Jumaat, 16 September 2011

07 di bidor - Google Blog Search

07 di bidor - Google Blog Search


my world my stories: Hari Raya dah makin hampir...

Posted: 24 Aug 2011 11:37 PM PDT

Oh sungguh gembira dapat menyambut raya di tanahair sendiri... namun bukan itulah yang penting, yang penting sekali, kita meraikannya dengan cara yang betul, walau dimana bumi dipijak...

ketika di NZ tahun lepas, kami menghidupkan ramadhan di tempat orang kapir tu dengan tadarus, disusuli majlis khatam quran... juga kami buat dodol beramai2 sebagai pelepas kerinduan... malam raya pula kami buat takbir dari rumah ke rumah... pagi raya, kami berkumpul di rumah terbesar di kalangan kami, untuk menikmati suasana pagi hari raya... namun, pemberian angpau raya bukan tradisi di sana, maklumlah, semua pun hidup atas elaun diberi orang.. hehheh...

tahun ini, kemeriahan raya ada di mana2... jangankan pasaraya2 terkemuka, kedai runcit ah kau dan pasar mini ramayya pun meriah jugak... dengan pasar ramadhan di sana sini, bazar ramadan yg tumbuh melata, khemah2 menjual lemang serunding dan rendang, termasuk yang menjual mercun dan bunga api!

itulah tradisi yang takbleh tak ujud..

yang bestnya, tahun ni kami mengambil langkah drastik sekali untuk tidak melakukan apa yang lazim dibuat orang:

1. kami tak shopping baju raya pun.. semuanya recycle tahun2 lepas punya..
2. kami langsung tak berbuka luar, samada kedai tomyan atau hotel 2, 3 bintang.. (hotel 5 bintang memang tak pernah gi, kecuali org belanja huhuhu)
3. kami minimize habis penjengahan pasar ramadhan.. ada 2 kali je pegi kat area rumah aku nih, dan kat kg ku kat bidor, sekali je..
4. aku buat sendiri kuih raya iaitu almond london dan tart nenas... sedap!! dan paling penting, jimat..
5. kami merajinkan diri gi solat terawih since surau sgt dekat dan takde apa aral sbb tak buat kuih raya utk niaga pun.. yeehaaaa!
6. boleh dikatakan 80% abang yang masak lauk berbuka, aku cuma touch up sikit2 je huhuhuhu

tahun ni aku akan menyambut raya di Klang dahulu seblom balik ke kampungku di Bidor, mungkin ptg raya pertama, atau raya kedua... sambutan di klang tidak semeriah di bidor, namun kenalah bertolak ansur kan... kalau di bidor, pagi2 selepas balik sembahyang raya, mesti berkumpul dan bersalaman ikut umur.. aku lah yang start dulu, sampai adik yang bongsu.. mesti ikut giliran.. lepas tu biasanya keluarga makngah dan mak andak akan dtg ke rumah sbb mak ku anak sulung, mestilah adik yang mintak maap ngan kakak kan... tu lah tradisinya.. pastu kami ramai2 pulak ke kubur, untuk meraikan hari raya dengan mereka yang tersayang yang telah pergi menemui Ilahi - arwah Opah, Paklang, Tokmok, TokWan, abangku Yop Ajam dan sedara mara yang lain spt Opah emak (onyang), sepupu2 nya yang dah tiada spt Yang Mat, kawanku Rusman sekeluarga dan ramai lagi.

balik dari kubur, kami akan beramai pulak menyerang rumah mak andak dan rumah mak ngah... melepak makan kuih raya sambil bercerita itu dan ini.. ptg sikit, jika tiada sedara mara datang bertandang, barulah kami gerak ke rumah Opah Chik (mak saudara abah) di Tapah, atau Maklong Siah (kakak abah) di Teluk Buluh. Dulu kami akan juga ke rumah Maksu (adik abah) di Batu Masjid, dan rumah Tokcik (adik opah - bapa saudara mak) di Kg Cegar, namun maksu dah berkerat rotan berpatah arang dgn abah, dan Tokcik pula tak berapa sihat dan dibawa anaknya (MakNgah Khairi) ke Kedah.

saudara mara belah mak paling ramai datang berkunjung compare dgn sebelah abah. lagipun, rumah kami terletak seblah rumah opah, jadi sejak opah tiada, otomatik, mereka akan ke rumah kami, mentelah mak anak sulung dan paling dikenali oleh sedara mara.

tahun ni, anak2 mak semuanya raya rumah mentua masing2, tinggal 2 org yg bujang tu aje lah... mak pun bercadang buat lemang lepas raya je, sbb takde sapa nak tolong bako.. sian mak... sabarlah ye mak.. anakanda balik nanti kita buat lemang, ok!

opis pun dh sunyi, sbb ada yg dh mula bercuti... suasana dh makin terasa!!

Selamat Hari Raya semua!! Semoga Syawal ini membawa cahaya dalam hidup kita, dunia dan akhirat.. aminnnnn....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan