Sungai Siput</b> <b>...</b>

Posted: 11 Jun 2012 09:10 AM PDT

Gambar tiga pelajar yang dikatakan hilang di Sungai Siput. (Gambar dari myMetro)
Tiga Budak Lelaki Yang 'Hilang' Sebenarnya Pergi Berbasikal Ke Bandar Lain
Oleh MANJIT KAUR

SUNGAI SIPUT: Ketika ibu bapa yang begitu bimbang tentang 'kehilangan' anak-anak mereka dan meminta kerjasama orang ramai untuk menggerakkan usaha mencari kesemuanya, ketiga-tiga murid sekolah rendah berkenaan sebenarnya sedang bergembira berbasikal ke bandar lain sejauh 30 kilometer.

Ketiga-tiga budak lelaki yang berusia 12 tahun dijumpai selamat pada Ahad malam.

Mereka memberitahu ibu bapa mereka pada Sabtu bahawa mereka mahu menghadiri kelas tambahan di sekolah mereka, tetapi bagaimanapun tidak pulang ke rumah.

Ketiga-tiga mereka merupakan rakan baik iaitu P. Muganasundram dari Kampung Muhibbah Fasa 1, Nur Muhamad Nazir Hussein dan S. Vijay, masing-masing dari Taman Lintang, dijumpai sedang berbasikal di persimpangan lampu trafik di Rimba Panjang, kira-kira 4 kilometer dari sini pada pukul 8 malam Ahad oleh pasukan pertahanan awam.

Ketua Polis Daerah Sungai Siput, Superitendan Azman Salim berkata, ketiga-tiga mereka mengaku tidak menghadiri ke kelas tambahan yang dianjurkan oleh sekolah mereka untuk murid-murid Tahun Enam pada cuti sekolah.

Menurut Azman, kira-kira pukul 7 pagi Sabtu, selepas menipu ibu bapa mereka untuk pergi ke sekolah, ketiga-tiga murid tersebut berbasikal ke beberapa bandar seperti Chemor.

Mereka tidak pulang ke rumah pada malam itu, sehingga membuatkan ibu bapa masing-masing berasa bimbang.

Dalam satu temuramah dengan ketiga-tiga murid itu di rumah Vijay, mereka berkata, mereka telah berbasikal ke Ulu Chepor dan bermandi-manda di sebuah kawasan air terjun sebelum menuju ke sebuah pasar raya yang baru dibuka di Meru Raya untuk membeli-belah.

"Kami kemudiannya duduk di luar kiosk stesen minyak di Chepor dan berbual sehingga mengantuk. Kami kemudiannya ke bangunan kedai yang masih dalam pembinaan dan tidur di sana," kata Vijay.

Nur Muhamad berkata, mereka kehabisan wang dan mengambil keputusan untuk pulang ke rumah di mana mereka kemudiannya dijumpai oleh pasukan pertahanan awam.

"Ini merupakan kali pertama kami berbasikal begitu jauh dari rumah, dan kami berjanji tidak akan berbuat seperti ini lagi," tambahnya.

Ibu kepada Muganasundram, R. Mariamman, 34, mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang berusaha untuk mencari ketiga-tiga murid itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan