Ahad, 19 Februari 2012

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


Hartanah Untuk Dijual: Banglo Setingkat <b>di Langkap</b> Baru Setiu

Posted: 19 Feb 2012 07:26 AM PST

Keluasan Lantai : 1500 Kaki Persegi
Keluasan Tanah : 736 Meter Persegi
DEPOSIT : 10% X Harga Jualbeli
EARNEST DEPOSIT : 3% X Harga Jualbeli
Baki 7% Semasa menandatangani Surat Perjanjian J/Beli
Urusan guaman & Pinjaman akan disediakan

07 di gopeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gopeng - Google Blog Search


RTC NAJIB <b>DI GOPENG</b> TAKDE SAMBUTAN... | Laksamana Bukit <b>...</b>

Posted: 19 Feb 2012 08:05 PM PST

Lenganggg,,tiada sambutan!! inilah kenyataan yang akan dikeluarkan oleh suratkhabar atau blog pencacai angkat najis UMporNO kalau gambar diatas ini ialah program Pakatan Rakyat.
Tapi gua nak bagi tahu gambar kat atas tu ialah kerja-kerja persiapan awal sambutan lawatan Haji Najib dan isteri tercintanya ke RTC Gopeng.

Hujan lebat dengan angin kencang menyambut kehadiran Pak Najib dan Rosmah ke RTC ( Rural Transformation Center ) menyebabakan para pengunjung bertaburan lari mencari perlindungan kerana angin bertiup kencang,memaksa program terhenti sebentar...... malah 2 kali lintar pintas akibat kilat termasuk ketika Najib baru bukan "SALAM".. terus trip sampai skirn besar dan 3 biji speaker tak berfungsi...... mungkin hujan rahmat... atau... Inilah Tentera Allah
 Jem Sejauh lebih 10 kilometer dari arah Ipoh maupun gopeng jalan yang sesak . Apa tidaknya lebih 100 biji bas disediakan dengan setiap agensi diwajibkan hantar sekirang-kurangnya 100 org termasuk bank gua... elok sahaja Najib habis berucap maka hujan pun berhenti... mungkin tak bagi orang ramai dengar apa yang Haji Najib nak tipu rakyat...

ribuan yang hadir sama ada terpaksa atau pun dipaksa...

07 di teluk batik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk batik - Google Blog Search


DEAR HAFFIZ!: Santai <b>Di Teluk Batik</b>

Posted: 28 Nov 2011 01:28 AM PST

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Cuti hujung minggu dengan Awal Muharram Apis dengan kawan-kawan habiskan masa dekat Teluk Batik, Perak. Alang-alang dah ada dekat Teluk Intan ni Apis bedallah pergi Teluk Batik pulak. Ni second Apis pergi Teluk Batik. Best la jugak tempat ni. Pantainya bersih lagi.





Actually, on that day Apis moody sikit. Adalah sebabnya tapi bukan sebab Apis period ok. hehe.

"SOMETIMES I THINK LIFE IS ONE BIG TEST AND I'M IN THE WRONG CLASSROOM"

nuffnang_bid = "97b0e08930c65e1448bdcf1aaabeca2c";

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Pabila Penaku Menari: Sindiket ekstasi RM9.2 juta tumpas

Posted: 10 Feb 2012 12:05 AM PST

 Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Satu sindiket memproses dan mengedar dadah jenis pil ekstasi dipercayai antara yang terbesar di Lembah Kinta tumpas dalam serbuan polis di Malim Nawar, Kampar dekat sini pada 3 Februari lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, dalam serbuan di sebuah rumah yang dijadikan makmal dadah di Taman Malim Permai, Malim Nawar itu pihaknya berjaya merampas dadah bernilai hampir RM9.2 juta.

"Sebanyak 46.2 kilogram serbuk disyaki ekstasi yang mampu menghasilkan 462,000 pil dadah jenis sama berjaya dirampas.

"Seorang wanita berusia 31 tahun dipercayai anggota sindiket yang bersendirian di dalam rumah itu semasa serbuan turut diberkas," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di sini semalam.

Menurut Mohd. Shukri, dalam serbuan itu polis turut merampas 126 gram dadah jenis ketamin, dua botol plastik mengandungi asid, alat penimbang, ketuhar gelombang mikro, bahan penampal dan beberapa peralatan memproses pil ekstasi.

Katanya, sebuah kereta jenis Toyota Vios milik suspek yang dianggarkan bernilai RM40,000 turut disita dalam serbuan tersebut.

"Siasatan awal polis mendapati sindiket ini telah bergerak aktif memproses dan mengedarkan pil ekstasi di sekitar Ipoh, Kampar, Batu Gajah dan Tapah sejak dua bulan lalu.

"Suspek yang belum pernah mempunyai rekod jenayah lampau telah ditahan reman selama tujuh hari sehingga esok (hari ini)," katanya.

Mohd. Shukri memberitahu, polis kini memburu saki baki anggota sindiket tersebut yang dipercayai telah melarikan diri selepas serbuan di makmal dadah terbabit.

Ujarnya, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Mereka yang bersalah, jelasnya, boleh dikenakan hukuman mati mandatori.

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


Mangsa Banjir <b>Di Kerian</b> Meningkat

Posted: 02 Dec 2011 10:18 PM PST

IPOH – Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di daerah Kerian meningkat kepada 156 orang pagi ini berbanding 97 orang semalam.

Ketua Polis Daerah Kerian, Supt Mat Fauzi Nayan, berkata mangsa banjir terbaru yang dipindahkan malam tadi membabitkan 59 orang dari Kampung Parit Mat Keling.

"Mereka ditempatkan di pusat pemindahan Sekolah Kebangsaan Bukit Merah," kata ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, kampung yang masih terjejas dengan banjir ialah Kampung Padang Lalang, Kampung Batu 40 Bukit Merah, Kampung Perlis, Kampung Ban Abu Hasan, Kampung Batu 38 Bukit Merah dan kampung Parit Ayer Hitam. – BERNAMA

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

07 di tambun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tambun - Google Blog Search


VILLA PERPADUAN, HOMESTAY <b>DI TAMBUN</b>, IPOH

Posted: 16 Dec 2011 09:21 PM PST







Setiap kali Kjee sekeluarga pergi outstation, kami seringkali nampak di sepanjang jalan papan tanda homestay. Tetapi belum pernah terlintas di fikiran untuk tinggal di sebuah homestay. Selalaunya hotel menjadi pilihan kami mungkin sebab kami tak ramai. Kekadang dengan Unclepali dan kekadang Nadia ikut sekali.

Tetapi sekiranya and plan pergi bercuti sekeluarga atau pun dua keluarga, eloklah pilih penginapan secara homestay kerana menjimatkan. Bukan sahaja menjimatkan di segi penginapan tetapi juga di segi penyediaan makanan. Ini adalah kerana homestay ini ibarat tinggal di rumah sendiri. Semua ada, termasuk dapur yang lengkap. Memasak boleh buat secara bergotong royong.
Kjee beritahu fren Facebook Kjee, Jannatunna'im atau lebih mesra di sapa Jann, yang Kjee akan ke Ipoh. Mintak dia tolong rekemen hotel yang selesa. Jann suggest Kjee tinggal jer di homestay miliknya.  Homestay nya terletak di Tambun, dekat dengan Lost World.
Kjee tanya Unclepali dan Dato Hafifi. Dua2nya setuju. Jann kata sewanya hanya RM150 satu malam untuk rumah kembar dua, tiga bilik itu. Tetapi Jann bagi Kjee tinggal percuma saja sebab satu malam jer, katanya. Alhamdullilah terima kasih banyak2 Jann, suaminya Dzul dan ibu Jann, Kak Ima yang sangat peramah.
Memang selesa sangat bermalam di Vila Perpaduan milik Jann. Kjee yang terlupa bawak sterika, mulanya panik jugak tetapi rupa2nya segala2nya ada di homestay Jann.
Kedudukan Vila Perpaduan ini begitu strategik untuk mereka yang ingin ke Lost World Of Tambun dan juga kawasan tumpuan pelancung, Air Panas. Patutlah Kjee nampak banyak sangat homestay di kawasan itu. Rata2nya harga antara RM150 dan RM300 satu malam.
Anyway, Kjee akan singgah lagi di Villa Perpaduan, lain kali kami ke Ipoh, Insya Allah.
Kalau ada yang ingin tinggal di Homestay Villa Perpaduan, sila call Jann di 0195782008. Kena buat booking awal2 sebab hujung minggu jer selalu penuh especially masa cuti sekolah. 

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


Mi udang <b>Kuala Sepetang di</b> Kuala Lumpur - Utusan Malaysia <b>...</b>

Posted: 24 Nov 2011 05:40 PM PST

Mi udang Kuala Sepetang di Kuala Lumpur

Mi udang Kuala Sepetang di Kuala Lumpur

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar WAHIDAH ZAINAL ABIDIN


Mi udang yang jadi kegemaran ramai kerana menggunakan udang-udang segar.


Disebut tentang mi udang, pasti ada yang akan mengaitkannya dengan mi udang Kuala Sepetang.

Popularitinya membuatkan ramai yang sanggup memandu beratus kilometer demi mendapatkan mi udang terbaik di sana.

Kemanisan kuah yang dihasilkan dengan udang segar meniti bibir sebaik dihirup bersama mi kuning di tambah pula dengan kerangupan bawang goreng.

Bukan itu sahaja, 'kelibat' beberapa ekor udang besar disusun molek di atas mi membuatkan yang memandang tidak sabar-sabar menjamahnya.

Hari ini, bagi penggemar mi udang Kuala Sepetang, tidak lagi perlu bersusah payah untuk memandu beratus kilometer ke utara tanah air kerana mereka sudah boleh menikmatinya di Kuala Lumpur.

Masih mengekalkan resipi turun-temurun, gerai Mee Udang Mak Jah yang cukup popular di Kuala Sepetang, kini telah membuka cawangannya di Wangsa Maju.

Turut mengekalkan nama restoran yang sama, Mee Udang Mak Jah, pemiliknya, Sabri Sidan, 42, berkata, pembukaan restoran tersebut di kawasan Kuala Lumpur bertujuan untuk memenuhi permintaan para pelanggan di sebelah selatan.

Tambahnya lagi, apa yang disediakan di restoran tersebut adalah sama seperti yang disajikan di Kuala Sepetang.

"Restoran di Kuala Lumpur ini masih mengekalkan resipi serta rasa yang sama.

"Insya-Allah, kami cuba memberikan yang terbaik buat pelanggan sehinggakan kebanyakan bahan mentah terutama udang juga kami bawa dari Taiping," katanya ketika ditemui di premis restorannya yang terletak di No. 22, Jalan Wangsa Delima 10, Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Demi menyajikan yang terbaik, kata Sabri, udang yang digunakan hanya udang laut.

Ini kerana terdapat perbezaan dari segi rasa bagi udang laut dan udang kolam.

Menawarkan dua jenis mi udang, pelanggan boleh memesan sama ada mi udang istimewa yang berharga RM12 ataupun mi udang biasa berharga RM8.

Jelas Sabri, yang membezakan kedua-dua jenis udang tersebut ialah jumlah udang yang diletakkan dalam setiap hidangan.

"Malah untuk menggambarkan betapa 'mewahnya' udang untuk hidangan semangkuk mi udang, ia boleh diibaratkan seperti, 'selak udang baru jumpa mi'," katanya.

Dibuka setiap hari bermula 11.30 pagi hingga 10 malam, Mee Udang Mak Jah turut mempunyai keistimewaan tersendiri apabila mi yang digunakan adalah buatan anak tempatan.

Selain mi udang, restoran Mee Udang Mak Jah turut menawarkan pelbagai menu berasaskan udang seperti udang goreng tepung, udang goreng kunyit dan udang masak sambal.

Kesemua menu tersebut disajikan dengan nasi putih.

Bagi mereka yang tidak makan udang, restoran tersebut turut menyediakan menu seperti mi telur dan nasi goreng kampung.

Apapun demi kepuasan pelanggan, Sabri mementingkan kualiti dalam menyajikan mi udangnya.

Ini termasuk menutup sementara operasi restoran sekiranya tiada bekalan udang segar .

"Saya sanggup lakukan sebegitu demi menjaga pelanggan di samping ingin para pelanggannya mengingati dan terus datang ke restoran ini pada masa akan datang," katanya.

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


SOKONG PAS <b>LENGGONG</b>: Malamni <b>di</b> Luat

Posted: 19 Feb 2012 02:18 AM PST

Dialog anjuran umno. mereka mencabar orang lenggong kalau berani hadir. YDP Lenggong telah mengajak ahla dan penyokong untuk hadir dan telah menyediakan berbagai soalan. Kaptan (B) Rosli juga akan hadir. Beberapa orang lagi akan hadir.
Dalam poster itu memapar ketandusan orang alim (ahli agama dalam umno lenggong) mereka membawa fathul bari dari perlis. Fathul barini seorang yang bangang dan jahil. Dalam islam mana ada ulama tua dan muda. yang ada hanya ulama. Kerana kebangangang dan kejahilan yang mu'rakabun dia memprojekkan ulama muda dalam umno. Malah si fathul bari ini menghina institusi ulama. Di lenggong mana ada orang yang sejahil murakabun seperti fathul bari sekalipun. Orang yang mengerti agama di lenggong tak mahu menyertai umno. imam yang nenyertai umno bila membaca talkin bagi orang umno yang berpangkat dati mati di panggilnya "Wahai dato ..... sesungguhnya .... ) Macam - macam kejahilan dalam umno.

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


Manjung Mari: Imam Masjid Daerah <b>Pengkalan Hulu</b> akan menjadi <b>...</b>

Posted: 18 Feb 2012 05:42 PM PST

Sebagai maklumat awal untuk program Konsert Khalifah Seni malam ini..
Ustaz Mohd Huri bin Alias, rasanya warga daerah Manjung semua mengenali beliau, kerana pernah menjawat Imam di Masjid Lumut dan Masjid Daerah Manjung, kemudian di bertukar ke masjid Sultan Azlan Shah Ipoh dan sekarang bertugas sebagai Imam di Masjid Daerah Pengkalan Hulu...
Beliau bersedia akan menjadi pengacara (Deejay) untuk Konsert Malam ini,, apakah Ustaz Huri pun akan memetik gitarnya.... sama-sama kita hadir ke tapak konsert malam ini... Berhibur sambil beramal....

07 di kamunting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kamunting - Google Blog Search


Kemalangan ngeri <b>di Kamunting</b>

Posted: 17 Feb 2012 08:55 PM PST

Tragedi ni berlaku awal pg td...dlm kul 7pg cenggitu laa. Berlaku kat jalan di depan stesen Petronas Kamunting.

Pagi ni aku hantar akiss ke sekolah ngan motor. Dia ada pertandingan tilawah Al-Quran peringkat zon. Sekolah dia jd tuan umah.
Dalam perjalanan short cut kat dewan MPT Kamunting tu...aku dh nampak jalanraya utama tu kereta bergerak perlahan. Ada kemalangan ke?? Keluar2 jer simpang...memang benarlah ada kemalangan.
Sebuah lori sampah terbalik!!! dan 2 bijik kereta turut terlibat. Org dlm kete tu masih tersepit lg kat dlm kete tu...tp ramai yg kerumun nk cuba tolong kot tp bila tersepit ni apa2hal kena tunggu BOMBA laa jgk.

Gambar di atas ni masa aku keluar lg sekali ngan abg. Abg ler yg amek gambo ni, hehe..

Ok..citer lg..
Masa aku lalu tu..BOMBA pun tak sampai lg, polis pun tak sampai lg. Maknanya kejadian ni tak sampai 10minit lg ler baru berlaku.
Aku terus jer hantar akiss ke sekolah dulu. Ustazah dia dh tunggu kat sekolah utk dgr lg sekali bacaan akiss sebelum majlis yg sebenar bermula.

Balik tu..aku lalu lg situ. Bkn takleh nk lalu jalan alternatif lain kalo nak balik umah...tp biasalah, nk menyebok kat situ amek berita, hehe.

Dlm gambar kabut di atas...lori masih terbalik. BOMBA dh sampai...dorang dh sembur air kat atas diesel yg tertumpah dan mula mengaut pasir kat tepi jalan tu dan diletakkan kat bawah lori yg terbalik tu. Aku pun tak tau laa apa sebab. Mgkn utk serapkan darah ke apa tak tau laa..

Kat bawah tu, menurut org ramai yg dh lama berada kat situ....ada sorang mangsa yg terhempap oleh badan lori sampah tersebut. Apa?? Terhempap?? Ya Allah...
Aku ingatkan kot ada mangsa pun...dia kat dlm kepala lori tu...

Aku pun balik umah..citer kat abg. Aku ajak abg gi tgk BOMBA, Polis dan sebagainyalah menangani kemalangan tersebut.

Kitorang pun kuar ngan motor jer..

Sampai2 sana, kren dh mula angkat lori yg terbalik tu. Dan....terdapat ler satu mayat mangsa tragedi tersebut. Katanya muda lg, orang kita laa..Melayu dok kat Changkat Jering. Sgt tragis...mangsa seorang pekerja yg berada di atas lori tersebut tak sempat menyelamatkan diri kerana lori yg beratnya bertan-tan tu dh menghempap tubuhnya, nau'zubillah. Kawan2nya yg lain sempat terjun dan mengelakkan diri dari lori tersebut...tetapi beliau...mm, ye lah..memang dh ajal dia. Siapalah kita menidakkan takdir sebegini.Menurut citer dari mulut ke mulut...yg aku pun rasa relevan ler jgk utk diterima...
Pemandu kereta proton iswara menghala ke Taiping telah memandu laju dan memotong jalan di garisan double line tu. Dari arah bertentangan...lori sampah jg dikatakan laju ler jgk...tp bygkan laa...laju pd kenderaan yg ada beban bertan-tan ni...bila dh cuba nk mengelak dari terlanggar kereta iswara td ni...mesti lah semacam tak tentu arah dh...brek, stering, kepanikan pemandu...semuanya tak terkawal.
Mgkn disebabkan tu lah frame sepasang tayar yg ada di kepala lori tersebut tercabut dan kepala lori tu tergesel di atas jalan beberapa meter sebelum terbalik.Gambar 1 & 2:-
...ramai yg mengerumi nk tgk keadaan mangsa. Bila polis bukak plastik itam utk diambil gambar...lg ramai yg dtg mengerumun dan ramai jgk ler jurugambar bebas mengambil gambar sama, mm...

Keadaan mangsa sangat menyedihkan. Kakinya terlipat, muka mengadap jalan dan...mm, rasanya tak patut aku citer kat sini yg lain2 tu. Mgkn masa tu dia dh lompat dari lori tp tak sempat nk lari jauh sket...
Semoga Allah cucuri rahmat ke atas roh beliau. Dia mencari rezeki yg halal, seawal 4 pg dh mula bertugas, buat keje yg org ramai tak berapa suka nk buat, ada yg hina org keje mcm ni...kalo takde mereka, siapa yg nk tlg angkat sampah2 umah kita?? Kalo sehari dorang tak dtg kutip pun ada yg bising2 sampah dh berulat la, dh penoh lah....

Gambar 3 & 4:-
Keadaan kereta iswara teruk jgk. Tak tau la apa jadi pada pemandu dan mgkn ada penumpang jgk tak tau lah. Mgkn cedera parah jgk kot sebab dh tersepit dan ada darah pada stering..

**Ya Allah Ya Tuhanku...mintak dijauhkan lah..

Honda civic baru tu aku rasa belah depan jer..tp pemandunya takde apa2 lah. Tu pun sebab takde kete lain rempuh dari belakang dan masa kejadian mgkn kete tu tak dipandu laju.

Jalan kat situ dh ditutup tetapi ada jalan lencongan kat depan Taman Kamunting Impian bersebelahan Petronas dan jalan menghala ke Taiping pulak dilencongkan masuk ke jalan dewan MPT Kamunting.
Kemudian sampai lagi satu kren...nk bekerjasama ngan kren lg satu utk mengangkat dan mengalihkan lori sampah ni ke tepi jalan. Pihak berkenaan nk bersihkan jalan bg membolehkan jalan tersebut dh boleh digunakan semula.
Kat jln ni...boleh dikatakan tiap2 tahun ada kemalangan maut, nau'zubillah.
Gambar 1,2,3 & 4....menunjukkan 2 buah kren terpaksa digunakan utk mengalihkan lori sampah yg berat bertan-tan ni ke tepi jalan..huh!! Tayar tercabut tu pun kena guna kren tu...tayar pun dh berat, inikan lorinya.

Suasana kat situ seperti biasalah...ramai yg kena jd pemberita dan penyampai berita bila ada org yg baru singgah utk mengetahui tentang kemalangan tersebut, hehe.

Dan..........................
Ni sorang lagi, hahaha. Sebenarnya aku dh nk balik...dh kat motor dh..tp masa lalu kat kete wira ni, kakak tu tahan nk tanya psl kejadian, hmm. Kena ler bercerita sket dan menjawab soalan2 darinya, hihi. Agaknya nk tunggu suami dia lambat sgt...masih kat sana lg. Tu yg dia tanya kat aku tu. Dia kata dia bukan takmau tgk tp dia lemah semangat...mm..

Skang pun aku jd pemberita gak kan...berita blog, hehe.

Dari sana..aku ajak abg singgah pasar kejap...

Bkn nk beli ikan pun...nk gi beli nasik lemak bungkus...leh sarapan pagi kat umah. Nanti, cuma buatkan kopi aje, ngee..

Ada jgk beli labu....nk try wat lepat labu ler. Tgk resepi mcm senang jer...(harap2lah betullah senang, hehe)

Juruwang pasaraya <b>di kamunting</b> disuruh pegang daging babi <b>...</b>

Posted: 21 Jan 2012 05:14 AM PST

SAYA adalah salah seorang juruwang (cashier) yang bekerja di sebuah pasar raya di Kamunting, Taiping. Pada tarikh 11.01.2012, lebih kurang pukul 3 petang, pihak pengurusan telah membuat mesyuarat di antara semua juruwang. Di dalam mesyuarat tersebut, pengurus kami menyatakan ada seorang pelanggan bukan Islam telah membuat aduan kepada pihak atasan mempertikaikan mengapa juruwang Melayu Islam memegang daging babi beralaskan plastik seolah-olah menghina makanannya.

Apa yang membuat kami semua terkejut, pengurus kami telah berkata, "Kenapa perlu berlapik? Jijik sangatkah? Geli sangatkah? Jangan terlalu ikutkan adat sangat. Yang bermasalah ini adalah juruwang Melayu. Kalau sudah tak boleh nak pegang, lebih baik saya mengambil pekerja bukan Melayu. Selepas ini, saya tak mahu lagi kamu semua pegang barang-barang itu beralaskan pelastik. Saya mahu kamu semua pegang dengan tangan sahaja. Jika saya dapati kamu semua buat sekali lagi, saya akan tukarkan kamu semua ke bahagian lain."

Bukan niat kami hendak menghina makanan orang bukan Islam. Menurut ajaran dan hukum Islam, daging itu adalah haram disisi agama Islam bukan setakat memakanya, malah menyentuhnya pun tak boleh. Jika tersentuh biarpun bekasnya sekali pun, ia perlu disamak.

Pengurus kami dan orang atasan kami bukan Islam. Tidakkah mereka tahu orang Islam amat sensitif dengan daging babi. Bahasanya seolah-olah mempersendakan agama Islam dan berbau perkauman. Mentang-mentanglah kami ini semuanya perempuan, tidak pandai hendak memberontak, senang benar mereka hendak mempersendakannya.

Saya cuba untuk berpakat dengan rakan-rakan kerja Melayu saya untuk melaporkan perkara ini di pejabat agama atau pihak berkuasa yang lain, tetapi mereka enggan untuk berpakat kerana takut ditukarkan atau kehilangan kerja. Inilah sifat kakitangan Melayu yang beragama Islam di sini. Hanya dengan ugutan mereka sangup menggadaikan agama demi wang.

Kita sebagai orang Islam sepatutnya mempertahankan kesucian agama kita. Tahukah mereka perkara ini tidak boleh dipandang remeh kerana membabitkan kesucian diri untuk beribadat kepada Allah SWT. Saya kecewa dengan sikap segelintir bangsa Melayu yang beragama Islam ini.

Sepatutnya pihak pengurusan pasar raya tempat saya bekerja mengadakan kaunter 'Tidak Halal' untuk scan barang-barang tidak halal dan dijaga oleh juruwang bukan Islam. Kadangkala saya terfikir, bekas diletakkan barang tidak halal di kaunter ini, kemudiannya diletakkan pula barang-barang yang dibeli pelanggan lain beragama Islam. Bagaimana tahap kesuciannya?

Saya ingin mengadukan perkara ini kepada jabatan agama atau pihak berkuasa lain, tetapi saya tidak pandai untuk membuat sendirian.

Tolonglah sesiapa yang membaca artikel ini, bantulah kami orang Islam yang ditindas di pasar raya ini, juga pelanggan Islam yang mengunjungi pasar raya ini.

JURUWANG TERANIAYA
Taiping, Perak

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved