Ahad, 9 September 2012

07 di bota - Google Blog Search

07 di bota - Google Blog Search


Anak Haji Amir: Cerita Hari Raya-<b>Di Bota</b>

Posted: 07 Sep 2012 01:04 AM PDT

Selepas bertolak dari Bagan Datoh, kami menuju ke rumah lagi seorang anaksaudara abah di Bota, Abang Deris..Perjalanan terasa amat jauh oleh kerana jalan jem yang teramat mengalahkan jem masa nak naik jambatan Pulau Pinang disebabkan hujan lebat..ke sebab kereta banyak sangat datang beraya.. Setelah berhempas-pulas memandu, sampai le ke destinasi, rumah Abng Deris...
Bila sampai je, kami semua lebih terarah kepada Mural yang dilukis oleh Abang Deris di dinding rumah dia daripada menjamu selera dengan makanan yang sedap yang disediakan. Mula-mula, Furqan la yang memulakan langkah pertama bergambar berlatarbelakangkan mural Abang Deris.
Abah bersembang bersama Abang Deris...
Furqan, yang memula mencetuskan fenomena...

Angah, Furqan dan Faiez..

Menyakat Pinny dan Imah dengan mulut itik..
Faiez dan Along buat gaya ala-ala comel...



Satu family, yang takde Daud, Ijal, Kak Lili...

Imran, Uqaiel dan Naufal...

Kak Ros dan Aina dan Kak Linda dan Basyirah..

Imah dan Pinny, bergambar di tepi pantai kononnya..


***Dah puas bergambar, baru menjamu selera...Masjid pun depan rumah je...best...Lepas Maghrib bertolak ke rumah Kak Yah dan Kak Munah...Memang beraya sakan la...Letih tapi berbaloi-baloi..!!!

DOKTER.WALI: Nat <b>Bota</b> Kanan, Perak

Posted: 27 Aug 2012 10:49 AM PDT

Sebenarnya NAT ni hanya terpakai di Perlis dan Kedah sahaja. Sengaja gunakan.  Biasanya lain tempat di gelar Pekan Sari, Pekan Sehari, Pasar Minggu atau Pasar (ikut hari).  Kalau di Simpang Empat, Perlis...biasanya kami sebut NAT sahaja.  Untuk golongan luar dari kawasan Simpang Empat/Kayang, depa kadang-kadang sebut NAT Selasa.

Baru-baru ini berkesempatan singgah ke Bota Kanan, Perak.  Layan juga di sini kerana kekayaan jualan hasil kampung dan ikan daratnya.  Kalau nak tengok buah terjuntai ke atas, layan lah video di bawah ni.




Sedikit mengenai kata "Nat" : Nat ini menurut sumber adalah  pusat perniagaan pasar sehari "nat" dalam bahasa Samsam.  Sedikit maklumat mengenai bahasa Samsam.  Mungkin kita mudah bersetuju bahawa bahasa Samsam ini adalah campuran bahasa Thai dialek selatan atau Pak Thai dengan bahasa-bahasa sekitar kawasan penutur seperti Dialek Kedah, Hokkien/Cina dan bahasa minoriti lain.  Baca di bawah ini :

Sari - International Journal of the Malay World and Civilisation  Noriah Mohamed & Omar Yusoff 28(2) (2010): 35 - 6135
Tinjauan Identiti dan Bahasa Hibrid dalam Kalangan Samsam, Baba Nyonya dan Jawi Peranakan di Utara Semenanjung Malaysia
NORIAH MOHAMED & OMAR YUSOFF

Secara am, Samsam, Baba Nyonya dan Jawi Peranakan adalah tiga  komuniti yang melibatkan percampuran antara orang Siam, Cina dan India
dengan Melayu. Namun demikian, mentakrifkan konsep hibrid bagi ketiga tiga komuniti ini tidaklah semudah yang dimaksudkan dan hal ini dibuktikan menerusi perbincangan di dalam bahagian berikut.
Komuniti Samsam ialah komuniti yang menetap di bahagian utara Semenanjung Malaysia. Namun demikian, lokasi petempatan komuniti ini agak sukar ditentukan kerana kekaburan konsep identiti komuniti ini. Tinjauan lapangan dan sorotan literatur menunjukkan bahawa terdapat beberapa buah negeri di utara Semenanjung Malaysia, yakni Kedah, Perlis dan Langkawi disebutkan sebagai kawasan menetapnya komuniti ini.
Dari segi identiti, terdapat dua pandangan tentang maksud hibrid bagi identiti Samsam. Pertama, pandangan awal tentang komuniti Samsam menyatakan bahawa komuniti ini memang produk perkahwinan campur antara Melayu dengan Siam; Melayu, Cina dengan Siam; atau Siam dengan keturunan penduduk asli Langkasuka atau Ligor (Archaimbault 1957: 75). Bagaimanapun, Archaimbault selanjutnya menyatakan bahawa persoalan asal usul yang berbaur ini hanyalah satu hipotesis dan tidak boleh ditentusahkan sehingga pemerian tentang bahasa, adat istiadat dan institusi dalam kalangan Samsam ini dilakukan secara menyeluruh.
Kedua, menurut Azman Wan Chik (1968), Samsam ialah orang Melayu Islam yang datang dari Thailand ke utara Semenanjung Malaysia. Azman yang melaksanakan kajiannya tentang Samsam yang menetap di Titi Tinggi, Perlis ini menyebutkan bahawa orang Samsam berasal dari Pattani (dieja Petani oleh Azman), sebuah daerah di wilayah selatan Thailand dan sewaktu kajiannya kelompok ini sudah menetap di Titi Tinggi, Perlis selama lebih daripada tiga keturunan. Pandangan Azman ini dipersetujui oleh Zaharah Mahmud (1979: 132) apabila beliau mencatatkan bahawa:
"These people were mainly extensions of the Malays inhabiting the Thai States of Chenak, Raman, Tiba, Patani and Setul".
Archaimbault (1957: 75) bersetuju dengan pandangan bahawa Samsam ialah warga Thai yang beremigrasi dari Nakorn Sit'ammarat dan Songkhla (Singgora)  di Thailand pada sekitar abad ke-17. Namun begitu, baginya terdapat dua kelompok Samsam, iaitu Samsam Siam dan Samsam Melayu. Maksud Archaimbault (1957: 76) Samsam Siam ialah warga Thai yang beragama Buddha, manakala Samsam Melayu pula ialah warga Thai yang beragama Islam

Samsam yang dimaksudkan oleh Azman Wan Chik (1968) atau Zaharah Mahmud (1979) ialah Samsam Melayu. Apabila dikaitkan dengan agama Islam, Samsam Melayu ini pula tidaklah begitu mengambil berat tentang soal agama. Zaharah Mahmud (1979: 132) menyebut kelompok ini sebagai orang Siam yang berorientasikan Melayu. Menurutnya:
"These were the culturally, though not religiously, Siamese oriented Malays".
Maksudnya, Samsam ialah orang Siam yang berorientasikan Melayu mungkin dari sudut budaya tetapi kurang dari segi agama (Islam)nya. Orang Siam yang berorientasikan Melayu ini sebagai 'Malaysising Siamese' yang bermaksud orang Siam yang masuk Islam kerana berkahwin dengan wanita Melayu tetapi rohaninya masih kekal Siam walaupun keturunannya akan menjadi Islam sepenuhnya. Sebaliknya pula terdapat juga orang Melayu yang berorientasikan Siam. Sama ada 'Malaysising Siamese' atau Samsam kedua-duanya tidak begitu prihatin dan teliti dengan makanan. Mereka makan makanan yang tidak bersih seperti labi-labi dan tidak pergi ke masjid.
Bertitik tolak daripada identiti hibrid ini juga Samsam dikaitkan dengan 
maksud perkataan samsam. Pemaklum Samsam yang ditemu bual oleh Archaimbault (1957: 5) menyebutkan bahawa samsam berasal daripada perkataan 'tcham-tcham', iaitu perkataan daripada bahasa Cina Hokkien yang bermaksud membaurkan atau mencampurkan.
Perkataan 'sam' dalam bahasa Thai juga maksudnya membaurkan, mencampurkan, berbaur atau bercampur. Dari sudut bahasa dan budaya tidak sulit untuk mengaitkan Samsam dengan identiti hibrid ini. Hal ini bermakna, sama ada Samsam Islam atau Samsam Siam, unsur bauran dalam kehidupan mereka menunjukkan percampuran dari segi dua budaya atau bahasa, yakni Siam dengan Melayu atau Siam dengan bangsa lain. Meninjau dari sudut   penghibridan identiti (Melayu dengan Siam) ini juga, Hortsmann (t.t.: 7) dalam tulisannya yang  bertajuk "Dual ethnic minorities and the local reworking of citizenship at the Thailand Malaysian border" membincangkan tentang Samsam di Langkawi pada hari ini yang memegang dua identiti, Thai dan Malaysia. 
Dalam salah satu kes tentang keluarga Samsam yang menetap di Langkawi yang dibincangkannya, beliau menceritakan:
 "Their daughters and sons move back and forth between Ban Sarai and Langkawi, benefiting from the uncertain, ambiguous space in the sea and the geographical proximity of Langkawi, lying just south of the Thai border."
Walaupun mereka masih menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pengenalan sah daripada pihak Malaysia, kelompok ini masih meneruskan kedua-dua identiti ini dalam kehidupan mereka. Dalam hal ini, di Langkawi salah satu ciri Samsam yang menonjol ialah usaha mereka untuk menjadi Melayu seboleh-bolehnya tetapi menekankan hubungan kekeluargaan, ikatan emosi, bahasa dan agama dengan Thailand atau dengan kata lain kekal sebagai orang Thai. Namun begitu, untuk memperoleh kehidupan yang lebih baik mereka berhasrat untuk mendapatkan kewarganegaraan Malaysia dan terus menetap di Langkawi sebagai nelayan. Proses asimilasi mereka mungkin perlu dibayar dengan harga mahal kerana (Hortsmann t.t.: 7):
" ... while the younger generation of the Sam Sam in Malaysia, being ashamed of the practices of their ancestors, have abandoned the Thai language".
Hal ini mungkin berlaku kerana menurut Hortsmann (t.t.: 7) generasi muda Samsam menganggap bahawa:
"The identity of the Samsam integrates elements from the Thai and Malay worlds, playing on the ambiguities between cultural boundaries".
Generasi muda Samsam ini mungkin inginkan satu identiti yang dapat melambangkan diri mereka yang sebenar, sama ada sebagai Thai atau Melayu, bukan antara kedua-duanya.
Rumusannya, walaupun terdapat cara yang berbeza untuk mendekati makna Samsam, disebabkan konsep hibrid dalam konteks perbincangan ini berteraskan Melayu, maka Samsam bermaksud orang Melayu yang beragama Islam dari wilayah-wilayah selatan Thailand dan keturunan mereka yang datang dan menetap di Malaysia. Mereka boleh jadi keturunan asal Siam atau hasil perkahwinan campur dengan orang Melayu di Malaysia.
Takrif Samsam yang awal tidak sesuai digunakan untuk merujuk kepada Samsam pada hari ini. Antara takrif Samsam yang dimaksudkan ialah takrif yang berkait dengan orang Siam yang berorientasikan Melayu dari sudut budaya tetapi kurang dari segi agama (Islam)nya, tidak warak dan mengamalkan aktiviti yang bertentangan dengan Islam; orang Siam yang masuk Islam kerana berkahwin dengan wanita Melayu tetapi rohaninya masih kekal Siam walaupun keturunannya akan menjadi Islam sepenuhnya; orang Melayu yang berorientasikan Siam tetapi masih beragama Islam; atau orang Samsam yang melakukan aktiviti rompakan.
Hal ini demikian kerana pengertian Samsam yang awal ini yang dikaitkan dengan imej negatif agak sukar dikaitkan secara langsung dengan kelompok manusia dan bahasa pada waktu ini.
Bacaan tambahan pi sini Jurnal

Teratak Kehidupan: Pengalaman <b>di</b> Tanah Suci: Bahagian I – Dari <b>...</b>

Posted: 22 Jun 2012 07:24 AM PDT

"Labbaik Allah humma labbaik.. Labbaik la sharika laka labbaik.. Innal hamda, Wan-ni'mata Laka walmulk.. Laa sharika lak"

Gemaan talbiah yang dialunkan oleh sejumlah 29 orang peserta kumpulan Umrah termasuk diri ini mengundang rasa sayu sewaktu bas yang dinaiki mula memasuki ke Kota Makkah. Rasa sayu tersebut semakin kuat membungkam tatkala diri lengkap diselubungi pakaian ihram – putih dan suci. Syukur padaMu Ya Allah, diri ini telah terpilih dan berpeluang menjejakkan kaki ke Tanah Suci bersama ahli keluarga yang lain pada 30 Mei sehingga 11 Jun 2012 baru-baru ini. Pengalaman pertama menjejakkan kaki ke Tanah Suci, terutama dalam usia muda sudah pasti menggamit seribu macam memori indah yang bakal dibingkiskan kelak. Tambahan pula, kembara julung saya dan ahli keluarga ke Tanah Suci kali ini turut membawa misi nan satu – menziarahi pusara bonda tercinta yang telah selamat bersemadi sejak 1 tahun 6 bulan yang lalu di bumi Makkah Al-Mukarramah. Keberangkatan kami ke Tanah Suci diiringi oleh sanak saudara dan sahabat handai pada petang 30 Mei di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Setelah menjamakkan solat Maghrib dan Isyak, kami berlepas ke Lapangan Terbang Antarabangsa Abu Dhabi dengan menaiki pesawat Etihad Airways. Di sana, kami transit hampir 2 jam. Masa yang ada ini digunakan untuk menyalin pakaian ihram dan melakukan solat sunat Ihram. Setelah itu, dengan bimbingan mutawwif dari Tiram Travels & Tours, kami berniat ihram semasa di dalam perut kapal terbang sewaktu kapal terbang menghampiri bumi Jeddah. Maka, dengan itu, termaktublah segala 13 perkara pantang larang sewaktu berihram ke atas kami.

20120531_043752

Menyalin pakaian Ihram di Lapangan Terbang Antarabangsa Abu Dhabi 

Sewaktu di Jeddah, kami ditempatkan di Terminal Haji, Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah. Kawalan keselamatan dan imigresen di sana agak ketat, namun tetap berjalan lancar. Di situlah juga buat pertama kali saya merasai keenakan air jus buah-buahan negara Arab bagi menghilangkan dahaga. Di situ jugalah kali pertama saya melakukan transaksi bayaran menggunakan matawang Saudi Arabia Riyal (SAR). Tepat pada jam 5.30 pagi, kami bertolak ke Makkah dengan menaiki bas. Sewaktu dalam perjalanan, saya hanya melayan perasaan dan menikmati pemandangan melalui tingkap bas. Indahnya bumi suci ini, walaupun bangunan-bangunannya tidaklah begitu moden seperti yang ada di negara kita, namun tetap terbit ketenangan yang tersendiri pada pandangan sudut mata. Paling mencuit hati apabila melihat kereta Toyota Camry dan Innova digunakan sebagai teksi di sini. Subhanallah. Bunyi hon kereta seolah-olah seperti alunan muzik yang sudah sebati dengan kehidupan para pengguna jalan rayanya.

20120531_182524

Al-Hamdulillah, dah sampai Mekah!

Kami tiba di Makkah tepat jam 9.30 pagi. Pengalaman pertama memijakkan kedua-dua tapak kaki ini di atas tanah bumi Makkah dari mulut pintu bas mengungkap kenangan manis peribadi yang tersendiri. AlHamdulillah. Cuaca di Makkah pada ketika itu amat panas. Deretan-deretan kedai yang menghiasi pinggir bahu jalan memeriahkan suasana. Para peniaga Arab yang ramah sentiasa memanggil-manggil para pelanggan. Ada juga yang berbahasa Melayu. Walaupun tidak begitu fasih, namun masing-masing mempunyai cara tersendiri memancing pelanggan - "Haji.. Haji... Laykhat dholu! (Haji, haji.. Lihat dulu!!)".

20120601_073913

Deretan kedai-kedai di laluan sepanjang dari hotel ke Haram

Setelah mendaftar masuk bilik di Hotel Barakah Al-Mawaddah dan bersarapan pagi, kami bersiap sedia untuk melakukan Umrah. Dari lobi hotel, kami bertalbiah sehinggalah tiba ke pintu bernombor 10 di Masjidil Haram – pintu Ismail (Bab Ismail). Di pintu tersebut, kami diarahkan oleh mutawwif untuk memasukkan selipar ke dalam beg plastik sebelum melangkah masuk ke Masjidil Haram. Seorang anggota polis dan seorang penjaga ditempatkan di setiap pintu masuk Masjidil Haram. Jutaan manusia telah memenuhi kawasan dataran Haram pada ketika itu. Masing-masing berpusu-pusu untuk berpesta ibadah di Masjidil Haram. Dari celah-celah penjuru pintu tersebut, tersergam indah sebuah binaan yang menjadi idaman kedua-dua anak mata ini untuk melihatnya sendiri – Kaabah. AlHamdulillah, syukur padaMu Ya Allah. Pandangan pertama melihat Kaabah cukup menginsafkan dan mengujakan. Jika dahulu diri ini hanya melihatnya di atas sejadah dan di televisyen, namun sekarang – nah, di depan mata!. Syukur.

20120601_075956

Suasana Haram di waktu pagi

20120601_160624

Indahnya Kaabah!

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan