Sabtu, 25 Februari 2012

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


Calon wakil rakyat Perak (2) | Malaysia Times

Posted: 14 Feb 2012 05:53 PM PST

February 15, 2012


Dalam Pas, aku tak berapa risau sebab ada 3 barisan kepimpinan . Barisan pertama dibarisi oleh orang-orang macam Nik Aziz, Haji Hadi, Azizan Razak. Berapa lama lagi barisan ni boleh bertahan aku tak tau. Kemudian diwarisi oleh barisan kedua yang nampak lebih progresif. Orang-orang macam Mat Sabu, Husam Musa, Khalid Samad, Nizar.

Barisan ketiga pulak dibarisi oleh orang-orang macam Nasruddin Tantawi, Ku Is, Muhaimin dan Hafeez. Ada progresif dan ada konservatif.

Dalam PKR ni yang aku risau sikit..sebab walaupun ada kepimpinan tapi takut kena cantas. Di barisan pertama..cuma ada Anwar. Oleh kerana Anwar diangkat terlalu tinggi..maka kepimpinan yang lain tenggelam. Nothing grows under the shade.

Barisan kedua aku masih lagi mengharap kepada orang-orang macam Khalid Ibrahim dan Fuziah Salleh. Di barisan ketiga, ada juga yang aku respek macam Nurul Izzah, Rafizi, Chegu Bard. Lagi sapa ha? Dulu aku harapkan Nik Nazmi dan Amirudin Shari..tapi sekarang dua-dua ni pun dah lain macam sikit.

Kat Perak, nasib baik masih ada lagi yang aku boleh harap.

 Ini wakil rakyat yang selalu boleh harap. Bila member kena cekup kat Kuala pun, dia boleh turun. Bila-bila masa nak cari tempat untuk mesyuarat atau buat program..dia sentiasa boleh tolong. Chang Lih Kang, ADUN Teja, memang boleh diharap dan tak susah untuk dihubungi.

Lagi sorang ialah Chan Ming Kai. ADUN Simpang Pulai. Walaupun aku jarang berhubung dengan dia..tapi muka dia selalu ada kat pentas ceramah…ataupun majlis-majlis orang Melayu. Selalu ditemui dengan memakai baju Melayu siap dengan songkok dan bila berceramah selalu memetik hadis.

Kesavan masih boleh bertahan di Hutan Melintang. Walaupun satu masa dulu semasa Perak tengah kecoh…Kesavan juga goyang sikit, tapi apabila dia masih lagi bertahan dalam PKR..yang tu aku kena bagi kredit. Tak macam Gobala yang dah melompat.

Aku pernah membuat audit di Hutan Melintang dan aku boleh kata, jentera Hutan Melintang adalah diantara yang terbaik dikalangan seluruh jentera pilihanraya PKR.

Sorang lagi yang boleh diharap untuk memperrtahankan kerusi ialah Yunus Jamhari di Kuala Kurau. Dia boleh jadi ADUN yang prihatin dengan rakyat..tapi Yunus memerlukan think-tank disekelilingnya untuk melahirkan idea-idea kreatif. Yunus adalah grassroot man, bukan competent legislator.

Bintang yang sedang bergemerlapan sekarang ialah Siti Aishah. Ada karisma dan boleh menarik peminat..tapi Aishah masih belum ada grassroot support yang kuat. Dia masih lagi "floating" dari satu pentas ke satu pentas. Dia perlu mengurangkan program ceramah yang terlalu kerap dan memberi tumpuan kepada sesuatu kawasan untuk  menyediakan tapak yang kuat.

Sorang lagi bintang baru tapi mungkin kurang dikenali dikalangan masyarakat Melayu ialah Chua Yee Ling. Mungkin pasal dia cuma selalu keluar dalam suratkhabar Cina. Amoi Slim River ni patut diketengahkan terutamanya disekitar Tanjong Malim.

Ok…ada 6  calon pilihan dari PKR dikalangan anak muda yang boleh membantu Pakatan menawan Perak.Tapi cukup ka?

Ada kelemahan dan kekuatan anak muda dari Pas dan PKR ini.

Anak muda dari Pas ramai yang mempunyai kelayakan tinggi…tapi tak cukup popular untuk menarik pengundi. Anak muda dari PKR pula boleh menarik pengundi untuk menang, tapi tidak mampu melahirkan idea-idea kreatif. Masing-masing masih lagi terbawa-bawa dengan stail ceramah…tanpa melontarkan idea-idea bagaimana hendak mengurus kemenangan. Masing-masing mengharapkan isu-isu nasional untuk menarik pengundi.

Sekarang kita tengok secara keseluruhan tapi masih lagi dalam lingkungan Pas dan PKR. Aku tak mau sentuh DAP sebab DAP dah ramai pemimpin muda. Kebanyakannya berumur dibawah 50 tahun.

Pas dan PKR bertanding sejumlah 42 kerusi di DUN Perak. Dari jumlah 9 yang aku sebut disini, kemungkinan besar Aishah dan Yee Ling akan bertanding Parlimen. Tinggal lagi 7 orang yang semuanya lelaki.

7 daripada 42…hanya 17% calon anak muda? Dan tak ada sorang pun wanita. Apa persepsi aku?

Aku tengok dari dua sudut. Politik cina dan politik Melayu.

Dalam politik Cina, depa sentiasa mencipta pemimpin dengan menganjakkan anak muda kedepan. Lih Kang, Yee Ling dan Ming Kai bukan lahir dari sistem perkaderan PKR. Depa adalah anak didik Lee Boon Chye. Yunus Jamhari naik secara tak sengaja sebab tak ada calon masa PRU 2008. Kesavan juga langsung tidak dikenali sebelum 2008. Siti Aishah…aku komen last sekali.

Masalah dalam Pas dan PKR ialah ruang yang terlalu sempit diberikan untuk anak muda dan wanita. Bukan kerana sistem dalam parti itu yang mengongkong..tapi kerana budaya politik dalam parti itu yang kurang sihat.

Cuba tengok dalam Wanita PKR Perak. Langsung tidak progresif. Orang yang sama aku kenal sejak 2003 dulu sampai sekarang masih lagi dipimpin oleh orang yang sama. Tak ada muka baru. Yang baru dalam wanita PKR pun sudah menopause. Wanita muda tak ada peluang untuk naik dalam Wanita PKR Perak kerana budaya politik yang tidak sihat. Ada saja yang muda dan lebih baik…depa dilihat sebagai ancaman..dan perlu disingkirkan.

Dalam satu Kongres PKR..salah satu resolusi yang diluluskan ialah 30%  kuota  untuk wanita dalam pemilihan calon. Tapi kalau aku tengok dalam kepimpinan Wanita PKR Perak…tak ada sorang pun yang lulus piawaian aku. Yee Ling orang Perak..tapi dia tak boleh tumbuh di Perak..sebaliknya kena pergi ke Selangor. Siti Aishah boleh tumbuh sebab dia naik melalui Serikandi..kalau dia cuba naik melalui Wanita PKR Perak…dia pun dah lama kena cantas.

Budaya cantas mencantas inilah yang menyebabkan Wanita PKR Perak ketandusan pokok yang subur. Sebaliknya hanya penuh dengan semak samun. tak percaya…hangpa pi mana-mana program wanita PKR dan cuba cari awek-awek yang cun dan bergetah. Toksah harap la.  Semuanya dipenuhi dengan pokok getah yang dah mambung.

AMK Perak juga macam tu. AMK sepatutnya menjadi batu loncatan untuk mengetengahkan kepimpinan muda. Tapi oleh kerana budaya politik yang diketuai oleh Shamsul Iskandar, maka AMK hanya berfungsi sebagai tukang escort Anwar ataupun menjaga lalulintas masa ceramah.

Hangpa jangan marah kat aku!! Kalau aku kutuk hangpa…dan orang kutuk aku balik sambil memberikan hujah yang diterima oleh orang lain..hangpa tak ada masalah. Tapi kalau aku kutuk sikit..dan orang diluar sana tambah semangkuk lagi macam komen OM dibawah ni…yang tu hangpa ada masalah sebab ia bukan persepsi aku sorang..tapi ramai lagi orang diluar sana yang melihat AMK macam tu.

Ini komen dari OM.

"abg mat, kalau nak tgk 'pimpinan tinggi'amk perak tunggu anwar dtg perak…..samada jadi driver pengiring, penyambut, bodyguard dan melaungkan reformasi. Itu masa yg 'terbaik' nak jumpa depa, nanti abg mat kempunan tak kenal depa….lebih baik letak calon auntie anne – bersih dr ketua pemuda pas atau ketua amk!"

Lu pikir la sendiri.

Pas pula mempunyai ahli yang ramai. Penuh dengan mereka yang jauh lebih berkelayakan..tapi mengapa masih gagal melahirkan pemimpin muda? Mengapa tidak ada seorang pun dari kalangan Muslimat Pas yang menonjol diluar parti?

Aku tau, kalau tanya orang Pas..depa boleh sebut ramai pemimpin muda baik dikalangan Pemuda Pas dan Muslimat..tapi apabila orang diluar Pas macam aku tak kenal sapa depa..itu masalah

Aku banyak kali pergi program-program Pas. Ramai wanita muda yang cun dan menawan dalam Pas..tapi setakat menjadi penyambut tetamu ataupun pengedar risalah. Bila sampai ke majlis Pas..cukup seronok sebab disambut dengan senyuman..fuiyo!!. Come on la..dirty old man needs love too.

Tapi bila sampai kedalam dan melihat barisan kepimpinan yang ada diatas pentas ataupun dibarisan depan..hilang mood. Kena pulak dengar depa berceramah..tak stim langsung.

48% pengundi-penggundi Perak berumur dibawah 40 tahun. Tapi hanya 17% bakal calon dari anak muda. Kalau aku yang tua pun tak stim..hangpa ingat yang muda-muda syok ka?

Hei..bukan tak ada kepimpinan muda dalam Pas!! aku tengok ramai yang berbakat..tapi mungkin pasai dalam Pas tak ada talent scouting dan talent building..itu pasai tak ada yang menonjol.

Tiap-tiap malam ada ceramah yang dianjurkan oleh Pas atau PKR. Jadikanla tempat ini sebagai akademi untuk menjonjolkan kepimpinan muda. Ni asyik-asyik Ketua Cawangan yang bila bercakap pun berbuih mulut.

Itu pasal dalam setiap ceramah…walaupun ianya bermula jam 9 malam, tapi orang akan datang jam 10 malam. Sebab depa tau, sejam pertama itu adalah ucapan Ketua Cawangan atau YDP kawasan. Depa malas nak dengar dah. Dan cuba letak wanita muda dalam PAs sebagai Pengerusi Majlis..ada la seronok sikit.

Ok..last sekali, aku komen pasal Siti Aishah. Kalau aku tak tulis nanti…Adieputra frust pulak. Sebabnya..belum aku tulis lagi…dia dah jolok nama Siti Aishah. Takut-takut aku tertinggal.

"hmm.. calon pkr, aishah dah tentu dalam senarai.. tak gitu abang mat"

Aku mula kenal dia semasa PRK Permatang Pauh tahun 2008. Dia bukan ahli PKR masa tu sebaliknya bersama-sama dengan Muslimat Pas dari Bagan Datoh. Kali pertama aku jumpa..aku dah tertawan. ha.ha.ha. Aku tau, sekarang ni ramai orang tua yang tergila-gila kat Siti Aishah…tu pasai tak renti-renti orang panggil dia ceramah.

Aku tarik dia dari Pas tapi dalam masa yang sama aku tak bagi dia masuk PKR sebab kalau dia masuk PKR..dia akan layu ditaman Wanita PKR Perak. Yang lain aku tak mau cerita…nanti ada orang kecil hati.

Sekarang dia sudah jadi bintang dalam PKR. Alhamdulillah. Aku pulak sudah jadi "pengkhianat".ha.ha.

Category: Dunia Blogger, Matsamankati | RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


Majlis Sambutan Tahun Baru Cina <b>Di Pangkor</b> Meriah – Perak Today

Posted: 20 Jan 2012 05:33 AM PST

DS Zambry dan Ahli Parlimen Lumut, Datuk Kong Cho Ha hadir memeriahkan Sambutan Tahun Baru Cina di Arena Square, Pulau Pangkor

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


PASPB: 11.11.11 !!! Tragedi kemalangan maut <b>di Behrang</b>

Posted: 11 Nov 2011 04:08 AM PST

Berikut ialah gambar-gambar kemalangan yang melibatkan bas yang membawa para pelajar dan guru dengan treler yang menyebabkan 4 orang terbunuh manakala 22 yang lain cedera.

Kemalangan berlaku di KM382 Lebuhraya Utara Selatan, berhampiran Hentian Rehat dan Rawat Behrang, pada kira-kira jam 4.30 pagi tadi.

Jurucakap trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Tanjung Malim berkata, bas yang dinaiki 44 penumpang termasuk pemandu dipercayai hilang kawalan kerana laluan berpasir sebelum terbalik dan mengentam belakang bas yang dinaiki kesemua mangsa.

Rombongan dalam perjalanan dari Kulim ke Kuala Lumpur sebelum ke Genting Highlands.

Mereka dijadual mengadakan rombongan tiga hari dua malam di ibu kota.

Siasatan awal menunjukkan pemandu berkenan hilang kawalan, melayang ke ke sebelah kiri jalan lalu terbalik. Sebuah treler kemudian melanggarnya.

Mangsa yang terbunuh dikenalpasti sebagai pelajar tingkatan tiga Khairul Anuar Azhan dan Maysara Zaidi, kedua-duanya berumur 15 tahun dan guru Siti Hajar Mohamad, 33.

Basarah Saad, 45, seorang penumpang dari bas yang lain yang berhenti kerana membantu juga terbunuh apabila treler tersebut merempuh bas yang terbalik.

Beliau berkata 22 orang mangsa yang tercedera mendapat rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Slim River Hospital sementara lima yang lain cedera parah dimasukkan ke dalam wad.KG

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


rumah untuk di sewa <b>di ipoh</b> | Rumah Sewa

Posted: 22 Feb 2012 11:32 PM PST

Publish date: February 23, 2012 7:32 am
Contact Name: syila
Price: RM650.00
Region: Perak
Location: Ipoh
Phone: 0132098379
Tags:

Lkasi rumah sangat strategik.

Rumah sangat bersih dan cantik. Mempunyai laman yang luas.

3 minit ke hopital ipoh,masjid,greentown mall,ipoh, UNIKL (Ipoh Royal Medical College), ITP Perak, mahkamah, dan bandar.

Boleh masuk dengan segera. Mulai hujung minggu ini.

5 minit ke highway, tesco,jusco,klinik,stadium ipoh, dan tapak pasar tani setiap sabtu dan ahad.

3 bilik, dan 2 bilik air, mempunyai wet kitchen, dry kitchen. Pintu, tingkap bergril.

Share: Twitter | Facebook | Email

Report bad use or Spam

1

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


&#39;Clean up <b>Bukit Merah</b>, then we talk&#39; | Free MalaysiaKini

Posted: 21 Feb 2012 10:46 PM PST

The government has been challenged to 'fix the rare earth disaster' in Bukit Merah, Perak, before pushing through the new plant in Gebeng, Kuantan.

Himpunan Hijau 2.0 said only this can prove that the government is serious about ensuring the safety of the Lynas Advanced Material Processing (Lamp) plant in Gebeng.

NONESpeaking to reporters at the PAS headquarters today, committee chairperson Wong Tack (centre in photo) said: "The government does not have a good track record. Clean up Bukit Merah, then we talk."

He was referring to the adverse impact on the health of residents around the Asia Rare Earth refinery in Bukit Merah, which was operational from the 1980s.

The plant, closed in the 1994 after about a decade of protests, has been linked to a surge in birth defects and child leukaemia.

Mitsubishi Chemicals is still in the process of cleaning up the waste left by the plant.

Wong also questioned Australian firm Lynas' experience in rare earth refining.

What laws and procedure

Wong also claimed that the authorities had in fact flouted the "laws and procedure", which International Trade and Industry Minister Mustapa Mohamad said had guided their decision on the Lamp plant.

azlan"They approved the project with only a preliminary environmental impact assessment, without having the detailed EIA," he said.

He said this and the award of a temporary operating licence are unheard of in the industry, that this is not the "professional" thing to do so, as claimed by the minister.

"It is totally senseless, foolish and unacceptable to the people," he said.

Questioning the Department of Environment's silence on the matter, Wong noted that the effects of Lamp would be felt nationwide and therefore, should not be viewed as a localised issue.

Short URL: http://www.freemalaysiakini2.com/?p=16748

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


kakmin: GERIK

Posted: 25 Feb 2012 12:03 AM PST

Kini telah 3 bulan aku berkhidmat di PPD Hulu Perak.Tiada banyak masalah yang dihadapi, cuma aku punya 2 rumah yang harus diuruskan.Di Gerik tempat bertugas di Changkat Keruing tempat suami meneruskan projek untuk menambah pendapatan keluarga.Anak-anak masih belum bekerja .Dua-dua masih meneruskan pengajian di IPTA.Seorang di SBP yang mengharapkan sokongan dan kasihsayang ibu.Apa pun aku memanjatkan kesyukuran pada ilahi dengan iringan doa restu ibu mudah-mudahan anak bongsuku dapat menjalani hidup di asrama dengan tenang walaupun tanpa lawatan kerap seperti dulu.

07 di sungai siput - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungai siput - Google Blog Search


DIALOG RAKYAT: MIC mahu Palanivel tanding Parlimen <b>Sg Siput</b>

Posted: 13 Feb 2012 04:14 AM PST

"Kerusi ini adalah kerusi yang bersejarah bagi MIC, keutamaan kita adalah untuk presiden," kata R Ganesan.

IPOH: MIC Bahagian Sungai Siput memberi keutamaan kepada Presidennya Datuk Seri G Palanivel untuk bertanding kerusi Parlimen berkenaan kerana ia adalah kerusi tradisi bagi presiden parti itu sejak 1960-an.

Ketua MIC Bahagian Sungai Siput, R Ganesan berkata sekiranya Palanivel mempunyai calon tertentu bagi kerusi itu, parti tetap memberi sokongan dan bekerja keras untuk memastikan kemenangan calon berkenaan.

"Kita menjemput dan alu-alukan Datuk Seri (Palanivel) bertanding kerusi Parlimen Sungai Siput pada pilihan raya umum ke-13.

Kerusi ini adalah kerusi yang bersejarah bagi MIC, keutamaan kita adalah untuk presiden, jika beliau memilih calon lain, kita juga bersetuju dan akan bekerja untuk memastikan kemenangannya," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau berkata persetujuan untuk Palanivel bertanding di Sungai Siput bukan sahaja dicapai secara sebulat suara oleh MIC, malah turut dipersetujui oleh Umno, MCA, Gerakan, PPP serta disokong oleh IPF dan Makkal Sakthi.

Katanya apa yang jelas, sekiranya Palanivel bertanding bagi kerusi itu, rakyat Perak khususnya penduduk di Sungai Siput akan menikmati pelbagai manfaat terutama dalam aspek pendidikan dan infrastuktur, ditambah pula jika Palanivel dipilih sebagai menteri kanan dalam Kabinet.

Ganesan turut membidas kenyataan bekas ketua pemuda MIC Sungai Siput K Manimaran di dalam sebuah akhbar berbahasa Tamil hari ini yang mahu kerusi itu diserahkan kepada Umno.

Sambil menyatakan kekesalan atas kenyataan seperti itu, beliau berkata sesiapapun tidak mempunyai kuasa untuk mengatakan sedemikian kecuali dipersetujui oleh semua anggota dalam MIC dan Presiden kerana cadangan seperti ini boleh menjejaskan suasana harmoni dalam sebuah keluarga Barisan Nasional (BN), katanya.

"Umno tidak pernah meminta kerusi ini daripada MIC, begitu juga parti komponen lain. Jangan beri kenyataan seperti ini lagi," katanya.

Buka cawangan baru

Katanya setakat September tahun lepas, terdapat 11,066 pengundi India di Sungai Siput dengan MIC mempunyai 7,500 anggota di kawasan itu.

MIC Bahagian itu telah memohon untuk membuka 23 cawangan baru dan ia menunjukkan sokongan berterusan kaum India terhadap MIC dan BN.

Katanya masalah setinggan bandar di samping masalah yang bersifat setempat yang lain merupakan antara isu yang dihadapi penduduk Sungai Siput tetapi atas keprihatinan kerajaan negeri, masalah setinggan melibatkan 300 keluarga dapat diselesaikan.

Baru-baru ini, Palanivel telah mengambil alih jawatan Pengerusi MIC Perak daripada Datuk S Veerasingam dan ia dilihat sebagai gerakan positif untuk terus memperkukuh kedudukan MIC dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13 yang dijangkakan pada bila-bila masa sekarang.

Sebelum ini, Datuk Seri S Samy Vellu yang merupakan bekas presiden MIC, bertanding bagi kerusi Parlimen Sungai Siput mulai tahun 1974 hingga pilihan raya umum 2008 apabila kalah kepada calon Parti Sosialis Malaysia, Dr Michael D Jeyakumar. Bernama

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


Mangsa Banjir <b>Di Kerian</b> Meningkat

Posted: 02 Dec 2011 10:18 PM PST

IPOH – Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di daerah Kerian meningkat kepada 156 orang pagi ini berbanding 97 orang semalam.

Ketua Polis Daerah Kerian, Supt Mat Fauzi Nayan, berkata mangsa banjir terbaru yang dipindahkan malam tadi membabitkan 59 orang dari Kampung Parit Mat Keling.

"Mereka ditempatkan di pusat pemindahan Sekolah Kebangsaan Bukit Merah," kata ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, kampung yang masih terjejas dengan banjir ialah Kampung Padang Lalang, Kampung Batu 40 Bukit Merah, Kampung Perlis, Kampung Ban Abu Hasan, Kampung Batu 38 Bukit Merah dan kampung Parit Ayer Hitam. – BERNAMA

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

07 di tambun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tambun - Google Blog Search


Kehadiran PKR <b>di Tambun</b> Tulang tidak gugat BN - Utusan Online

Posted: 22 Feb 2012 07:20 AM PST

Kehadiran PKR di Tambun Tulang tidak gugat BN - Shahidan

Kehadiran PKR di Tambun Tulang tidak gugat BN - Shahidan

22/02/2012 10:44am

KANGAR 22 Feb. - Kehadiran ranting Parti Keadilan Rakyat (PKR) di kawasan Dewan Undangan Negeri Tambun Tulang baru-baru ini tidak menggugat kedudukan Barisan Nasional di situ, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan itu, Datuk Seri Dr. Shahidan Kassim.

Beliau berkata, walaupun PKR cuba menampakan keyakinan bahawa mereka boleh mendapatkan sokongan, namun laluan kepada pembangkang menguasai kawasan itu bukannya mudah.

Bercakap kepada pemberita selepas menerima 102 borang menjadi anggota UMNO di Kampung Seri Gelam dekat sini, beliau berkata, banyak anggota PKR telah melangkah kaki kepada UMNO.

Shahidan, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis berkata, tinjauan mendapati bilangan yang menyertai PKR di Tambun Tulang adalah amat kecil dan bukannya 200 orang seperti yang didakwa oleh parti itu.

Baru-baru ini, PKR mendakwa 200 orang termasuk bekas anggota UMNO telah menyertai parti itu yang rantingnya telah diwujudkan di kawasan Tambun Tulang. - BERNAMA

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


Wah, Mee Udang Mak Jah <b>Kuala Sepetang</b> Kini <b>di</b> Wangsa Maju <b>...</b>

Posted: 12 Feb 2012 09:24 PM PST


Erkkk .. wahh bertambah maju Mee Udang Mak Jah ni sekarang. Kedai makan yang dulunya ada beberapa tempat duduk sekarang dah jadi macam restoren 3 bintang dah. Apabila HH lalu sahaja ke Kuala Sepetang, pasti akan nampak restoren Mak Jah yang sudah semakin maju ini.
Dan terbaru, HH dapat tahu yang restoren Mee Udang Mak Jah sudah ada cawangannya sendiri di Kuala Lumpur. Lebih tepat lagi, restoren yang menyajikan hidangan mee udang istimewa ini sudah berada di Wangsa Maju.
Mee Udang Mak Jah, mula mendapat tempat dan publisiti meluas apabila ia telah bersiar di dalam Majalah 3 dan juga mendapat liputan dalam Buletin Utama sempena Pilihanraya Kecil Bukit Gantang satu ketika dahulu.

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


colours ~: Hari Kedua <b>di Pengkalan Hulu</b>.. Its memorial ~

Posted: 19 Feb 2012 02:44 AM PST

Assalammualaikum..

 Isnin, 13 Febuari 2012...........

    Fuhhh... sejuknya pagi ni. Sejuk mengalahkan air-cond padahal bilik yang saya tidur ni takde air-cond dan kipas. Oh! baru teringat. Masih lagi berada di Pengkalan Hulu!! Seronoknya! Patutlah sedap je tidur rasa macam nk sambung je tidur balik. Tapi mengenangkan kewajipan utama sebagai Islam tak dilaksanakan, gagahkan jugaklah diri ni bangun jugak..

  Dalam pukul 9.00 pagi, Pak Andak (suami Mak Andak) hantar saya dan Ili ke MRSM Pengkalan Hulu. Hati ni asyik berdegup pantas je. Terasa nervous tapi excited! Entah kenapa la tetiba nak nervous pula ni. Ezzati, awak tu dah habis SPM. Dah masuk degree pun. Takkan masuk  sekolah menengah pun nak nervous lagi..(Entah la.. masih terasa lagi kenangan masa mula-mula masuk maktab. Seolah-olah macam daftar sekali lagi).. Bila kami sampai pondok pak guard maktab, pergh.. Nervous gila! macam-macam soalan dah dalam fikiran ni. Ingat lagi tak cikgu pada kami (batch pertama MRSM Pengkalan Hulu)? Banyak ke perubahan pada maktab ni? Ramai ke cikgu yang dah pindah.. Perasaan waktu tu bercampur-campur. Fuh.. Berdebar!


    Perkara pertama sampai maktab, kitaorang terus pergi pejabat selesaikan segala urusan. Rupa-rupanya, akak-akak pejabat masih lagi ingat kami. Itulah yang bestnya di MRSM PH ni. Hubungan kami dengan staf sangat rapat even cleaner pun kami rapat. Gembira bila kami masih dapat berpelukan dan bertanya khabar. 2tahun adalah masa yang agak lama bagi kami sehingga banyak perubahan yang berlaku di maktab. Pengetua juga telah bertukar. Maktab semakin cantik. Banyak gambar yang kami ambil tapi tak boleh upload kat blog..=(

  Kami dapat jumpa cikgu Yuhaniza (guru bio). psst.. Cikgu dah mengandung tau! hehe.. Then, pergi bilik guru sembang2 dengan Cikgu Khairil, cikgu Juliana, Mr Yunn, cikgu Shapiza.. Jumpa cikgu Shapiza tu kecut gak perut walaupun dah tak belajar dengan dia.. Ayat pertama cikgu cakap kat saya: Haa. Ezzati ni. Kuat main facebook.. hehe = p. alamak kantoi! ramai cikgu sibuk sebab hari tu, (Isnin, 13 Febuari) hari pertama mengajar form 4..So, kami hanya dapat bercakap sekejap je dgn cikgu Hazlin, Ustaz Subri, Ustazah Norhasimah, ramai lagi la...

   Then, kami minum2 sikit dengan cikgu Engku Lin, cikgu baru dan Ustazah Desmariatul.. sembang-sembang pasal masa depan, pasal maktab. Cukuplah untuk hilangkan rindu kami pada maktab. hehe.. 11.50 pagi, kami bergerak ke 507 atas jemputan Cikgu Khairil untuk bagi sedikit talk semasa subject Sivik tentang course, SPM, universiti, mock-interview, etc..Ili lebih banyak memonopoli talk sebab dia lebih banyak info pasal hal-hal ni... heheh.. mana yang saya tau saya topup la sikit. ngee~ (kena banyak membaca la lepas ni.)

   Habis je masa Sivik, kami mohon diri dan saya pun pergilah melawat 504 (kelas sendiri). kelas wanted tu! hehe.. Kelas yang paling bising la..(saya tak bising..sy baik.hehe. ye ke baik?) bergambar sikit, dan terus ke makmal.. terjumpa pula cikgu Jasmi. cikgu fizik paling cool! korang jgn tak tau. maktab kita dah ade taman Sains tau.  Kat area-area lab la.. Siap dengan kandang ayam lagi! Cantik. again, xleh upload gamba.. Then, pergi bilik kaunseling, jumpalah kaunselor kami yang sangat dedicated! Dan dari situlah munculnya idea untuk membuat program motivasi pada bulan Julai ni. Program ini akan melibatkan 40 orang bekas pelajar MRSM PH sebagai fasilitator untuk membantu junior kami di sini. Di samping itu, bolehla buat reunion kecil-kecilan. Insyaallah kertas kerja saya akan hantar esok (20 Febuari) kepada pengetua maktab untuk membantu adik-adik kami di sini.. Mudah-mudahan diterima. Amin..

    Selepas berbincang dengan kaunselor kami, saya dan Ili berjalan-jalan di maktab sebelum pulang ke rumah Mak Andak. Dari bilik seni lukis ke bilik R&R hinggalah ke bilik kami semasa belajar. Korang, bilik Rehat dan Rawat (R&R) dah lawa tau! ada air-cond lagi! hehe..(bangga jap sbg biro kebajikan) susunan perabot dalam bilik pun dah diubah. Bilik nampak lebih kemas dan teratur serta luas! Sekali lagi, gambar xleh upload..=( (P109 sekalian, aku dah masuk bilik kita! ) Ili pun sama gak excited tgk bilik die.. Bukan aku sorang je.. Kesian, budak kat bilik tu, tercengang-cengang tengok senior excited tngakap gamba dgn katil dan loker.. hehehe.. dalam pukul 3 petang, kami pun pulang ke rumah Mak Andak.

   Petang tu, selesai makan tengahari dan nap sekejap kami berjalan-jalan ke tasik berhampiran. Hilangkan kepenatan dan menghirup angin petang. Pengkalan Hulu dah banyak berubah. Dulu, tasik ni kering. tapi sekarang dah ada air. Ekonomi pun berkembang. Tak lama lagi akan ada pekan baru di sini.. Pengkalan Hulu semakin maju. Malam tu, lepas dinner kami hanya duduk tengok tv dan sembang-sembang. Saya apalagi kalau dah jumpa novel bertimbun di bilik anak perempuan Mak Andak.. Membaca novel je la memanjang.. hehe.. Malam itu, kami tidur dengan kepenatan.. Selamat malam Pengkalan Hulu!!


~zett~
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved