Sabtu, 19 Januari 2013

07 di bidor - Google Blog Search

07 di bidor - Google Blog Search


Serenemaklong: <b>Bidor</b>

Posted: 04 Jan 2013 03:55 PM PST


serenemaklong.blogspot.com

BIDOR merupakan pekan kedua terbesar di negeri Perak Darul Ridzuan selepas Tapah dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan yang disediakan kepada penduduk di sekitarnya.

 
Kira-kira 2 kilometer dari pekan ini terdapat sebuah kampung kecil dikenali sebagai Kampung Cegar, terletak di antara kawasan perindustrian dan pekan Bidor dan ini menjadikannya sebagai sebuah kampung yang maju namun masih kaya dengan adat tradisi.

Rata-rata kawasan perniagaan di pekan ini dimonopoli oleh golongan Cina dan Melayu. Terdapat deretan kedai yang menjual petai dan buah-buahan segar seperti lai dan oren. Biasanya kawasan di sini sibuk dengan aktiviti  terutama pada waktu pagi dan petang. Di buka pada setiap hari, para pengunjung boleh mendapatkan petai dan buah-buahan segar secara pukal dengan harga rendah. 

Mengikut sejarah yang diceritakan oleh Kamaluddin Maluddin, semasa pemerintahan Sultan Salehuddin, Sultan Perak ke-9, Kampung Cegar terletak kira-kira empat kilometer dari Pekan Bidor yang amat terkenal dengan hasil timah. Menurut beliau, pada awal 50an, Bidor menjadi kawasan perlombongan bijih timah yang berjaya mencuri tumpuan pelabur pada ketika itu.

Walau bagaimanapun, Kampung Cegar telah dibuka secara rasmi pada 1951. Orang pertama yang dilantik menjadi Penghulu Bidor ialah Syeikh Abdul Ghani. Kampung ini berkeluasan kira-kira 360 hektar dan terbahagi kepada dua iaitu Kampung Cegar dan Kampung Cegar Tambahan.

Menurut Kamaluddin juga, perkataan Bidor asalnya daripada acuan bijih timah yang diperbuat daripada kayu dan digunakan untuk menyukat bijih. Setiap satu bidor mengandungi kira-kira 70 kati bijih timah. Manakala kati pula merupakan sukatan yang digunakan untuk menyukat berat bijih timah tersebut.

Selepas puluhan tahun, Kampung Cegar kini berubah wajah dan menjadi kampung yang maju. Pelbagai kemajuan dan pembangunan dapat disaksikan yang telah banyak membantu meningkatkan ekonomi penduduk kampung dan kawasan sekitarnya.

 
(Sumber: KELAB ANAK JATI PERAK DARUL RIDZUAN)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan