Khamis, 14 Jun 2012

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


cherish every cherry: Weekend <b>di Pangkor</b> Island

Posted: 10 Jun 2012 07:20 AM PDT

Salam Semua,
Sekarang tgh mood holiday lagi. sbb kami baru je balik dr bercuti kat pulau pangkor. Nanti esok lusa or bila-bila sempat kami update pasal percutian ringkas kami ni. Sebenarnya kami pi sana sebab bagi hadiah anniversary kedua kat suami kami. heheh.. Alhamdulillah, esok cukup 2 tahun kami bergelar suami isteri. Dikurniakan seorang cahaya mata yang sangat mudah dijaga, dan InsyaAllah bersama kami kali ni, zuriat kedua kami juga.. 
ok, sneak peak je dulu aktiviti kat pangkor...
and ni dinner kami sekeluarga malam ni...

Tomyam ngn nasi goreng pattaya...nyum! 

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


Bukan Blog Kamu: Pemeriksaan ECHO <b>di</b> Hospital <b>Seri Manjung</b>

Posted: 10 Jun 2012 07:33 PM PDT

1 June yang lepas ditemujanjikan di spital manjung perak..
untuk diperiksa setelah 10 tahun dah tak cek.. cek pun sebab mengandung..
spital ini pernah didiami oleh cik asven saya satu ketika dahulu 
kerana beliau telah tereksiden di manjung kerana ingin pulang dari tempat
praktikalnya menuju ke rumahnya di kampung gajah...
kalau diceritakan punca kemalanggannya memang agak misteri..
beliau dengan baik hatinya menumpangkan 2 orang warga emas
yang duduk di bus stop yang ingin pulang ke rumah..
dalam perjalanan beliau eksiden dan 2 orang warga emas itu hilang..
setelah sedar dari kemalangan pelanggaran antara kereta dan kereta
sehingga terbabas ke longkang sehingga hancur kereta itu..
beliau menanyakan kepada maknya dan juga saya dimana orang tua itu..
hilang dengan misterinya sampai sekarang tak tau lah sape... mistik sungguh!
aiseh............... lari tajuk pulakkkkkkkkk...
sesampainya di hospital ini kami ketawa.. kerana banyak kenangan 
di hospital ini dan kawasan-kawasan terdekatnya....




di depan pintu untuk menunggu giliran.. nasib baik tak ramai...
pesakit tersenyum gembira di samping laki terchenta...
dah pagi gerak ke spital... memang mengantuklah nak menunggu...
tak tido pon tapi purak2 tido untuk merelaks hati yang gundah gulana...
baju pesakit sudah disalin.. saya bukan datang pakai baju ni pulak ye..
saya diarahkan untuk menukar baju ini supaya baju saya tidak kotor..
terbaring kesengihan sementara menanti doktor yang sedang membelek
buku pink di sebelah saya itu.. tidak kelihatan doktornya..
sekejap je ceknya.. ada la dalam 10-15 minit gitu..
dan selesai.. report pun dibagi dan kata doktor itu..
meskipun sudah lama.. tapi ia tetap ada.. cuma tidak seriyus
malah bila masa nak bersalin nanti mungkin akan dicek semula
bagi memastikan saya kuat untuk bersalin normal atau sebaliknya..
sepupu saya ada masalah yang sebijik macam saya jugak..
pun sama tak seriyus malah baru je lepas bersalin normal 2 minggu lepas...
harap saya pun mudah bersalin macam beliau jugak.. aminnnn..

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Chemor ada 3g UMobile yey! | Riwayat Hariku | gnesop.com

Posted: 03 Jun 2012 06:42 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Selamat sejahtera kepada semua rakan. Hari ini berada di Chemor Perak untuk menghadiri kenduri saudara sebelah keluarga mertua. Semalam tidur di rumah Opah Mrs Sop di Malim Nawar, Perak dan tiada liputan 3g.

07 di chemor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di chemor - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Malaysia Airport Holdings Berhad | <b>CHEMOR</b> <b>...</b>

Posted: 14 Jun 2012 09:43 AM PDT

Post 1 – 4 Closing Date : 19/06/2012

Post 5 – 8 Open Application

Malaysia Airports Berhad was incorporated in 1991 when a Malaysian Parliament upheld a check to apart a Department of Civil Aviation (DCA) into dual entities with opposite spheres of responsibilities. DCA stays a regulatory physique for a airports and aviation attention in Malaysia while a newly combined entity, Malaysia Airports Berhad is to concentration on a operations, government and upkeep of airports. In Nov 1992, Malaysia Airports Berhad was duly protected by a Minister of Transport Malaysia to lift out a duty as a airfield operator.

We entice rarely encouraged and result-oriented people to join the group as:

1. Executive – Administration (IT Division)

2. Executive – Corporate Planning (Regulatory Affairs Unit)

3. Executive – Land Development

4. Manager – Corporate Communications (Centralised Customer Service)

5. Retail Advisor – Operations (Floor KLIA SAT/ CP LCCT – Contract)

6. Customer Service Coordinator- Retail Business (Operations)

7. Supervisor – Food and Beverage

8. Customer Service Assistant – Operations (Retail)

KLIK DI SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Click Here to see more..

Jawatan Kosong <b>di</b> Indah Water Konsortium (IWK) | <b>CHEMOR</b> <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2012 04:01 AM PDT

Tarikh Tutup Permohonan : 15/06 – 31/08/2012

a wholly-owned association of a Minister of Finance Incorporated, is Malaysia's inhabitant sewerage association that has been entrusted with a charge of building and progressing a complicated and fit sewerage complement for all Malaysians. In 1994, a Federal Government awarded a association a benefaction for national sewerage services that before to that, was underneath a shortcoming of internal authorities. Since then, Indah Water has taken over a sewerage services from internal authorities in all areas solely a States of Kelantan, Sabah, Sarawak and a Majlis Perbandaran Johor Bahru.

Join us as we embark on a tour to preserve a environment.

1. Health Safety

2. Manager- Unit Operations

3. Technical Assistant -Mechanical Electrical

4. Technical Assistant -Network

5. Technical Assistant – Asset

6. Technical Assistant – Treatment

7. Executive – Customer Service

8. Senior Manager – Internal Audit

9. Clerk – Recruitment

10. Network Manager

11. Lab Technician

12. Lab Manager

KLIK DI SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Click Here to see more..

07 di sungai siput - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungai siput - Google Blog Search


MAZHA 2010: Pelajar yang dikatakan hilang <b>di Sungai Siput</b> <b>...</b>

Posted: 11 Jun 2012 09:10 AM PDT

Gambar tiga pelajar yang dikatakan hilang di Sungai Siput. (Gambar dari myMetro)
Tiga Budak Lelaki Yang 'Hilang' Sebenarnya Pergi Berbasikal Ke Bandar Lain
Oleh MANJIT KAUR

SUNGAI SIPUT: Ketika ibu bapa yang begitu bimbang tentang 'kehilangan' anak-anak mereka dan meminta kerjasama orang ramai untuk menggerakkan usaha mencari kesemuanya, ketiga-tiga murid sekolah rendah berkenaan sebenarnya sedang bergembira berbasikal ke bandar lain sejauh 30 kilometer.

Ketiga-tiga budak lelaki yang berusia 12 tahun dijumpai selamat pada Ahad malam.

Mereka memberitahu ibu bapa mereka pada Sabtu bahawa mereka mahu menghadiri kelas tambahan di sekolah mereka, tetapi bagaimanapun tidak pulang ke rumah.

Ketiga-tiga mereka merupakan rakan baik iaitu P. Muganasundram dari Kampung Muhibbah Fasa 1, Nur Muhamad Nazir Hussein dan S. Vijay, masing-masing dari Taman Lintang, dijumpai sedang berbasikal di persimpangan lampu trafik di Rimba Panjang, kira-kira 4 kilometer dari sini pada pukul 8 malam Ahad oleh pasukan pertahanan awam.

Ketua Polis Daerah Sungai Siput, Superitendan Azman Salim berkata, ketiga-tiga mereka mengaku tidak menghadiri ke kelas tambahan yang dianjurkan oleh sekolah mereka untuk murid-murid Tahun Enam pada cuti sekolah.

Menurut Azman, kira-kira pukul 7 pagi Sabtu, selepas menipu ibu bapa mereka untuk pergi ke sekolah, ketiga-tiga murid tersebut berbasikal ke beberapa bandar seperti Chemor.

Mereka tidak pulang ke rumah pada malam itu, sehingga membuatkan ibu bapa masing-masing berasa bimbang.

Dalam satu temuramah dengan ketiga-tiga murid itu di rumah Vijay, mereka berkata, mereka telah berbasikal ke Ulu Chepor dan bermandi-manda di sebuah kawasan air terjun sebelum menuju ke sebuah pasar raya yang baru dibuka di Meru Raya untuk membeli-belah.

"Kami kemudiannya duduk di luar kiosk stesen minyak di Chepor dan berbual sehingga mengantuk. Kami kemudiannya ke bangunan kedai yang masih dalam pembinaan dan tidur di sana," kata Vijay.

Nur Muhamad berkata, mereka kehabisan wang dan mengambil keputusan untuk pulang ke rumah di mana mereka kemudiannya dijumpai oleh pasukan pertahanan awam.

"Ini merupakan kali pertama kami berbasikal begitu jauh dari rumah, dan kami berjanji tidak akan berbuat seperti ini lagi," tambahnya.

Ibu kepada Muganasundram, R. Mariamman, 34, mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang berusaha untuk mencari ketiga-tiga murid itu.

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> Majlis Daerah <b>Kerian</b> ~ info kerjaya | jawatan <b>...</b>

Posted: 13 Jun 2012 08:47 PM PDT

Permohonan adalah dipelawa daripada warganegara Malaysia berumur tidak kurang dari 18 tahun yang berkelayakan bagi mengisi kekosongan jawatan kosong dan keutamaan akan diberikan kepada rakyat Negeri Perak Darul Ridzuan

1. PEGAWAI PENILAIAN (W41)
2. PENOLONG PEGAWAI KESIHATAN PERSEKITARAN (U29)
3. PENOLONG PEGAWAI PENGUAT KUASA (N27)

(i) Hanya permohonan yang ditapis senarai sahaja akan dipanggil temuduga.

(ii) Pemohon-pemohon yang tidak menerima jawapan selepas tiga (3) bulan dari tarikh tutup iklan adalah dianggap tidak berjaya.

(iii) Permohonan dari pegawai-pegawai yang sedang berkhidmat dengan kerajaan/Badan Berkanun/Kuasa Tempatan hendaklah dikemukakan melalui Ketua Jabatan masing-masing dan pastikan salinan Kenyataan Perkhidmatan yang kemaskini dan Laporan Penilaian Prestasi Tahunan disertakan bersama.

PERMOHONAN:
(i) Permohonan hendaklah dibuat dengan menggunakan Borang Rasmi MDK 1 (PKDM) yang boleh diperolehi di Pejabat Majlis Daerah Kerian atau dimuat turun melalui laman web: www.mdkerian.perak.gov.my dengan bayaran proses sebanyak RM 2.00 untuk satu borang. Bagi permohonan secara pos, sampul surat beralamat sendiri (saiz A4) dan bersetem RM 0.50 perlu dikemukakan bersama bayaran RM 2.00 (Wang Pos) (Atas nama Yang Dipertua, Majlis Daerah Kerian).

(ii) Borang Rasmi MDK 1 (PKDM) boleh diperolehi di Kaunter Perkhidmatan Pelanggan (Tingkat Bawah), Majlis Daerah Kerian.

(iii) Semua permohonan hendaklah disertakan dengan salinan Ijazah/Diploma/Sijil Persekolahan, surat beranak, kad pengenalan dan gambar berukuran pasport serta dikemukakan kepada:

YANG DIPERTUA
MAJLIS DAERAH KERIAN
NO 1 WISMA MDK
JALAN PADANG
34200 PARIT BUNTAR
PERAK DARUL RIDZUAN

(iv) Tarikh tutup permohonan ialah pada 04 JULAI 2012.

maklumat lanjut jawatan sila klik sini
borang jawatan sila klik sini

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


ZAKRI ALI: Panas!! Bangunan Umno <b>Bukit Gantang</b> Bakal <b>Di</b> Sita <b>...</b>

Posted: 14 Jun 2012 02:47 AM PDT

 

Bangunan Umno Bukit Gantang yang juga dikatakan menempatkan pejabat Khidmat Masyarakat Adun Trong bakal di sita. Bangunan UMNO yang menempatkan Pejabat ADUN Trong, YB Datuk Hj. Rosli bin Hussin (gambar)  di Simpang itu didakwa telah menerima perintah Mahkamah untuk disita.

07 di bagan serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan serai - Google Blog Search


Bendera PAS, PKR <b>Bagan Serai</b> Dikoyak

Posted: 03 Jun 2012 10:14 PM PDT

Bendera PAS, PKR Bahagian Bagan Serai Kena Koyak


BAGAN SERAI - PKR Cabang Bagan Serai kesal tindakan pihak bertindak mengoyakkan empat bendera Pas dan satu bendera PKR di sepanjang jalan ke Kampung Parit Haji Ismail, dekat sini.

Timbalan Pengarah Pilihan Raya PKR Parlimen Bagan Serai, Jamaluddin Masri berkata, kejadian itu dipercayai berlaku kira-kira jam 2.30 pagi dua hari lalu apabila seorang ahli PKR melihat beberapa bendera Pas dan PKR ditemui di atas jalan raya.

Menurutnya, kejadian itu menyebabkan Pakatan Rakyat (PR) rugi hampir RM600 dan pihaknya kini menyerahkan tindakan selanjutnya kepada Majlis Pimpinan Negeri (MPN) PKR Perak.

"Susulan insiden itu, saya bersama lebih 50 ahli pemuda PKR cabang Bagan Serai memprotes pihak yang sengaja mengoyakkan bendera kami.

"Tindakan itu seolah-olah menunjukkan ada unsur provokasi yang cuba melagalagakan kami dengan Barisan Nasional (BN) dan saya tidak menolak kemungkinan untuk membuat laporan polis sekiranya mendapat restu MPN PKR Perak," katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.

Menurutnya, kejadian itu bukan yang pertama berlaku dalam Parlimen Bagan Serai kerana banyak poster dan bendera PR yang dipasang, dikoyak atau ditampal dengan poster parti lawan sebelum ini.

"Kami enggan membuat dakwaan melulu, tetapi saya harap pihak terbabit menghentikan perbuatan tidak bermoral itu. Jagalah kesucian demokrasi negara ini," katanya.


Sumber Bendera PAS, PKR Bagan Serai Dikoyak - SinarHarian
-----------------------------------------------------------
Tempat aku niiiiiiiiiiiiiiiiiiiii................... Aduhaiiiiii

07 di tambun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tambun - Google Blog Search


Kehadiran PKR <b>di Tambun</b> Tulang tidak gugat BN - Shahidan

Posted: 22 Feb 2012 07:20 AM PST

Kehadiran PKR di Tambun Tulang tidak gugat BN - Shahidan

22/02/2012 10:44am

KANGAR 22 Feb. - Kehadiran ranting Parti Keadilan Rakyat (PKR) di kawasan Dewan Undangan Negeri Tambun Tulang baru-baru ini tidak menggugat kedudukan Barisan Nasional di situ, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan itu, Datuk Seri Dr. Shahidan Kassim.

Beliau berkata, walaupun PKR cuba menampakan keyakinan bahawa mereka boleh mendapatkan sokongan, namun laluan kepada pembangkang menguasai kawasan itu bukannya mudah.

Bercakap kepada pemberita selepas menerima 102 borang menjadi anggota UMNO di Kampung Seri Gelam dekat sini, beliau berkata, banyak anggota PKR telah melangkah kaki kepada UMNO.

Shahidan, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis berkata, tinjauan mendapati bilangan yang menyertai PKR di Tambun Tulang adalah amat kecil dan bukannya 200 orang seperti yang didakwa oleh parti itu.

Baru-baru ini, PKR mendakwa 200 orang termasuk bekas anggota UMNO telah menyertai parti itu yang rantingnya telah diwujudkan di kawasan Tambun Tulang. - BERNAMA

IPOH MALAY: Undang-undang Singapura <b>Di Tambun</b>?

Posted: 15 Mar 2012 05:45 PM PDT

Ini cerita yang baru teman dengar. Tapi teman belum siasat lagi. Teman tak nak la tuduh-tuduh. Tapi kalau ada pihak nak siasat, silakan.
Kisahnya, sebuah surau yang disediakan oleh pemaju Sunway City Ipoh yang terletak agak berhampiran Hotel Lost World yang baru dibuka, yang turut menjadi surau bagi penduduk masyarakat kiasu berpagar Sunway City Ipoh, tidak dibenarkan melaung azan keluar.
Bukan itu sahaja, muazzin tidak dibenarkan menggunakan pembesar suara terus.
Tetapi apa yang teman tahu, kepala persatuan penduduk di situ adalah seorang Melayu. Bagus. Walaupun penduduk di situ majoritinya bukan Islam. Si Melayu ni, Islam atau tidak, teman tak tahu. Kalau bukan Islam maknanya bukanlah Melayu. Itu apa yang tertulis di perlembagaan negara.
Menurut empunya cerita, antara yang membantah laungan azan di situ ialah penduduk orang putih yang turut bermestautin di situ.
Teman tak sangka pulak di sebalik laungan azan yang bersahut-sahutan di petempatan antara Tambun dan Ulu Kinta ini, ada surau yang terbungkam laungan azannya.
Setahu teman, Tan Sri Jeffry Cheah ni seorang yang baik lagi penuh toleransi. Tambahan pula dia kini memiliki kawasan yang dahulunya perkampungan bunian yang pernah menjadi rujukan punca kehilangan Datuk Panglima Kinta Ke-5 , Ngah Ghafar pada tahun 1820an.
Malah, ketika taman temanya diganggu 'makhluk halus' , orang-orang surau dari Kg. Tersusun Batu 6 yang berhadapan dengan hartanahnya juga yang dipanggil untuk 'menghalau' gangguan. Rasanya kali ini, kalau ada gangguan, biarkan sajalah.

07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


4 maut nahas <b>di Gerik</b> | Sharing ur Life

Posted: 28 Apr 2012 02:54 AM PDT

GERIK: Sekurang-kurangnya empat maut, seorang parah dan dua cedera apabila kereta Toyota Camry yang dinaiki tujuh orang bertembung dengan lori di Kilometer 84.6 dekat simpang 3, Tanjung Rambai Jalan Grik-Lenggong, tengah hari tadi.

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


Lelaki rentung dalam kebakaran <b>di Pengkalan Hulu</b> | Malaysian <b>...</b>

Posted: 28 May 2012 08:44 PM PDT

Posted by AnnPHarison on May 29th, 2012

IPOH: Seorang lelaki rentung manakala ibunya cedera apabila rumah dua tingkat yang mereka duduki musnah dalam kebakaran di Kampung Tasek, Pengkalan Hulu, awal hari ini.

More:
Lelaki rentung dalam kebakaran di Pengkalan Hulu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
You can leave a response, or trackback from your own site.

07 di bidor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bidor - Google Blog Search


BooDark Ben10: <b>Bidor</b> Bandar Cina

Posted: 10 Jun 2012 07:18 AM PDT

Bidor ialah sebuah pekan di negeri Perak, Malaysia yang mempunyai kepadatan penduduk yang dianggarkan seramai 30,000 orang yang lahir daripada aktiviti perlombongan bijih timah.

GEOGRAFI

Bidor terletak di tengah-tengah daerah Batang Padang, sebuah daerah di tenggara negeri Perak Darul Ridzuan. Bersempadanan dengan mukim Bidor di sebelah timur ialah negeri Pahang. Capaian ke pekan Bidor dari selatan ialah pekan Sungkai; dari utara ialah pekan Tapah, dan dari barat ialah bandar Teluk Intan.

Bidor juga merupakan tempat yang biasanya akan dilalui apabila menuju ke Teluk Intan dan bandar-bandar lain di barat Perak. Susur keluar ke Bidor dari Lebuhraya Utara-Selatan (E1) bernombor 130 (Exit 130).

Bahagian utara pekan Bidor dipisahkan oleh Sungai Gedong manakala bahagian selatan pekan dipisahkan oleh Sungai Bidor. Kedua-dua batang sungai bertemu di Belakang Pasar dimana kuala Sungai Gedong bersambung ke Sungai Bidor.

Pada bulan September 2009, jalan pintasan yang menghubungkan jalan persekutuan 58 (Jalan Teluk Intan) dan jalan persekutuan 1 (Jalan Sungkai) telah siap. Jalan pintasan tersebut berharga RM19 juta dan mengambil masa setahun setengah untuk disiapkan. Jalan ini diharapkan dapat mengurangkan limpahan kesesakan trafik yang menghala ke Teluk Intan dan Lumut dari Lebuhraya Utara-Selatan yang melalui pekan Bidor. Walau bagaimanapun, jalan yang hampir siap ini telah ditutup semula pada bulan Oktober 2009 untuk lalulintas atas sebab-sebab tertentu.

SEJARAH

Sebelum British

Sebelum bermulanya kedatangan Islam ke Tanah Melayu dan zaman Kesultanan Melayu Perak, mukim Bidor terletak dalam jajahan pemerintahan kerajaan Hindu Gangga Negara yang berpusat di Beruas, Perak. Jajahan ini telah menerima pengaruh Hindu-Buddha sejak 900 tahun dahulu. Ini dibuktikan dengan penemuan-penemuan artifak gangsa yang bermotifkan dewa-dewa Hindu ketika penerokaan kawasan perlombongan bijih timah di akhir tahun 1930-an.

Mengikut sejarah, semasa pemerintahan Sultan Salehuddin, Sultan Perak ke-9 Bidor dibuka kerana aktiviti perlombongan bijih timahnya. Perkataan Bidor berasal daripada acuan bijih timah yang dibuat daripada kayu bagi menyukat bijih. Setiap satu Bidor mengandungi kira kira 70 kati bijih timah.

Orang yang pertama dilantik menjadi penghulu Bidor ialah Syeikh Abdul Ghani dan dipercayai beliau juga adalah peneroka terawal di Bidor. Orang Melayu yang mendiami kawasan Bidor majoritinya dari suku Rawa. Suku Rawa berasal dari Sumatera Barat. Orang Asli dari suku Semai pula mendiami kawasan bukit dan pergunungan di timur Bidor.

Orang Cina dari suku Hakka adalah suku orang Cina yang paling dominan di pekan Bidor diikuti orang Kantonis. Orang Cina yang mendominasi populasi pekan Bidor adalah hasil daripada migrasi komuniti tersebut dari Teluk Intan, Ipoh dan Hulu Selangor ke kawasan perlombongan bijih timah ketika penjajahan Inggeris.
Orang India dan Sikh pula dibawa masuk untuk mengusahakan estet-estet majikan Inggeris, bekerja di landasan keretapi, selain menjadi askar dan polis bantuan.

Perang Dunia Kedua

Ketika Perang Dunia ke-2 meletus, pekan Bidor juga terlibat dalam Perang Kampar diantara tentera Jepun dan British. Bidor menjadi saksi pengunduran tentera British dari 501 Battery yang berundur dari Kampar apabila diasak oleh tentera Jepun yang mara dari utara pada 29hb Disember 1941. Rejimen 137 War Diary pula diserang kapal terbang Jepun berdekatan Bikam dan berjaya dilumpuhkan. Saki baki tentera British yang berkubu di Bidor yang rata-ratanya askar upahan dari India yang tidak berpengalaman, berundur ke Slim River seterusnya ke selatan.
Pada 31 Disember 1943 ketika Tanah Melayu masih di bawah penjajahan Jepun, Bidor menjadi tumpuan operasi MPAJA dari patrol pertama, Rejimen Ke-5 yang dipimpin oleh Huang Song dan Cai Dadi. Mereka ditugaskan untuk melindungi ejen-ejen British yang mewakili Komander Tertinggi Tentera Perikatan; Laksamana Lord Louis Mountbatten iaitu Kolonel John Davis, Mejar Frederick Spencer Chapman, Kapten Richard Broome dan Lim Bo Seng (ejen Kuomintang yang bertindak sebagai penterjemah).
Ejen-ejen tersebut telah menyusup masuk melalui kapal selam di Tanjung Hantu, Segari dengan bantuan MPAJA. Mereka didatangkan khas ke Bidor secara rahsia untuk menubuhkan bilik operasi Force 136 bersama MPAJA di Kem Bukit Belantan, 7 batu ke timur-laut pekan Bidor. Dalam mesyuarat penubuhan Force 136 di Bidor, MPAJA diwakili oleh Lai Te (nama samaran Chang Hong) dan Chin Peng, yang ketika itu Pemangku Setiausaha PKM negeri Perak. Perjanjian kerjasama British Force 136 dan MPAJA (PKM) atau dikenali sebagai 'The Bukit Bidor Agreement' (Perjanjian Bukit Bidor) telah ditandatangani pada 1 Januari 1944.

Tujuan Perjanjian Bukit Bidor dibuat adalah membentuk pakatan bersama tentera British dan MPAJA (PKM) untuk menggugat pentadbiran Jepun di Perak melalui aktiviti pengintipan, sabotaj, penyaluran intelijen dan serangan gerila di Ipoh, Simpang Pulai, Gopeng, Kampar, Bidor dan Slim River.
Lim Bo Seng telah ditangkap pada 26 Mac 1944 di Gopeng dalam satu sekatan jalan ketika dalam perjalanan ke Ipoh dari Bidor. Beliau diseksa dan dibunuh selepas soal siasat dan mayatnya ditanam di Batu Gajah. Berikutan penangkapan ramai ejen-ejen British di Ipoh, rahsia pusat operasi Kem Bukit Belantan di Bidor telah diketahui. Pada pertengahan tahun 1944, Kem Bukit Belantan di Bidor telah digempur oleh tentera Jepun dan markas tersebut dibakar.
Pegawai-pegawai Force 136 dan MPAJA yang terselamat telah melarikan diri dan mendirikan markas baru berdekatan Bukit Belantan dengan bantuan Orang Asli. Operasi mereka diteruskan sehingga pihak Jepun menyerah kalah pada tahun 1945.

Zaman Darurat

Selepas Jepun menyerah kalah, Bidor menjadi saksi kepada kekejaman pengganas komunis yang enggan meletak senjata selepas kembalinya British ke Tanah Melayu. Kapten A.R.Pickin dari Rejimen Ke-7 Duke of Edinburgh's Own Gurkha Rifles (No.Tentera: 375953) dibunuh pengganas komunis pada 18hb Julai 1948.

Pembunuhan pegawai British berlaku lagi di Bidor pada 2hb Oktober 1948. Seorang pegawai bernama Kapten D.G.Lock (No.Tentera: 113776) dari Somerset Light Infantry dibunuh ketika mandi di sungai berdekatan Bidor. Juga pada hari yang sama, 3 askar dari King's Own Yorkshire Light Infantry (K.O.Y.L.I) iaitu Lans Koperal K.Hutchinson, Prebet A.Dobson dan Prebet H.Woodhouse terbunuh dalam operasi. Berikutan kematian mereka, seluruh Platun Ke-4, Batalion Pertama K.O.Y.L.I telah berjaya dimusnahkan oleh pengganas komunis di sebuah lombong tinggal di Bidor.
Ekoran insiden peristiwa tersebut, Briged Infentri Ke-26 Gurkha dan Charlie Troop dari 95 Independent Field Battery, 48 Field Regiment dari tentera Artileri Di-Raja British telah ditempatkan di Bidor dari tahun 1957 ke 1959 untuk menyekat dan membasmi gerakan pengganas komunis.

Selepas kemerdekaan, pekan Bidor berada dalam pengawasan Batalion Ke-20, Pasukan Polis Hutan (PPH). Unit ini terkenal dengan unit elitnya yang dipanggil Senoi Praaq yang bermaksud 'Orang Perang' dalam bahasa Semai. Senoi Praaq dianggotai anak-anak tempatan Orang Asli dari suku Semai yang dilatih oleh S.A.S (Special Air Service), skuad elit dari tentera Britain. Senoi Praaq ditubuhkan pada bulan Mei 1957 oleh Leftenan-Kolonel R.O.D.Noone yang ketika itu Pengarah Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) dan dilatih oleh Mejar John Slim (S.A.S) untuk menjejak dan memusnahkan kem-kem pengganas. Pada tahun 1957, Senoi Praaq mempunyai 2 skuardon dengan kekuatan 160 orang. Dua tahun kemudian, skuad ini berkembang kepada 4 skuardon dengan kekuatan lebih 200 orang. Kem sedia ada Batalion 18 PGA dan Batalion 3 PGA di Jalan Tapah yang berkeluasan 389 hektar siap pada tahun 1983.
Disebabkan konsentrasi masyarakat Cina yang ramai, pihak British telah menyegerakan penempatan semula (Rancangan Briggs) untuk orang Cina yang bertaburan disekitar luar pekan Bidor khasnya di Jalan Tapah, Jalan Sungkai dan Jalan Teluk Intan. Oleh yang demikian, maka lahirlah kampung-kampung baharu seperi Kampung Baharu Bidor Stesen, Kampung Baharu Coldstream dan Kampung Baharu Kuala Bikam di Jalan Teluk Intan; Kampung Baharu Tanah Mas di Jalan Tapah, Kampung Baharu Pekan Pasir di Jalan Sungkai dan Kampung Baharu Timur (Kem Cina) di utara pekan Bidor.
Sebahagian daripada pekan Bidor terutamanya di bahagian timur masih menjadi kawasan hitam sehingga tahun 1989 selepas perjanjian damai diantara kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya.

EKONOMI

Dahulu ekonomi pekan Bidor bergantung kepada pertanian seperti perusahaan jambu batu, buah-buahan eksotik, penternakan ayam/itik, getah, dan kelapa sawit. Kini, perindustrian telah sedia terdapat atas galakan kerajaan negeri yang membawa masuk usahawan dari luar negara seperti Korea, Jepun dan Taiwan untuk menjana industri kecilan yang berasaskan elektronik, dan barang konsumer. Juga, salah satu punca pendapatan Bidor datangnya daripada orang luar yang singgah di bandar ini dalam perjalanan mereka ke tempat lain disebabkan populariti makanan dan hasil tani pekan ini.

Sebelum pengenalan Lebuhraya Utara-Selatan, Bidor ialah bandar persinggahan yang tidak boleh dielakkan oleh semua pemandu. Kini, pemandu tetap memilih untuk singgah di Bidor untuk makan dan berehat sebelum meneruskan perjalanan.
Bidor amat terkenal dengan buah jambu (Psidium guajava) tanpa biji dan petai (Parkia speciosa). Juga terkenal ialah Biskut Ayam Pun Chun, 'Sat Kai Ma' (kuih tradisional Cina), Mee Wantan dan Mee Peha Itik Pun Chun. Bidor juga terkenal dengan persinggahan pelancong dari Taiwan, China dan Hongkong. Disebabkan galakan daripada kegiatan pelancongan tersebut, sebatang jalan kecil berdekatan Jalan Persatuan telah dinamakan 'Taiwan Street'. Taiwan Street menjadi tumpuan pelancong untuk menikmati manisan, kuih, buah-buahan dan masakan tempatan.
Bidor juga menjadi tumpuan acara marathon yang disertai pelari-pelari tempatan dan luar negara. Setiap tahun, kelab marathon akan menganjurkan larian yang bermula di Dewan Muhibbah, berdekatan Taiwan Street. Larian biasanya menjangkaui 7-10km yang bermula di pekan Bidor dan membuat pusingan merentasi Jalan Paku ke Kampung Chang dan kembali ke Bidor. Larian ini juga menjadi penggalak kepada aktiviti pelancongan dan ekonomi di Bidor.

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


Homestay <b>di Lenggong</b> Perak | Rumah Sewa

Posted: 14 Apr 2012 11:37 AM PDT

Publish date: April 14, 2012 6:40 pm
Contact Name: Pn. Yati
Region: Perak
Location: Lenggong (Hulu Perak)
Phone: 013 4699626
Tags:

Homestay di Lenggong Perak Homestay di Lenggong Perak Homestay di Lenggong Perak Homestay di Lenggong Perak

fully furnished 3 bedroom max 8 – 10 persons homestay in Lenggong Perak @RM200 perday only

Share: Twitter | Facebook | Email

Report bad use or Spam

07 di tanjung malim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung malim - Google Blog Search


Limau tambun: 382. RESTORAN KOLEKSI JAM...<b>di TANJUNG MALIM</b>

Posted: 25 Apr 2012 03:15 AM PDT

Balik dari Kuala Lumpur tengahari tadi singgah kat Tanjung Malim. Cadang nak tibai ayam kampung kat Restoran Wak. Sampai kat Restoran Wak, tutup pulak hari ni. Dah target time elok-elok sampai Tg Malim  jam 1.30 tengahari supaya tak payah nak beratur kat luar kedai...tutup pulak.
Perut dah berkeroncong tak kan pulak tak layan...Takpe di depan sikit ada restoran masakan Cina Halal. Restoran Garden Seafood. Kedai ni pun best gak. Difahamkan restoran ni dah 8 tahun beroperasi. Masakan sedap harga pun berbaloi, ada value for money. Kedai pun amat bersih.

Sampai kat restoran orang tengah ramai. Tapi tak jadi hal nye sebab restoran kat jalan utama Tanjung Malim ni memang servisnye cepat. Lagi pun sementara nak dapat makanan yang di order, boleh gak layan mata tengok bahan pameran yang tergantung di segenap dinding restoran.

Run thru' menu yang menarik, selera naik mencanak. hantu betul...
Order kangkung goreng, slice ikan kerapu dengan spring onion, sotong goreng tepung rangup, tahu bersos, udang masak masam manis cicah roti panas.
Survey dinding ke dinding perhati satu persatu jam-jam yang tergantung. Ada jam dua lubang dan ada jam tiga lubang. ada jam Swiss, Jepun dan jam Cina. Ada mantle pieces dan ada jam biasa-biasa...

Kat lantai ada batu penggiling dan ada lesung kaki. Kat dinding juga ada lampu-lampu lama dan ada kati lama.
Memang tuan punya restoran ni, koleksi barangan antik jenis tegar. Tentu banyak duit dah perabih. Tapi biasalah, kolektor tegar bukan kisah tentang duit...asalkan hati puas.
Minta kebenaran snap tiga empat photo. Kata waitress kat situ, banyak lagi dalam koleksi bos.
Belum habis jamu mata, makanan yang di order pun sampai...baunya pun dah buat meleleh lior. Penuh meja... boleh makan tiga empat orang.

Cukup dulu cerita jam , nak tibai puas-puas...panas-panas ni baru syok makan. Dah kenyang nanti kalau ngantuk karang on the way back to Ipoh, berenti lah kejap...tidor dulu.
Lepas makan ingat nak korek sikit cerita jam-jam yang terpamir...itu pun kalau jumpa owner restoran.
Bismillahi Rahmanirrahim.

Oh yer terlupa nak bagi alamat restoran. Kalau nak datang, tengok kat bawah ni...

 7-8, Jln Wangsa Utama, Taman Wangsa, 35900 Tanjung Malim. 
Bagi mereka yang mempunyai gps, koordinatnya ialah:


catatan: muzillmansor/tg malim

07 di kamunting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kamunting - Google Blog Search


Pakej Akikah Kambing Golek <b>di Kamunting</b>, Perak | KAMBING <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2012 09:16 PM PDT

Di Majlis ini Encik Fauzi menyempurnakan aqiqah unk 2 org cahaya mata beliau. Majlis dimulakan dengan marhaban, tahlil dan sangat gembira kerana seluruh keluarga berkumpul disana. 
Pihak Shaza Katering mengucapkan ribuan terima kasih kepada En Fauzi dan keluarga kerana memberi kepercayaan kepada pihak Shaza Katering menguruskan keseluruhan penyediaan makanan di majlis ini. Dan kami mengalu alukan kunjungan beliau ke kandang ternakan kami .

07 di manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjung - Google Blog Search


Damia Homestay <b>di Manjung</b> Lumut Sitiawan | BookingHomestay.Com

Posted: 18 Apr 2012 06:31 AM PDT

Facilities

a. 4 bilik tidur (lengkap dengan set bilik tidur saiz queen) dan 3 bilik air. b. Iron dan iron board. c. Ruang tamu (sofa, meja kopi, tv dan astro). d. Ruang makan (set meja makan untuk 6 orang). e. Dapur (peti ais, pinggan mangkuk, periuk/kuali, cerek elektrik dan periuk nasi). f. Parking (muat untuk 2 buah kereta).

Description

rumah yg baru saje siap dibina ni adalah rumah teres 2 tingkat ,End Lot Fasa 2B, Seri Manjung.Perak..sgt la sesuai untuk dihuni bagi sesiapa yg ingin berkunjung ke lumuut,pangkor xkisahlah atas tujuan nk melancong mahupon ade kenduri kendara ..

Ad Reference ID: 354f8cf2e7f1c44

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved