Rabu, 1 Februari 2012

07 di lekir - Google Blog Search

07 di lekir - Google Blog Search


Perantau di perantauan: :: Kemalangan <b>di Lekir</b>... 7 meninggal dunia...

Posted: 01 Jan 2012 03:53 PM PST

HANCUR...kenderaan MPV yang dinaiki mangsa.
Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin, Mohd Husni Mohd Noor dan Idris Sulaiman
am@hmetro.com.my
MANJUNG: "Saya dan isteri hanya mampu meraung bila melihat jasad dua anak kami terbujur kaku berlumuran darah dan ditutup surat khabar," kata Sulaiman Din, 42, bapa kepada Mohamad Hadi, 17, dan Badrul Isa, 19, yang maut dalam kemalangan meragut tujuh nyawa di sini, malam kelmarin.

Kemalangan berlaku apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) Honda Stream dinaiki 10 orang termasuk dua beradik itu terbabas dan dirempuh sebuah treler membawa gas memasak di Batu 6, Jalan Sitiawan - Lekir, berhampiran kawasan perumahan Taman Kiara, di sini, jam 10.30 malam.

Selain Mohamad Hadi dan Badrul Isa, empat lagi penumpang kenderaan itu yang terbunuh di tempat kejadian ialah Mohamad Kamil Samsuri, 15; Ahmad Faizal Mohd Termizi, 15, Mohamad Shadan Mohd Arshad, 15, dan Muhammad Shafik Redzuan Yusof, 16.

Pemandu, Mohd Hisam Mat Zaki, 22, yang cedera parah di kepala meninggal dunia kira jam 8 pagi semalam di Hospital Seri Manjung (HSM), di sini.

Sulaiman berkata, sejurus tiba di tempat kejadian dia terpaksa memeluk dan menghalang isterinya, Norakmar Osman, 44, daripada menyelak helaian akhbar yang menutupi mayat dua anak mereka kerana tidak sanggup melihat jasad yang tidak lagi sempurna.
"Darah keluar membuak-buak dari kepala anak saya, malah kulit tubuh mereka turut hancur. Saya sendiri tak sanggup melihat mereka selain hanya mampu menangis sehingga jenazah dibawa ke Hospital Seri Manjung (HSM)," katanya.

Kemalangan ngeri itu berlaku ketika semua mangsa baru meraikan sambutan Tahun Baru 2012 di bandar Sitiawan dan dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Batu 15, Lekir.

Menurut Sulaiman, menambahkan lagi kesedihan dia dan isterinya, dua mangsa yang terbunuh dalam kemalangan itu iaitu Mohamad Shadan dan Mohd Hisam ialah anak saudara dan anak angkat mereka.

"Pada petang sebelum kejadian, dua anak saya ada memberitahu ingin ke Sitiawan bagi menyambut tahun baru. Kami memberi kebenaran kerana tidak mahu menghampakan mereka," katanya.
Bagaimanapun, kata Sulaiman, isterinya menghubungi mereka kira-kira jam 10 malam meminta pulang awal kerana Mohamad Hadi perlu berkumpul di Sitiawan bagi menaiki bas mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Kedah.
"Ketika isteri saya telefon, mereka mengatakan sudah bersiap sedia untuk pulang. Itulah kata-kata terakhir yang kami dengar kerana sejam telefon mereka sudah tidak dapat dihubungi," katanya.

berita dan cerita berkaitan:

Full content generated by Get Full RSS.

Kemalangan Ngeri <b>Di Lekir</b> Menjelang Tahun Baru 2012 <b>...</b>

Posted: 31 Dec 2011 04:40 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Jadual Gaji Baru Untuk Guru dan Pensyarah Politeknik di bawah Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) ... Kemalangan Ngeri Di Lekir Menjelang Tahun Baru 2012.. Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... Menjelang sambutan Tahun baru ...

BRAHIM NYIOR: Kemalangan Ngeri <b>Di</b> Jalan <b>Lekir</b>-Sitiawan <b>...</b>

Posted: 31 Dec 2011 10:41 PM PST

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Ketika bersarapan dengan anak-anak di sebuah warung berdekatan, saya mendapat berita kemalangan ngeri melibatkan sebuah lori treler dan sebuah kereta yang berlaku lewat malam tadi. Jumlah korban agak besar, menyebabkan saya bergegas ke tempat kejadian yang tidak jauh dari rumah saya.

Setibanya di sana, lori treler masih lagi belum dialihkan, manakala sisa kenderaan dan gerai buah yang roboh masih tidak diurus. Beberapa orang termasuk seorang dua kenalan turut berada di sana.

"Anak murid cikgu jugak, budak Batu 14. Budak Batu 15 pun ada." Kata seorang kenalan memberitahu.

Berderau hati mendengar berita bahawa kemalangan tersebut meragut nyawa beberapa orang murid sekolah saya. Tanpa berlengah, saya terus ke rumah mereka. Setibanya di rumah seorang mangsa, saya mendapatkan khabar lebih jelas. 7 orang mereka dalam sebuah Honda Stream terbunuh manakala seorang lagi cedera ringan tetapi trauma. Pelajar saya yang terbunuh ialah Muhamad Kamil Samsuri,15; Mohamad Shadan Mohd. Arshad,15; Ahmad Faizal Ahamad Termizi,15; Mohd. Shafiq Riduan Yusof,16; Badrul Isa Sulaiman,20; dan adiknya Mohd. Hadi,17 manakala Khairul Faiz, 17 tahun cedera. Pemandunya, Mohd. Hisham Mat Zaki,23 merupakan abang angkat kepada Badrul dan Hadi.

Saya mendapat makluman daripada Nasarudin, abang arwah Kamil bahawa mereka dikebumikan dalam satu liang dan disembahyangkan di masjid Batu 14, Lekir setibanya dari Hospital Manjung.

Muhammad Kamil, saya temui kali terakhir minggu lalu ketika dia berjumpa saya sambil berbual tentang hala tuju selepas PMR 2011. Katanya, dia ingin ke Vokasional, tetapi dia sayangkan sekolah lama. Syafiq Ridzuan pula adalah pemain takraw sekolah. Dia seorang pendiam, tetapi tidak menimbulkan masalah disiplin. Faizal pula, pernah 'kantoi' bersama rakan lain di ladang sawit pada hari persekolahan. Walau apa pun yang pernah mereka lakukan, saya sudah memaafkan anak-anak ini. Moga syurgalah tempat mereka. AMIN..

Koleksi foto http://dahujan.blogspot.com/













Moga Allah merahmati mereka. Ajal maut adalah ketentuan. Mati sudah pasti tetapi masanya sahaja yang kita tidak tahu. Semoga ini menjadi pengajaran kepada kita. Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan