Rabu, 19 Disember 2012

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


Anak Haji Amir: Cerita Hari Raya-<b>Di Bota</b>

Posted: 07 Sep 2012 01:04 AM PDT

Selepas bertolak dari Bagan Datoh, kami menuju ke rumah lagi seorang anaksaudara abah di Bota, Abang Deris..Perjalanan terasa amat jauh oleh kerana jalan jem yang teramat mengalahkan jem masa nak naik jambatan Pulau Pinang disebabkan hujan lebat..ke sebab kereta banyak sangat datang beraya.. Setelah berhempas-pulas memandu, sampai le ke destinasi, rumah Abng Deris...
Bila sampai je, kami semua lebih terarah kepada Mural yang dilukis oleh Abang Deris di dinding rumah dia daripada menjamu selera dengan makanan yang sedap yang disediakan. Mula-mula, Furqan la yang memulakan langkah pertama bergambar berlatarbelakangkan mural Abang Deris.
Abah bersembang bersama Abang Deris...
Furqan, yang memula mencetuskan fenomena...

Angah, Furqan dan Faiez..

Menyakat Pinny dan Imah dengan mulut itik..
Faiez dan Along buat gaya ala-ala comel...



Satu family, yang takde Daud, Ijal, Kak Lili...

Imran, Uqaiel dan Naufal...

Kak Ros dan Aina dan Kak Linda dan Basyirah..

Imah dan Pinny, bergambar di tepi pantai kononnya..


***Dah puas bergambar, baru menjamu selera...Masjid pun depan rumah je...best...Lepas Maghrib bertolak ke rumah Kak Yah dan Kak Munah...Memang beraya sakan la...Letih tapi berbaloi-baloi..!!!

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Juruterbang Maut Helikopter Terhempas <b>Di Malim</b> <b>...</b> - Kelab Greenboc

Posted: 14 Dec 2010 05:03 PM PST

Pegawai Polis Terbunuh Dalam Nahas Helikopter Di Malim Nawar

Gambar: Pemangku Ketua Polis Perak Datuk Zakaria Yusof meninjau keadaan bangkai pesawat helikopter Robinson 44 empat tempat duduk yang terhempas dan terbakar di kawasan lombong, Malim Nawar di Kampar, Selasa. Juruterbang, Inspektor Mohd Shukri Othman, 31, yang bertugas di bahagian latihan, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman yang sedang menjalani latihan memandu solo terbunuh

KAMPAR: Seorang pegawai polis terbunuh apabila helikopter jenis Robinson 44 (R-44) yang dipandunya ketika dalam latihan terhempas dan terbakar di kawasan lombong, Malim Nawar di sini, Selasa.

Kejadian berlaku pada pukul 3 petang tadi ketika mangsa Inspektor Mohd Shukri Othman, 31 yang bertugas di Bahagian Latihan, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman sedang menjalani latihan memandu solo dari sebuah pusat latihan penerbangan swasta di Ipoh.

Ketua Polis Daerah Kampar, Supritendan Abdul Aziz Salleh berkata Insp Mohd Shukri yang mengendalikan helikopter R-44, dengan empat tempat duduk itu, dipercayai hilang kawalan ketika berada di ruang udara lalu terhempas dan terbakar.

Mangsa yang berasal dari Kepala Batas, Pulau Pinang mengalami kecederaan dengan kesan kebakaran di bahagian badan dan meninggal dunia di tempat kejadian,katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Aziz berkata mayat mangsa di hantar ke Hospital Kampar untuk bedah siasat.

Shukri yang telah beristeri dan mempunyai seorang anak dikatakan menjalani latihan memandu helikopter sejak pertengahan tahun ini.

Pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat dikejarkan ke tempat kejadian untukmembantu memadamkan kebakaran. - BERNAMA

0 comments:

View Comments/Post a Comment

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


Suara Generasi Baru » Kedah Bakal Jadi Negeri <b>Jelapang</b> Lumpur

Posted: 18 Dec 2012 12:21 AM PST

KEDAH DARUL AMAN , JELAPANG PADI , PETANI ,  PADI, SAWAH

Utusan Malaysia hari ini telah mendedahkan secara terperinci masalah pembalakan di Kedah yang meruncing.  Masalah ini telah lama didedahkan oleh media alternatif iaitu blog-blog dan laman-laman web, tetapi telah tidak diendahkan oleh kerajaan negeri Kedah, mahupun pemimpin-pemimpin PR pusat.   Para penyokong PR pula menganggap pendedahan tersebut sebagai fitnah walaupun ada di antaranya disertakan dengan gambar-gambar sebagai bukti.

Oleh itu, tidak mengejutkan jika pendedahan besar-besaran oleh Utusan Malaysia yang dilengkapi bukti gambaran dari atas juga, dianggap sebagai fitnah BN untuk memburukkan kerajaan PAS Kedah dan PR secara keseluruhannya.

Malah, kalaupun ada yang menerimanya sebagai benar, mereka hanya akan menepisnya dengan alasan masalah tersebut dimulakan oleh kerajaan BN iaitu alasan atau jawapan 'standard' kerajaan PAS Kedah untuk semua masalah di dalam negeri itu hari ini.

Kerana asyik menuding jari, maka masalah pembalakan tidak terkawal di Kedah kini bukan sahaja tidak selesai tetapi semakin hari semakin buruk dan bakal menjadi satu bencana besar.  Ini disahkan oleh pakar-pakar melalui ujian dan penilaian oleh Jabatan Alam Sekitar.   Antara bencana yang dijangka ialah masalah banjir lumpur dalam skala yang jauh lebih besar daripada yang berlaku pada 2010, di Sik, Kedah yang menjejaskan 6 buah kampung – iaitu berita yang langsung tidak dilaporkan oleh Harakah, media rasmi PAS.

Selain itu, bencana yang kini sedang berlaku dan semakin parah ialah masalah kualiti air akibat aktiviti tanah yang 'menggila' iaitu merangkumi pembalakan, perlombongan dan korek pasir sekali gus, di kawasan tadahan yang mencemarkan air di empangan.  Setakat ini sahaja, kadar kekeruhan kawasan tadahan di Kedah berada di tahap 8,000 – 18,600 Nephelometrik Turbidity Unit (NTU) yang mana telah terlalu jauh mengatasi kadar yang dibenarkan iaitu 50 NTU, bagi kawasan tadahan, dan 1000 NTU bagi sungai-sungai mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Walaubagaimanapun, Ustaz Azizan bertegas menyatakan yang masalah ini berpunca dari kerajaan BN dan beliau tidak punya kuasa untuk menyelesaikannya.  Persoalannya, benarkah begitu?

Setiausaha Politik beliau, Sanusi Md. Noor, menjawab perkara ini di dalam blog beliau sekitar Ogos 2011, seperti berikut: "kegiatan pembalakan tersebut diluluskan dalam mesyuarat JHB pada 25 Ogos 2005 dan 9 November 2005, iaitu di zaman BN menjadi kerajaan.  Lesen menebang adalah proses terakhir dalam proses membalak selepas kelulusan diberi. Sebelum dapat lesen menebang, sesuatu kawasan yang diluluskan mesti melalui proses persempadanan, penandaan pokok (tagging), penelitian laluan air dan lain-lain aspek teknikal. Kalau semua peraturan telah dipatuhi, lesen menebang akan dikeluarkan oleh Jab Perhutanan. Telah saya katakan, tempoh antara kelulusan dan menebang memakan masa bertahun-tahun. Ternyata kawasn ini memakan masa 5 tahun sebelum dapat ditebang."

Namun, sebelum itu, pada 3 Januari 2010, Harakahdaily melaporkan bagaimana Azizan berjaya meningkatkan pendapatan melalui balak melalui sistem tender terbuka.    Kata Azizan, "Sistem tender terbuka yang diperkenalkan memberi pulangan positif kepada kerajaan dan rakyat negeri ini. Pada tahun 2008 yang lalu semasa pengambilalihan kuasa pentadbiran, hasil pungutan balak hanyalah sebanyak RM35 juta. Ia meningkat kemudiannya kepada RM39 juta pada tahun 2009 yang lalu.   Pencapaian memberansangkan itu berlaku hasil dari sistem tender terbuka yang dilaksanakan oleh kerajaan di bawah Pakatan Rakyat yang berjaya memberi pulangan menggalakkan kepada negeri."

Mengikut rekod, terdapat 10 syarikat yang menerima lesen pembalakan dari kerajaan negeri melalui 'tender terbuka' tetapi sehingga kini, Azizan tidak pernah mengumumkan keluasan dan kawasan mana yang terlibat dalam tender tersebut.

Hakikatnya, proses pengeluaran lesen penebangan oleh Jabatan Hutan dan Galian serta Alam Sekitar hanya memakan masa 6 bulan.  Oleh itu, jawapan Setiausaha Politik Azizan bahawa ia mengambil masa 5 tahun amatlah menghairankan.

Dan mengikut rekod juga, dari zaman Dato' Seri Syed Razak dan Dato' Mahadzir Khalid menjadi MB Kedah, tiada lesen pembalakan yang dikeluarkan di kawasan tadahan.  Ia pernah dikeluarkan untuk Rimba Teloi tetapi pengeluaran balak dibuat ketika Empangan Beris BELUM LAGI dibina dan ianya bersifat TERKAWAL.  Namun, apa yang berlaku di Kedah sekarang ialah ianya sudah tidak terkawal atau di tahap 'menggila' sehinggakan balak-balak yang masih muda, sekecil betis juga diangkut sekali.

Secara umumnya, rakyat Kedah cukup maklum dengan sikap MB mereka yang suka 'buat tak tahu'.  Laporan audit Kedah baru-baru ini sudah cukup untuk membuktikan sikap MB yang 'tidak tahu apa-apa' ini di mana projek-projek besar yang memakan ratusan juta juga telah dilaksanakan atau telah tidak terlaksana secara tanpa kawalan iaitu tanpa pengetahuan dan tanpa kelulusan pihak-pihak yang berkenaan di dalam kerajaan.

Seolah-olah, di Kedah masing-masing boleh berbuat sesuka hati dari peringkat kepimpinan bawahan sehinggalah ke peringkat exco.  Lebih memburukkan keadaan ialah apabila ramai yang keliru atau sengaja mengelirukan kedudukan kuasa antara kepimpinan negeri dan parti PAS.

Sewajarnya, laporan Utusan Malaysia hari ini diambil sebagai loceng yang menggerakkan Azizan dari tidur.  Beliau tidak boleh menuding jari lagi, sama ada kepada BN atau kepimpinan bawahan negeri dan parti PAS sendiri.  Siapapun yang bersalah, adalah soal kedua, yang penting kini, beliau wajib memikul tanggungjawab mencari jalan bagi menghindari bencana besar.

Lebih dari itu, beliau tidak boleh menafikan bahawa beliau pernah mengugut untuk membalak di kawasan tadahan sekiranya kerajaan pusat enggan membayar pampasan RM100 juta setahun.  Kata beliau:

"Kita dah banyak berkorban dengan tidak mengambil balak di kawasan simpanan dan tadahan supaya dapat membekalkan air kepada Pulau Pinang dan Perlis untuk kegunaan industri, pertanian dan minuman tanpa mendapat bayaran.

"Sebab nak jaga kawasan itu kita kehilangan hasil bumi. Kami orang Kedah nak makan apa. Kerajaan pusat hantar duit mai tak apa la.  Salahkah kerajaan negeri lakukan ini untuk rakyat dia. Kalau balak itu diambil untuk menteri besar atau exconya, itu barulah salah," kata Azizan.

Beliau berkata atas alasan itu kerajaan negeri mempunyai sebab kukuh untuk menebang balak di tanah miliknya.

Ditanya mengenai kesan penebangan balak terhadap alam sekitar di kawasan terbabit, Azizan berkata: "Kita tahu polisi itu tetapi sampai orang yang tinggal di tepi laut nak makan pun tidak cukup, nak buat apa. Itu tidak boleh, ini tidak boleh."

— Malaysiakini (Jun 19, 2008)

Justeru, rakyat Kedah wajar memikirkan semasak-masaknya untuk mengenali pemimpin negeri mereka – apakah benar Ustaz Azizan tidak tahu apa-apa, atau sekadar 'buat-buat tak tahu'?   Rakyat Kedah perlu buat keputusan tepat dalam memilih kerajaan negeri dalam PRU kali ini agar negeri Jelapang Padi ini tidak berubah menjadi Jelapang Lumpur…

Tetapi sebelum itu, rakyat Kedah perlu mencari jalan agar Ustaz Azizan tersedar, bangun dan bekerja untuk negeri terlebih dahulu, sebelum bekerja untuk pilihanraya.



07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


10,000 pengunjung hadir ke Karnival 1Malaysia <b>Tanjung Tualang</b> <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2011 08:58 PM PDT

Karnival Tanjung Tualang yang dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini menarik kehadiran lebih 10,000 pengunjung yang terdiri pelbagai bangsa dan agama.

Sebelum program Walkabout di pekan Tanjung Tualang, Najib sempat beramah mesra dengan masyarakat Mambang Di Awan di SJKC Mambang Di Awan.

Terdahulu, beliau dan isteri, Datin Seri Paduka Rosmah Mansor tiba di Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah di Ipoh, jam 9.30 pagi tadi untuk lawatan kerja sehari ke Perak.

Program pertama yang dihadiri pemimpin nombor satu negara itu berlangsung di Taman Soon Choon, iaitu Program Sepagi Bersama Perdana Menteri yang membabitkan majlis rumah terbuka dan ramah mesra Hari Raya Aidilfitri.

Pada sebelah petang, beliau dijadual mengunjungi perkampungan Orang Asli di Sungai Siput dan menyampaikan bantuan yang golongan yang memerlukan di sana.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


<b>Kuala Kangsar</b> - Bandar Diraja | Detik Detik Indah Dalam Hidupku

Posted: 01 Dec 2012 12:00 AM PST

Kuala Kangsar Bandar Diraja
suami mengajak jalan2,ronda Kuala Kangsar
sebetulnya kami  tak tahu pun
PM melancarkan 1MVRP disana
walaupun ketika saya sampai disana
di bandar Kuala Kangsar tak kesampaian
dek hotel,rumah rehat full
(org2 besar berkumpul disana)
 bersolat Zohor di Masjid Ubudiah
mercu tanda Kuala Kangsar


Muzium DiRaja Kuala Kangsar
(dahulunya dikenali dengan nama-nama seperti Istana Kenangan,
Istana Lembah atau Istana Tepas)
 telah didirikan pada tahun 1926,
di bandar Kuala Kangsar, Perak,
 oleh seorang tukang kayu Melayu yang bernama Haji Sopian
 dan dibantu oleh dua orang anaknya,
 mereka ini berasal dari Seberang Perai.

Muzium Diraja Kuala Kangsar dibina atas
 perintah D.Y.M.M. Almarhum Sultan Iskandar Shah ( Marhum Kaddasallah )
sebagai tempat bersemayam sementara,
 disebabkan ketika itu Istana Iskandariah masih lagi di dalam pembinaan
menggantikan Istana Negara.

Baginda D.Y.M.M. Almarhum Sultan Iskandar Shah
bersemayam di Istana Kenangan ini mulai dari tahun 1931 hingga tahun 1933.

 Setelah baginda berpindah ke Istana Iskandariah,
 ia dijadikan Istana Tetamu terutama di hari-hari Perayaan DiRaja
seperti hari keputeraan, perlantikan orang-orang besar Perak dan lain-lain
 Istiadat DiRaja Perak Darul Ridzuan.

Dari segi bentuk senibinanya,
 Istana Kenangan melambangkan senibina Melayu Tradisional yang mengkagumkan.

Pembinaan bangunan ini keseluruhannya menggunakan kayu jenis keras,
berdindingkan tepas dan beratapkan kayu papan ( kayu jenis berlian ).

Paku-paku besi tidak digunakan dalam pembinaan bangunan ini.
Ia dihiasi dengan ukiran-ukiran Melayu yang menarik
yang menggunakan tepas yang dianyam dengan
corak-corak anyaman Melayu Tradisional.

Bangunan ini dibina di atas enam puluh batang tiang,
di mana panjangnya lebih kurang 41 meter dan lebarnya 11 meter.

 Bentuk bangunan ini melambangkan sebilah padang
yang tersimpan di dalam sarungnya.

Bahagian tengah di atas bangunan ini ditempatkan sebuah singgahsana.
 Tingkat bawah bangunan ini pula digunakan sebagai pejabat rasmi Baginda,
 di mana ia mempunyai lantai simen dan disekelilingnya ditutup dengan bidai.

 Nama Istana Kenangan telah diberikan pada tahun 1960-an
 setelah diperbaiki dengan dayausaha Almarhum Tunku Abdul Rahman,
 Perdana Menteri Malaysia yang pertama.
 Istana Kenangan diduduki oleh keluarga DiRaja Perak sehingga tahun 1982,
 apabila Almarhum Sultan Idris II telah berkenan menyerahkannya
di bawah pengawasan Jabatan Muzium Negara.

Pada tahun 1986, ia dijadikan Muzium DiRaja,
di mana penyelenggaraannya diserahkan kepada Pentadbiran Negeri Perak Darul Ridzuan.
Pada 16 November 1986,
Muzium DiRaja Perak ini telah dirasmikan oleh D.Y.M.M Sultan Azlan Muhibbudin Shah.



Tasik Raban

lebih kurang 35 km dari Kuala Kangsar
sayangnya semasa singgah disini
tiada satu pun gambar diambil
tasik yg sungguh2 cantik

Gerik,Perak

Ni idea suami utk bermalam di pekan Gerik
jika dalam perjalanan blk ke Kelantan
walaupun melalui Gerik
tidak pernah pulak
'meneroka' pekan Gerik ni

banyak hotel bajet kat sini
sekadar utk melelapkan mata semalaman
cukuplah jika bilik mempunyai katil,tv,air panas,aircond
satu bilik mempunyai 2 katil
suasana pagi yg berkabus

Baling,Kedah
Gerik ke Baling lbh kurang 60 km
so mengisi perut di Baling ajalah


melilau mencari tempat makan
di Baling bersepah dgn kedai2 makan
Sekian percutian insan marhaen seperti saya..:)

07 di pasir salak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pasir salak - Google Blog Search


panas! tajuddin abdul rahman bakal tersungkur <b>di pasir salak</b>

Posted: 26 Oct 2012 01:40 AM PDT


Berita dari ribut El Nino Ameno sedang bertiup kencang!

Stop! Komer jangan suka dulu. Tajuddin Abdul Rahman tersungkur bukan kerana kalah dalam PRU13. Tapi namanya telah tersenarai sebagai third winnable candidate di Pasir Salak. Nama paling atas ialah mamat yang pandai main bola sepak pasukan Seladang! N3 tentang Mamat tu di sini. Nama kedua Yong tak tahu dan tak kisah.
Mamat yang pandai main bola sepak ini bakal menyingkirkan Tajuddin. Ini takde kena mengena dengan paras rupa Tajuddin yang sentiasa nampak garang berbanding dengan Zainol Fadzi yang gambornya suka senyum. Tapi kabornya ramai di kalangan UMNO tak tahan dengan mulut jeghabei si Tajuddin.

Zainol Fadzi tersenarai sebagai calon DUN Sungai Manik dan Parlimen Pasir Salak. Wah! Hebat mamat nih! Tahun depan Seladang akan pergi ke Perlawanan Akhir Piala Malaysia! Hahaha! 

Tau tau sajalah perangei orang umno. Bila tak terpilih, mulalah demer akan sabotaj parti. Harap perkara ini akan terjadi. Huhuhu! Penat Tajuddin mengampu Rosmah. Tapi nama tersingkir jua akhirnya.
Nampaknya UMNO kawasan Parlimen Pasir Salak udah pecah. Yang muda sokong Zainol Fadzi. Yang warga emas sokong Tajuddin!. Hmmm...Lantok komer! 

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


TEKS UCAPAN PERBAHASAN BAJET 2013 DEWAN NEGERI PERAK

Posted: 18 Dec 2012 10:35 PM PST

IMG_6685

TEKS UCAPAN PERBAHASAN BAJET 2013 DEWAN NEGERI PERAK

Salam Bersih & Salam Reformasi, Dato Speaker. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih kerana membenarkan saya bangun untuk membahas usul pembentangan Bajet Negeri 2013 yang jelas mencerminkan deficit berturut-turut selama sekurang-kurang 8 tahun ini.

Seperti yang diwar-warkan bahawa bajet kali ini berteraskan 3 prinsip utama iaitu Berhemah(Prudent), Efisien(Efficient) dan Mampan(Sustainable), memang elok jika tiga(3) teras prinsip ini dapat dilaksanakan tetapi adalah jelas fakta didepan mata kita terbukti ia adalah indah khbar dari rupa. Bahkata pepatah melayu, ini bajet masuk lima, keluar sepuluh.

TYP, Bajet kali ini mengalami satu lagi deficit sebanyak RM42.86 juta, ia adalah bajet deficit berturut-turut setelah kerajaan negeri menelan deficit RM50.14 juta pada tahun 2012 dan RM29.6 juta pada tahun 2010. Dalam tempoh singkat 3 tahun ini jumlah deficit telah mencecah RM122.6 juta. Bolehkan kita bangga? Saya berasa pelik kerajaan negeri BN masih bangga dengan deficit berleretan panjang, sikap "angkat bakul, masuk sendiri" inilah akan membawa negeri dan tanahair kita menuju ke ambang kebankrapan khususnya kini hutang Negara telah melebih RM500 billion, iait53.7% daripada KDNK, satu paras yg merbahaya.

TYP, Sekiranya kita mengimbas kembali, kali terakhir tanahair kita Berjaya mencatat belanjawan seimbang adalah pada tahun 1997 ketika Dato Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan. Sejak beliau dipecat secara zalim, saban tahun Negara kita mengalami deficit dan kini sudah 16 tahun Malaysia mengalami deficit berturut-turut dengan tahun 2013 menyaksikan jumlah deficit setinggi RM43 billion. Yang lebih mengkhuatiri pihak kami disebelah sini adalah pada waktu zaman DS Anwar Ibrahim, selama 8 tahun beliau menjadi Menteri Kewangan, beliau Berjaya mengurangkan jumlah hutang Negara dari RM97 billion hingga ke RM89 billion, satu kejayaan yang membolehkan DS Anwar diiktiraf sebagai Menteri Kewangan terbaik oleh IMF bagi rantau Asia Pasifik, tetapi kini dibawah YAB Pekan, hutang Negara kita melonjak berlipat ganda, kini jumlah RM500 billion yang terpaksa ditanggung oleh semua rakyat adalah melebihi jumlah hutang Negara sepanjang zaman 5 perdana Menteri Malaysia sejak kemerdekaan yang berjumlah RM300 billion.

Kos bayar hutang Negara boleh bina 45 Universiti baru tiap tahun

TYP, seandainya kita perlu RM500 juta untuk membina sebuah Universiti, kini Kos membayar hutang Negara dalam tempoh 1 tahun menelan jumlah RM22.5 billion. Dengan kata lain, Malaysia am dan Perak khususnya rugi 45 buah Universiti baru, bayangkan alangkah baiknya jika pengurusan kewangan kita tidak terjebak dengan hutang sekeliling pinggang yang jelas menjejaskan kemampanan pembangunan Negara kita.

TYP, jika kita focus kepada Perak, Hutang kerajaan negeri sebenarnya telah bertambah dekat 500% dari RM192 juta pada tahun 2000 hingga RM928 juta pada 2010. Pertambahan mendadak ini kini kononnya telah dijelaskan, tetapi kini Perak menjelaskan hutang dengan memindahmilik asset terpenting negeri, iaitu asset Air kepada SPAN. Saya ingin memberi teguran kepada kerajaan BN, you have sold our future and now you are selling our children's future. Aset air dibawah Lembaga Air Perak adalah asset terpenting kerajaan Negeri Perak kerana agensi ini yang berstatus monopoli mampu menjana pendapatan dan keuntungan saban tahun, khususnya tahun lepas jumlah keuntungannya mencapai RM104 juta, selain itu, LAP mempunyai rizab RM600 juta. Saya ingin penjelasan daripada YAB Menteri Besar, apakah terma utama kontrak pemindahan asset air di negeri Perak? Adakah kerajaan negeri masih mempunyai bidang kuasa mengawal kadar air dalam negeri Perak? Adakah kadar air dalam negeri ini akan naik selepas pilihanraya? Beranikah kerajaan BN memberi jaminan tariff kadar air tidak akan naik dalam 5 tahun akan dating? Saya berharap YAB Menteri Besar dapat mendedahkan segala-gala terma kontrak tersebut semasa penggulungan nanti.

Kewangan Negeri PR Stabil dan kukuh

TYP, BN sentiasa mendakwa PR tidak mampu mentadbir dan jika rakyat berubah, maka ia akan menggadaikan masa depan Negara kita. Bagaimanapun, saya ingin membuat perbandingan kedudukan kewangan antara negeri. Perak dibawah BN, sejak rampasan kuasa, jumlah rizab yang ada bernilai RM778 juta. Setelah 4 tahun, jumlahnya masih stagnant atau lebih kurang sama. Sebaliknya jika kita lihat pengurusan kewangan PR, di Selangor, 50 tahun dibawah BN, wang rizab kerajaan negeri setakat 2008 adalah RM600 juta, selepas 4 tahun dibawah PR, jumlah rizab negeri melonjak dan bertambah sehingga RM2200 juta. Bagi Pulau Pinang, jumlah rizab negeri dibawah BN adalah lebih kurang RM400 juta, kini hanya selepas 4 tahun dibawah PR, jumlah rizabnya mencapai RM1200 juta. Bagi Kelantan, seandainya royalty minyak berjumlah RM7.1 billion dikembalikan dan bukan ditahan, jumlah rizabnya nescaya akan melihar perkembangan pesat positif yang jauh lebih baik dari negeri BN.

TYP, kerajaan mendakwa bajet ini berhemah dalam merangka bajet, effisien dalam perlaksanaan dan mampan dalam menghadapai tuntutan kemajuan pada masa-masa hadapan. Bagaimanapun, hasil analisis bajet ini walaupun menunjukkan ia bukan angan-angan mat jenin, tetapi ia ibarat nujum Pak Belalang.

TYP, Saya ingin mengemukakan beberapa isu yang mengusari rakyat khususnya kawasan Taiping dan Pantai Remis.

Tahun ini adalah tahun melawat Perak. Kerajaan telah membelanja wang rakyat sejumlah RM18 juta untuk mempromosikan tahun ini dengan pelnbagai papan iklah termasuk panjak gunung Kota Kinabalu dan melawat eskpo di London, kononnya untuk mengharumkan nama negeri Perak, "Lands of Thousands wonder". Saya berasa kesal kerana ketika berjuta-juta wang rakyat dibelanja untuk promosi, kemudahan infrastruktur asas di destinasi perlancongan dalam negeri ini masih dalam keadaan daif dan mengaibkan, dan yang lebih memeritkan adalah walaupun saya pernah bangkitkan isu yang sama, masih tiada tindakan sewajarnya diambil oleh pihak kerajaan.

Pertama, Bukit Maxwell yang satu ketida dahulu terkenal dengan flora dan fauna tetapi kini dalam keadaan yang mengaibkan. Kereta Kabel yang diumumkan sejak tahun 2006 sehingga kini, selepas 7 tahun masih tinggal omong-omong kosong. Ia janji tidak ditepati tetapi Janji Dimungkiri.

Kedua, Tulip Garden yang dibina sewaktu YB Pengkalan Hulu menjadi Menteri Besar kini tinggal bunga kaktus dan tiada sekuntum pun bunga Tulip kelihatan dan pihak kami dimaklumkan kerajaan negeri menyewakan tapak itu yang begitu mengasyikkan kepada syarikat kroni dengan sewa RM1 ringgit sebulan. Saya pohon penjelasan.

Ketiga, Tea Garden yang menelan belanja RM2.4 juta. Kini tea garden tersebut langsung tidak dijumpa jejak teh, yang ada adalah nyamuk aedes dan ular sawar sahaja. Bukankah ini projek-projek gajah putih yang membazir? Dimana berhemah, effisien dan mampan?

Keempat, Chalet makan angina yang menelan kos RM3 juta atas bukit Maxwell. Walaupun bangunan tersergam indah, tetapi keadaannya juga daif dan memalukan. Sewaktu lawatan saya ke tapak tersebut, yang muncul depan mata saya hanyalah semak-samun dan sampah sarap yang penuh dengan sarang semut. Bayangkan apakah perasaan pelancong jika mereka melawat setelah tertarik, tertipu dengan iklan yang indah khbar dari rupa?

Kelima, Taiping Rest House yang dibina sejak 1894. Bangunan bersejarah ini terletak di Jalan Stesen keretapi Taiping. Sebagai bangunan warisan bersejarah, kerajaan negeri seharusnya memberi perhatian khusus untuk membela dan menjaganya dengan baik tetapi kini bangunan Taiping Rest House atau dikenali Hotel Lagenda hanya satu tapak sembunyi penagih dadah dan merosot menjadi tapak pembiakan nyamuk aedes. Saya ingin cadangkan bahwa MPT harus menjalankan tender terbuka kepada sector swasta yang mampu dan berpengalaman supaya memulihkan imej Taiping sebagai Bandar Warisan, Bandar Bersejarah.

Keenam, Casuarina Inn yang dibina pada tahun 1877. Bangunan yang mempunyai sejarah 135 tahun ini satu ketika dahulu adalah kediaman residen British pada zaman penjajahan. Tapak Bangunan tersebut pernah juga dijadikan tempat bersemayam oleh Duli Maha Mulia Tuanku Sultan ketika Baginda melawat Taiping kerana keindahan pemandangannya dan kedudukan yang unik di tepi Lake Garden. Bagaimanapun, atas kegagalan kerajaan BN, kini bangunan sejarah tersebut bukan sahaja berada dalam keadaan daif, malahan exco kerajaan telah meluluskan tapak warisan ini kepada Syarikat swasta Iras Engineering tanpa sebarang tender terbuka. Saya ingin bertanya siapakah Iras Engineering? Apakah sebab tanah yang begitu strategik dan bernilai komersial tinggi diluluskan kepada syarikat tersebut? Saya minta pendedahan secara menyeluruh dan jika tidak, pihak kami akan membongkarkan karenah BN dalam perkara ini yang jelas merugikan kepentingan rakyat dikawasan Taiping.

Ketujuh, Taman Tasik II di Kamunting. Taman awam tersebut menelan kos RM8 juta dan baru dirasmikan pada tahun lepas. Bagaimanapun, oleh kerana kepincangan pentadbiran, taman tasik ini bukan sahaja dicerobohi oleh lembu, tahi lembu boleh dipijak dimerata tempat, kolam bunga Lotus yang satu ketika dahulu merupakan satu tarikan perlancongan, kini tinggal semak belukar dan tiada bunga, landasan jogging yang baru dibina penuh dengan air akibat system pengaliran air yang teruk.

TYP, satu per satu saya dedahkan, tetapi sikap kerajaan yang melepas batuk ditangga mencerminkan janji Rakyat didahulukan hanya slogan omong kosong. Dibawah gagasan Perak Amanjaya, YB Pangkor kononnya menyatakan kerajaan adalah nadi transformasi dan pemangkin pembangunan ekonomi. Adakah ini transformasi yang dimaksudkan?

TYP, selain daripada isu-isu yang dibangkitkan tadi, saya ingin pohon penjelasan dalam Dewan yang mulia ini, kerajaan BN sentiasa mendakwa rakyat didahulukan, tiada yang tertinggalm tiada yang terpinggir. Maka saya ingin mencabar YB Pangkor, sila umumkan dalam Dewan ini berapakah tanah yang diluluskan kepada parti politk? Saya berani mengikrar walaupun PR pernah menjadi kerajaan, kami pikul tanggungjawab dengan penuh amanah, PR tidak pernah meluluskan satu incipun tanah kerajaan kepada DAP, PAS dan PKR. Oleh demikian, UMNO dan MCA harus berani mendedahkan segala kelulusan tanah kepada semua parti politik untuk rakyat buat perbandingan.

Di Selangor, telah terbongkar Kerajaan BN meluluskan 24 keping tanah komersial bernilai pasaran RM300 juta kepada parti komponen BN dengan UMNO dapat 15 keping, MCA 5 keping, MIC 3 keping dan GERAKAN 1 keping dengan harga purata RM1 sekaki persegi. Apabila terbongkar, UMNO kata permohonan tanah di Damansara untuk tujuan pembinaan Dewan Orang Ramai tetapi kini terbukti sebenarnya UMNO tipu, tapak tanah tersebut telah diguna untuk membina blok kondominium mewah yang bernama Suria Damansara dan unit harganya lebih kurang RM500 ribu seunit. Satu lagi tanah di SS2 Petaling Jaya, setelah UMNO dapat tanah, ia buat kedai dan sewa kepada penjaja, tiap-tiap bulan kutip sewa. Siapa dapat untung dari kelulusan tanah ini? Inikah rakyat didahulukan atau rakyat diperlembukan?

Dalam Negeri Perak, UMNO jelas kaya dengan pelbagai harta. Saya tidak ingin membuat tuduhan tetapi demi rakyat, saya pohon penjelasan. Berapakah harga premium dibayar kepada semua bangunan umno dalam negeri ini? Adakah ia dipohon dan diluluskan oleh kerajaan atau beli dengan harga pasaran?

Pertama, bangunan UMNO Taiping di pusat Bandar Taiping, Berapakah harganya? Kedua, bangunan UMNO Ipoh Barat di tepi Greentown Mall? Berapakah harganya?

Ketiga, Wisma UMNO Perak disebelah Hotel Impiana, Berapaka harganya?

Keempat, Wisma Maju UMNO dipusat Bandar raya Ipoh, berapakah harganya?

Kelima, Wisma UMNO yang disewa kepada CIMB Bank, berapakah harganya?

Jelas UMNO adalah parti yang paling kaya, tetapi dimanakan datangnya sumber kewangan ini? Rakyat menanti, kerajaan perlu jawab kerana umno bertanggungjawab ke atas wang rakyat.

Isu-isu lain

1. EXCO JKR -Perhentian Bas Pantai Remis yang sering banjir dan isu lebihraya Segari ke Changkat Jering.

2. EXCO Pertanian–Kejatuhan harga kelapa sawit dan masalah perbezaan pembelian buah sawit dari pekebun kecil khususnya di kawasan Ayer Tawar dan Changkat Keruing.

3. EXCO Pendidikan – TIMSS kejatuhan tahap akademik sains dan matematik Malaysia dipesada antara bangsa.

TYP, seandainya kita meneliti bajet ini, Nampak kulit tahulah isinya. Walaupun Ini bajet pilihanraya tetapi ia tidak mengandungi hala tuju yang memberangsangkan.

07 di tapah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tapah - Google Blog Search


AKAR UMBI: Anwar Di&#39;badut&#39;kan <b>Di Tapah</b>

Posted: 16 Dec 2012 06:40 PM PST


Antara Pos melaporkan kenyataan Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim bahawa beliau rela menjadi alat DAP ketika berucap dalam ceramah umum di Nibong Tebal kelmarin.

Sementara itu di Tapah, Anwar telah menampilkan dirinya sebagai 'badut' dan merelakan dirinya menjadi bahan tawa.

Dalam pada itu, ada lagi satu lagi video yang baru dimuat semalam di SINI.

07 di tambun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tambun - Google Blog Search


RUMAH DIJUAL: Rumah mungil ada warungnya <b>di tambun</b>

Posted: 14 Dec 2012 09:06 PM PST

RUMAH DIJUAL: RUMAH MUNGIL ADA WARUNGNYA DI TAMBUN

BEKASI GRIYA ASRI 2 BLOK J2 NO 28 TAMBUN SELATAN
Bekasi

Rp. 120.000.000

Sertifikat Hak Guna Bangunan

Kamar tidur: 1
Kamar mandi: 1
Luas tanah: 90 m2 (5x18)
Luas bangunan: 55
Berapa lantai? 1
Bangunan menghadap: Timur

BERADA DI PINGGIR JALAN BESAR DEKAT DENGAN TK, SD & SMP NEGRI
Listrik: 900 watt
Sumber air: sumur bor
Apakah mobil masuk? iya
Bebas banjir? iya

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


Nilai pembangunan projek Northgate <b>di Pengkalan Hulu</b> melonjak <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2010 01:51 AM PDT

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata nilai projek itu melonjak berikutan respon menggalakkan yang diterima daripada syarikat Thailand untuk mewujdukan operasi mereka di kawasan zon ekonomi besar berkeluasan 60.4 hektar itu.

"Terdapat sedikit kelewatan daripada segi jadual ia patut siap tetapi ini adalah kerana beberapa masalah teknikal.

"Apabila segalanya selesai, seluruh pembangunan di kawasan ini dijangka siap pada 2013," katanya selepas mengadakan lawatan kerja ke tapak itu.

Terletak 200 meter dari Betong, Thailand, kerja bagi fasa pertama bermula pada Januari 2008.

Fasa pertama yang dikenali sebagai Northgate Arena melibatkan pembangunan bazaar gerai jualan, restoran dan kompleks bebas cukai.

Pembangunan Arena itu juga menawarkan produk dan perkhidmatan daripada Malaysia dan Thailand termasuk kraftangan, spa dan pusat kesihatan khusus untuk pengunjung tempatan dan asing.

Pembangunan empat fasa lain termasuk hotel bertaraf empat bintang, kawasan industri, pusat komersil dan tapak untuk pertanian.

Dimajukan oleh Northgate Consortium, projek komersil dan industri ini dijangka dapat menjadi penggerak kepada pembangunan ekonomi di kawasan Utara Perak apabila ia siap sepenuhnya kelak.

Zambry berkata projek ini juga sebahagian daripada usaha kerajaan negeri dalam memastikan kawasan pendalaman tidak ketinggalan daripada arus pembangunan perdana.

"Kita juga berharap projek ini akan mengukuhkan lagi kerjasama dan hubungan dagangan dan apa saja aktiviti sempadan antara Malaysia dan Thailand kerana lokasi yang terletak berhampiran sempadan Malaysia-Thailand," katanya.

Northgate terletak lebih kurang 90km dari Pulau Pinang (melalui lebuhraya Butterworth-Kulim) dan 96km dari Ipoh (melalui jalan Grik-Kuala Kangsar).

Lokasinya juga berdekatan Gerik, Pulau Banding, Tasik Temenggor dan Baling, Kedah.

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


cOraT cOret NusHA : Telur masin <b>Kuala Kurau</b>

Posted: 18 Dec 2012 08:23 PM PST

Siapa suka telur masin angkat tangan. Eh, yang angkat mouse buat apa. Hihihi. Gurau ya. Telur masin ini aku beli time pergi kenduri kahwen di Kuala Kurau bersama keluarga. Alang-alang dah sampai, beli terus. Sedap!
- fresh lagi time beli, baru beberapa hari -
Dalam sekotak ada 20 biji. Harga RM 13 sahaja. Oh ya, bukan setakat telur masin je pemes tapi ikan masin pelbagai jenis pon ada. Jangan lupa singgah ya kalau ke Kuala Kurau.
# Kuala Kurau dan Batu Kurau adalah tempat yang berlainan ya

guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved