Jumaat, 10 Februari 2012

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


MatKilau Penang: <b>Di</b> Chalok Kedai, <b>Langkap</b> Setiu-Kenapa mesti <b>...</b>

Posted: 23 Nov 2011 09:30 PM PST

Semua masalah dalaman parti perlu diselesaikan sebelum parti bersedia menghadapi pilihanraya umum ke 13.Bahkan semua 'warlord' (hulubalang) di peringkat akar umbi perlu memastikan bahawa bukan saja pedang mereka tajam tetapi juga mempunyai bala tentera di belakang.
Selain itu, untuk berdepan dengan pilihanraya umum paling getir ini, kata Menteri Pertahanan itu, unsur sabotaj seperti yang berlaku pada pilihan raya umum lepas perlu dihentikan bagi memastikan calon yang ditampilkan UMNO untuk bertanding menang.
Sambil menegaskan UMNO perlu berada dalam keadaan "cacat sifar" sebelum pilihan raya umum, beliau berkata perbuatan sabotaj boleh dihindari sekiranya setiap anggota parti bersatu padu dengan segera menyelesaikan setiap permasalahan di peringkat cawangan dan bahagian.
Menurutnya, memegang jawatan tinggi di mana-mana peringkat bukan jaminan bagi individu itu dipilih sebagai calon dalam pilihan raya umum akan datang.
"Namun yang agak menggusarkan kepimpinan atasan adalah permasalahan daripada segi kepimpinan di peringkat bahagian yang istilah politiknya dipanggil warlord (hulubalang) yang mahu terus memberikan penekanan bahawa mereka telah mengasah pedang begitu lama... hendak tajamkan (memperkukuhkan) kuasa dan mencengkam pengaruh di kawasan masing-masing, maka akan berlakulah masalah 'intra-party'.
"Kalau tiada tentera di belakang, hanya kita sebagai jeneral (sahaja) yang ada pedang yang tajam, kita akan kalah dalam perang. Oleh sebab itu kita perlu mempunyai bala tentera yang berada di belakang dan mendapat sokongan semua," katanya.
MKP kata ini tidak sepatutnya berlaku didalam bahagian dan cawangan.Apa lagi nak komen spechlessssssssssssssssss

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Awas! Rotavirus Menyerang Daerah Batang <b>...</b> - Aku Budak <b>Trolak</b>

Posted: 10 Feb 2012 04:00 PM PST

Dalam BERNAMA menyatakan bahawa 2 bayi telah meninggal dan 2236 penduduk di Daerah Batang Padang dan Hilir Perak setelah dijangkiti Rotavirus. Kes ini menjadi gempar kerana telah menyebabkan 2 bayi meninggal dunia dan kes ini dilihat terlalu mendadak.

Berikut ini ialah berita yang disiarkan oleh BERNAMA:

TAPAH, 10 Feb (Bernama) -- Dua bayi berusia dua dan 10 bulan maut manakala 2,236 penduduk di daerah Hilir Perak dan Batang Padang dipercayai akibat dijangkiti sejenis virus dikenali 'Rotavirus' yang menyebabkan kes 'Acute Gastroenteritis' (AGE).

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri Datuk Dr Mah Hang Soon berkata dalam kes kematian itu, seorang dibawa ke hospital dalam keadaan tenat manakala seorang lagi telah meninggal dunia.

"Siasatan mendapati ada taburan kes AGE dikesan di beberapa kawasan daerah Batang Padang iaitu di Tapah dan Bidor, manakala di Hilir Perak pula kes ini dikesan di Hutan Melintang, Teluk Intan, Chenderong Balai dan Langkap," katanya kepada pemberita di Klinik Kesihatan Tapah di sini Jumaat.

Beliau berkata kebanyakan kes AGE yang dikesan menunjukkan gejala cirit-birit serta muntah dan kebanyakan pesakit pula hanya mendapat rawatan pesakit luar.

Sejak 27 Jan lepas sehingga hari ini, sebanyak 2,236 kes AGE dengan gejala cirit-birit dan muntah dikesan di dua daerah terbabit iaitu 1,397 kes di Hilir Perak manakala 839 kes dikesan di Batang Padang, katanya.

Daripada jumlah itu, hanya 45 peratus yang menular di kalangan pesakit berusia 12 tahun ke bawah di Batang Padang manakala 56 peratus di Hilir Perak.

Jumlah kes serangan virus, yang dipercayai berpunca daripada penyakit bawaan air dan makanan, bagaimanapun menurun sejak seminggu lepas di kedua-dua hospital daerah itu, katanya.

Katanya kajian terperinci sedang dijalankan Jabatan Kesihatan negeri Perak dengan kerjasama Institut Penyelidikan Perubatan dan Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan untuk mengenal pasti punca merebaknya wabak berkenaan.

"Pihak berkenaan telah menjalankan ujian makmal ke atas pesakit yang terbabit. Sebanyak 39 sampel najis pesakit telah diuji kehadiran virus manakala 45 sampel lagi diuji untuk mengetahui bakteria. Hasilnya hampir semua sampel yang diuji tidak mengandungi bakteria namun 18 daripada 39 sampel yang diuji di dapati mengandungi virus jenis Rotavirus," katanya.

Beliau meminta penduduk di kedua-dua daerah mengambil langkah berjaga-jaga bagi mengelak merebaknya virus berkenaan ke tahap yang lebih serius kerana pencegahan awal sangat penting.

Dr Mah berkata Jabatan Kesihatan negeri telah mengambil tindakan efektif dengan mempertingkatkan pengesanan dan laporan kes melalui klinik dan hospital, membuat pengesanan aktif kes di komuniti, memberi rawatan awal terhadap kes yang dikesan serta merujuk ke hospital jika perlu.

Pendidikan kesihatan di kawasan terbabit melalui risalah dan poster berhubung gejala AGE serta rawatan dan langkah pencegahan, pemantauan kualiti air bersama-sama Lembaga Air Perak (LAP) di samping pemantauan terhadap premis makanan di sekitar lokasi wabak turut dilakukan, katanya.

"Antara langkah paling berkesan bagi mengelak wabak ini adalah dengan memasak air sebelum diminum, mengamalkan membasuh tangan menggunakan sabun dan air bersih sebelum dan selepas makan, sebelum menyediakan atau menyentuh makanan, serta selepas ke tandas," katanya.

Selain itu, langkah mengurangkan pemakanan mentah seperti ulam-ulaman atau tidak dimasak, memasak makanan dengan sempurna, membersihkan peralatan makanan dan minuman bayi dengan cara merebus terlebih dahulu sebelum digunakan serta memilih premis makanan yang bersih, katanya.

Beliau meminta orang ramai yang mengalami mengalami demam, cirit-birit, muntah, loya, sakit perut, sakit kepala serta hilang selera makan agar segera mendapatkan rawatan di mana-mana klinik atau hospital berhampiran tempat tinggal mereka.

Sumber: BERNAMA

Artikel berkaitan Rotavirus untuk pengetahuan umum:

"APAKAH ROTAVIRUS"

MUNTAH dan cirit-birit adalah perkara biasa di kalangan kanak-kanak, namun amat berbahaya bagi bayi. Bagaimana anda mampu mencegahnya?

Anak anda muntah beberapa kali dalam beberapa jam yang lepas. Episod muntah adalah cara badan kita mengeluarkan toksin daripada perut. Pada kebiasaannya, muntah bukanlah keadaan yang serius dan kebanyakan kes berhenti dalam tempoh beberapa jam. Bagaimanapun, anda akan mula bimbang apabila suhu anak anda mula meningkat dan beliau mengalami cirit-birit.

Muntah-muntah dan cirit-birit kerap berlaku di kalangan kanak-kanak. Walaupun muntah dan/atau cirit-birit mungkin disebabkan oleh keracunan makanan, sakit perut atau meningitis, kebanyakan kes yang sering dialami oleh kanak-kanak dan bayi adalah disebabkan oleh jangkitan virus dan dikenali sebagai gastroenteritis akut.

Gastroenteritis adalah masalah radang perut dan usus. Walaupun selalunya ia tidak begitu serius kepada kanak-kanak, namun ia juga boleh membahayakan dan dalam sesetengah kes, dapat mengancam nyawa bayi. Penyebab utama gastroenteritis adalah sejenis virus yang dipanggil Rotavirus.

Apakah Rotavirus?

Rotavirus adalah virus yang amat mudah berjangkit dan menyebabkan jangkitan di usus. Ia sering dikesan dalam najis kanak-kanak yang telah dijangkiti, dan disebar melalui sentuhan dengan najis ini. Perkara ini sering berlaku apabila kanak-kanak tidak mencuci tangan selepas ke tandas atau sebelum makan. Penyebaran virus boleh berlaku dari anak ke anak di pusat jagaan anak dan nurseri. Ia boleh merebak melalui orang dewasa yang dijangkiti atau yang mengurus bayi yang dijangkiti.

Rotavirus mampu bertahan selama beberapa jam di tangan manusia serta berhari-hari di atas permukaan keras dan kering. Ini bermaksud ia juga mudah merebak melalui air atau makanan yang tercemar atau apabila kanak-kanak menyentuh objek atau permukaan yang dijangkiti, dan kemudian menyentuh mulutnya.

Adakah anak saya berisiko?

Di Malaysia, setinggi 38% kanak-kanak yang masuk hospital kerana gastroenteritis akut disebabkan oleh Rotavirus. Kebanyakan kanak-kanak dijangka dijangkiti virus ini sebelum berusia lima tahun.

Jangkitan Rotavirus kepada kanak-kanak yang lebih besar tidak begitu berbahaya, namun amat berbahaya bagi kanak-kanak dua tahun ke bawah. Bagi bayi, mereka menghadapi masalah paling serius memandangkan ia boleh menyebabkan dehidrasi (kekurangan cecair dalam tubuh badan) kesan daripada muntah dan cirit-birit yang teruk. Selain berhadapan dengan masalah dehidrasi, terdapat juga risiko mengalami masalah menghadam laktosa yang disebabkan cirit-birit yang berterusan.

Apa yang terjadi jika telah dijangkiti?

Pada permulaannya, kanak-kanak yang dijangkiti Rotavirus akan demam dan muntah-muntah, diikuti cirit-birit yang teruk dengan najis berair. Dalam kebanyakan kes, demam dan muntah selama dua ke tiga hari manakala cirit-birit pula berlarutan hingga satu minggu. Gejala-gejala lain termasuk kurang selera makan, sakit badan, air kencing berkurangan dan tidak bermaya.

Sekiranya anak anda menunjukkan tanda-tanda awal jangkitan Rotavirus atau dehidrasi, anda perlu:

  • Beri anak anda minum 1 hingga 1.5 liter cecair sehari seperti cecair garam rehidrasi atau isotonik. Jika dia muntah, pastikan anak anda kerap mengambil cecair atau susu dalam jumlah yang kecil setiap jam atau setengah jam.

  • Bubur boleh diberi dalam jumlah yang kecil bagi memastikan anak menerima khasiat yang mencukupi. Elakkan daripada memberi makanan atau minuman dalam jumlah yang banyak jika dia muntah-muntah.

  • Beri parasetamol untuk menurunkan suhu badan.

  • Pastikan diri anda, anak anda dan orang lain mencuci tangan selepas menggunakan tandas dan sebelum makan.


Foto: Good Website

Untuk si kecil yang berusia di antara 6 dan 24 bulan, muntah dan cirit-birit yang serius boleh menyebabkan dehidrasi (kehilangan air) yang boleh menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau kerosakan otak. Jika dijangkiti, anak anda perlu mendapatkan rawatan perubatan dengan segera untuk menggantikan air yang hilang melalui cecair intravena. Jika tidak dirawat, dehidrasi akan bertambah teruk dan boleh membawa maut.

Bolehkah saya mengelakkan jangkitan Rotavirus?

Antara langkah pencegahan yang boleh diambil termasuklah menyusukan anak dengan susu badan dan menggalakkan setiap ahli keluarga mengamalkan kebersihan yang baik di rumah. Pastikan semua peralatan makanan bersih dengan mencuci pinggan mangkuk, botol dan sudu garpu menggunakan air panas; mengambil berat tentang kebersihan apabila menyediakan makanan untuk keluarga; jangan menyimpan makanan yang telah masak di dalam peti ais lebih daripada dua hari; dan pastikan semua makanan telah dipanaskan semula dengan baik sebelum dimakan.

Walaupun kesemua langkah pencegahan ini diamalkan, kerana Rotavirus adalah sejenis virus yang mudah berjangkit, maka penyusuan ibu dan kebersihan yang sempurna juga tidak mampu melindungi anak anda sepenuhnya. Satu cara yang berkesan adalah dengan mengambil suntikan vaksin untuk virus ini.

Mengenai vaksin

Vaksin Rotavirus amat berkesan jika diambil di peringkat awal. Ia boleh diberi secara oral. Matlamat vaksin ini untuk merangsang sistem imun badan dari usia yang muda supaya apabila anak dijangkiti Rotavirus untuk kali pertama, dia hanya mengalami jangkitan yang sederhana atau tanpa gejala-gejala yang serius. Jika dia dijangkiti lagi, anak anda akan mendapat perlindungan kecil.

Artikel oleh Dr. Zulkifli Ismail, Pakar Perunding Pediatrik, bekas Presiden Persatuan Pediatrik Malaysia dan Pengerusi Positive Parenting. Program Positive Parenting diurus oleh Persatuan Pediatrik Malaysia dengan sumbangan geran pendidikan tanpa syarat dari GlaxoSmithKline. Untuk maklumat lanjut, kunjungi www.mypositiveparenti.

- POSITIFVE Parenting merupakan program pendidikan masyarakat yang bertumpu kepada isu-isu kesihatan & kesejahteraan kanak-kanak. Ditubuhkan pada tahun 2000 oleh Persatuan Pediatrik Malaysia (pakar) dan melibatkan usaha sama Lembaga Perpaduan & Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Persatuan Obstetrik & Ginekologi Malaysia, Persatuan Kesihatan Mental Malaysia, Persatuan Pemakanan Malaysia dan Persatuan Tadika Malaysia

Sumber: Utusan Online


Artikel Cambridge Online

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2012 04:42 PM PST


MOHD. SHUKRI (kiri) menunjukkan sebahagian dadah dan peralatan memproses dadah yang dirampas di Malim Nawar di Ipoh semalam.

IPOH - Satu sindiket memproses dan mengedar dadah jenis pil ekstasi dipercayai antara yang terbesar di Lembah Kinta tumpas dalam serbuan polis di Malim Nawar, Kampar dekat sini pada 3 Februari lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, dalam serbuan di sebuah rumah yang dijadikan makmal dadah di Taman Malim Permai, Malim Nawar itu pihaknya berjaya merampas dadah bernilai hampir RM9.2 juta.

"Sebanyak 46.2 kilogram serbuk disyaki ekstasi yang mampu menghasilkan 462,000 pil dadah jenis sama berjaya dirampas.

"Seorang wanita berusia 31 tahun dipercayai anggota sindiket yang bersendirian di dalam rumah itu semasa serbuan turut diberkas," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di sini semalam.

Pabila Penaku Menari: Sindiket ekstasi RM9.2 juta tumpas

Posted: 10 Feb 2012 12:05 AM PST

 Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Satu sindiket memproses dan mengedar dadah jenis pil ekstasi dipercayai antara yang terbesar di Lembah Kinta tumpas dalam serbuan polis di Malim Nawar, Kampar dekat sini pada 3 Februari lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, dalam serbuan di sebuah rumah yang dijadikan makmal dadah di Taman Malim Permai, Malim Nawar itu pihaknya berjaya merampas dadah bernilai hampir RM9.2 juta.

"Sebanyak 46.2 kilogram serbuk disyaki ekstasi yang mampu menghasilkan 462,000 pil dadah jenis sama berjaya dirampas.

"Seorang wanita berusia 31 tahun dipercayai anggota sindiket yang bersendirian di dalam rumah itu semasa serbuan turut diberkas," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di sini semalam.

Menurut Mohd. Shukri, dalam serbuan itu polis turut merampas 126 gram dadah jenis ketamin, dua botol plastik mengandungi asid, alat penimbang, ketuhar gelombang mikro, bahan penampal dan beberapa peralatan memproses pil ekstasi.

Katanya, sebuah kereta jenis Toyota Vios milik suspek yang dianggarkan bernilai RM40,000 turut disita dalam serbuan tersebut.

"Siasatan awal polis mendapati sindiket ini telah bergerak aktif memproses dan mengedarkan pil ekstasi di sekitar Ipoh, Kampar, Batu Gajah dan Tapah sejak dua bulan lalu.

"Suspek yang belum pernah mempunyai rekod jenayah lampau telah ditahan reman selama tujuh hari sehingga esok (hari ini)," katanya.

Mohd. Shukri memberitahu, polis kini memburu saki baki anggota sindiket tersebut yang dipercayai telah melarikan diri selepas serbuan di makmal dadah terbabit.

Ujarnya, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Mereka yang bersalah, jelasnya, boleh dikenakan hukuman mati mandatori.

Dia buat dah: Sindiket ekstasi RM9.2 juta tumpas

Posted: 09 Feb 2012 04:22 PM PST



MOHD. SHUKRI (kiri) menunjukkan sebahagian dadah dan peralatan memproses dadah yang dirampas di Malim Nawar di Ipoh semalam.

IPOH - Satu sindiket memproses dan mengedar dadah jenis pil ekstasi dipercayai antara yang terbesar di Lembah Kinta tumpas dalam serbuan polis di Malim Nawar, Kampar dekat sini pada 3 Februari lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, dalam serbuan di sebuah rumah yang dijadikan makmal dadah di Taman Malim Permai, Malim Nawar itu pihaknya berjaya merampas dadah bernilai hampir RM9.2 juta.

"Sebanyak 46.2 kilogram serbuk disyaki ekstasi yang mampu menghasilkan 462,000 pil dadah jenis sama berjaya dirampas.

"Seorang wanita berusia 31 tahun dipercayai anggota sindiket yang bersendirian di dalam rumah itu semasa serbuan turut diberkas," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di sini semalam.

Kosmo! Online - Negara:

'via Blog this'

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


Tempahan Dibuka Sekarang! « Penginapan Guest House <b>Di Kuala</b> <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2012 03:49 PM PST

Assalamualaikum,

kepada para pelanggan yang dihormati, tempahan bagi cuti pertengahan tahun, cuti sekolah serta cuti hari raya Aidilfitri telah pun dibuka sekarang. Para pelanggan dinasihatkan untuk membuat tempahan awal bukan sahaja bagi guest house kami tetapi semua guest house yang berada di sekitar Kuala Kangsar kerana ia merupakan waktu puncak bagi majlis kenduri, perkahwinan dan juga events di Kuala Kangsar.

Pihak kami menyediakan khidmat mencari guest house dalam skala yang banyak dan berdekatan bagi pelanggan yang ingin membuat tempahan lebih dari sebuah guest house. Di dalam kumpulan kami terdapat tujuh buah guest house yang boleh memenuhi citarasa dan harga para pelanggan sasarkan.

Perhatian bagi para pelanggan yang ingin membuat tempahan bagi perayaan Aidilfitri, minimum hari yang diambil untuk hari raya Aidilfitri adalah sebanyak tiga hari. Tempahan untuk dua hari boleh di consider namun berkemungkinan besar kami tidak mengambil tempahan untuk sewaan satu hari memandangkan gap masa yang terlalu sedikit. Sebarang pertanyaan boleh terus menghubungi pihak kami melalui nombor yang tertera.

Terima kasih, wassalam.

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


CiK BuLaN~: Berjimba <b>di Bukit merah</b>..weeeeeeeeee

Posted: 27 Jan 2012 02:13 AM PST

salam..

25/1/2012

sejarah dalam hidup aku oioi..ada mende tacink jadi yang mematangkan hidup aku..eceeh..tp yg tacink ni entry lain nah..skrg mood hepiiiiiiiiiiii..hahaha...

so..nak dijadikan cerita..saja la kami semua ni dok buat jejak kasih ..tempat yang dituju adalah..taraaaaaaaaaaaa..bukit merah waterpark..konvoi 3 bijik reta woh..and paling bes aku naik mini cooper milik kakak tecik..muahaha..i luv u guys gurls.haha..

mmg semalam punya cerita ni masing2 pon kata panjangnya tu boleh tulih dalam diari..mcm2 benda jadi..and as part of our growing up stage..i think benda2 ni semua ada hikmah kan..^^''

lama gila xdatang sini..last aku rasa masa aku kecik2 dulu..tu pon tahun bpa tah..>.<''

entry ni entry bgamba..sapa yg ada fb sbnar aku dah tgk la kot gmba2 ni en..haha..aku xkisah a..nk jugak boh..weeeeeeeeee~

malas nk boh watermark..sapa nk hamek habaq..*eceh..*..kalo dak...jaga hmpa..nnt nek bulu idong pnjg 1 meter.


aku ngan si sarah ni mmg kuat gado2 manje..aww..aww..haha..lma gila xjumpak..masa nk tinggalkan dia time nak balik tu..berat rasanya aku nk melepaskan dia dari ekor mataku ketika dia berjalan menuju ke rumahnya..eceeeh..rugi a..aku tadak dah org nk bekelai..kah3x..kami dua org ni mmg xmenyempat..masuk2 ja mini cooper si kakak tecik..ah...mula dah..sapa yg start tah kalo bukan aku en..hahahaha..

seriously..aku punya mulut ni ...ehem2..soft skill bnyak sgt kot..pnjg jalan tu aku a dok cerita pling bnyak..bak kata hamnah..pot pet pot pet mulut aku ni..nk mandi pon xberenti ckp lagi..(tapi dia tipu..mana ada aku ckp pot pet pot pet..aku ckp bahasa manusia la en..hahaaha..:P )

 depan tu tmpat org mandi la xkan masak kot..haha..



   
Caption xleh blah..haahahaha..:P
>
>
p/s:gmbaq aku ada juta2..tapi..haha..bak kata anip..beraklah biar jgn merata2..

07 di chemor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di chemor - Google Blog Search


Lampu Isyarat Rosak <b>Di Chemor</b> | Chemor, Perak Updates

Posted: 10 Mar 2011 05:31 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Chemor Perak Updates - A public information platform for anyone, especially those who lived in Chemor as Klebang, Ulu Kuang, Kuala Kuang, Kanthan, Tanah Hitam, Ulu Chemor and Chepor.

07 di pasir salak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pasir salak - Google Blog Search


Aktiviti Selepas UPSR 2011 : Kenangan <b>Di Pasir Salak</b>

Posted: 01 Jan 2012 05:54 AM PST

Sejarah Sekolah

Sekolah Kebangsaan Bertam Indah telah dibuka pada 17 Februari 2003. Dibina di atas tapak seluas 5.54 ekar dan keluasan padang 2.50 ekar. Pada peringkat awal penubuhannya, sekolah ini hanya mempunyai seramai 281 orang murid lelaki dan perempuan dan mempunyai 30 buah bilik darjah. Tenaga pengajar pula hanya 19 orang.

Pada permulaannya, sekolah ini dinamakan Sekolah Kebangsaan Taman Bertam, kemudian ditukar kepada Sekolah Kebangsaan Bertam Indah. Pada tahun 2004, jumlah murid yang memasuki sekolah ini meningkat kepada 656 orang dengan tenaga pengajar seramai 34 orang di samping staf bukan guru seramai 2 orang. Pada tahun 2005, jumlah murid meningkat kepada 950 orang sementara tenaga pengajar pula seramai 50 orang.

Jumlah murid yang memasuki SKBI terus meningkat kepada 1032 orang pada tahun 2006, menjadikan jumlah guru yang mengajar di sekolah ini seramai 57 orang. Manakala pada tahun 2007, jumlah murid bertambah kepada 1161 orang dan jumlah guru pula seramai 62 orang.

Pada sesi persekolahan 2009, Sekolah Kebangsaan Bertam Indah beroperasi secara 2 sesi di mana sesi pagi menempatkan pelajar tahun 4,5 dan 6 sahaja. Di sebelah petang pula pihak sekolah menempatkan pelajar tahun 1,2 dan 3 manakala jumlah pelajar pada sesi ini pada 31Januari 2009 seramai 1282 orang.

Visi Sekolah


Sekolah Kebangsaan Bertam Indah akan menjadi sebuah sekolah yang GEMILANG dan TERBILANG dalam semua bidang di peringkat KEBANGSAANmenjelang 2015

Misi Sekolah


Untuk merealisasikan VISI , kami akan memastikan MISI berikut dilaksanakan dengan jayanya melalui usaha meningkatkan kecemerlangan.

A. Berusaha meningkatkan pencapaian akademik para pelajar ke tahap maksima.
B. Mengamalkan budaya ilmu dalam kehidupan seharian.
C. Mengamal dan menerapkan budaya penyayang.
D. Memastikan keadaan persekitaran sekolah sentiasa selamat.

Piagam Sekolah


Bahawa kami warga SK Bertam Indah berjanji untuk memberi pendidikan yang sempurna ke arah kecemerlangan melalui pendekatan berikut:

Murid
- Memastikan semua murid menerima P&P mengikut masa yang diperuntukkan
- Memastikan semua murid mendapat layanan yang adil
- Memastikan murid yang layak mendapat pinjaman buku teks untuk tahun berikutnya menerima buku teks pada hujung tahun semasa,sebulan sebelum sesi persekolahan berakhir
- Memastikan semua murid tahap dua mendapat peluang menyertai kegiatan kokurikulum mengikut minat dengan kebenaran ibu bapa

Guru
- Memastikan setiap guru mengajar mengikut opsyen masing-masing
- Memastikan guru-guru dapat melaksanakan tanggungjawab masing-masing tanpa sebarang halangan dan berkhidmat dengan penuh dedikasi
-Memastikan kebajikan guru tidak diabaikan
Waris
- Setiap waris murid yang berurusan dengan sekolah akan dilayan secara adil dan mesra
- Segala aduan akan disiasat dan maklum balas tidak lebih daripada tiga hari bekerja

Kementerian Pelajaran
- Memastikan setiap arahan dan permohonan pihak kementerian pelajaran diambil tindakan slewat-lewatnya 2 hari selepas surat arahan diterima
- Sekiranya anda tidak berpuashati dengan perkhidmatan yang diberi sila berjumpa dengan Guru Besar atau hubungi talian 04-.5791379

Maklumat Sekolah


No. Kod Sekolah : PBA2034
Negeri : Pulau Pinang
Daerah : Seberang Perai Utara
PPD : Seberang Perai Utara
Gred Sekolah : B
Jenis Sekolah : Harian
Jenis Murid : Lelaki / Perempuan
Jenis bantuan : Bantuan Penuh
Sesi : Pagi
Kategori Sekolah : Bandar
Waktu Operasi : 7.40 pagi – 1.40 petang


Lagu Sekolah


Tajuk : Berilmu, Beramal, Berbakti.

Tersergam indah sekolahku,
Di sinilah kami menjana minda,
Sekolah Kebangsaan Bertam Indah,
Cerdas minda mencipta lagenda,

Berilmu, beramal, berbakti,
Itulah cogan kami,
Berbekal semangat jatidiri,
Dengan wawasan yang suci,

SK Bertam Indah cemerlang,
Kami warga gemilang,
Pemangkin rakyat terbilang,
Selamanya namamu dijulang.

Kenali Guru-Guru Sekolah Kebangsaan Bertam Indah

Jawatankuasa Pentadbiran 2012

Pengerusi : Pn Halimatun Saadiah Said

Naib Pengerusi 1 : En Norhalim Ithnin

Naib Pengerusi 2 : Pn Ubaidah Anas

Naib Pengerusi 3 : En Mior Darul Ridzuan

Setiausaha : Pn Robiah Che Mat (PRA)

AJK :

Pn Noraisah Awang (PRA)

Pn Siti Shuhada Daud (PRA)

Cik Rashadah Omar (PRA)

Pn Norhayati Mohd Radzi (PAR)

Pn Puteh Murat (PAR)

Pn Nadzrah Abu Bakar (PRA)

Pn Hayati Saed (PRA)

Cik Nurhayati Md Isa (Juruteknik)

Jawatankuasa Kurikulum 2012


Pengerusi : Pn. Hjh.Halimatun Sa'adiah bt. Said

Timbaalan Pengerusi : En. Norhalim B. Ithnin
Naib Pengerusi 1: Pn. Ubaidah Bt Anas
Naib Pengerusi 2 : En. Mior Darul Ridzuan B Kamarun Zaman
Setiausaha : Pn. Norduriah Bt Mat Daud
Senarai Ketua Panitia

Bahasa Melayu : Pn. Faizah Bakar

Bahasa Inggeris : Pn Jamaliah Mat Isa

Matematik : Pn Marini Abdul Rashid

Sains : Pn Shumaimah Aziz

Pendidikan Islam & Arab : Pn Zuridah Jamaludin

KT & Sivik : Pn Salmah Hashim

PSV : Pn Noorain najmuddin

PJK : Pn Sukarti Tasrid

Muzik : Pn Nasirah Mat Saad

Kemahiran Hidup : Pn Mimi Arliza Hanim Hashim

Jawatankuasa Hal Ehwal Murid 2012

Pengerusi : Pn Halimatun Saadiah Said
Naib Pengerusi : Pn Ubaidah Anas

Setiausaha : Pn Aniza Mohammad

AJK

Disiplin : En Mohd Nizam Mustafa

Bimbangan & Kaunseling : Pn Umi Kalsum Ismail

Kebajikan : Pn Sharifah Yahya

Kantin : Pn Muna Yusoff

RMT/Susu : Pn Noorduriah Mat Daud

SPBT : Pn Umi Nadzrah Mohd Hadri

Kesihatan : Pn Suzana Othman

3K : En Mohd sabri Haniff

Data Murid/BMM : Pn Siti Noorhayati said

Anti Dadah : En Mohd Bukhori Zainal Abidin

Anti Jenayah : En Mohd Bukhori Zainal Abidin

Jawatankuasa Ko-Kurikulum 2012

Pengerusi : Pn Halimatun Saadiah Said

Naib Pengerusi : En Mior Darul Ridzuan Kamarun Zaman

Setiausaha Ko-Kurikulum : Pn Nurzaini Osman
Bendahari : Pn Sunarti Salim

Setiausaha Sukan : En Mohd Effendy Abdullah

Penyelaras Sukan & Permainan : Pn Sukarti Tasrid

Penyelaras Unit Beruniform : Pn Maslinda Mat Isa

Penyelaras Kelab dan Persatuan : Pn Syahizat Mohd Hazani

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


Banyak yang pertama <b>di Taiping</b>, Perak

Posted: 27 Jan 2012 11:01 AM PST


Oleh BASIR ABU BAKAR

SEJURUS memasuki sempadan Kuala Kangsar - Changkat Jering melalui Lebuh Raya Utara-Selatan Plus, suasana sekeliling mula bertukar mendung dan dingin.

Pemanduan dari Kuala Lumpur sejauh 270 kilometer itu mengambil masa kira-kira 3 jam 5 minit ternyata memenatkan.

Namun, semua itu terus dilupakan sejurus memasuki tol Changkat Jering, Taiping yang menjadi susur keluar tol selatan melalui lebuh raya dari Kuala Lumpur.

Wartawan Horizon teruja untuk meneruskan perjalanan kembara bagi mengetahui lokasi menarik yang terdapat di Taiping.

Suasana aman dan damai yang segera menyapa setiap tetamunya, ternyata sesuai bagi mereka yang ingin lari sebentar daripada kesibukan hidup di kota.

Sesuai dengan nama Taiping yang bermaksud aman selamanya dalam bahasa Hakka.

Taiping terletak di atas permukaan muka bumi yang tinggi terutamanya di bahagian Bukit Larut.

Ia merupakan lokasi paling kerap menerima taburan hujan di negara ini iaitu sekitar 4,000 mm setahun. Lantaran itu juga keadaan muka buminya sentiasa lembap terutama di Taman Tasik Taiping. Namun begitu, keadaan tersebut tidak menyebabkan Taiping dilanda banjir kecuali kawasan paya bakau di sebelah barat.

Sesuatu yang paling menarik mengenai Bandar Warisan itu ialah landskapnya yang masih mengekalkan ciri-ciri peninggalan sejarah. Bangunannya bercirikan seni bina kolonial seperti utilitarian, neo-classical, palladian dan minnan.

Mengikut sejarah, Taiping dulunya dikenali sebagai Klian Pauh. Bandar itu menjadi tumpuan setelah penemuan bijih timah oleh Long Jaafar.

Kemakmuran dan kekayaan menerusi lombong bijih timah menyebabkan British telah membangunkan Taiping menjadi sebuah bandar pentadbiran yang serba lengkap. Namun pada 1937, kedudukannya sebagai ibu negeri telah berpindah ke Ipoh.

Rekod tertua Taiping

Hakikatnya, keistimewaan Taiping sebagai bandar warisan tidak boleh dipertikaikan lagi apabila Majlis Perbandaran Taiping (MPT) menyenaraikan rekod 31 perkara yang terdapat di sana merupakan yang tertua di Malaysia.

Daripada muzium, tasik zoo, landasan kereta api sehinggalah pejabat pos dan telegraf pertama di Malaysia.

Di sinilah bermulanya landasan kereta api tertua iaitu menghubungkan Taiping dan Port Weld (Kuala Sepetang).

Begitu juga dengan muzium tertua yang dibina ketika zaman penjajahan British, zoo tertua (Zoo Taiping), pusat pemetaan atau pejabat topografi pertama negara dan sebagainya.

Oleh kerana itu, Taiping antara lokasi tarikan di Perak sebagai destinasi pelancongan.

Ketua Bahagian Pelancongan, Pendidikan dan Seranta MPT, Hanim Ramly, memberitahu, Zoo Taiping dan Safari Malam merupakan tarikan utama pelancong dari luar dan dalam negara bertandang ke Taiping.

"Pengunjung yang singgah ke Taiping pasti tidak akan melepaskan peluang untuk melawat Zoo Taiping dan Safari Malam yang sebelum ini dikenali sebagai Taman Mergastua Sultan Idris Shah," ujarnya.

Tambahnya, pengunjung yang mengunjungi zoo itu berpeluang mempelajari dan menyaksikan kira-kira 1,300 ekor haiwan daripada lebih 200 spesies burung, reptilia dan mamalia yang dipamerkan dalam suasana semula jadi dan kurungan terbuka.

"Di sini pengunjung diberi kebebasan untuk mengambil gambar dan melihat haiwan-haiwan yang jarang kita temui dengan lebih dekat dalam habitat semula jadi mereka.

"Selain itu, pihak zoo turut menyediakan pakej pendidikan dengan harga murah untuk murid sekolah dan mahasiswa yang datang secara berkumpulan melawat zoo ini," katanya.

Zoo terbuka

Sementara itu tambah Hanim lagi, bagi kumpulan pelancong dewasa mereka diberi pilihan mengupah seorang renjer zoo sebagai pemandu pelancong untuk memberi penerangan lengkap mengenai haiwan yang ada di zoo.

Lokasinya yang terletak di kawasan Taman Tasik Taiping dan berhampiran kaki Bukit Larut, memberi ruang kepada para pengunjung untuk 'bermesra' dengan alam.

"Kawasan seluas 13.7 hektar daripada 40.5 hektar kawasan tasik telah dipilih pihak MPT untuk dijadikan zoo yang satu-satunya terletak di sebelah utara Semenanjung Malaysia.

"Zoo Taiping telah memulakan satu pembaharuan dengan memperkenalkan pameran haiwan dengan menggunakan konsep terbuka. Ia diperkenalkan dengan mengambil kira habitat asal haiwan tersebut," katanya.

Tasik terindah

Pemandu pelancong bagi syarikat R2 Travel and Tours, Anis Sabhee berkata, lokasi yang paling menarik dan hampir dilupakan ialah kewujudan landasan kereta api pertama Malaysia antara Taiping dan Pelabuhan Kuala Sepetang (dulu Port Weld) yang dibina pada tahun 1885.

Ketika itu katanya, kerajaan British telah membina landasan tersebut untuk memudahkan mereka mengangkut bijih timah ke Pulau Pinang dari Taiping.

"Pengunjung dapat menyaksikan beberapa monumen binaan landasan dan batu tanda serta bangunan usang sebagai bukti kewujudan infrastruktur yang dibangunkan British di sini.

"Kesemua ini dapat disaksikan di celah-celah bangunan dan kawasan penempatan penduduk di Port Weld atau jeti Kuala Sepetang," katanya.

Kunjungan ke Taiping tidak sah jika anda tidak ke Taman Tasik Taiping yang dibuka pada tahun 1880. Merupakan tasik bekas lombong ia dicatatkan sebagai taman riadah dan rekreasi pertama dibuka di negara ini.

- KOSMO!

07 di bagan serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan serai - Google Blog Search


Perbuatan khianat membakar papan tanda <b>di Bagan Serai</b> » Perak <b>...</b>

Posted: 15 Jan 2012 06:50 PM PST

[unable to retrieve full-text content]3 ditembak mati di Kuala Selangor; Liverpool 0 - Spurs 0. Home. State. National. Features. Campus News · Community · Economy ... Perbuatan khianat membakar papan tanda di Bagan Serai. January 16, 2012 — Leave a Comment ...
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved