Selasa, 13 September 2011

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


Bes rtm: DEPOT IMIGRESEN <b>LANGKAP</b>

Posted: 15 Jun 2011 09:38 PM PDT

DEPOT IMIGRESEN LANGKAP

10 juta ringgit diluluskan untuk menambah baik serta membina semula bangunan di Depot Imigresen Langkap.

sejak diambil alih sepenuhnya oleh Jabatan Imigresen Negeri daripada Jabatan Penjara tiga tahun lalu; struktur bangunan depot itu diakui mulai uzur.

Asalnya sebelum itu; depot tersebut merupakan sebuah kem Unit Kawalan kawasan UKK yang beroperasi sekitar tahun 1970an.

dengan keluasan lebih 5 hektar; Komandan Depot Imgiresen Langkap, Mohamad Yusoff berkata kerja-kerja pembinaan dijangka dilakukan awal tahun depan.

dengan peruntukkan yang diterima; dua blok tahanan untuk lelaki ; 3 menara dan tempat kumbahan akan dibina.

bagaimanpun; Mohammad berkata pihaknya kini sedang menyusulkan permohonan tambahan bajet untuk membina depot yang lebih selesa dan sempurna.

ia berikutan depot sedia ada itu dikelaskan sebagai Gred A berikutan kapasitinya yang boleh memuatkan hampir seribu tahanan dalam satu satu masa.

ketika ditemui di Langkap, Mohammad berkata; ketika kerja-kerja pembinaan dilakukan kelak; memungkinkan proses pemindahan tahanan ke depot lain.

end//baizura

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


@<b>Behrang</b>: Party.. Eh. Kenduri Akikah / Kesyukuran « Student from <b>...</b>

Posted: 12 Sep 2011 11:45 PM PDT

Kau ni Ha, asyik nak ber-party je kerjanya! So, dengan penuh keinsafan, saya pergi kenduri rumah makcik saya di Behrang Ahad lepas.

Makcik-makcik saya ni macam ada sedikit kepelikan. Jangan di hairan kalau tengah bersalam-salam tu, terdengar raungan dan tangisan yang menyedihkan. 10 saat selepas tu, anda akan terdengar hilaian tawa dari orang-orang yang sama. Misteri ni dari saya kecil sampai sekarang masih belum terjawab. Mungkin patut panggil Misteri Nusantara buat siasatan.

Sebelum balik.. makcik2 aku ni still nak membuat pakatan..

Dah tak ada cerita nak cerita. Gambar terlampau banyak sampai tak tau nak cerita apa. Enjoyce.. ;)

Regards,

~Ha~

Advertisement

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


JENDELA KAMILA: Syawal, kenangan <b>di</b> Jeti <b>Bagan Datoh</b>

Posted: 04 Sep 2011 02:44 PM PDT



sempena pulang beraya di kampung halaman suami, Bagan Datoh, kami tidak melepaskan peluang berkunjung ke jeti. seakan tidak lengkap kepulangan kami jika tidak mengunjungi jeti yang terkenal dalam kalangan penduduk Bagan Datoh itu. namun, sayang sekali jeti yang mempunyai panorama indah dengan garis mentari yang terbit dan terbenam di kaki langit tidak dimanfaatkan oleh para penduduknya untuk mengusahakan "sesuatu" yang bermakna untuk para pengunjung. jeti ini dibiarkan "sepi" tanpa apa-apa hasil produk penduduk, dan yang paling sendu apabila persekitaran jeti juga tidak dipelihara dengan baik. oh, kalaulah jeti ini dikendalikan dengan pengurusan yang sempurna, alangkah. moga Syawal akan datang, jeti Bagan Datoh akan berubah wajah, begitu harapan saya, pasti harapan besar anak kelahiran Bagan Datoh, suami saya juga.

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Sebuah Catatan: Pejabat Baru <b>Di Ipoh</b>, Perak Dan ...

Posted: 08 Sep 2011 08:47 AM PDT

Alhamdulillah semalam aku dimaklumkan oleh En Ansor yang cawangan baru firma guaman kami akan dibuka di Ipoh Perak. Alhamdulillah.

Ini bermakna yang kami sudah ada 3 pejabat iaitu di Subang Jaya (opis aku & Roslina) , Ipoh (En. Ansor, insyaallah) dan di Cheras (Ibu Pejabat, En. Irzuan sendiri).

Ini juga bermakna yang azam aku tahun ini untuk mengambil pekerja serta membuka pejabat (cawangan) baru tercapai juga dengan kerja keras En. Ansor, Roslina dan En. Irzuan sendiri..serta rakan-rakan yang lain :) .

Aku?

'errr aku goyang kaki je sebab aku kan opis boy merangkap driver je'.

Hehehe :p

Cuma azam aku untuk membeli Harrier secara tunai belum terlaksana lagi.

TUNAI.

Diulang TU..NAI... .

Bukan Punai..ehehe :p

Tapi masih ada 3 bulan lagi untuk tahun ni berakhir, jadi aku harap azam aku tu terlaksana juga sebelum bulan Disember nanti. Insyaallah.

Tapi kenapa bulan Disember ek..sebab...

........................................hari lahir aku la..hehe

Aku kan lahir 29 Disember so kene la 'Ek' sikit.

KONON.

'Sudahlah kau HARITH...tak habis-habis berlagak bagus...'..kata Is.

'Tak ade la..kan aku cakap tadi..KONON je. Lagi pun aku cuma nak memotivasikan diri aku sendiri. Kalau bukan aku, siapa lagi Is.'

.....................................................................................

MMM

Kebetulan tadi aku mengadakan jamuan untuk rakan-rakan pejabat aku (Cheras) , aku tercari-cari juga staf baru bernama Zie, mana dia ya lama tak nampak.? Aku tanya Roslina..peguam bahagian korporat.

Dia menjeling aku..mencebik. 'Suke le tu'..katanya. Kemudian dia bertanya Aiman, peguam bahagian litigation.

'Zie dah berhenti la cik Harith. Bulan ni dia dah tak kerja lagi' ...jawab Aiman. Aku terkedu.

'Aaa, dah berhenti?..Adeiii aku baru je nak tekel Zie, dia dah berhenti pula. HUHU'..dalam hati je :)

Kemudian, Shima..ketua bahagian akaun cakap Zie rasa semacam tak sesuai untuk bekerja di pejabat guaman. Mungkin dia tak selesa atau kurang mahir selok belok kerja-kerja perundangan, jadi dia mengambil pilihan untuk berhenti biarpun baru 2 bulan bekerja.

'Lagi pun En. Ansor yang mengambil dia bekerja, kite orang pun tak tahu dia dari mana sebab tak rapat sangat..' sambungnya lagi.

Aku pandang je Aiman dan Roslina.

'Alah baru je cadang-cadang nak tekel...mmm'...kata aku lagi dalam hati.

Apa pun pada pandangan aku, tempoh 2 bulan memang singkat untuk menyesuaikan diri, lebih-lebih lagi di pejabat peguam. Bergantung pada bahagian kita. Bagi pejabat baru tidaklah sesibuk mana, cuma mungkin tak tahan mendengar bebelan pelanggan yang entah apa-apa. Belum hal pegawai bank lagi. Ehehe.

'Keje dengan aku la best..boleh sama-sama cuci mata ..ehehe'...cakap dalam hati je.

lagi sekali...KONON.

:P

.....................................................................................

*mmm esok JUMAAT...jadi esok aku tak masuk ke pejabat sebab setiap Jumaat aku akan bercuti bagi menghormati kebesaran hari Jumaat..lagi pun FRIDAY IS MAY DAY kan kan kan :p

Jika anda ingin menggunakan khidmat guaman berkaitan wasiat, setiausaha syarikat, penubuhan syarikat, urusan hartanah, pendaftaran harta intelek seperti cap dagangan (trademark) dan hakcipta (copyright), bankrupsi, saman sivil, kes jenayah, tuntutan gantirugi kemalangan, perjanjian usahasama atau korporat dan sebagainya (yang berkaitan undang-undang), sila hubungi aku melalui emel harithiskandar@gmail.com atau di talian 013 273 8845 untuk membuat temujanji di pejabat

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


Naked POLITIC @ A Perspective Of View: Siapa dia Rashid Maidin <b>...</b>

Posted: 08 Sep 2011 08:13 AM PDT


Rashid Maidin atau Rashid Mydin (10 Oktober 1917 - 1 September 2006) ialah pemimpin kanan Melayu dalam Parti Komunis Malaya.
Rashid dilahirkan di Kampung Gunung Mesah, Gopeng, Perak. Gunung Mesah terletak di tepi jalan utama antara Gopeng dengan Ipoh. Di sini ada perkampungan Melayu yang dipenuhi rumah-rumah papan dan sekarang bertukar kepada rumah batu separuh. Isteri pertamanya, Hamidah binti Abdul Rashid, kini menetap di Gopeng.
Rashid dilahir dalam sebuah keluarga miskin di Kampung Gunung Mesah, Gopeng, Perak pada bulan November, 1917 – tahun berlakunya Revolusi Bolshevik di Russia. Beliau adalah anak sulung daripada lapan adik-beradik. Beliau tamat pendidikan sekolah rendah sehingga darjah lima di sekolah Melayu tetapi kemudiannya mengikuti kursus bahasa Inggeris di sekolah malam dan juga belajar melalui pos.
Akhirnya, dia memiliki kemahiran yang mencukupi serta penguasaan bahasa yang baik untuk bekerja sebagai seorang juruteknik di lombong bijih timah British di kawasan Batu Gajahdan Tanjung Tualang di Perak.
Menurutnya, sejak kecil lagi, dia tertarik dengan cerita mengenai legenda panglima Melayu seperti Datuk Maharajalela berjuang menentang penjajahan British di Perak tetapi apabila dia mula bekerja, tumpuannya hanya untuk mencari sumber pendapatan bagi menampung keluarganya di Gopeng.
Pada tahun 1939, ketika berusia 22 tahun, Rashid bertemu dengan Tu Lung Shan yang ditugaskan mencari ahli baru PKM di Tanjung Tualang. Kumpulan pimpinan Tu ditugaskan oleh pihak parti untuk menganjurkan aktiviti di kawasan sekitar Tanjung Tualang. Pada masa itu, Tu Lung Shan baru berusia 17 tahun dan Perang Dunia Kedua sudahpun bermula di Eropah yang menyaksikan tentera Jerman menyerang Poland.
Pada mulanya, Rashid menyertai Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang kemudian diharamkan oleh kerajaan British kerana dituduh berhaluan kiri dan menentang British secara menyeluruh. Ketika berjuang dalam PKMM, Rashid pernah ditahan beberapa kali oleh kerajaan British di pusat tahanan Tanjung Beruas, Melaka serta di Larkin, Taiping, Moribdan Tanjung Beruas. Dia pernah mengetuai mogok lapar dalam pusat tahanan tersebut bersama Pak Sako. Sebagai orang tahanan, mereka dibenarkan bekerja di luar pusat tahanan. Upah yang diberi ialah 75 sen sehari.
Rashid menyertai Parti Komunis Malaya (PKM) pada tahun 1941 sejurus sebelum pendudukan Jepun dan menjadi ahli jawatankuasa pusat PKM bersama Ishak Haji Mohamad (Pak Sako), Ahmad Boestamam dan Abdullah C.D di Perak. Parti Komunis Malaya ditubuhkan pada 30 April 1930.
Pada 18 Disember 1941, PKM telah memeterai persefahaman dengan pihak British di Singapura untuk menubuhkan barisan bersatu untuk menghalang pergerakan Jepun ke selatan Semenanjung dan untuk melatih pemimpin PKM dan anggotanya dalam operasi khas menentang musuh.
Mengikut catatan sejarah di pihak British dan PKM, 165 anggota komunis, termasuk Tu Lung Shan dilihat menjalani latihan di Sekolah Latihan Khas 101 (STS101) di Singapura sebaik sahaja perjanjian itu dicapai sehinggalah kejatuhan pulau itu pada 15 Februari 1942.
Menurut Rashid, dia tidak menyertai MPAJA sewaktu pendudukan Jepun kerana dia ditugaskan oleh pihak parti untuk menjalankan tugas-tugas politik, organisasi dan publisiti di sekitar Gopeng, Tanjung Tualang, Malim Nawar dan kawasan lombong di Tronoh, Seputeh serta Nalla.
Rashid memilih PKM sebagai wadah perjuangan yang baru. Selepas diburu oleh pihak berkuasa Malaysia, Rashid dan gerombolannya melarikan diri ke dalam hutan berhampiran sempadan Malaysia dengan Thailand. Di sana, Rashid berkahwin dengan seorang gadis Cina yang juga merupakan ahli PKM. Isteri Cina ini kini bernama Latifah. Chin Peng memberi kepercayaan kepadanya untuk memimpin Regimen ke-10 PKM di Bentong, Pahang
Rashid Maidin menetap di perkampungan yang dinamakan "Perkampungan Malaysia" di sempadan selatan Thailand. Jumlah rumah adalah sebanyak 62 buah dan penduduk di situ lebih kurang 200 orang. Orang Melayu Malaysia ada tiga kelamin manakala yang lain semuanya adalah warga Thailand.
Rumahnya dua tingkat yang diubahsuai daripada rumah asal yang hanya mempunyai satu bilik. Kiri kanan dipenuhi pokok dokong, rambutan dan buah-buahan tempatan iaitu pemandangan yang biasa dilihat di kampung-kampung di Malaysia. Di kampung itu, beliau mengajar anak-anak kampung mengaji al-Quran. Pak Sako berkata Rashid Maidin kuat dan mantap pegangan agamanya.
Di bawah urusan kerajaan Malaysia, Rashid Maidin pergi ke Mekah untuk mengerjakan fardhu haji pada tahun 1999. Sahabatnya seperjuangannya, Tuan Haji Ahmad Boestaman dan Tuan Haji Ishak Haji Mohamad telah lama meninggal dunia.
Tubuh Rashid Maidin masih tegap dan selalu berpakaian serba putih lengkap berketayap. Wajahnya awet muda dan kelihatan seperti berusia awal 50-an. Pada 1 September 2006, pukul 9 pagi Tuan Haji Rashid Maidin telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di Sisakoin, Narathiwat, selatan Thailand (dirumah anak perempuannya).Tuan Haji Rashid Maidin meninggal dunia kerana sakit tua pada umur 89 tahun. Solat jenazah dan pengkebumian telah dilakukan selepas solat Jumaat.
Rashid dikatakan mempunyai keistimewaan boleh menghilangkan diri jika diburu oleh pasukan keselamatan. Beliau juga dikatakan selalu mengunjungi adiknya di Kampung Sungai Itik,Simpang Pulai, Perak. Rumah itu daripada papan dan bertiang tinggi. Pasukan tentera mengepung rumah itu tetapi tidak dapat menemui Rashid yang dikatakan berada di situ.
Menurut sumber lisan daripada anak nya yang bernama Johan Ariffin, bapanya seorang yang kuat semangat dan tabah menempuh pancaroba. Dia merupakan seorang yang bijak dalam mengatur strategi dan mempunyai kebolehan yang baik dalam berpidato dan berhujah. Johan Ariffin pernah bertugas sebagai anggota dalam Angkatan Tentera Malaysia.
Sehingga kini, Rashid maidin ada meninggalkan cucu yang bernama Azman dan Hasnur Hadi, seorang usahawan dalam bidang penternakan Lembu tenusu di Ayer Kuning, Perak di bawah Syarikat Megaternak Sdn. Bhd

Yob <b>Tualang</b> Sekah: Pengakuan Benar RASHID MAIDIN ~ Al Fatehah

Posted: 08 Sep 2011 11:11 PM PDT



Bapak Rashid Maidin adalah seorang seorang pejuang kemerdekaan ulung yang berasal daripada kaum buruh. Pada akhir tahun 1930-an, beliau melibatkan diri dalam perjuangan menentang penjajah British, dan kemudian, fasis Jepun demi kemerdekaan tanah air dan pembebasan rakyat. Pada tahun 1955, beliau telah ikut serta dalam Rundingan Baling yang berlangsung antara Parti Komunis Malaya (PKM) dengan kerajaan berperintahan sendiri Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura. Hari ini, beliau tetap dengan gigih berjuang demi kebebasan, demokrasi, keadilan masyarakat serta perdamaian dalam negeri yang diidam-idamkan rakyat tanah air kita.


Soalan: Bilakah Bapak dilahirkan?
Rashid Maidin: Saya dilahirkan pada bulan Oktober tahun 1917.
Soalan: Kalau begitu, Bapak lebih tua daripada Bapak Abdullah C.D.
Rashid Maidin: Ya, Abdullah C.D. atau Cik Dat enam tahun lebih muda daripada saya. Beliau dan saya adalah rakan seperjuangan yang paling akrab sejak akhir Perang Anti-Jepun hingga sekarang.
Soalan: Apakah rahsia kesihatan Bapak? Daripada wajah Bapak, Bapak kelihatan belasan tahun lebih muda. Bolehkah Bapak ceritakan secara terperinci untuk pengetahuan generasi muda?
Rashid Maidin: (ketawa) Sebenarnya, tak ada sebarang rahsia. Menurut pengalaman saya, pertama-tama, kita mesti mempunyai semangat yang optimis untuk menjayakan cita-cita hidup kita berjuang untuk rakyat dan tanah air. Ini paling penting. Selain itu, saya sentiasa amalkan latihan gerak badan, bersukan, termasuk berjalan kaki dan latihan taichi qigong. Tambahan pula, alam sekeliling di hutan rimba yang hijau ini begitu menyegarkan. Udaranya bersih dan nyaman, tak ada hingar-bingar dan debu-debu, seperti di kota.
Soalan: Kami juga dapat tahu Bapak seorang penggemar muzik.
Rashid Maidin: Ya, muzik, khasnya muzik asli, memang saya minati sejak kecil lagi.
Soalan: Ada orang mengatakan Bapak seorang penggesek biola.
Rashid Maidin: (ketawa) Oh, itu indah khabar dari rupa. Saya sudah lama gantung biola saya.
Soalan: Seperti tercatat dalam sejarah, Bapak salah seorang anggota perwakilan Parti Komunis Malaya dalam Rundingan Baling pada bulan Disember 1955.
Rashid Maidin: Ya, kami bertiga, iaitu Chen Ping, Chen Tien dan saya, telah menghadiri perundingan tersebut bagi pihak PKM.
Soalan: Apakah tujuan perundingan itu?
Rashid Maidin: Tujuannya adalah untuk mencari jalan bagi mencapai kemerdekaan Tanah Melayu daripada penjajah British serta menamatkan perang yang dilancarkan penjajah British yang bermula pada 20 Jun 1948.
Soalan: Bagaimanakah sikap orang ramai pada masa itu terhadap perwakilan PKM?
Rashid Maidin: Orang ramai sangat menginginkan kemerdekaan. Apabila rombongan kami keluar dari hutan di Kelian Intan dan dibawa dengan kereta ke Baling, di sepanjang jalan, orang ramai tak putus-putus mengalu-alukan kami. Di Baling, puluhan ribu massa rakyat menunggu ketibaan kami dan menyambut kami dengan pekikan "Merdeka". Tempat penginapan kami di Baling dipagari kerawat berduri dan orang ramai tak dibenarkan masuk. Jadi, mereka berasak-asak di luar, ingin melihat kami dan bersalaman dengan kami. Kami juga dengar mereka panggil nama kami. Pendek kata, orang ramai, baik Melayu mahupun bukan Melayu, menganggap kami sebagai pejuang kemerdekaan. Suasana hangat itu begitu mengesankan dalam ingatan saya sampailah ke hari ini.
Soalan: Bagaimanakah sikap perwakilan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu masa itu?
Rashid Maidin: Perwakilan mereka disertai oleh Tunku Abdul Rahman, Tan Cheng Lock, David Marshall dan juga Abdul Hamid Jumat. Sungguhpun perundingan itu perundingan damai, malangnya sikap mereka sangat keras, bahkan bermusuhan. Kami diberi kata dua, iaitu sama ada menyerah diri atau dihapuskan. Kami tentu tidak boleh terima kata dua sedemikian.
Soalan: Apakah sikap PKM dalam perundingan itu?
Rashid Maidin: PKM mahu menamatkan perang, tapi biarlah dengan syarat adil dan munasabah. PKM menegaskan soal menyerah diri tidak timbul kerana kami bukan pengganas, tapi pejuang kemerdekaan. Yang kami lawan bukan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, tapi pemerintah penjajah British. PKM juga menyokong rombongan Tunku pergi ke London berunding dengan British untuk kemerdekaan. Tunku mengakui peranan penting perang gerila yang kami lancarkan dalam mencapai kemerdekaan Malaya, dan beliau berjanji untuk menemui kami lagi setelah kembali dari London. Sayangnya, ini tidak berlaku. Sebaliknya, Kerajaan Tunku menerima syarat-syarat penjajah British dan meneruskan perang warisan penjajah itu ke atas kami.
Soalan: Apakah ini sebab utama perang itu berubah menjadi perang dalam negeri?
Soalan: Berbalik kepada latar belakang Bapak, bolehkah Bapak ceritakan sedikit tentang keluarga Bapak?
Rashid Maidin: Saya lahir dalam keluarga miskin di Kampung Gunung Mesah, Gopeng, Perak.Datuk dan nenek saya berasal dari Rawa, Sumatera. Mereka berhijrah ke Perak pada akhir abad ke-19. Adik-beradik saya lapan orang, tujuh lelaki dan satu perempuan. Saya anak yang paling tua.
Soalan: Benarkah Yang Berhormat Encik Yusuf Maidin, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Perak bagi kawasan Sungai Manik, itu adik Bapak?
Rashid Maidin: Benar. Ketika dia di sekolah vokesyenal, saya membantu belanja persekolahannya.
Soalan: Bagaimanakah persekolahan Bapak sendiri?
Rashid Maidin: Saya belajar di Sekolah Melayu Gunung Panjang, Gopeng, dan lulus darjah 5.Pada sebelah petang, saya belajar agama di madrasah Kampung Gunung Mesah. Kerana ibu bapa saya miskin, lepas tamat sekolah Melayu pada tahun 1928, saya pun terpaksa mencari kerja.
Soalan: Tapi Bapak boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Bilakah Bapak belajar?
Rashid Maidin: Boleh sikit-sikit. Sebenarnya, walaupun terpaksa berhenti sekolah, tapi minat untuk terus belajar tetap mendalam. Ketika berumur 12 tahun, saya ke Tapah bekerja dengan bapa saudara saya. Sambil bekerja, saya belajar bahasa Inggeris waktu malam dengan seorang mubaligh yang menyebar agama Kristian di kalangan Orang Asli. Dengan bantuannya, saya juga ambil kursus gaya pos dengan sebuah sekolah di Jakarta. Kemudian, pada tahun 1938, ketika saya bekerja di Kampar, saya teruskan lagi belajar Inggeris di sekolah malam selama hampir dua tahun lagi. Selain itu, saya tambah dengan belajar sendiri.
Soalan: Bapak pernah menjadi buruh mahir. Benarkah?
Rashid Maidin: Benar. Masa di Tapah, ketika berumur 16 tahun, saya menjadi magang di stesyen janakuasa elektrik milik Perancis. Lepas setahun, saya lulus dengan memperoleh Sijil Kelas 2 dan dibayar upah $30 sebulan. Kemudian, saya bekerja pula di Kampar dengan Talam Mines Company Limited. Di sana, pada tahun 1938, saya ambil ujian Electrical Chargeman dan dapat Sijil Kelas 1. Saya pun dibayar upah $60 sebulan, manakala buruh biasa mendapat upah 75 sen sehari. Upah saya lebih sedikit kerana saya ada sijil dan tahu bahasa Inggeris.
Soalan: Bolehkah Bapak ceritakan sedikit bagaimana Bapak mula terlibat dalam politik?
Rashid Maidin: Sebagai anak Perak, semangat anti-British memang sudah tersemai kerana pengaruh Perang Maharajalela. Pengaruh ini meresapi diri saya sejak kecil lagi. Setelah bersekolah, saya pun ada membaca buku-buku tentang perang ini. Saya menceburkan diri dalam kegiatan berorganisasi mulai tahun 1937, iaitu dengan menjadi anggota Persatuan Drebar-Drebar Melayu Perak. Pada tahun 1939, ketika bekerja di Tanjung Tualang, saya menjadi ahli kesatuan sekerja Kinta Mining Workers Association. Di situlah, saya mendapat didikan secara langsung daripada seorang kader bawah tanah PKM yang bernama Lai Raifel atau Lai Fook yang bekerja sebagai buruh bersama saya. Melaluinya, saya dapat membaca pelbagai jenis buku politik. Kesedaran kelas saya beransur-ansur meningkat, dan saya diterima menjadi anggota PKM pada penghujung tahun 1941. Raifel dan saya juga berusaha untuk menyusun kaum buruh Melayu dalam kesatuan sekerja, tapi usaha ini terhenti apabila meletusnya perang.
Soalan: Apakah kegiatan Bapak semasa Jepun menduduki Malaya?
Rashid Maidin: Semasa pendudukan Jepun, saya terus bekerja di lombong kapal korek Tanjung Tualang, yang telah beralih ke tangan Jepun. Terhadap fasis Jepun, saya ambil sikap talam dan muka. Secara rahsia, saya buat kerja propaganda di kalangan kaum buruh, mendedahkan kezaliman fasis Jepun serta mendidik kaum buruh tentang perjuangan kelas dan Parti Komunis. Kegiatan itu bertujuan berkoordinasi dengan perang gerila yang dilancarkan oleh Tentera Anti-Jepun. Untuk memperbaiki kehidupan kaum buruh, yang sangat buruk waktu itu, kami membuat pakatan mengambil bijih di lombong waktu tengah malam dan menjualnya kepada pemborong gelap. Ini dapat menambah pendapatan kaum buruh sekali ganda.
Soalan: Bolehkah Bapak terangkan sedikit keadaan setelah Jepun menyerah diri?
Rashid Maidin: Masalah pokok masa itu bagi orang ramai ialah kelaparan. Untuk mengatasi masalah ini, PKM telah melancarkan gerakan menentang kelaparan yang diikut serta oleh berpuluh ribu orang ramai. PKM mengemukakan beberapa tuntutan kepada British: (1) Beri wang $10 seorang untuk menggantikan wang Jepun yang sudah tidak laku lagi; (2) Segera beri kerja kepada kaum penganggur; (3) Ubati orang sakit; (4) Segera hantar makanan ke Malaya dan berikannya kepada orang ramai. Saya campur gerakan ini di Ipoh. Di sana, di bawah anjuran Parti, kami mengadakan kegiatan masak nasi kawah untuk orang ramai yang lapar. Ini dapat membantu masalah orang ramai dalam batas tertentu, tapi British sangat marah. Mereka menghantar seorang pegawai tinggi dari Kuala Lumpur ke sana untuk mengugut kami. Kata pegawai itu, dia datang tidak membawa makanan, tapi bawa senapang dan meriam. Kebiadaban British ini mengobarkan lagi gerakan anti-kelaparan yang terus menjalar ke lain-lain tempat.
Soalan: Bolehkah Bapak ceritakan sedikit hubungan Bapak dengan Bapak Abdullah C.D.?
Rashid Maidin: Masa pendudukan Jepun, Abdullah C.D. masuk pasukan gerila. Saya berkenalan dengannya pada penghujung perang anti-Jepun apabila beliau keluar dari hutan. Kemudian, setelah Jepun kalah, kami bersama-sama bekerja dalam pasukan propaganda PKM yang beribu pejabat di Ipoh. (Pasukan propaganda itu diketuai oleh Eng Min Chin, sebelum beliau mendirikan rumah tangga dengan Abdullah C.D. lebih 45 tahun yang lalu. Beliau memeluk agama Islam; nama Islamnya Suriani binti Abdullah.) Waktu itu, kerana komplotan Jepun dan British, timbul situasi pergaduhan kaum antara Melayu dan Cina. Kami berdua ditugaskan bergerak ke merata tempat untuk mendamaikan pergaduhan tersebut. Pada tahun 1946, kami berdua ditugaskan pula ke Kuala Lumpur untuk mengembangkan kerja Melayu di kalangan pelbagai lapisan masyarakat, khasnya kaum buruh. Selain itu, kami juga bekerja di akhbar Pelita Malaya dan Suluh Malaya. Di Kuala Lumpur, kami tinggal bersama di sebuah rumah sewa. Ke mana-mana saja kami pergi, kami sering bersama.
Soalan: Kami tahu Bapak pernah ke London selepas perang.
Rashid Maidin: Ya, saya ikut serta dalam rombongan tiga orang mewakili PKM menghadiri persidangan parti-parti komunis empayar British pada tahun 1947 di London. Persidangan ini dihadiri oleh wakil parti komunis dari tanah jajahan dan bekas tanah jajahan British seperti Burma, Ceylon (Sri Lanka), India, Australia, Kanada, Kuba serta negeri-negeri Timur Tengah. Persidangan itu membahas masalah gerakan pembebasan dan mengeluarkan perisytiharan menuntut kemerdekaan bagi tanah-tanah jajahan.
Soalan: Ada apa-apa peristiwa menarik di persidangan itu?
Rashid Maidin: Ada beberapa peristiwa sampingan yang boleh saya sebut di sini. Pertama, dalam perjalanan ke London, kami singgah di India selama dua hari sebagai tamu Parti Komunis India, yang ketika itu dipimpin oleh P.O. Joshi. Di London pula, rombongan kami diberi penghormatan tinggi sebagai pahlawan anti-Jepun oleh persidangan itu. Kami juga dapat berkenalan dengan pemimpin parti-parti sekawan dari pelbagai negeri. Sampai sekarang, kami masih berkirim salam dan bertanya khabar.
Selain itu, ketika di London, dengan tak disangka-sangka, Tunku Abdul Rahman, yang sedang belajar undang-undang di England, telah mengutus surat kepada rombongan kami. Antara kandungan surat itu, Tunku meminta maaf kerana tidak dapat hadir sebagai pemerhati di persidangan parti-parti komunis itu. Beliau juga menyatakan harapan agar sidang itu memperoleh kejayaan. Bekas Residen British di Selangor pula menulis surat kepada saya meminta saya melapangkan masa untuk menemuinya. Mungkin, bagi British pada masa itu, kenyataan bahawa orang Melayu mencampuri gerakan Parti Komunis adalah satu hal yang besar.
Soalan: Apakah tanggapan Bapak terhadap peristiwa itu?
Rashid Maidin: Saya rasa ini menunjukkan PKM dihormati oleh pelbagai pihak di dalam dan di luar negeri.
Soalan: Bagaimanakah sambutan orang ramai, khasnya orang Melayu, terhadap PKM waktu itu?
Rashid Maidin: Sambutan orang ramai memang baik. Saya beri satu contoh. Setelah berdirinya PKMM, saya mula berkenalan dan bekerjasama dengan tokoh Melayu lainnya seperti Dr. Burhanuddin, Ahmad Boestamam dan Pak Sako. Sekembalinya kami dari London, saya bersama Dr. Burhanuddin, yang juga baru pulang daripada Persidangan Se-Asia di New Delhi, telah menjelajah ke seluruh pelosok tanah air untuk menerangkan perjuangan anti-penjajah – saya atas nama PKM, dan beliau atas nama PKMM. Kami mulakan lawatan kami dari Melaka terus hingga ke Perlis, kemudian berputar dan pergi lagi sampai ke Kelantan. Rapat umum yang kami adakan dihadiri oleh puluhan ribu orang. Di setiap negeri yang kami kunjungi, kami diberi sambutan yang luar biasa hangatnya oleh orang Melayu dan kaum lain.
Soalan: Kami difahamkan Bapak pernah ditangkap penjajah British dan dipenjarakan. Bagaimanakah hal sebenarnya?


Rashid Maidin: Saya ditangkap kira-kira sebulan selepas Darurat diisytiharkan, iaitu pada bulan Julai 1948 di Labu Kubung, Sungai Manik, Perak. Mula-mula, saya dipenjarakan di Taiping selama enam bulan. Selepas itu, saya, bersama-sama kira-kira 50 orang tahanan lain, termasuk Ustaz Abubakar Al-Bakir, Cikgu Sabrun dan lain-lain anggota PKMM, digiring ke Pulau Jerejak. Dari Taiping ke Pulau Jerejak, kami digari beramai-ramai, 10 hingga 12 orang dengan seutas rantai panjang. Di kem tahanan Pulau Jerejak, ada kira-kira 500 orang tahanan pelbagai kaum. Di sana, kami tubuhkan jawatankuasa mogok menentang peraturan penjajah British yang tidak membenarkan kami beli barang makanan dari luar atau terimanya dari rumah.

Soalan: Apakah tuduhan yang dikenakan ke atas Bapak?
Rashid Maidin: Saya dituduh sebagai komunis. Ramai pak haji, ustaz, guru dan lain-lain semuanya dituduh sebagai komunis. Ketua Intelijen British yang menyoal siasat saya mengatakan saya akan ditahan bertahun-tahun. Saya tanya: "Sebab apa dan apa buktinya?" Dia membuka fail catatannya dan memetik ucapan-ucapan saya dalam rapat umum di mana saya pernah berkata: "Selagi ada penjajah British di Malaya, kita akan berjuang terus."
Setelah satu setengah tahun di Pulau Jerejak, saya dibawa pula ke Pulau Tanjung Beruas, Melaka. Penjara Tanjung Beruas lebih besar, mengandungi 1000 orang lebih tahanan, yang ditempatkan dalam blok-blok. Bagi satu-satu blok, terdapat 200 hingga 300 orang. Saya dimasukkan dalam Blok K bersama Cik Muda dari Terengganu, Cikgu Hamid dari Kelantan, Ustaz Yahya Nasim dari Selangor dan lain-lain anggota PKMM. Saya dipilih oleh kawan-kawan sebagai "Presiden Blok K". Pak Sako dan Boestamam juga dipenjarakan di Tanjung Beruas, tapi ditempatkan dalam blok yang lain. Saya acap kali berjumpa dan berbincang dengan mereka di penjara itu.
Soalan: Bagaimanakah keadaan di penjara Tanjung Beruas?
Rashid Maidin: Pada mulanya, keadaan di sana lebih buruk daripada Pulau Jerejak. Misalnya, kami dipaksa angkut najis sendiri setiap pagi dan cuci jamban. Ini benar-benar menyebabkan kami marah. Setelah seminggu di sana, saya dan kawan-kawan bentuk satu jawatankuasa untuk melancarkan mogok lapar. Tuntutan kami ialah: (1) Berhentikan angkut najis sendiri, (2) Benarkan kami dirikan madrasah. Setelah tiga hari mogok, penjajah British mengalah dan menerima tuntutan kami. Selain itu, kami juga diberi kemudahan lain, termasuk bermain badminton waktu malam serta dapat membaca akhbar Straits Times. Tapi akhbar Utusan Melayu tidak dibenarkan.

Soalan: Kami dapat tahu Bapak dapat lepaskan diri daripada penjara itu. Ini benar-benar satu keajaiban!
Rashid Maidin: (ketawa) Bukan, ini bukan satu keajaiban. Sebenarnya, setelah dua tahun di Tanjung Beruas, muncul satu perkembangan baru. Kerana ekonomi British merosot akibat perang yang dilancarkannya terhadap Parti Komunis Malaya dan Tentera Pembebasan Nasional Malaya, ia pun menggunakan tahanan seperti kami menjadi buruh murah untuk membangun balai polis dan lain-lain. Dari Tanjung Beruas, 12 orang tahanan, termasuk saya, telah dipilih menjadi buruh untuk membangun sebuah balai polis di Caruk Batang, Jasin, Melaka. Kami diberi upah $1 sehari dan tinggal di berek polis yang dipagari kerawat berduri. Kerana saya mahir dengan soal elektrik, jurutera binaan di situ banyak bersandar pada saya. Pelan bangunan balai polis yang hendak dibina itu pun diserahkan kepada saya, manakala dia sendiri kadang-kadang datang, kadang-kadang tidak.
Yang menjaga kami ialah beberapa orang polis Melayu, dengan diketuai oleh seorang sarjan yang telah bersara, bernama Pak Mi. Kami bernasib baik kerana Pak Mi benar-benar tak puas hati terhadap penjajah British, yang memaksanya berkhidmat semula dalam polis. Sebelum Darurat, Pak Mi pula pernah campur rapat umum dan kenal dengan saya. Dia memberitahu saya, tugasnya hanya menjaga "kerbau balar" (maksudnya orang putih), bukannya untuk menjaga tahanan. Pak Mi rapat dengan saya. Apabila makan tengah hari, dia dan polis lain makan bersama kami. Dia selalu bawa Utusan Melayu dan meminjamkannya kepada saya.
Di tepi tempat kami bekerja, ada sebuah kedai kopi orang Cina. Juga ada seorang budak Cina berumur 12 tahun menjaga lembu di situ. Melalui budak itu, saya mendapat hubungan dengan pasukan gerila kami di Melaka. Apabila perjanjian dengan kawan-kawan pasukan gerila sudah matang, saya bersama seorang tahanan lain, seorang pemuda bernama Yusuf dari Johor, membuat rancangan untuk melarikan diri semasa bekerja dan masuk hutan. Suatu hari, ketika makan tengah hari, saya dan Yusuf pura-pura sakit perut dan minta izin ke jamban. Kami dibenarkan pergi ke jamban tanpa dikawal. Mengambil kesempatan itu, kami pun terus lari ke hutan di mana bendera merah pasukan gerila, yang merupakan isyarat kami, sedang berkibar-kibar.
Soalan: Bagaimanakah Bapak dapat bergabung dengan pasukan Rejimen ke-10?
Rashid Maidin: Saya melarikan diri pada awal tahun1952 setelah kira-kira tiga setengah tahun dalam penjara. Setelah bergabung dengan pasukan gerila, saya dibawa dari satu tempat ke satu tempat untuk bertemu dengan Jawatankuasa Pusat PKM dan Rejimen ke-10. Perjalanan dari Melaka ke pangkalan Rejimen ke-10 di Pahang memakan masa hampir setahun melalui hutan. Setelah sampai di Kerdau, Pahang, pada akhir tahun1952, barulah saya bertemu semula dengan Abdullah C.D.. Sejak itu, saya terus berjuang di Rejimen ke-10.
Soalan: Apakah peranan Bapak dalam PKM dan Rejimen ke-10?
Rashid Maidin: Dalam PKM, saya menjadi salah seorang anggota Jawatankuasa Pusat. Di Rejimen Ke-10, saya bersama Abdullah C.D. dan pemimpin lain memimpin pasukan ini melancarkan perjuangan, baik semasa di Malaya, mahupun di sempadan. Saya pernah luka di kaki dalam pertempuran melawan penjajah British.
Soalan: Apakah Bapak pernah bertugas di pasukan lain selain daripada Rejimen ke-10?
Rashid Maidin: Oh ya, untuk satu masa kira-kira selama 10 tahun, saya bersama-sama memimpin Pasukan Kawasan Khas. Kemudian, pada tahun 1972, saya balik semula ke Rejimen ke-10.

Soalan: Apakah pendapat Bapak tentang peranan perjuangan bersenjata serta perjuangan rakyat tanah air kita dewasa ini?
Rashid Maidin: Kebanyakan masalah ini serta dasar-dasar PKM berhubung dengannya sudah pun dijelaskan oleh Pengerusi kami, Abdullah C.D., dalam temu bualnya. Jadi, saya tak akan mengulanginya di sini. Cuma satu perkara saja ingin saya tegaskan, iaitu masalah perang dalam negeri dan perdamaian. Parti Komunis Malaya bukan sebuah parti yang haus perang, bahkan merupakan sebuah parti yang cintakan perdamaian. Rakyat juga cintakan perdamaian. Sebab itulah, kami pergi ke Baling dulu. Kami bersedia menamatkan perang dalam negeri dengan syarat yang adil dan munasabah. Kami bersedia berjuang bersama-sama parti politik lainnya secara damai dan demokratik untuk sama-sama membangun tanahair kita menjadi sebuah negara yang demokratik politiknya, makmur ekonominya, maju kebudayaannya, serta bersatu bangsanya.
Soalan: Bapak adalah seorang pejuang yang besar bagi tanah air dan bangsa kita yang telah bersama-sama memimpin perjuangan selama puluhan tahun ini. Bapak merupakan satu contoh yang patut diteladani, khasnya oleh angkatan baru. Sebagai penutup temu bual ini, apakah pesanan Bapak kepada angkatan baru?
Rashid Maidin: Sebagai orang tua, saya ada satu pesanan dan juga harapan kepada angkatan baru. Kemajuan negara, pembangunan negara dan masyarakat bersandar kepada angkatan baru. Hari depan juga milik angkatan baru. Tapi, sekarang, ada satu kecenderungan yang bahaya di dunia dan di negara kita, baik dalam politik, dalam masyarakat dan lain-lain – satu kecenderungan yang merosakkan angkatan baru. Misalnya, kebudayaan kuning, dadah, teori yang keliru dalam politik, pelbagai gerakan yang menyesatkan, gaya hidup yang individualistik, yang hanya mementingkan diri sendiri, dan sebagainya. Angkatan baru perlu nampak bahaya aliran ini dan harus menentangnya dengan tegas. Mereka patut menceburkan diri dalam gerakan yang sihat, yang berperanan membangunkan negara dan masyarakat, menegakkan demokrasi dan keadilan serta memupuk perpaduan antara kaum.
nota: wawancara ini dibuat oleh wartawan Suluh Rakyat pada tahun 1989

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


<b>Bukit Merah</b> Lake Town Resort | MALAYSIA WORLD HERITAGE <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2011 05:31 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Bukit Merah Laketown offers you all the right ingredients to make your stay pleasurable and fun. Visitors can experience the wonders of the.

Malaysia Waves: Dimanakah Che Rosli Sewaktu Trajedi <b>Bukit Merah</b>?

Posted: 25 Aug 2011 06:51 PM PDT

TV3 suku menyiarkan kenyataan seorang MP PAS bernama Che Rosli yg mendakwa kilang yang bakal di bina di Kuantan itu selamat untuk semua orang.

Merujuk kepada biodata Che Rosli di Facebook, tertera:

AHLI JAWATANKUASA PERLINDUNGAN SINARAN.
LEMBAGA PERLESENAN TENAGA ATOM, MALAYSIA, 1984-1999

Ini bererti Dr. Che Rosli adalah antara yang memberi khidmat kepada Lembaga Perlesenan Tenaga Atom(LPTA) sewaktu berlakunya trajedi keracunan radioaktif di Bukit Merah sekitar 1984 hingga sekarang.

Keracunan radioaktif (antara lain)akibat stor simpanan bahan buangan kilang nadir bumi milik Mitsubishi Chemicals, Tabung Haji serta beberapa syarikat bumiputra yang lain.

Mengapa LPTA disebut? Ini adalah kerana sewaktu berlaku keracunan radioaktif ini, LPTA telah mengeluarkan lesen bagi kilang tersebut untuk beroperasi. Di dalam ombak protes dari penduduk2 tempatan, LPTA terus memberi lesen.

LPTA terus memberi lesen kerana mereka berkata kilang tersebut selamat dan tidak membahayakan kesihatan penduduk setempat.

Dan dari biodata Dr. Che Rosli, beliau berkhidmat dengan LPTA sepanjang skandal/trajedi Bukit Merah yang meragut nyawa itu.

Maka, Tulang Besi tidak boleh menerima jaminan Dr Che Rosli bahawa kilang Lynas itu bakal selamat.

Ini kerana LPTA juga telah memberi jaminan kepada penduduk Bukit Merah bahawa kilang nadir bumi Mitsubishi itu selamat. Malangnya, jaminan LPTA satu masa dahulu adalah pembohongan semata-mata dan 9 penduduk tempatan telah menghadapi penyakit leukemia, anak2 lahir cacat dsbnya.

Dan oleh kerana Dr Che Rosli berkhidmat dengan LPTA sewaktu trajedi Bukit Merah berlaku, maka Tulang Besi beranggapan apa-apa jaminan yang datang dari alumni LPTA tidak boleh dipercayai angkara trajedi Bukit Merah.

Tulang Besi juga rasa, kalau benarlah dakwaan Che Rosli ni, Tulang Besi cadang kilang RARE EARTH ini dibina di sebelah rumah Che Rosli. Tulang Besi nak tengok berani atau tidak?

Tidak hairanlah walaupun diberi jaminan berulang-ulang kali oleh LTAP dan beberapa pakar, penduduk Kuantan dan Gebeng tetap menolak kilang Lynas. Mereka belajar dari pengalaman rakyat Bukit Merah.

SABOTAJ TERAKHIR GENG PERPADUANG?

Kalau kita ingat kembali, sejurus selepas kemenangan Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden, Dr Che Rosli adalah satu-satunya kepimpinan Selangor yang menyatakan sokongan Hasan Ali dikekalkan sebagai Pesuruhjaya Selangor.

Hasan Ali telah pun memulakan langkah mensabotaj PAS dalam isu serbuan JAIS. Maka, Tulang Besi pula merasakan kini giliran Dr. Che Rosli pula.

Tulang Besi melihat kesemua tindakan-tindakan ini adalah satu bentuk sabotaj kepada PAS oleh geng perpaduang yang sudah pun melangkah sebelah kaki keluar dari pintu.

Mungkin juga Tulang Besi salah tapi nampak gayanya begitu. Semuanya seperti mengikut jejak langkah Zul Nordin Al Kazzab.

Tulang Besi

07 di tronoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tronoh - Google Blog Search


KRENMAUT: Kembali ke <b>Tronoh</b>!

Posted: 10 Sep 2011 05:37 PM PDT

 Detroit (dan mengantuk)

Alhamdulillah.

Quick recap tentang perjalanan kembali ke Tronoh.

Flight dari Allentown jam 6am telah dijemput oleh Prof Pessiki seawal 330am. Banyak jasa beliau. Selain belanja makan lunch, dinner dan bawak ke rumah berkenalan dengan keluarga beliau- beliau juga yang menjemput saya dari airport. Akhir jasa beliau ialah menjemput saya ke airport dan menghantar sampai saya masuk ke dalam boarding area. Nak ikutkan, dia tidak perlu melakukannya semua itu.

Allentown ke Detroit tanpa masalah. Beg overweight saya dilepaskan begitu saja (limit 50 pounds tapi beg saya 63 pounds). Sampai di Detroit, masalah. Flight delay sampai 2 jam. Sebabnya - masalah dengan sistem satelit kapalterbang. Ianya efek kepada flight saya di Seoul, Korea. Penyudahnya, transit saya ketinggalan kapalterbang transit saya di Seoul. Flight seterusnya cuma ke Singapore dan dari situ ke KLIA. Diberi opsyen untuk bermalam di Seoul semalaman tetapi terlalu lambat. Keluarga sudah menunggu di Putrajaya (homestay).

Di Singapura, merewang di terminal transit selama 6 jam. Bagusnya, pelbagai gadget tersedia di situ untuk menghilangkan kebosanan mereka yang menunggu - free internet, skrin TV besar (bolasepak Premier League), restoran 24 jam dan juga charger telefon bimbit. Lebih bagus dari KLIA.

Sampai di KLIA, keluarga yang sudah sampai di Putrajaya pada malam sebelumnya, lebih baik saja tunggu di sana. Saya ambil teksi dan membayar RM65. Kami bermalam semalaman lagi di Putrajaya.

Esoknya, kami bergerak ke rumah orang tua saya. Saya mahu beraya. Saya 'memaksa' ibu saya memasak ketupat (segera) bersama dengan rendang ayam dan masa lodeh. Ini sekurang-kurangnya mengubat nikmat raya yang 'hilang' di  perantauan.

Dan hari ini, saya bangun pagi di Tronoh!

07 di pasir salak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pasir salak - Google Blog Search


Ex-smgrian 1991: Sejarah ringkas pembunuhan JWW Birch <b>di Pasir</b> <b>...</b>

Posted: 17 May 2011 09:35 PM PDT


Kisah pembunuhan J.W.W. Birch, Residen British pertama di Perak bermula daripada Perjanjian Pangkor pada 20 Januari 1874.

Perjanjian tersebut adalah antara Gabenor Negeri-Negeri Selat iaitu Sir Andrew Clarke dan Raja Muda Abdullah. Perjanjian ini telah memberi kebenaran kepada pihak British untuk mencampuri urusan negeri Perak.

Perjanjian ini sebenarnya adalah satu kesilapan yang telah dibuat oleh Raja Abdullah kerana ia telah membuka peluang kepada British untuk masuk campur dalam urusan pentadbiran kerajaan negeri Perak.

Kerajaan Inggeris telah menggunakan diplomasi yang mana mereka akan mengikitiraf Raja Abdullah sebagai Sultan Perak dan pada masa yang sama memaksa kerajaan negeri Perak menerima James Wheeler Woodford Birch (J.W.W. Birch) sebagai Residen British yang akan terlibat secara tidak langsung dalam urusan pentadbiran negeri Perak.

Atas perlantikan ini Birch menjadi bongkak dan sombong dan melakukan beberapa perubahan dalam sistem pentadbiran negeri Perak. Kelakuan Birch ini telah menimbulkan kemarahan pembesar-pembesar Perak seperti Raja Ismail, Dato' Maharaja Lela dan Tok Sagor. Mereka kemudiannya telah membuat satu pakatan untuk membunuh J.W.W. Birch.

Birch kemudiannya telah dibunuh pada 2 November 1875 apabila dia datang ke Pasir Salak untuk memungut cukai. Terdapat dua versi tentang cara pembunuhan Birch. Versi yang popular adalah Birch dikatakan dibunuh sewaktu sedang mandi di sungai oleh seorang lelaki bernama Si Putum. Versi yang kedua pula mengatakan Birch dibunuh sewaktu sedang menaiki sampan (atau rakit). Penduduk-penduduk kampung bersama-sama Dato' Maharaja Lela, Si Putum dan Tok Sagor telah menunggu kedatangan Birch di tebing sungai. Apabila sampan Birch menghampiri mereka, mereka telah merejam lembing ke arah Birch dan para pegawainya. Turut terbunuh ialah kerani kepada Birch yang bernama Mat Arshad. Mayat mereka kemudian dihumbankan ke dalam sungai.

Tindakan pembesar-pembesar Melayu ini telah menimbulkan kemarahan pihak British. Akibatnya, Dato' Maharaja Lela, Tok Sagor dan mereka yang terlibat dalam pembunuhan Birch telah ditangkap oleh British dan dihukum gantung. Sultan Abdullah dan Ngah Ibrahim telah dibuang negeri ke Pulau Seychelles.

sumber: Wikipedia, Sejarah Malaysia

Pembangkang hanya tahu tuduh | peraktoday.com

Posted: 30 Aug 2011 12:48 AM PDT

Umno kesal dengan tindakan Pas yang menuduh skim pinjaman pelajaran oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagai satu cubaan menggalakkan budaya berhutang dalam kalangan pelajar di peringkat awal.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Tajuddin Abdul Rahman berkata, tindakan beberapa pemimpin Pas yang terus menjadikan pentas ceramah untuk memburukkan usaha kerajaan itu adalah satu perbuatan tidak bertanggungjawab.

"Ini satu tuduhan mengecewakan dan satu tindakan berterusan pihak pembangkang memburukkan kerajaan yang giat melaksanakan pelbagai usaha membantu rakyat.

"Jika PTPTN menggalakkan budaya berhutang, kenapa mereka (pembangkang) tidak ketinggalan mendapatkan pinjaman ini untuk anak-anak mereka melanjutkan pelajaran ke universiti sedangkan mereka kata ia tidak elok," katanya kepada pemberita selepas Majlis Berbuka Puasa dan Penyampaian Pendahuluan Pinjaman PTPTN Peringkat Parlimen Pasir Salak di sini pada Jumaat.

Tajuddin berkata, anak pemimpin Cabang PKR Pasir Salak sendiri contohnya merupakan antara mereka yang mendapat manfaat dari skim pinjaman tersebut.

Menurutnya, kerajaan tidak boleh menyediakan biasiswa kepada semua pelajar di negara ini kerana ia melibatkan perbelanjaan yang cukup tinggi.

"Bagaimanapun pinjaman PTPTN itu secara automatik akan ditukarkan kepada biasiswa sekiranya pelajar mendapat keputusan cemerlang dalam pengajian mereka nanti," katanya.

Tajuddin yang juga Ahli Parlimen Pasir Salak berkata, langkah itu juga secara tidak langsung mampu mendorong pelajar untuk bekerja keras bagi mendapat keputusan cemerlang.

"Sehingga kini kerajaan telah mengeluarkan kira-kira RM43 bilion atau RM1 bilion setahun bagi membiayai skim PTPTN tersebut.

"Jadi pembangkang jangan cuba nak menjadi jaguh memperjuangkan nasib rakyat dengan membuat tohmahan dalam ceramah mereka memburukkan PTPTN, sedangkan dalam masa yang sama mereka turut meminjam dari tabung tersebut," katanya.

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


KELAB PETANDA <b>KERIAN</b>: MALAM JASAMU <b>DI</b> KENANG <b>...</b>

Posted: 12 Jul 2011 02:33 AM PDT









Khamis, 30 Jun 2011 bertempat di Dewan Seri Kerian, Parit Buntar telah diadakan Majlis Khas buat tuan Pegawai Daerah Kerian Tuan Haji Ismail Bin Hassan yang bertukar ke Pejabat Daerah & Tanah Kampar berkuatkuasa 1 julai 2011.
Majlis dimulakan dengan bacaan doa oleh Tuan Haji Ahmad Azam Bin Haji Abdullah. Seterusnya ucapan aluan oleh Tuan Haji Mad Dan Bin Hassan (Ketua Penolong Pegawai Daerah Kerian-Tanah).Turut berucap mewakili penjawat awam Pejabat Daerah & Tanah Kerian adalah En. Abdul Rahaman B. Abd. Aziz.
Pada malam tersebut turut diadakan serentak penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang untuk tahun 2010 bagi 8 orang penerima, Anugerah Sijil Perkhidmatan Kepujian bagi 17 penerima dan juga Kelulusan Pergerakan Gaji Tahun 2011 bagi 4 orang penerima.Berikut adalah senarai nama penerima:

ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG 2010
Menerima sijil, wang RM1000 dan cenderahati.
1.EN.MA'MAOR B. NASRI-PEMANDU-PEJABAT DAERAH KERIAN
2.PN.ROKIAH BT. HARUN-PEMB.TADBIR(KEW)-PEJABAT DAERAH KERIAN
3.PN.NUR KHAIRIAH BT. ABDULLAH-PEMB.TADBIR(KESETIAUSAHAN)-PEJABAT DAERAH KERIAN
4.PN.HANIZA BT. MAHAMUDIN-PEM.TADBIR(TING.KANAN)-PEJABAT TANAH KERIAN
5.EN.NOOR HAMIZAN B. HASNAN-PENOLONG PEGAWAI TANAH-PEJABAT TANAH KERIAN
6.EN.FIRDAUS FARID B. ABD RASHID-PENOLONG PEGAWAI DAERAH(TANAH)-PEJABAT TANAH KERIAN
7.EN.FAHARIL ZAABA B. MAHAYUDIN-PENOLONG JURUTERA-PEMBANGUNAN LUAR BANDAR
8.EN.MOHAMAD B. ESLAH-PENGHULU-PEJABAT PENGHULU MUKIM TANJONG PIANDANG

ANUGERAH SIJIL PERKHIDMATAN KEPUJIAN 2010
Menerima sijil dan cenderahati.
1.PN.ANITA BT. AMRI-PENOLONG PEGAWAI DAERAH(TANAH)-PEJABAT TANAH KERIAN
2.EN.NASIR B. MD. SALLEH-PENOLONG PEGAWAI TADBIR-PEJABAT DAERAH KERIAN
3.EN.AHMAD LATHPI B. HISHIM-PENGHULU-PEJABAT PENGHULU MUKIM GUNONG SEMANGGOL
4.EN.MOHD.ROSLAN B.MOHD.ALI-PENOLONG PEGAWAI TANAH(TING. KANAN)-PEJABAT TANAH KERIAN
5.EN.KAMARUZAMAN B. MOHAMED SANI-PENOLONG PEGAWAI TANAH-PEJABAT TANAH KANAN
6.EN.AMIRUL RAZIF B. SALEH NORDIN-PENOLONG PEGAWAI TANAH-PEJABAT TANAH KERIAN
7.EN.MOHD. HANIFF B. ISMAIL-PENOLONG PEGAWAI TANAH-PEJABAT TANAH KERIAN
8.EN.MOHD. FADIL B. MAT ARIS-PENOLONG PEGAWAI TANAH-PEJABAT TANAH KERIAN
9.EN.MOHD. AMIN B. OSMAN-PENOLONG PEGAWAI TANAH-PEJABAT TANAH KERIAN
10.EN.SHAARI B. YAN-KERANI PENGHULU-PEJABAT PENGHULU GUNONG SEMANGGOL
11.CIK NORIATUL HUDA BT.ARBAIN-PENOLONG PEGAWAI TADBIR-PEJABAT TANAH KERIAN
12.PN.NORHAFIZAH BT.MOHD. ADLI-PEMB. TADBIR-PEJABAT DAERAH KERIAN
13.PN.NORLIZA BT. MOHD. SOHAILI-PEMB. TADBIR-PEJABAT TANAH KERIAN
14.PN.SITI JAMEAH BT.IBRAHIM-PEMB. TADBIR-PEJABAT TANAH KERIAN
15.PN.RATHA A/P ANNAMALAY-PEMB.TADBIR-PEMBANGUNAN LUAR BANDAR
16.PN.ZAINAH BT. SAIDI-PEMB.TADBIR(KEW.TING.KANAN)-PEJABAT TANAH KERIAN
17.PN.NURDIANA BT. ABD. LATIB-PENOLONG PEGAWAI DAERAH-PEMBANGUNAN LUAR BANDAR

KELULUSAN PERGERAKAN GAJI TAHUN 2011
Menerima sijil & cenderahati
1.EN.RODZI B. TAHIR-KERANI PENGHULU-PEJABAT PENGHULU MUKIM TANJONG PIANDANG
2.EN.MOHD.IZAZI B. ZAILANI-KERANI PENGHULU-PEJABAT PENGHULU MUKIM PARIT BUNTAR
3.EN.ABDUL HAMID B. SHAHDAN-KERANI PENGHULU-PEJABAT PENGHULU MUKIM BERIAH
4.EN.SHAARI B.YAN-KERANI PENGHULU-PEJABAT PENGHULU MUKIM GUNONG SEMANGGOL

07 di padang rengas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di padang rengas - Google Blog Search


Umno Is Dead: Gempar!!!! Culik Mengancam Nyawa Ahli PKR <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2011 04:20 PM PDT

SAYA DI SEKSA SELAMA 12 JAM!


Perak - 12 sept - "Saya diacu pistol di leher dan kepala selain dikenakan renjatan elektrik hampir seluruh badan sepanjang diculik dan dikurung selama hampir 12 jam, - Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) cabang Padang Rengas, Alias Zenon, 73, sebaik dibebaskan sekumpulan penculik awal pagi kelmarin.

Dalam kejadian petang Jumaat lalu, Alias yang juga ahli perniagaan diculik sekumpulan lelaki bersenjata pistol di hadapan kediamannya di Batu 16, Paya Panjang, Padang Rengas, di sini, ketika pulang makan tengah hari.

Bagaimanapun, dia dibebaskan lelaki berkenaan kira-kira jam 2 pagi kelmarin sebelum ditinggalkan berhampiran Plaza Tol Changkat Jering.

Menceritakan detik cemas itu, Alias berkata, dia tidak mampu melawan apabila dua lelaki mengacukan pistol di kepalanya sebaik diculik di hadapan rumahnya petang Jumaat lalu.

Beliau berkata, baju dan seluar yang dipakainya koyak rabak akibat renjatan elektrik itu malah, dia turut mengalami lebam di beberapa bahagian badan akibat dipukul. - tiewnama.

logika..

SIAPA AHLI PARLIMEN PADANG RENGAS?
SIAPA MP PADANG RENGAS?
SIAPA MENTERI JAGA UNDANG UNDANG?
KAWASAN BERLAKU JENAYAH ADALAH DI KAWASAN NAZRI AZIZ?
NAZRI AZIZ WAJIB BERTANGGUNGJAWAB!!
UMNO PADANG RENGAS WAJIB BERTAUBAT!
kah kah kah

YG MANA SATU MENTERI JAGA UNDANG UNDANG

DARI PADANG RENGAS NI?

MEMBONTOT, KONGSI GELAP, ROGOL AMAH.

KAH KAH KAH

KELAB GREENBOC: Ketua PKR <b>Padang Rengas</b> Ditemui Selepas <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2011 07:32 PM PDT

Cucuh renjatan elektrik

KUALA KANGSAR: "Saya diacu pistol di leher dan kepala selain dikenakan renjatan elektrik hampir seluruh badan sepanjang diculik dan dikurung selama hampir 12 jam," kata Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) cabang Padang Rengas, Alias Zenon, 73, sebaik dibebaskan sekumpulan penculik awal pagi kelmarin.

Dalam kejadian petang Jumaat lalu, Alias yang juga ahli perniagaan diculik sekumpulan lelaki bersenjata pistol di hadapan kediamannya di Batu 16, Paya Panjang, Padang Rengas, di sini, ketika pulang makan tengah hari.

Bagaimanapun, dia dibebaskan lelaki berkenaan kira-kira jam 2 pagi kelmarin sebelum ditinggalkan berhampiran Plaza Tol Changkat Jering.

Menceritakan detik cemas itu, Alias berkata, dia tidak mampu melawan apabila dua lelaki mengacukan pistol di kepalanya sebaik diculik di hadapan rumahnya petang Jumaat lalu.

Beliau berkata, baju dan seluar yang dipakainya koyak rabak akibat renjatan elektrik itu malah, dia turut mengalami lebam di beberapa bahagian badan akibat dipukul.-hm


Ketua PKR Padang Rengas, Alias Zenon ditemui 12 jam selepas dilarikan penyamun dari rumahnya

Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Padang Rengas, Alias Zenon (gambar) yang dilarikan empat penyamun semalam, ditemui selamat di Plaza Tol Changkat Jering, dekat sini, awal pagi ini.

Beliau dipercayai ditinggalkan kumpulan berkenaan di kawasan tersebut pukul 1.30 pagi selepas dilarikan dari rumahnya di Padang Rengas, kira-kira 12 jam sebelum itu.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Supritendan Abdul Gaffar Muhamad berkata, mangsa yang hanya mengalami luka ringan menghubungi salah seorang rakannya untuk meminta bantuan.

Katanya, mangsa kemudian dihantar ke Hospital Kuala Kangsar untuk rawatan dan diambil keterangan di IPD Kuala Kangsar.

"Pihak polis masih berusaha mengesan penjenayah dan kereta Mercedes-Benz milik mangsa yang dilarikan kumpulan tersebut.

"Motif sebenar kejadian masih belum diketahui dan siasatan lanjut masih diteruskan," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Sementara itu, Alias, 73, ketika ditemui selepas memberikan keterangan di IPD Kuala Kangsar hari ini berkata, kejadian berlaku sejurus selepas beliau tiba di rumahnya dengan kereta pukul 1 tengah hari semalam.

Menurutnya, pada masa ini, beliau yakin kejadian itu bermotifkan samun dan menolak kemungkinan berunsurkan politik. -um

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved