Ahad, 1 April 2012

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


~kAtA hAti sAyA~: Klinik Kesihatan <b>Hutan Melintang</b> :)

Posted: 25 Mar 2012 08:17 AM PDT

dalam masa sebulan ak b'praktikal di klinik kesihatan..
mrata tempat ak g yg berhampiran ngn kwsn Teluk Intan..
antaranye migu 1st ak praktikal di  Klinik Kesihatan Hutan Melintang..
next kat Klinik Kesihatan Sg.Sumun, KK Maharajalela, KK Langkap, 
KK Teluk Intan & KK Chenderong Balai..
utk sem ni ak berehat skjap dari b'praktikal di hospital.. :)
ape yg ak wat sepnjg praktikal kat klinik kesihatan?
antaranya ak amek 'history taking' utk ibu mengandung, bg injection utk ibu n baby, membuat ukuran antropometri ( ukur berat, tinggi n ukur lilit kpala baby) , cek tknn darah n berat ibu, wat assessment utk baby dan kanak2, bg pendidikan kesihatan mngenai perancang keluarga n mcm2 ag r.. 
ktorg jugak ade g skola bg injection n pendidikan kesihatan & lawatan ke rumah..
aktiviti bosan kami di Klinik Kesihatan Hutan Melintang...
haha jOm lyn gmbr kat bawah ni >> :)
awek nurse mane ni? hehe :)
 Jeti di Muara Hutan Melintang :)

mnugu Uncle Sandra utk balek :)

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka Dan Komen Skali Ye! TQ :) ♥

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


bumiayu: desa <b>langkap</b>-bumiayu

Posted: 09 Jan 2012 08:50 PM PST

bumiayu-Desa langkap,terletak di sebelah timur kota bumiayu,yaitu berdekatan dengan desa kalierang.Dari desa langkap terbagi bagi lagi dari berbagai dusun,yang kita ketahui desa langkap mempunyai dusun langkap krajan,karangpoh,karangsempu,temenggungan,dukuh waringin,gembol,dangkel,kubang indah,planjan dan yang terakhir dukuh menggala. jadi,semuanya ada 10 dusun di desa langkap,untuk admin yang posting ini bertempat di dusun langkap hehehe

di langkap.dusun krajan terdapat candi atau petilasan wali,di situ juga ada makam-makan raja-raja yang menguasai tanah jawa,terkubur juga kuda yang di pake para raja-raja dulu yang orang-orang di sekitar dusun langkap menyebutnya jaran sembrani(dalam bahasa indonesia kuda terbang/kuda ghaib).kadang tempat itu juga di jadikan tempat berziarah,tempat menempuh jalan pintas,seperti kekayaan,jodoh dan yang lain nya,konon,sebelum di kasih oleh yang empunya para pesemedi di ganggu dulu seperti ular besar yang melilit du tubuh pesemedi,kodok gambusan,dan hewan perkaki seribu yang berukuran sangat besar,kalo pesemedi itu kuat menjalani ritualnya berati dia sukses berhak mendapatkan apa yang mereka inginkan.Tapi bagi orang dusun langkap krajan dan sekitarnya tidak boleh ikut bersemedi atau melakukan ritual di dalam petisalan tersebut.pohon-pohon yang besar menambah keseraman candi tersebut,tpi sekarng sudah banyak perumahn di sekitar tempat tersebut.segitu saja postinga kali ini,untuk info lebih lanjut nanti admin bumiayu akan meng up-date perkembangan kota bumiayu.

author:bumiayu-hacker

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


MBI diminta segerakan proses rawatan tapak pelupusan sampah <b>...</b>

Posted: 30 Mar 2012 10:27 PM PDT

Selepas 26 tahun berhadapan pencemaran bau, penduduk yang tinggal berdekatan tapak pelupusan sampah Bercham, dekat Tanjung Rambutan kini dapat menarik nafas lega apabila operasi tapak pelupusan itu ditutup secara rasmi hari ini.

Tapak pelupusan seluas 38.4 hektar yang diuruskan oleh Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) itu akan menjalani proses rawatan dan pemulihan bagi mengeluarkan gas metana dan larutan resapan (leacheate) yang terdapat di bawah timbunan sampah yang membentuk bukit sampah setinggi kira-kira 15 meter.

Adun Hulu Kinta, Datuk Rusnah Kassim, berkata pihaknya ingin merakamkan penghargaan kepada kerajaan negeri dan MBI kerana menutup operasi tapak pelupusan sampah Bercham yang menimbulkan pelbagai masalah kepada penduduk sekitar terutamanya pencemaran bau.

Namun, beliau berharap agar proses rawatan dan pemulihan tapak pelupusan dalam dilaksanakan dalam tempoh kurang dua tahun kerana ia membabitkan keselamatan penduduk di situ yang terdedah kepada ancaman gas metana yang mudah terbakar.

"Mulai esok, tapak pelupusan sampah baru akan beroperasi di Ulu Johan dekat Lahat tetapi saya mengharapkan agar proses rawatan dan pemulihan tapak pelupusan sampah Bercham dapat dilakukan segera dan jangka masa yang diambil tidak melebihi dua tahun," katanya kepada pemberita selepas majlis ringkas penutupan tapak pelupusan sampah Bercham, pagi tadi.

Sementara itu, Setiausaha MBI, Datuk Abdul Rahim Md Arif, berkata pihaknya akan memohon peruntukan RM30 juta daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk menjalankan proses rawatan dan pemulihan tapak pelupusan sampah Bercham.

Katanya, memandangkan kawasan itu agak luas, proses rawatan dan pemulihan dijangka memakan masa sekurang-kurangnya 18 bulan.

"Mengikut kajian, kawasan tapak pelupusan yang sudah dirawat tidak sesuai dijadikan tapak penempatan sebaliknya boleh dibangunkan sebagai kawasan rekreasi atau padang golf," katanya lagi.

Sementara itu, penduduk yang ditemui Perak Today.com menyatakan rasa syukur kerana masalah pencemaran bau busuk yang dihadapi mereka sejak puluhan tahun lalu akan berakhir.

Penduduk Kampung Tersusun Batu 8, Aminah Salleh, berkata masalah bau busuk dan gangguan lalat yang berpunca dari tapak pelupusan sampah itu telah menjejaskan kehidupan penduduk yang tinggal berdekatan tapak itu.

Aminah Salleh

Katanya, bau busuk bertambah kuat selepas hari hujan dan kebanyakan penduduk terpaksa menutup tingkap bagi mengelak lalat daripada memasuki rumah mereka.

"Masalah bau busuk dan gangguan lalat ini nampaknya sudah sebati dengan penduduk di sini kerana ia telah berlarutan sejak 26 tahun lalu.

"Justeru, apabila dimaklumkan tapak pelupusan ini akan ditutup, sudah pasti ia berita gembira yang paling dinanti-nantikan oleh penduduk di sini," kata Aminah lagi.

Halijah Mohd Kassim, dari RPA Hulu Kinta, pula berharap agar MBI menyegerakan proses rawatan dan pemulihan tapak pelupusan sampah Bercham.

Jelasnya, timbunan sampah yang tinggi menggunung perlu dibersihkan segera bagi memastikan penduduk yang berdekatan tapak pelupusan bebas daripada pencemaran bau busuk.

"Saya bersimpati dengan nasib penduduk Kampung Lintan, Kampun Tersusun Batu 8 dan Taman Berjaya yang terpaksa menghidu bau busuk setiap hari yang berpunca daripada tapak pelupusan ini.

Halijah Mohd Kassim

"Atas desakan rakyat dan wakil rakyat Hulu Kinta, kerajaan negeri akhirnya akur untuk menutup operasi tapak pelupusan ini kerana kawasan bukit sampah semakin padat yang dikhuatiri akan menyebabkan gelungsuran jika ia terus digunakan," katanya lagi.

Tapak pelupusan sampah Bercham dibuka pada 1986 yang meliputi kawasan berkepadatan 125,712 penduduk.

Setiap hari, tapak ini menerima 650 hingga 700 tan sampah yang dibuang wargakota Ipoh.

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


RiauPos : Suami-istri <b>di Kampar</b> Tewas Terbakar dalam Gubuk

Posted: 01 Apr 2012 07:17 AM PDT

Berita Riau Pos, Kebakaran tragis terjadi di Tapung, Kampar. Pasangan suami-istri penunggu kebun kelapa sawit tewas dalam gubuk yang juga ludes diamuk kobaran api.
TAPUNG-Peristiwa tragis dialami pasangan suami istri yakni Lekanul Simamora (50) dan Buku Nainggolan (25) warga Desa Bencah Kelubi, Kecamatan Tapung, Kabupaten Kampar. Keduanya tewas terbakar di sebuah gubuk yang berada di lokasi perkebunan sawit di Desa Bencah Kelubi Kecamatan Tapung. Peristiwa menggenaskan tersebut terjadi pada Jumat siang (30/3/12) lalu.

Kejadiaan tragis ini berawal ketika pemilik kebun H Abdurrahman, warga Desa Bencah Kelubi Kecamatan Tapung hendak mengantar bahan kebutuhan pokok untuk korban. Sesampainya di lokasi alangkah kagetnya ia sebab menyaksikan gubuk sudah ludes terbakar dan mendapati kedua korban dalam keadaan gosong, nyaris tak berbentuk lagi. Musibah tersebut kemudian diberitahukannya kepada tokoh masyarakat stempat H Tohari.

Kemudian H Tohari melaporkan kejadiaan tragis ini ke Mapolek Tapung. Mendapat informasi tersebut aparat Polsek Tapung langsung meluncur kelokasi.

Kapolres Kampar AKBP Trio Santoso didampingi Kasubbag Humas Polres Iptu Marzuki As dan Kapolsek Tapung Kompol Sofyan kepada riauterkini.com Ahad (1/3/12) menyatakan bahwa peristiwa menggenaskan tersebut terjadi pada Jumat siang (30/3/12) yang lalu,'' Kedua koban ditemukan sudah gosong kondisi tubuhnya sangat mengenaskan,'' jelasnya.

Diungkapkannya, kejadian ini diketahui pada Jumat (30/3) sekitar pukul 17.00wib lalu dimana salah seorang masyarakat Tapung H Tohari datang ke Mapolsek Tapung melaporkan bahwa di kebun sawit milik H Abdurrahman Desa Bencah Kelubi Kecamatan Tapung telah terjadi kebakaran gubuk yang menyebabkan dua orang tewas terbakar di dalam gubuk tersebut dalam keadaan gosong.

'' Diketahuii identitas korban adalah Lekanul Simamora (50) warga simpang pos Arara Abadi di Bencah Kelubi, Buku Nainggolan (25). Penyebab kebakaran gubuk masih dalam penyelidikan lebih lanjut dan kita telah melakukan olah TKP dan memeriksa para saksi-saksi,"ujarnya.***(man)

RiauPos : 30 Rumah Terendam Banjir <b>di Kampar</b>

Posted: 26 Mar 2012 11:02 PM PDT

Berita Riau,KAMPAR-Banjir bandang melanda dusun Silam, Desa Silam, Kecamatan Bangkinang Barat, Kampar, Selasa pagi, tepatnya pukul 05.00 WIB. Air bah setinggi 2 meter ini merendam 30 rumah ini berasal dari luapan sungai Kampar.

"Untuk saat ini, beberapa penduduk yang ada di Desa telah mengungsi kerumah yang lokasinya lebih aman. Sedangkan puluhan kendaraan, mulai dari motor dan mobil dibiarkan terendam air, akibat dari luapan air sungai Kampar," ujar Tora, seorang warga kepada MRNetwork, Selasa (27/3).

Anwar, warga lainnya menyebutkan, luapan air sungai Kampar ini dikarena hujan pada pagi hari. Dan selain itu datangnya juga mendadak sekali. " Disaat warga lagi tertidur nyenyak, tiba-tiba banjir datang merendam. Dan alhamdulilah tidak ada korban jiwa saat ini, " ucapnya.

Ditempat terpisah Kades Silam Izei mengatakan, bahwa saat ini kondisi air sudah mulai agak turun. Sebelumnya ketinggian air mencapai 2 meter. Untuk saat ini ketinggian air sudah turun 1 meter. "Sedangkang para warga sudah kita ungsikan ketempat yang aman, untuk sementara waktu. Karena banjir seperti ini surutnya, sekitar 2 harian,"ujarnya.

Sedangkan mengenai kerugian warga kata Izei, terdiri dari kendaraan roda dua dan hewan ternak lainnya. "Dan kerugian lebih banyak datangnya dari keramba warga yang berisi ikan, banyak terbawa oleh banjir, yang datangnya mendadak,"sebut kades.

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


pinky

Posted: 23 Mar 2012 04:01 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]akhirnya smpi di kg halamanku. destinasi pertama sebelum bertolak ke kota bharu esok. mlm ni berehat dulu di Malim Nawar... sampai je kat pekan , my hubby trus singgah kdai gunting rambut... setgh jam juga i tggu dlm kete ...

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


BLUNIVO: <b>Bukit Merah</b>, Perak

Posted: 01 Apr 2012 06:55 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Bukit Merah, Perak. Posted by joenett hoenett at 6:55 AM · Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook. Labels: clue, location. 0 comments: Post a Comment · Older Post Home. Subscribe to: Post Comments (Atom) ...

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


Dia buat dah: Lelaki mati dilibas parang

Posted: 19 Mar 2012 02:30 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]MANJUNG - Seorang lelaki dilaporkan meninggal dunia akibat ditetak dengan parang dalam kejadian di Jalan Ayer Tawar- Pantai Remis berhampiran Changkat Keruing, malam kelmarin. Pemangku Ketua Polis Daerah ...

07 di manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjung - Google Blog Search


ORANG KECIL ORANG BESAR: Restoran Briyani <b>di Manjung</b>

Posted: 29 Jan 2012 04:19 AM PST

Restoran Briyani di ManjungSemasa cuti Raya Cina lepas, kami tiga beranak menjamu selera dengan Nasi Briyani di Restoran Briyani Manjung berhampiran Stesen Minyak Petronas persimpangan lampu isyarat Manjung/Teluk Rubiah. Sebenarnya acapkali aku bertugasan di Lumut di tahun lepas, ada sahaja kenalan yang membelanja aku makan malam di sini. Walaupun tekak aku kini agak kurang berselera dengan Menu Mamak, Nasi Briyani di sini agak enak! Lebih-lebih lagi Kari Kambing dan Acar Rampainya. Begitu juga Ayam Goreng Berempahnya. Kalau berpeluang makan di sini jangan lupa minta "keropok" ranggup tepung goreng Ayam Berempah ini!

Bahagian isi kambingnya dipotong kecil-kecil tidak seperti kebanyakan restoran lain menyediakannya dalam portion yang besar. Di sini ada Acar Rampai tidak seperti restoran lain yang lebih suka menyediakan jelatah.

Nasi Briyaninya pula masih panas dan lembut walaupun dimakan pada waktu malam! Nasi yang dibubuh dalam pinggan juga banyak jika dibandingkan dengan restoran mamak lain.

Rekomen? Bolehlah kalau anda minat Briyani!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


Jawatan Kosong di Kerajaan <b>Negeri Perak</b> - Mac 2012

Posted: 27 Mar 2012 12:21 PM PDT

JAWATAN:
1. Pegawai Hal Ehwal Islam (Imam) Gred S41
2. Penghulu Gred NP27
3. Pembantu Pertanian Gred G17
4. Pembantu Veterinar Gred G17
5. Renjer Hutan Gred G17
6. Juruteknik Komputer Gred FT17
7. Pembantu Hal Ehwal Islam Gred S17
8. Pembantu Tadbir (Perkeranian/ Operasi) Gred N17
9. Pembantu Tadbir (Kewangan)
10. Pembantu Akauntan Gred W17
11. Pengawas Hutan Gred G11
12. Penghantar Notis Gred N3
13. Pekerja Awam Khas Gred R3
14. Pemandu Kenderaan Gred R3

IKLAN JAWATAN:
http://www.scribd.com/doc/86941244/Jawatan-Kosong-Di-Kerajaan-Negeri-Perak-Mac-2012

Jawatan Kosong Di Kerajaan Negeri Perak - Mac 2012

BORANG PERMOHONAN ONLINE:
http://spaonline.perak.gov.my/spasuk/index.php

Tarikh Tutup : 9 April 2012

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved