Sabtu, 7 April 2012

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


tinta balqees: BERCUTI <b>DI PANGKOR</b> ISLAND BEACH RESORT

Posted: 10 Feb 2012 10:36 PM PST

Kalau dah duduk di Lumut ni tak sampai ke Pangkor....rugi besarlah nampaknya.......so bila en Hubby kata nak bawa saya ke Pangkor hati ni berbunga2 gembira...seronok!. Sehari sebelum bertolak kami dah beli tiket di Jetty Merina Island ini saja nak memudahkan supaya tak kalut bila sampai waktu nya.Sebenarnya tak beli awal2 pun tak apa feri sentiasa ada setiap 1 jam sekali. Kami pilih naik daripada Jetty Merina ni kerana nak letak kereta di Hotel Merina Island Resort.....dimana semua staff KPOC tinggal disini.....kira2 tumpang parking....free u......
Betu juga saya beli tiket awal......tinggal 1 minit berlepas kami baru naik ferry, apa orang kata ngam2 gitu.Waktu perjalanan hanya 10 minit sahaja sampai dan kos tambang perjalanan pergi dan balek RM 10 setiap seorang......tapi kalau dari pekan Lumut memang 30 minit.Apa pun tiket jangan dihilangkan atau dibuang kerana nak balek nanti tiket tu perlu dikembalikan........ open tiket laku sah hingga 3 bulan.
Hotel pilihan kami Pangkor Islan Beach Resort......selesa , kemas dan pemandangan memang best.....pantainya hanya untuk hotel guest saja.....kira2 private beach.
Walau pun binaan hotel ni nampak dah lama tapi masih ok lagi.....bilek kami sea view, so memanglah pemandangannya cantik..terutama sewaktu senja dan pagi.

Bilek mandi...ok bersih dan selesa.
Pemandangan dari atas bilek kami...terdapat beberapa gazebo......dan disebelah pula ada SPA....memang seronok lah.
Dihujung bilek pula terdapat beberapa buah Villa.....
Kalau tak suka mandi laut disini terdapat beberapa buah kolam renang untuk penghuni hotel.

En Hubby lebih suka mandi laut .....saya hanya jadi penaman dan pemerhati dari jauh.
Pemandangan waktu pagi masih pantai masih tiada orang yang lagi maklumlah masing2 lebih seronok berjogging diwakyu pagi.
Pemandangan dari satu sudut di dewan makan......cantikkan.....tempat makan pun mengadap laut memang best.
Aktiviti pantai.....mandi manda.....banyak juga sotong bersidai di pantai....proses pengeringan.....mostly penghuni hotel ni adalah terdiri daripada pelancong dari luar negara.Oh ya terlupa saya kebanyakan pengunjung hotel ni bolih naik ferry dari pekan Lumut terus ke Jetty Hotel , hanya penghuni hotel ni saja ya.Tapi kami naik dari Jetty Merina Island terus ke pekan Pangkor dan ke hotel terpaksa naik teksi dengan tambang RM 20 sehala sejauh 9 km.
Dalam perjalanan pulang saya sempat ambil beberapa gambar, tidak begitu fokus sangat kerana ambil gambar dari dalam teksi saja.

Disalah satu tempat yang sempat saya rakamkan....pantainya memang cantik di sepanjang perjalanan......cuma dapat tangkap yang ni aja...hahaha.

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


POUCH NOTE: Gambar Kemalangan Bas <b>Di Behrang</b>

Posted: 11 Nov 2011 01:32 AM PST

SLIM RIVER, 11 Nov -- Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat mengeluarkan mayat dari timbusan pasir yang merupakan mangsa kemalangan dalam kejadian melibatkan sebuah bas persiaran di Km382 Lebuhraya Utara Selatan (hala selatan) dekat Slim River, awal pagi ini.

Kejadian pukul 4.45 pagi itu melibatkan sebuah treler muatan pasir yang melanggar belakang sebuah bas yang berhenti di tepi jalan. Bas yang membawa rombongan pelajar dan guru dari SMK Air Merah, Kulim ketika itu dalam perjalanan ke Kuala Lumpur.

Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat membawa keluar salah satu anggota badan milik mangsa kemalangan dalam kejadian melibatkan sebuah bas persiaran di Km382 Lebuhraya Utara Selatan (hala selatan) dekat Slim River, awal pagi ini.Seorang anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat membawa keluar salah satu anggota badan milik mangsa kemalangan dalam kejadian melibatkan sebuah bas persiaran di Km382 Lebuhraya Utara Selatan (hala selatan) dekat Slim River, awal pagi ini.

Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat mengeluarkan mayat dari timbusan pasir yang merupakan mangsa kemalangan dalam kejadian melibatkan sebuah bas persiaran di Km382 Lebuhraya Utara Selatan (hala selatan) dekat Slim River, awal pagi ini.Mayat mangsa-mangsa kemalangan yang melibatkan sebuah bas persiaran di Km382 Lebuhraya Utara Selatan (hala selatan) dekat Slim River, dibawa ke Rumah Mayat Hospital Slim River, hari ini.

Kredit : Bernama

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Jika Pendalaman Boleh Bagaimana Kita - Aku Budak <b>Trolak</b>

Posted: 06 Apr 2012 05:32 AM PDT

Sekadar satu perkongsian untuk tatapan bersama warga perguruan. Dalam pertemuan dengan Puan Cheng Lai Lian, seorang pensyarah di Institut Aminuddin Baki dan Encik Mohd Mazli bin Mohd Arif, guru besar SK Methodist Tanjong Malim, tersingkap satu kisah kejayaan sebuah sekolah di pendalaman Sarawak, yang telah berjaya mencapai taraf "SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI" atau SBT dan telah mencapai beberapa anugerah sama ada peringkat Kebangsaan atau antarabangsa. Sekolah tersebut ialah Sekolah Kebangsaan Ulu Lubai

Mendengar sahaja kecemerlangan yang dikecapi oleh sekolah tersebut, perasaan ingin tahu begitu membuak-buak. Terfikir di fikiran, ini sekolah yang jauh di pendalaman, bagaimana boleh mencapai sehingga tahap sebegitu? Seribu pertanyaan mula menerka...

Pencarian bermula...

Minda: Keistimewaan SK Ulu Lubai
Oleh Alias Abd Rani

KELIHATAN seorang murid perempuan berjalan seorang diri sambil membawa bekalan makanan dalam beg plastik menuju rumah guru mereka tidak jauh dari sekolahnya.

Ketika dalam perjalanan, dia terserempak dua lelaki sebaya bapanya lalu mengucapkan 'good day sir' membuatkan langkah lelaki itu terhenti seketika sambil memandang ke arah murid itu.
Istilah itu mempunyai maksud 'selamat pagi' dan perbuatan murid itu melambangkan sopan santun dan budi bahasa membuatkan lelaki berkenaan menyanjung cara mereka dididik.

Menjadi amalan harian dan setiap kali terserempak sesiapa sama ada murid berkenaan kenal atau tidak, mereka menghulurkan ungkapan hormat itu.

Itulah keistimewaan murid Sekolah Kebangsaan (SK) Ulu Lubai sehingga terpilih sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi Kohort 2.

SK Ulu Lubai adalah sekolah luar bandar pertama dinobatkan gelaran berkenaan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin semalam sememangnya tepat pada masanya kerana di sebalik kedudukan jauh di kawasan pedalaman, ia menyingkap seribu rahsia selama ini.

Sekolah yang terdiri daripada 12 guru termasuk guru besar serta 39 murid adalah penghuni rumah panjang Tunggang, Pasir Panjai, di bahagian Limbang bukan seperti sekolah lain di bandar dan jika dibandingkan ibarat langit dengan bumi.

Tapi, menyedari bahawa pelajaran menjamin masa depan, mereka membuktikan setanding dengan sekolah lain di bandar yang lengkap kemudahan asas.

Bukan senang sesebuah sekolah terutama di pedalaman menerima gelaran seumpama ini sedangkan untuk ke lokasi pun terlalu jauh.

Mengambil pepatah orang dulu, 'diam ubi berisi' antara subjek paling tepat dilontarkan kepada sekolah terbabit.

Tidak ada sesiapa mengetahui SK Ulu Lubai, 55 kilometer dari bandar Limbang adalah sekolah terakhir di hulu Sungai Lubai, mula menempah nama sebagai antara sekolah terbaik pada 1992 dengan merekodkan kelulusan 100 peratus dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Paling manis apabila seorang murid meraih 5A dalam UPSR pada 2005 dan inilah kejayaan pertama sekolah ini dalam tempoh 41 tahun sejak dibuka pada 1964.

Pencapaian sekolah ini sentiasa meningkat dari segi peratusan dalam UPSR setiap tahun dan termasuk pada 2003 apabila mencatatkan kelulusan 100 peratus.

SK Ulu Lubai meneruskan kesinambungan pada 2007 apabila dua pelajar mendapat 5A daripada 6 calon yang menduduki UPSR dengan pencapaian 100 peratus.
Seterusnya pada 2008, 2009, 2010 sekolah mencapai 100 peratus dan begitu juga dengan gred purata sekolah (GPS) meningkat. Contohnya GPS 2008 ialah 1.83, 1.53 (2009) dan tahun lalu, 1.20.

Guru Besar, Jaul anak Bunyau berkata, sejak penubuhan sekolah ini, banyak program diterapkan kepada murid termasuk menampal kata-kata semangat di setiap bangunan kayu.

Beliau berkata, walaupun kemudahan disediakan terbatas, komitmen murid sekolah ini amat baik kerana mereka menghormati dan menyanjung tenaga pengajar.

"Kejayaan sekolah adalah berdasarkan usaha semua pihak termasuk ibu bapa. Seperkara paling menarik apabila murid akan mengulangkaji pelajaran di rumah panjang pada setiap malam.

"Mereka ditemani ibu bapa masing-masing dan akan dipantau seorang guru. Cara ini amat berkesan dan mampu mendekatkan diri mereka dengan buku.

"Di rumah mereka, terdapat jawatankuasa belajar malam yang memerlukan setiap murid belajar sekurang-kurangnya sejam. Pendekatan ini dibuat sejak penubuhan jawatankuasa itu tiga tahun lalu," katanya.

Pencapaian lain antaranya pernah mendapat pengiktirafan sebagai sekolah terbaik dalam daerah dan bahagian Limbang sebanyak 46 kali, peringkat negeri (13) dan kebangsaan (5).

Sejak penubuhannya, kejayaan paling manis sekolah ini adalah Juara Anugerah Commanwelth Education Good Practice Aawrds dan kini menjadi pencalonan Unesco Education of International Best Practices 2010.

Dari segi kependidikan prestasi sekolah sebagai pusat keilmuan mampu dibanggakan berdasarkan kualiti peningkatan peratusan keputusan UPSR secara mendadak dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini.

Bagi menyokong kenyataan itu, kira-kira 36.4 peratus dicapai pada 1999, meningkat kepada 55.6 peratus dua tahun berikutnya. Pada 2002, peningkatan mendadak kepada 77.8 peratus direkodkan sebelum menempa sejarah apabila semua pelajar lulus dalam UPSR setahun kemudian.

Bagaimanapun, prestasi itu tidak berkekalan apabila menurun kepada 80 peratus pada 2005 sebelum pencapaian kembali 100 peratus bermula 2006 hingga 2009.
Sekolah ini banyak melahirkan murid berkebolehan di institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/IPTS) dan ramai juga sudah bekerja.

Pada mulanya, sekolah ini ditadbir majlis daerah sebelum diambil alih Kementerian Pelajaran dengan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.

Secara keseluruhan, kualiti pengurusan dan kependidikan di sekolah ini amat memuaskan walaupun sekolah ini sebenarnya menghadapi banyak kekurangan dari segi infrastruktur jika dibandingkan sekolah lain di bandar.

Dari segi pengurusan misalnya, sehingga kini guru besar dengan bantuan guru penolong kanan, guru dan kakitangan sokongan serta pembabitan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berjaya menjalankan tugas secara berkesan.

Sebagai contoh, segala aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah ini berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif dirancang.

Kejayaan cemerlang murid dalam akademik dan kokurikulum menunjukkan wujud satu sistem pentadbiran cekap serta berkualiti.

Ini kerana tanpa pengurusan berkualiti, mustahil sesebuah organisasi terutama sebuah sekolah terpencil di pedalaman mencapai kejayaan membanggakan.

Kecemerlangan dan kejayaan tidak dicapai secara kebetulan tanpa kerjasama dan usaha gigih dan mantap di kalangan guru dan masyarakat setempat.

- Penulis wartawan Harian Metro.

Sumber: Harian Metro Online

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


Dewan Pemuda PAS <b>Bagan Datoh</b>: SEMASA : <b>DI</b> SAMBAR PETIR <b>...</b>

Posted: 03 Apr 2012 09:08 AM PDT

Pelajar maut disambar petir
SERDANG – Seorang pelajar yang menyertai Pertandingan Bola Sepak Sekolah-Sekolah Daerah Petaling Perdana di Universiti Putra Malaysia (UPM), terbunuh dipanah petir manakala rakannya cedera, petang tadi.
Dalam kejadian kira-kira 2.45 petang, mangsa Muhamad Mustaqim Muhamad Kamarul dan Muhammad Yusop,  masing-masing berusia 16 tahun, dikatakan baru selesai bermain bola di Padang A UPM.
Ketua Polis Daerah Serdang, Superintendan Abd Razak Elias berkata, ketika kejadian mangsa dikatakan sedang menunggu bas di bawah pokok untuk pulang ke sekolah masing-masing.
Menurutnya, insiden disedari beberapa pelajar yang turut berada berhampiran padang berkenaan sebelum memaklumkan kejadian kepada seorang guru.
"Ketika kejadian, salah seorang guru memberitahu keretanya bergegar sebelum didatangi pelajar yang memberitahu dua pelajar tingkatan empat dari Sekolah Menengah Seksyen 16 Shah Alam itu dipanah petir.
"Kedua-dua mangsa dikejarkan ke Hospital Serdang, namun salah seorang daripadanya, Muhamad Mustaqim dilaporkan meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan," katanya.
Beliau berkata, jenazah mangsa dibawa ke rumahnya di Padang Jawa, Klang sebelum dikebumikan di kampung ibunya di Felda Jengka Pahang.
"Mangsa disahkan meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan di Hospital Serdang. Kes disiasat sebagai mati mengejut," katanya lagi.

07 di teluk batik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk batik - Google Blog Search


Sunset <b>di Teluk Batik</b> | Flickr - Photo Sharing!

Posted: 27 Mar 2012 07:43 PM PDT

keyboard shortcuts: previous photo next photo L view in light box F favorite < scroll film strip left > scroll film strip right ? show all shortcuts

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


AELB perlu siasat tahap radiasi <b>Bukit Merah</b> - KeadilanDaily.com <b>...</b>

Posted: 22 Mar 2012 03:08 AM PDT

(Oleh: Mohd Martin Kahar)

KUALA LUMPUR, 22 Mac: Ahli Parlimen Gopeng, Dr Lee Boon Chye menggesa Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) menyiasat radiasi berlebihan di sekeliling loji tinggalan Asian Rare Earth (ARE) di Bukit Merah dan tapak pelupusan sisa kekal di Bukit Kledang, di Ipoh.

Beliau berkata, menurut laporan gerakan Selamatkan Malaysia Stop Lynas (SMSL) tahap radiasi di kilang Mitsubishi Chemical, yang ditinggalkan hampir dua dekad lalu, masih merbahaya kepada kesihatan awam.

"Laporan didedahkan berkenan radioaktif yang tinggi iaitu 0.19 mikrosievert sejam di tapak kilang ARE dan 2.2 mikrosievert sejam di tapak pelupusan (di Bukit Kledang) dan ia bersamaan 1.75 mikrosievert setahun iaitu 75 peratus lebih tiggi daripada dikeluarkan oleh AELB," katanya katanya pada perbahasan usul tergempar yang dikemukakan Ahli Parlimen Batu Gajah, Fong Po Kuan.

Speaker Dewan Rakyat, Pandikar Amin Mulia pagi tadi meluluskan usul tergempar membahas dakwaan tahap radiasi berlebihan di ARE dan tapak pelupusan sisa kekal di Bukit Kledang.

Dalam perbahasan itu, Dr Lee  mencadangkan Kementerian Kesihatan melakukan kajian terperinci mengenai peratusan kecacatan kelahiran, leukimia dan kanser di kedua-dua kawasan berkenaan untuk mengesahkan dakwaan wujudnya radiasi berlebihan.

"Kita dimaklumkan di kawasan Bukit Merah sekurang-kurangnya tiga pekerja mengangkut sisa radioaktif ini mati awal, lapan kes luekimia dan ada kes kecacatan sejak lahir. Malangnya Kementerian Kesihatan setakat ini tidak mempunyai data kes tersebut," katanya.

Beliau yang juga Pengarah Biro Kesihatan KEADILAN berkata, di Mongolia, kajian menunjukkan hasil pertanian terjejas dan penduduk yang tinggal berdekatan kilang nadir menghadapi masalah kesihatan

Tambah beliau keadaan sama berlaku di China, apabila kajian kolej perubatan membuktikan kanak-kanak di kawasan kilang radioaktif itu menghadapi masalah IQ rendah berbanding kanak-kanak di kawasan lain.

8 Mac lalu Ketua Pengarah Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) Datuk Raja Abdul Aziz Raja Adnan berkata tapak di kedua-dua kawasan itu selamat dijadikan taman rekreasi.

Menurutnya ia boleh dilakukan selepas kawasan tapak pelupusan sisa di Bukit Kledang itu dikedap sepenuhnya yang dijadualkan tahun depan.

Bagaimanapun, SMSL ketika melakukan lawatan ke tapak pelupusan tersebut mendapati kedua-duanya masih berbahaya walapun kilang berkenaan ditutup 18 tahun lalu.

Bacaan berhampiran tapak kilang adalah sekitar 0.19 mikrosievert setiap jam manakala bacaan berhampiran tapak pelupusan sisa pula berjumlah kira-kira 0.2 mikrosievert bagi setiap jam.

Kedua-dua bacaan, jika dihitungkan kepada bacaan asas tahunan, di luar tahap selamat iaitu pada 1 milisievert setiap tahun seperti yang dinasihatkan AELB.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=28486

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Tanah k&#39;jaan <b>di Tg Tualang</b> bertukar tangan

Posted: 25 Jan 2012 01:23 AM PST

Kawasan itu pada suatu ketika dahulu menempatkan blok quarters kediaman, bangunan pejabat dan sebuah surau untuk pusat transit Pendatang Asing Tanpa Izin (Pati).
PETALING JAYA: PKR Cabang Pasir Salak menggesa Pejabat Daerah dan Tanah Kampung Gajah, Perak menyiasat dan membuat pengesahan terhadap status sekeping tanah di Tanjung Tualang.
Penyelaras parlimen Pasir Salak, Abdul Razak Alias berkata, lokasi tanah tersebut terletak agak bertentangan dengan Ladang Agro Koperasi Atlet Malaysia Berhad (KAMB) di Tanjung Tualang, Perak, kira-kira 11 km ke arah bandar Kampung Gajah.
Menurutnya, kawasan itu pada suatu ketika dahulu menempatkan blok quarters kediaman, bangunan pejabat dan sebuah surau untuk pusat transit Pendatang Asing Tanpa Izin (Pati).

"Kemudiannya kawasan itu dijadikan tempat Operasi Jabatan Pertahanan Awam (JPA3) di jalan utama Tanjung Tualang – Kampung Gajah.
"Tetapi sejak 10-12 tahun kemudiannya, dikhabarkan tanah tersebut telah bertukar milik kepada salah seorang ahli politik (bekas Adun tempatan) dan tanah tersebut bertukar menjadi ladang tanaman kelapa sawit," kata beliau dalam email kepada FMT hari ini.
Razak mendakwa ramai penduduk tempatan meragui bagaimana tanah milik kerajaan negeri yang lengkap dengan infrastrukturnya  tiba- tiba boleh bertukar tangan menjadi milik persendirian.
"PKR merasa sedih dan kesal kerana infrastruktur yang dibina telah reput dan terbiar begitu sahaja dan ini merupakan pembaziran wang rakyat dan menggesa pihak berkuasa menyiasat perkara ini dengan kadar segera," katanya.

07 di tronoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tronoh - Google Blog Search


SUARA PERAK: Penternak Ikan Kui Kampung Baru Bali, <b>Tronoh</b> <b>...</b>

Posted: 06 Apr 2012 11:23 PM PDT

Kenyataan Media YB V.Sivakumar, Timbalan Pengerusi DAP Perak, ADUN Kawasan Tronoh pada 7/4/2012 di Batu Gajah.
Penternak Ikan Kui Kampung Baru Bali,Kecewa Dengan Kerajaan Perak
Negeri Perak menghasilkan bekalan terbesar ikan negara, baik untuk makanan begitu juga ikan hiasan. Adakah kerajaan negeri memberi sokongan secukupnya untuk penternak-penternak ikan? Mereka memerlukan bantuan, sokongan dan dokongan daripada kerajaan negeri. Apa gunanya kita hanya memberi statistik yang membanggakan tetapi tidak ada inisiatif kerajaan untuk membantu penternak-penternak ikan ini.
Penternak-penternak ikan hiasan tidak dibantu oleh kerajaan untuk mengiatkan lagi perusahaan ini. Penternak-penternak ikan hiasan di Tronoh, Sungai Siput, Gopeng dan beberapa tempat yang lain tidak dipedulikan oleh kerajaan negeri. Malah kerajaan negeri sering kali menjadi penghalang dan sentiasa memberi masalah kepada penternak-penternak ini. Tanah dan kolam yang diusahakan oleh penternak-penternak ini diberi milik kepada pihak ketiga. Kemudian penternak-penternak ini diberi tekanan dan dihalau dari kawasan yang diusahakan oleh mereka. 
Saya rasa sedih melihat penternak-penternak ikan kui di Kampung Baru Bali, Tronoh. Produk ikan kui dari Kampung Baru Bali mempunyai gred atau kualiti yang cukup tinggi untuk pasaran antarabangsa. Setahu saya tidak ada apa-apa bantuan yang diberikan oleh kerajaan negeri Perak kepada penternak-penternak ikan kui ini. Pencapaian dan kemajuan yang dicapai oleh mereka setakat ini adalah hasil daripada titik peluh sendiri.
Mereka telah membuat permohonan tanah kolam bebarapa tahun yang lalu tetapi sehingga hari ini tidak ada maklum balas yang positif daripada kerajaan negeri. Jika tanah kolam itu diberi milik kepada penternak-penternak ini, maka perusahaan ini dapat digiatkan lagi oleh mereka. Penternak-penternak ini akan menanam lebih banyak modal dan membawa masuk teknologi moden untuk meningkatkan lagi kuantiti dan kualiti produk mereka.  
Pada zaman pemerintahan Pakatan Rakyat mereka hampir mendapat kelulusan. Tetapi, selepas rampasan kuasa berlaku di Perak, permohonan mereka ini telah diabaikan semula. Kerajaan negeri tidak ada niat untuk membantu golongan penternak ikan kui ini. Saya juga mendapat maklumat bahawa pihak-pihak lain mula mendapat hak milik tanah di kawasan itu. Ini bermaksud penternak-penternak Kampung Baru Bali telah dianiyaya oleh kerajaan dengan memberi hak milik tanah kepada orang-orang lain yang langsung tidak mempunyai kepentingan di atas tanah itu.

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


Taiping Mali: Pembunuhan kejam <b>di Taiping</b>

Posted: 03 Apr 2012 06:42 AM PDT

TAIPING - Bau busuk dari sebuah rumah di Kampung Aman yang menimbulkan tanda tanya kepada penduduk akhirnya terbongkar apabila polis menjumpai mayat seorang wanita dalam keadaan bogel dan terikat.

Hasil maklumat jiran, sepasukan polis diketuai Asisten Superintenden Saerah Dollah dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Taiping ke rumah berkenaan untuk menjalankan siasatan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Taiping, Superintenden Mohd Ismon Suratman berkata, polis menemui mayat seorang wanita di ruang tamu rumah No. 27-505, Kampung Aman, Pokok Assam kira-kira jam 5.30 petang kelmarin.

Katanya, ketika ditemui mayat itu dalam keadaan bogel dan kedua-dua kaki diikat dengan wayar manakala mayatnya membengkak dipercayai meninggal dunia tiga atau empat hari yang lalu.

"Pintu rumah bahagian dapur tidak berkunci dan boleh dibuka manakala keadaan rumah berselerak akibat digeledah. Mangsa seorang pesara kerajaan tinggal sendirian dalam rumah berkenaan.

"Bagaimanapun polis masih dalam siasatan bagi memastikan barangan yang hilang, termasuk kemungkinan berlaku samun. Kes ini disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," katanya.

Mohd Ismon berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Raja Bainun Ipoh untuk bedah siasat bagi menentukan punca kematian.

07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


Pelajar maut dalam nahas <b>di Gerik</b> | Sharing ur Life

Posted: 29 Mar 2012 08:00 PM PDT

IPOH: Seorang pelajar maut selepas motosikal yang ditungganginya terbabit dalam kemalangan dengan sebuah kereta di Batu 6 Kampung Bandariang, Gerik, malam tadi.

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


KP1M serah bantuan kepada mangsa banjir <b>di Lenggong</b> – Perak <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2012 01:28 AM PDT

Nasib lebih 600 mangsa banjir di Parlimen Lenggong mendapat perhatian dan pembelaaan kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Hari ini, Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) turun padang ke Lenggong untuk menyerahkan bantuan kepada mangsa banjir yang membabitkan 317 orang di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Tampan dan 329 orang di DUN Kenering.

Sumbangan berupa 800 buah tilam dan 350 buah dapur gas diagih-agihkan kepada mangsa banjir manakala 400 helai sejadah turut diserahkan kepada surau dan masjid di kedua-dua kawasan berkenaan yang terjejas teruk akibat banjir yang berlaku penghujung Februari lalu.

Selain itu, bantuan 200 pasang uniform sekolah juga akan diserahkan bagi meringankan beban ibu bapa murid dan pelajar membeli pakaian sekolah yang telah rosak akibat kejadian banjir itu.

Presiden KP1M, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, berkata pihaknya mendapat arahan daripada PM untuk membantu semua mangsa bencana alam di seluruh negara termasuklah di Parlimen Lenggong yang membabitkan lebih 646 mangsa kesemuanya.

Jelasnya, bantuan itu yang disalurkan itu bertepatan dengan slogan gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

"KP1M turun padang ke seluruh negara untuk membantu mangsa bencana alam melalui sokongan PM yang begitu prihatin dengan kebajikan rakyat yang ditimpa kesusahan.

"Rakyat Perak perlu sedar dan bangkit daripada khayalan yang dicipta parti pembangkang kerana 11 bulan mereka memerintah ibarat 11 tahun lamanya dan apa yang dibuat serba tak betul," katanya lagi.

Hanya BN katanya, dapat membela nasib dan menjamin masa depan rakyat negara ini.

Sementara itu, penerima bantuan yang ditemui Perak Today.com melahirkan penghargaan tidak terhingga kepada KP1M di atas sumbangan berkenaan.

Aminah Zawawi, 61, dari Kampung Banggol Belimbing, berkata sumbangan itu membuktikan kerajaan BN mengambil berat dan prihatin dengan nasib rakyat yang ditimpa musibah.

"Syukur Alhamdulillah di atas bantuan ini dan walaupun tidak seberapa, ia setidak-tidaknya dapat meringankan beban yang tanggung oleh mangsa banjir," kata Aminah yang kerugian lebih RM4,000 akibat kejadian banjir itu.

Sebelum ini, kerajaan negeri katanya, turut menyalurkan bantuan RM300 kepada setiap keluarga yang terlibat dalam kejadian itu.

Pendapat sama dikongsi Ng Ah Poy, 60, yang tinggal di pekan Lenggong dan merupakan salah seorang daripada mangsa banjir yang disifatkan penduduk antara yang terburuk setakat ini.

"Kerajaan BN begitu prihatin dengan nasib mangsa banjir di Lenggong dan melalui usaha yang dilakukan oleh KP1M, sokongan terhadap kerajaan akan terus utuh pada pilihan raya akan datang," katanya.

Penduduk Kampung Sira, S Kantan, 38, menegaskan bantuan berupa tilam dan dapur gas yang disalurkan melalui KP1M itu amat dihargai mangsa banjir.

"Kerajaan negeri dan Ahli Parlimen segera menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir dan kita berterima kasih kepada semua pihak yang membantu," katanya lagi.

Bagi Hamdan Talib, 40, dari Kampung Kota Tampan Air, penyaluran bantuan seumpama itu dapat sekurang-kurangnya menceriakan mangsa banjir.

"Terima kasih kepada kerajaan BN yang menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir di sini," katanya sambil tersenyum ceria.

07 di bidor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bidor - Google Blog Search


Kawen Haris 17/12/2011 - Masjid Daerah Tapah & <b>Bidor</b> Perak

Posted: 06 Apr 2012 06:49 AM PDT

17 Dec 2011 & 25 Dec 2012
Majlis Pernikahan di Masjid daerah Tapah dan kenduri di Bidor ,Perak...










Kami sekeluarga berharap dan berdoa agar Haris & ILLa..berbahagia hingga ke hujung nyawa...persefahaman, perbincangan, kebolehan menerima kelebihan dan kekurangan antara suami isteri, kesetiaan dan kejujuran dalam cinta dan keluarga adalah kunci dan dalam masa yang sama merupakan senjata utama mengekalkan mempertahankan keharmonian rumah tangga. Jauhi sifat tamak,kedekut, berkira , berpura-pura, tidak ikhlas dengan pasangan yang mana ianya boleh mengundang kepincangan dlm perhubungan. Semoga dengan perasaan yang dilalui dan rasai pada hari ini akan diingat dan kecapi selama-lamanyaaaa

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


colours ~: Hari Kedua <b>di Pengkalan Hulu</b>.. Its memorial ~

Posted: 19 Feb 2012 02:44 AM PST

Hari Kedua di Pengkalan Hulu.. Its memorial ~

Assalammualaikum..

 Isnin, 13 Febuari 2012...........

    Fuhhh... sejuknya pagi ni. Sejuk mengalahkan air-cond padahal bilik yang saya tidur ni takde air-cond dan kipas. Oh! baru teringat. Masih lagi berada di Pengkalan Hulu!! Seronoknya! Patutlah sedap je tidur rasa macam nk sambung je tidur balik. Tapi mengenangkan kewajipan utama sebagai Islam tak dilaksanakan, gagahkan jugaklah diri ni bangun jugak..

  Dalam pukul 9.00 pagi, Pak Andak (suami Mak Andak) hantar saya dan Ili ke MRSM Pengkalan Hulu. Hati ni asyik berdegup pantas je. Terasa nervous tapi excited! Entah kenapa la tetiba nak nervous pula ni. Ezzati, awak tu dah habis SPM. Dah masuk degree pun. Takkan masuk  sekolah menengah pun nak nervous lagi..(Entah la.. masih terasa lagi kenangan masa mula-mula masuk maktab. Seolah-olah macam daftar sekali lagi).. Bila kami sampai pondok pak guard maktab, pergh.. Nervous gila! macam-macam soalan dah dalam fikiran ni. Ingat lagi tak cikgu pada kami (batch pertama MRSM Pengkalan Hulu)? Banyak ke perubahan pada maktab ni? Ramai ke cikgu yang dah pindah.. Perasaan waktu tu bercampur-campur. Fuh.. Berdebar!


    Perkara pertama sampai maktab, kitaorang terus pergi pejabat selesaikan segala urusan. Rupa-rupanya, akak-akak pejabat masih lagi ingat kami. Itulah yang bestnya di MRSM PH ni. Hubungan kami dengan staf sangat rapat even cleaner pun kami rapat. Gembira bila kami masih dapat berpelukan dan bertanya khabar. 2tahun adalah masa yang agak lama bagi kami sehingga banyak perubahan yang berlaku di maktab. Pengetua juga telah bertukar. Maktab semakin cantik. Banyak gambar yang kami ambil tapi tak boleh upload kat blog..=(

  Kami dapat jumpa cikgu Yuhaniza (guru bio). psst.. Cikgu dah mengandung tau! hehe.. Then, pergi bilik guru sembang2 dengan Cikgu Khairil, cikgu Juliana, Mr Yunn, cikgu Shapiza.. Jumpa cikgu Shapiza tu kecut gak perut walaupun dah tak belajar dengan dia.. Ayat pertama cikgu cakap kat saya: Haa. Ezzati ni. Kuat main facebook.. hehe = p. alamak kantoi! ramai cikgu sibuk sebab hari tu, (Isnin, 13 Febuari) hari pertama mengajar form 4..So, kami hanya dapat bercakap sekejap je dgn cikgu Hazlin, Ustaz Subri, Ustazah Norhasimah, ramai lagi la...

   Then, kami minum2 sikit dengan cikgu Engku Lin, cikgu baru dan Ustazah Desmariatul.. sembang-sembang pasal masa depan, pasal maktab. Cukuplah untuk hilangkan rindu kami pada maktab. hehe.. 11.50 pagi, kami bergerak ke 507 atas jemputan Cikgu Khairil untuk bagi sedikit talk semasa subject Sivik tentang course, SPM, universiti, mock-interview, etc..Ili lebih banyak memonopoli talk sebab dia lebih banyak info pasal hal-hal ni... heheh.. mana yang saya tau saya topup la sikit. ngee~ (kena banyak membaca la lepas ni.)

   Habis je masa Sivik, kami mohon diri dan saya pun pergilah melawat 504 (kelas sendiri). kelas wanted tu! hehe.. Kelas yang paling bising la..(saya tak bising..sy baik.hehe. ye ke baik?) bergambar sikit, dan terus ke makmal.. terjumpa pula cikgu Jasmi. cikgu fizik paling cool! korang jgn tak tau. maktab kita dah ade taman Sains tau.  Kat area-area lab la.. Siap dengan kandang ayam lagi! Cantik. again, xleh upload gamba.. Then, pergi bilik kaunseling, jumpalah kaunselor kami yang sangat dedicated! Dan dari situlah munculnya idea untuk membuat program motivasi pada bulan Julai ni. Program ini akan melibatkan 40 orang bekas pelajar MRSM PH sebagai fasilitator untuk membantu junior kami di sini. Di samping itu, bolehla buat reunion kecil-kecilan. Insyaallah kertas kerja saya akan hantar esok (20 Febuari) kepada pengetua maktab untuk membantu adik-adik kami di sini.. Mudah-mudahan diterima. Amin..

    Selepas berbincang dengan kaunselor kami, saya dan Ili berjalan-jalan di maktab sebelum pulang ke rumah Mak Andak. Dari bilik seni lukis ke bilik R&R hinggalah ke bilik kami semasa belajar. Korang, bilik Rehat dan Rawat (R&R) dah lawa tau! ada air-cond lagi! hehe..(bangga jap sbg biro kebajikan) susunan perabot dalam bilik pun dah diubah. Bilik nampak lebih kemas dan teratur serta luas! Sekali lagi, gambar xleh upload..=( (P109 sekalian, aku dah masuk bilik kita! ) Ili pun sama gak excited tgk bilik die.. Bukan aku sorang je.. Kesian, budak kat bilik tu, tercengang-cengang tengok senior excited tngakap gamba dgn katil dan loker.. hehehe.. dalam pukul 3 petang, kami pun pulang ke rumah Mak Andak.

   Petang tu, selesai makan tengahari dan nap sekejap kami berjalan-jalan ke tasik berhampiran. Hilangkan kepenatan dan menghirup angin petang. Pengkalan Hulu dah banyak berubah. Dulu, tasik ni kering. tapi sekarang dah ada air. Ekonomi pun berkembang. Tak lama lagi akan ada pekan baru di sini.. Pengkalan Hulu semakin maju. Malam tu, lepas dinner kami hanya duduk tengok tv dan sembang-sembang. Saya apalagi kalau dah jumpa novel bertimbun di bilik anak perempuan Mak Andak.. Membaca novel je la memanjang.. hehe.. Malam itu, kami tidur dengan kepenatan.. Selamat malam Pengkalan Hulu!!


~zett~

PKR <b>PENGKALAN HULU</b>: TADAHAN AIR <b>PENGKALAN HULU</b> <b>...</b>

Posted: 17 Dec 2011 01:10 AM PST

Perkembangan terkini di kawasan Pengkalan Hulu yang melibatkan kerja-kerja pembalakan di Gunung Lang dan Bukit Sejuk boleh menjejaskan kestabilan pusat tadahan air di kawasan tersebut. Terutama Gunung Lang adalah sumber bekalan air bersih untuk kawasan Pengkalan Hulu. Jika aktiviti pembalakan di biarkan atau dibenarkan, ia pasti menjejaskan alam sekitar dan akibatnya sungai-sungai di kawasan ini akan tercemar. Sumber bekalan air akan terjejas, tidak bersih dan untuk tempoh jangka panjang air sungai akan menjadi kering dan tidak akan berfungsi untuk bekalan air di Pengkalan Hulu.

Masyarakat setempat Kg Kuak Hulu telah berkerjasama membantah sebarang keputusan untuk aktiviti balak di kawasan ini. Untuk jangka masa panjang sekiranya kawasan tadahan air ini di ganggu dan tercemar, kawasan Pengkalan Hulu terpaksa bergantung kepada sumber bekalan air dari Betong Thailand.

Oleh kerana kawasan Pengkalan Hulu ini berada di kawasan berbukit-bukau, tedapat juga pusat tadahan hujan di bukit berhampiran Klian Intan dan Kg Pahit tetapi kedudukannya lebih rendah daripada Pekan Pengkalan Hulu yang berhampiran dengan Gunung Lang, maka sumber air tidak dapat disalirkan ke kawasan yang lebih tinggi. Jika mahu dilakukan ia memerlukan perbelanjaan yang besar dan tidak ekonomik.

Saya Lee Sing Long aktivis masyarakat Pengkalan Hulu, selaku bekas calon kawasan ini menyeru sokongan daripada masyarakat seluruh Pengkalan Hulu untuk membantah sebarang usaha dari pihak berkuasa untuk membenarkan kerja-kerja pembalakan di kawasan tersebut. Kita merayu agar kerajaan membatalkan lesen pembalakan di kawasan ini dengan segera.

Daripada : Bekas Calon Pengkalan Hulu (2008) Lee Sing Long

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


Taiping Mali: MB Sambutan Hari Polis Peringkat IPK <b>Negeri Perak</b> <b>...</b>

Posted: 25 Mar 2012 05:47 AM PDT

Sumbangan RM3,000 yang diserahkan kepada setiap pesara polis yang berkhidmat di zaman darurat membuktikan kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa mengenang jasa anggota keselamatan yang berjuang untuk mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, memberitahu sumbangan itu merupakan antara pendekatan terbaik yang diambil oleh kerajaan bagi mengenang jasa dan pengorbanan mereka.

"Pemberian sumbangan ini merupakan arahan Perdana Menteri yang dianggap sebagai insentif bagi membantu golongan itu meneruskan kehidupan.

"Kesemua penerima telah memberi sumbangan besar kepada negara dalam memelihara keamanan khususnya ketika zaman darurat pada tahun 1948 dan 1990.

"Mereka ini terdiri daripada anggota Home Guard, Special Constabel, Extra Police Constabel, Ordinary Police, Woman Special Constabel, Border Squad dan Jungle Squad," katanya.

Di Perak sahaja, 6,588 pesara polis zaman darurat menerima sumbangan itu yang membabitkan kos keseluruhan bernilai lebih RM19 juta.

Menurut Zambry lagi, agihan tersebut akan dibuat oleh ketua polis di setiap daerah kepada pesara atau pun balu bekas polis sempena Sambutan Hari Polis ke 205.

Selain itu jelas beliau, kerajaan Perak juga telah bergerak selangkah ke hadapan dalam aspek menjaga kebajikan dan mengenang jasa pesara polis dan tentera.

"Sebelum ini, kerajaan telah mengumumkan penyediaan lot rumah kepada golongan tersebut dan perkara itu akan kita laksanakan.

"Perak adalah negeri pertama yang memperkenalkan projek seumpama itu yang bertujuan mengenang jasa mereka yang berkhidmat pada zaman yang sangat getir.

"Saya faham ada pihak mengatakan bahawa mungkin jumlah yang diperuntukkan itu tidak cukup kerana kita menyediakan 3,500 lot tanah untuk diserahkan kepada pesara polis dan tentera.

"Dengan kapasiti yang ada sekarang ini, kerajaan negeri akan cuba laksanakan projek ini berdasarkan kemampuan.

"Kita tidak akan menjanjikan sesuatu kepada rakyat jika tidak mampu menunaikannya," katanya pada sidang media selepas menghadiri Sambutan Hari Polis ke 205 peringkat Negeri Perak pagi tadi.

07 di manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjung - Google Blog Search


ORANG KECIL ORANG BESAR: Warung Sawit <b>di Manjung</b>

Posted: 29 Jan 2012 04:14 AM PST

Warung Sawit di Manjung

Agak kurang aku membuat posting mengenai makanan. Hinggakan sudah ada yang bertanya. Kerap juga makan luar sama ada berkeluarga, berkawan ataupun bersendirian. Tapi keghairahan menulis mengenai makanan yang dijamah seolah hilang begitu sahaja. Terbaru (Disember lepas) berpeluang menjamah Briyani Peha Kambing Puncak Mutiara di Kampung Pelek, Bukit Mertajam tetapi rnenunya biasa-biasa saja. Ingatkan selera sudah mula betah tetapi geng makan Mus Speedrider juga berkongsi pendapat yang sama.

Cuti Raya Cina lepas, kami sekeluarga ke Lumut. Trip with no reservation! Pagi di Ipoh dan tengahari di Lumut. Mulanya bercadang ke Cameron tapi sudah terkena sebelum ini kalau berpergian ke Cameron di musim-musim cuti alamatnya kekenyangan makan "jem" dalam kereta sajalah mengesot di jalan raya tanah tinggi tersbut.

Rupa-rupanya di Lumut pun sama! Dari jauh lagi sudah ternampak deretan kenderaan yang mengesot di pekan Lumut itu. Hinggakan tiada ruang kereta untuk parking. Setelah hampir satu jam terperangkap di atas jalan raya, kami mengambil keputusan pulang ke Taiping.

Dalam perjalanan menghala ke Pantai Remis, berhampiran litar go-kart di persimpangan lampu isyarat, kami terpandang deretan kenderaan yang berhenti di tepi sebuah gerai kecil di bawah deretan pokok kelapa sawit. Dalam beberapa kali perjalanan tugasan aku ke Lumut tahun lepas, gerai ini sentiasa mengamit hati aku. Mungkin masih kekenyangan Briyani Kambing dan Acar Rampai di Restoran Briyani berhampiran Stesen Minyak Petronas persimpangan lampu isyarat Manjung/Teluk Rubiah, kami meneruskan perjalanan.

Minggu lepas dalam perjalanan tugasan di Lumut, aku singgah di gerai kecil ini. Menurut beberapa orang anggota polis yang ditemui di sini, gerai ini dikenali sebagai Warung Sawit memang terkenal di kalangan pemandu lori.

Atas syoran anggota polis ini aku mencuba Mee Rebus. Kuahnya sedikit cair tetapi cucur dan tauhu gorengnya melazatkan lagi Mee Rebus.

Lain kali aku nak cuba Laksa pula. Mungkin bersama dengan orang rumah seorang aku itu.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved