Isnin, 10 September 2012

07 di ipoh - Google Blog Search

07 di ipoh - Google Blog Search


al-Husseyn: Suasana menyambut perayaan Hari Merdeka <b>di Ipoh</b> <b>...</b>

Posted: 31 Aug 2012 03:07 AM PDT

Hari ini selepas solat Jumaat, aku ajak anak aku pusing bandar Ipoh sekecap untuk ambil gambar sebagai kenangan suasana menyambut Ulangtahun Hari Kemerdekaan Negara di bandar Ipoh.

Berikut adalah shot pertama aku kat masjid tadi. Tengok tak ada sebiji keta pun yang pasang bendera sebagaimana yang sudah-sudah....

Ini semasa aku parking keta kat Masjid Jalan Dairy, Ipoh

Masuk ke Jalan Tiger Lane...aku tak berapa ingat apa nama barunya.Aku lebih mesra dengan nama yang aku sebut tu sebab dah biasa dari budak-budak dulu.

Anak aku pandu keta, aku snap ajer...budak ni pula kalau bawa keta macam orang gila, entah apa yang dia nak kejor... aku merungut sebab nak ambil gambar! Tapi sempatlah juga aku rakamkan sambil lalu ...


Memang patutlah pun....

Melintasi sebuah kediaman yang besar megah tersergam indah....tapi aku rasa memang patut pun. Korang tahu ceritanya tak? Ha! ha! Mungkin uncle Seekers anak Pak Belalang Modern tu boleh cerita satu masa nanti.Tapi aku rasa, bila PR perintah nanti mesti pasang punya!

Di kedua-dua gate masuk keluar tak mandang pun

Kediaman seorang kerabat diraja

Masuk pekan, tengok pejabat Utusan Meloya tak pasang bendera.Cuma tumpang bendera MBI yang dipasang pada tiang leterik sepanjang jalan.Rasa kesian, ungkin nak jimat duit sebab nak bayar saman.Masih lagi menunggu berapa juta nak kena bayar kat Nizar.Dengar-dengar 50 juta? Entahlah, Ringgit Malaysia atau Rupiah?

Kesian...hanya mampu menumpang bendera MBI sahaja...

Kemudian belok ke Cowan Street...errr aku minta maaflah kat korang. Aku orang tua! Aku cuma tau nama hok lama tu juga... aku tak berapa nak kisah pasal nama baru. Maksud aku jalan ini yang kat Pasar Bulat lama tu.Tentu korang tau bila sebut Pasar Bulat kan? Aku ambil gambar sekitar tempat itulah gambar-gambar yang di bawah nih!

Deretan kedai setentang Jubilee Park Lama tu

Kena saman pasal tak pasang bendera kah?
Kalau boleh memang Umno nak buat macam tu!

Kemudian kami lalu kat Pasar Besar Ipoh dan meluncur terus sambil aku merakamkan gambar-gambar berikut.

kat panggung lama Lido

Macam tak caya, hari ini kita nyambut Hari Merdeka kan?

Kemudian kami terus pergi ke Little India kat pekan lama.

suasana sunyi sepi tengahari ni...

Samy Vellu tentu tak tekata bila lihat orang
India dan tak sokong MIC lagi dah...

Sampai rumah aku snap gambar ikan aku kat dalam kolam tu.Ikan-ikan nampak lebih meriah berenang dalam kolam.Sempat dengar depa bersembang ...


Sambutan kali ini hambar di mana-mana sekali pun, bukan hanya di Ipoh. Biarlah Pakatan Rakyat yang uruskan samabutan perayaan ini mulai tahun-tahun tyang akan mendatang; boleh tak?

Ha! ha! Najib dan Rosmah khabarnya dah banyak hari tak masuk tandas sebab marah asyik keluar yang kuning ajer... diaorang nak yang biru juga! Ha! ha!ha!

aishah megahasz: Raya 2012 <b>Di Ipoh</b>

Posted: 26 Aug 2012 08:38 PM PDT

Tahun ini giliran kami sekeluarga beraya bersama keluarga mertua saya di Ipoh, Perak . Kami bertolak pulang ke Ipoh pada hari Jumaat. Jadi sempatlah berbuka puasa 2 hari sebelum raya.
Acara wajib tiap-tiap tahun pada malam menjelang raya, main bunga api. Anak-anaklah yang paling seronok.


Alhamdulillah, tahun ini saya berkesempatan untuk solat Aidilfitri. Cuak juga bawa Hana Alesya bersama. Lepas solat tengok dia tak ada berdekatan saya. Terus panjangkan leher cari dia di sekitar. Tengok-tengok dia duduk di hujung sambil main-main dengan baby. Kalau hilang mesti susah nak cari sebab ramai sangat orang di masjid masa tu.

Balik rumah, sesi bersalam-salaman. Nak tergelak pun ada tengok gelagat Haziq salam dan cium tangan Atoknya. Beria betul.



Hana Alesya sibuk dengan botol susu. Salam, salam juga tapi botol susu tak lepas.
Lepas habis salam Atok dan Opah, giliran Abah pula. Sambil salam, korek tangan Abah minta duit raya lebih skit. Haziq Fahmi tahun ni dapat duit raya lebih sebab puasa penuh 30 hari. Alhamdulillah, satu pencapaian tu. Saya darjah 2 baru mampu puasa penuh.
Seronok jadi budak-budak ye, dapat duit raya.

Habis sesi bersalaman, sesi bergambar pula. Mula-mula kami bergambar di luar rumah. Ini gambar paling cantik saya ambil raya ini. Gambar Hadif dan anak saudara saya Uwais.


Ini family adik ipar saya Maidy dan Nora. Ini pun saya yang ambil gambarnya.
Ok, giliran keluarga saya pula. Saya tak suka tudung raya saya! Sekian, titik.

Seronok ambil gambar budak-budak ni. Macam-macam gelagat boleh tengok.


Habis di luar rumah, dalam rumah pulak berposing-posing. Macam-macam gaya ada.

Atok dan Opah bergambar dengan cucu-cucunya. Insyallah, bulan depan dapat lagi seorang. Baru 5 orang pun dah macam-macam huru-haranya.

Gambar raya 2012 kami sekeluarga. Tahun ini warna tema adalah hitam dan grey. Raya tahun ini adik ipar saya, Yati tidak pulang beraya. Dia di Australia sedang menunggu masa untuk bersalin.
Memandangkan tudung raya saya tak best, saya tukar tudung lain dan minta ambil gambar lagi sekali.
Ini orang mesti nak spoilkan gambar saya. Penat je bagi senyuman menawan :P
Penat-penat bergambar, Opah belanja makan aiskrim. Suka sangatlah budak-budak ni.

Petang itu kami sekeluarga beraya di sekitar Ipoh, rumah saudara sebelah Huzein. Esoknya kami balik ke Penang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan