Ahad, 13 Mei 2012

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


<b>KUALA SEPETANG</b> ECO TOURISM Mangrove Tour, Bird Watch <b>...</b>

Posted: 09 May 2012 07:12 AM PDT

Industri peternakan kerang merupakan industri yang menjana pendapatan lumayan nelayan Kuala Sepetang.
Kawasan muka laut berhampiran Kuala Sanggar menjadi pusat peternakan kerang. Dari jauh kelihatan kayu pancang ditanda di kawasan peternakan kerang. Kawasan ini merupakan kawasan yang mempunyai hak milik dan peternak membayar hasil cukai tanah di kawasan laut ini.
Kerang hidup di permukaan lumpur. Dengan menggunakan sangkar kecil dan sebatang kayu panjang. Bot nelayan berputar di kawasan kerang untuk menuai hasilnya.

Che Kamarul seorang pengacara rancangan On Air ASTRO berkesempatan membuat tugasan menyauk kerang bagi episod Astro.

Che Kamarul host rancangan On Air membuat tugasan pelancongan menyauk kerang di Kuala Sepetang. Jangan lepaskan peluang menyaksikan Che Kamarul dan saya beraksi dalam rancangan tersebut. Bila akan on air janganlah tanya saya. Apa yang penting rancangan sebegini akan memberikan promosi untuk sektor pelancongan di Kuala Sepetang

 


Tauke kerang sedang meneliti hasil akhir pencucian kerang

PROJEK MENANAM ANAK BAKAU <b>DI KUALA SEPETANG</b>

Posted: 06 May 2012 07:21 PM PDT

Oleh Aziehakim

Sk Sungai Setar - Pada 5 April 2012 yang lalu sekolah ini telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Pejabat Hutan Taiping. Rombongan ini terdiri daripada 35 orang murid dari tahun 5 dan di iringi oleh 5 orang guru termasuk Guru Besar dan Pk Koko sekolah ini. Tujuan lawatan ini ialah untuk menyertai projek menanam anak bakau sempena Projek Kesedaran Alam Sekitar anjuran Pejabat Hutan Bakau.

Selain itu ia juga diharapkan dapat menyemai perasaan sayang kepada ekosistem semulajadi apabila murid mengalami sendiri pengalaman di habitat sebenar bakau. Sebelum menjalankan aktiviti menanam anak bakau semua ahli telah ditaklimatkan oleh Pegawai Pejabat Perhutanan Taiping terlebih dahulu. Selesai menjalankan aktiviti menanam anak bakau semua murid diberi peluang menikmati pemandangan di Kuala Sepetang. Rombongan bertolak pulang ke sekolah selepas selesai menikmati makan tengahari. 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan