Khamis, 1 November 2012

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


Orang ni: Zambry Kadir bela pendatang asing <b>di</b> Pulau <b>Pangkor</b>..?

Posted: 28 Oct 2012 10:49 PM PDT

PULAU PANGKOR - Kira-kira 1,000 nelayan Pulau Pangkor mengakui terjejas pendapatan kesan daripada penglibatan nelayan warga asing di kawasan mereka.

Ekoran masalah itu, seramai 300 nelayan membuat demonstrasi aman dengan berarak hingga ke pondok polis Sungai Pinang Kecil sebagai tanda bantahan dan mendesak tindakan segera diambil.


Wakil nelayan, Zamzami Jaafar, 31, berkata, kebanjiran nelayan warga asing semakin bertambah setiap hari menyebabkan nelayan tempatan menerima kesannya.

"Pendapatan kami  tergugat disebabkan pemilik bot atau kapal lebih suka menggunakan khidmat nelayan asing kerana gaji dibayar lebih murah.

"Sebagai contoh, upah yang dibayar sebanyak RM3 bagi sekilogram ikan diturunkan kepada RM2 menyebabkan kami nelayan tempatan terpaksa menanggung rugi sedangkan kami ada keluarga yang mahu ditanggung," katanya. 

Seorang lagi nelayan, Arif Abdullah, 28, berkata, perkara itu sudah dibawa ke pengetahuan persatuan nelayan namun sehingga kini masih tidak ada penyelesaian.
Mereka juga khuatir kejadian tidak diingini berlaku termasuk masalah jenayah yang boleh menggugat keselamatan penduduk dan pelancong di pulau ini.
"Pernah satu ketika nelayan tempatan dibaling dengan parang ketika menangkap ikan selain diugut oleh mereka.

"Kita juga bimbang dengan dakwaan mengatakan mereka membawa masuk benda terlarang  selain mewujudkan beberapa gejala sosial negatif lain," katanya.

Arif memberitahu, sebanyak 99 peratus penduduk pulau itu bekerja sebagai nelayan dan jika peluang itu diberikan kepada nelayan asing, warga tempatan kini sudah tidak mempunyai pekerjaan. - Sinar Harian

Orgni: Dimana Ahli Dewan Undang Negeri N52 yang juga Menteri Besar Perak yang berkuasa hasil rampasan kuasa..? 
Dimana slogan "Tiada Terpinggir dan Tiada Teringgal"??
Kawasan DUN sendiri pun Zambry Kadir gagal nak jaga...Pulau Pangkor bukannya luas sangat...hahaha....
Apa mungkin kebanjiran pendatang asing ke Pulau Pangkor dibela oleh Zambry Kadir untuk kantung undi di PRU 13 nanti....?

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


NUBE Ipoh Sana Sini: Melawat dan prihatin ahli – ahli NUBE <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 29 May 2012 12:00 AM PDT


Rizal Yob Ipoh

Selasa, 29.05.2012 – Kehadiran kami skuad tempur NUBE Ipoh ke Langkap mengejutkan ahli – ahli disini yang tidak menduga kami sampai beramai – ramai ke kawasan itu demi menyampaikan cerita terbaru NUBE di samping mendengar masalah ahli NUBE di Langkap dalam lawatan kami ke 3 bank iaitu Hong Leong Bank, CIMB Bank dan Maybank.

Kehadiran kami kali ini amat menarik kerana berpeluang berjumpa dengan bekas ahli NUBE di Maybank Langkap yang telah dinaikan pangkat ke pegawai 2 bulan lalu dari Slim River yang berperanan membawa ahli-ahlinya di Slim River menyertai Maynue. Hasil perjumpaan antara kami dan beliau, pihak kami akan ke Maybank Slim River dalam jangka terdekat untuk merekrut semula ahli-ahli disitu setelah menurutnya pihak Maynue menganggu ahli – ahli disitu setiap minggu hingga Maynue berjaya mendaftarkan ahli-ahlinya semua seramai 8 orang.

Selain itu, pihak kami juga mendapat maklumat anak kepada ejen utama Maynue di Perak bekerja di Maybank Langkap dan beliau kini telah menyertai Maynue. Ketika kami memanggil mengadakan taklimat ringkas di bank terbabit ahli Maynue ini tidak hadir dan keluar dari banknya meninggalkan kami. Dalam keadaan sama, kami juga cuba diganggu oleh pengurusnya di situ yang tidak puas hati pihak NUBE menjalankan takilmat di dalam premis bank berkenaan, menurut sumber pegawai disitu.

Sebelumnya, kami juga hadir dan melawat 2 buah bank lain disekitar Langkap antaranya CIMB dan Hong Leng Bank. Di CIMB pihak kami memohon ahli -ahli di bank itu mempromosikan laman sosial NUBE di facebook untuk "LIKE" di muka depan NUBE MALAYSIA supaya segala penyaluran maklumat dapat dilaksanakan kepada setiap ahli yang mempunyai facebook.

Ternyata kunjungan kami juga dihujani oleh persoalan sorang ahli NUBE di CIMB Langkap yang berdepan masalah "Transfer" dari basenya di Hutan Melintang Perak. Beliau kini adalah kakitangan (MOS Poll – Hutan Melintang) dan kini ditugaskan untuk "relief" CIMB Langkap. Dikhabarkan MOS/cawangan di Hutan Melintang akan ditutup tidak lama lagi dan mereka disitu akan ditukarkan sama ada ke merata Ipoh atau Perak dan terjauh Sungai Besar Selangor. Pihak kami dalam pada itu memeberitahu kepadanya supaya segera memaklumkan perkara ini dari masa kesemasa dan berkemungkinan NUBE Ipoh akan mengadakan mesyuarat khas di Hutan Melintang tidak lama lagi.

Kunjungan kami di Hong Leng Bank juga tidak banyak bezanya, walau bagaimanapun kami dilaporkan ada seorang ahli kita akan mengambil VSS yang ditawarkan oleh pihak HLBB. Namun begitu ahli – ahli disitu nampak ceria kerana mereka baru sahaja berpindah ke premis bank baru kurang 1oo meter dari premis bank lama.

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


program membina karakter remaja islam - ::SK <b>LEKIR</b>

Posted: 21 Oct 2012 08:45 PM PDT

Program Membina Karakter Islam ini adalah salah satu program yang dianjurkan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling SK Lekir. Program ini bertujuan untuk meningkatkan kecemerlangan di kalangan para pelajar berpotensi menerusi pendedahan dan latihan eksklusif berhubung kemahiran-kemahiran global seperti kepimpinan, komunikasi, hubungan antarabangsa dan diplomatik. Bukan itu sahaja, program ini bertujuan untuk memperbaiki akhlak remaha agar berteraskan akidah Islam dengan mengikut ajaran al-Quran dan al-Sunnah serta untuk membentuk remaja agar berkeperibadian yang soleh dan solehah agar membentuk diri ke arah positif tentang perubahan diri supaya dapat membimbing manusia ke arag kebaikan kelak.
Oleh itu, bagi merealisasikan dan melaksanakan program, Unit B&K SK Lekir telah menjemput En. Muhammad Ramadhan bin Subky (Finalis Imam Muda Musim Ketiga) untuk menyampaikan ceramahnya. Seramai 62 orang murid Tahun 6 SK Lekir dan 31 orang murid Tahun 6 SK Kayan telah terlibat dengan program ini. Program ini telah bermula pada pukul 8.30 pagi dan berakhir pada pukul 10.30 pagi. 
Diharap usaha-usaha ke arah pembentukan modal insan yang berakhlak dan pembentukan persekitaran iklim yang baik di sekolah dapat memberi kesan yang besar terhadap pertimbuhan dan penghayatan nilai akhlak yang mulia di kalangan pelajar seterusnya melahirkan insan yang cemerlang dalam akhlak dan akademik.
 En. Hasamuddin bin Hussain (Guru Besar SKL) bersama dengan En. Muhammad Ramadhan bin Subky

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


PASPB: <b>PARIT BUNTAR</b>!!! PAS <b>Parit Buntar</b> adakan ibadah korban <b>...</b>

Posted: 28 Oct 2012 12:07 AM PDT

PARIT BUNTAR, 28 Okt. : Seperti tahun-tahun sebelumnya, PAS Parit Buntar telah menganjurkan Program Ibadah Korban bertujuan untuk memenuhi tuntutan agama dan memupuk semangat pengorbanan yang tinggi umat Islam. 
 
Pengarah program Fakhrurazi Haji Khalid berkata, sebanyak sebelas ekor lembu telah dikorbankan pada hari raya kedua di dua tempat berasingan iaitu di Dewan Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Husin, Titi Serong dan Markas Tarbiyah Dun Kuala Kurau, Jalan Pantai.
" Bilangan lembu untuk dikorbankan bertambah berbanding tahun lalu kerana semakin ramai yang menyertai ibadah korban anjuran PAS Parit Buntar. 
" Memandangkan ibadah korban ini di adakan di dua tempat berasingan , maka kerja-kerja melapah dan memotong daging dapat dijalankan dengan lebih cepat dan lancar " Katanya
Fakhrurrazi berkata, daging-daging lembu diagihkan kepada fakir miskin dan orang ramai dalam kawasan Dun Titi Serong dan Kuala Kurau
" Urusan pengagihan daging korban juga berjalan lancar, di mana wakil PAS Cawangan datang mengambil daging korban untuk diserahkan kepada fakir miskin di Cawangan masing-masing". 
 
" Selain lembu yang dikorbankan pada hari ini , terdapat beberapa ekor lembu lagi telah diagihkan kepada cawangan PAS untuk dikorbankan di tempat mereka" katanya
Beliau mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah membantu menguruskan ibadah korban PAS Kawasan Parit Buntar pada tahun ini
" Petugas-petugas yang terlibat tanpa mengira penat lelah dan habuan, mereka bekerjasama dan bertungkus lumus menyempurnakan ibadah yang amat dituntut ini. 
" Program ibadah korban ini juga merapatkan ukhwah islamiah, program ini juga mampu membangunkan kehidupan masyarakat yang harmoni dan mematuhi arahan agama.
Tambahnya, selain program ibadah korban yang dianjurkan oleh PAS Parit Buntar. Program ibadah korban ini juga dilaksanakan oleh ahli-ahli PAS Cawangan di Markas, Surau dan Masjid tempat masing-masing. 
 
" PAS Parit Buntar sangat mengalu-alukan ibadah korban yang dilakukan oleh PAS Cawangan di tempat masing-masing. 
 
"" Kegigihan ahli dan penyokong PAS di cawangan patut dipuji. Ini salah satu daripada sumbangan khidmat kebajikan kepada umat Islam setempat" katanya
Turut hadir ialah Pesuruhjaya PAS Perak Abu Bakar Husin yang turut menyembelih dua ekor lembu yang dikorbankan.
Program Ibadah Korban di Titi Serong



Program Ibadah Korban di Kuala Kurau

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Perhimpunan aman bantah AES <b>di Lumut</b> 9 Nov

Posted: 31 Oct 2012 11:57 PM PDT

Satu perhimpunan aman akan diadakan pada 9 November depan untuk menyerahkan memorandum membantah pelaksanaan sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) kepada menteri pengangkutan di pejabat Parlimen BN Lumut di Setiawan.

Perhimpunan tersebut digerakkan oleh NGO BANTAH AES yang ditubuhkan baru-baru ini.

setiausaha pelaksana gerakan mansuhkan ppsmi gmp saifullah zulkifliKoordinator bersamanya, Mohd Saifullah Mohd Zulkifli (kiri) berkata penubuhannya adalah hasil satu mesyurat yang dihadiri oleh parti politk, NGO dan pimpinan masyarakat sekitar Parlimen Lumut yang sepakat untuk menubuhkan BANTAH AES.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha yang juga setiausaha agung MCA adalah ahli Parlimen Lumut.

Mohd Saifullah berkata perhimpunan aman itu adalah untuk mendesak menteri pengangkutan supaya mengkaji semula dan mengambil kira beban rakyat sebelum melaksanakan AES.

"BANTAH AES menyeru seluruh rakyat terutama di  Parlimen Lumut untuk hadir bersama-sama di perhimpunan ini bagi menyerah memorandum kepada menteri pengangkutan," katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, perhimpunan rakyat itu akan diadakan selepas solat Jumaat di Masjid Nasriyah, Sitiawan sekitar jam 1.30 petang.

Batu Tepi Jalan ( BTJ ): 9 Nov Demo Bantah AES <b>Di Lumut</b>, Tempat <b>...</b>

Posted: 01 Nov 2012 06:53 PM PDT

Perhimpunan aman bantah AES di Lumut 9 Nov - Mkini
Satu perhimpunan aman akan diadakan pada 9 November depan untuk menyerahkan memorandum membantah pelaksanaan sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) kepada menteri pengangkutan di pejabat Parlimen BN Lumut di Setiawan.
Perhimpunan tersebut digerakkan oleh NGO BANTAH AES yang ditubuhkan baru-baru ini.
Koordinator bersamanya, Mohd Saifullah Mohd Zulkifli (kiri) berkata penubuhannya adalah hasil satu mesyurat yang dihadiri oleh parti politk, NGO dan pimpinan masyarakat sekitar Parlimen Lumut yang sepakat untuk menubuhkan BANTAH AES.
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha yang juga setiausaha agung MCA adalah ahli Parlimen Lumut.
Mohd Saifullah berkata perhimpunan aman itu adalah untuk mendesak menteri pengangkutan supaya mengkaji semula dan mengambil kira beban rakyat sebelum melaksanakan AES.
"BANTAH AES menyeru seluruh rakyat terutama di Parlimen Lumut untuk hadir bersama-sama di perhimpunan ini bagi menyerah memorandum kepada menteri pengangkutan," katanya dalam satu kenyataan.
Menurutnya, perhimpunan rakyat itu akan diadakan selepas solat Jumaat di Masjid Nasriyah, Sitiawan sekitar jam 1.30 petang.
P/s: Bantah dan terus bantah
Bantah hingga projek AES ini gagal
Bantah hingga kroni UmnoBN gigit jari
Tempat lain bila pula nak buat demo bantah AES?
Ayuh seluruh Malaysia demo bantah AES!!!
Ceramah umum dalam masa terdekat

07 di sungai siput - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungai siput - Google Blog Search


Misi mesti menang MIC <b>di Sungai Siput</b> : The Selangor Times

Posted: 04 Sep 2012 12:19 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Parlimen Sungai Siput merupakan salah satu identiti kebanggaan MIC dan pernah di wakili oleh bekas Presiden MIC mendiang Tun V. T. Tun Sambanthan dan Datuk Seri S. Samy Vellu yang mewakili parlimen tersebut dari ...

07 di sitiawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sitiawan - Google Blog Search


Otai <b>Manjung</b>: Disebalik Banner Zambry Disimbah, Isu Perkauman <b>...</b>

Posted: 15 Oct 2012 02:24 AM PDT

Sedang aku menulis ini, banner-banner Zambry yang disimbah cat sedang diturunkan! Ye lah, najib nak datang 18hb ni, maka segala kebaikan akan ditonjolkan dan segala masalah yg timbul disembunyikan. Report polis sudah dibuat oleh pihak-pihak tertentu, maklumat yang aku dapat cctv yg ada di simpang Tesco menunjukan kejadian simbah berlaku dlm jam 3 pagi tadi, cctv blurr takleh cam siapa pembuatnya.

 Gambar dari AlHud - MediaPerak.
Tiba-tiba pagi ni kecoh perihal gambar zambry kena simbah, ini bukan perkara baru sebelum ni dah berlaku di Manjung. Mungkin kini kerana terpengaruh dengan adegan simbah cat Bas Jelajah Merdeka yang tidak dikenakan tindakan kepada pembuat maka orang ramai mungkin kata tak salah buat macam ni! Dan macam biasa bila kena tang orang politik depa akan tuduh pihak lawannya, dan ada jugak yang kata simbah oleh orang parti sendiri utk dapat simpati. Aku bukan nak tuduh sesiapa disini, cuma aku nak kongsi apa yg ManjungMari & Fawi tak sentuh dan aku pun mulanya tak perasan ada isu yang cuba dibangkitkan disebalik isu ini.

Gambar yang tersebar di dalam facebook berbeza dgn gambar yg aku cilok fb dari geng-geng Umno Lumut, dalam hal ni depa lebih awal ketahui. Yg tersebar sebelum ni takde tulisan cina ni....

Pemuda Umno cuba menuduh mensyaki orang DAP yang buat semua ni...wakakakaaaa, beb lu tak cakap pun aku dah agak sasaran korang. Adakah ini antara motif & agenda sebalik semua ini?

Kepala otak aku tertanya kenapalah org yg simbah tu tak buat malam sebelum Najib nak turun, kan realistik jika nak bagi najib tengok protes ini supaya MPM tak sempat nak turunkan banner ni. Lain kali kalau nak simbah, simbah depan-depan macam pemuda umno melaka buat...baru berani beb! Kenapa 3 hari sebelum...ohhh, masih sempat utk tukar baru! tukar baru job baru ada, ni ManjungMari ada ulas, korang baca kat
Gambar Zambry Kena Simbah Cat, Ku Sangka Satu Rupanya Tiga .
Gambar Hadie-Media Perak. Jamuan 'Janji Ditepati'.....jam 12tghari baiknye planning, aku puji organiser sebab masa tu tak kira pekerja kerajaan atau swasta mencari makan. Secara tak langsung memeriahkan suasana walaupun yg hadir dtg utk makan...makan free sapa tak mau tambah harga barang dah naik, peluang mcm ni cukup bagus utk menjimatkan duit poket! makan free apa pun sedap beb!

Kerana isu ini, tak pasal orang luar Perak tahu begitu banyaknya banner wajah Zambry ni di sekitar Manjung. Aku tak pasti samada Zamry Man YDP MPM nak bodek Zambry atau nak penaya dia? Dato dah dapat...Datuk Bandar Ipoh mungkin dalam congak kepala hotak dia! tak salah, semua orang kalau boleh nak naik pangkat....Bukan takat banner Zambry yang tiada tertinggal tiada terpinggir di setiap simpang, malah tugu-tugu 1Malaysia didirikan disetiap Zon dgn duit kita juga. Kenapa aku kata Zamry Man nak penaya dia, sebab gambar-gambar yg bersepah ni semakin lama semakin orang meluat termasuklah org MPM & Umno sendiri! Orang pakatan lagilah kut! Nak buat macamana bila guna duit rakyat, maka rakyat berhak utk berkata! Dari orang tak menyampah, orang mula menyampah kat Zambry, mana taknya macam sorang pegawai navy kata, naik meluat tgk mukanya bila hari-hari lalu situ! wakakaaaa..... nasib lu lah bro!

Aku tertarik gambar dari pengguna fb bernama 'Tok Dalang' (harap bukan dia dalang semua ini), sorry aku cilok gambar hang sebab ada isu disebaliknya iaitu 'nota penulisan cina'....... apa ke bodoh sangat tukang simbah tu tinggalkan nota tulisan cina itu supaya orang tahu ini kerja org cina! macam isu letak babi dalam surau, siap ada kain pengalas utk pegang....kan nampaknya melayu sendiri yg bikin cemarkan rumah Allah. kononnya nak tarik perhatian melayu suruh berdendam dgn cina...sorrylah, orang Malaysia macam aku tak terhasut dgn dakyah tu! Sape yg suka sangat dgn isu perkauman ni....korang fikirkanlah sendiri, aku letih dgn politik semacam ini, isu rakyat tak diutamakan, bila gambar kena simbah tak sampai 24jam bertindak membetulkan keadaan sedangkan itu hanya sebuah gambar! siut......

Tiga banner ini ditampal nota tulisan cina ini, apa motifnya?! Sesape pun yang lakukan perkara ni aku katakan bingai, udah le bingai..buat kerja bingai laktu! Nyusahkan polis je..... Kalau tak puashati sekalipun, terjah terus PM........ aku & aktivis masa PM turun tahun baru cina di Sitiawan bagi memorundum sape pun tak susah.....wakakakaaaa! polis pun buat nohen...berjalan lancar. Tapi dalam hal simbah ni, ada ruang utk orang kaut keuntungan atau ada penaja yg cuba bodek menaja banner baru agar dapat job lagi.....amacam team B & C Umno Lumut, kasi sponsor la.......

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


LIVE!! Pidato Perdana Merdeka Rakyat <b>di Bukit Gantang</b>

Posted: 23 Jun 2012 08:24 AM PDT


Siaran langsung Pidato Perdana Merdeka Rakyat ini dibawakan kepada anda oleh SAMM.. oleh itu sila saksikannya di ( SINI )

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


Mangsa banjir <b>di Kerian</b> meningkat – Perak Today

Posted: 02 Dec 2011 09:09 PM PST

Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di daerah Kerian meningkat kepada 156 orang pagi ini berbanding 97 orang semalam.

Ketua Polis Daerah Kerian, Supt Mat Fauzi Nayan, berkata mangsa banjir terbaru yang dipindahkan malam tadi membabitkan 59 orang dari Kampung Parit Mat Keling.

"Mereka ditempatkan di pusat pemindahan Sekolah Kebangsaan Bukit Merah," kata ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, kampung yang masih terjejas dengan banjir ialah Kampung Padang Lalang, Kampung Batu 40 Bukit Merah, Kampung Perlis, Kampung Ban Abu Hasan, Kampung Batu 38 Bukit Merah dan kampung Parit Ayer Hitam.

- BERNAMA

07 di tapah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tapah - Google Blog Search


Hanif Redland: Ibadah Korban <b>di</b> Perumahan IPD <b>Tapah</b> 2012

Posted: 26 Oct 2012 08:03 AM PDT

Assalamulaikum & Selamat Malam
Salam Aidiladha dan selamat menyambut hari raya haji atau hari raya korban kepada semua yang beragama Islam..Bagi sape-sape yang melakukan ibadah korban atau aqiqah pada tahun ini, ambo doakan semoga ibadah yang dilaksanakan diberkati dah diredai Allah swt..
Pada tahun ini ambo kembali menyambut hari raya aidiladha bersama keluarga ambo di Tapah, Perak..Pada tahun lepas ambo meraikan ibadah korban di Kemaman, Terengganu (Raya Haji di Kemaman)..Walaupun kemeriahan yang dirasai berbeza daripada negeri di belah pantai timur, tetapi keberkatan ibadah korban yang dilakukan tetap sama ganjaranya walaupun di mana kita berada..
Pada tahun ini tiga ekor lembu telah ditumbangkan untuk ibadah korban di perumahan PDRM Tapah ni..Rasanya xda pape dah yang ambo nak ceritakan sempena raya haji ni..Ambo doakan semoga segala pengorbanan yang kita lakukan selama ini diberkati dah diredai Allah swt..Terima kasih..

lembu kedua ditumbangkan..
Sekian Terima kasih drp ambo..

07 di sungkai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungkai - Google Blog Search


TIntATariAnpEna: Sosioekonomi <b>di Sungkai</b>

Posted: 18 Oct 2012 07:26 AM PDT

Asalamualaikum semua...
Selamat Malam...Da 4hari berturut2 Tg Malim nie dingin je....mana xnye, asal petang je ujan membawak sampai ke mlm...nie pun still ujan..emmm hope semuanya sihat2 je k...=)
owh ye..da bace tajuk? konfirm xmenarik minat nak bace kan....haha..pedulikk la..janji aku ade benda nak dihupdatekan..lame plak ase blog aku nie xhidup.. hee..

Disebabkan kekurangan waktu senggang, banyak kali la aku terpaksa  melupakan hasratku utk mengupdate blog..haha...emm..ha..mlm nie selesai sudah kerja bagi subjek Sosioekonomi Malaysia bagi tugasan kumpulan...Alhamdulillah..huhu..yang bestnye kajian mengenai aspek sosioekonomi nie aku buat kat Sungkai...kat kampung aku nie..aish..bangga la jap..(oo) haha..

(Skop Kajian: Sosioekonomi di Kampung2 Tradisional dalam Mukim Sungkai)

  • Kg S/C Menderang - En Haron b Ahmad
  • Kg Perlok/Guntong- En Yusuf b Jamit
  • Kg Pekan Lama- En Ahmad Rafix
  • Kg AA Tin- En Ghaffar
  • Kg Tiang Bertarah- En Zambri
  • Kg Rahmat Changkat Sulaiman- En Mohd b Jaafar
  • Kg Klah Baru- En. Radhi

Oke...seeeee......?? brapa byk Kampung2 tradisional dlm Sungkai nie..haha..jadinya kami nie p la jumpa dgan sume ketua kampung nie n menjalankan temubual mengenai aspek sosioekonomi di kampung masing2...ape2 pun bahagia rase bila kawan2 group cakap kerjasama yg diberi oleh setiap ketua kampung mmg tiptop la..huhu....trima kasih semuaaa...=)

Oke la..malas nak merepek pepanjang da..jz nak share dgan korang ttg serba sedikit mengenai kajian yg da kami buat ritu..meh nengok meh...















Ha...sebenarnya banyakkkkkk sgttttt gambar yg aku n da geng snap ritu..tp xlarat la nak masuk sume..haha..nie je yg sempat nak masuk pun..serius sonok wat tugasan nie...dapat taw dgan lebih lanjut pasal Kg sendiri~~.. haha...

emm..ape2 pun thankz sgt2 pada ahli2 group yg terlibat..korang mmg best...! farah, ekin, cety, n pretty..heehe..

oke la, mate pun da ngantuk nie..ujan2 nie mmg kalah la..huhu..

semoga berjumpa lagi di lain crita. Salam n Nytez semua..=)

p/s : Moh ler dtg Sungkei wehhh..*owh ye, kalau sape2 nak taw more detail about sejarah atau ape2 jela pasal kampung2 nie jgn lupa contact ek.. kei3.

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


Nilai pembangunan projek Northgate <b>di Pengkalan Hulu</b> melonjak <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2010 01:51 AM PDT

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata nilai projek itu melonjak berikutan respon menggalakkan yang diterima daripada syarikat Thailand untuk mewujdukan operasi mereka di kawasan zon ekonomi besar berkeluasan 60.4 hektar itu.

"Terdapat sedikit kelewatan daripada segi jadual ia patut siap tetapi ini adalah kerana beberapa masalah teknikal.

"Apabila segalanya selesai, seluruh pembangunan di kawasan ini dijangka siap pada 2013," katanya selepas mengadakan lawatan kerja ke tapak itu.

Terletak 200 meter dari Betong, Thailand, kerja bagi fasa pertama bermula pada Januari 2008.

Fasa pertama yang dikenali sebagai Northgate Arena melibatkan pembangunan bazaar gerai jualan, restoran dan kompleks bebas cukai.

Pembangunan Arena itu juga menawarkan produk dan perkhidmatan daripada Malaysia dan Thailand termasuk kraftangan, spa dan pusat kesihatan khusus untuk pengunjung tempatan dan asing.

Pembangunan empat fasa lain termasuk hotel bertaraf empat bintang, kawasan industri, pusat komersil dan tapak untuk pertanian.

Dimajukan oleh Northgate Consortium, projek komersil dan industri ini dijangka dapat menjadi penggerak kepada pembangunan ekonomi di kawasan Utara Perak apabila ia siap sepenuhnya kelak.

Zambry berkata projek ini juga sebahagian daripada usaha kerajaan negeri dalam memastikan kawasan pendalaman tidak ketinggalan daripada arus pembangunan perdana.

"Kita juga berharap projek ini akan mengukuhkan lagi kerjasama dan hubungan dagangan dan apa saja aktiviti sempadan antara Malaysia dan Thailand kerana lokasi yang terletak berhampiran sempadan Malaysia-Thailand," katanya.

Northgate terletak lebih kurang 90km dari Pulau Pinang (melalui lebuhraya Butterworth-Kulim) dan 96km dari Ipoh (melalui jalan Grik-Kuala Kangsar).

Lokasinya juga berdekatan Gerik, Pulau Banding, Tasik Temenggor dan Baling, Kedah.

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


GERAKAN MINDA: <b>Negeri Perak</b> Tukar Nama Negeri &#39;EMAS&#39;???

Posted: 31 Oct 2012 10:00 PM PDT



IPOH – Perak yang dulunya kaya dengan bijih timah, kini dikejutkan dengan penemuan di beberapa kawasan yang dikenal pasti menjadi lubuk emas.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, Kerajaan Negeri telah mengenal pasti beberapa kawasan di negeri ini yang memiliki deposit emas yang berdaya maju.

Beliau juga telah mengarahkan Jabatan Mineral dan Geosains menjalankan kajian terperinci berhubung penemuan tersebut.

Menurutnya, satu laporan penuh perlu dibentangkan bagi memastikan kawasan yang dimaksudkan benar-benar berpotensi untuk dikomersialkan ataupun sebaliknya.

"Kita nak tengok juga sama ada kawasan itu ada banyak atau sedikit sahaja longgokkan emas dan kawasan itu kita telah pun kenal pasti, tapi saya tidak boleh dedahkan kepada umum, takut timbul pula masalah lain kelak.

"Setakat ini, kita serahkan jabatan berkaitan menjalankan kajian potensi itu dahulu dan kita tengok hasilnya nanti," katanya di sini, semalam.

Hadir sama, Exco Kerajaan Negeri, Datuk Mohammad Zahir Abdul Khalid dan Datuk Dr Mah Hang Soon serta Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Puhat Mat Nayan.

Pada Ogos 2009 lalu di Teluk Intan, Zambry dalam kenyataannya turut mengandaikan Perak mungkin muncul sebagai negeri pengeluar emas terbesar di negara ini berikutan kajian mendapati beberapa kawasan di negeri ini memiliki logam berharga berkenaan.

Katanya, Kerajaan Negeri akan mengorak langkah setapak lagi untuk mengadakan kegiatan perlombongan emas bagi menggantikan industri lombong bijih timah yang menjadi kebanggaan Perak sejak beberapa dekad lalu.

Mengulas lanjut, Zambry berkata, Kerajaan Negeri turut mengadakan perbincangan bagi melakukan rombakan semula kategori bahan mineral, galian dan logam yang terdapat di Perak.

"Kita lihat setiap bahan itu perlu diperhalusi dan dikategorikan mengikut spesifikasinya yang betul bagi mendapat pulangan sebenar mengikut harga pasaran.

"Dulu kita guna istilah yang terlalu umum iaitu galian, sama ada bijih timah, pasir, batu atau bahan lain seperti emas, sedangkan ia berbeza royalti dan premiumnya.

"Justeru itu, kita rasa perlu diperhalusi serta dikategorikan mengikut kesesuaian tertentu dengan menukarkan istilah utamanya daripada galian kepada mineral," katanya.

Menurutnya, ia juga bagi mengelakkan pelbagai masalah dihadapi dari segi bayaran premium daripada pengusaha terlibat-SH

GM: Jika benar bagai dikata maka lepas ini orang perak akan mula melombong emas..

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved