Jumaat, 1 Mac 2013

07 di gopeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gopeng - Google Blog Search


40,000 bakal hadir ceramah Ustaz Azhar Idrus <b>di</b> Masjid Jamek <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2013 06:21 PM PST

Oleh Ajijoi

40,000 merupakan anggaran kehadiran yang bakal membanjiri Masjid Jamek Lama Gopeng Sabtu ini.

Ceramah agama yang akan diadakan selepas solat Maghrib oleh penceramah tersohor masakini, Ustaz Azhar Idrus itu telah menarik minat orang ramai untuk hadir pada hari tersebut.

Banner-banner ceramah dikatakan telah digantung disetiap daerah dinegeri Perak ini.

Pihak pengurusan Masjid Jamek Lama Gopeng telah bertungkus-lumus untuk menjayakan program ceramah yang besar ini setelah menunggu giliran mereka selama 2 tahun untuk mendapatkan Ustaz Azhar Idrus.

Keselesaan dan keselamatan pengunjung mendapat perhatian utama pihak masjid. Kawasan sekeliling masjid telahpun dibersih dan ditambak untuk menampung kebanjiran orang ramai yang dahagakan majlis ilmu daripada 'Ustaz Youtube' ini.

Orang ramai digalakkan untuk membawa sejadah dan kertas lapik mereka sendiri pada hari tersebut.

Pihak masjid juga telah menyediakan 3 layar gergasi untuk menampung kehadiran yang ramai untuk mengikuti ceramah pada malam itu.

Bagi yang jauh dan tidak dapat hadir, pihak masjid akan menyediakan siaran langsung secara live streaming yang boleh diikuti di www.ustream.tv/channel/ceramah-gopeng

Biarpun beberapa percubaan telah dilakukan oleh pihak-pihak yang cemburu dengan majlis ceramah agama ini, namun dengan kuasa Allah Taala segala yang telah dirancang oleh pihak masjid selama ini bakal membuahkan hasil buat semua.

Pengurusan tempat letak kereta telahpun mengenal pasti beberapa lokasi yang sesuai dan berpuluh gerai menjual makanan dan barangan lain sedia menanti kehadiran anda semua.

Bersamalah hadir ke majlis ini untuk menuntut ilmu daripada seorang penceramah yang begitu hangat masa kini.

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


MENJADI DIRI KITA SENDIRI: BERCUTI <b>DI</b> Pulau <b>Pangkor</b> (Hari 2)

Posted: 24 Dec 2012 10:33 PM PST


18 Dis 2012 (Selasa)   
Bergerak ke Seri Manjung .  Shopping di Pasaraya  Billion. Pakaian di sini memang murah.  Naik tingkat atas. Pasaraya AEON juga baru dibuka. Tapi kami tak pergi. Billion jalan ke arah Lumut. 
1.30 sampai di Lumut.  Di Pekan Lumut, parking kereta agak sukar.  Parking berkupon. Saman dan kunci tayar  mungkin dikenakan jika tiada kupon. Terbaik parkir di parking bertingkat.   Bayaran 40 sen satu jam. Jam pertama  free.  
Selepas makan tengahari (kat Gerai Intan Berlian. Agak mahal. Lauk biasa sahaja ),  seret  beg ke jeti. Kita akan melalui laluan pejalan kaki berbumbung dari bangunan parking. Lebih kurang macam airport. Di jeti ada ATM Maybank.   Beli tiket feri dahulu. Ada 3 kaunter.  3 syarikat berlainan.  Jangan bimbang.  Boleh beli mana-mana tiket dan naik mana-mana feri.  3 syarikat ini dah bekerjasama. Tiada rebut-rebut penumpang.   Kami naik  feri Pan Silver. Tiket dewasa RM10.00, kanak-kanak RM5.00. Tiket untuk bayaran pergi balik.  Lebih baik simpan tiket tersebut.  Feri datang setiap setengah jam.  Adalah lebih baik terus naik jika feri sudah sampai. Supaya dapat tempat duduk. Kecuali ingin duduk di bahagian atas (deck) untuk menikmati  angin dan melihat pemandangan dengan lebih jelas. 
Feri gerak pukul 2.40pm. Sampai di Jeti Pangkor 3.20pm.  sampai di jeti Pangkor, ramai anak muda  (Cina dan India)  bertanya samada kita nak sewa kereta atau tidak.  Macam di Langkawi. Bayarannya RM80.00 sehari. Jika 2 hari RM150.00.  Kami sewa Proton Wira Auto.  Di pulau ini van menjadi teksi. Warna pink. Jika naik teksi dari jeti ke Resort , kena cas RM20.00.  
Kami terus gerak ke Pangkor BayView Resort. Lokasinya 5km dari jeti. Sampai di Teluk Nipah, tiada papan tanda BayView. Rupanya kena masuk ikut  simpang Horizon Inn. Tak sampai 100m ke dalam. Parking kereta agak sukar. Parking di sebelah jalan sahaja.  Bay View  ada kolam. Sesuai bagi kanak-kanak. Bilik family jika hari biasa RM180.00 semalam. Kami sudah booking  melalui online.  Deposit RM200. Jika transfer melalui ATM Maybank, simpan resit. Nanti pihak resort minta sebagai bukti. 
Pukul 5.30pm kami  keluar ke Pekan Pangkor. Isi minyak RM20.00 (RM10.00 agak memadai).  Ah Tong, pemilik kereta kata RM15 isi minyak sudah cukup. Ada bro  'beach boy' kata jika kita isi minyak lebih, nanti si pemilik kereta ini akan sedut minyak lebih tersebut jika kita tak habis pakai. Jadi  minyak kereta akan pada  paras 'E' bila penyewa berikut ambil alih .  Tak tahulah. Apa pentingnya sedut minyak?
Shopping di Pekan Pangkor. Kedai buka sampai malam. Kedai t shirt, cenderamata, hasil laut. Mayban, AMBank dan Agro Bank ada di sini. T shirt di Kedai Norizan (kedai mula-mula) agak murah. Boleh ditawar sehingga 25%. 
Sebelum balik bilik, kami singgah di tepi jalan dekat Pasir Bogak.  Pekena Siakap bakar cicah air asam, paprik sotong dan air buah. RM54 melayang.  Sebelum masuk bilik, jalan-jalan lagi di pinggir Teluk Nipah. Ramai orang masih melilau. Rupa-rupanya di sini paling meriah pada waktu malam. Ada seorang mak cik kata, dia menginap di Sea View dekat Pasir Bogak, tiada tempat makan. Dia datang makan di Teluk Nipah.  Gerai makan banyak pilihan. Resort juga lebih banyak  dan kedai cenderamata juga banyak. Jika siang, aktiviti laut paling banyak juga di Teluk Nipah.   Malam tersebut agak bising dengan karaoke  suatu keluarga di  Bay View
Bay  View menyediakan sewa motosikal.  RM35 sekali sewa sampai balik.  Sewa moto dan basikal banyak di Pasir Bogak. Sewa basikal RM 3 untuk 2 jam.RM5 jika  24 jam.  Semua basikal jenis MTB.  Mesti  tahu main gear.

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


SHARE THIS STORY - Rakyat Marhaen

Posted: 01 Mar 2013 06:55 PM PST

Noraziah Nor, 29, isteri kepada anggota komando Insp Zulkifli Mamat, 30, tidak dapat menahan sebak dan pengsan sejurus menerima berita kematian suaminya.
  
"Nak balik, Azi nak balik, tolong bawa Azi balik, tolonglah sesiapa hantar Azi balik...," begitulah rintihan Noraziah yang dilihat tidak berhenti-henti menangis ketika ditemui di kediaman bapa angkat pasangan itu di Bandar Baru Putra, Bercham di Ipoh.
  
Noraziah yang merupakan guru di sebuah sekolah di Tanjung Rambutan terpaksa dipimpin beberapa jiran dan anggota keluarga kerana pengsan sebelum dihantar ke klinik berhampiran.
  
Pasangan yang menetap di Bandar Baru Putra, Bercham itu mempunyai dua cahaya mata iaitu Mohammad Akmaluddin, 5, dan Mohammad Akhil, setahun dan Noraziah kini mengandung anak ketiga.
  
Zulkifli, adalah antara dua anggota komando yang terkorban dalam insiden tembakan membabitkan kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah hari ini.

  
Sementara itu, bapa angkat pasangan itu, Sjn Hussain Harun, 53, yang merupakan jurulatih pusat latihan Pasukan Gerakan Am (PGA), Hulu Kinta berkata beliau menerima berita itu selepas solat Jumaat sebaik sahaja Noraziah datang ke rumahnya.
  
"Saya cukup terkejut apabila mengetahui berita ini dan Aziah terus pengsan sebaik memberitahu kami.
  
"Saya mengenali arwah pada tahun 2004 semasa dia menyertai Kor Sukarelawan Polis Siswa Siswi (Suksis) UUM dan saya merupakan pengajar untuk pandu arah peta," katanya sambil memberitahu kali terakhir beliau bertemu arwah ialah minggu lepas sebelum bertolak ke Lahad Datu.
  
Ibu angkat Allahyarham Noor Ainita Mohamad, 49, berkata Allahyarham seorang yang baik hati dan peramah.
  
"Arwah memang rapat dengan suami saya... sekiranya ada masalah arwah akan datang rumah dan cerita masalah dia pada kami. Kehilangannya sangat dirasai,"
katanya.
  
- Bernama

foto2 semalam <b>di</b> Lahad datu - RumahkuSyurgaku , Kenali <b>...</b>

Posted: 01 Mar 2013 07:26 PM PST

 Ibu rindu pelukan Inspektor Zulkifli, isteri pengsan dengar berita kematian
BESUT - Khadijah Ismail akan merindui pelukan dan kemanjaan anaknya, Inspektor Zulkifli Mamat, 30, yang sering tidur diribanya setiap kali pulang ke kampung selepas pegawai polis itu terbunuh di Lahad Datu, Sabah semalam.Khadijah, 64, berkata, anak ketiga daripada enam beradik itu adalah seorang penyayang dan sikapnya tidak pernah berubah walaupun sudah beristeri dan bakal mempunyai tiga orang anak.Isteri Zulkifli ialah Nor Aziah Nor, 28."Setiap kali balik ke kampung, perkara pertama arwah buat ialah peluk saya, Perangai arwah tidak berubah dari sebelum kahwin hingga dia sudah memiliki anak," kata warga emas itu ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kubang Ikan dekat sini semalam.Kata wanita itu, Zulkifli, 29, yang dipanggil Ngah dalam kalangan ahli keluarga berlepas ke Sabah pada Jumaat lalu dan sepanjang berada di Sabah dia ada menghubunginya dan memaklumkan akan pulang segera."Saya tidak sangka, genap seminggu berkhidmat di Sabah hanya jasad arwah yang pulang," katanya sambil memberitahu kali terakhir dia bertemu anaknya adalah ketika Zulkifli pulang ke kampung pada 21 Januari lalu bagi menziarahi neneknya yang meninggal dunia.Bagaimanapun, Khadijah memberitahu, dia reda dengan pemergian arwah yang sudah tujuh tahun berkhidmat dalam komando polis di Ulu Kinta, Perak.Jenazah Zulkifli akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Gong Bayor pukul 11 pagi hari ini.Sementara itu, di Ipoh, Nor Aziah pengsan selepas memaklumkan berita sedih itu kepada keluarganya di Bandar Baru Putra, Bercham di sini.Nor Aziah yang hamil dua bulan merupakan seorang guru di sebuah sekolah di Tanjung Rambutan di sini.
 Situasi di pekan Lahad Datu, jarak pekan dan lokasi serangan ialah 120km.
 Kedutaan Malaysia di Filipina dikawal ketat bagi mengelak apa-apa kemungkinan.
 Keadaan di Hospital Lahad Datu
Askar berkampung di tengah bandar, orang awam di suruh balik ke rumah jadi traffic jam. Kenderaan awam tidak dibenarkan masuk ke bandar.

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Diyakini Ada Mahluk Hidup <b>di</b> Planet <b>Lumut</b> | Barata Media Online

Posted: 12 Feb 2013 06:35 PM PST

By Vanzank - Wed Feb 13, 9:35 am

kepler2

kepler22b

HEIDELBERG, BARATAMEDIA – Cahaya yang dipantulkan berwarna seperti lumut dan ganggang yang tercermin dalam pewarnaan khas dari sebuah planet yang jauh itu bisa menjadi bukti kehidupan asing.

Zona layak huni bintang ini berukuran 0,7-1,2 kali jarak Bumi-matahari. Dengan demikian, Kepler-22b berada di sisi terdalam dari kawasan yang sanggup menopang kehidupan ini. Air dalam fasa cair, serta oksigen dalam jumlah melimpah sangat mungkin ada di permukaan planet ini.

Siddharth hegde dan Lisa Kaltenegger dari Max Planck Institute for Astronomi di Heidelberg, Jerman. Mengatakan mereka berpikir exoplanets berbatu itu, dimungkinkan akan memiliki panas yang ekstrim, kekeringan atau keasaman, dan bahwa bentuk-bentuk kehidupan hardier – seperti lumut dan ganggang – akan mendominasi mereka dipermukaan.

Untuk memastikan apa organisme tersebut akan terlihat seperti dari kejauhan, para peneliti menganalisis cahaya yang dipantulkan oleh beberapa bentuk yang lebih ekstrim seperti bumi, hidup lumut di daerah kering, bertirai bakteri dalam air yang sangat panas dan ganggang merah dalam air asam tambang. NewScientist.com melaporkan.

Dilihat dari melintasi ruang, setiap jenis organisme akan menciptakan pola warna yang unik, kata mereka, lumut, misalnya, akan tampil lebih kuning daripada ganggang atau bakteri.

Sementara pola warna tersebut tidak akan berarti hidup hadir, hegde dan Kaltennegger mengatakan, hal itu bisa menjadi langkah menuju mempersempit exoplanets untuk pencarian yang lebih rinci. Seperti yang dilansir spacedaily. Selasa (12/2).

Seperti diberitakan sebelumnya, penemuan terbaru Badan Antariksa Amerika (NASA), mengungkapkan, adanya planet terdekat yang mirip bumi. Kepler-22b, adalah sebuah planet yang mengorbit di zona bernama 'Goldilocks' dan terletak di rasi bintang Cygnus.

Ukuran Kepler-22b adalah 2,4 kali lebih besar dari Bumi, tahun orbitnya selama satu tahun adalah 290 hari.

"Tapi bintangnya agak redup dibanding matahari dan lebih kecil, sehingga Kepler-22b dimungkinkan memiliki temperatur mirip Bumi," kata Bill Borucki, Peneliti NASA dari Ames Research Center. (ali).

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


Belantan: Isu Selangor : <b>Pantai Remis</b> semakin nazak?

Posted: 14 Dec 2012 02:07 AM PST


Masalah hakisan di Pantai Remis di Jeram, Kuala Selangor semakin teruk dan kini menghampiri sebuah restoran makanan laut di situ.

Sudah hampir setahun masalah hakisan merosakkan pantai Remis di Jeram di sini. Masalah hakisan tersebut menjadi bertambah buruk akibat angin kencang dan ombak kuat pada musim hujan sekarang.

Kerosakan teruk akibat hakisan itu bukan sahaja menjejaskan pantai yang menjadi tumpuan orang ramai itu, malah merosakkan infrastruktur seperti jalan dan kedai yang terdapat di lokasi pelancongan tersebut.

Tinjauan pemberita mendapati, kawasan sepanjang kira-kira 300 meter di pantai berkenaan rosak teruk akibat terhakis dan panorama indah kawasan itu kini boleh dikatakan sudah tiada lagi.

Tidak keterlaluan jika dikatakan keadaannya kini semakin nazak apabila jalan masuk ke pantai itu tidak boleh lagi dilalui kenderaan kerana turut menerima akibat daripada kesan hakisan.

Beberapa kedai makan juga terpaksa ditutup kerana semakin kurang pelanggan ke situ ekoran masalah itu.

Justeru, orang ramai menggesa kerajaan negeri dan Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) mengambil langkah proaktif seperti membina benteng penahan ombak supaya keindahan pantai dan kegiatan ekonomi penduduk setempat dapat dikekalkan.

Seorang pengunjung, Fazillah Nasoha, 35, yang mengunjungi pantai berkenaan sekurang-kurangnya seminggu sekali meminta pihak berwajib mengambil serius terhadap masalah hakisan di pantai Remis bagi mengelakkan keadaan lebih buruk berlaku.

"Sayang jika keindahan pantai ini tidak dipelihara kerana lokasi ini berpotensi menjadi destinasi pelancongan yang boleh menarik pengunjung jika dibangunkan dan dipulihara.

"Kita boleh membuat perbandingan dengan perkembangan di kawasan Sekinchan, walaupun tidak mempunyai pantai yang terkenal seperti Pantai Remis tetapi sudah mempunyai pembangunan seperti resort yang cantik," katanya.

Fazilah berkata, memandangkan keadaan hakisan yang semakin serius, sudah pasti para pengunjung bimbang untuk membawa ahli keluarga mereka berkunjung ke pantai tersebut.

Seorang suri rumah, Noraini Baharon, 46, pula melahirkan kebimbangan kesan hakisan Pantai Remis akan menjejaskan kediaman penduduk di kawasan sekitar.

Seorang peniaga yang hanya mahu dikenali sebagai Man, 50-an pula berkata, para peniaga di kawasan pantai tersebut bimbang punca rezeki mereka terjejas sekiranya masalah hakisan tersebut tidak cuba diatasi oleh pihak berwajib.

Dia yang telah berniaga di kawasan itu sejak 15 tahun lalu mendapati keadaan pantai Remis sudah sampai ke tahap merbahaya berbanding tahun lalu.

"Beberapa kedai makan terpaksa ditutup kerana pengunjung tidak lagi datang kerana laluan masuk tersekat ekoran keadaan jalan yang teruk dan telah runtuh.

"Hakisan pantai juga menyebabkan tapak tempat saya memulakan perniagaan ditenggelami air. Jadi sekarang saya gunakan lori untuk berniaga memandangkan kawasan itu tidak selamat selain mudah untuk bergerak," katanya.

Suara Politik
Belantan

Giat Program ICT <b>Di Pantai Remis</b> | Program Usahawan ICT

Posted: 22 Nov 2012 10:12 PM PST

Tarikh Program              :  23- 25 November 2012

Lokasi                              : Pusat Giat Mara Beruas, Pantai Remis Perak

Tenaga Pengajar UKM : Prof Dr Abd Razak Hamdan, Hasnida Haris, Mohd Hafiz Ibrahim Residi, Jamaludin, Nurhidayah Ahmad

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


Hampir 200 Rumah <b>Di Seri Manjung</b> Dilanda Ribut, Kejadian <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2012 07:49 AM PST

"Habis semua perabot dan barangan elektrik dalam rumah rosak di basahi air. Bagaimanapun saya tetap bersyukur kerana keluarga dan penduduk kampung tidak mengalami sebarang kecederaan.

Asri Mohd Chor

"Harta boleh dicari.. tapi kalau ianya melibatkan kehilangan nyawa atau kecederaan hanya Allah sahaja yang mengetahui," kata Asri Mohd Chor, 52, salah seorang mangsa yang terlibat dalam kejadian ribut di Taman Perumahan Fasa 3A Seri Manjung, dekat Lumut, semalam.

Dalam kejadian itu, sebanyak 119 buah rumah mengalami kerosakan bumbung selain peralatan perabot serta elektrik selepas di basahi air hujan dalam kejadian kira-kira 6.15 petang semalam.

Kejadian itu merupakan paling buruk berlaku sejak setahun lalu, di mana sebanyak lima kejadian ribut dilaporkan berlaku di situ termasuk pada Julai tahun lalu yang melibatkan sebanyak 52 buah rumah penduduk di kawasan perumahan yang sama.

Shaari Zaini

Seorang lagi mangsa, Shaari Zaini, 42, berkata selain mengalami kerosakan di bahagian bumbung rumah, cermin belakang kereta jenis Kancil yang diletak di depan rumah turut pecah akibat terkena serpihan atap yang berterbangan dalam kejadian tersebut.

"Selain cermin kereta, beberapa keping cermin tingkap rumah turut pecah selepas dilanggar serpihan sampah sarap yang berterbangan itu.

"Bagaimanapun, saya bersyukur kerana tiada seorang pun ahli keluarga cedera akibat kaca tingkap yang pecah itu," katanya.

Sementara itu,  Setiausaha Sulit Kanan Menteri Besar, Rashidi Ibrahim berkata, dalam kejadian kira-kira 6.15 petang semalam,  hampir 200 buah rumah penduduk di Taman Perumahan Fasa 3A, Seri Manjung dan Kampung Datuk Seri Kamaruddin (KDSK) terlibat dalam kejadian tersebut.

"Sehingga jam 12 tengahari ini seramai 185 penduduk dari Taman Perumahan Fasa 3A, Seri Manjung dan KDSK (2) dilaporkan terlibat dalam kejadian itu.

"Kebanyakan penduduk mengalami kerosakan bumbung rumah serta peralatan elektrik dan perabot selepas rumah mereka dibasahi air hujan.

"Kita juga telah mengarahkan beberapa kontraktor untuk memperbaiki segera bumbung rumah penduduk bagi mengelakan kerugian lebih besar lagi," katanya kepada pemberita ketika meninjau tempat kejadian, hari ini.

Dalam perkembangan yang sama, Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Manjung, Anuwar Ismail berkata, pihak JKM sedang bersiap sedia memindahkan penduduk ke pusat perpindahan sementara di Dewan Majlis Perbandaran Manjung (MPM) sekiranya keadaan memerlukan.

"Kita bimbang, hujan atau kejadian sama akan berlaku berikutan amaran yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi melaporkan hujan dan angin kencang akan berlaku dalam tempoh sehari dua ni," katanya.

Menteri Besar Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkor turut berada di tempat kejadian dan melawat mangsa kira-kira jam 8 malam semalam dan mengarahkan semua jabatan dan agensi kerajaan mengambil tindakan serta merta membantu semua mangsa. – Nooraini Mahamad.

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Cerita Udez: Buat projek <b>di Ipoh</b>.

Posted: 21 Feb 2013 12:34 AM PST


Kejadian ni berlaku kira-kira 10 bulan lepas. Awal or tengah bulan April. Yang penting hari Selasa. Masa tu aku ngan Gemok dari Penang dalam 1 pagi lebih. Dia keja syif malam. Balik dari syif malam aku pickup dia kat rumah, mak dia punya bising dia malam2 buta pun nak keluar. Dia suruh aku parking jauh sikit dari rumah dia taknak bagi mak dia nampak. Since mak dia kenal keta aku kan.

Kami bergerak dengan kadar perlahan. Sebab aku risau dia mengantuk,maklumla baru habis syif je aku suh dia tidur tapi dia tak mau tidur. Sampai R&R Gunung Semanggol aku ajak dia makan tapi dia kata makan kat Ipoh jela. Okey teruskan perjalanan... Sampai Sungai Perak kami berenti lagi, dan akhirnya sebab bawak keta macam siput, area 3 pagi jugak baru sampai. Kalau aku sorang sejam ja dari Penang tu dah sampai Ipoh. Dia la.Masa aku bawak, dia tak bagi bawak laju. Pastu tukar dia bawak pun tak laju jugak.

Sampai Ipoh aku dah lapor gile. Pergi McD area Medan Gopeng tu. Tapi dah tutup. Gelap je. Maka pegi KFC seberang Petronas. Makan dan lepak sampai 4 pagi. Gile la tak tidur. Gemok siap minum black coffee KFC tu. Urghh tak sanggup. Mesej ayah. Ayah kata on the way lagi.

Dah 4.30 pagi camtu. Aku gerak dari KFC. Aku memang tak suka lepak satu tempat lama2. Rungsing. Gerak la ke ibu pejabat PPPNP tu. Aku tau simpang masuk nya. Tapi tak pasti bangunan mana satu. Tu pun sebab dah penat cari Gemok kata kat aku "surrender jela,bia dia bukak GPS." haha apakah kata dok Ipoh 5 tahun tapi boleh sesat di Ipoh. Nasibla....

Akhirnya jumpa tempat yang dituju. Gemok terus tidur ja. Sian jugak dia, sebab aku yang ajak teman sangat. Kalau aku memang tak kot. Aku pun jumpa ayah,mak, mak andak,pak andak. Tengok mak macam berat hati ja nak pergi. Aku pun rasa sedih jugak. Ayah pulak pesan suruh balik kampung tiap hujung minggu tengokkan adik2. Lagi la aku sedih. Gemok terus tidur tak sedar diri walaupun aku kejutkan sebab katanya nak jumpa ayah aku. Tapi tak nak bangun2.Haritu masa mak dia yang nak pergi, aku jumpa mak dia for the first time.Dia nak balas balik la kononnya. Sampai jam dah dekat kol 6, aku pun gerak balik ke Penang.

Nak cari tol Jelapang pun dah teraba-raba. Tak biasa kan. Biasa lalu tol Gopeng ja. Nak turun gi tol Simpang Pulai pulak rasa macam buang masa. Gemok syok tidur lagi. Elok2 sampai tol, dia bangun dan tanya "mana ayah?" Hmpppphhh.

Alhamdulillah,dapat jugak hantar ayah nak ke umrah. Baru umrah,kalau haji nanti camne la. Lagi berat hati kot.

Haa, tu pikir aku watpe tu?

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


my scribbles, wantonly ...: <b>Bukit Merah</b> to Kuala Kangsar - a rail trail <b>...</b>

Posted: 28 Feb 2013 08:00 AM PST

I'm a huge fan of train travel. Trains fascinate me. I still remember my first train ride - a full 9 hours journey from Penang to Kuala Lumpur way back in the 70's. My late father was a railway man so taking a train ride to anywhere was the norm in the family.
Tho' it's been a long time, I still savour the good old train rides especially the clanking sounds of the dieseled fueled locomotives back then. The trains looked like a raged monster with a thunderous blow-horn for a "voice". With the noisy gigantic engines and the screeching of the steel wheels, every journey was heavenly. The swaying and bouncing of the coaches cutting thru' the endless country-side was ever-so-breathtaking. Each scene was a postcard viewed fast-forward. Crazy it may sound, each train ride is always new and never could get me bored..
 Train crossing Bukit Merah Lake.
 
And when it rains, sipping a hot brew and watching rain streak down the glass panes of the windows is something you need to relish. As the chugging train criss-crosses lakes and swollen rivers, race through paddy fields and oil palm plantations bellowing thick black smoke and pass through our 'kampungs', one would want to forget its rendezvous.  And when the golden hour beckons, that is if you're lucky, you get to watch the evening sun burst through the clouds and cast its warmth on the mirrored Bukit Merah lake. Imagine you in the middle of the lake and the whole blue world looking down on you from above. That one partucular scene from the train will take your breath away. This is something many Malaysians have never experienced. To me this is one postcard from Heaven.
Apart from all that, you meet people from various colours and walks of life sharing the same enthusiasm with you. These are the golden moments when I travel by train. It may be slow, noisy and somewhat irritating, but the journey getting there is, I say again, postcard perfect.
If you're living on the fast lane, sorry to say soon all that will be gone. The better part of the country is giving way to robust development. When modernization creeps in, nothing is going to bring back the glory days of retro train travel. I know many hate train travel. I don't blame you. Our trains are somewhat slow. You may have your reasons for the hate. I don't. Sometimes the rendezvous is well worth the slow journey.
The whole reason for this write-up is on a personal concern with regards to the train journey between Bukit Merah and Kuala Kangsar in particular.... (if you're still with me, do read on) 
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) is embarking on the double track project from Ipoh to Butterworth and onwards to the North - Padang Besar (Malaysia / Thai border). This project has been on going for some time now. Fifty percent construction of this huge undertaking is almost complete. Work is still on going with the construction of building bridges, stations and crossings. Onwards to the North, land is being acquired and tracks are being laid.
Recently, I took a train trip home to Penang. The trail from Kuala Kangsar to Bukit Merah craned me up in somewhat to a nostalgic sadness. This part of the journey North has always caught my attention as I consider it the most loveliest pristine green train ride one can endeavour in Malaysia. This is the part of the trail where hills, forest, rivers and tunnels all come together in one trail. As you travel along, you get to reach out your hand and touch the greenery as the train winds and pulls its weight up and down the hill on occasion blowing its horns struggling thru'

Due to the uphill trail, trains need to slow down gradually towards Kuala Kangsar. It'll meander through wild thick foliage with its winding and twisting trail whilst passing through long forgotten scary British built tunnels. The sounds of critters, water sipping down from the hills and into the tunnels, the echoing sounds of the chugging locomotive reverberating is one "must-see-feel" Malaysian adventure.
THIS TRAIL WILL NO LONGER BE USED AFTER THE INTRODUCTION OF THE NEW ELECTRIFIED TRACKS.
I do remember my late father telling me one day while reading his morning papers that the Bukit Merah - Kuala Kangsar part of the rail was the most enduring railway ever built. Many workers got bitten by snakes, wasps and prolly insects from hell. Many contracted Malaria as well. Some died. It was almost similar to the Malaysian version of the Death Railway in Thailand.
I really don't know what's going to happen to this unique part of train travel in Malaysia. I hope this trail be given reckoning and included into the Rail trail itinerary. It could make a good tourist attraction. Even locals could enjoy the trail rides. The present generation of Malaysians are going to loose dearly a Golden heritage rail travel.  I hope the relevant authorities preserve this piece of rail engineering and not let it be eaten up by greedy and wealthy entrepreneurs or leave it to rot and be forgotten by time.   
If you're a keen rail enthusiast, there isn't much time left to savour this one amazing rail journey. By this time next year, even this piece of write-up will be irrelevant too.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


Sealife Travel &Tours Sdn.Bhd.: Day Trip <b>Kuala Kangsar</b>

Posted: 26 Dec 2012 06:47 AM PST

Salam Sejahtera dari kami di Sealife Travel & Tours Sdn Bhd.....!!!!!

Melihat pelancong "Mat Salleh" dan "Minah Salleh" yang kelihatan terpinga-pinga sambil memegang peta Kuala Kangsar membuatkan saya terpanggil menyediakan pakej  "Day Trip" ini. Diharapkan usaha saya yang tidak seberapa ini mampu mengisi kekosongan tanggungjawab sosial yang saya rasakan perlu.

Kuala Kangsar bukan hanya berkisar tempat-tempat yang menarik yang perlu dilawati tetapi lebih dari itu. Mendalami kehidupan harian masyarakat di sini mungkin lebih memberi makna terhadap percutian anda. Masyarakat yang majoritinya melayu amat bersopan santun dan mudah bergaul dengan kaum-kaum yang lain. Orang-orang disini amat membantu dan friendly.....tetapi pelancong-pelancong memerlukan lebih dari itu. Apa yang saya maksudkan adalah "hospitality"...pengalaman bercuti dan melancong..membuatkan saya berasakan "HOSPITALITY" merupakan nadi pelancongan....cara layanan amat perlu dititikberatkan. Saya agak sedikit kecewa bila kakitangan di sebuah resort tempatan kelihatan "blur" dan tak tahu apa nak jawab bila penginap di resort itu bertanya apa yang menarik dan tempat menarik di Kuala Kangsar ini. Jawapan staff tersebut amat mengecewakan...."tak tahu la bang!!!!"....nasib baik lah flyers yang saya bekalkan dapat membantu.

Nak di jadikan cerita tetamu di resort tersebut membuat panggilan telefon ke nombor pembantu saya untuk bertanyakan "Day Trip Kuala Kangsar"...dari pertuturannya tergambar rasa teruja untuk melihat lebih dalam lagi keistimewaan Bandar Diraja ini. Seperti yang dijanjikan tepat jam 9.15am saya dan Amy sampai di resort tersebut. Setelah bersedia kami menuju ke Simpang Lawin untuk sarapan pagi. Alhamdulillah, habis licin makanan yang dipesan..petandanya sedap!!!!...credit saya berikan pada pengusaha kedai makan tersebut. Seterusnya kami memulakan perjalanan kami ke MCKK. Tetamu kagum melihat bangunan utama yang tersergam indah. Berhenti dan sesi fotografi. Tidak jauh dari situ terdapat pokok getah tertua di Malaysia. Sejarahnya ada 9 anak pokok yang di bawa tapi hanya satu sahaja yang hidup...dan sekarang masih hidup subur bersebelahan bangunan Pejabat Tanah & Daerah.

Cuaca cukup nyaman pagi ini. Destinasi kami seterusnya adalah ke Masjid Ubudiah...antara masjid yang terindah di negara kita ini....terasa bangga bila melihat paratetamu kami terpegun melihat senibinanya yang unik. Mengikut sejarahnya, masjid ini di bini oleh Sultan Idris bagi membayar nazar setelah baginda sihat dari penyakitnya. Pembinaannya terhenti bila mana 2 ekor gajah baginda iaitu Kulup Chandan dan Kulup Gangga bergaduh hingga batu marmar yang dibawa dari Itali itu pecah dipijak gajah tersebut sepanjang pertarung sengit itu.......

Untuk mengetahui lebih banyak cerita-cerita dan tempat-tempat menarik di Kuala Kangsar ini sila hubungi kami. Insyallah kami akan membawa Kuala kangsar kepada anda dari sudut penduduk tetap yang lahir, membesar dan hidup di sini....lebih raw!!!!....lebih telus......lebih interesting...!!!...lebih KUALE!!!!

Moh kite Kuale Yeop!!!!..kite bawok Yong sekali...!!!!

07 di pasir salak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pasir salak - Google Blog Search


p73 <b>pasir salak</b> menghadapi masalah besar bagi <b>...</b> - Labun Cikgu Lin

Posted: 28 Feb 2013 08:08 PM PST

Calon PKR P73 Pasir Salak tidak akan melakukan kesilapan lagi di PRU 13 ini di mana di PRU 12, atas SIKAP TAMAK, beliau telah bertanding di DUA KERUSI iaitu P73 Pasir Salak dan N48 Sungai Manik di mana beliau KALAH 1344/31168 undi di P73 Pasir Salak dan 667/15136 undi di N48 Sungai Manik (dalam pengiraan Majoriti, 1 = 2)
Kekalahannya ini disebabkan oleh KECELARUAN PILIHAN di mana ramai yang berkata "AKU BAGI SATU AJE ..." tapi ke mana .... Parlimen ker DUN. Besar kemungkinan beliau berkemampuan menang jika bertanding SATU KERUSI SAHAJA.
Disebabkan nama tersenarai dalam KABINET BAYANG PAKATAN RAKYAT 2013, besar kemungkinan beliau akan bertanding di P73 Pasir Salak dalam ertikata lain BERTEMBUNG DENGAN YB Dato' Mohd Tajuddin Abd Rahman.
Besar kemungkinan beliau akan berjaya berdasarkan :-
FAKTOR PKR (TAK TAMAK LAGI)
1.   500 undi = Bertanding HANYA SATU KERUSI sahaja.
1.   300 undi = ISU DALAMAN UMNO
2.   300 undi = Ramai ahli UMNO yang "berasa hati" di atas sikap MP P73 Pasir Salak
3.    100 undi = Kurang NGAM sesama AJK Bahagian.

4.    150 undi = Berkroni lebih sangat, orang getik.
1.   300 undi = Kakitangan Awam TERSINGGUNG.

JUMLAH KEHILANGAN  = 1,650 undi
Majoriti Hilang =  (3,300 undi)
Kesimpulannya = (PRU 12) 2688 - 3300 = -(612)
Dengan itu, PKR menang dengan majoriti (612) 
PERHATIAN : Hanya yang tau sahaja yang memahami perkiraan di atas ini.
KEPUTUSAN PRU 12 (2008) LALU



P73 PASIR SALAK
Jumlah Pengundi: 41,352
Peratusan Kaum: M: 78.95% C: 14.99% I: 5.98% L: 0.08% 
1. Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN) (16,928) 
2. Mustaffa Kamil Ayub (PKR) (14,240) 
Majoriti: 2,688
Jumlah undi: 32,118
Peratus mengundi: 77.67%
Undi rosak: 950
Penyandang: Tan Sri Ramli Ngah Talib (BN)
(Majoriti: 8,547 undi) 

N48 SUNGAI MANIK
Jumlah Pengundi: 20,190
Peratusan Kaum: M: 63.92% C: 29.58% I: 6.4% L: 0.1%
1. Zainol Fadzi Paharuddin (BN) (8,255)
2. Mustaffa Kamil Ayub (PKR) (6,881)
Majoriti: 1,374
Jumlah undi: 15,492
Peratus mengundi: 76.73%
Undi rosak: 356
Penyandang: Ibrahim Katop (BN)
(Majoriti: 3,599 undi)

N49 KAMPONG GAJAH
Jumlah Pengundi: 21,165
Peratusan Kaum: M: 93.3% C: 1.07% I: 5.57% L: 0.06%
1. Dr. Wan Norashikin Wan Noordin (BN) (8,818)
2. Mustafa Shaari (Pas) (7,402)
Majoriti: 1,416
Jumlah undi: 16,621
Peratus mengundi: 78.53%
Undi rosak: 401
Penyandang: Tajuddin Rahman (BN)
(Majoriti: 5,017 undi)


JUMLAH UNDI MASA KINI (JUN 2012)
KOD DUN/PARLIMEN MELAYU % CINA % INDIA % LAIN % JUMLAH
P73 PASIR SALAK  40754 79.7% 6982 13.7% 1969 3.8% 1443 2.82% 51148
N49 KAMPONG GAJAH 24447 93.1% 215 0.8% 844 3.2% 748 2.85% 26254
N48 SUNGAI MANIK 16307 65.5% 6767 27.2% 1125 4.5% 695 2.79% 24894



DI ANTARA TOKOH UMNO SEDIA ADA UNTUK DIJADIKAN CALON ADALAH :-









 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved