Selasa, 26 Julai 2011

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


Menara Kehidupan: Mencari Mee Udang <b>di Kuala Sepetang</b>

Posted: 05 Jul 2011 12:08 AM PDT

Di sepanjang kunjungan kami ke Perak, mencari makanan Mee Udang yang popular dan sering menjadi buah mulut rakan-rakan kami di sini pun bermula. Pastinya ke Kuala Sepetang menjadi destinasi kami seterusnya. Disepanjang perjalanan kami dapat berjumpa dan melihat bangunan Kota Ngah Ibrahim di Matang, Taman Paya Bakau dan jua Pekan Lama Kuala Sepetang.


Sepintas lalu Kuala Sepetang
Sejarah sistem keretapi di negara ini bermula pada 1 Jun 1885 apabila jalan keretapi yang pertama di Tanah Melayu yang menyambung Taiping dengan Port Weld (Kuala Sepetang) sepanjang 8 ¼ batu di buka dengan rasminya oleh Sir Hugh Low, Residen British Perak ketika itu. Kerja-kerja pembinaan jalan keretapi yang pertama ini dimulakan dalam tahun 1882 dan seluruh pembiayaan pembinaan berjumlah £7000 ditanggung oleh Kerajaan Negeri Perak.
Tujuan utama jalan keretapi itu dibina ialah untuk menghubungkan antara kawasan perlombongan di Larut dengan pelabuhan terdekat iaitu Port Weld. Jalan keretapi itu juga telah menyenangkan perjalanan keluar masuk buruh dan pelombong ke tempat pekerjaan. Pembinaan landasan ini menjadikan stesen keretapi Taiping sebagai stesen keretapi pertama di negara ini.
Perjalanan dari Kuala Kurau ke Kuala Sepetang ini kami rakamkan untuk tatapan semua dan kami juga melalui 2 sekatan Polis di sepanjang perjalanan ini. Jarak perjalanan mencapai 60km kami lalui dan sepanjang perjalanan tersebut kami melihat banner kain rentang MEE UDANG dan KARI SEMBILANG bersidaian di hadapan gerai masing-masing di tepi jalan. Keenakkan masakan mee udang memang tidak dapat dinafikan lagi.
Mee Udang yang kami pesan berharga RM12 untuk mee udang special dan RM6 untuk mee udang biasa. Kami bertanya pada pekerja kedai Mak Teh tersebut mengenai perbezaan mee udang special dan mee udang biasa dan mereka mengatakan bahawa mee udang special adalah dari udang laut lepas dan mee udang biasa adalah dari udang sangkar.


Selepas menjamu selera dengan mee udang special dan mee udang biasa kami meneruskan siri jelajahan kami ke pekan Kuala Sepetang, kemudian ke Bangunan Ngah Ibrahim dan seterusnya ke bandar Taiping.
Selanjutnya kami rakamkan perjalanan pencarian kami untuk mencari MEE Udang Kuala Sepetang dan juga kunjungan kami ke Nigh Zoo Taiping ....

























Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

YB membela Tonto dadah <b>di Kuala Sepetang</b> | peraktoday.com

Posted: 21 Jun 2011 06:19 AM PDT

Ini kisah yang tak ingin kita dengar tetapi terpaksa dikongsikan di sini untuk dijadikan penilaian kita

Ini kisah mantan YB Kuala Sepetang ( Port Weld) Perak yang bawa seorang anggota Rela duduk di sana. Anggota Rela tersebut adalah seorang tonto pengedaran dadah dan kini menetap di Kampung Seberang

Baru baru ini anggota keselamatan telah membuat satu operasi di kampung tesebut.

Si tonto ini pun mula masuk daun kononnya dia adalah pegawai Rela yang bertanggungjawab untuk menjaga keselamatan kampung dan mula sebuk menyebuk dan mengganggu tugas pasukan keselamatan

Akibahnya. tauke dadah berjaya melarikan diri dari kepungan pihak keselamatan. Semunya gara gara angkara pegawai Rela yang menjadi tonto.

Kerana geram dengan tonto tadi, seorang anggota keselamatan telah menolak tonto tersebut.

Akibat daripada kejadian itu, si tonto laknat itu membuat laporan kononnya dia ditumbuk dan dipukul teruk oleh anggota keselamatan.

Paling tak seronok ialah mantan YB tersebut telah membawa tonto ke balai polis. Kononnya untuk menjaga hati pengundi Kg Seberang tetapi apa pula yang jadi kepada adun Pkr yang menjadi YB sekarang? Nak duduk saja kah kalau dah tahu tempatnya menjadi sarang penagih dan lokasi penjualan dadah secara besar-besaran.

Apakah Mantan YB dan YB sekarang bersekongkol dengan taiko pengedaran dadah. Adakah mereka mendapat habuan masing-masing.

Kuala Sepetang dari zaman mantan jadi YB sehingga jatuh ke tangan PKR, Kuala Sepetang terkenal sebagai kawasan hitam pengedaran dadah. pembeli dan pengedar dadah akan ke sana untuk mendapatkan bekalan. Malah nelayan juga hanya digajikan dengan dadah.

Oleh kerana sikap kedua-dua pemimpin yang membela taico dadah, jumlah penagih dari Kuala Sepetang sampailah ke Kampung Dew, Selingsing semakin parah.

Dengar cerita dari orang kampung terdapat dan ada cawangan baru jual dadah ditempat bakar arang dan  ramai juga orang luar datang untuk mendapatkan bekalan dadah dari situ

Selain dari dadah , Kuala Sepetang juga terkenal dengan tempat pembelian minyak subsidi nelayan, masih ingat pendedahan Razak Baba?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Mee Udang MakJah <b>Kuala Sepetang di</b> Wangsa Maju | Aku ~ HALIMUNAN

Posted: 18 Jul 2011 11:30 PM PDT

Wahhh… ini dah dikira betul2 promosi pembukaan branch baru….. Hehehehe takpe, free promo yaa MakJah!!  Esok saya datang makan, kasi diskaun!!

Kekekekekekeke

15072011149

15072011150

Pilih Hani, jangan tak pilih… banyak sungguh pilihan….

Nak mee udang ke, mee goreng udang ker, kuetiaw goreng udang ker, kerr ker kerrr………?  Hehehehehe Bowl

15072011154

Regular Mee Udang puuuuuuun dah besau2 udangnya….

 

15072011156

Yang Special Mee Udang laaaaaaaagi laaaa besauuu udang2 nya…..!  Perghhhh slurrrrrrrrrrpppp!!

 

15072011155

But i loikeeee Hani punya Mee Goreng Udang Special……….. Mee goreng dia sedaaaaaaaaaaap!!!

 

Yang tak sedap air buahnya…. Pelesu hokeeyyy!!  Makjah, kurangkan gula kat air tu MakJah… tambahkan keaslian buah, hokeyyy….?  Baru lahh kick!!  Thumbs up

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan