Ahad, 17 Mac 2013

07 di gopeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gopeng - Google Blog Search


Ajijoi: Ceramah Ustaz Nik Abduh <b>di Gopeng</b>

Posted: 12 Feb 2013 01:02 AM PST

Malam ini, selepas solat Maghrib akan berlangsungnya satu ceramah oleh Ustaz Nik Abduh Bin Nik Aziz di Masjid Jamek Lama, Gopeng.

Semuanya dijemput hadir beramai-ramai ke sana.

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


PEREBUTAN MENJADI CALON DUN N54 <b>HUTAN MELINTANG</b> <b>...</b>

Posted: 13 Mar 2013 01:03 PM PDT


Paparan dalam Laman ini berani saya nyatakan adalah dari MEREKA YANG BERHAJAT MENJADI CALON. Kalau tidak takkan ditulis sebegitu rupa hingga membabitkan NAMA-NAMA TERTENTU begitu rupa.



Dari tinjauan saya sebagai Pengasas BNPC, AKAR UMBI N54 Hutan Melintang hanya meluahkan suara hati mereka iaitu 'TIDAK JIKA GANESAN" ... itu sahaja.
Jadi, kenapa pula paparan ini berani menyebut "MENTERI BESAR MAHUKAN CALON MUDA .....". Kalau ada beliau menyatakan begitu ... DI MANA, BILA DAN SIAPA YANG MENDENGARNYA.

Saya telah memaparkan sebelum ini bahawa AKAR UMBI MAHUKAN "ANAK TEMPATAN" ... maka sudah tentulah ini menjadi TUMPUAN UTAMA. Ada berapa ramai Pemimpin Tempatan di Hutan Melintang ini ... sama ada MIC, PPP, UMNO dan juga IPF (Penyokong Kuat BN)?.

Mari kita senaraikan :-
1.    MIC
2.    PPP
3.    UMNO
4.    IPF

Disebabkan KOUTA MIC (Sebutan UMUM), maka mari kita TUMPUKAN kepada MIC terlebih dahulu :-

1.   Ketua MIC : MEMANG ADA
2.   AJK MIC   : MEMANG ADA
3.   Ahli MIC    : MEMANG ADA

Kemudian, mari kita kira berdasarkan INSTRUMEN PEMILIHAN CALON yang telah saya sediakan sebelum ini.


"INTRUMEN WINABLE CANDIDATE"
1.   20% = WARGA TEMPATAN (Keturunan atau Pertalian Perkahwinan)
3.   10% = Mempunyai DATA PEMILIH dan mengenali Ketua PDM dan Ketua Tempatan.

1.   10% = PENGAMAL MEDIA SOSIAL.
2.   5% = Ada Rumah dalam DUN.
3.   5%  = AJK Bahagian
4.   5%  = Berkelulusan Tinggi
5.1   10%  = Dicalonkan oleh Bahagian (jika UMNO)
5.2   10%  = Direstui oleh Pucuk Pimpinan Parti masing-masing (jika Komponen BN)
1.   5% = PENYOKONG MAMPU MENGAMUK JIKA TAK TERPILIH
2.   5% = MEMPENGARUHI PENGUNDI MELAYU
3.   5% = MEMPENGARUHI PENGUNDI CINA
A1 = 85% - 99% (100% bukan layak kita)
A2 = 75% - 84%
B1 = 65% - 74%
C   = 45% - 54%
D1 = 35% - 44%
D2 = 25% - 34%
E1 = 15% - 24%
E2 =  1% - 14%


Sebelum ini juga, saya telah memaparkan DUA ORANG calon sahaja iaitu KETUA MIC Bahagian Bagan Datoh dan Ketua Penerangan Pemuda MIC Pusat. Kemudian, timbul pulak CERITA menyatakan En Ramesh Rao ... padahal beliau hanya memberi Ceramah apabila dijemput oleh Jabatan Perpaduan Bagan Datoh ke PDM Batu 12 baru-baru ini. Tak apalah ... kita masukkan nama beliau sekali (saja nak tengok .... berapa markah beliau perolehi). Begitu jugak saya masukkan Ketua IPF sekali (Penyokong Tegar BN).


(Mohd Najib, Ketua IPF, Tok Sidang Batu 12, Ketua MIC, Ramesh Rao, Pemuda MIC)
1.   KETUA MIC
A1  : 20%
A2  : 15%
A3  : 10%
B1  :   5%

B2  :   5%
B3  :   5%
B4  :   2%
B5  :  ?
C1  :  3%
C2  :  ?
C3  :  ?

JUMLAH = 65% + ____ = ____

2.   KETUA PENERANGAN PEMUDA MIC (PUSAT)
A1  :  20%
A2  :  10%
A3  :    5%
B1  :  10%
B2  :    4%
B3  :    5%

B4  :    5%
B5  :    ?
C1  :    0%
C2  :    ?
C3  :    ?

JUMLAH = 59% + ___ = ___


3.   RAMESH RAO KRISNAN NAIDU 
A1  : 20%
A2  : 15%
A3  :   5%

B1  : 10%
B2  :   2%
B3  :   0%

B4  :   5%
B5  :   ?
C1  :   0%
C2  :   ?

C3  :   ?
JUMLAH = 57%

4.   KETUA IPF (KLIK DI SINI)
A1   :  20%
A2   :  20%
A3   :    5%
B1   :    8%
B2   :    5%
B3   :    5%
B4   :    2%
B5   :   ?
C1   :   4%

C2   :   ?
C3   :   ?
JUMLAH : 69% + ___ = ___


Jadi, SIAPA PALING TINGGI  sebelum ditambah dengan C2 dan C3 .... sudah tentulah :-
3.    KETUA PENERANGAN PEMUDA (PUSAT)


PERLULAH MUHASABAH DIRI, SEBELUM BERTINDAK SELANJUTNYA DEMI KEMENANGAN BARISAN NASIONAL DI N54 HUTAN MELINTANG KHASNYA ... CUBALAH ISIKAN (MARKAH C2 DAN C3) BERAPAKAH JUMLAHNYA?











07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


JOMO MALAYA: Program bantuan kuil <b>Bagan Datoh</b> oleh Menteri <b>...</b>

Posted: 12 Feb 2013 01:34 AM PST

Seharian bersama warga Bagan Datoh, Dato Seri Zahid Hamidi telah memberi bantuan kepada kuil yang memberi manfaat kepada masyarakat india di parlimen Bagan Datoh...

Semangat dan keprihatinan DS Zahid Hamidi mendapat respon yang baik dikalangan masyarakat india yang hadir... Rata-rata mereka yang hadir menyukai intipati ucapan DS Zahid terutamanya dalam soal komitmen kerajaan memberi bantuan kepada seluruh warga negara tanpa mengira kaum dan agama...

Apa yang menarik semasa merasmikan program di kuil Sri Venkateswara, DS Zahid telah diangkat sebagai bapa telegu di atas banyak bantuan beliau terhadap mereka...

Dalam dua program berasingan DS Zahid telah menyampaikan bantuan kerajaan sebanyak 50 ribu keada kuil-kuol tersebut...

JOMO KATA: Rakyat Bagan Datok beruntung punyai pemimpin seperti Dato Seri Zahid Hamidi... Tahniah...



07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


<b>TROLAK</b> SELATAN: FELDA vs 3 NG .....

Posted: 23 Dec 2012 04:45 PM PST


Aku masih ingat, pada bulan November 1975 aku bersama-sama keluargaku pertama kali menjejakkan kaki ke Felda Trolak Selatan. Pada ketika itu aku hanya berumur 10 tahun. Seronok sangat apabila di sepanjang jalan masuk ke Felda kami melalui jalan yang berbukit-bukit serta pemandangan anak-anak pokok sawit saujana mata memandang. Berbeza sekali dengan kawasan bendang di Bagan Serai tempat aku dilahirkan dan dibesarkan sebelum ini.

Kami sampai di perkarangan Pejabat Felda Trolak Selatan kira-kira jam 1.30 tengah hari. Selepas menunggu hampir setengah jam, abah mendapatkan kami sambil tersenyum dan berkata, "Dah. Dah dapat dah. Nombor 380. Jom kita ikut pegawai tu tunjukkan rumah."

Sampai saja di lokasi yang ditunjukkan, kami sekeluarga terus sahaja turun daripada van meredah lalang tebal yang tumbuh di sekeliling rumah.

"Wah, bestnyer. Inilah rumah kita. Jom kita sapu lantai. Lepas ni bolehlah bawa masuk barang-barang."

Di sebelah rumah kelihatan juga kesibukan sebuah keluarga mengemas rumah kerana mereka juga baru sampai seperti kami. Masing-masing ceria kegembiraan.

Abah terus sahaja mengeluarkan sebilah parang lalu menebas lalang untuk laluan kami masuk. Rumah kayu dengan dua bilik tidur, dinding kayu "berkambi" serta berberanda merupakan kediaman yang begitu indah buat kami. Tidak ada sesiapa pun yang kedengaran merungut tentang apa-apa kekurangan pada masa itu. Semua diterima dengan rasa syukur dan hati yang terbuka walhal keliling rumah semak, ruang rumah sempit, jalan ibarat lorong balak, tiada elektrik, paip air berkongsi dengan 5 rumah yang berdekatan dan mungkin banyak lagi jika hendak disenaraikan kekurangan yang terpaksa dihadapi.

Abah kata esok kena bangun awal sebab ada "rokal" (rollcall). Pagi-pagi lagi dah kena berkumpul di perkarangan pejabat Felda. Berbekalkan parang panjang, masing-masing berbasikal menuju kawasan ladang yang akan diusahakan. Waktu pergi, banyak bukit yang perlu "dicanggah". Jika tidak mampu berkayuh dek kerana jalan berbukit maka basikal terpaksa dituntun. Keadaan waktu balik lebih baik kerana kebanyakannya menuruni bukit. Tak perlu banyak berkayuh tetapi pastikan brek basikal baik.

Susah. Payah. Jerih. Perit. Tetapi abah tak pernah mengeluh sebaliknya sentiasa bersyukur atas nikmat yang diberikan.

Kenapa dan mengapa????????

Kami bukanlah berasal daripada keluarga yang senang atau berada. Abah dan mak sebelum ini hanya mengusahakan bendang yang disewa. Setiap hari abah dan mak berbasikal dari Bagan Serai ke Bukit Merah yang jauhnya kira-kira 12 kilometer jika mengikut jalan taliair. Pergi selepas sembahyang subuh dan sampai semula di rumah lepas asar dan kadang-kadang hampir maghrib.

Tapi aku masih "Bengang" .....

Yang aku "Bengang" ada orang yang dah kaya senang-senang dapat lebih 10,000 ekar tanah di Gua Musang. Dengarnya tanah anugerah pulak tu. Sedangkan kami yang susah pun Felda bagi 10 ekar jer. (Alhamdulillah). Kalau dibahagikan, tidak kurang 1,000 orang peneroka dapat ditempatkan di kawasan tu. Ni cuma 2 orang ...... Alahai ..... simpati tak bertempat .... Kesian kepada kuluarga @ kulaan aku yang masih tak bertanah dan berumah di Bagan Serai .....

Dengar cerita, 3 Ng ni la yang punya angkara .......

Hati-hati Tok Guru ... Depa berdua ni bukan boleh percaya ....... Anti Islam .... Anti Melayu .....
Tok Guru tahu ker kisah 3Ng ni ...... 
Nampaknyer Felda lebih adil mengagihkan tanah kepada ribuan rakyat yang susah berbanding ribuan ekar tanah diberikan hanya kepada 2 orang rakyat kaya hanya demi survival politik yang amat merugikan orang Melayu......
Fikir-fikirkan ..... Wallahuaklam.
Terkini : Baca DISINI

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


Pusat Rawatan Islam At-Tobibi: Rawatan <b>Di Seri Manjung</b> & Sabak <b>...</b>

Posted: 03 Jan 2013 07:37 PM PST

Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah dan syukur yang tidak terhingga kepada Allah swt kerana dengan limpah kurnia dan rahmat-Nya hingga ke saat ini masih lagi diberi peluang untuk meneruskan kehidupan di alam dunia ini. Selawat dan Salam buat Rasul Junjungan, Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda dan seluruh para sahabat dan ummat Islam.
Alhamdulillah, pusat Rawatan Islam At-Tobibi akan mengadakan sesi rawatan di Manjung, Perak & Sabak Bernam Selangor seperti mana berikut:

Tarikh  : 05 Januari 2013 (Sabtu)
Tempat : Pusat Rawatan Islam At-Tobibi Seri Manjung Perak.
Masa   : 9.30 pm - 5.00 pm

Tarikh  : 06 Januari 2013 (Ahad)
Tempat : Pusat Rawatan Islam At-Tobibi Sabak Bernam, Selangor.
               (No. 48, Lorong C, JLN Menteri, Taman Sabak, 45200 Sabak Bernam)
Masa   : 9.30 pm - 5.00 pm
Bagi mereka yang ingin mendapatkan rawatan pada tarikh dan masa berkenaan, sila hubungi Ustaz Shamsuri Safie (013-9609268) atau Ustaz Rozlan Daud (019-4601205) atau Mohd Zainul Arifin (013-9433372) untuk membuat tempahan rawatan. Rawatan adalah terhad kepada 50 orang pesakit untuk setiap sesi rawatan sahaja.



*sebarang perubahan berkenaan dengan tarikh dan masa rawatan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


bola sepak orang muda <b>di teluk intan</b> bersama - intanhijau 2

Posted: 16 Mar 2013 06:35 PM PDT


Tarikh : 16 Mac 2013
Hari : Sabtu
Masa : 5.30 petang
Tempat : Stadium Mini, Jalan Speedy, Teluk Intan
Status : Perlawanan Persahabatan
Team : Ehsan Muda FC vs TM Teluk Intan


YDP PAS Teluk Intan, Ustaz Ismail Che Nik turut hadir.

ADUN Changkat Jong, YB Anuar Sudin duduk santai menyaksi perlawanan.



07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Rakaman video ceramah Anwar Ibrahim <b>di Lumut</b>: Ribuan hadir di <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2013 09:41 PM PDT

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


Telok Bakong Online: Calon Pakatan Rakyat Boleh Menang <b>Di Bota</b>

Posted: 08 Nov 2012 05:55 PM PST


                          Pelbagai spekulasi telah dibuat untuk meramalkan suasana politik di Perak Tengah.segala gala ramalan telah dibuat dan menimbulkan tandatanya penduduk setempat.Kawasan DUN Bota telah dilanda seribu persoalan dan pelbagai pertanyaan yang masih belum terjawab.Untuk pengetahuan umum, pengundi dalam Parlimen Parit memang dikenali cukup terbuka dan sentiasa bersedia bukan menukar selera sekiranya ada yang tidak kena kepada mereka atau memcabar maruah diri.Orang daerah ini sangup berkorban apa sahaja jikaianya melibatkan hargadiri dan prinsip diri.Dalam tahun tahun 50 dan 60an,bangsa asing agak khuatir untuk masuk kedaerah ini kerana berlakunya beberapa peristiwa berdarah dalam keadaan dimana penduduk tempatan perlu mempertahankan agama dan keluarga mereka.Mereka telah melalui perbagai jenis penderitaan dan kesusahan.Semuanya ditempuhi dengan sabar dan penuh kerelaan
                        Penduduk Bota boleh berubah dan akan berubah pada PRU 13 ini,berdasarkan beberapa faktor yang logik dan boleh diterima pakai.Antara sebab yang utama ialah perpecahan yang berlaku didalam Umno itu sendiri. Seperti  yang kita tahu Umno memang tidak pernah bersatu.Saat perpaduan penuh Umno ialah disaat ianya ditubuhkan dan disaat ianya dibubarkan.Dalam Umno Parit, pemimpin mereka sering berebut rebut untuk memegang jawatan.Sebab itulah semasa PemilihanUmno,politik wang berleluasa.Wang bagai udara yang disedut,ianya bertukartangan begitu mudah.
                        Keadaan ini menerangkan mengapa berlaku pertarungan yang begitu sengit untuk merebut tempat menjadi perwakilan ke Bahagian.Budaya rasuah ini sebenarnya telah bermula dari peringkat cawangan lagi.Ianya kian hebat di Peringkat Bahagian dan seterusnya di peringkat Pusat.Kita akandapati mana mana calon yang mempunyai kuasa wang akan senang memperolehi kemenangan.Kita perhatikan anak cucu Tan Sri Noah sentiasa akan menang dalam setiap pencalonan yang ditandingi oleh mereka.Ini adalah kerana mereka mempunyai peruntukan dana yang besar untukdiberikan pada perwakilan-perwakilan yang telahdi pilih pada peringkat Bahagian.
DUN Bota mempunyai Jumlah Pengundi: sebanyak 14,389, Peratusan Kaum: M: 98.79% C: 0.28% I: 0.9% L: 0.03% (Data PRU 12).Untuk Keputusan PRU 12 adalah seperti dibawah:-
Dato Nasarudin Hashim (6556 undi)
Tuan Haji Usailli Alias (4488 undi)
Akan Bersambung dibahagian kedua.

Msinc-Belajar dari pengalaman dan ilmu.bagai lampu penyuluh hidup dalam kegelapan.

PANAS...Calon Bebas akan Bertanding <b>Di</b> Dun <b>Bota</b> Dan Belanja..

Posted: 28 Dec 2012 04:14 PM PST

                     Rumor rumor mengenai calon calon BN dan PR akan ditandingi juga oleh calon calon bebas kini kian tersebar dengan begitu meluas sekali di Perak Tengah.Cerita ini telah mula menjadi perbualan yang hangat oleh pengunjung pengunjung kedai kopi.Dikalangan penganalisa dan strategi politik,perkara ini akan diberi perhatian yang mendalam untuk dikaji kesan dan impaknya kepada pola pengundian.
                    Khabar khabar angin sedang bertiup hebat mengenai DUN Belanja akan mendapat tentangan tiga penjuru iaitu dari calun BN,calun PAS dan calun bebas.Dikatakan calun bebas ini akan digalas oleh Kamarul Ramizu Idris.Beliau sebelum ini pernah menjadi calun bebas untuk Piliharaya Kecil Penanti 2009 Beliau tewas dengan mendapat cuma 56 undi.Beliau turut bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang 2009 dan tewas dengan hanya memungut 62 undi.
                    Untuk DUN Bota pula,dikatakan bahawa seorang bekas ahli Parti Keadilan turut berminat untuk mengisi kerusi bekenaan.Ini bermakna perlawanan 3 penjuru bakal terjadi di DUN Bota antara Ustaz Zulkifly Ibrahim (PKR),Calun BN (UMNO) dan Calun bebas. Calun bebas ini pernah terlibat dengan kes  didakwa bersama beberapa orang yang lain.Walaubagaimanapun mereka  didapati tidak bersalah oleh mahkamah.Keputusan untuk menjadi calun bebas ini dibuat beliau kerana dia merasakan bahawa beliau telah tidak diendahkan oleh kepimpinan parti.Terdapat usaha usaha pimpinan PKR untuk memulihkan hubungan ini,tetapi gagal setelah beliau tetap berkeras juga untuk bertanding bagi merebut kerusi DUN Bota.

Msinc-membuat kajian terhadap semua calun bebas yang bertanding..dari segi motif dan strategi politik.Didapati mana mana calun bebas di Semenanjung akan mendapat undi yang rendah sehinggakan ramai yang hilang wang pertaruhan.Mengapakah mereka masih berminat untuk bertanding walaupun boleh dijangkakan sememangnya akan kalah.Sanggup hilang wang pertaruhan.Mengapa?..atau ada tangan tangan ghaib yang menyuruh atau mengadunnya.Dari mana dapat sumber?..Kita akan kenal siapa mereka...

KeNdUrI KaHwIn SePuPu <b>Di</b> TiTi GaNtUnG-<b>BoTa</b> KaNaN

Posted: 25 Feb 2013 08:55 PM PST

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Salam...cuaca pagi yg nyaman coz hujan rintik2 menbasahi bumi..moga hujan yg turun pg ni dpt membersih sikit sebyk dosa kita...Aminnn....nak cita sabtu lepas aku & family serta ibu mertuaku memenuhi jemputan bapa saudara belah suamiku (pak ngah)..sepupu suamiku kahwin..kami bertolak seawal pkl 9.30 pagi..rumah kenduri terletak di bota kanan..aku plg best klu p bota nih coz ada satu kedai yang menawarkan roti dan kek yg sedap2 dan harganya pun berpatutan..kami sampai kat kedai Roti Segar tu dlm pkl 11 pagi..lps dah puas shopping..kami pn bertolak p rumah pak ngah yg x brapa jauh dr situ...

 ni la kedai Roti Segar..besaq kan..
 antara pilihan pizza yg ada kat sini
 ni plk pilihan kek gulung yg ada..
 humaira pilih kek ni-cheese cake
 muhd plk kek blueberry moist
 yg ni pilihan bersama-cheese tart & blueberry tart
 yg ni pilihan aku..x tau la org pggl apa..mcm puding kastard
 pilihan en. suami-kek dam gulung
Kami sampai kt rumah kenduri pkl 12 tghari..org tgh ramai  time tu..nasib la kat dlm rumah x dak org sgt..blh la aku suruh anak posing..pic pengantin xdan nak snap coz p mekap..famili depa smua pakai sedondon kale peach..gmbq hantaran pn aku snap sikit jer...
 ni la pic pelamin..cantik giler kale nih...
 humaira tgh posing..tu pun jenuh memujuk sbb dia ni pemalu sikit klu org tgk..
 hantaran pihak perempuan-sepupu aku ler tue...

 humaira dgn aiskrim nya...org juai aiskrim ni pn time ni la nak tggu sini..
setakat ni ja la yg aku nak kongsi dgn korang smua..jumpa lagiii....

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Life Episode: My Abah Homestay - AZBA Homestay @ <b>Malim Nawar</b>

Posted: 11 Dec 2012 04:42 AM PST

Kepada sesiapa yang ingin mencari rumah penginapan boleh la berkunjung ke Homestay kami ini.

Bertempat di KG TANJUNG BANGKUNG MALIM NAWAR
Keluasan 30" X 50"
Homestay bersuasana kampung

  • Selesa dan Bersih
  • Berada di pekan Malim Nawar di antara Pekan Ipoh dan Pekan Kampar
  • Dekat dengan Pusat ILSAS Malim Nawar ( 500m sahaja)
  • Lokasi homestay yang berdekatan dengan Surau Kg Tg Bangkung
  • Berhampiran dengan kemudahan ATM (Maybank)
  • Berhampiran dengan kemudahan Pam Minyak ( Esso )
  • Terdapat kedai makan yang beroperasi 24jam di Pekan Malim Nawar
  • Boleh di sewa oleh staff2 TNB yang berkursus di ILSAS Malim Nawar.

Kelebihan di dlm rumah :-

* Kelengkapan perabot (semua baru)
* Ruang tamu yang besar
* Ada meja makan,mempunyai penghawa dingin di dalam bilik utama, peti ais, tv, dapur, cerek, katil, seterika, kipas , sofa dll
* Bilik tidur ada 2
* Bilik air 1
* Dapur yang selesa lengkap dan bersih
* Tempat letak kereta yang luas
* Bilik Pertama di lengkapi 2 katil double decker
* Bilik Kedua di lengkapi dengan set katil queen

Rm200 sehari (per day)
Jika customer menginap lebih dari 2 malam , customer akan di beri potongan harga.

p/s : Untuk tempahan (booking) bayaran hendaklah dijelaskan sebanyak 50% (RM100)



 Bilik Tidur 1 (Katil Queen)
Bilik Tidur 2 (Katil double decker - 2 unit - 4 orang) 
Dapur - Kettle, periuk nasi dan dapur utk memasak disediakan
Untuk pertanyaan dan tempahan, sila hubungi :
016- 2155067 (Pn. Sue) / 017-4612994 (En. Bahari)

Banduan Mati Dalam Lokap Balai Polis Kampar | MyNewsHub

Posted: 11 Mar 2013 06:35 PM PDT


IPOH – Seorang banduan yang dijatuhkan hukuman penjara lapan bulan selepas didapati bersalah mencederakan seorang peniaga, Isnin minggu lalu, ditemui mati dalam lokap di Balai Polis Kampar, pagi kelmarin.

Lelaki berkenaan, M Ragu, 47, ditemui mati dalam keadaan terbaring di sel pada jam 8 pagi oleh seorang pengawal lokap yang sedang menggerakkan 11 suspek lain untuk bersarapan.

Si mati seorang pengganggur ditahan mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana sengaja mendatangkan kecederaan dengan menggunakan senjata di sebuah kedai di Malim Nawar.

Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk A Paramasivam berkata, Pegawai Perubatan Hospital Kampar mengesahkan lelaki berkenaan meninggal dunia ketika dipanggil ke lokap.

"Ketika kejadian, lelaki berkenaan tinggal berseorangan di dalam sel itu. Selain pegawai perubatan, Majistret Mahkamah turut hadir dan mengesahkan bahawa tiada unsur-unsur jenayah berlaku.

"Mayat dibawa ke Hospital Kampar dan seterusnya dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun untuk bedah siasat," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri di sini, semalam.

Menurutnya, hasil bedah siasat mendapati punca kematian disebabkan oleh 'Pulmonary Embolism'(PE) selain mengesahkan tiada sebarang kesan kecederaan trauma pada tubuhnya.

"PE disebabkan arteri utama paru-paru tersumbat menyebabkan gejala kesukaran bernafas, sakit dada dan mengakibatkan tekanan darah rendah serta boleh berlaku kematian secara tiba-tiba.

"Sepatutnya, Ragu dibawa ke Penjara Tapah hari ini (semalam) selepas dijatuhkan hukuman Jumaat lalu dan dia mempunyai 18 rekod lampau bermula dari tahun 1985," katanya.

Ditanya mengenai dakwaan ahli keluarga yang tidak berpuas hati dengan tindakan polis, Paramasivam mengarahkan Ketua Polis Daerah, Superintendan Ng Kong Soon untuk lengkapkan siasatan secepat mungkin.

"Saya meminta semua pihak agar tidak membuat sebarang spekulasi kerana siasatan yang sewajarnya akan dijalankan. Kita tidak pernah melindung apa-apa dan sekiranya ada pihak bertanggungjawab, tindakan akan diambil mengikut undang-undang," katanya. – Sinar Harian Online

Iklan Teks:

Artikel Berkaitan:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Perak Bangkit: Parlimen Kampar - Satu Preview Kemenangan <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 04:21 PM PST

BN dilihat menguasai Kawasan Parlimen ini. Ianya juga memberi kesan langsung kepada kerusi di DUN Tualang Sekah dan Malim Nawar.
BN pula tewas di Keranji kepada DAP.
Malim Nawar menjadi faktor BN kekal kemenangan di Parlimen Kampar. Malim Nawar dilihat aka ada sedikit perubahan di mana ada perancangan pengundi Cina untuk memnerikan sedikit ruang kemenangan buat MCA. Ianya lebih bersifat mengimbangi.
Kemenangan buat MCA sedikit sebanyak bersifat rasa terima kasih pengundi Tionghua kepada MCA yang membawa Pusat Pengajian Tinggi yang banyak berteraskan Bahasa Mandarin ke Bandar Kampar.
Namun keputusan ini masih lagi boleh berubah. Peluang kemenangan BN di Tualang Sekah dan Malim Nawar masih rapuh buat BN.
Bagu kerusi DUN Tualang Sekah ianya terlalu faktorial. Sekiranya PKR meletakkan Calon Bukan Melayu, laluan bagi BN lebih terbuka.
BN pula akan tergugat sekiranya Calon Melayu diletakkan kerana pengundi Melayu pasti akan memberikan kejutan kepada Calon UMNO.
Sukar juga bagi BN jika masih mengekalkan Calon sedia ada walaupun peluang menang juga masih ada sekiranya pemenang terdahulu dikekalkan. Namun, jika UMNO meletakkan Calon lebih muda dan baharu dan dilihat bijak serta merakyat, peluang besar akan tertuju kepada BN untuk menang kerusi ini.
Di Malim Nawar, ianya nampak sangat terbuka persainganya. Barangkali pemenang terhadulu dari parti DAP yang melompat boleh berpeluang menang lagi.
Tugas berat juga buat DAP. Faktor Calon amat mempengaruhi kemenangan bagi kerusi ini. Adakah pimpinan DAP yang paling kanan akan diletakkan? Jika demikian, peluang DAP akan terbuka semula untuk menang.
Namun demikian, apapun keputuan di peringkat DUN, peluang BN/MCA untuk menang di Kampar masih terbuka luas. Sikap undi bersilang bagi pengundi Tionghua masih berlaku juga kali ini di Kampar.
DAP juga telah diberikan signal untuk tidak meletakan Calon wibawa mereka di parlimen ini. BN/MCA dijangka menonjolkan Calon Mudanya di sini. Muda dari segi usia namun sudah memiliki kerdential politik yang seimbang,
Bagi Keranji pula, isyarat yang sangat jelas telah dipancarkan oleh para pengundi di sana. Ianya adalah kerusi untuk politikus DAP.

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


MIMPI SENJA: Kerusi sambut Najib <b>di Ipoh</b> .. hehe [jangan gelak <b>...</b>

Posted: 17 Feb 2013 08:40 AM PST


Bangku kosong sambut PM di UTC Ipoh!

3 hari peniaga barangan am dan barangan basah UTC Ipoh dinasihatkan bercuti atau erti kata lain diperintah bercuti selama 3 hari semata-mata menyambut Perdana Menteri rupanya hanya "majlis kerusi kosong menyambut Perdana Menteri".
Blogger dan media pro-BN bergegar mewar-war 35 000 rakyat akan menyambut insan yang selama ini murah dengan wang BRIM 1 dan II sebaliknya tidak mencapai sasaran.
Bayangkan peniaga rugi berniaga 3 hari sedangkan mereka selama ini susah mengambil cuti untuk mencari nafkah sebagai peniaga. 

Ironinya propaganda BN mengatakan himpunan BERSIH dan sebagainya yang merugikan peniaga sedagkan peniaga Masjid India dan Masjid Jamek sahaja yang tahu tuah akibat himpunan rakyat...barangan mereka licin dibeli oleh rakyat yang berhimpun di KL sebelum ini.
BN tidak pandai mengurus kehendak marhain. Lihatlah kegagalan TEMAN (Terminal Bisnes Pertanian) di Gopeng yang kini dibeli Mydin dan menjadi pusat RTC yang tidak memfokuskan asas tani. malah slogan awal memartabatkan petani dan menggalakkan pertanian hanya pembohongan BN dan agensi-agensi kerajaan yang diasuh mereka.
3 hari peniaga barangan am dan barangan basah UTC Ipoh dinasihatkan bercuti atau erti kata lain diperintah bercuti selama 3 hari semata-mata menyambut Perdana Menteri rupanya hanya "majlis kerusi kosong menyambut Perdana Menteri".
Blogger dan media pro-BN bergegar mewar-war 35 000 rakyat akan menyambut insan yang selama ini murah dengan wang BRIM 1 dan II sebaliknya tidak mencapai sasaran.
Bayangkan peniaga rugi berniaga 3 hari sedangkan mereka selama ini susah mengambil cuti untuk mencari nafkah sebagai peniaga. 

Ironinya propaganda BN mengatakan himpunan BERSIH dan sebagainya yang merugikan peniaga sedagkan peniaga Masjid India dan Masjid Jamek sahaja yang tahu tuah akibat himpunan rakyat...barangan mereka licin dibeli oleh rakyat yang berhimpun di KL sebelum ini.
BN tidak pandai mengurus kehendak marhain. Lihatlah kegagalan TEMAN (Terminal Bisnes Pertanian) di Gopeng yang kini dibeli Mydin dan menjadi pusat RTC yang tidak memfokuskan asas tani. malah slogan awal memartabatkan petani dan menggalakkan pertanian hanya pembohongan BN dan agensi-agensi kerajaan yang diasuh mereka.

Sungai lumpur <b>di Ipoh</b> menghanyutkan 3 kereta

Posted: 02 Mar 2013 04:46 AM PST

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Penduduk di Taman Kledang Permai dan Taman Arkid, Ipoh terkejut apabila melihat sungai lumpur yang menghanyutkan 3 buah kereta. Menurut seorang penduduk yang tinggal di atas bengkel di Persiaran Kledang Permai 7, berkata yang terdapat bunyi gegaran kuat sekitar jam 2.30 pagi Jumaat lalu. Ia menghanyutkan 3 kenderaan yang diletakkan berdekatan kawasan tersebut. Selain itu, lebuhraya Ipoh-Lumut juga tidak dapat digunakan dan memaksa pengguna jalanraya menggunakan laluan alternatif.

Sumber :- TheStar

Anda tengoklah gambar kereta ni.
kledang-permai-mudslide-n6
Pasti bukan mudah untuk memperbaikinya. Diharap tuan kereta tidak mendapat kecelakaan.

Related Posts with Thumbnails
" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Kinta Menjerit : Promosi KAFE KASIH menu istimewa <b>di Ipoh</b>

Posted: 16 Feb 2013 09:57 PM PST

ASSALAMUALAIKUM,

KEPADA peminat peminat NASI KUKUS AYAM GORENG BEREMPAH(RM4.00) DAN NASI EKONOMI(RM2.50) KAFE KASIH akan menyediakan menu terbaru untuk pelanggan2 mereka yg amat dihargai....

NASI KUKUS AYAM BEREMPAH,KELI BEREMPAH DAN NASI EKONOMI AKAN MULA BEROPERASI DI KAFE KASIH MULAI 18/02/13 MASA DARI JAM 9PG HINGGA 12 TGH MALAM.. PIHAK KAFE KASIH AMAT BERTERIMA KASIH KEPADA PELANGGAN2 YG SELALU MENYOKONG KAFE MEREKA....

HARGA:-
NASI KUKUS AYAM BEREMPAH+AIR = RM4.50
NASI EKONOMI+AIR = RM3.00

alamat
no 33/33a jalan ampang baru 6a, taman ampang baru 31350 IPOH, perak — at Kafe Kasih, Ipoh

07 di chemor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di chemor - Google Blog Search


SEKOLAH KEBANGSAAN TANAH HITAM , ULU <b>CHEMOR</b>

Posted: 13 Mar 2013 10:03 PM PDT

Semakin hari semakin bertambah bilangan populasi penduduk di kawasan Chemor ini. Disebabkan penambahan penduduk dengan ketara beberapa sekolah rendah di kawasan Chemor menjadi sesak dan tidak cukup untuk menampung bilangan murid-murid yang terlalu ramai. Oleh yang demikian, Pihak kerajaan telah membina beberapa buah sekolah yang baru bagi menangani masalah ini. Sebelum ini SK Syed Idrus Ulu Kuang ,SK Haji Mahmud Chemor,SK Chepor,dan beberapa lagi sekolah menjadi sesak dengan bilangan murid-murid yang semakin bertambah. Pada tahun 2012 dan 2013 ini alhamdulillah beberapa sekolah baru telah mula dibuka dan berjaya mengurangkan bilangan murid-murid yang berada di sekolah yang dinyatakan tadi. 
Kini Sekolah Kebangsaan Tanah Hitam, yang terletak di Kampung Ulu Chemor telah mula beroperasi pada Bulan Januari 2013 yang lalu. Murid-murid disini kebanyakkannya berasal dari kampung-kampung dan taman-taman yang berhampiran seperti Kampung Ulu Chemor,Seri Desa Tanah Hitam,Kampung Tersusun Tanah Hitam,Kampung Cik Zainal,Taman Chemor Mesra,dan kawasan-kawasan yang berada disekitar mukim Chemor. 
Sekolah ini diharapkan dapat melahirkan generasi yang mampu memimpin negara ke arah kemajuan sahsiah dan ekonomi .Semoga sekolah ini mampu bersaing dengan sekolah-sekolah yang lain bagi menjadikan negeri Perak antara Pelopor Pendidikan yang Terbaik!...Terima kasih kepada Pihak Kerajaan kerana telah meneydiakan infrastruktur sebegini . Terima Kasih!

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


Imzen Blog: Stokis Catalyst Nutracuetical <b>Tanjung Tualang</b> Perak

Posted: 14 Feb 2013 06:59 AM PST

Yup, lately ni macam busy sikit...sebab apa??? 
Alhamdulillah rezeki dari ALLAH s.w.t , Imz melangkah setapak ke hadapan dalam dunia perniagaan runcit produk Catalyst.
Sebelum ini , Imz hanya pengamal produk Catalyst sejak tahun lepas..hampir 2 botol amalkan , Imz rasa kesan yang sangat baik. So , Imz mula berani untuk menjadi agen dan mewar-warkan keberkesanan produk ini especially Virgin Coconut Oil ( VCO ) Softgel kepada keluarga dan sahabat terdekat sahaja.
Hampir setahun menjadi agen..permintaaan dari guru-guru sekolah dan sahabat handai semakin meningkat , Imz memilih untuk upgrade menjadi 
Stokis Catalyst di bahagian Tanjung Tualang Perak.
Mula-mula rasa takut jugak sebab takut produk tak terjual, namun belum sampai sebulan stok Imz sebagai stokis semakin berkurangan. In sha ALLAH, hujung bulan ini akan restock baru...alhamdulillah...
Maka dengan itu , Imz mengalu-alukan sesiapa sahaja terumata yang tinggal berdekatan kawasan Tanjung Tualang / Malim Nawar Perak yang ingin menjadi agen Catalyst di bawah Imz sila LIKE facebook page 
Jom sertaiiiiii pulangan sangat memuaskan jika anda rajin....

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


perihalbarah: Pencemaran Radiasi <b>di Bukit Merah</b>

Posted: 28 Jan 2013 06:27 AM PST


Pencemaran Radiasi di Bukit Merah


radiation in Bukit Merah even after 18 years




Radiation around the Asian Rare Earth (ARE) plant in Bukit Merah and its permanent waste dump site at Bukit Kledang, both in Perak, is still at a hazardous level - despite the factory having closed 18 years ago.


The radiation level at the gate of Japan Mitsubishi chemical's Asian Rare Earth plant's radioactive waste permanent depository achieved 0.269micro Sv per hour and we also saw the guards were all day exposed to it.


This disturbing finding was recorded by anti-Lynas group Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) during a fact-finding visit to Perak over the weekend.


According to SMSL chairperson Tan Bun Teet (right), SMSL members armed with radiation reading devices were not allowed to enter the plant and dump site, but the radiation readings around both locations showed worrying results. The reading near the plant was around 0.19 microsievert per hour while the reading near the dump site stood at about 0.2 microsievert per hour. Both readings, if extrapolated to annual basis, are beyond the safe level of 1 milisievert per year as advised by the Atomic Energy Licensing Board ( AELB =  MINT = Malaysian Institute of Nuclear Technology = Nuklear Malaysia = terletak di belakang Universiti Kebangsaan Malaysia Bandar Baru Bangi = lokasinya dikelilingi bukit rendah berhutan dan ramai orang tak tahu di dalamnya juga ada reaktor nuklear mini beroperasi = Andai loji ini bocor = Next Fukushima Malaysia ! ), Tan said. The average background reading of Malaysia is 0.05 microsievert per hour.


"It is regrettable that within the 1.7km buffer zone of the dump site, we still found fish breeding, as well as animal and vegetable farming activities (left)," Tan said.
AELB had earlier claimed that the plant site has been decontaminated, with radiation levels dropping from 0.65 microsievert per hour to 0.17 microsievert per hour, which is safe for human activities. The board also claimed that it had requested the authorities to move illegal farms and squatters living within the buffer zone around the waste dump site. The ARE plant run by Japanese company Mitsubishi Chemicals from the 1980s to the early 1990s, is blamed for spreading radiation poisoning inas a result of poor management of radioactive waste generated from processing tin tailings to extract rare earth.


The aftermath of the factory's operations has been one of the largest radioactive waste clean-ups in Asia, with a permanent dumping site set up at the foot of nearby Bukit Kledang. The anti-Lynas movement has been using the ARE plant as an example to protest against the Lynas rare earths plant in Gebeng, Kuantan. Members of SMSL also met with a former contractor who was hired by ARE to dump the radioactive waste. According to Tan, the contractor, whose three employees carrying out the job have died at a young age.


The contractor said they just discarded the waste into empty plots of land within Menglembu and Lahat as ARE had not specified a dump site. In other words, the polluted areas are larger than what the authorities had expected, and they are difficult to trace, Tan elaborated. Tan is also disappointed with the Ipoh Hospital which, he said, did not trace the backgrounds of cancer patients over the years to determine whether they were from the affected areas. This matter was conveyed to Tan by Dr Chan Chee Khoon, an epidemiologist from Universiti Malaya, who has been following the issue and has had discussions with the medical personnel of Ipoh Hospital. "This shows that the government did not follow up on the health conditions of residents in that area," added Tan.






Will the Gebeng story be a replay of the tragic saga that began in 1979 and is yet to end?

To understand today, we sometimes have to look back at yesterday. To understand why there is so much opposition to the Lynas rare earth plant, we have to look at the sad history of Bukit Merah New Village, just a few kilometres south of downtown Ipoh.

Life changed forever for the mainly Hakka community of Bukit Merah after Asian Rare Earth Sdn Bhd (ARE) began operations there in July 1982 to extract yttrium, a rare earth, from monazite.

Within a few years, the villagers began noticing physical defects in their newborns, and at least eight leukaemia cases were confirmed. Medical examinations on children in the area found that nearly 40% of them suffered from lymph node diseases, turbinate congestion and recurrent rhinitis. Seven of the leukaemia victims have since died.

Equally heartrending is the parallel story of the villagers' attempt to stop the ARE operations. It was a saga that ran for more than two decades, and it pitted the villagers, helped by various civic organisations, against big business and powerful state authorities. An exercise to decommission the ARE plant finally began in 2003, but the work to decontaminate the area is still going on and is estimated to cost RM300 million. The New York Times called it "the largest radiation cleanup yet in the rare earth industry".

ARE was a collaboration between Mitsubishi Chemical Industries Ltd (35%), Beh Minerals (35%), Lembaga Urusan dan Tabung Haji (20%) and several Bumiputera businessmen (10%). The company was incorporated in 1979.

The Penang Consumer Association has compiled a chronology of events in the Bukit Merah tragedy to help us appreciate the tenacity of Malaysians who rose to act to protect their health and environment against a government that placed profit before the people's welfare.

Here are some highlights:


Soon after it was incorporated, ARE seeks the advice of the Tun Ismail Research Centre of the Science, Technology and Environment Ministry about radioactive waste produced by processing monazite. It is decided that the waste, the property of the Perak state government, would be stored with a view to profiting from it as a source of nuclear energy.


June: Residents of Parit, Perak, learn that the government has earmarked a nine-acre site in their vicinity as a storage dump for ARE's radioactive waste. They protested against this and gained the support of political and social organisations. The government scraps the plan and begins to look for another dump site. July 11: ARE factory begins operations


In November, residents of Papan, adjacent to Bukit Merah, find out that ARE is building trenches outside their town to store radioactive waste. The site was picked by the government.


May 24: About 6,700 residents of Papan and nearby towns sign a protest letter and send it to the Prime Minister, the Perak Menteri Besar, the Health Minister, and the Science, Technology and Environment Minister.

May 31: About 200 residents from Papan protest against the proposed waste dump. They block the road leading to the site.

June 5: Prime Minister Dr Mahathir Mohamad says the government has taken every precaution to ensure safety and that construction of the Papan dump will go ahead.

June 18: About 300 Papan residents demonstrate for the second time against the proposed location of the dump.

June 28: The Science, Technology and Environment Minister Stephen Yong states that the Papan dump is safe because it is being built according to stringent standards. He challenges critics to prove that the dump will be hazardous to health and the environment. Meanwhile, ARE is dumping thorium waste into an open field and a pond next to its factory.

July 1: About 3,000 people, including women and children, hold a peaceful demonstration against the Papan dump.

July 18: A Bukit Merah Action Committee is formed, comprising residents of Bukit Merah, Lahat, Menglembu and Taman Badri Shah, to support the Papan residents. Sahabat Alam Malaysia (SAM) sends a memorandum to the prime minister stating that radiation levels at the open field and pond next to the ARE factory are too high.

Sept 19: Three experts from the United Nations' International Atomic Energy Agency (IAEA) visit the Papan site at the invitation of the government. They declare the trenches there as unsafe.

Oct 5: A British physicist and safety analyst, William Cannell, is invited by the Papan residents to visit the dump. He finds the engineering work to be "extremely shoddy".

Oct 21: An American expert, Edward Radford, is invited by the Papan residents to review the dump. He finds that the site is unsuitable for radioactive dumping and that the walls of the trenches were too thin and cracked in some parts.

Nov 7: A Japanese industrial waste expert, Jun Ui, is invited by the Papan people to inspect the waste dump. He finds it unsuitable for storing hazardous waste.

Nov 28: The Cabinet discusses reports submitted by two regulatory bodies. The report by the British National Radiological Protection Board said that residents would be safe only if certain conditions were observed by the Perak government and ARE. The second report by IAEA said the trenches did not meet required specifications.

Dec 9: More than 1,500 residents in Papan stage a one-day hunger strike to protest against the government's decision to go ahead with the plan to locate the dump in Papan. Bukit Merah residents bring in a Japanese radiation and genetics expert, Sadao Ichikawa, to measure radiation levels at the open field and pond next to the ARE factory. He finds the levels there dangerously high, the highest at 800 times above the permissible level.

Dec 12: Acting prime minister Musa Hitam declares a personal interest in the Papan affair. He pays a visit to the dump.


Jan 11: After a Cabinet meeting chaired by Musa Hitam, the government decides to relocate the proposed dump site to Mukim Belanja in the Kledang Range, about five kilometres from Papan and three kilometres from Menglembu.

Feb 1: Eight residents on behalf of themselves and the Bukit Merah residents file an application in the Ipoh High Court to stop ARE from producing, storing and keeping radioactive waste in the vicinity of the village. The Atomic Energy Licensing Act of 1984 is enforced. It ensures that operators of nuclear installations (including the government) are held liable for nuclear damage. A five-member Atomic Energy Licensing Board (AELB) is formed under the Act, with representatives from Puspati.

Oct 14: Justice Anuar Zainal Abidin of the Ipoh High Court grants an injunction to the Bukit Merah residents to stop ARE from producing and storing radioactive waste until adequate safety measures are taken. More than 1,500 residents of Bukit Merah turn up at court to hear the decision.


Sept 22: ARE claims it has spent more than RM2 million to upgrade safety measures (as required by the court) that follow IAEA standards. It invites an American atomic energy expert, EE Fowler (formerly with the IAEA), to visit the factory. Fowler states that radiation levels near ARE facilities have met ICRP standards and that the factory is safe for operation.

Oct 5: About 3,000 residents in and around Bukit Merah stage a demonstration against ARE's plan to keep radioactive waste in its permanent dump in the Kledang Range.

Oct 28: Ichikawa, on his second trip to Bukit Merah, reveals that radiation around the ARE factory is still above the acceptable level. He is denied entry into the factory.

Nov 16: A team from AELB checks out a few illegal thorium waste dump sites in Bukit Merah. It is assisted by ARE ex-contractor Ng Toong Foo, who had carried out the dumping. Readings at one dump are between 0.05-0.10 millirems/hour, above the maximum safety level of 0.057 millirems/hour set by the ICRP.

Nov 26: Residents of Bukit Merah, Lahat, Taman Badri Shah, Menglembu, Papan, Falim and Guntong form the Perak Anti-Radioactive Committee (PARC).

Dec 8: Minister Kasitah Gadam of the Prime Minister's Department says that radiation levels at two illegal dumps in Bukit Merah checked by AELB are safe. He says that although the AELB found that the levels exceeded the normal radiation levels this does not pose a danger as such dumps are few in number.


Feb 6 : Disregarding the High Court injunction to ARE to stop operations, the Malaysian AELB grants a licence to ARE to resume operations.

April 10: Fourteen foreign experts invited by PARC to Bukit Merah are denied entry into ARE. At a forum held in Bukit Merah, these experts concur that ARE presents severe health hazards.

April 12: About 10,000 people march through Bukit Merah in protest against the resumption of operations by ARE.

May 24: Federal Reserve Unit police disperse about 300 people demonstrating near the ARE plant. More than 20, including three women, are injured in two clashes. ARE's construction work for a road to the proposed permanent dump site in the Kledang Range is halted by residents.

July 23: A Canadian doctor, Bernie Lau, is engaged by PARC to set up radon gas detectors outside ARE. He finds significant amounts of radon gas escaping from the plant.

Sept 7: The hearing of the suit filed by Bukit Merah residents against ARE begins before Justice Peh Swee Chin in the Ipoh High Court. About 1,000 show up in court to give their support.

Sept 11: Residents march from Bukit Merah to the Ipoh High Court for the last day of hearing. Their number in the court grounds swells to 3,000.

Sept 18: Bukit Merah residents file contempt proceedings against ARE for breaking the injunction granted to them by the Ipoh High Court in 1985.

Oct 27: More than 100 people are detained under the Internal Security Act. Among them are PARC officials. They are freed after two months.

November : ARE starts building the permanent waste dump in the Kledang Range.


Jan 25: The trial resumes.


Feb 13: The trial comes to a close after 65 days of hearing stretched over 32 months.


July 11: The people of Bukit Merah win their suit against ARE. The Ipoh High Court orders the shutdown of the ARE factory within 14 days.

July 23: ARE files an appeal at the Supreme Court against the High Court order. Mitsubishi Chemicals in Japan tells PARC that ARE filed the appeal without the corporation's consent.

July 24: Following an ex parte application by ARE, the Lord President of the Supreme Court suspends the High Court order to ARE to stop operations.

Aug 3: Over 2,000 people from Bukit Merah turn up at the Supreme Court to hear the appeal. However, the judges postpone the hearing to Aug 5 because of "pressure exerted by people picketing" outside the courtroom.

Aug 5: The Supreme Court allows an application by ARE to suspend the High Court order. According to the judges, the closure would bring hardship to the company and its 183 workers.


March 15: The scheduled hearing of the appeal filed by ARE at the Supreme Court is postponed.

Dec 23: The Supreme Court says it overturned the High Court decision on two grounds. The court is of the opinion that ARE's experts were more believable in the results of the radiation tests. Secondly, the judges say, the residents should have gone back to the AELB to ask that it revoke ARE's licence, because AELB has the power to do so under the Atomic Energy Licensing Act. The Atomic Energy Licensing Act, however, does not have any provision for appeals by affected communities or the public for the revocation of a licence granted to a company.

Despite the success of ARE in their appeal, the company later stops operations and begins cleaning up, due to public pressure both nationally and internationally.


Jan 19: ARE announces the closure of its Bukit Merah plant.


Nov 6: ARE, in a letter to the Consumer Association of Penang, says it has not begun the decommissioning and decontamination of the Bukit Merah plant. It says this will happen only when the Perak government and ARE finalise an agreement.


A decommissioning and decontamination exercise begins.

About seven years later, former premier Dr Mahathir Mohamad said "a small amount" of nuclear waste was buried in Perak.

"In Malaysia," he said, "we do have nuclear waste, which perhaps the public is not aware of. We had to bury the amang in Perak, deep in the ground. But the place is still not safe. Almost one square mile of that area is dangerous."

Following his remarks, The Star reported that 80,000 200-litre drums containing radioactive waste were being kept at the dump in the Kledang Range [ Tidak mustahil antara 10 - ke 20 tahun akan datang bekas2 mengandungi radioaktif ini akan bocor secara beransur ansur dan mula mencemarkan air di bawah tanah. Molekul atau atom radioaktif sebenarnya mengambil masa yang sangat lama untuk mereput ( Half life yang sangat lama ).  Justeru pencemaran radioaktif ke air bawah tanah akan memasuki sungai dan mencemari sungai. Di hilir sungai pula biasa terdapat loji penapis air yang menapis bekalan air minum.... Kementerian Kesihatan pula tidak menguji parameter radioaktif dalam bekalan air minuman dan mereka mengatakan bekalan air minuman anda adalah bekalan air minuman yang selamat di minum !!! - tidak hairanlah sekarang kes kes kanak kanak dilahirkan cacat atau mati dalam kandungan meningkat di Hospital Teluk Intan umpamanya... ] The site is about 3km from Bukit Merah and Papan and about 15km from Ipoh. And the waste is thorium hydroxide, not amang.

The Papan-Bukit Merah story is a tragedy of betrayal of leadership. It is about people in power losing their moral compass to the pull of profit. Will the Gebeng story be just as tragic?


Bukit Merah survivor: Our tears have run dry

It has been nearly 30 years to the day that Lai Kwan first set foot on the grounds of the Asian Rare Earth (ARE) factory in Bukit Merah, Perak. She had just found out that she was pregnant with her sixth and youngest child, but poverty left her little choice as she had to take up a job as a labourer with a local contractor, hired to build an additional structure at the facility. Unknown to her, that decision to earn her family's daily bread would ultimately break her heart.

Several months after her stint at the ARE plant, her son, whom she asked only to be identified as Kok Leong, was born disabled.
The boy had severe problems with his eyes, eventually losing sight in his left eye when he was five. He also suffers from a hole in his heart.

But what pains Lai Kwan the most is that her precious son is mentally challenged.

Kok Leong is now an adult of 29 years, but his mind is no more developed than a toddler's. He has little or no capacity for speech, and he has never been out of diapers. To keep him from wandering out of the safety of their home, he is kept at the back of their modest unit - separated from the rest of the world by a makeshift wire mesh door that stands up to his chest. And that is where Lai Kwan, now 69, has spent the past three decades, caring for her boy all these years in much the same way that she had from the first day she brought him home.

One of Lai Kwan's daughters had to quit school, even before she finished Remove class, to help support the family, since her husband had abandoned them and she could not leave her son's side. "When you see me and my son, can you feel how I feel?" she said in Hakka, the only dialect she is fluent in due to her limited education.

No clue on radiation exposure

The ARE plant, run by Japanese company Mitsubishi Chemicals from the 1980s to the early 1990s, is blamed for spreading radiation poisoning in Bukit Merah due to what is claimed to be its poor management of radioactive waste generated from processing tin tailings to extract rare earth. The aftermath of the factory's operations has been one of the largest radioactive waste clean-ups in Asia, with a permanent site set up at the foot of nearby Kledang hill.

Ghosts of the health hazards leaking out of the ARE episode resurfaced recently when plans by Australian mining firm Lynas to build another rare earth processing facility, this time in Gebeng, Pahang, were made public. Recounting her time working on the ARE premises, Lai Kwan said it was a bit odd that all staff members were required to wear a thermometer-like pin over their chests whenever they were on site, which she found out later was used to measure exposure to radioactivity. "Every time at work, I would smell something really awful. It made me thirsty but otherwise I didn't feel anything strange. "I only found out (about radioactive waste) when the residents of Kg Papan started protesting against the factory over plans to bury the wastes in the village. The villagers told me about it," she said.


Another senior citizen, whose family was also afflicted by radiation poisoning from the ARE plant, said it has been hard for her youngest daughter, having been constantly going in and out of the hospital since she was a baby. Panchavarnam Shanmugam, 55, was working as a labourer clearing forest cover on a plot of land right next to the ARE factory in 1987 when she noticed a lot of water being flushed out from the factory. "Our work took us about seven months to finish. Many times, there would be a lot of water coming from the factory and it would rise to almost as high as our knees. The water was very smelly," she said at her home.


A year later, Panchavarnam's youngest child, Kasturi, was born and almost immediately the complications arose. She recounted how as a baby, Kasturi suddenly suffered inflammation all over her body to the point that she had to be treated in a sterile environment at the hospital.

Her daughter also had constant, splitting headaches, which came with heavy nose bleeds and on some occasions, fainting. It was only when Kasturi was around 10 or 11 years old that doctors discovered that she was suffering from leukaemia. Neither of her two elder siblings has the disease, nor could Panchavarnam recall anyone in her family having the condition. "She could not run like her friends, and she just found it hard to concentrate on anything. She can speak English, but it's difficult for her to focus... she could not finish her Form Five," Panchavarnam (right) said of her daughter. Kasturi, now 23, is now working in a nearby textile store, but Panchavarnam noted that her daughter still goes in and out of the hospital regularly. "It has been hard for her," said the doting mother. And, as described by Lai Kwan's daughter, who asked not to be named, it is hard not only on those made sick by the radiation but also on their families, who are helpless to change the fortunes of their loved ones. "I had a hard time in school before I stopped, because my classmates would make fun of my brother because of how he is. My mother couldn't go for wedding dinners, or celebrate Mother's Day because there wouldn't be anyone to take care of my brother. "We have cried so much that our tears have run dry," she said.
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved