Ahad, 13 Mei 2012

07 di ipoh - Google Blog Search

07 di ipoh - Google Blog Search


Perak: Jalan-jalan <b>di Ipoh</b> » Dengar Lihat Fikir

Posted: 08 May 2012 05:13 PM PDT

Bismillah
Salam wbt

Weekend lepas, dari Taiping kami terus ke Ipoh dan stay 1 malam di Hotel Impiana. Hotel ni 4 star dan harga yang kami dapat RM160 semalam tanpa breakfast. Lokasi pon senang nak jumpa.

Petangnya kami ke Taman Jepun yang terletak di Jalan Raja Dihilir. Taman Jepun ni sunyi je dan bila masuk, owh sangat mengecewakan [3 gambar teratas]. Taman ni macam tak terjaga jadi dah tak macam taman jepun. Jadi kami kat situ cuma 5 minit sebelum ke Taman Rekreasi  D.R.Seenivasagam [9 gambar seterusnya].

Ramai sangat orang di Taman Rekreasi  D.R.Seenivasagam sebab kat sana macam² aktiviti yang boleh dibuat. Ada laluan lalu lintas untuk budak² main, padang bola, taman permainan dan taman bersantai². Rupa-rupanya kat sini lah ada satu lagi taman jepun yang memang terjaga, cantik dan mendamaikan. Disebabkan hujan, kami pon jalan-jalan cari makan pula, tapi esok pagi tu pergi lagi taman ni, berjalan-jalan memanaskan badan.

Malamnya kami makan mee rebus ramli yang dikatakan femes kat Ipoh. Punyalah jauh nak pergi sebab letaknya di 767, Taman Tasek Jaya, Jalan Kuala Kangsar, Ipoh. Tapi rasa memang tidak mengecewakan. Selain mee rebus, ada juga makanan lain macam nasi ayam, chicken chop, lamb chop. Harga ok, dan kemungkinan juga sedap sebab ramai yang makan. Mula² nak order 1 lamb chop, tapi kena tunggu setengah jam pulak sebab ramai yang order.

Malamnya kami ronda² sekejap di sekitar bandar Ipoh. Nak pergi Gerbang Malam yang femes tu, tapi tengok dari luar macam pasar malam biasa saja. Kepala pon dah serabut sebab jalan raya kat Ipoh ni memeningkan. Semua one way, jadi bila tersalah jalan pening nak patah balik. Pusing² sekitar Gerbang Malam, terjumpa Restoran Mee Rebus Ramli. Wah punyalah jauh kami makan, rupanya dalam bandar Ipoh pon ada restoran ni. Dah penat, balik hotel dan berehat.

Pagi esoknya kami makan di pasar besar Ipoh. Makanan sama je kat mana² tapi roti canai dan nasi lemak nya memang sangat mantap. Susah nak jumpa yang rasa macam tu tau. Walaupon makan menu yang sama, kami puas hati.

Tengahari kami bertolak ke Kuala Kangsar. 

Jumpa lagi inshaAllah

Kembara YBU bantu Pusat Kebajikan <b>di Ipoh</b> – Perak Today

Posted: 09 May 2012 03:24 AM PDT

Yayasan Bina Upaya (YBU) benar-benar mengaplikasikan fungsi agensi itu dalam membantu kerajaan negeri untuk menangani isu-isu berkaitan kemiskinan selain menjadi pelopor ke arah usaha-usaha membina upaya masyarakat.

Hari ini buat pertama kalinya siri Program Kembara Komuniti 2012 diadakan di sekitar bandar Ipoh dimana lebih 10 konvoi berkereta dikalangan kakitangan dan sukarela YBU menghulurkan pelbagai jenis bantuan kepada 7 Pusat Kebajikan.

Ketua Pegawai Eksektutifnya, Datuk Zainal Abidin Omar memberitahu siri kembara berkenaan akan dijadikan program tahunan agensi terbabit dimana ia merupakan antara pendekatan terbaik yang dilakukan bagi meringankan bebanan Pusat Kebajikan terpilih.

"Jadi untuk hari ini kita telah ziarah ke 7 pusat kebajikan dan daripada kunjungan konvoi itu bantuan dari segi wang, hamper nutrisi serta kelengkapan harian telah diberikan.

"Kita tidak mampu memberi sumbangan yang besar kepada setiap pusat kebajikan, bagaimanapun bantuan kita adalah berdasarkan kemampuan," katanya

Jelas Zainal lagi, selepas ini kembara berkenaan mungkin akan melebarkan sayapnya dengan mengadakan misi jelajah bantuan ke setiap daerah.

Antara 7 badan bukan kerajaan (NGO) yang menerima bantuan termasuklah Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Buntong dan Pertubuhan Kebajikan Anak-Anak Yatim Jasa Kinta yang masing-masing menerima peruntukkan sebanyak RM 1000.

Selain itu, 3 NGO lain iaitu Shanti Old Folk Home, Pusat Jagaan Seri Damai dan Persatuan Kebajikan Rumah Orang Kurang Upaya mendapat bantuan berbentuk hamper nutrisi berikutan kesemuanya menempatkan warga emas.

Manakala bagi Pusat Rumah Mesra dan Yayasan Latihan Insan Istimewa pula mendapat sumbangan barangan keperluan harian seperti tuala mandi, serta bahan makanan kering seperti beras, minyak, dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan