Sabtu, 17 September 2011

07 di tanjung rambutan - Google Blog Search

07 di tanjung rambutan - Google Blog Search


SPENDA PINTAL GETAH: Pasar <b>tanjung rambutan</b>

Posted: 16 Sep 2011 06:39 AM PDT

Pagi tadi aku ke pasar tanjung rambutan. Macam biasa nak cari parking mmg susah. Pasar ni wujud taim orang naik beskal dah kira encem mana nak support ngan keadaan sekarang..... 40 tahun dah kompom... aku rasa lebih lagi umur pasar nie!

Kini, ada pembangunan di tapak sbelah pasar tanjung rambutan nie... rupa2 nya tak lama lagi, pasar tanjung rambutan akan dipindahkan ke tempat yang lebih selesa dan besar.....

Tanjung rambutan tak macam dulu... tapaknye sama.... cuma orang dan kenderaan makin banyak..... nak kuar simpang utama berhampiran klinik shukor dan fatimah pun leh buat kita tertidor!!!

Datuk dan opah aku sampai tanjung rambutan, awal 50an.. selepas setahun tidak bekerja selepas berhenti dari AC.

Tempat pertama dema duduk rumah sewa belakang balai polis... dalam rumah tu dibahagi/partition dengan plywood lebih kurang  macam dorm...kata opah...tu yang paling murah...

Kehidupan tak semudah mana sebelum datuk aku jadi atenden kat hospital tanjung rambutan... opah aku lakukan segalanya, habis pakaian dijual, ambil upah basuh pinggan mangkuk semata2 nak membesarkan anaknya dan membeli sarapan buat datuk aku... untuknya, santapan hanya pisang muda yang ditumbuk....

Nasi hanya untuk sekali sehari, lauknya pula hanya garam,cili dan belacan....

Beras, hasil pemberian sahabat angkat opah... nak beli tak mampu.... lebih kurang macam harapkan sedekah orang...

Semua berlaku dalam setahun,semasa datuk aku tidak bekerja...

Kata opah "memang seksa masa membesarkan mak sdara aku".....

Aku... hanya mampu mendengar kisah kehidupannya dulu.... aku rasa payah nak dapat kehidupan camtu taim la nie..

tangan tang dada,
mata pandang atas...
Sire Kulop Ludin!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan