Isnin, 4 Julai 2011

07 di tanjung piandang - Google Blog Search

07 di tanjung piandang - Google Blog Search


Realiti Kehidupan: Bersiar-siar <b>di Tanjung Piandang</b>

Posted: 04 Jul 2011 12:28 AM PDT

Tanjung Piandang

Kawasan yang landai dan disulami dengan bongkah-bongkah batu di sepanjang pesisir pantainya begitu menarik perhatian. Bongkah-bongkah batu itu disusun bagi mengekang hakisan ombak. Di sepanjang tebingnya pula, terdapat pohon-pohon rendang menjadikan suasana di situ sentiasa redup dan nyaman.


Itulah Ban Pecah yang terletak dekat Tanjung Piandang, Perak yang menjadi tempat bersantai dan menjamu selera bagi penduduk daerah Krian. Terletak kira-kira lima kilometer dari bandar Parit Buntar, lokasi ini dikunjungi sehingga lewat malam untuk menjamu selera. Menu utama pilihan pengunjung adalah kari ikan sembilang yang tidak asing lagi serta mi udang Tanjung Piandang. Pada malam hari kami menjamu selere kari ikan sembilang yang terdapat di sini sambil merasai kelasatan ikan sembilang yang segar.

Pekerjaan utama di sini merupakan sebagai nelayan atau pesawah. Aktiviti masyarakatnya di pekan juga sudah aktif seawal pagi. Pekang Tanjung Piandang yang terletak diantara jalan utama Parit Buntar ke Kuala Kurau masih dihiasi dengan deretan kedai-kedai lama. Kami yang keluar di waktu pagi merasakan kedamaian tanpa hiruk pikuk seperti di bandar. Itulah keistimewaan di Tanjung Piandang.






Full Feed Generated by
Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Realiti Kehidupan: Kuala Kurau Dan <b>Tanjung Piandang</b>

Posted: 03 Jul 2011 11:55 PM PDT

Sepintas lalu mengenai Kuala Kurau


Kewujudan Kuala Kurau dipercayai bermula dari abad ke 17 dahulu, iaitu pada tahun 1800an masehi.  Nama Kuala Kurau itu sendiri dipercayai diambil dari sebutan kuala iaitu kedudukan sebagai muara sungai dan ikan kurau yang banyak terdapat pada suatu ketika itu. Pada awal penerokaan dahulu dipercayai dilakukan oleh segolongan orang melayu perak yang bertani dan nelayan.

Selepas itu, Pelbagai peneroka memenuhi Kuala Kurau sehinggalah sekarang termasuklah moyang, nenek, atok dan pakcik kami yang menetap di kampung Tok Hin di dalam kawasan Tanjung Piandang iaitu juga asal usul keluarga sebelah isteri kami .Kebanyakkan penduduk di sini terdiri dari berbilang suku keturunan banjar , perak, kedah dan lain-lain. Dialek yang digunakan kebanyakkan menggunakan dialek kedah dan perak.

Di zaman penjajah, pihak inggeris telah memajukan kawasan tersebut dengan tanaman tebu dan kelapa. Manakala purata hujannya sepanjang tahun sebanyak 2,500 mm (97 inci) dan kandungan tanahnya yang terdiri daripada Tanah Lanar iaitu sejenis yang melekat berwarna coklat menutupi tanah liat yang berwarna kelabu memang amat bersesuaian dengan tanaman padi sehingga kini. Pada kunjungan kami kali ini tanaman sawah padi sedang menguning dan sedang menanti masa untuk dituai.

Jambatan di sungai Kuala Kurau telah siap untuk dilalui dan memendekkan masa untuk ke Kuala Gula. Kami sempat memberhentikan kereta kami untuk merakamkan keindahan sungai Kuala Kurau dan pekan yang terdapat berhampiran dengan sungai. Di sepanjang muara tersebut juga ada mempunyai sangkar Ikan yang diternak untuk pasaran tempatan. Panorama yang kami ambil di waktu petang begitu mengamit kenangan kami sekeluarga di atas jambatan Kuala Kurau.








Full Feed Generated by
Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan