Sabtu, 5 Januari 2013

07 di manjoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjoi - Google Blog Search


Nisa&#39; Perak: BANJIR <b>DI MANJOI</b>, NISA&#39; TURUN PADANG

Posted: 23 Feb 2012 11:32 AM PST

[unable to retrieve full-text content]BANJIR DI MANJOI, NISA' TURUN PADANG. Posted by Nisa' Perak at 11:32 AM. No comments: Post a Comment. Newer Post Older ... Perak Di Hati. Demi Masa. ClockLink.com. Takwim Hijriah / Masihi. Get the Hijri / Islamic ...

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


SANDY BEACH RESORT <b>DI</b> PULAU <b>PANGKOR</b> PERAK

Posted: 03 Jan 2013 01:11 AM PST


Pada 30 haribulan Disember 2012 yang lalu sempatlah saya ke Pulau Pangkor setelah hampir 7 tahun tidak menjejaki kaki ke Pulau ini. Kali ini bersama mak dan dua adik saya serta adik ipar,  kami berkesempatan menghabiskan masa dua hari satu malam di Pulau ini.




Bertolak dari rumah pada pukul 9 pagi dan tiba di Jetty Marina Island Pangkor pada pukul 11 pagi. Dan pukul 12 tengah hari kami menaiki ferry menuju ke Pulau Pangkor. 
Tambang ferry dari Jetty Marina Island ialah RM10 pergi balik dan hanya mengambil masa hanya 10 minit sahaja. 
Pelayaran yang singkat jika dibandingkan perjalanan menaiki boat dari Jetty di pekan Lumut yang mengambil masa lebih kurang 45 minit.

SEDIKIT TENTANG MARINA ISLAND PANGKOR

"Sebuah marina bernilai RM1 bilion yang berfungsi sebagai pelabuhan kapal persiaran pertama di Asia Pasifik, telah dibina di  kawasan tambakan laut Teluk Muroh di sini oleh syarikat Marina Sanctuary Resort Sdn. Bhd.

Marina Island Lumut, township baru yang dibangunkan beserta dengan kemudahan Hotel, service apartments, stesyen bas, Jeti ke Pulau Pangkor dan kawasan komersial. Tapi kawasan ni belum 100% siap, masih lagi dalam construction. Tapi Jeti, kedai-kedai dan hotel sudah mula beroperasi. Jeti ke Pulau Pangkor ni adalah sebagai alternatif bagi jeti yang sedia ada di pekan Lumut. Jeti Marina Island ni agak strategi memandangkan jaraknya yang dekat dengan Pulau Pangkor dan hanya mengambil masa hanya 10 minit, berbanding jeti Lumut, 45 minit.


Kawasan sekitarnya juga cantik, dikelilingi oleh laut dengan angin sepoi-sepoi bahasa. Terdapat juga tempat pelabuhan untuk kapal2 mewah dan persendirian."



Dari jetty di Pulau Pangkor kami berlima terpaksa menyewa sebuah van dan dikenakan bayaran RM80, dibawanya kebeberapa tempat tarikan pelancung di pulau ini, bermula ke Kota Belanda kami kemudian ke Tokong Fu Lin Kong dan ke kilang satay (harga barangan yang djual masih pada harga yang mahal). 









Kami kemudian dibawa mengelilingi pulau kearah utara, melalui Teluk Chempedak, Teluk Belanga berhampiran lapangan terbang Pangkor ke Coral Beach, ke Teluk Nipah (kawasan yang menjadi tumpuan pelancung lebih ramai yang tertumpu ke sini jika dibandingkan dengan kawasan Pasir Bogak).

Kami sampai di Sandy Beach Resort sekitar pukul 3 petang.
Lewat petang kami keluar makan malam di gerai makan berhampiran.









Keesokan harinya kami menyewa sebuah boat untuk kebeberapa lokasi termasuk ke Coral Bay berhampiran Pangkor Laut Resort yang mahal lagi terkenal itu, ke pinggir pantai kawasan rumah persendirian milik Marina Mahathir, ke Tortoise Bay (terdapat batu yang mirip penyu), ke Teluk Nipah dan ke lokasi snorkeling.  Cuaca mendung, so air laut  memang tidak "clear"











Hampir sejam menyelam melihat darat laut yang kelam kelabu, akhirnya kami kembali ke pantai Pasir Bogak. Bersiap sedia "check out" dan kembali ke Ipoh.








Sempat singgah di pekan Lumut sebelum menujuk ke Ipoh.
Selamat Tahun Baru 2013 pada semua.......

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


Terbaek lah! Lagi billboard PR <b>di Bagan Datoh</b>!!! (berita bergambar <b>...</b>

Posted: 05 Jan 2013 05:32 AM PST

×

Jurufoto : Hanabira

Korang masih ingat tak? 12 hb Disember yang lepas aku dah tulis pasal billboard pertama. Yang tu memang dekat sangatlah dengan rumah orangtua Zahid Hamidi! Tiap kali dia nak balik kampung mesti jumpalah billboard tu.

Tiga hari lepas masa aku memandu nak hantar anak dara aku ke sekolah sesi petang, aku nampak beberapa orang sedang memacak tiang di situ. Semuanya aku kenal  sebab depa tu rakan seperjuangan dalam Pakatan Rakyat. Orang Pas ada. Orang PKR pun ada. Malahan  tuan tanah tempat depa menaikkan billboard tu pun aku kenal sangat-sangat! Oleh kerana aku nak cepat sampai ke sekolah anak,  aku tak berhenti tapi aku kasi hon kuat-kuat sama depa!

Masa balik, aku tengok billboard yang ke dua tu dah tertegak! Jarak antara billboard yang pertama dengan yang ni aku agak-agaklah, dalam 3km – 4km rasanya. Menurut sumber yang boleh dipercayai, memang PR nak pasang banyak lagi billboard begini di Parlimen Bagan Datoh!

Sehingga hari ni, billboard yang pertama tu masih utuh di tempatnya. Aku harap yang ini pun takde sapa berani kacau. Ini negara demokrasi maaa…Sapa-sapa nak tegakkan billboard , silakan ..asalkan jangan pacak kat tanah kerajaan! Dua-dua billboard kat BD ni dalam tanah persendirian orang Pas.  Sapa-sapa yang berani nak tumbangkan, memang otak dia penuh sawang!

( Daripada korang tumbangkan billboard yang tak bersalah tu, baik korang jelajah laman sesawang..ada baaaaaanyak maklumat terkini yang korang kena tau pasal kerajaan yang ada sekarang ini…Deepak, Deepak, Deepak…ini apa cerita bhai????)

Related posts:

Filed Under: Dari MediaPerakHanabira

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Rahsia Telefon Bimbit <b>Di</b> Saat Kecemasan - Aku Budak <b>Trolak</b>

Posted: 27 Dec 2012 03:02 PM PST

Entri kali ini khas untuk semua pengguna telefon bimbit.
Tahukah anda bahawa telefon bimbit anda sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan? Banyak perkara yang boleh anda lakukan, antaranya:

1. Kereta terkunci


Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari dalam?

Pasti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.

Jangan risau, telefon bimbit boleh membantu, tapi bagi kereta yang menggunakan sistem penggera (alarm) sahaja.

Caranya:
i. Cuba anda hubungi seseorang yang berada di rumah. Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.

ii. Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm(satu kaki) dari kereta yang terkunci itu. Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat 'ON' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.

Pasti kereta anda tidak terkunci lagi, malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada. Kerana itu juga, penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang anda percayai untuk menyimpannya.
Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini. Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

2. Nombor Kecemasan


Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112. Jika anda dalam kecemasan dan berada di kawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang anda gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112. Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi, ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit anda dikunci (Keypad lock).

3. Kuasa bateri tersembunyi


Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan. Bayangkan jika bateri telefon bimbit anda sudah terlalu lemah atau mati sedangkan anda perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan. Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.
Untuk mengaktifkannya, tekan kekunci *3370#
Telefon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus. Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mengecas telefon bimbit anda (sesetengah jenis HP nokia sahaja).

4. Telefon dicuri


Bagaimana jika telefon bimbit anda dicuri. Anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit anda.

Sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit anda akan tertera di skrin
Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit. Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat selamat. Bila telefon bimbit anda dicuri, anda boleh hubungi pusat servis telefon bimbit anda dan berikannya kod nombor siri tersebut. Mereka kemudiannya akan mengunci sistem dalam telefon bimbit anda.

Sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar, dia tidak dapat mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut. Jadi, walaupun ia dicuri, namun sekurang-kurangnya anda berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya. Hoho, padan muka :D

Sedikit sebanyak entri ini dapat membantu pengguna telefon bimbit di saat kecemasan.

Sumber: Klik Sini

IlyTrolak:
"Tidak pasti dengan kebenarannya, tetapi kita boleh mencubanya. Semoga ianya memberi manfaat kepada kita semua"

Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih

PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


0 Dua kenderaan Bomba berlanggar sesama sendiri <b>di Teluk Intan</b>

Posted: 04 Jan 2013 03:47 PM PST


Dua kenderaan Bomba berlanggar sesama sendiri di Teluk Intan - Angkara sebuah kereta rosak di tengah jalan, misi memadamkan kebakaran di Kampung Esso, di sini, terjejas apabila dua jentera bomba dan penyelamat berlanggar sesama sendiri.

Akibat kejadian itu, seorang anggota bomba mengalami kecederaan manakala lapan anggota lain selamat dalam kejadian tengah hari, semalam.

Mangsa, Mohd Hafiz Abdul Rahman, merupakan anggota Bomba dan Penyelamat Teluk Intan cedera di bahagian kaki apabila jentera yang dinaikinya itu merempuh jentera di hadapannya.


Kejadian berlaku di kilometer 1, Jalan Changkat Jong, berhadapan bekas tapak Ibu Pejabat Polis Daerah Hilir Perak kira-kira 50 meter dari pasar raya terkemuka.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.59 tengah hari semalam itu kedua-dua jentera berkenaan dikatakan sedang dalam perjalanan untuk memadam kebakaran di sebuah rumah di Kampung Esso selepas menerima panggilan kecemasan beberapa minit sebelum itu.


Seorang jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Teluk Intan ketika ditemui di tempat kejadian berkata, kedua-dua jentera berkenaan bergegas keluar dari balai Bomba dan Penyelamat Teluk Intan yang hanya 200 meter dari tepat kejadian.
"Setibanya di tempat kejadian pemandu jentera di hadapan yang dinaiki tiga anggota tiba-tiba memperlahankan kenderaan selepas terlihat sebuah kereta jenis Nissan Sunny di hadapan yang tidak bergerak dipercayai rosak dan ditinggalkan di situ.

"Sebaik menekan breknya itu, jentera dinaiki enam anggota yang mengekorinya di belakang itu tidak sempat membrek lalu merempuh bahagian belakang jentera hadapan," katanya.

- Sinarharian

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


UMNO Online - ADUN <b>Malim Nawar</b>, Keshvinder Singh Keluar Dap

Posted: 14 Jun 2010 11:20 PM PDT

Kategori Berita Pilihan

ADUN Malim Nawar, Keshvinder Singh Keluar Dap

SUBANG, 15 Jun.- Sedang pakatan pembangkang membuat tuduhan terhadap Barisan Nasional (BN) dan UMNO Perak, Adun Malim Nawar, Perak, Keshvinder Singh mengumumkan dia keluar Dap dan menjadi wakil rakyat Bebas yang menyokong BN, berkuatkuasa serta-merta.

Beliau mengumumkan demikian pada sidang akhbar di Hotel Holiday Villa, di sini, sebentar tadi.

Keshvinder berkata, beliau mengambil keputusan keluar Dap kerana kecewa dengan kepimpinan pakatan rakyat di Perak yang terlalu banyak berpolitiking sehingga mengabaikan tugas sebagai wakil rakyat.

"Saya menyokong kepimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan amat tertarik dengan BN di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak," katanya.

Keshvinder adalah Adun DAP kedua keluar parti itu selepas Adun Jelapang, Datuk Hee Yit Foong, awal tahun lalu, yang menyaksikan kerajaan Pakatan Rakyat Perak tumbang.

Dengan itu, Dap kini hanya tinggal 16 kerusi Adun di negeri itu. – MediaUMNO

Berita Bertarikh Pada 15 June 2010 2:20 PM

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


Kedah Bakal Jadi Negeri <b>Jelapang</b> Lumpur - Pemuda UMNO

Posted: 19 Dec 2012 04:19 AM PST

Kategori Isu-Isu Blogger

Kedah Bakal Jadi Negeri Jelapang Lumpur

Utusan Malaysia hari ini telah mendedahkan secara terperinci masalah pembalakan di Kedah yang meruncing.  Masalah ini telah lama didedahkan oleh media alternatif iaitu blog-blog dan laman-laman web, tetapi telah tidak diendahkan oleh kerajaan negeri Kedah, mahupun pemimpin-pemimpin PR pusat.

Para penyokong PR pula menganggap pendedahan tersebut sebagai fitnah walaupun ada di antaranya disertakan dengan gambar-gambar sebagai bukti.

Oleh itu, tidak mengejutkan jika pendedahan besar-besaran oleh Utusan Malaysia yang dilengkapi bukti gambaran dari atas juga, dianggap sebagai fitnah BN untuk memburukkan kerajaan PAS Kedah dan PR secara keseluruhannya.

Malah, kalaupun ada yang menerimanya sebagai benar, mereka hanya akan menepisnya dengan alasan masalah tersebut dimulakan oleh kerajaan BN iaitu alasan atau jawapan 'standard' kerajaan PAS Kedah untuk semua masalah di dalam negeri itu hari ini.

Kerana asyik menuding jari, maka masalah pembalakan tidak terkawal di Kedah kini bukan sahaja tidak selesai tetapi semakin hari semakin buruk dan bakal menjadi satu bencana besar.  Ini disahkan oleh pakar-pakar melalui ujian dan penilaian oleh Jabatan Alam Sekitar.

Antara bencana yang dijangka ialah masalah banjir lumpur dalam skala yang jauh lebih besar daripada yang berlaku pada 2010, di Sik, Kedah yang menjejaskan 6 buah kampung – iaitu berita yang langsung tidak dilaporkan oleh Harakah, media rasmi PAS.

Selain itu, bencana yang kini sedang berlaku dan semakin parah ialah masalah kualiti air akibat aktiviti tanah yang 'menggila' iaitu merangkumi pembalakan, perlombongan dan korek pasir sekali gus, di kawasan tadahan yang mencemarkan air di empangan.

Setakat ini sahaja, kadar kekeruhan kawasan tadahan di Kedah berada di tahap 8,000 – 18,600 Nephelometrik Turbidity Unit (NTU) yang mana telah terlalu jauh mengatasi kadar yang dibenarkan iaitu 50 NTU, bagi kawasan tadahan, dan 1000 NTU bagi sungai-sungai mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Walaubagaimanapun, Ustaz Azizan bertegas menyatakan yang masalah ini berpunca dari kerajaan BN dan beliau tidak punya kuasa untuk menyelesaikannya.  Persoalannya, benarkah begitu?

Setiausaha Politik beliau, Sanusi Md. Noor, menjawab perkara ini di dalam blog beliau sekitar Ogos 2011, seperti berikut: "kegiatan pembalakan tersebut diluluskan dalam mesyuarat JHB pada 25 Ogos 2005 dan 9 November 2005, iaitu di zaman BN menjadi kerajaan.

Lesen menebang adalah proses terakhir dalam proses membalak selepas kelulusan diberi. Sebelum dapat lesen menebang, sesuatu kawasan yang diluluskan mesti melalui proses persempadanan, penandaan pokok (tagging), penelitian laluan air dan lain-lain aspek teknikal.

Kalau semua peraturan telah dipatuhi, lesen menebang akan dikeluarkan oleh Jab Perhutanan. Telah saya katakan, tempoh antara kelulusan dan menebang memakan masa bertahun-tahun. Ternyata kawasn ini memakan masa 5 tahun sebelum dapat ditebang."

Namun, sebelum itu, pada 3 Januari 2010, Harakahdaily melaporkan bagaimana Azizan berjaya meningkatkan pendapatan melalui balak melalui sistem tender terbuka.

Kata Azizan, "Sistem tender terbuka yang diperkenalkan memberi pulangan positif kepada kerajaan dan rakyat negeri ini. Pada tahun 2008 yang lalu semasa pengambilalihan kuasa pentadbiran, hasil pungutan balak hanyalah sebanyak RM35 juta. Ia meningkat kemudiannya kepada RM39 juta pada tahun 2009 yang lalu.

"Pencapaian memberansangkan itu berlaku hasil dari sistem tender terbuka yang dilaksanakan oleh kerajaan di bawah Pakatan Rakyat yang berjaya memberi pulangan menggalakkan kepada negeri."

Mengikut rekod, terdapat 10 syarikat yang menerima lesen pembalakan dari kerajaan negeri melalui 'tender terbuka' tetapi sehingga kini, Azizan tidak pernah mengumumkan keluasan dan kawasan mana yang terlibat dalam tender tersebut.

Hakikatnya, proses pengeluaran lesen penebangan oleh Jabatan Hutan dan Galian serta Alam Sekitar hanya memakan masa 6 bulan.  Oleh itu, jawapan Setiausaha Politik Azizan bahawa ia mengambil masa 5 tahun amatlah menghairankan.

Dan mengikut rekod juga, dari zaman Dato' Seri Syed Razak dan Dato' Mahadzir Khalid menjadi MB Kedah, tiada lesen pembalakan yang dikeluarkan di kawasan tadahan.  Ia pernah dikeluarkan untuk Rimba Teloi tetapi pengeluaran balak dibuat ketika Empangan Beris BELUM LAGI dibina dan ianya bersifat TERKAWAL.

Namun, apa yang berlaku di Kedah sekarang ialah ianya sudah tidak terkawal atau di tahap 'menggila' sehinggakan balak-balak yang masih muda, sekecil betis juga diangkut sekali.

Secara umumnya, rakyat Kedah cukup maklum dengan sikap MB mereka yang suka 'buat tak tahu'.  Laporan audit Kedah baru-baru ini sudah cukup untuk membuktikan sikap MB yang 'tidak tahu apa-apa' ini di mana projek-projek besar yang memakan ratusan juta juga telah dilaksanakan atau telah tidak terlaksana secara tanpa kawalan iaitu tanpa pengetahuan dan tanpa kelulusan pihak-pihak yang berkenaan di dalam kerajaan.

Seolah-olah, di Kedah masing-masing boleh berbuat sesuka hati dari peringkat kepimpinan bawahan sehinggalah ke peringkat exco.  Lebih memburukkan keadaan ialah apabila ramai yang keliru atau sengaja mengelirukan kedudukan kuasa antara kepimpinan negeri dan parti PAS.

Sewajarnya, laporan Utusan Malaysia hari ini diambil sebagai loceng yang menggerakkan Azizan dari tidur.  Beliau tidak boleh menuding jari lagi, sama ada kepada BN atau kepimpinan bawahan negeri dan parti PAS sendiri.  Siapapun yang bersalah, adalah soal kedua, yang penting kini, beliau wajib memikul tanggungjawab mencari jalan bagi menghindari bencana besar.

Lebih dari itu, beliau tidak boleh menafikan bahawa beliau pernah mengugut untuk membalak di kawasan tadahan sekiranya kerajaan pusat enggan membayar pampasan RM100 juta setahun.  Kata beliau:

"Kita dah banyak berkorban dengan tidak mengambil balak di kawasan simpanan dan tadahan supaya dapat membekalkan air kepada Pulau Pinang dan Perlis untuk kegunaan industri, pertanian dan minuman tanpa mendapat bayaran.

"Sebab nak jaga kawasan itu kita kehilangan hasil bumi. Kami orang Kedah nak makan apa. Kerajaan pusat hantar duit mai tak apa la.  Salahkah kerajaan negeri lakukan ini untuk rakyat dia. Kalau balak itu diambil untuk menteri besar atau exconya, itu barulah salah," kata Azizan.

Beliau berkata atas alasan itu kerajaan negeri mempunyai sebab kukuh untuk menebang balak di tanah miliknya.

Ditanya mengenai kesan penebangan balak terhadap alam sekitar di kawasan terbabit, Azizan berkata: "Kita tahu polisi itu tetapi sampai orang yang tinggal di tepi laut nak makan pun tidak cukup, nak buat apa. Itu tidak boleh, ini tidak boleh."

— Malaysiakini (Jun 19, 2008)

Justeru, rakyat Kedah wajar memikirkan semasak-masaknya untuk mengenali pemimpin negeri mereka – apakah benar Ustaz Azizan tidak tahu apa-apa, atau sekadar 'buat-buat tak tahu'?   Rakyat Kedah perlu buat keputusan tepat dalam memilih kerajaan negeri dalam PRU kali ini agar negeri Jelapang Padi ini tidak berubah menjadi Jelapang Lumpur…

Tetapi sebelum itu, rakyat Kedah perlu mencari jalan agar Ustaz Azizan tersedar, bangun dan bekerja untuk negeri terlebih dahulu, sebelum bekerja untuk pilihanraya.

isuhot.com

Berita Bertarikh Pada 12:19 PM

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Visit Malaysia Year 2013: <b>Bukit Merah</b> Lake Town Resort

Posted: 04 Oct 2009 12:00 AM PDT

Laketown, at the Bukit Merah Interchange along the North-South Highway. All that you need for a refreshing stay can be found at the resort - the Bukit Merah Laketown Inn, Bukit Merah Laketown Marina Village, and Bukit Merah Laketown Waterpark. Surrounded by lush tropical greenery and natural lake, the resort makes a suitable getaway for the whole family.

The Bukit Merah Laketown Marina Village is a tourist festival shopping village where you can find a wide variety of shops offering items such as crafts, swim wear and suntan lotions. Its restaurant Cafe Le Lac offers local and international cuisine's while its bakery offers a variety of pastries and cakes. Its four function rooms are available for seminars, exhibitions and events such as wedding dinners or annual get-togethers. For family entertainment, visitors can head towards kids amusement rides and also interactive fountain.

The Bukit Merah Laketown Waterpark comprises 8 water attractions, among them a Giant Wave Pool with simulated waves, Slow River Ride, and Raft Tube Slides. The Giant Wave Pool creates waves up to a metre high. For kids there is a Kiddie Bay. A 300m long Slow River cruise on floating tubes is available for adults as well as a specially-designed one for children. The Kid's Water Playground is a unique 'obstacle' playground with big buckets of pouring water and waterjet-guns to spray. The Giant Bubble, a first in Southeast Asia, is a Swedish-made inflated bubble for visitors to climb, bounce, slip and slide. Three Giant Water Flume Slides are provided where you can ride through a 'Midstation' pool or race down the 100m slide directly to the bottom pool. Facilities here include the Bubbles Restaurant, a fast food themed restaurant that serves western and local delights.


Bukit Merah Laketown offers you all the right ingredients to make your stay pleasurable and fun. Visitors can experience the wonders of the lake cruise or enjoy the exciting activities at the Bukit Merah Laketown Waterpark.

Marina Village for shopping, restaurants, arcade games and the Resort Activity Counter where you can book for various activities including jungle trekking, local tours, bike riding and camping.

Laketown Waterpark for all the wet thrills and spills you can handle. This is the largest waterpark in Northern Malaysia and has 8 major attractions including the very popular Wet Bubble, Wave Pool and Speed Slides. There is also a special themed kiddie's area; the Perak Mining Company.

Eco-park "Say hello to nature". This park has living exhibits of exotic and local birds, otters, butterflies, reptiles and primates all in beautifully themed individual aviaries. There are also daily shows you should not miss, featuring some of the talented animals. The Jungle Boardwalk is a relaxing walk on an elevated timber walkway that takes you trough the untouched natural rainforest.

Orang Utan Island is an amazing experience you should not miss during your stay. The island is the first natural reserve for these beautiful and rare animals in mainland Malaysia and guests are invited to observe them from our special viewing platform whilst they play and entertain with their delightful lifestyle - some rare photo opportunities are also offered as each day the animals visit the platform to meet you up close and personal!

Chairlift. This is the one and only ride of it's kind in Malaysia and transports you high over the waterpark for some breathtaking views of the resort.

Sky Cycle. Another way to explore the native rainforest, this time through pedal power! Another first for Malaysia, this attraction is an elevated monorail through the tree canopy that allows riders to have a bird's eye view of the surrounds and deer enclosure whilst pedaling your own special car.

Lake Activities. Enjoy the beautiful Bukit Merah Lake by going on an exciting canoe ride, paddle boat trip or scheduled lake cruise - you may even like to catch your dinner at our fishing park that's brimming with local fish.

Laketown Inn is completed with 174 Hotel rooms and can be booked at very reasonable rates. The facilities available include in-room fridge, amenities and movie channels.

You can also visit beautiful and traditionally preserved local attractions on two arranged tours, Kampung Selamat and Kuala Sepet`ng. These tours will take you through authentic postcards of Malay life including visits to a rubber plantation, charcoal factory, fishing village and demonstrations of historic mat weaving, fishing and games.

Getting There

To get to Bukit Merah Lake Town, use the North-South Expressway until you reach the Bukit Merah Lake Town exit. The journey to the park itself is approximately 35 minutes from the Penang Bridge and an hour from the City of Ipoh. If the Federal Trunk Road is used, it takes approximately 75 minutes form the Penang Bridge and 45 minutes from Taiping.


View Larger Map

07 di tapah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tapah - Google Blog Search


Taiping Mali: Kelentong Anwar <b>di Tapah</b> 17 Dis 2012

Posted: 17 Dec 2012 07:25 PM PST

Malam tadi di Tapah Anwar meneruskan agenda pembohongannya.

Antara kata Anwar ialah ;

Harga barang naik, kerja tak ada, tanah orang asli pun Umno rampas, camera AES untungkan kroni, negeri Perak kaya, tanah banyak tetapi orang nak buat rumah pun susah.

Balak Umno sapu, lembu Umno sapu, Saham Bumi Umno ambil.

Gaji menteri sebulan RM 80 ribu tarak malu, ambil orang punya wang.

Anwar juga hina lagu Anak kecil Main Api , lagu ciptaan Prof Dr Tan Sri Nordin Kardi, Lagu ini dulu pun Anwar menyanyi semasa dia jadi orang kuat program BTN.

Anwar saperti biasa akan turunkan harga minyak, hapuskan PTPTN.

Anwar kata dia jadi menteri kewangan negara tak ada hutang tetapi Najib jadi menteri hutang negara RM 549 billion.

Anwar kata anak Cina dapat 13 A SPM tak dapat masuk IPTA kalau dia jadi PM semua orang boleh masuk U.

Anwar! Pooooorah
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


AES Kes pertama <b>di Taiping</b>. ~ SISI BUKIT

Posted: 23 Dec 2012 04:18 PM PST

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


PASPB: MARAHNYE DIA!!! YB Hamidah Osman 5 kali angin <b>di Bukit</b> <b>...</b>

Posted: 11 Nov 2012 03:28 PM PST


Berikutan sebuah program di jeti Kelip-Kelip Kampung Dew di DUN kuala Sepetang didalam Parlimen Bukit Gantang pada petang 11 Nov 2012.

Jam 4 petang.....Dalam keadaan hujan lebat ketika itu menjadi panas buat YB Hamidah Osman (exco pelancongan Perak).
Apa tidaknya...?? 

Hamidah naik angin 5 kali kata penduduk kampung....hehehe....
Naik angin 1: Hamidah terpaksa datang sendirian setelah MB Zambry tidak hadir tanpa sebab.

Naik angin 2: Udah le Hamidah datang sorang...sekor wakil dari UMNO Bukit Gantang pun tak sambutnya diprogram tersebut....hahaha....

Naik angin 3: Ketua UMNO Bahagian Bukit Gantang YB Datuk Rosli (ADUN Terong) pun tak datang dengan alasan tiada dijemput,wahal dalam Bahagian-nya sendiri. 

Naik angin 4: Tapi aku dimaklumkan ada jemputan,sebab ada bukti surat jemputan kata seorang penduduk disini, jadi sebab YB Rosli tak mahu datang mungkin tak berapa sebulu dengan YB Hamidah...hahaha....

Naik angin 5: Paling kritikal apabila pengerusi persatuan Kelip-kelip (Kecap) yang juga Tok Ketua Kampung  Air Putih En. Mat Nor Saleh pun tak datang.

Hahaha.... Hamidah dikatakan amat berang diprogram tersebut yang dikatakan persiapan program amat gah dengan 9 agensi terlibat buat pameran dilokasi.
Hamidah hanya berucap pendek saja dan sempat menanam sepokok pokok berembang di tepi jeti tersebut...

Rata-rata penduduk di kampung Dew kecewa dengan program ini yang dikatakan hanya membuang masa mereka kerana tiada apa-apa kebaikan dengan kehadiran YB Hamidah....udah angin satu badan, tak ada apa2 janji le....hahaha....

Naik angin bonus: YB Hamidah sempat membelek kerusi-kerusi yang di sumbangkan Ahli Parlimen Bukit Gantang DS Nizar yang berada di atas jeti kampung Dew...dengan kelu seribu bahasa.....hahaha.....Orang ni

07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Paras Air <b>di</b> Sungai <b>Kinta</b> Lebihi Tahap Amaran.

Posted: 13 Nov 2012 06:25 AM PST

alt

 

KUALA LUMPUR 13 Nov. - Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) meminta penduduk di kawasan sekitar Sungai Kinta, Tanjung Tualang, Kinta, Perak berwaspada kerana paras air kini melebihi tanda amaran susulan hujan lebat.

Di Selangor, paras air di Sungai Langat di Bukit Changgang, Kuala Langat; Sungai Selangor di Kuala Badong, Kuala Selangor dan Sungai Labu di Kampung Salak Tinggi, Sepang juga melebihi paras amaran dengan masing-masing mencatatkan 4.25 meter, 8.77 meter dan 3.72 meter.

Menurut portal JPS, paras air Sungai Bidut, Sibu di Sarawak turut melebihi paras amaran apabila mencatatkan bacaan 3.14 meter.

Sementara itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN) menyatakan bilangan mangsa banjir di Selangor berkurangan kepada 1,311 malam ini berbanding 1,357 orang malam semalam.

Mangsa terdiri daripada 330 keluarga yang ditempatkan di tujuh pusat pemindahan iaitu empat di Kuala Langat, dua di Sepang dan satu di Kuala Selangor.

Di Johor pula bilangan mangsa banjir meningkat kepada 143 orang berbanding 138 malam semalam. Mereka terdiri daripada 34 keluarga yang ditempatkan di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Sri Telok, Batu Pahat.

Perak pula mencatatkan 39 mangsa banjir meliputi 10 keluarga yang ditempatkan di pusat pemindahan di Sekolah Agama Rakyat, Kampung Padang Serai di Manjung.

Di Melaka, jumlah mangsa banjir kekal 84 mangsa merankumi 17 keluarga yang ditempatkan di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Tehel, Jasin.

07 di tanjung malim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung malim - Google Blog Search


Kemudahan, Infrastruktur Asas Bakal Disediakan <b>Di</b> Proton City <b>...</b>

Posted: 05 Jan 2013 01:53 AM PST

Keperluan infrastruktur dan kemudahan asas seperti sekolah menengah dan sekolah agama bakal dibina di Proton City, dekat Tanjung Malim bagi melengkapkan pembangunan bandar automatif di selatan negeri Perak.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kemudahan asas itu perlu disediakan memandanagkan bilangan pekerja PROTON dan penduduk di kawasan sekitarnya akan bertambah dari semasa ke semasa.

Sehubungan itu, Kementerian Pelajaran katanya, bersetuju meluluskan pembinaan sebuah sekolah menengah di Proton City yang bernilai kira-kira RM40 juta.

Projek itu katanya, akan bermula tahun depan, mampu menempatkan 1,200 pelajar dan dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh dua tahun lagi.

"Sebuah sekolah agama juga akan dibina di sini memandangkan sebahagian besar penduduknya beragama Islam dan kerajaan Pusat berharap dengan adanya insentif dan inisiatif seperti ini, pembangunan pesat bakal mengambil tempat di Tanjung Malim dan Behrang dalam tempoh lima tahun akan datang," katanya kepada pemberita selepas melawat dan mengadakan pertemuan dengan warga kerja PROTON di Kilang Proton City, dekat Tanjung Malim, hari ini.

Terdahulu, Muhyiddin yang dalam rangka lawatan kerja sehari ke Perak menghadiri mesyuarat tertutup bersama BN Perak di Kompleks Sukan Proton City yang dihadiri antaranya Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Zambry selaku Pengerusi BN negeri dan Timbalannya, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Mesyuarat tertutup selama dua jam itu turut disertai Timbalan Pengerusi MCA Perak, Datuk Seri Kong Cho Ha; Pengerusi MIC, Datuk Seri G Palanivel; Pengerusi GERAKAN, Datuk Seri Chang Ko Youn dan Pengerusi PPP, Datuk Seri Dr M Kayveas.

07 di bidor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bidor - Google Blog Search


Serenemaklong: <b>Bidor</b>

Posted: 04 Jan 2013 03:55 PM PST


serenemaklong.blogspot.com

BIDOR merupakan pekan kedua terbesar di negeri Perak Darul Ridzuan selepas Tapah dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan yang disediakan kepada penduduk di sekitarnya.

 
Kira-kira 2 kilometer dari pekan ini terdapat sebuah kampung kecil dikenali sebagai Kampung Cegar, terletak di antara kawasan perindustrian dan pekan Bidor dan ini menjadikannya sebagai sebuah kampung yang maju namun masih kaya dengan adat tradisi.

Rata-rata kawasan perniagaan di pekan ini dimonopoli oleh golongan Cina dan Melayu. Terdapat deretan kedai yang menjual petai dan buah-buahan segar seperti lai dan oren. Biasanya kawasan di sini sibuk dengan aktiviti  terutama pada waktu pagi dan petang. Di buka pada setiap hari, para pengunjung boleh mendapatkan petai dan buah-buahan segar secara pukal dengan harga rendah. 

Mengikut sejarah yang diceritakan oleh Kamaluddin Maluddin, semasa pemerintahan Sultan Salehuddin, Sultan Perak ke-9, Kampung Cegar terletak kira-kira empat kilometer dari Pekan Bidor yang amat terkenal dengan hasil timah. Menurut beliau, pada awal 50an, Bidor menjadi kawasan perlombongan bijih timah yang berjaya mencuri tumpuan pelabur pada ketika itu.

Walau bagaimanapun, Kampung Cegar telah dibuka secara rasmi pada 1951. Orang pertama yang dilantik menjadi Penghulu Bidor ialah Syeikh Abdul Ghani. Kampung ini berkeluasan kira-kira 360 hektar dan terbahagi kepada dua iaitu Kampung Cegar dan Kampung Cegar Tambahan.

Menurut Kamaluddin juga, perkataan Bidor asalnya daripada acuan bijih timah yang diperbuat daripada kayu dan digunakan untuk menyukat bijih. Setiap satu bidor mengandungi kira-kira 70 kati bijih timah. Manakala kati pula merupakan sukatan yang digunakan untuk menyukat berat bijih timah tersebut.

Selepas puluhan tahun, Kampung Cegar kini berubah wajah dan menjadi kampung yang maju. Pelbagai kemajuan dan pembangunan dapat disaksikan yang telah banyak membantu meningkatkan ekonomi penduduk kampung dan kawasan sekitarnya.

 
(Sumber: KELAB ANAK JATI PERAK DARUL RIDZUAN)

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


SISTEM KESULTANAN <b>NEGERI PERAK</b> DARUL RIDZUAN <b>...</b>

Posted: 21 Dec 2012 02:18 PM PST

SembangKuala pada kali ini ingin menyentuh perkara mengenai sistem Kesultanan Negeri Perak Darul Ridzuan, dengan melihat beberapa aspek terutamanya mengenai pemilihan dan kelayakan seseorang Raja Pemerintah dan peruntukan undang-undang yang mengizinkan pemilihan dan perlantikan seseorang Raja Pemerintah itu. Kami berpendapat bahawa perkara ini adalah penting untuk pengetahuan umum terutamanya bagi yang mungkin kurang memahami bagaimana seseorang Sultan atau Raja Pemerintah itu dilantik di negeri Perak, tambahan pula sistem pemilihan dan perlantikan Raja Pemerintah di negeri Perak adalah unik dan agak berlainan dari negeri-negeri yang lain di negara kita.

HIRARKI DALAM SISTEM KESULTANAN NEGERI PERAK

Dalam sistem pemerintahan negeri Perak, wujud beberapa tingkat gelaran didalam hirarki perlantikan seseorang Raja Pererintah. Susunan hirarki semenjak dari tahun 1953* adalah seperti berikut:

Hirarki

Seseorang anak raja atau 'waris negeri' yang layak dan bakal dipilih kelak sebagai  Raja Pemerintah hendaklah terlebih dahulu dilantik menyandang suatu gelaran dalam hirarki yang dinyatakan di atas lazimnya sebagai Raja Bergelar. Apabila kekosongan berlaku bagi sesuatu gelaran dalam hirarki tersebut,  maka Raja Bergelar  yang terkanan akan di pertimbangkan untuk di naikkan menyandang gelaran yang kosong itu.

Pemilihan dan perlantikan seseorang Sultan atau Raja Pemerintah dan juga lain-lain gelaran dalam hirarki di atas hendaklah mengikut peruntukan undang-undang yang termaktub di dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak, Bahagian Yang Kedua.  Perlu di nyatakan di sini tentang wujudnya satu badan di bawah Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak (perenggan 3.6) yang di kenali sebagai "Dewan Negara".  Badan ini mempunyai peranan penting dalam melaksanakan proses pemilihan dan perlantikan Sultan atau Raja Pemerintah dan lain-lain gelaran dalam hirarki yang tersebut di atas itu.

Pemilihan dan perlantikan bagi tempat atau gelaran selain daripada Raja Pemerintah adalah atas titah perkenan Raja Pemerintah dengan nasihat Dewan Negara Perak.  Bagi memilih dan melantik Raja Pemerintah yang baharu dinegeri Perak apabila berlaku kekosongan, Dewan Negara Perak dengan dipengerusikan oleh Orang Kaya Bendahara Sri Maharaja, hendaklah mengadakan mesyuarat dalam  tempoh dua puluh empat jam daripada kemangkatan seorang Raja Pemerintah  untuk memilih dan melantik Raja Pemerintah yang baharu.  Mesyuarat ini tidak di hadiri oleh bakal-bakal Sultan dan Raja-Raja Bergelar. Maka Dewan Negara Perak akan membuat keputusan dengan sewajar dan seadil-adilnya, iaitu samada dengan mendapat persetujuan sebulat suara daripada ahli-ahli sekalian terhadap sesuatu calon atau dengan mendapat kelebihan undi bagi seseorang calon itu.  Dalam kata erti lain, hanya ahli-ahli Dewan Negara yang terlibat dalam pemilihan dan perlantikan Raja Pemerintah  Negeri Perak.

Bersambung……..

Nota:

* Untuk mengetahui susunan hirarki sebelum tahun 1953, slia klik "Perak Heir System"

Bagi mengetahui lebih lanjut mengenai Undang-undang Tubuh Negeri Perak sila klik "The Constitution of Perak"

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved