Sabtu, 11 Jun 2011

07 di bidor - Google Blog Search

07 di bidor - Google Blog Search


Pesara Pejabat SUK antara 5 lelaki ditahan tipu penjualan tanah <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 16 Mar 2011 10:01 PM PDT

Seorang pesara Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Perak adalah antara lima lelaki yang ditahan polis kerana menipu seorang peniaga besi buruk berkaitan kelulusan tanah di Bidor.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan, berkata tiga lelaki lain yang ditahan termasuklah seorang pembantu am pejabat di Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Ipoh dan dua lagi bekas kakitangan pejabat berkenaan.

Beliau berkata, pihaknya turut merampas 45 keping kepala surat PTG Ipoh yang asli, 9 cop dan 20 helai dokumen jabatan itu yang palsu, 13 helai resit rasmi bayaran premium jabatan yang palsu, 4 keping salinan pelan tanah serta satu komputer riba dan pencetak yang disyaki digunakan untuk menghasilkan dokumen palsu berkenaan.

Pada awal Februari lalu, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir meminta polis menyiasat dan mengenal pasti dalang dan orang dalam yang mungkin terbabit dalam kes penipuan mendapatkan kelulusan projek, menggunakan namanya dan Pejabat Menteri Besar.

Beliau berkata, sindiket terbabit juga memalsukan cop dan kepala surat pejabatnya, selain turut menggunakan nama Exco serta beberapa jabatan dan agensi kerajaan negeri seperti yang dikesan di Teluk Intan, beberapa hari lalu.

"Saya tidak boleh menolak kemungkinan itu (pembabitan orang dalam) tetapi saya sudah arah polis untuk mencari jawapannya kerana saya tidak akan kompromi dengan aktiviti seperti ini.

"(Mereka yang terbabit) tidak semestinya dari pejabat saya atau agensi lain… tetapi apabila ada orang tertentu menerima maklumat tertentu yang sifatnya terhad maka ada kemungkinan untuk memikirkan bahawa mungkin ada orang dalam terbabit atau orang luar," katanya.

Zambry berkata, ada mangsa rugi beratus ribu ringgit kepada kumpulan itu yang menjaja nama Pejabat Menteri Besar.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai berhati-hati dengan kegiatan itu, malah menegaskan Exco sekalipun terikat kepada peraturan berhubung sebarang keputusan mengenai sesuatu kelulusan diputuskan mesyuarat Exco.

"Oleh itu, jika ada mana-mana ahli Exco (kononnya) keluarkan sebarang surat untuk maklumkan kepada mana-mana individu atau syarikat bahawa mereka diberikan projek tertentu maka ia tidak benar kerana amalan, prosedur dan undang-undang tidak membenarkan mereka (Exco) berbuat demikian.

"Keputusan yang dibuat oleh Mesyuarat Exco akan dimaklumkan kepada mereka sama ada berjaya atau tidak melalui PTG (Pejabat Tanah dan Galian) jika perkara itu berkaitan tanah atau melalui jabatan berkaitan kain," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan