Sabtu, 17 September 2011

07 di bidor - Google Blog Search

07 di bidor - Google Blog Search


my world my stories: Beraya <b>di</b> jalan raya.. huhuhu!

Posted: 08 Sep 2011 01:56 AM PDT

Salam Syawal buat semua.. ni dah masuk 8hb 9, maknanya dah 10 hari kita menyambut hari raya.. cepat je kan masa berlalu.. kalau sapa2 yang puasa 6 tu, dah habis dah.. tapi aku tak start pun lagi huhuhu... penat sangat lah mak ngah!!

hari raya tahun ni kami sambut di Klang dulu.. yang kesiannya mak di Bidor, hanya ada adik 2 org je (Mira dan Anje).. yang lain2 semua beraya di rumah mertua masing2.. sabo lah ye mak... tahun depan, kita kasi pecah rumah Bidor pulak.. heheheh... ni raya haji nih kaknyah balik Bidor, dun wurry.. :)

Raya di Klang, macam biasa, mesti ada ketupat nasik punya.. so aku pun turut sama menganyam ketupat sebab aku risau skill menganyam aku pupus.. heheh.. macam haiwan pualk kan, nak pupus bagai... anyway, aku berjaya menganyam hampir 50 ketupat, untuk ditopup ngan mak punya yang telah dianyam sebelomnya sebnyak 90 bijik... masak lauk2 semua aku tak buat, sebab selera famili husband ku ni susah sikit nak terima orglain masak.. so aku masak lauk feveret aku je, iaitu Kari Ayam Kering, pakai kerisik, sama kentang dan lain2... kalau di Bidor, memang wajib ada lauk nih, maklumlah, kami kan keturunan belah utara, kari mesti takboleh lepas punya!

lepas solat raya, (aku tak pegi sebab trend famili husband, hanya lelaki shj yang pegi - sbb ramai sangat kot org kat klang nih, masjid penuh melimpah), kami makan beramai2.. tgh makan tu ada pulak sedara mara dah dtg dah pun... aku terus ambik tender basuh pinggan.. dok kat dapur, dan bancuh2 air segala... start tu terus tak berenti org datang, sampailah petang dalam pukul 4 lebih tu baru stop.. aku pun tertidor sbb letih bangat...

malam tu lepas maghrib, kami ramai2 3 keta konvoi ke rumah Pak Ngah (abang Mak) dulu.. seblom tu, beraya rumah jiran seblah umah mak.. penuh rumah dia heheheh... kat rumah pakngah, dpt makan ketupat pulut yeehaaa... pastu kami gerak pulak gi umah Pak Andak (adik Ayah).. anak2 Pak Andak nih semua lelaki, so memang port cantikla budak2 lelaki melepak... memang penuh budak2 lelaki... kami makan kerepek pisang super sedap hasil tangan Mak Andak sendiri... pastu kami gerak lak ke rumah belakang rumah Busu Atan (sepupu Ayah).. Busu Atan pun anaknya 4 org lelaki, memang geng ngan anak2 Pak Andak.. seronok dengar Busu bercerita, kami balik hampir pukul 1 pagi!!

Balik rumah je terus solat dan tidor.. esoknya, bangun sembahyang subuh, aku dan abang terus gerak balik Bidor.. huhuhu.. bestnya balik kampung!!.. kami sampai kampung dalam pukul 10.00 gitu.. jalanraya ok je tak de jem pun.. kat kampung yang ada Munei ngan Mar je yang baru sampai mlm seblomnya... masa tgh makan2 kat dapur, Adik ngan Ijam pun balik dari Air Hitan.. pastu depa bleh cepat2 plak check-in bilik yang best! Bilik depan memang Munei dah check-in dulu.. aduhhh heheheh

pastu aku segera menggunakan kuasa veto suruh Anje pindah bilik Mira buat seketika, kasik laluan aku dan abang untuk check-in bilik dia.. anje buat muka tapi aku buat tak layan je heheheheh... so dapatlah aku check-in bilik anje.. best jugak bilik dia nih, sejuk je.. tapi takde bilik air dalam bilik le...

mak cakap mlm ni ada makan2 umah MakNgah (adik Mak), so, cantekkk... kami pun masak lunch ala kadar je.. masa tgh makan2 kat umah makngah tu, sekali Shahril, Lin dan Harris plak balik!! budak comel tu memang geram aje tapi taknak kat org sangat... hahah Cail terpaksa check-in kat ruang tamu aje!! ehheheh

esok paginya, kami memulakan expedisi jelajah raya... mula2 kami ke rumah Wan Dut (sepupu Mak) yang sakit terlantar di kg kami tu je.. kesian tengok Wan Dut.. lepas tu kami gerak plak ke Kg Cegar di Bidor untuk melawat Tokcik Hassan (adik bungsu Arwah Opah), yang sakit stroke tiba2... tokcik kenal beberapa org je, rasa macam aku pun dia tak berapa kenal.. anak tokcik, Mak Andak Halawiah berkawan baik dgnku sedari kecil lagi.. dulu masa kecil tak panggil mak andak pun, jd sampai skrg janggal nak panggil mak andak.. (Mak Andak Halawiah ni idola aku dari kecil... aku ikut je dia masuk Taayah, SRP 8 aggregate, SPM, pastu masuk UM.. lepas dia kawen, baru aku lak kawen.. heheheh)

lepas tu, kami berkonvoi le pulak ke Bota utk menghadiri majlis resepsi perkahwinan Linda dan suaminya Mizan. Linda ni bestfren adik aku Icah, tapi dah dianggap mcm anak angkat Mak, dan dia pun panggil Mak aku tu Mak.. pangiil kami pun semua mcm adik beradik je.. lama giler perjalanan ke Bota siap sesat2 dihujung jalan lagik heheheh... lepas makan gulai tempoyak ikan patin yang super sedap, kami pun bergerak pulak balik menuju ke tatau apenama tempat nih, tapi gi umah Paklong Ripin (abang Abah satu bapa, lain mak).. paklong Ripin ni walopon jumpa sesekali tapi tahap kemesraannya memang tinggi... kami pun memang bukan jenis pendiam, dan anak2nya pun semua jenis ramah2, memang seronok berkumpul beramai2.. (info: masa Tokwan (bapa Abah) dan Tokmok (mak Abah) kawin, masing2 duda dan janda. Tokwan ada anak lelaki - Paklong Ripin, dan Tokmok ada anak pompuan - Maklong Siah. Depa dapat 2 org anak lagi, iaitu Abahku dan Maksu Sarimah. Abahku digelar anak2 buahnya sebagai PakLang. Istimewanya, di sebelah Abah, kami ada dua set paklong dan maklong iaitu Paklong Ripin + Maklong Sayang, Maklong Siah + Pak Olong Mat)

Selepas dibekalkan dgn 2 ekor ikan keli afrika yang besar, kami meneruskan perjalanan ke Tapah utk pegi rumah OpahCik (adik Arwah Tokmok - kiranya mak sedara abah lah).. Opahcik ni dah tak nampak, salam dgn dia, nanti dia akan raba2 muka kita.. sedih sungguh.. 3 kali seminggu beliau akan buat dialisis cuci darah.. memang kesian tapi gembira jugak hati aku berkesempatan berjumpa Opahcik... Maklong Hajar masakkan kami mee goreng yang sangat sedap!

balik rumah kami semua kepenatan, maklumlah sampai je dh pukul 8 malam... kelam kabut solat maghrib.. aku takpele sbb aku bleh jamak qasar huhuhu... lepas mandi siap2 semua dlm kol 9 kami gegas2 pulak gi umah MokDe (adik Mak) di Kg Pasir.. De buat kenduri kecil dan cater makanan utk malam tu, so makan le lagi.. aku belasah pecal je sbb masih kenyang makan mee goreng sedap kat umah Opahcik tadi.. balik umah malam tu, tgk2 Jodi dan Yanti serta Nia dan Mia dah balik dr Gemas... wah seronoknya main ngan Mia!!

wah penatnya beraya.. jumaat tu kami tak kemana2, tapi petang tu aku, Mira dan Anje ke Teluk Intan sbb nak carikan barang2 depa... kejap je pegi, pastu balik dalam pukul 6 ptg...sabtunya, mak dan abah, serta jodi sefamili akan pegi ke Lambor pulak sbb nak menghadiri kenduri kawen anak Toksu Harun (adik bungsu Arwah Tokmok).. aku, shahril dan Munei akan balik ke KL menamatkan cuti raya.. kebetulan kereta Pak Andak sangkut di bengkel di Behrang, jadi Andak dan Zahida naik keta aku, Pak Andak dan zahid tumpang shahril..

kami selamat sampai di Bangi jam 3 petang... tertidur sampai maghrib, punyelah penat... malam tu, Cail tepon pulak, dia ada di Bangi rumah tok sedara Lin.. aku pun jengah sekejap sbb adik sendiri kan, tak baik pula, lagipun bulan raya yang mulia... sempat jugak main ngan harris sekejap.. shukor tak ikut pun sbb dia kepenatan..

ok, so tamatlah kisah raya tahun ni.. open house aku awal2 dah mention no open house, sbb rumah pun takde hehehe... insyaAllah, kalau ada rezeki, kita buat le makan2 di lain masa dan ketika...

Salam Syawal yang penuh berkat, jgn terlalu banyak membazir, ingatlah ada yang kelaparan di luar sana. Muhasabah diri dgn kelebihan dan kekurangan sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan