Sabtu, 30 Jun 2012

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Masalah Banjir Kilat Akibat Sampah <b>Di Bercham</b> - TV3

Posted: 08 Jan 2012 04:00 AM PST

08/01/2012 20:00:00

Please note that to view this content requires you to have Javascript enabled, and the Flash plugin (get it at http://get.adobe.com/flashplayer/) or HTML 5 compliant browser able to MP4.

Keluhan penduduk dari sebuah taman perumahan di Ipoh, Perak menarik perhatian Aduan Rakyat minggu ini.

Banjir kilat dari 1996 hingga ke hari ini, tidak ada kesudahan.

Pelbagai cara dibuat untuk mengatasinya, namun banjir gagal ditangani.

Lebih teruk, paras air semakin meningkat setiap kali hujan.

Penduduk lalu  berpaling ke aduan rakyat untuk menyuarakan masalah mereka bagi menagih perhatian pihak bertanggungjawab.

Ikuti laporan yang saya sediakan ini.

Sejak kebelakangan ini hujan yang kerap   meresahkan penduduk di taman perumahan desa impian.

Jika hujan lebat terutamanya hanya dalam tempoh kurang 30 minit, penduduk sudah bersiap sedia menyelamatkan barangan dan nyawa.

Banjir kilat-menjadi igauan ngeri penduduk.

Kerugian akibat kerosakkan barangan seperti perabut dan kereta sudah mencecah ratusan ribu ringgit.

Namun masih belum ada tanda-tanda masalah mereka bakal menemui penyelesaian.

Norhayati Abdullah, Penduduk: "Boleh dikatakan dalam sebulan 2-3 kali banjir. Dalam musim hujan jaga-jagalah malam tak boleh tidur. Hari tu sampai pukul lima pagi baru boleh tidur. Habis nak tidur macamana? Semua dah habis tenggelam."

Punca masalah, penduduk dakwa disebabkan sistem perparitan dari 32 taman perumahan lain di kawasan Bercham disambung ke perparitan mereka.

Menyebabkan bila hujan, longkang yang ada tidak dapat menampung jumlah air yang terlalu banyak.

Bertambah teruk apabila longkang pula jarang diselanggara.

Rumah pam ada dibina di taman perumahan itu untuk membantu pengeluaran air.

Namun masalahnya, rumah pam yang sepatutnya mengalirkan lebihan air secara automatik  ke parit sebelum ke sungai seringkali tidak berfungsi.

Apa yang mampu dilakukan penduduk membina penghadang di setiap pintu rumah.

Namun paras air yang naik kebelakangan ini mampu melepasi penghadang ini.

Khamis Othman, Penduduk: "Air dalam masa setengah jam boleh naik dua kaki. Yang baru ni satu meter, pernah hampir dua meter. Baru-baru ni lima bijik kereta tenggelam. Sebab ada penghuni yang pergi buat aktiviti harian."

Rosman Zulkifli, Penduduk: "Semua air masuk ke sini. Bila desa impian yang terpaksa tampung semua ini.  Dahlah dah ada masalah sedia ada, tambah perumahan baru tambah lagi risiko yang ada. Dulu kalai naik dua kaki. Sekarang dah 3 kaki. Mana pihak yang nak selesai masalah ini?"

Tidak tahan dengan masalah banjir tidak berkesudahan, banyak penduduk nekad berpindah.

Banyak rumah di taman perumahan ini dalam keadaan terbiar.

Aduan demi aduan telah dihantar ke pihak majlis bandaraya Ipoh.

Namun belum ada penyelesaian muktamad.

Selagi sistem perparitan tidak diubah suai, Taman Desa Impian akan terus menjadi lokasi banjir kilat yang tidak berkesudahan.

Pihak bandaraya Ipoh pula mahu penduduk memahami masalah yang berlaku.

Ini kerana rumah pam yang dibina dengan ratusan ribu ringgit sering terhadang dengan sampah sarap yang didakwa perbuatan penduduk sekitar Bercham.

Pun begitu, MBI  sedang mengusahakan penyelesaian lain-iaitu sebuah longkang monsoon sepanjang satu kilometer bagi mengalihkan aliran air ke Sungai Pinji.

Datuk Roshidi Hashim, Datuk Bandar Ipoh: "Sekurang-kurangnya air takkan pergi satu arah jee, akan terpecah kepada dua saluran. Kita sedang menanti peruntukkan."

Datuk Roshidi Hashim membuat lawatan mengejut ke sekitar perumahan Taman Desa Impian.

Penduduk mengambil kesempatan sepuas-puasnya bagi menceritakan masalah yang dihadapi kepada Datuk Bandar Ipoh itu.

Beberapa penyelesaian segera dicapai.

Sebagai penyelesaian jangka pendek sebuah lagi rumah pam bernilai lebih dua ratus ribu ringgit akan didirikan di taman perumahan itu.

Apabila peruntukan sebanyak 3 juta ringgit dari RMK 10 diluluskan, longkang monsoon yang dicadangkan akan dibina untuk megurangkan jumlah air ke Taman Desa Impian ketika hujan.

Sikap penduduk yang mengambil jalan mudah membuang sampah sarap ke dalam longkang dan sungai turut ditegur.

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


3 lelaki bersenjata larikan wang tunai RM93,000 <b>di Seri Manjung</b> <b>...</b>

Posted: 25 Jun 2012 02:38 AM PDT

Kategori

Arkib

© 2009 - 2012 inimajalah.com.my

Penyiaran semula kandungan web ini adalah dibenarkan dengan hakcipta tertakluk di bawah Creative Commons berdasarkan syarat seperti di sini.

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


SetiaKekalAbadi *SKA*: Memborong <b>di Pantai Remis</b>???Aper ade??

Posted: 11 Jun 2012 08:53 PM PDT

bukan borong aper
tapi kita borong kerang, mentarang dan belacan kat sini
dari Putrajaya daku bawak family hubby ke mari shopping
datang ke mari haruslah membeli kerang dan mentarang
berkilo gak lah daku beli..sebab bukan senang nak ke mari
tak cukup tu kami makan plak kat situ kerang bakar dan ikan bakar
air asam nyer memang menjilat jari..sedap bangatt
bukan setakat membeli kita leh gak bersantai lepak2 ngan family
kalau nak ke sini cari Medan Selera Pantai Remis, Kuala Selangor
(sayangnye pantai dah makin terhakis) ** nanti Sal akan citer plak aper jadi ngan mentarang dan kerang yang dibeli...

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


The Last Tin Dredge, Batu Gajah, Perak 2 June 2012 - Yes

Posted: 29 Jun 2012 10:11 AM PDT

KM9, Jalan Tanjung Tualang, Batu Gajah.
To get here from KL - Take Gopeng exit at North South Highway. Turn right at T-junction after toll. Go straight and follow the left turn to Kellie Castle. Pass Kellie Castle on your left. From here, it is about 30 minutes to Tin Dredge. Go straight on, till the end. Follow signs to Tanjung Tualang, which is a right turning. Then, drive on to Tanjung Tualang. The Tin Dredge is visible on the left, by the road side.
 RM6 for adult. RM3 for kid. 
There is a very small tin mining museum at the ticket counter.
One of the many photos that were hung on the wall. 
We were awestrucked by the colossal metal dredge. 
Visitors are allowed to view the ground floor.
After reading Lat's comic book which talked about this metal monster, the kids were excited to view a real one.
Looking at the series of solid metal buckets were awesome.
The wire cables and pulleys.
Huge rusty spanner seen hung at the side.
Tin ore sifters. The dredged soil are sifted here among the arrays, where heavier tin ore are submerged into the rectangular compartments for further process.
"Maximum production at low cost and no trouble" a tagline on the wall of the operation office room upstair.
 From this view, the kids said "It does look like a metal monster"
Such enormous and beautiful machine.

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Save Malaysia, Stop Lynas!: <b>Bukit Merah</b> accident & Lynas incident

Posted: 30 Jun 2012 08:46 AM PDT

A woman S. Panchavarnam with grand children tells her story during an interview in Malaysia's northern Perak state. Photo courtesy: AFP

AhTanLor: Cabby drives out of Jalan <b>Bukit Merah</b> carpark with open <b>...</b>

Posted: 26 Jun 2012 06:05 AM PDT


STOMPer Teck En was concerned by this taxi driver who drove out of a carpark in Jalan Bukit Merah with the boot of the cab left open.

The STOMPer wrote:

"My friend and I were walking home from school at around 5pm today (Jun 25) when we saw this taxi drive past us in the carpark near Block 108 and 109 in Jalan Bukit Merah.

"The taxi was driving off even though the door to its boot compartment was not closed properly.

"There was an uncle ahead of us who shouted at the taxi in hope of getting the taxi driver's attention but failed.

"What if things from the taxi drops out onto the road? It may get dangerous for pedestrians and also other drivers who may accidentally run over these items.

"I hope this can serve as a reminder for taxi drivers to always check that the door to the boot compartment is closed properly before they drive off."

Every driver should always check if their vehicle's door or boot is close or not.
It can be dangerous when the vehicle is moving.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


Peluang lihat keris Taming Sari <b>di Kuala Kangsar</b> - Pabila Penaku <b>...</b>

Posted: 05 Jun 2012 02:00 AM PDT

IPOH - Orang ramai berpeluang menyaksikan keris Laksamana Hang Tuah,  Taming   Sari  yang sedang dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar, Perak.

Pengarah Muzium Perak, Nor Janati Ibrahim berkata,  pameran  itu yang bermula sejak kelmarin sehingga 8 Jun ini turut mempamerkan alat kebesaran Kesultanan Perak, Pedang Cura Si Manja Kini.

"Pameran Taming Sari dan Cura Si Manja Kini diadakan sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang ke-84 tahun.

"Baginda memberi perkenan agar kedua-dua alat kebesaran tersebut dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah selama lapan hari dari pukul 10 pagi hingga 5 petang," katanya di sini semalam. 

Taming Sari yang sinonim dengan Hang Tuah asalnya merupakan keris kerajaan bagi jawatan Laksamana Melaka.

Pedang Cura Si Manja Kini pula milik Sang Sapurba dan telah digunakan Parameswara semasa baginda menaiki takhta serta mengasaskan Kesultanan Melaka pada abad ke-13.

Kedua-dua alat kebesaran itu kemudiannya diserahkan kepada Sultan Melaka terakhir, Sultan Mahmud Shah kepada anakanda baginda, Raja Mudzaffar Shah yang menjadi Sultan Perak pertama.

07 di tronoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tronoh - Google Blog Search


Graduasi <b>di Tronoh</b> | Fotografi Fahizam

Posted: 24 Jun 2012 08:16 PM PDT

Hebat jugak UTP nih.Konvo pun ada jamuan makan untuk para hadirin.Bagus.Universiti bajet besar, macam tu la.Yang orang biasa-biasa ni tumpang saja la yaa..

Ikhlas,

Fahizam @ Fotografi Fahizam

07 di sitiawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sitiawan - Google Blog Search


JOM JALAN MAKAN: Menikmati cendol popular <b>di Sitiawan</b>

Posted: 15 May 2012 05:53 AM PDT

Di sitiawan ada satu gerai cendol yg sangat popular dikalangan penduduk tempatan dan pelancong. Kalau tak silap nama tuan kedai ni ialah James dan skrg diusahakan oleh isterinya. Gerai ni dulunya terletak di depan pasaraya Fajar (sekarang The Store) dan skrg berpindah di depan kuil hindu tak jauh dengan pasaraya The Store. Cendol kat gerai ni memang sedap dan sangatlah poplar, rasanya tak pernah lagi jumpa cendal kat tempat lain yg sesedap sini.


07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


hidup ini sementara: Taiping: Jalan-Jalan Cari Makan <b>di Taiping</b> Perak

Posted: 30 Jun 2012 05:09 AM PDT

15-17 Jun 2012  yang lepas CM bawak pelajar CM mengadakan lawatan sambil belajar ke Negeri Perak.
Antara tempat tumpuan kami ialah Taiping dan Kuala Kangsar.
Banyak juga tempat yang kami pergi,,,rupanya Taiping tu banyak tempat yang menarik.
Kita mulakan aktiviti kita dengan Jalan-Jalan Cari Makan....k..
Dengar cerita kawan-kawan tentang deretan Yong Tau Fu dan Sotong Kangkung di Medan Selera Belakang Bomba Taiping ....kami pergi tengahari tak semua gerai Yong Tau Fu yg bukak,...ada 3 gerai yg buka,,,so kami cuba......
 

Yong Tau Fu dan sosnya yang pekat likat,,,banyak pilihan,,,dan harganya sangat berpatutan..lebih murah dari harga Yong Tau Fu di pasar-pasar malam di Lembah Klang..yang ni tak sampai RM 10,,banyak tuuu...kami makan bertiga,,,,tapi sos ni sedikit maniss
 Sotong Kangkung...okeyyyy cuma sosnya manis sangat
 Mee Ladna,,,perrrrgh yang ni CM bagi 5 bintang...kesedapanya membuatkan walaupun dah makan Yong Tau Fu dan sotong kangkung ,,boleh layan yang ni sampai licin,,,hmmm murah jugakk tau
 Aduhaiii..rasanya ABC cenggini ada di Tepingg jerr ,,dah ler banyak,,,pas tu mewah dengan dressing n toping....ada hiasan buah-buahan segar seperti tembikai dan jambuu gitu,,regenya baru RM 2.30
Petangnya untuk dinner kami sampai ke Kuala Sepetang,,menjejaki gerai Mee Udang yang tersohor di Teping,,yg masuk TV dan diperkatakan orang itu,,,,masa kami sampai aduhh ramainya orangg,,,kena tunggu turn nak dapat tempat,,,gerainya sederhana tapi sangat ramai orang disini...ada anggota RELA mengawal lalu lintas,,kelass ko Jah!!!!!

 hmmm...sampai sini dah tentu carik mee udang takkan cari nasi lemak lak,,,menu diberi kami pilih,,hidangan kat atas tu Mee Udang Special regenya RM 15,,,meenya sejemput udangnya 7 ekor besau-besau dan berkualiti,,,,sedappp????? ok lah udangnya segar,,,dan servicenya cepat dan tangkas.
 ni nasi goreng udang,,,udangnya menyorok bawah nasi,,,sedapp jugak,,tapi nasi goreng ni namanya Nasi Goreng Udang biasa yang istimewa mungkin lagi meletooppz
ni mee udang biasaaaa,,,regenya RM 7,,apa beza dia dgn yang special adalah jenis dan saiz udangnya....

 Kami order jugak udang celop tepung,,,,sedappp,,,
Anak-anak murid saya sarapan direstoran ini,,,nk citer restoran ni sangatlah murah dan berpatutan....30 orang minum pagi set lengkap saya hanya perlu bayar RM 67 jerr,,,kira murahlah tu,,,Restoran Saroja,,Taman Sri Palma Kamunting Taiping..

ok,,,,nanti saya update,,,,Jalan-Jalan Cari Makan di Kuala Kangsar pulak....

07 di bagan serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan serai - Google Blog Search


Aroh Ganal, penduduk dan menu Banjar nanti PM <b>di Bagan Serai</b> <b>...</b>

Posted: 13 Jan 2012 08:32 PM PST

BAGAN SERAI: Bagaikan satu pesta, suasana di Jalan Banjar, Kampung Masjid Tinggi di sini yang akan menerima kunjungan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sempena program Kenduri Rakyat hari ini begitu meriah dengan penduduknya melakukan pelbagai persiapan.

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


PASPB: PANAS <b>DI KERIAN</b> !!! Himpunan Epresi Anak Muda PAS <b>...</b>

Posted: 24 Jun 2012 06:30 PM PDT


Ini Himpunan Xpresi Hijau Anak Muda anjuran Dewan Pemuda PAS Parit Buntar

Photo: Pagi tadi berlangsungnya Program Xpresi Hijau Anak Muda parlimen Pt Buntar. Alhamdulillah smbutan luar jangkaan.!! Ank muda Bangkit..!!





Ini pula himpunan belia dan beliawanis anjuran Pergerakan UMNO Bagan Serai



07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Gold Heart Swan: Beauty Fair <b>di Kinta</b> Riverfront Hotel, Ipoh

Posted: 17 Jun 2012 11:21 AM PDT

Kami akan berada di Ipoh pada hari Sabtu, 23 Jun 2012, dari jam 11 pagi hingga petang sempena Beauty Fair yang menayangkan semua produk Mary Kay.

Kalau selama ini anda hanya pernah dengar dan tengok orang bawa jalan-jalan beg Mary Kay, inilah saatnya untuk anda datang dan cuba produk secara percuma.

Saya dan beberapa orang dari Mary Kay akan berada di sana dan akan memberi anda sedikit lesson bagaimana menjaga wajah dan kemudian tunjukkan cara cuci wajah sendiri.

Ini adalah sesi berkongsi ilmu. Ilmu jaga wajah yang jarang-jarang diajar oleh orang tua kita. Mengapa mereka tidak ajar kita sewaktu kita kecil dulu? Kerana bukan semua bertuah memiliki ibu bapa yang pakar dalam bidang kecantikan! Kita belajar bagaimana cuci diri dan ambil wuduk, tapi tak pernah diajar mahu gosok wajah itu bagaimana? Kita main sental saja selama ini, tapi rupa-rupanya bukan itu caranya!

Jadi bagi anda yang datang dan booking tempat dengan saya in advance, kemudian datang bawa kawan, saya akan beri anda hadiah produk Mary Kay, bukan sampel. Sampel tak main! Barang yang harganya puluh-puluh tu...Saya nak anda bawakan saya 2 kawan saja, jadi dapatlah saya layan anda bertiga.

Cepat call saya dan book tempat anda, 0173016169!

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


Jom Perkena Mee Udang Berasap <b>di Kuala Kurau</b>..memang <b>...</b>

Posted: 24 Jan 2012 08:18 PM PST

Wow..sedap nya..fulamak..memang gempaq..berbaloi....tak tau nak cakap apa dah..hanya itu yang dapat di katakan..kali ini kita tukar tajuk kejap dari ikan dan pancing ke Jalan2 cari makan..Mee Udang Berasap bukan ditelinga.
Baru2 ini penulis kpas berkunjung kerumah saudara (puan zura) di Bagan Serai sempena perayaan Tahun Baru Cina.Menurut beliau (puan zura) sekarang berhampiran area kuala kurau tidak jauh dari bagan serai ada tempat makan best iaitu Mee Udang Berasap. Menurut kata beliau rasa nya lebih sedap dari mee udang kuala sepetang..betul ke? apa lagi, tanpa membuang masa kami pun terus kesana walau pun perut masih kenyang baru lepas makan nasi dirumah puan zura.

Kami terpaksa menunggu lama lebih kurang hampir 30 minit kerana tempat duduk penuh.memang ramai disini.
30min telah berlalu, tempat duduk tak dapat lagi, orang dibelakang yang telah duduk pun belum sampai lagi makanan diaorang.bergini keadaan di kedai makan Mee udang berasap, takpa kita bergambar dulu puan Ros, buat kemudahan pengunjung, sebuah taman permainan untuk kanak2 disediakan...tak lah budak2 meragam nak balik kerana lama menunggu.. 

Selepas hampir 1jam 30min menunggu, baru dapat makan mee udang berasap..

Ini lah rupa nya..memang sedap..betul kata puan zura (saudara penulis).
Harga pun memang boleh tahan ..kalau yang normal cuma RM4.50 saja, kalau nak campur ketam pun boleh.

Puan ros dengan mee berasap.

Untuk sesiapa yang berhajat hendak kesana boleh lah merujuk banner diatas..
Dibawah adalah video bagaimana keadaan Mee Udang Berasap..memang berasap..jangan telinga berasap sudah..hehe
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved