Khamis, 11 Oktober 2012

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


<b>BAGAN DATOH</b> PRU 13- APA KATA RAKYAT? | TEH TARIK <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2012 11:26 AM PDT

Menjelang PRU13 yang datang,rakyat akan mula menilai kredibiliti calon yang bakal di pertandingkan. Ada yang telah berkhidmat sekian lama dan ada yang baru muncul mukanya. Bandar atau Desa, pertaruhannya tetap sama, nilai kepimpinan dan nilai jasa -jasanya sepanjang berkhidmat. Kisah di sebuah DUN PAS di negeri Selangor yang kerjanya hanya hadir kenduri kendara dan melawat kematian,semua orang memuji atas keperihatinannya itu. Tetapi…. hakikatnya beliau tidak mampu membawa pembangunan kepada masyarakat setempat, memberi bantuan-bantuan yang sepatutnya. Hanya mampu menabur janji demi janji…

RAKYAT SUDAH MUAK

Kini, rakyat sudah tahu menilai yang mana intan dan yang mana kaca. Mereka sudah tidak suka lagi di permainkan sedemikian. Mereka inginkan kemajuan dan pembaharuan. Pembangunan setempat melalui inisiatif kerajaan Pusat serta pelaburan dari  pelabur luar, sekaligus dapat memberi peluang pekerjaan dan lain lain lagi. Pemimpin yang bakal di pilih mestilah seorang yang berwawasan.

Di Bagan Datoh, seorang warga emas yang cuma ingin di kenali sebagai Ustaz Daim menceritakan sejarah awal Bagan Datoh. Beliau merupakan Tuan punya rumah Tradisional yang berusia lebih dari 100 tahun. Beliau turut memuji kepimpinan YB Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selaku Ahli Parlimen yang bertanggungjawab dan sangat berwawasan. Mengenali Dato Seri sejak zaman kecil nya, Ustaz Daim berkata bahawa Dato Seri suka membuat kebajikan dan kebaikan tanpa mengheboh-hebohkannya kepada umum. Beliau juga seorang yang suka pada perbincangan dan tidak suka akan persengketaan. Kata Ustaz Daim lagi, semasa Dato Seri menjadi  Timbalan Menteri Pelancongan dahulu,beliau telah mengusahakan Industri Desa Homestay di Bagan Datoh dan sehingga kini ianya masih aktif. Kami juga turut di saran untuk terus mencari sumbangan serta jasa jasa Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi semasa beliau menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri menjaga hal ehwal Islam. Khabar yang kami terima, usaha YB Dato Seri untuk membawa MRSM ke Bagan Datoh akan menjadi kenyataan tak lama lagi. Alhamdulilah…Janji Di tepati.

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak: 20 ahli DAP <b>Pantai Remis</b> <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2012 09:46 AM PDT


Sebahagian daripada ahli dan penyokong DAP Cawangan Taman Bintang, Pantai Remis memotong kad keahlian parti mengisytiharkan keluar parti dan menyatakan sokongan mereka kepada Barisan Nasional di taman tersebut di Beruas, Perak semalam.

DAP menerima tamparan hebat apabila seramai 20 ahlinya di kubu kuat parti itu di Pantai Remis di sini, bertindak keluar parti beramai-ramai dan menyatakan sokongan kepada Barisan Nasional (BN).

Mereka yang merupakan ahli DAP Cawangan Taman Bintang bertindak memotong kad keahlian parti sebagai simbolik keluar parti dalam majlis di sebuah restoran di taman tersebut, hari ini.

Pada majlis itu, seramai 30 penyokong parti tersebut dari taman berkenaan turut menyatakan sokongan kepada BN.

Jurucakap kumpulan itu, S. Ravee, 39, berkata, mereka mengambil keputusan keluar parti kerana kecewa dengan DAP yang hanya pandai menabur pelbagai janji untuk membantu penduduk di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pantai Remis dan Parlimen Beruas selepas menjadi kerajaan negeri pada 2008 tetapi tidak menunaikannya.

"Kami mahu menyokong BN kerana yakin BN dapat membantu rakyat di sini. Walaupun wakil rakyat kawasan ini daripada DAP, tetapi BN yang banyak membantu kami selepas Pilihan Raya Umum Ke-12," katanya ketika ditemui pemberita di majlis tersebut.

Pada pilihan raya umum lalu, kawasan Parlimen Beruas dimenangi Pengerusi DAP negeri, Datuk Ngeh Koo Ham manakala kawasan DUN Pantai Remis dimenangi Setiausaha DAP negeri, Nga Kor Ming.

Sementara itu, Timbalan Presiden Gerakan, Datuk Chang Ko Youn berkata, beliau yakin ramai lagi ahli DAP di kawasan tersebut akan keluar parti dan kembali menyokong BN kerana menyedari tertipu dengan pelbagai janji DAP sebelum ini.

Katanya, pada pilihan raya umum lalu DAP memainkan emosi kaum India untuk membenci BN sehingga tahap sokongan kaum itu menurun dari 70 peratus kepada 35 peratus pada 2008.

Pegawai Khas Menteri Besar Perak, Datuk Azhar Ahmad pula berkata, beliau yakin BN dapat menawan semula Parlimen Beruas pada pilihan raya umum akan datang walaupun calon BN tewas dengan majoriti kira-kira 1,800 undi pada pilihan raya umum 2008.

Beliau yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Beruas berkata, ini kerana ramai rakyat di Beruas telah mula sedar DAP tidak berbuat apa-apa tetapi BN yang banyak membantu mereka selama ini.

Warna-warni politik
Torashah

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


Ceramah Pakatan Rakyat <b>Di</b> Markaz Pas <b>Bota</b> Kanan | Telok <b>...</b>

Posted: 10 Oct 2012 05:22 PM PDT


Penceramah Undangan : Dato Rameli Buyung Bekas Naib Presiden Felda

                                      Cikgu Nazri Nordin Bekas AJK Umno Gopeng

                                      Ustaz Ismi Bin Mohd Taib


Datanglah beramai ramai ke Pekan Bota Kanan bertarikh 13hb (Sabtu) pukul 9.00 malam.Marilah kita dengar ceramah dari para jemputan mengenai penyelewengan Felda dan kepincangan dan kronism didalam UMNO Bahagian Gopeng yang membuatkan ramai ahli Umno sendiri dipinggirkan.Umno Gopeng memang terkenal dengan penyalahgunaankuasa.

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Africa Group of Ambassadors in Malaysia Visit to <b>Bukit Merah</b> Orang <b>...</b>

Posted: 08 May 2012 12:00 AM PDT

newson May 8th, 2012

H.E. Amb. Samori Okwiya been received by YBhg Tan Sri Datuk Hj. Mustapha Kamal founder of Bukit Merah Orang Utan Isaland Foundation in Bukit Merah Lake Town Resort

The Kenya High Commissioner, H.E. Amb. Samori Okwiya led the team of 8 African Ambassadors and High Commissioners that visited Malaysia Orang Utan Island in Bukit Merah Resort and Belum Rainforest Resort. The Ambassadors were H.E. Gebhard Benjamin – High Commissioner of Namibia, H.E. Abdelmalek Bouheddou – Ambassador of Algeria, H.E. Cuthbert Zhakata – Ambassador of Zimbabwe, Her Excellency Ntsebe Idlett Kokome – High Commissioner of Lesotho, H. E. Anderson K. Chibwa – High Commissioner of Zambia, H.E. Bello Ringim – High Commissioner of Nigeria and Charge D'affaires of the Embassy of the Kingdom of Morocco.

Developed by renowned Malaysian property developer MK Land through its founder YBhg Tan Sri Datuk Hj. Mustapha Kamal, the island, which opened in 2000, is the first of its kind in the world, and designed to resemble the orang utan's natural rainforest habitat as much as possible. As such, its red-haired residents are able to roam freely within their lush, jungle environment while visitors view them from safe, enclosed spaces built within a dedicated viewing area.

The High Commissioners and Ambassadors were warmly received by Tan Sri Mustapha Kamal, the founder of Bukit Merah Orang Utan Isaland Foundation and developer of the resorts and had the pleasure to experience for themselves the work that Tan Sri has undertaken within the boundaries of the two resorts; Bukit Merah Laketown Resort and Belum Rainforest Resort through his three foundations, the EMKAY Foundation, the Bukit Merah Orang Utan Island Foundation and the Pulau Banding Foundation.

The conservation exercise spearheaded by the Bukit Merah Orang Utan Isaland Foundation is geared towards protecting the threatened and endangered Orang Utan Species. The Bukit Merah conservation project is an excellent persuasion as it addresses the conservation of the Orang Utan species as an important issue. Upon the visit to the island, the group of High Commissioners and Ambassadors were exposed to all aspects of the Orang Utan's existence, including how they behave, eat, breed and socialize, and the dangers they face.

The main objective of this conservation exercise is to save the species from extinction. Losing this species can have disastrous impacts because the effects will be felt throughout the ecosystem. 

After the visit, H.E. Amb Samori Okwiya highlighted that The National Museum of Kenya is host to The Institute of Primates Research. The Bukit Merah Orang Utan Island Foundation in Malaysia and the Institute of Primate Research in Kenya can come up with viable synergistic cooperation in different ways.

Kenya, in particular, boasts an extraordinary variety of wild species due, in part, to its diversity of habitats. The Primatology, Wildlife Ecology and Conservation Field School is a collaborative research and training program between Rutgers University and multiple Kenyan research institutions including the Institute of Primate Research (IPR) and the Kenya Wildlife Service (KWS).

The cooperation can focus on 

i). an exchange program with a curriculum that allows and is comprised of lectures, readings and discussions on important concepts in primatology and conservation biology.

ii). address reviews on important notions in primate behavioral ecology, and learn about primate behavior between the Orang Utan from Malaysia and the primates in Kenya.

iii). ensuring that participants will learn how to survey primates, study their social behavior and habitation.

The Ambassadors and High Commissioners with the Aborigines of Malaysia, locally known as Orang Asli.

The visit to the Visit Belum rainforest resort included breathtaking experience of a jetty ride around the Island and meeting Orang Asli villagers, the aborigines of Malaysia. The EMKAY foundation has devoted itself to educate these villagers by putting up toy library whey they can learn to read and write basic English and Math.

The guests also visited the research center developed by the EMKAY foundation that focuses mainly on treatment and care of endangered species of the animals that reside in the rainforest.  

In addition, The High Commissioners and Ambassadors each also planted a tree to mark their visit to the rainforest resort. In their remarks, the High Commissioners and Ambassadors expressed their gratitude towards the hospitality they received during their tour and the inspiration from the great work so far achieved by Tan Sri Mustapha Kamal's Foundation and the EMKAY GROUP's. 

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


ADUN <b>Jelapang</b> bantu mangsa langgar lari – Perak Today

Posted: 07 May 2012 05:09 AM PDT

Ibarat sudah jatuh di timpa tangga.

Begitulah nasib malang yang menimpa keluarga M Kaveta, 36,  apabila dia dan anaknya menjadi mangsa langgar lari di Jelapang, kira-kira sebulan yang lalu.

Akibat dari pelanggaran itu, mangsa mengalami kesukaran untuk berjalan dan terpaksa menggunakan tiub saluran makanan.

Jiran mangsa, Ninderjeep Kaur, berkata mangsa yang  sudah ditinggalkan suami kira-kira tujuh tahun yang lalu terpaksa menanggung beban hutang dan perbelanjaan seharian untuk membeli keperluan rumah.

"Selepas keluar dari wad, Kaveta tidak boleh berjalan apatah lagi untuk keluar bekerja dan sekarang ini anak-anaknya tidak pergi ke sekolah kerana masalah pengangkutan," katanya.

Penderitaan yang dihadapi oleh keluarga Kaveta mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelapang, Hee Yit Foong yang tampil memberi bantuan.

Menurutnya, adalah menjadi tanggungjawabnya untuk menghulurkan bantuan kepada keluarga mangsa yang kini berada dalam keadaan yang tidak stabil.

"Mangsa seorang ibu tunggal dan perbelanjaan keluarga ditanggung olehnya selama ini…. jadi saya harap dan minta mana-mana pihak agar tampil memberikan bantuan kepada mereka," ujarnya.

Beliau juga meminta mana-mana badan bukan kerajaan (NGO) tampil membantu mangsa yang memerlukan beberapa rawatan segera.

"Mangsa memerlukan bantuan fisioterapi serta rawatan perubatan untuk pulih sepenuhnya," jelasnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan RM300 serta barangan keperluan di rumah mangsa di Taman Meru 2B, hari ini.

Selain M Kaveta, bantuan turut diberi kepada 10 keluarga di kawasan tersebut yang terdiri daripada golongan berpendapatan rendah serta warga emas.

Mana-mana  pihak yang ingin menyampaikan sumbangan kepada keluarga Kaveta boleh menghubungi Ninderjeep Kaur di talian 016-4427105 atau 05-5260294.

07 di tambun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tambun - Google Blog Search


YANAYONET ツ: Bercuti <b>di</b> Lost World of <b>Tambun</b> dan Cameron <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2012 02:57 AM PDT

Pantang diajak kemana. itulah saya. baru-baru ni saya telah diajak bercuti selama sehari di Lost World of Tambun dan sehari di Cameron Highlands. memang seronok bukan main. dalam masa dua hari saya berjaya bergambar sebanyak 700 keping. hebat tak hebat lah kan. tapi sikit je saya letak dekat sini. sikit lagi saya letak di instagram dan facebook. yang beratus-ratus saya simpan untuk saya sendiri. dan semestinya untuk tatapan saya anak anak dan suami. eh bakal. hehe. jujur cakap Lost World of Tambun memang best. mandi mandi sampai kuku biru pun masih rasa macam tak puas. memang saya nak pergi lagi. banyak lagi yang saya tak sempat nak main. kononnya lepas makan saya nak mandi lagi tapi silap. lepas makan saya mengantuk dan balik hotel sebab malam ada dinner dekat situ lagi. makanan dekat situ memang best. yang buat tak best, dekat meja aku masa tu ada 4 orang lelaki yang buat-buat terbeliak bila tengok badan aku yang macam gini tapi kuat makan. kacau betul. orang nak makan dia sibuk nak interview siapa nama kerja mana umur berapa segala. ini cerita sabtu.
ahad pulak aku gerak ke Cameron Highlands. Ipoh ke Cameron Highland memang agak dekat. makanya dah alang-alang sampai Ipoh aku pun berjalan lah ke Cameron. silap silap aku bukan berjalan tapi aku naik kereta. buat kedua kalinya yay! sumpah lama gila aku simpan dalam hati nak ke sana. seingat aku last aku sampai Cameron masa aku tingkatan 3. kalau tak silap lah. 
cop! apasal belah atas tulis saya belah bawah tulis aku? ah lenjan.
di Cameron saya ambil masa agak lama dekat Ladang Teh. bergambar macam orang gila. tapi segila gila saya ada lagi yang lagi gila. saya nampak ada dua orang budak berlari atas bawah bukit sambil terjerit-jerit 'go go running man running man'. ah kesian. jumpa ladang teh terus sawan. tapi sebenarnya saya pun hampir sawan. mana tak sawannya, dah lama saya simpan hasrat ni dalam hati. memang hebat penangan Cameron ni tau. destinasi seterusnya adalah Pick Your Own Strawberries. ini seronok. dapat makan strawberry yang dipetik sendiri you. siapa tak suka kan. dan percutian saya kali ini tidak guna duit saya langsung. itu paling best.
so geng, apa destinasi seterusnya? ajak saya. saya jom kan aje.

07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Jottings of Xnuripilot: Serang Hendap <b>Di</b> Ulu <b>Kinta</b> - Sungguh Ironis <b>...</b>

Posted: 10 Oct 2012 02:17 PM PDT

Sambungan daripada coretan di sini.

Sebelum tiba di persimpangan dimana trup berpecah kepada 2 kumpulan, Lt Zainal mendapati kesan pergerakan musuh masih baru. Justeru,beliau telah mengarahkan anak buahnya menanam sebahagian rangsum. Ini bagi memudahkan pergerakan mereka mengejar PK.   Kebiasaannya, purata berat 'haversack' anggota komando ialah lebih kurang 30 kg. Beban ini terpulang kepada tempuh sesuatu operasi. Mengambil keluhan seorang mantan komando, seorang operator radio, ketika mendaki bukit, boleh dikatakan dagu hampir mencecah kepala lutut. Dan apabila berehat pula, kebiasaannya mereka tidak sanggup untuk duduk kerana menghadapi masalah untuk berdiri nanti. Jadi, terpaksalah mencari pohon/batang pokok untuk menyandang haversack sambil berdiri! Itu belum mengambil kira set radio yang terpaksa dipikulnya. Dengan pengurangan bebanan dan waktu malam makin menjelang, mereka 'lari anak' menjejaki musuh.

Anjing baka Labrador, Ben, yang bersama dalam kumpulan Lt Zainal, tiba-tiba berhenti dan duduk. Ini bererti Ben telah menghidu kehadiran musuh. Memang tepat sekali beberapa saat kemudian....bang...bang...bang. Mereka dihujani oleh peluru daripada musuh yang berada di atas bukit. Tindakan Ben telah menyelamatkan anggota kumpulan tersebut kerana tidak ramai yang berada dalam zon pembunuhan (killing zone) semasa diserang hendap. Musuh tidak melepaskan peluang untuk menembak anjing pengesan kerana haiwan seperti Ben merupakan sasaran yang mesti dihapuskan. Kewujudan anjing pengesan sangat berbahaya kepada mereka kerana haiwan tersebut dikurniakanNya dengan pancaindera yang boleh mengesan kehadiran musuh. (Gambar hiasan).

Ketika mendapatkan perlindungan di belakang ketulan batu, Lt Zainal telah tercedera di lututnya. Namun demikian, beliau menceritakan 'tembakan musuh telah reda sedikit, dengan dibantu oleh tembakan perlindungan (covering fire) daripada Kpl Zaki, saya terus merangkak ke kedudukan Pbt Amin dan terus mengheret sambil memapah beliau ke tempat selamat. Ketika itu, Tpr Mohd Ali, yang berada di posisi No. 7 semasa roadaan, bergegas ke posisi saya untuk memberi bantuan (rajah 3).

Kpl Zaki memberi tembakan perlindungan
Selepas itu, saya bersama Kpl Zaki telah melakukan 'Frontal Assault' sambil menembak ke arah kedudukan musuh di atas bukit tersebut. Pada masa yang sama, Tpr Mohd Ali telah melakukan 'Flanking Attack' dari arah kiri musuh (rajah 4). 
'Frontal & Flanking' assault
Setelah kehabisan peluru, saya mengisi lagi dengan kelopak kedua dan terus mara sambil melepaskan tembakan ke arah musuh. Apabila saya dan Kpl Zaki sampai ke lokasi musuh di atas bukit kecil, Tpr Ali muncul pada masa sama. Kami dapati TIGA (3) orang PK terbunuh dan yang lain telah melarikan diri meninggalkan 20 beg galas (haversack) berisi pakaian dan makanan serta 2 pucuk senjata bersama sejumlah peluru.'
Di waktu yang sama, mendengar sahaja tembak-menembak itu, kumpulan Lt M Anuwa bergegas ke puncak bukit. Dalam proses memberi bantuan ini, Tpr Abu Kassim telah tercedera di siku akibat ditembak oleh musuh. 
Walaupun pertempuran masih belum reda, Lt Zainal telah memohon bantuan helikopter untuk mengambil 'casevacs'; Pbt Amin yang tercedera di lutut dan banyak kehilangan darah serta Tpr Abu Kassim. Bantuan si burung besi, Nuri, sangat diperlukan bagi menyelamatkan kedua-dua casevac tersebut sementelah hari makin gelap. Sebuah Nuri yang dikendalikan oleh Kapt (U) Abdul Rahim bin Abdul Rahman PGB PTU (bersara Brig Jen Dato'), Lt M (U) Raja Badrulzaman bin Raja Husain (ko-pilot) (bersara Mejar) dan arwah Sjn Abd Rahman (Kuatermater Udara) (bersara PW1) telah berlepas dari Kem Tambun ke lokasi pertempuran. Disebabkan waktu sudah hampir malam, Kapt (U) Rahim mengarahkan anggota komando untuk membakar sesuatu bagi mewujudkan asap dan juga menembak pistol 'Verey Light'. Berpandukan asap dan cahaya tembakan pistol berkenaan, kapten pesawat berjaya mengesan lokasi pertempuran. 2 orang casevac dan bangkai Ben telah dinaikkan ke dalam pesawat melalui kaedah winching. Ketika dalam proses winching, pengganas komunis telah mengambil kesempatan untuk menembak Nuri tetapi tidak membawa sebarang kecelakaan. Hanya keesokan hari, sebuah Nuri telah terbang ke lokasi terbabit untuk membawa 3 mayat musuh dan juga barang-barang peninggalan pengganas komunis.
Bangkai Ben telah dibawa balik ke Pulada dan disemadikan di kubur khusus untuk haiwan yang banyak berjasa kepada negara di era insurgensi. 
Lt Zainal dan trupnya meneruskan pemburuan mereka selama lebih kurang seminggu sebelum dikeluarkan dengan Nuri balik ke Ipoh. Keberanian Lt Zainal berhadapan dengan situasi yang begitu getir diperakui oleh Tpr Mohd Ali bin Ahmad...'beliau (Lt Zainal) turut dan bertindak sebagai ketua trup yang berani dan tangkas sehingga kami berjaya membunuh 3 orang pengganas komunis'. Sjn Chandan pula memberi komen terhadap kepimpinan Lt Zainal kepada Pegawai Latih beliau di Pulada....'Tuan Zainal Commando, memang berani betul'. 
Pada Mej Zainal pula,  'Kejayaan ini merupakan salah satu fakta sejarah kepada Kor Gerakhas dalam menumpaskan musuh demi pengorbanan kepada tanahair tercinta. Pertempuran ini menjadi kenangan kepada saya sepanjang hayat'.
Arwah Kpl Zaki bin Nordin (bersara Sjn) dan Tpr Mohd Ali bin Ahmad (bersara PW1) telah dianugerah PGB. Lt Zainal Abidin bin Husin (bersara Mej), Ketua No 9 Trup 1 RGK....Hanya KPK. Sungguh ironis sekali!!! Dimana silapnya atau apakah rasionalnya? Hanya pencalon sahaja yang boleh menjawabnya. Wallahualam.
Mejar Zainal Abidin (B)...Terima kasih.
1. Rujuk: PAHLAWAN Angkatan Tentera Malaysia, Penerima S.P. dan P.G.B. JILID 2, bertajuk '9 Terup Z Skn. RGKM dalam Op Gonzales di Hutan Simpan Kinta',  halaman 26-33, oleh Lt Kol Dr Syed Othman bin Syed Omar. 
2. Sambungan kepada 'The Story Of A Soldier's Wife' di sini.

07 di manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjung - Google Blog Search


Addin: (Gambar) Jelajah Merdeka Rakyat <b>Di Manjung</b>.. Umno Tak <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2012 04:52 PM PDT


07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


Buaya sebesar kereta menunjukkan dirinya <b>di</b> Sungai <b>Kurau</b>

Posted: 05 Oct 2012 11:00 AM PDT


Penduduk Kampung Nibung Hangus, di Kuala Kurau mendakwa terlihat kelibat buaya di Sungai Kurau yang dikatakan badannya sehingga ebesar sebuah kereta.
Mereka percaya terdapat beberapa ekor buaya di sungai tersebut berdasarkan penemuan dua sarang reptilia itu di sungai yang terletak di dalam kampung mereka.
Tambahan pula, sungai itu dikatakan airnya payau dan mempunyai banyak udang galah.
Bagaimanapun, sehingga kini, tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku dan orang kampong tidak mengganggu habitat buaya tersebut.
Beberapa penduduk kampong yang ditemui mendakwa terdapat banyak buaya di Sungai Kurau kerana mereka pernah terjumpa telur dan anak reptilian itu di tebing sungai.
Pendedahan itu dilakukan oleh penduduk kampung ketika majlis santai dengan media di tebing sungai itu petang semalam.
Turut hadir Pegawai Daerah Kerian, Kamarudin Awang yang menasihatkan penduduk kampong, khususnya nelayan sungai supaya berhati-hati dan tidak mengganggu habitat reptilian tersebut.
Ketua Kampung Nibong Hangus, Maishah Maidin berkata, pihaknya telah memasang beberapa papan tanda amaran adanya buaya, supaya penduduk kampung lebih berhati-hati semasa ke sungai.
Seorang nelayan sungai dan pengusaha rokok daun nipah, Mohd. Zakri Mohd. Yusof, 35 mendakwa, buaya-buaya itu biasanya dapat dilihat pada waktu pagi sahaja.
Seorang lagi penduduk kampung, Muhamad Farizal Md. Razali pula mendakwa dia berjaya merakamkan kelibat buaya itu di  waktu malam pada bulan Mei lalu.

Kes gaduh <b>di Kuala Kurau</b> : 4 ditahan reman. | :: cina islam | 2012 ::

Posted: 02 May 2009 12:45 PM PDT

PARIT BUNTAR : Kes pergaduhan yang berlaku di Kula Kurau semalam telah ditangani oleh pihak Polis dengan menahan reman 4 orang yang terlibat dalam pergaduhan itu termasuklah seorang wanita. Pembantu Peribadi kepada ADUN Kuala Kurau, sdr. Adnan yang telah diserang oleh sekumpulan lelaki bersenjata corta dan senjata tajam juga termasuk yang di reman. Mereka direman bagi membantu Polis menyiasat kes tersebut.

Saya bersama bekas ADUN Titi Serong pada tahun 1999 En. Ahmad Azhar Shshrin telah ke Balai Polis Parit Buntar tempat mangsa di reman. Mereka akan dihadapkan di Mahkamah pada hari Isnin nanti.


 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved