Rabu, 29 Jun 2011

07 di tanjung rambutan - Google Blog Search

07 di tanjung rambutan - Google Blog Search


Ibrahim Ali Wajar Dihantar Ke <b>Tanjung Rambutan</b>: Bekas Pegawai <b>...</b>

Posted: 28 Jun 2011 09:06 PM PDT

IBRAHIM ALI – UCAPAN berapi tetapi 'lompong' dalam pemikiran.

Apa perkataan yang lebih baik yang boleh saya jelaskan tentang lelaki bernama Ibrahim Ali selain daripada mengatakan bahawa dia hanya satu lagi  'war-monger'.

Anehnya, dia seolah-olah menjadi 'popular' saban hari dengan ucapan karut beliau yang mengancam keharmonian kaum, keamanan dan keselamatan yang telah dipupuk oleh nenek moyang kita?

Ramai yang telah berkata bahawa dia sepatutnya kini telah dibuang ke 'Kamunting Resort' untuk rawatan pembersihan otak, dan jika rawatan ini gagal, maka dia harus dirujuk ke Tanjung Rambutan setelah otaknya dibuang. Saya katakan ini kerana Ibrahim Ali kali  ini telah menjadi kehinaan kepada bangsa Melayu.Beliau telah menjadikan Melayu satu bangsa yang lebih dibenci, sedangkan kita orang Melayu damai kasih sayang rakyat.Sekarang saya mula ragu-ragu jika Ibrahim Ali adalah orang Melayu sendiri.

Semasa saya muda, saya teringat arwah ayah saya membawa pulang rakan-rakan bukan Melayu dan melihat beliau bekerja bersama-sama mereka sambil mengetepikan perbezaan  kaum dan agama mereka, membuatkan saya berfikir bahawa mereka lebih daripada sekadar kawan.

Ini adalah Tanah Melayu yang saya lihat pada awal tahun 50-an yang lebih bersatu maka, dari hari ini.Saya juga akan mengukuhkan kenyataan saya dengan mengatakan bahawa Tanah Melayu lebih bersatu di bawah pemerintahan British dan dengan adanya orang seperti Ibrahim Ali, telah menjadikan slogan 1 Malaysia Najib tidak bermakna dan merupakan satu kehinaan.

Terdapat juga komen yang serupa yang dibuat oleh bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah yang boleh dilihat di You Tube, yang mana telah berkata bahawa dia meragui kejayaan 1 Malaysia. Bagaimana 1 Malaysia mempunyai apa-apa makna apabila terdapat segelintir orang bodoh keluar untuk memperjuangkan bangsa sendiri dan mengancam orang lain; sedangkan negara ini menjamin hak sama rata untuk semua rakyat itu. Dan sibodoh yang mendakwa bahawa  dia mendapat sokongan kaum itu; sesuatu yang saya tidak bersetuju sama sekali.

Sebagai seorang Melayu, saya tidak perlukan Ibrahim Ali menjadi jurucakap saya. Saya tidak mahu mengakui beliau sebagai seorang pemimpin Melayu. Bandingkan dia untuk orang-orang seperti Dato Onn Jaafar, Tun Dr Ismail atau YM Tengku Abdul Rahman, beliau bukanlah sesiapa daripada kalangan  mereka. Malah Ahmad Bustaman yang berapi-api dalam ucapan beliau adalah 'comel' dan pastinya lebih wajar daripada Ibrahim Ali.

Bahasa ancaman yang ditujukan pada kaum-kaum lain  termasuk juga orang-orang Melayu yang bertentangan denganbeliau, hanya diucapkan apabila beliau dikelilingi oleh 'henchmen' beliau. Jika dihalakan pistol kepadanya, pasti beliau lari lintang pukang  di bawah skirt  pengikut wanita Perkasa.

Untuk semua yang Ibrahim Ali telah ucap dan dilakukan, adalah jelas kepada saya bahawa beliau adalah di bawah  perlindungan seseorang yang berkuasa. Nampaknya beliau lansung tidak disentuh. Saya tidak fikir beliau memerlukan permit polis untuk mengadakan perhimpunan, dan saya belum melihat dia dipimpin keluar oleh pihak polis kerana ucapan beliau yang berbaur kebencian dan ancaman. Jika ia adalah orang lain, beliau sudah tentu  telah dibuang ke'Kamunting Resort dan ditinggalkan secara berasingan dan disediakan makanan percuma dari perbelanjaan awam.

Walaupun semua perkataan tidak baik yang telah saya tujukan kepada Ibrahim Ali, saya sebenarnya simpati agak  mendalam untuknya. Ini adalah kerana hari beliau dalam politik adalah suntuk. Menjelang PRU akan datang, dan jika dia mengambil cabaran untuk bertanding sebagai calon Bebas dan dalam pilihan raya tersebut, saya amat ragu-ragu dia boleh kembali deposit beliau.

Mohd Arshad Raji

** Diterjemah dari Blog beliau di mind NO EVIL

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan