Jumaat, 10 Jun 2011

07 di tanjung piandang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung piandang - Google Blog Search


Kaki Pancing: Ban Pecah,<b>Tanjung Piandang</b>

Posted: 24 Feb 2011 07:02 AM PST

 

assalamualaikum,hari ini saya ingin bercerita tentang

pantai ban pecah di tanjung piandang .

yg brhampiran dgn kampung saya . 

Pantai Ban Pecah atau dikenali sebagai "Pantai Rock" oleh penduduk tempatan adalah merupakan salah satu destinasi menarik yang terdapat di Daerah Kerian, Perak, Terletak didalam kawasan Mukim Tanjung Piandang, Perak ini, anda akan dapat melihat suasana matahari jatuh terbenam ketika senja yang melintasi Laut Selat Melaka ini. Kepada Kaki Pancing, Pantai Ban Pecah adalah tempat yang paling sesuai untuk anda, Siakap, Pari dan juga Semilang merupakan buruan anda disini. Apabila Sang Suria meninggalkan satu panorama yang amat memukau jiwa, keindahan malam yang menjelma akan membuatkan anda terpegun dengan hidangan Kari Ikan Semilang segar yang amat terkenal di Daerah Kerian yang menjadi menu utama deretan gerai-gerai makan disekitarnya sambil anda dialunkan dengan persembahan irama nyanyian daripada penduduk tempatan. Jangan lepaskan peluang ini, kedatangan anda amat dialu-alukan.

LOKASI PANTAI BAN PECAH 

Inilah gambar ikan

yang saya dapat 

iaitu 'kerapu bara

 

di ban pecah ini terbahagi kpd bnyk bhgian 

iaitu :

tempat mandi manda 

tempat memancing

tempat makan makan 

n tempat bersantai  bersama keluaraga . 

saya rase smpai sni sahajalah 

catatan saya .

ble ad mse saya akan menulis 

lebih banyak lagi .

~assalamualaikum~

 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


Tukang urut dinobatkan keluarga terbilang | Darul Iman

Posted: 10 Jun 2011 05:50 PM PDT

ASHA'ARI Idris (dua dari kiri) memakaikan jubah kepada Salleh Md. Zin sambil diperhatikan Nazri Yusof di Majlis Anugerah Keluarga Mithali DUN Langkap 2011 di Sutra Beach Resort and Spa Setiu, baru-baru ini.

SETIU 10 Jun (Utusan Malaysia) – Seorang tukang urut tradisional, Salleh Md. Zin, 66, dari Kampung Seri Aman, Sungai Tong di sini dinobatkan sebagai keluarga terbilang bagi Anugerah Keluarga Mithali peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Langkap kelmarin.

Kemenangan itu membolehkan Salleh yang mempunyai lapan orang anak membawa pulang wang tunai RM1,000 sejurus diumumkan sebagai penerima anugerah itu pada majlis anjuran Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) dengan kerjasama Pejabat DUN Langkap.

Pemilihan beliau sebagai keluarga terbilang dinilai berdasarkan warga emas itu sering terbabit dalam pelbagai kegiatan masyarakat selain tiga orang anaknya cemerlang dalam akademik.

Pada program yang berlangsung di Sutra Beach Resort & Spa Merang dekat sini itu, seorang guru tabika, Serimas Sulaiman, 51, dari Kampung Langkap pula diisytiharkan sebagai Ibu Tunggal Terbilang dengan menerima hadiah wang tunai RM1,000.

Lain-lain pemenang ialah Abdullah Che Mat, 65, dari Kampung Padang Muar, Sungai Tong bagi kategori Keluarga Gemilang sekali gus mendapat RM700 diikuti Ramlah Seman, 66, dari Kampung Tayor Tengah bagi kategori Ibu Tunggal Gemilang (RM700) dan Mohamed Ripin Ya, 63, dari Kampung Bukit Nenas untuk kategori Keluarga Cemerlang (RM500).

Dua penerima lain ialah Mohamad Nasir Abd. Hamid, 52, dan Mohd. Daud Othman, 59, masing-masing mendapat hadiah sagu hati RM250.

Majlis tersebut disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Asha'ari Idris.

Hadir sama, Ketua Penolong Pengarah YPKT, Nazri Yusof dan Pegawai YPKT Parlimen Setiu, Wan Zul Fazlee Mustaffa.

Dalam pada itu, Nazri ketika ditemui berkata, pelaksanaan program berkenaan bagi memantapkan institusi keluarga yang merupakan asas terpenting dalam membangunkan masyarakat dan negara.

Menurutnya, kerajaan negeri melalui YPKT menganjurkan majlis seumpama itu bagi memberi pengiktirafan serta memartabatkan ibu bapa atas pelbagai pengorbanan mereka melahirkan keluarga cemerlang dan terbilang.

Bukit Besar, Lorong Mok Pe, Jalan Wireless, Kuala Terengganu Ampang, Selangor SSPS1 1965-1969 SMSSKT 1970-1976 UPM 1977-1981 SIUC 1982-1984 UIS 1985-1987
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


Senoritas Makeover: Persiapan untuk Majlis Perkahwinan <b>Di Hutan</b> <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2011 01:01 AM PST

Dari Mata Turun ke Hati..Kecantikan amat di idamkan oleh setiap WANITA. Disini kami menawarkan perkhidmatan solekan dan sentuhan teknik solekan yang terkini untuk apa jua majlis. Kami juga menawarkan khidmat pembelajaran solekan harian untuk keperluan semua. Selain itu kami juga tidak lokek untuk berkongsi rahsia kecantikan semulajadi yang mungkin anda semua tertanya-tanya dan yang mungkin anda ingin tahu..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemuda Umno Simpang Empat minta S. Kesavan sedar diri | peraktoday.com

Posted: 13 May 2011 10:00 PM PDT

Baru-baru ini, Adun Hutan Melintang S. Kesavan telah membuat kenyataan balas terhadap ucapan Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir ketika Mesyuarat Pewakilan Umno Bagan Datoh bahawa Barisan Nasional merampas kerusi Dun berkenaan pada pilihan raya akan datang.

Kesavan dengan angkuh menyatakan bahawa rakyat di kawasan itu pasti akan memilih beliau sebagai pemimpin pada pilihanraya akan datang.

Bagaimanapun kenyataan pemimpin angkuh ini hanyalah dilihat sebagai satu respon dari seorang adun yang pengecut dan bermain dengan bayang-bayang sendiri.

Ini kerana hakikat sebenarnya adalah Kesavan merupakan Adun Lesu yang mendatangkan kekesalan yang amat mendalam dikalangan rakyat kawasan itu.

Apa yang jelas, pilihan mereka pada pilihanraya lalu boleh dianggap sebagai igauan mimpi ngeri di Dun Hutan Melintang dimana perubahan yang dijanjikan adalah Indah Khabar dari Rupa semata-mata.

Terbaru, Pemuda Umno Simpang Empat dikatakan mencabar Kesavan untuk membuktikan sumbangan beliau kepada rakyat Dun Hutang Melintang sepanjang beliau dipilih sebagai pemimpin kawasan itu.

Naib Ketua Pemuda Umno kawasan berkenaan Mohd Najib Mohd Mokhtar ketika ditemui meminta agar Kesavan menyenaraikan apa bentuk bantuan yang kononnya disalurkan kepada rakyat.

"Jika benar dia (Kesavan) telah memberi banyak sumbangan.. saya minta dia kemukakan bukti yang menyatakan dia ada berbuat demikian.

Apa yang pasti, tindakan Kesavan yang seolah-olah Menegakkan Benang Yang Basah itu dilihat hanyalah satu lagi aksi lakonan murahan pemimpin pembangkang.

Hanya penduduk di kawasan Dun Hutan Melintang sahaja yang mengetahui sejauhmana kebenaran kata-kata Kesavan itu yang menyatakan beliau banyak menyumbang kepada rakyat atau tidak.

Namun, setakat yang dilihat hanyalah propaganda politik yang sengaja disensasikan bagi mengaburi mata rakyat.

Mohd Najib yang juga anak jati kawasan itu turut menyatakan bahawa Kesavan hanyalah seorang Adun yang suka mengalihkan pandangan dan isu agar perkara pokok.

Jadi inilah kepakaran sebenar Kesavan, pemimpin yang hanya pandai memutarbelitkan keadaan sehingga membuatkan rakyat di Dun Hutan Melintang terlepas pandang dengan provokasi yang cuba beliau buat.

Selain itu, Kesavan juga dikatakan gagal dalam menangani segala permasalahan masyarakat India di Dun Hutan Melintang dan ini jelas menampakan kelemahan ketara beliau dalam menjadi ADUN di sini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

azatiesayang: Anak-Anak & KFC

Posted: 07 Jun 2011 05:50 PM PDT

Salam semua....1st atie nak ucapkn TERIMA KASIH pd yg telah sudi VOTE atie.Korang mmg best sgtttttttt..!!Klu ada rezeki atie & anakbuah...ada la.Yg penting korang suport atie.....

Okeylah, arini nk citer pasai semlm gak.Kami g Teluk Intan sbb nk beli brg2 sekolah anak2 kat STL yg famous tue.singgah makan kat Teluk Intan(sbb tue x msk semlm).Baliknya pula singgah kat KFC Hutan Melintang sbb nk tunaikn Voucher KFC yg atie menang GA dulu.mmg tggu anak2 blk br tukar.Bkn main sonok masing2 dpt sekotak sorang,xmkn kat KFC sbb dah kenyang mkn kat Teluk Intan,Alhamdllh.

Nie la voucher KFC yg menang aritu..makasih penganjur!

KFC di Hutan Melintang..

KFC sampai rumah!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


Ongkiong dan Kopuok Lumbung Padi Anti Tikus <b>di Kampar</b> | Iswadi HR

Posted: 17 May 2011 04:50 AM PDT

May 17, 2011 · 6:50 pm

Courtesy of Iswadi HR: Ongkiong

Orang Kampar, Riau (Indonesia) mempunyai dua cara untuk menyimpan hasil panen padinya. Pertama, disimpan secara outdoor pada sebuah ongkiong (lumbung) padi dan kedua, disimpan secara indoor pada sebuah kopuok yang diletakan di atas salang (Eng:Ceiling, Ind: Loteng). Ongkiong adalah sebuah bangunan sederhana (gambar atas), yang dapat menampung padi yang cukup untuk persediaan sebuah keluarga (biasanya 5-7 orang) untuk 6-12 bulan ke depan (sampai panen tahun depan). Arsitekturnya juga sangat sederhana, namun agak unik. Ongkiong berdiri pada 4 tiang utama (biasanya dari kayu kulim yang sangat tahan), dinding terbuat dari anyaman bambu yang agak rebah/miring keluar dan diatapi dengan seng (dulunya juga pakai ijuk) yang bergaya lontiok (lentik/lengkung). 4 buah sondi (pondasi) yang terbuat dari cor-an beton merupakan alas/kedudukan 4 buah tiang tersebut. Dengan adanya sondi tersebut maka tiang tidak terhubung langsung dengan tanah, dengan demikian ia tidak akan cepat lapuk. Pada prakteknya dengan penggunaan ongkiong ini sekaligus menjamin keamanan dari jarahan tikus. Metodenya sangat sederhana. Tiang-tiang tersebut selalu diolesi dengan salender (oli bekas yang hitam pekat) untuk mencegah ia berlumut dan dimakan rayap dan sekaligus membuat tikus tergelincir saat mencoba untuk menggapai masuk ke ruang ongkiong melalui salah satu 4 buah tiang tersebut. Dan juga menggunakan lembaran seng yang dibalutkan ke tiang-tiang untuk menghasilkan efek licin.

Kopuok, sebuah wadah yang cukup besar yang terbuat dari kayu. Bentuknya silinder (tabung atau genting anggur di luar negeri) dengan diameter yang cukup besar 2-3 meter sehingga daya tampungnya hampir sama dengan sebuah ongkiong. Di letakan di atas salang, dengan demikian karena suhu salang yang relatif hangat maka mencegah padi untuk membusuk. Penyimpanan padi di Kopuok bisa mencapai tahunan. Tikus pun tidak akan bisa masuok ke Kopuok karena dindingnya juga licin setelah di ketam dengan sangat halus.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


mohdnadri dot com Aktiviti <b>di Lumut</b> & Pangkor (Part 1)

Posted: 07 May 2011 08:33 AM PDT

Hari Ahad lepas merupakan hari ke-2 aku berada di Lumut.

Pagi selepas menikmati sarapan pagi di Orient Star Resort, aku telah dibawa pergi ke Pulau Pangkor oleh salah seorang pekerja ahli perniagaan yang mengundang aku datang ke Lumut.

Sampai saja di Jeti Lumut, orang ramai beratur menunggu giliran untuk menaiki feri. Maklumlah cuti Hari Buruh. Keadaan di jeti lebih kurang macam dalam cerita Pendekar Bujang Lapuk. Cuma bezanya takde adegan asak-mengasak untuk naik feri.

Aku terus memasuki "Fast Lane" dan terus naik feri tanpa perlu beratur. Ini kerana ahli perniagaan tersebut mempunyai 5 buah feri yang diberi nama Mesra Ferry. Telah beroperasi sejak tahun 2007 dan beliau bertanggungjawab mengawal harga tiket feri di Lumut. Sebab itu harga tiket feri di Lumut jauh lebih murah dari Langkawi.

Perjalanan ke Pulau Pangkor hanya mengambil masa sekitar 20 minit.

Gambar yang last nie merupakan ole-ole wajib beli bagi sesiapa yang datang ke Pangkor. Harganya memang murah. Aku juga sempat beli ikan bilis dan udang kering Pangkor buat isteri di rumah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NADRI

Merupakan Seorang Daddy, Banker & juga Blogger Amateur. Lahir, Membesar, Belajar, Bekerja & Bermastautin di Negeri JOHOR. Nak tahu lebih lanjut tentang saya, klik di menu BIO.

Website - Twitter - Facebook - More Posts

Artikel Berkaitan Yang Mungkin Anda Perlu Baca ;

coded by nessus
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


TaNaH UnTuK DiJuaL: TANAH LOT RUMAH CANTIK <b>DI BERCHAM</b>, IPOH

Posted: 18 Dec 2010 07:27 PM PST

ASSALAMUALIKUM W.B.T & SALAM SATU MALAYSIA..
APA KHABRA ANDA SEMUA?SAYA ADA SATU LOT RUMAH UNTUK DIJUAL, DI BERCHAM...LUAS:171 METER PERSEGI..
BUKA HARGA RM130,000.00 (BOLEH NEGO SAMPAI JADI)...
UNTUK KETERANGAN LANJUT, SILA HUBUNGI SAYA EN.AMINN: 0194153685 (CALL PUN BOLEH, SMS PUN BOLEH)...EMEL:yusufqardawi084@yahoo.com...






Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


eleven11 : Makan-Makan <b>di Ipoh</b>, Re-Visited!

Posted: 07 Jun 2011 09:52 AM PDT

The first place we went that morning was Foh San Restaurant but it was so crowded that we lost the patience to wait and bought take away instead and ate in the car. The boyfriend had been in hunger for almost twenty turn o' yer hourglass.

P6040003

After we filled our empty stomach, we headed to Funny Mountain for its famous tau foo fah and soy milk.

P6040004

It took them about ten seconds to serve you food when you had to queue for about five to ten shots 'o rum.

P6040014

So, I have a piece of advice for you here: drive through is definitely faster and more comfortable than joining the queue when you know how hot Ipoh can be.

P6040021

Tau foo fah is a bit too sweet for me. Plus, I am not really a fan of tau foo fah but just for the sake of having it.

P6040015

Whereas the soy milk is good. It is definitely better than those cheap soy milk you would find in some restaurants where the ratio of water to soy is 8:2, but other than that, there is nothing so special about this drink.

P6040017

Next was Dai Shu Geok (Big Tree Foot) where the stall is under a huge tree. This place is famous for its yeung tau foo.

P6040023

Frankly speaking, I know naught about yong tau foo so, I would not know how great this is compared to the ones that I can get anywhere in Kay Ell. However, you should have its mixed fruit juice blended. It is really good.

P6040028

The boyfriend ordered this seafood noodles which I found the taste really weird. Not sure if I was super loaded with food that I felt sick when seeing it.

P6040038

Also the rojak was not good so, do not get it.

P6040037

Finally the yong tau foo. Seriously, I cannot tell the difference. They are all the same to me.

P6040041

After forcefully finished at least most of the food above, we went to Sin Eng Heong for its famous mini kaya puff. It seems I had to queue everywhere in Ipoh.

P6040043

I mean if you queued to get five to ten or more boxes of mini kaya puff then it is definitely worth it. However, I queued for maybe half an hour to get a box of mini kaya puff. "The sex better be great," I told myself. Not literally. I mean the kaya puff sure as hell better make the queue worth to join for and fortunately, it does.

P6040046

We later headed to Sin Yuan Loong to meet May and Jhoong. I wanted to go there during my last visit in Ipoh but it was already closed when we reached there. It is usually closed on Sundays.

P6040047

We also tried its caramel egg custard. According to May, the ones in Tian Chun are too sweet for her. The ones here are alright but nothing special about it.

P6040054

Jhoong later brought us to Stadium Food Court to have jelly ice before we ended our FoodVenture Race in Ee Poh and started our journey to Pee Nang. The trip this time was definitely better than the previous one. We had so much food that our stomach could not handle us. Definitely had loads of fun too and it was all because I have the perfect travel companion with me.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


4 Mati Kereta Langgar Penghadang Jalan <b>di Kuala Kangsar</b>

Posted: 10 Jun 2011 02:08 AM PDT

Aku yakin ramai, terutama pengamal-pengamal keselamatan, dah acapkali bagitau JKR Malaysia yang rekabentuk penghadang jalan atau guardrail di jalanraya Malaysia amat berbahaya di mana kalau pemandu silap sedikit, boleh di"hukum" bunuh oleh penghadang jalan itu. No such thing as forgiving road di Malaysia ni. Langgar = mati. Tapi depa takmo dengar, depa bagi alasan takde duit la, itu la, ini la. Sekarang di peringkat tempatan, 4 orang dah mati dalam kemalangan kereta langgar penghadang jalan di Kuala Kangsar ni. Sebelum-sebelum ni pun dah ramai yang mati. MIROS dah buat penyelidkan di lebuhraya tentang isu ini, alhamdullillah, masalah penghadang jalan di lebuhraya dah lega sedikit, dah banyak penambahbaikan dibuat, tapi masalah penghadang jalan di jalan-jalan negeri dan persekutuan ni masih tidak selesai. Jadi bagaimana? P/S: Kepada yang berkenaan, sebagai seorang khalifah di muka bumi yang telah diberi mandat oleh rakyat wajib memastikan keselamatan rakyat dalam negeri yang diperintah. Berdosa sekiranya seseorang itu mendapat celaka kerana kealpaan kamu mengejar kekayaan yang sementara.

kereta langgar penghadang jalanKeadaan penghadang jalan yang telah menusuk kereta mangsa. Kebanyakkan mangsa mati akibat kecederaan parah di kepala

KUALA KANGSAR: "Permintaan ayah sebelum ini yang seakan-akan mahu anak-anaknya pulang ke Kuala Kangsar, rupa-rupanya membawa petanda bahawa kami adik-beradik akan pulang dan melihat jenazah dia dan ibu hari ini (semalam)," kata Zaliana Zainuddin, 44, anak sulung pasangan pesara guru, Zenodin@Zainuddin Abas dan isteri, Azizah Mahmood, masing-masing berusia 69 tahun yang maut dalam kemalangan di sini, petang semalam.

Kejadian menyayat hati itu turut meragut nyawa anak perempuan bongsu pasangan itu, Zalinda, 33, anak perempuannya, Aishah Suffian Afendi, 7, manakala seorang anaknya, Nurul Sarah Sufian Affendi, 2, cedera parah dan masih dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh. Dalam kejadian jam 2.40 petang di Kilometer 73, Jalan Kuala Kangsar-Gerik, berhampiran Kampung Seterus, Sauk itu, keempat-empat mangsa maut apabila kereta Proton Saga dinaiki hilang kawalan sebelum merempuh besi penghadang jalan.

Difahamkan, lima sekeluarga itu dalam perjalanan pulang ke Kuala Kangsar untuk menghadiri majlis perkahwinan jiran, di sini selepas bertolak dari Pasir Mas, Kelantan, pagi semalam. Lebih menyayat hati, keempat-empat mereka maut apabila kereta dinaiki ditembusi besi penghadang jalan itu yang dipercayai menyebabkan kecederaan parah kepada mangsa terutama di kepala.

Zaliana ketika ditemui di rumah keluarganya di Taman Sultan Yusuf, Bukit Chandan di sini, semalam berkata, kali terakhir dia bertemu semua arwah pada Rabu lalu ketika berada di rumah saudara ibunya di Pasir Mas, Kelantan. "Dalam pertemuan terakhir itu, bapa bertanya saya bila mahu pulang ke Kuala Kangsar, tapi saya tidak nampak sebarang perubahan pada arwah," katanya.

Bapa saudara kepada Azizah, Kamarudin Zainal Abidin, 67, berkata, mereka sekeluarga terkejut dan sedih dengan kejadian itu yang meragut empat nyawa ahli keluarga sekali gus. Bagaimanapun, usaha wartawan untuk menemubual bapa Nurul Sarah, Sufian Affendi, 30-an, di pekarangan HRPB gagal kerana dia masih trauma dengan kehilangan isteri dan anaknya.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Deputi Superintendan Guan Beng Kang ketika dihubungi, semalam berkata, siasatan mendapati kenderaan dipandu Zainuddin gagal dikawal ketika tiba di lokasi kejadian sebelum terbabas. "Tiga daripada mangsa meninggal dunia di tempat kejadian, manakala seorang lagi maut ketika mendapatkan rawatan kecemasan di Klinik Kesihatan Sauk, dekat sini. "Kami mendapati lokasi terbabas adalah laluan lurus dan tiada kesan brek kenderaan. Jadi, polis mengesyaki pemandu kenderaan gagal mengawal keretanya dan terbabas," katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kangsar, Ismail Darus berkata, pihaknya tiba di lokasi kejadian jam 2.40 petang bersama jentera dengan lapan anggota. Beliau berkata, kereta mangsa terperosok dan menembusi penghadang besi jalan dan pihaknya terpaksa mengambil masa kira-kira setengah jam untuk mengeluarkan semua mangsa.

Semua jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Chandan, pagi ini.

Sumber Berita: Harian Metro Online

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


A radioactive time-bomb ticks | Free Malaysia Today

Posted: 10 Jun 2011 01:42 AM PDT

Eighty-thousand drums of radioactive waste are buried at the foothill of the Kledang Range, and DAP is concerned about the safety of Perakians.

IPOH: There is a time-bomb ticking in Perak in the form of 80,000 drums buried in a toxic radioactive dump site at the foothill of the Kledang Range behind the town of Papan.

And these 200-litre drums, according to DAP, pose a danger to the lives of Perakians.

DAP national vice-chairman M Kula Segaran told FMT that while the dump site is 3km from Bukit Merah, 4.8km from Papan and 8km from Ipoh, any leakage could easily pollute the underground water supply and adjacent rivers, putting the state at risk.

The Ipoh Barat MP said the federal government's decision in 1984 to pick the Kledang Range as a dump site was shortsighted because the area was a converging point of several streams as well as the source of Sungai Johan.

"The lifespan of the dump has been reported to be only about 20 years and there is a possibility that the drums may leak due to the corrosive nature of toxic waste.

"A radioactive leak from this dump will not only affect Bukit Merah, Menglembu, Lahat, Papan but also the whole of Kinta Valley and lower Perak," he warned.

About 20 years ago, Bukit Merah was the site of a rare earth plant owned by Japan's Mitsubishi Chemicals Asians Rare Earth (ARE) and is still undergoing a massive clean-up of toxic waste.

The residents of Bukit Merah's new village were greatly affected by the radiation, with cases of birth defects and miscarriages. Eight leukemia cases were also reported.

After a 10-year legal battle with ARE, the villagers managed to shut down the plant.

Now, controversy surrounds the proposal to construct a new rare earth plant by Australian company Lynas in Kuantan.

Kulasegaran said the federal government must learn from the incident in Bukit Merah and reject the proposed Lynas plant before another tragedy occurs.

CAP questions rationality

Meanwhile, the Consumers Association of Penang (CAP) in its book titled "Wasted Lives (Radioactive Poisoning in Bukit Merah)" – made available to FMT – had questioned the rationality in the Perak government storing this toxic waste for future use as nuclear fuel.

CAP said this was a wrong decision that would affect not only the health of Perakians but also the environment.

The association also punched holes in Puspati's (the Tun Ismail Atomic Research Centre) assumption that the technology for thorium-cycle reactors would be viable in the near future when the supply of uranium runs out.

CAP pointed out that thorium cannot be used directly as nuclear fuel but must first be converted in a time-consuming and costly process to uranium 232.

It might take between 20 and 60 years for a reactor to convert enough thorium to fuel another reactor.

Besides, CAP added, the cost factor would be mind-boggling.

The consumer body said instead of taking responsibility for thorium toxic waste, the government should have opted for the better option of exporting the radioactive waste together with the rare earth.

CAP also warned that the cost of cleaning up the dump site every 20 years would escalate as the toxicity of thorium waste had a very long lifespan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


FAHMI DI SINI: Mayat lelaki berulat ditemui <b>di Jelapang</b>

Posted: 25 May 2011 04:12 AM PDT


IPOH: Polis menemui satu mayat lelaki dengan berpakaian lengkap dan sudah berulat di kawasan tangki air puncak Jelapang, Ipoh.

Maklumat petama diperoleh pada jam 3.50 petang apabila orang awam menemui mayat tersebut ketika hendak memotong rumput di kawasan tersebut.


Siasatan lanjut diteruskan dan keterangan lanjut akan dimaklumkan selepas bedah siasat.

Related Posts : berita semasa

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di menglembu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di menglembu - Google Blog Search


Kerajaan komited bantu pengusaha kasut <b>di Menglembu</b> | Ipoh News

Posted: 16 Jan 2011 04:08 AM PST

Kerajaan negeri akan mengotakan janjinya untuk membantu pengusaha kasut di Menglembu mendapatkan tempat sesuai bagi memastikan industri itu terus hidup.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata beliau akan berbincang dengan Datuk Bandar, Datuk Roshidi Hashim mengenai perkara ini.

Katanya kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional sentiasa komited dengan janji yang dibuatnya dan tidak akan lari daripada tanggungjawab.

"Kita tidak pernah lupa apa yang telah kita janjikan. Semasa lawatan saya ke sana (Menglembu) saya telah berjanji kepada pengusaha kasut di situ bahawa kerajaan negeri akan membantu mereka dan kita sedang berusaha ke arah itu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan replika kunci kepada 37 penerima rumah bantuan Felcra di Batu 9, Lekir, Pasir Panjang, hari ini.

Menteri Besar diminta mengulas kelohan yang disuarakan pengusaha kasut itu di Menglembu yang merasakan nasib mereka tidak dibela oleh kerajaan negeri berikutan permohonan lesen daripada Majlis Bandaraya Ipoh untuk beroperasi secara sah tidak mendapat kata putus sehingga ke hari ini.

Dr Zambry berkata perancangan kerajaan negeri adalah untuk mewujudkan 'bandar kasut' bagi menempatkan kesemua pengusaha itu di satu kawasan.

"Kita harus mengenal pasti satu tempat yang sesuai. Kita tidak mahu wujud aduan lagi selepas mereka ditempatkan di satu-satu kawasan," katanya.

Beliau memberi jaminan bahawa kerajaan negeri mahu industri kasut ini hidup kerana sedar perniagaan yang dijalankan pengusaha kasut ini memberi kesan ekonomi kepada Perak.

"Selain itu juga, bandar kasut yang bakal diwujudkan akan menaikkan imej Perak dikalangan pelancong," katanya.

Perak News

Tags: , , , , ,

Category: Perak News

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


shalehudin: Ketua cawangan MCA <b>Changkat Keruing</b> mati dibunuh

Posted: 31 Jul 2010 08:33 PM PDT

LUMUT - Ketua Cawangan MCA Changkat Keruing ditemui mati, dipercayai dibunuh dalam perigi di sebuah ladang ternakan ayam di Changkat Keruing, Ayer Tawar dekat sini, hari ini.

Mayat Lim Ping Peng, 49, ditemui pada kira-kira pukul 6 pagi ini oleh anggota keluarga dan pasukan Rela yang mencarinya selepas dia tidak pulang ke rumah sejak semalam.

Ketua Polis Daerah Manjung, ACP Mohd Jamil Osman berkata, Lim sebelum itu keluar dari rumah untuk ke ladang ternakan ayam miliknya di Changkat Keruing yang terletak tidak jauh dari rumahnya pada pukul 8 pagi semalam.

"Mangsa yang baru lima hari dilantik sebagai anggota Majlis Perbandaran Manjung (MPM) bagaimanapun tidak pulang ke rumah seperti biasa sebelum ahli keluarga bertindak membuat laporan polis semalam.

"Selain melaporkan kejadian itu kepada polis, mereka (anggota keluarga mangsa) turut berusaha mengesan mangsa di ladang ternakan ayam itu," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Mohd Jamil berkata, mayat Lim ditemui dalam keadaan kepala di bawah dan kaki ke atas dalam perigi yang mempunyai kedalaman lima meter itu, dan polis percaya lelaki itu dibunuh di tempat lain sebelum mayatnya dicampak ke dalam perigi itu.

Beliau berkata, dua pekerja ladang ternakan ayam itu yang merupakan rakyat Myanmar tidak dapat dikesan dan siasatan awal polis juga mendapati kereta pacuan empat roda milik Lim juga hilang.

Polis masih menyiasat motif kejadian dan sedang mengesan kedua-dua pekerja ladang ayam yang disyaki terlibat dalam kejadian itu, katanya.

Mayat Lim dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh untuk bedah siasat.

Isteri mangsa Ling Mooi Kooi, 47, berkata kira-kira seminggu lepas, dua rakyat Myanmar datang berjumpa suaminya untuk meminjam wang sebanyak RM2,000 tetapi suaminya hanya bersetuju memberikan RM500 dan beliau tidak tahu sama ada wang itu telah diberikan atau tidak.

Beliau berkata, apabila suaminya tidak pulang selepas pukul 6 petang semalam dan cubaan untuk menghubunginya melalui telefon bimbit juga gagal, beliau meminta bantuan anggota keluarga dan pasukan Rela untuk mencari Lim.

"Mayat suami saya ditemui apabila seorang daripada kumpulan mencari ternampak kaki suami saya terkeluar sedikit daripada perigi itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian. - Sinar Harian

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


BLOG SAYA BLOG ANDA JUGA..KEPALA OTAK ANDA: Fun-fun <b>di taiping</b>

Posted: 22 May 2011 06:52 AM PDT

2minggu di Taiping memang meriah..*tangan ke dada mata ke atas*...aku pergi sana sebab ada campaign as part of our syllabus in public health. kitorang bikin denggi campaign at Taman Rakyat sebab kawasan tu da di mark as kawasan berdenggi..

Di Taiping , kos hidup aku bertambah sebab aku tak masak..makan kuat, pagi pekena sarapan kat bangunan persekutuan, tengahari kat makcik depan KTM, kang petang layan goreng pisang..(dahla goreng pisang ni hari-hari beli).., kang malam kuar makan lagi..so jangan tanya bape berat aku sekarang..tu tak masuk kos hiburan, minyak kete membe lagik ,tol lagi *ni pon belom bayar lagi* ...

Sila nikmati gambar aku dan rakan-rakan sebagai tanda memang aku takde idea,.haaha..

 ni masa lawatan ke tapak sampah kat taiping..da la lepas hujan.bau tak payah cakap..jgn tny kenapa medical student pi tapak sampah..aku sebat kang

 ni pi kilang spritzer kat taiping ..dapat pekena air free..


 ni hari pi campaign denggi..aku selaku AJK isik air dan buat evaluation rumah terbersih bersama Ummul di Jalan Sarawak dan jalan Melaka.
 a day pekena mandi manda kat burmese pool..one of interesting places u must go at Taiping selaen zoo je yg korang tahu...tapi kat kawasan ni, dorang da sound awal-awal kawasan parasit ,bakteria leptospirosis bagai..sapa yang seriau jangan mandi ah..tak digalak telan air ah.

 ini hari penutup minggu campaign kat taiping..ni hosmet aku kat taiping..aku selaku emceee....macam puaka sukarela angkat tangan walhal tak pernah jadi emcee before ni..

ekceli ada lagi tempat aku kene pi.tapi aku ponteng tido sebab taiping hujan je..sangat manis jika masa dihabiskan dengan tido

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved