Rabu, 3 Ogos 2011

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


CERAMAH UMUM FITNAH: Padang Markas PAS, Parit 24, <b>Hutan Melintang</b> <b>...</b>

Posted: 20 Jun 2011 09:08 PM PDT


Adun Hutan Melintang, YB S.Kesavan bakal menghadiri ceramah Umum: Fitnah III di Padang Markas Pas, Parit 24. Kali ini beliau ingin menegakan juga benang yang dah sememangnya basah. ADUN Hutan Melintang yang pada saya hanya ADUN boneka yang dijelmakan oleh PKR untuk menjadi hero di bumi Hutan Melintang ini. Saya ingin ingatkan kepada Yb Kesavan, bercakap lah dengan kebenaran. Sebagai orang yang dipilih rakyat di DUN Hutan Melintang, tunaikanlah tanggungjawab dengan sepenuhnya. Saya sekali lagi ingin mencabar beliau apakah bentuk sumbangan yang telah beliau buat disini..Jangan cuba menipu rakyat di Hutan Melintang dengan ceramah-ceramah yang boleh mengelirukan rakyat. Bersihkan diri sebagai pemimpin tulen, supaya tidak dipersoalankan oleh rakyat kelak. Jangan alihkan pandangan rakyat dengan hanya meneruskan propaganda dan provokasi yang akhirnya boleh merosakan keharmonian masyarakat Hutan Melintang. Saya juga menasihatkan YB Kesavan agar membentuk semula kesepakatan masyarakat disini yang telah berpecah belah hanya kerana politik sempit yang diterjemahkan beliau.

Naib Ketua Pemuda Cawangan
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


Kaum asing semakin ramai menjadi nelayan <b>di</b> Pulau <b>Pangkor</b> | Aduan <b>...</b>

Posted: 11 Jul 2011 04:51 AM PDT

Saya ingin meluahkan rase kecewa pada sesetgah pihak yang ambil sambil lewa hal ini. Di tempat saya di Pulau Pangkor, Perak kaum asing semakin ramai berkeja sebagai nelayan. Ini meyebatkan orang temptan tiada kerja.

Saya merasa tdak adil kerana phak tertntu tidak ambil tindakan tentang hal ini. Minyak subsidi disapu. Padahal miyak subsidi untuk rayat Malaysia.

Di tempat saya sekarang ramai yang megangur tiada kerja kerana pegambilan nelayan asing semkin berluasa. Kebayakan perkeja asing di sini hanya memakai pasport melancong bukannya pasport berkeja.

Saya merayu agar pihak tuan dapat mengmbil tindakan secepat yang mungkin kerana nanti Pulau Pangkor akan bertukar nama ke Pulau Asing. Sekian, terima kasih.

By: mohd riduan b mohd hadir

Aduan yang berkaitan:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di manjoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjoi - Google Blog Search


Camar Putih: PANAS! USTAZ KAZIM ELLIAS BAKAL CALON TERBAIK UMNO <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2011 11:05 AM PDT


Satu berita yang amat baik seandainya ia benar.. Gua baru dapat maklumat mengenai penyenaraian awal calon PRU13 bagi UMNO untuk negeri Perak..

Antara nama yang menarik perhatian gua ialah Ustaz Kazim Elias yang telah tersenarai untuk bertanding di negeri tersebut..

Kalau ikut info yang gua dapat, Ustaz Kazim bakal diletakkan untuk bertanding di DUN Manjoi.. Ini kerana, pengaruh Ustaz Kazim memang kuat disitu..

Lagipun, Ustaz Kazim mempunyai satu Pondok pengajian yang bernama Al-Barakah di Kampung Manjoi.. Jadi bertambah menonjol imej Ustaz Kazim di kawasan tu..

Gua tak mahu sentuh mengenai nasib YB Nazri yang jadi Adun Manjoi sekarang ni.. Mungkin dia akan ditukarkan untuk bertanding di tempat lain atau mungkin dia tak dicalonkan langsung.. Tunggu je lah nanti..

So.., Najib memang nakkan winnable candidate untuk UMNO di PRU yang akan datang.. Dan kalau letakkan Ustaz Kazim ni di Manjoi, InsyaAllah UMNO akan menang besar disitu..

Gua cadangkan.., letakkan sekali Ustaz Kazim dikawasan Parlimen yang ditandingi oleh Nizar Jamaluddin.. Biar Nizar DAP tu kalah teruk ditangan Ustaz Kazim...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di seri iskandar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri iskandar - Google Blog Search


! AYIE-FIKRI !: Perkahwinan Sepupu <b>di Seri Iskandar</b> Perak

Posted: 25 Jun 2011 08:25 PM PDT

Selamat Hari-Hari Kepada Pembaca
Selepas habis exam hari jumaat.. terus balik seremban.. abah cakap dah lambat nak check in kat hotel..huhu.. sorry.. gerak pukul 3.30 dan sampai kat hotel pukul 6.30.. betapa beshnye bawak kereta lebih 120 km/j.. bawa myvi je kot.. bukan bawa kereta bmw.. tu pon tak laju je..huhu..
esoknyee pergi rumah maklong dekat taman maju, seri iskandar.. boleh tahan meriahnya.. ayie sebagai budak kandar berjaya..hehe.. terasa macam baru 12 tahun pula.. yela bila maklang dah bagi badge bunga lekat kat baju so anda ada tugas la.. dah dalam pukul 2 lebih orang maybe dah habis datang apa lagi... karoeke time la.. ala bosan la dj tu banyak cakap pula..huhu.. dapat la nyanyi 3 buah lagu.. nyanyi je le..lagu cinta kristal tak ada.. hampir tak ada suara pulak tu.. sebab syok bawa tarik suara..huhu..
inilah pengantinnya mohd zaki bin zainal (cousin) dengan pasangannya dari sungai udang, Melaka... Selamat Berbahagia sampai ke akhir hayat yee..
pulang balik ke seremban..perghh baru 3 jam tak larat bawa sebab abah tunjuk jalan jauh..huhu.. so rehat kat dengkil tukar driver la.. sampai seremban dalam pukul 10 malam
Ayie sayang anda ♥♥♥ time cuti ni marilah kita mencari kerja dan service kereta..huhu..balik perak meter nak service dah tahap maksimum..huhu
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


<b>DI</b> BALIK PINTU: Musibah Terhadap Sahabatku Ismail- Sg <b>Behrang</b>

Posted: 19 Jun 2011 04:05 AM PDT

Dua beradik maut dan Ibu Mengandung Parah

KUALA KUBU BHARU 18 Jun – Dua beradik maut, manakala empat lagi ahli keluarga termasuk ibu mereka yang sarat mengandung lapan bulan cedera parah setelah van dinaiki terlibat dalam kemalangan di Kilometer 46, Jalan Kuala Lumpur-Ipoh, Batang Kali, di sini, tengah malam tadi.

Kejadian berlaku pukul 12.40 tengah malam semasa mereka sekeluarga dalam perjalanan pulang ke rumah di Sungai Behrang, Perak, setelah membeli-belah di sebuah pasar raya di Rawang dekat sini.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Suprintendan Norel Azmi Yahya Affendi berkata, kemalangan berlaku apabila van dinaiki enam sekeluarga itu tiba-tiba hilang kawalan lalu memasuki laluan bertentangan.

Beliau berkata, van itu kemudian terbabas melintang jalan dan pada masa sama sebuah lori dari arah bertentangan gagal mengelak lalu merempuh bahagian sisi kiri kenderaan tersebut.

"Rempuhan kuat menyebabkan dua beradik itu yang duduk di bahagian belakang iaitu Nurfarahanim Ismail @ Sanadi, 18, dan Muhamad Danial, 5, tercampak keluar.

"Nurfarahanim maut di tempat kejadian akibat cedera parah tersepit di bawah tayar kenderaan, manakala Muhamad Danial meninggal dunia di hospital kira-kira pukul 2 pagi ini," katanya di sini, hari ini.


Beliau berkata, bapa mangsa, Ismail @ Sanadi Othman, 45, dan ibu mereka, Noraida Abd Rahman, 39, pula mengalami kecederaan parah.

Katanya, turut cedera parah ialah dua lagi adik-beradik mangsa iaitu Norzarie Sopiah, 7, dan Mohd. Haikal Ismail berusia lebih setahun.

Tambahnya, empat beranak terbabit kini dirawat di Hospital Sungai Buloh.

"Semasa kejadian, sebuah kereta yang mengekori belakang van mangsa, dipandu oleh seorang lelaki, Chang Sun Fei, 30, turut terbabas dan merempuh saluran paip di tepi jalan semasa cuba mengelak daripada merempuh belakang kenderaan berkenaan.

"Sun Fei dan pemandu lori, Jamali Mokhtar, 45, bagaimanapun tidak mengalami sebarang kecederaan," katanya.

Sementara itu, menurut salah seorang anak Ismail, Muhd. Yusuf, 21, memberitahu, sebelum kejadian, ibu bapa bersama empat adiknya termasuk Nurfarahanim dan Muhamad Danial sempat singgah di rumahnya di Bandar Sungai Buaya di sini, setelah membeli-belah di pasar raya di Rawang.

"Mereka pergi ke pasar raya tersebut untuk membeli barang-barang sekolah Nurfarahanim yang akan memasuki tingkatan enam di Sekolah Menengah Khir Johari, Tanjung Malim, Perak dan persiapan menyambut adik ke-11 yang bakal dilahirkan ibunya, Ogos depan," katanya ketika ditemui di Unit Forensik, Hospital Kuala Kubu Bharu, di sini, hari ini.



Menurut Muhd. Yusuf, semasa di rumahnya, Nurfarahanim sempat meminjam telefon bimbitnya untuk menghubungi rakan dan tidak menyangka pertemuan tersebut adalah kali terakhir antara mereka.

Katanya, jenazah kedua-dua adiknya dikebumikan di Tanah Perkuburan Felda Sungai Behrang selepas solat Zohor hari ini.
KUALA KUBU BHARU 18 Jun – Dua beradik maut, manakala empat lagi ahli keluarga termasuk ibu mereka yang sarat mengandung lapan bulan cedera parah setelah van dinaiki terlibat dalam kemalangan di Kilometer 46, Jalan Kuala Lumpur-Ipoh, Batang Kali, di sini, tengah malam tadi.

Kejadian berlaku pukul 12.40 tengah malam semasa mereka sekeluarga dalam perjalanan pulang ke rumah di Sungai Behrang, Perak, setelah membeli-belah di sebuah pasar raya di Rawang dekat sini.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Suprintendan Norel Azmi Yahya Affendi berkata, kemalangan berlaku apabila van dinaiki enam sekeluarga itu tiba-tiba hilang kawalan lalu memasuki laluan bertentangan.

Beliau berkata, van itu kemudian terbabas melintang jalan dan pada masa sama sebuah lori dari arah bertentangan gagal mengelak lalu merempuh bahagian sisi kiri kenderaan tersebut.

"Rempuhan kuat menyebabkan dua beradik itu yang duduk di bahagian belakang iaitu Nurfarahanim Ismail @ Sanadi, 18, dan Muhamad Danial, 5, tercampak keluar.

"Nurfarahanim maut di tempat kejadian akibat cedera parah tersepit di bawah tayar kenderaan, manakala Muhamad Danial meninggal dunia di hospital kira-kira pukul 2 pagi ini," katanya di sini, hari ini.


Beliau berkata, bapa mangsa, Ismail @ Sanadi Othman, 45, dan ibu mereka, Noraida Abd Rahman, 39, pula mengalami kecederaan parah.

Katanya, turut cedera parah ialah dua lagi adik-beradik mangsa iaitu Norzarie Sopiah, 7, dan Mohd. Haikal Ismail berusia lebih setahun.

Tambahnya, empat beranak terbabit kini dirawat di Hospital Sungai Buloh.

"Semasa kejadian, sebuah kereta yang mengekori belakang van mangsa, dipandu oleh seorang lelaki, Chang Sun Fei, 30, turut terbabas dan merempuh saluran paip di tepi jalan semasa cuba mengelak daripada merempuh belakang kenderaan berkenaan.

"Sun Fei dan pemandu lori, Jamali Mokhtar, 45, bagaimanapun tidak mengalami sebarang kecederaan," katanya.

Sementara itu, menurut salah seorang anak Ismail, Muhd. Yusuf, 21, memberitahu, sebelum kejadian, ibu bapa bersama empat adiknya termasuk Nurfarahanim dan Muhamad Danial sempat singgah di rumahnya di Bandar Sungai Buaya di sini, setelah membeli-belah di pasar raya di Rawang.

"Mereka pergi ke pasar raya tersebut untuk membeli barang-barang sekolah Nurfarahanim yang akan memasuki tingkatan enam di Sekolah Menengah Khir Johari, Tanjung Malim, Perak dan persiapan menyambut adik ke-11 yang bakal dilahirkan ibunya, Ogos depan," katanya ketika ditemui di Unit Forensik, Hospital Kuala Kubu Bharu, di sini, hari ini.



Menurut Muhd. Yusuf, semasa di rumahnya, Nurfarahanim sempat meminjam telefon bimbitnya untuk menghubungi rakan dan tidak menyangka pertemuan tersebut adalah kali terakhir antara mereka.

Katanya, jenazah kedua-dua adiknya dikebumikan di Tanah Perkuburan Felda Sungai Behrang selepas solat Zohor hari ini.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


hikayat puteri shazleen : aku rindu suasana <b>di</b> felda <b>trolak</b> (:

Posted: 29 Jul 2011 07:36 PM PDT

haha , mood aku nak post pasal robotik kat mrsm felda trolak . sumpaa rindu giler weh . dengan peraturan yang tiada di maktab , suka suka kitorang nak bangun pukul berapa , cewah .padahal aku , amal , lynn , niena memang kene bangun awal untuk creative category kitorang , pergh , penat . hahahaha .
sepanjang perjalanan kami ke mrsm felda trolak , singgah singgah (:




mrsm felda trolak , perak
22 julai sheingga 25 julai 2011
creative category WRO ( world robotic olympiad )
pengalaman kami bersama sama :




lynn , amal , aku amek gambar korang sikit sikit , hehe . thanks and sorry .
lynn , niena , cepat cepat la upload gambar gambar ? hoho , x sabar .
haha , category starir climber haziq and obama je yang menang , tahniah (:
sir arif , thanks atas segalanyaa dan belanja kami ice blended . haha .
sepanjang perjalanan pergi dan balek , kitorang mrsm batu pahat saing dengan mrsm muar , dapat mengeratkan hubungan silaturahim sesama sendiri tak kira lelaki atau pun perempuan . hahahah . mrsm muar , semoga berjumpa lagi :)
tak sangka jumpa kawan sekolah rendah , nazmie dr mrsm muar . haha .
nur amalina binti mat , nur amanina binti ishak , amalina mudzafar , thanks for all your cooperation . sama sama berjuang , sama sama laksanakan . cewah ayat aku . hahahah . aku rindu pengalaman di mrsm felda trolak sangat sangat . iloveandmissyouall♥
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


My Family Castle: Pegi Rumah Mak Lang <b>di Teluk Intan</b>

Posted: 18 Jul 2011 12:26 AM PDT

Semalam kami ke Teluk Intan...yelah dah 2 minggu dok sebut ashraf je..jadi kami ke sana lagi pun ibu nak biz kuih raya ni :)

Lepas je tol bidor...mesti nampak kedai ni....kari kepala ikan dia mmg mantap habis...yummmmmyyyy...tapi tak pernah makan..pernah tgk org makan je hehehehehh!!! nantilah satu hari nanti kami singgah makan :)
la...tapi....

Bidor kan terkenal ngan buah2han mcm jambu batu..jambu madu...PETAI..mmg berderet Besar dan byk kan petai dia...tapi....awas ye..sebab dia dah siap masuk plastik (buah) maka balik umah byk le yg dapat ada 'org' kat dalam...kena basuh dan potong...jgn main gigit je..nanti terlebih protein plak hehehheh!!

adalah 30-40 minit juga dari bidor ke Teluk Intan...rumah maklang? depan spital je...dia kan keje kat spital ni... :)

pukul 12.30p.m. kami sampai...dapat jumpa ashraf dan sofea yeaayyy!!


ibu pun apa lagi sibuk ngan projek kuih raya :)

SEMUA NI 50 PIECES RM25.00 SAHAJA tempahan sekitar shah alam dan teluk intan :)






Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di teluk batik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk batik - Google Blog Search


Gebang Bahasa - Susastera Bahasa Melayu: Sore <b>di Teluk Batik</b>, Lumut.

Posted: 31 Jul 2011 02:06 AM PDT

30 Julai 2011

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Kepala Muhd Haziq terkoyak selepas <b>di</b> seret oleh van yang dinaiki <b>...</b>

Posted: 20 Jul 2011 08:04 PM PDT

No of View :739

SAKIT...keadaan mangsa yang cedera parah."Tolong wan, adik sakit…, tolong adik…," jerit kanak-kanak berusia tiga tahun kepada neneknya selepas diseret sejauh hampir 100 meter oleh van dinaikinya menyebabkan kulit kepalanya terkoyak sehingga menampakkan tempurung kepala, pagi kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 11.30 pagi di Bandar Baru Putra, Bercham di sini, turut mengakibatkan Muhammad Haziq Aqasha Muhamad Sazali, cedera di perut dan tangan kirinya. Mangsa diseret di depan neneknya, Timah Sukaimi, 70, yang sedang menunggu di pintu untuk menyambut kepulangan cucunya taska.

Menurut Timah, ketika kejadian dia mahu membuka pagar sebelum dikejutkan dengan jeritan Muhammad Haziq. "Saya sangka adik (nama timangan mangsa) diculik kerana dia tidak kelihatan di tepi jalan selepas van dinaikinya bergerak pergi. "Jeritannya bertambah nyaring menyebabkan saya panik dan seperti orang tidak siuman mencarinya sekitar kawasan rumah," katanya ketika ditemui di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, semalam.

Warga emas yang uzur dan berjalan menggunakan tongkat itu hampir pengsan selepas dimaklumkan jiran yang turut terdengar jeritan itu bahawa cucunya diseret van.

Kejadian dipercayai berlaku apabila beg galas dibawa mangsa tersangkut pada pintu van ketika menutupnya dan pemandu van yang menyangka mangsa sudah turun, memecut kenderaannya.

Tindakan pemandu van itu menyebabkan Muhammad Haziq terseret sejauh hampir 100 meter di bahagian bawah kenderaan dalam keadaan terbaring.

Mujur tindakan berani seorang wanita yang juga jiran keluarga mangsa melangkah ke tengah jalan untuk memberhentikan van itu berjaya menyelamatkan Muhammad Haziq daripada maut.

Pemandu van, seorang lelaki berusia 50-an mendakwa tidak mendengar jeritan mangsa ketika ditanya jiran wanita itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


-Attractiveness Of Life-: ::Berjimba <b>Di Pantai Remis</b>::

Posted: 15 Jul 2011 02:13 AM PDT

Memandangkan hujung minggu ni tuan rumah akan berada diluar kawasan, so terimalah entry khas buat tatapan rakan2 sekalian..hehe..macam bagus jek kan..
actually hari tu saya ke Pantai Remis, kuala selangor..takde tujuan ape pun..just jalan2 dengan bebudak ofis..air laut masa tu tgh surut..so, ramailah yg mengambil kesempatan main layang2..

nilah signboard nya..berdekatan dengan petronas..
nampak tak..air surutkan..ada juga yang jalan2 kat kawasan air surut tu..
sampai terbenam kaki..segar je udara kat sini..
then, jalan2 kat sini pulak..uihhh..mcm2 ada..harga pun murah je..
sempatlah rembat ikan masin ngan kerang sekilo..hehe
kenal tak..saya just cuit2 jek..tak berani nak pegang..
sekali pandang mcm ada rupa raksasa dalam cerita arnold schwarzenegger tu..hehe
yang ni sesi soal jawab antara saya dgn penjual..hehe
keliling kulit kat ibu jari kanan penjual tu sebenarnya penuh dengan telur belangkas..
ish..camne nak makan ni, siang pun tak tau..
yang ni lokan..selalu tgk dlm tv je..so, kat sini dpt tgk real punye..
uihh..ni kalau beli sekilo pun dah penuh periuk..:)
bila dah puas jalan baru pegi makan kat kedai pakcik salleh ni..
kerang bakar mmg famous kat sini..satu pinggan 6 hinggit..berbaloi2..
errr..ada pakcik tu cakap kerang ni besar sbb bulan tgh mengambang..betul ke..?
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Gebang Bahasa - Susastera Bahasa Melayu: Sore <b>di</b> Teluk Batik, <b>Lumut</b>.

Posted: 31 Jul 2011 02:06 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Sejarah awal sekolah ini bermula sejak 1925 apabila sebuah banglo milik sepasang suami isteri, Encik Enmanuel dan Puan Ester yang terletak di tengah padang sekolah sekarang ini dijadikan tempat belajar. ...

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Taiping Mali: Anwar dok &#39;muhong&#39; <b>di Malim Nawar</b> malam tadi.

Posted: 27 Feb 2011 09:17 PM PST

Anwar sepatutnya fokus dan membantu Pas di Kerdau dan Merlimau dalam minggu ini, tetap dia bawa diri ke bekas pekan perlombongan di Perak iaitu Malim Nawar di sebuah restoran cina dekat sebuah tokong cina.

Kehadiran beliau ialah untuk membela diri dalam kes liwat kononnya sebuah konspirasi kerajaan untuk membunuh karier politiknya.

Malim Nawar temapat Anawar berceramah ialah kawasan yang di wakili oleh bekas Adun DAP yang meninggalkan DAP iaitu Kasvindar Singh

Seperti biasa Anwar berjanji akan membawa document perjanjian APCO dan lain lain rahsia besar kerajaan yang ada dalam 6 kotak yang disimpan beliau.

SPRM dan PDRM perlulah menyelongkar rumah Anwar dan Azmin untuk mendapatkan 6 kotak rahsia negara dan juga salinan perjanjian APCO.

Jika tiada wajarlah jika Anwar dipenjarakan kerana 'muhong' kepada rakyat Malaysia.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


CeRita BahaGia: MeNu BesT <b>di Kuala Kangsar</b>

Posted: 13 Jul 2011 07:09 AM PDT

Kalau singgah di Kuala Kangsar, mesti nak tau apa menu best kat pekan Kuale tu ye tak? Yang melancong la, kalau orang Kuala sendiri tak tau, memang la mengada-ngada. hahaha...

Jadi, entry nie nak promo sikit menu yang biasa saya cari kalau balik kampung. Ini info nak sharing2. Makanan biasa tapi rasa yg mabeles. Sori kepada sape2 yg sedang berpuasa. Tak tahan atau dah boring tengok makanan, jangan scroll ke bawah, ok? ekeke..

mi goreng mamak kat tepi sg Perak sebelah gerai cendol tersedap di dunia.. harganya RM3.00.

cendol yang selalu diwar-warkan sedap bebeno tu. dah slurp2 sikit baru amik gambo...ekeke. Harganya RM1.00.

Laksa Sayong yang mabeles. Harganya RM2.00.

Yang nie pulak kedai yang mesti jugak dikunjungi bila balik Kuale. Cari apa?

Cari nie la. Madeline paling sedap pernah saya makan. Saya rajin beli sejak zaman sekolah. Masa tu harganya hanya 60 sen. Sekarang dah jadi RM1.50 sebiji. Tak pe la. Kerana kasih kuturutkan jua...huhu.

Mesti bawa Mak saya makan di luar. Foodcourt sebelah Arena. Sambil tunggu makanan layan si kecik nie.

suka betul dia dengan bekas kamera nie.

bersungguh-sungguh dia membelek.


feveret saya koey teow cantonese.

Kuih-kuih tradisional Kuale. Apam tangkup tu harganya RM2.50. Kuih-muih kat pekan Kuale nie 7 biji berharga RM2.00. Kalau kat kampung saya, masih ada kuih yang berharga 4 biji RM1.00.

Bekfes kat Pekan Kuale bawak sekali anak buah. Deme kate Mak Cho deme nie garang. Tapi ngendoi jugak Mak Cho nie ke mana-mana. Garang2 pun sayang jugak kome ye.....hahaha...


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


myaishahhafiz with love: SEHARI <b>DI BUKIT MERAH</b> WATER PARK

Posted: 14 Jul 2011 09:26 PM PDT

Sabtu lepas kita org ke Bukit Merah Water Park dgn budak2 opis, walaupun org dok sibuk tentang Perhinpunan Bersih, tp kita org tetap teruskan niat utk bersuka ria di Bukit Merah.
Kan dah dpt tiket free dari Metro, haruslah pi cepat2 kan, Kita org konvoi 3 biji keta ajer.
Tp tu la masa on the way pi tu, puteri nie bleh plak termuntah dlm keta, habis seluar mama,
time tu mama dah risau dah, sb nanti nak balik nak pakai seluar apa plak.
sb mama tak bw seluar lebih, just bw seluar utk mandi ja,
Jdnya terpaksa lah stop dkt R&R jap, sb hubby nak cuci keta & mama pi tukar seluar, pakai seluar utk mandi, Puteri pun mama tukarkan baju mandi terus.
Seluar yg kena muntah tu mama cuci sb hubby nak jemur atas bumbung Hilux, kiranya masa on the way tu seluar mama kat atas bumbung hilux la, takut gak mama, mana tau kot2 seluar tu terbang kena keta belakang, tak ker haru nanti. he he he
nie la seluar mama yg hubby jemur tu,
masa kita org masuk kat Bukit Merah tu, seluar mama masih lg kat atas bumbung  Hilux, sb nak bg kering cpat.
Time mandi, hati mama tak sedap gak, takut2 seluar mama hilang.
nie la rupa budak yg dah muntah atas seluar mama tu.
Sebelum masuk ukur tinggi dulu, takut2 tak lepas plak nanti.
Budak kecik nie memang happy betul dpt main air
sebahagian dr ahli rombongan.
Semoga akan berbahagia selamanya
Dan hasil dr berendam seharian kat Bukit Merah, Esoknya Puteri mama demam
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di menglembu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di menglembu - Google Blog Search


Sisa radioaktif masih bertaburan <b>di</b> Bukit Merah

Posted: 05 May 2011 07:00 PM PDT

Pada 28 tahun yang lalu, Ng Toong Foo, seorang peniaga berusia 38 tahun ketika itu, menerima tawaran projek pengendalian sisa kilang daripada Asian Rare Earth, kerana tertarik dengan harga tawaran yang tinggi.  Beliau mengupah empat orang pekerja, termasuk tiga orang pemandu lori dan seorang pemandu jentolak untuk mengangkut sisa buangan dari kilang.

Cecair sisa itu mengalir sepanjang proses pengangkutan, namun tidak dipeduli oleh sesiapapun.

Sehinggalah pada tahun 1984, apabila penduduk Bukit Merah, Papan, Menglembu dan lain-lain tempat bangkit menentang Asian Rare Earth kerana menghasilkan sisa yang toksik ketika pemprosesan rare earth, barulah Ng sedar.  "Baja" yang dimaksudkan rupa-rupanya thorium yang mempunyai radioaktif!

Apa yang mengejutkan, pihak yang berkenaan tidak memanggil Ng untuk menunjukkan lokasi di mana sisa itu dibuang, selepas pendedahan ini pada tahun 1985.  Justeru itu, sebahagian sisa tersebut masih berselerak di sekitar kawasan kilang Asian Rare Earth.  Menurut laporan akhbar ketika itu, Ng berkata sisa thorium itu bertaburan di kawasan bekas lombong, kebun, tepi kawasan perumahan dan jalan raya di sekitar Menglembu, Lahat, Jelapang, Pengkalan, Buntong, Simpang Pulai dan lain-lain lagi.

Lokasi buangan sisa

MerdekaReview telah berjaya menemui Ng Toong Foo di Menglembu, untuk mengimbas pengalamannya 20 tahun yang lalu.  Bagaimanapun, beliau enggan diambil gambar oleh wartawan.  Ng membawa wartawan ke lokasi di mana beliau membuang sisa tersebut.  Sepanjang perjalanan, beliau berkata, "situ ada", "sana pun ada"... nampaknya taburan sisa kimia tersebut agak meluas.

Sisa thorium dibuang di kawasan yang mana orang berulang-alik.  Kawasan ini adalah paya ketika sisa dibuang, dan kini sudah ditumbuh rumput.  Sukar untuk dikesan melalui mata kasar apakah yang pelik dengan rumpun tersebut.  Seandainya Ng tidak menunjukkan kami kawasan di mana lokasi pembuangan sisa itu berdasarkan ingatannya, tiada orang yang tahu bahawa sisa buangan itu berada di situ.

Paling mengejutkan, walaupun Ng telah mendedahkan di mahkamah bahawa pihak kilang tidak menetapkan tempat buangan sisa tersebut, dan beliau hanya membuang di merata-rata, namun tiada pihak yang berkenaan menghubungi Ng untuk meminta agar beliau menunjukkan lokasi buangan tersebut - sepanjang 25 tahun ini.  Lantaran daripada itu, Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) dan pihak berkenaan yang lain nampaknya tidak memandang berat masalah sisa yang mempunyai radioaktif ini.

Menurut laporan Sin Chew Jit Poh pada 30 Oktober 1986, pakar radioaktif dari Jepun, Sadao Ichikawa ketika membuat kajian di kawasan pembuangan sisa muatan dua lori itu, mendapati paras radioaktif adalah lima kali ganda lebih tinggi dari paras selamat.  Selain itu, beliau berkata sisa thorium itu tidak akan hilang walaupun dibasahi air hujan, sukar dikesan apabila sebati dengan tanah, malah akan mengeluarkan bau.  Jadi ia belum terjamin bahawa kesihatan manusia tidak akan terancam jikapun disimpan dalam "gedung" tertentu.

Jadi, penduduk kawasan tersebut masih terdedah kepada ancaman radioaktif.  Tan Ka Kheng berkata, mangsa pertamanya adalah petani yang berkebun di situ jikalau sisa thorium tidak dikendalikan dengan baik.  Keduanya, radioaktif tersebut akan masuk ke dalam rantaian makanan melalui sayuran, dan seterusnya mengancam kesihatan penduduk.

Tiga daripada empat mati

Ketika mengimbas peristiwa 28 tahun yang lalu, "sisa ketakutan" masih terpendam dalam hati.  Menurut Ng Toong Foo, tiga daripada empat orang pekerjanya telah meninggal dunia pada usia yang muda, iaitu beberapa tahun selepas bekerja dengannya.  Ng pernah mengadu di mahkamah bahawa terdapat bintik merah pada tubuhnya.  Kini, terdapat pula bintik putih pada tangan, kaki, tepi bibir, dan tepi matanya.

Beliau enggan diambil gambar.  Ketika ditanya apakah puncanya, beliau berkata, "Tiada pun seorang dalam pertalian keluarga saya mempunyai benda (bintik putih) ini."

Beliau pernah memegang sisa toksik itu dengan tangan sendiri, dan beliau mengesyaki bahawa itulah puncanya bintik putih pada badannya.  Malah, beliau kini menghadapi masalah bernafas.

Beliau telah bekerja sebagai kontraktor untuk lebih 40 tahun.  Beliau berkata dirinya tertarik dengan harga tawaran kilang tersebut, maka terus menerima projek itu.  Pihak yang berunding dengannya hanya memberitahu bahawa sisa itu adalah "kek thorium" (thorium cake), tanpa menjelaskan apakah itu sebenarnya, malah juga tidak memberitahu di mana sisa itu harus dibuang.

Ng yang tinggal di Menglembu memberitahu MerdekaReview, pihak kilang memaklumkannya bahawa sisa ini boleh dijadikan "baja".  Jadi, beliau mengangkut sisa ini ke kebun pakciknya yang berhampiran dengan kilang.  "Banyak tempat yang saya tuang (sisa itu)... Masih boleh dikorek pada hari ini".

Beliau berkata, sisa thorium itu kelihatan bagai gum, kapur, berair dan ada mendakan, baunya masam.  Tikus dan lipas di kawasan buangan sampah hilang begitu sahaja apabila Ng membuang sisa itu ke kawasan itu, malah sayuran yang "dibajai" sisa thorium ini sangat "cantik" (kerana tiada serangga).  Namun, manusia akan berasa tidak selesa ketika mendekati bahan sisa tersebut.

Tidak akan terima projek ini kalau sedar ia beracun

Wartawan mengungkit semula peristiwa silam ini.  Selepas Ng Toong Foo mengisahkan ceritanya pada ketika itu, Pengurus Asian Rare Earth pernah menjawab bahawa Ng yang mengingkari arahan kilang dan membuang sisa thorium di merata-rata.  Menurut laporan New Straits Times pada 25 November 1986, pihak kilang mendakwa Ng menerima tawaran itu pada kemuncak perjuangan penduduk menentang kilang ini, lantas Ng seharusnya sedar akan bahayanya sisa thorium.

"Dia (pengurus) tidak berani untuk berkata sedemikian pada ketika itu.  Benda yang beracun adalah merbahaya.  Adakah dia akan berkata sesuatu yang benar?  Dia tidak mahu menulisnya dalam hitam putih.  Dia tahu bahawa kita tidak tahu," Kata Ng.

"Ia memerlukan lesen untuk menghasilkan sesuatu.  Kalau produknya beracun, maka kerajaan tidak akan meluluskan lesen kepadanya.  Benda yang diluluskan semestinya tidak akan mengancam kesihatan manusia.  Jadi, kerajaan yang menipu kami," tuduhnya.

Wartawan memetik kenyataan pihak kilang bahawa lokasi pembuangan sisa toksik ini telah ditetapkan.  Ng mempersoalkannya, "Buang di mana?  Tunjukkan saya!  Manakah lokasi pembuangannya itu?  Tunjukkan saya.  Kamu tidak tunjukkan saya, di mana lokasi yang diluluskan untuk pembungan sisa?  Hanya muncul selepas itu!"

Kilang Asian Rare Earth dibina pada tahun 1979 di kawasan perindustrian Bukit Merah, untuk mengekstrak itrium (sejenis unsur nadir bumi) daripada monazit, menghasilkan sisa buangan radioaktif sebanyak 2,250 ton setahun.  Namun demikian, AELB belum ditubuhkan pada ketika itu, maka pihak kilang tidak perlu memohon lesen khas.

AELB ditubuhkan pada 1 Februari 1985 di bawah Jabatan Perdana Menteri untuk memantau keselamatan tenaga atom di seluruh negara.  Asian Rare Earth mendapat lesennya pada Disember 1986, untuk teruskan pemprosesan kilangnya, sebelum dihentikan pada Januari 1994.

Oleh itu, dalam jangka antara binanya kilang pada tahun 1979, hinggalah penggunaan tapak pembuangan sisa radiokatif pada tahun 1991, sisa buangan kilang Asian Rare Earth tidak dikendalikan dengan baik.  Kalau bukan pendedahan Ng Toong Foo, kita tidak tahu bahawa sisa buangan radioaktif ini dikendalikan dengan cara yang sambil lewa.

Kerajaan menganggap isu rare earth telah melabuh tirai selepas tutupnya kilang Asian Rare Earth di Bukit Merah.  Padahalnya, sisa buangan ini belum dikendalikan dengan sebaik-baiknya, mendedahkan penduduk tempatan kepada ancaman radioaktif.

*Chan Wei See ialah Pemangku Ketua Pengarang MerdekaReview. Diterjemah dan disunting dari teks asal. Gambar-gambar lama di atas diambil daripada Hew Yoon Tat.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved