Rabu, 12 September 2012

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


Pasar Tani Konsep Baru Kini Beroperasi <b>Di Seri Manjung</b> – Perak <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2012 12:08 AM PDT

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) negeri Perak tampil memperkenalkan konsep baru pasar tani dikenali Pasar Komuniti dan Karavan (PAKAR) dengan membuka cawangan pertamanya di Seri Manjung, dekat Lumut.

Pengarahnya, Basri Jasmo berkata bangunan yang dibina dengan kos RM2 juta itu menempatkan 90 lot niaga dan dilengkapi dengan kemudahan surau, bekalan air, elektrik, pentas dan 'wi-fi'.

"Bangunan ini bukan sahaja menempatkan peniaga pasar tani sedia ada tetapi juga memberi peluang niaga kepada kira-kira 500 orang penduduk tempatan sekiranya ada cadangan untuk beroperasi pada setiap hari dilaksanakan nanti," katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri Pasar Tani Mega Seri Manjung dan Penyerahan Bangunan PAKAR Seri Manjung, Ahad.

Terdahulu, wakil kontraktor Syarikat 2r Contraction, Zambri Razali menyerahkan secara rasmi bangunan PAKAR Seri Manjung kepada Pengarah Kejuruteraan FAMA Perak, Majid Tusiran.

Menurutnya, bangunan itu juga akan berfungsi sebagai pasar malam, pasar minggu, 'up town', pasar pelancongan serta pasar komuniti.

Selain itu, ia boleh digunakan sebagai tempat menjalankan pelbagai aktiviti oleh pihak persatuan termasuklah badan bukan kerajaan (NGO).

Sementara itu, Rashidi berkata, konsep terbaru yang diperkenalkan FAMA Perak itu diharap dapat menjadi destinasi baru tarikan pelancong ke daerah terbabit terutamanya pada hari minggu.

"Bagi tujuan itu, kita akan bekerjasama dengan Pejabat Daerah Manjung, Majlis Perbandaran Manjung (MPM), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Kepenggunaan Koperasi (KPDNKK) dan Tourism Perak untuk menarik kehadiran pelancong ke situ," katanya.

- Nooraini Mahamad

07 di teluk batik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk batik - Google Blog Search


Amir Azmi: Timelapse <b>di Teluk Batik</b>

Posted: 02 Sep 2012 05:47 AM PDT

Pagi tadi saya bersama anak-anak berserta sahabat lama, Wan Ahmad Suhaili dan anaknya berkelah di Teluk Batik. Saya sendiri sebenarnya dah lama tak pergi berkelah di tempat menarik di Negeri Perak ini walaupun jaraknya cuma lebih kurang 20km dari rumahku :) Saya tak ingat kali terkahir saya melawat tempat ini, tapi memang ada beberapa perubahan yang ketara di antaranya; sudah ada bayaran untuk masuk ke Teluk Batik, kedai-kedai sedah lebih banyak dihuni, prasarana yang lebih baik, ada tukang cuci yang bekerja sepanjang kami berkelah di sana dan bilik air yang lebih terurus. Kesempatan ini, saya merakankan anak-anak membina istana pasir selama sejam dan diringkaskan dalam masa 1 minit. Cuaca yang sangat baik dan ombak yang menderu-deru sepanjang perkelahan. Alhamdulillah, semua berjalan dengan baik.

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Kulaan Niring: Video Suami Yang Pukul Isteri <b>Di Ipoh</b> Masuk Berita...

Posted: 06 Sep 2012 09:08 PM PDT

Polis Diraja Malaysia (PDRM) kesal dengan sikap Amanda Fong yang mengeluarkan kenyataan kepada media bahawa polis tidak bersungguh-sungguh dalam menangani kesnya.
Berikut adalah kenyataan yang dikeluarkan pihak PDRM berikutan sikap kurang sensitif wanita itu;
Pihak polis kesal dengan kenyataan Amanda Foo yang menyatakan pihak polis memandang ringan dan tidak menyiasat kesnya.
Siasatan kesnya telah selesai dan pihak polis sedang menunggu keputusan daripada Timbalan Pendakwaraya. Pihak polis berharap beliau akan memberi kerjasama dan bukan memberi kenyataan yang tidak benar kepada umum mengenai kesnya.
Polis Perak akan memberi kenyataan mengenai kes ini dalam masa terdekat.
Sementara itu, beberapa komen pengguna Facebook nyata tidak senang dengan sikap Amanda.

Bagai melepas anjing yg tersepit !! – Ngah Nyah Ajak
"Berjuta lagi kes PDRM nak siasat.. Bukan ko sorang je… Dengan paparkan video di FB bukan bermaksud ada special untuk ko…" - Annee Azmi
"polis dah buat tugas sebaik mungkin,,tp rakyat tidak faham setiap keputusan pendakwaan ada pada tangan pendakwaraya,,,polis hanya siapkan kertas siasatan,,,jd jgn menuduh yang bukan2 jika tidak tahu pucuk pangkal" - Badhly Shah
Jangan mempertikaikan tugas PDRM,berikan mereka masa untuk menyelesaikan kes ini.
Amanda Fong,u should ask an apologize to the whole of Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police )'s Family just because of ur bad statement.. – Cik Mocha
Puak2 ni mmg suka kondem polis pun……bila susah bru ls cr polis – Akoo Rudy
Nampaknya sikap Amanda yang agak keterlaluan menyebabkan masyarakat kini mula sangsi dengan pendedahan yang dibuatnya sebelum ini.
Mungkin bukan suaminya yang 100 peratus bersalah.
Kisah Amanda disiarkan Mynewshub pada 3 Sepetember lalu yang memaparkan klip video memperlihatkan wanita itu bertengkar dengan suaminya, Calven Chik.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


MPP Online: Azhar Idrus kena REJECT <b>di Kuala Kangsar</b>...

Posted: 11 Sep 2012 05:00 PM PDT

Ramai yang suka dengar ceramah Azhar Idrus.. Gua rasa, mungkin selain dari dorang cari pengetahuan pasal ilmu agama, mungkin dorang lebih tertarik pada lawak jenaka yang selalu ada dalam ceramah ustad tersebut..

Walau bagaimanapun, ramai juga yang tak 'berkenan' dengan stail beliau berceramah yang dikatakan berat sebelah menghentam kerajaan, tapi tak mampu menegur pentadbiran kerajaan negeri Pakatan khususnya Pas..

Sebelum ni, Azhar Idrus juga pernah menggelarkan kerajaan BN sebagai kerajaan syaitan.. Puncanya cuma negara ni ada menjual arak dan juga pusat perjudian..

Tapi Azhar Idrus tak pulak berani tegur Kerajaan Pas Kelantan yang banyak bina rumah berhala dan juga tokong-tokong buddha yang ada setinggi bangunan 3 tingkat..

Azhar Idrus juga tak berani tegur Kerajaan Pas Kedah yang luluskan banyak pusat hiburan sejak mengambil alih pentadbiran negeri dari BN..

Di kedua-kedua negeri jajahan Pas tersebut juga, ada penjualan arak secara terbuka serta kedai menjual nombor ekor.. Tapi didiamkan pulak oleh Azhar Idrus.. Kenapa agaknya ye?

Azhar Idrus juga pernah mengkritik pemimpin BN yang kononnya bermewah-mewah sedangkan rakyat susah dalam negara..

Tapi korang kena tahu, Azhar Idrus sendiri pakai kereta mewah untuk pergi ceramah.. Dia nak suruh pemimpin kerajaan zuhud, tapi dia sendiri cakap tak serupa bikin.. Apa kejadahnya tu beb?

So.., adakah Azhar Idrus layak digelar pendakwah Islam? Adakah pendakwah Islam boleh 'pilih bulu' dalam menyampaikan kebenaran?

Kalau Azhar Idrus berani 'belasah' kerajaan BN yang dia dakwa tak islamik, apakah Azhar Idrus setuju dengan topeng Islamik yang dibawa oleh Pas?

Mungkin Azhar Idrus setuju sebab dia sendiri pun bertopengkan agama untuk cari makan..

Mungkin juga Azhar Idrus tak berani hentam Pas sebab dia tahu kebanyakan jemaah Pas lebih mudah untuk diperbodohkan dengan manipulasi agama.. (Nik Aziz dah lama buat kerja ni..)

Maka tak heranlah kalau Azhar Idrus tak dibenarkan berceramah di banyak negeri dalam Malaysia beb.. Termasuklah yang paling baru.., di Kuala Kangsar..

Sebuah NGO di Kuala Kangsar amat kesal dengan keputusan Majlis Perbandaran Kuala Kangsar yang tidak meluluskan permohonan untuk menyewa Dewan Jubli Perak sebagai lokasi kuliah Ustaz Azhar Idrus di Kuala Kangsar yang dijadualkan pada 16 September 2012.

Dewan yang menelan belanja 14.72 juta itu dilihat tempat yang paling sesuai memandangkan ia mampu menampung 5000 tempat duduk di bahagian dalam. Selain daripada itu lokasinya yang strategik di tengah Bandar Diraja Kuala Kangsar. serta mempunyai persekitaran parking yang luas.

Sedangkan di Dewan yang sama inilah Hassan Ali pernah diberi ruang melancarkan produk JATInya.

Tidak dapat dinafikan adanya tekanan politik pihak tertentu yang menyebabkan keputusan tersebut dibuat. Kehadiran Ustaz Azhar Idrus di lihat oleh pihak tertentu akan memberikan impak kepada kesedaran rakyat terhadap Islam yang akan mengancam kedudukan politik mereka yang sudah sedia terancam.

IdrisTalu: Suasana Bazar Ramadhan <b>Di Kuala Kangsar</b> - Siri 03

Posted: 28 Jul 2012 04:26 PM PDT


Idris Talu 
Persediaan iftar Ramadhan
 رمضان الإفطار إعداد
Ramadhan Iftar preparation.
Buah-buahan merupakan bahan penting dalam menu kita berbuka puasa dan bersahur dalam menyediakan makanan seimbang yang menjadi keperluan badan kita sepanjang bulan Ramadhan.Oleh itu ianya tidak boleh dianggap perkara enteng. 
  Tembikai biasa dan tembikai susu.
Ambik ayam kena bayor, Yop!
Walau pun dalam keadaan berpuasa, peniaga ayam panggang ini tabah dalam tugasnya memanggang ayam suatu ketahanan yang luar biasa - dengan asap dan kepanasan yang tinggi di samping bara api untuk memanggang ayam-ayam tersebut.
Para peniaga ceria dengan jualannya.
Penulis kagum dengan ketabahan dan keceriaan peniaga-peniaga di Arena Kuala Kangsar ini. Walau pun dalam keadaan penat berpuasa, mereka tetap gigih menjalankan perniagaannya. Alangkah moleknya jika usaha setahun sekali ini diteruskan secara tetap sepanjang masa. 
Bulan Ramadhan merupakan satu bulan di mana para peniaga kecil ini memulakan satu langkah penting dalam dunia keusahawanan. Kita doakan semoga mereka terus berjaya dalam perniagaan mereka untuk kesejahteraan keluarga dan kemajuan ekonomi negara.

KULIAH USTAZ AZHAR IDRUS <b>DI KUALA KANGSAR</b> CUBA <b>...</b>

Posted: 06 Sep 2012 08:39 AM PDT

Sebuah NGO di Kuala Kangsar amat kesal dengan keputusan Majlis Perbandaran Kuala Kangsar yang tidak meluluskan permohonan untuk menyewa Dewan Jubli Perak sebagai lokasi kuliah Ustaz Azhar Idrus di Kuala Kangsar yang dijadualkan pada 16 September 2012.

Dewan yang menelan belanja 14.72 juta itu dilihat tempat yang paling sesuai memandangkan ia mampu menampung 5000 tempat duduk di bahagian dalam. Selain daripada itu lokasinya yang strategik di tengah Bandar Diraja Kuala Kangsar. serta mempunyai persekitaran parking yang luas.

Sedangkan di Dewan yang sama inilah Hassan Ali pernah diberi ruang melancarkan produk JATInya.

Tidak dapat dinafikan adanya tekanan politik pihak tertentu yang menyebabkan keputusan tersebut dibuat. Kehadiran Ustaz Azhar Idrus di lihat oleh pihak tertentu akan memberikan impak kepada kesedaran rakyat terhadap Islam yang akan mengancam kedudukan politik mereka yang sudah sedia terancam.

Golongan ini juga sudah sudah pastilah akan bertambah migrin bila melihat lautan manusia akan hadir terutama anak- anak muda  dalam majlis tersebut.

Semoga niat suci pihak penganjur ini akan berjaya yang sedang berusaha gigih bagi memastikan program ini berjaya dilaksanakan.

07 di slim river - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di slim river - Google Blog Search


Bas melekat belakang treler <b>di Slim River</b> | ArauBlogger Dot Com

Posted: 30 Aug 2012 09:26 PM PDT

Daftar sini terus dapat RM 5 lepas tu ,invite rakan dapat lagi RM5 seorang ! Jangan tunggu lagi daftar sekarang ..... !!
Klik sini Support Fan Page Blin.gd !!

"Kerusi tercabut dan saya tercampak ke bahagian depan bas. Dalam kesakitan, saya terpandang pemandu sudah tidak sedarkan diri dan tersepit di tempat duduknya yang remuk."

Demikian kata R Kumutha, 23, seorang daripada 12 penumpang bas yang cedera, empat daripada mereka parah dalam kemalangan meragut nyawa pemandu bas berkenaan di Kilometer 362.7, Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran susur Plaza Tol Slim River, di sini, jam 10.30 malam kelmarin.

Agaknya pemandu mengantuk tu kot .

Pemandu bas ekspres yang terbunuh itu dikenali sebagai Hussain Jaafar, 29 dan ketika kejadian bas terbabit dalam perjalanan dari Klang, Selangor ke Butterworth, Pulau Pinang.

Kemalangan berlaku apabila bas terbabit melanggar belakang sebuah treler dengan muatan besi seberat 30 tan itu sebelum menyeret treler itu sejauh lebih 100 meter.

Kumutha yang juga penuntut Sarjana Sumber Manusia, Universiti Selangor (Unisel) berkata, ketika kejadian dia sedang tidur tidak jauh dari pemandu bas itu.

"Saya tidak ingat apa yang berlaku dan hanya tersedar apabila saya tercampak. Saya tidak dapat bergerak dan berasa sangat sakit.

"Ketika itu, keadaan menjadi kelam-kabut dan ramai orang menjerit kesakitan serta meminta tolong," katanya yang dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Sungai Petani, Kedah.

Menurutnya, orang awam dan penumpang bas kemudian membantu memapahnya keluar dari bas berkenaan sebelum dihantar dengan ambulans ke Hospital Slim River di sini.

Kumutha yang ditemui di Hospital Slim River (HSR) semalam berkata, doktor yang melakukan pemeriksaan dan imbasan X-Ray memberitahu tulang pinggangnya patah dan dia perlu menjalani pembedahan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tanjung Malim, Superintendan Othman Nanyan berkata, kemalangan dipercayai berlaku apabila bas dipandu Hussain gagal mengelak treler yang bergerak perlahan di depan.

Menurutnya, impak perlanggaran yang kuat itu menyebabkan kebanyakan kerusi penumpang di bahagian hadapan bas tercabut dan penumpangnya tercampak "Pemandu bas ekspres itu maut di tempat kejadian. Kedua-dua kakinya hancur akibat tersepit.

"Mayat pemandu bas dan empat penumpang yang parah serta lapan yang cedera ringan dihantar ke HSR," katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Othman berkata, ada penumpang mendakwa bas itu dipandu keadaan terhoyong-hayang sebelum nahas dan kemungkinan pemandu bas berkenaan mengantuk.

Menurutnya, pemandu kedua bas ekspres itu dan pemandu treler tidak mengalami sebarang kecederaan.

Penolong Penguasa Bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Slim River, Md Zin Mohd Saaidin berkata, anggota bomba yang tiba di tempat kejadian mendapati bas ekspres itu melekat di belakang treler. -metro


Klik sini Support Fan Page Blin.gd !!

Pemandu bas ekspres maut, empat parah dalam kemalangan <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2012 09:20 PM PDT

IPOH, 30 Ogos – Seorang pemandu bas maut manakala 12 yang lain cedera termasuk empat parah apabila bas express yang mereka naiki merempuh treler di Km 362.7 Lebuhraya Utara-Selatan dekat Slim River, malam tadi.

Hussein Jaafar, 29, berasal dari Baling, Kedah yang cedera parah di kepala mati di tempat kejadian dan mayatnya di hantar ke Hospital Slim River untuk bedah siasat.

Mereka yang parah ialah pemandu kedua MOhd Fazli Khamis, 40, berasal dari Taman Sri Pinang, Tikam Batu, Kedah; Che Yusoff Che Ani, 39, berasal dari Alor Setar, Kedah; Mohamad Hafizul Zuljabli, 24, dari Kampung Seberang Alor, Alor Setar, Kedah; dan Khuhan a/l Dharmaraj, 21, dari Taman Aman, Anak Bukit Alor Setar, Kedah.

Mereka yang cedera kini dirawat di Hospital Slim River, kata Ketua Polis Daerah Tanjung Malim Supt Othman Nayan.

 
Beliau berkata dalam kejadian pada pukul 10.45 malam tadi, bas yang dalam perjalanan dari Klang ke Butterworth itu dikatakan merempuh belakang treler membawa muatan besi konkrit menyebabkan bahagian hadapan bas remuk.

Beliau berkata sembilan penumpang yang tidak cedera meneruskan perjalanan dengan bas gantian.

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


UPSR…dia ada hak jugak! : Media Perak

Posted: 12 Sep 2012 02:30 AM PDT

Semalam,11hb.September bermulanya peperiksaan UPSR. Tahun ni, 517,139 calon UPSR yang dicatat di seluruh negara.Macam dah jadi satu agenda besar tahunan,semua pelajar tahun 6 jadi fokus. Sebelum ni,boleh dikatakan tiap sekolah telah mengadakan majlis bacaan Yassin dan Tahlil khusus untuk anak-anak kita yang bakal menduduki exam. Malahan, pagi semalam pun ada beberapa sekolah yang sekali lagi mengadakan bacaan Yassin serentak dengan UPSR!Contohnya di Kuching,Sarawak, SK (A) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan telah mengadakan majlis seumpamanya dengan harapan semoga anak-anak yang ada dalam dewan itu diberi kelapangan fikiran dan tenteram fikiran untuk menjawab semua soalan.

Baik. Itu  satu inisiatif yang pada aku memang baik. Takde sape pun mak ayah maukan anaknya gagal. Takde sape pun guru-guru yang mau melihat keputusan anak didik mereka dengan wajah murung. Dan paling penting calon UPSR itu sendiri takkan ada yang mau menangis semasa keputusan diumumkan kelak. Takde sapa!Mereka dah mencuba untuk lulus dengan macam-macam cara. Dengan usaha penat lelah guru-guru dan tentunya ibu bapa.

Ada calon yang menjawab soalan dalam wad hospital kerana sakit. Tiga orang pelajar di Perak menghadapi UPSR mereka di katil hospital. S.Kannmani dari SKJT Buntong dirawat kerana apendiks. Muhammad Haikal Adam Umar dari SK Jalan Pegoh dan Ainshuhade Abdul Aziz dari SK Air Papan,Tanjung Tualang,kedua-duanya berada di hospital akibat masalah air kencing berdarah. Mereka tetap dibenarkan mengambil UPSR walau pun dalam keadaan tidak berapa sihat seperti kawan-kawan mereka di luar sana.

Tup-tup, aku dikejutkan dengan 1 berita. Lewat facebook,blog2 mahupun media massa. Ni apa cerita ni?

Adik Muhammad Faiz bin Mahadzir dari SK Taman Bunga Raya (1) Buki Beruntung tidak dibenarkan untuk mengambil UPSR! Adik ni dihalang untuk masuk dewan exam kerana pihak sekolah  bimbang akan reputasi dan imej sekolah sekiranya beliau dibenarkan untuk mengambil exam tersebut. Kecewa dengan apa yang berlaku, Encik Mahadzir seorang perunding tuntutan di sebuah firma guaman telah membuat laporan polis di Bukit Sentosa.

Tahun lepas, 5 pelajar dari SK Teluk Sara,Baling,Kedah pun telah tidak dibenarkan untuk mengambil UPSR atas alasan yang sama. Begitu juga dengan 3 orang pelajar dari SK Bandar Bintangor,Sarawak. Hmmm..kenapa ini mesti berlaku di dalam negara kita?

Semua maukan kejayaan. Semua maukan peratusan graf UPSR di setiap sekolah sentiasa meningkat. Kalau tak meningkat pun, berada dalam bacaan yang cantik untuk disebut atau dilihat. Tapi kita semua mesti ingat. Setiap  anak kita ini adalah satu individu yang berlainan. Mereka berbeza dari sudut fizikalnya apatah lagi mentalnya. Ada yang memang dilahirkan "bijak" sejak kecik. Kita boleh nampak semua itu dengan jelas terutama ibu bapa. Ada yang agak lambat untuk menerima pembelajaran. Baik di rumah atau pun di sekolah. Malah ada yang tak boleh langsung untuk menerima pelajaran samada oleh orang tuanya hatta guru-guru biasa di sekolah.

Di situlah perlunya anak-anak ini dihantar ke sekolah2 pendidikan khas yang mana biasanya kita boleh mengecam akan masalah mereka ini seawal usia pra sekolah atau mungkin lebih awal dari itu. Sebab di sekolah tersebut, mereka diasuh dan dididik oleh guru-guru khas yang terlatih. Supaya mereka sama-sama dapat menikmati alam persekolahan seperti mana kanak-kanak yang lain.

Baik. Adakah Muhammad Faiz ini termasuk dalam kategori murid OKU? Rasanya tidak sebab dia belajar di sekolahnya itu hingga tahun 6. Mengikut apa yang aku baca di dada akhbar Kosmo ni, dia menghadapi beberapa masalah termasuklah masalah kesihatan dan lantaran itulah dia sering tidak hadir ke sekolah. Namun begitu, adakah dengan menghalangnya untuk tidak mengambil UPSR baru-baru ini satu tindakan yang bijak? Hanya kerana mau menjaga imej dan prestasi sekolah???

Mari kita tengok laporan awal Plan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025!

*Pelajar sekolah menengah belajar selama 4 tahun, yang sekolah rendah pulak hanya 5 tahun
*Setiap pelajar mesti fasih BM dan BI
*Pelajar menengah wajib belajar sastera Inggeris!
*Kelas peralihan di sekolah menengah akan mansuh pada 2017
*Murid akan dapat akses rangkaian 4G di sekolah

Apa pun jawapannya, aku tetap mengatakan anak kita semua ada hak untuk ambil UPSR melainkan dia terlantar sakit langsung tak dapat nak memegang pensil atau pun berbuat apa-apa,semuanya dengan bantuan orang..Soal plan pendidikan yang bakal berubah itu lain cerita. Itu cerita tahun depan. Tahun ini, hak Muhammad Faiz kenapa diabaikan? Semoga kekusutan ini ada jalan keluarnya buat semua orang.

Related posts:

07 di beruas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di beruas - Google Blog Search


PERAK NANGIS: Ziarah keluarga mangsa pembunuhan <b>di Beruas</b> <b>...</b>

Posted: 24 Aug 2012 05:45 PM PDT


Pimpinan PAS kawasan Beruas telah menziarahi Encik Yeop dan isteri di Kampung Kota Beruas untuk membantu mereka disaat kesedihan . Anak pasangan tersebut Cik Yasuhaidah , 22 tahun telah dibunuh dengan kejam pada 17 Ogos di Apartmen Flora Damansara . Dalam pertemuan tersebut Encik Yeop merayu pihak polis melakukan siasatan terbaik supaya pembunuh dihukum setimpal .

Persidangan Perwakilan Pemuda UMNO Bahagian <b>Beruas di</b> <b>...</b>

Posted: 02 Sep 2012 02:17 AM PDT

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan Memberi Duit Raya Kepada Sebahagian Kanak-Kanak Selepas Merasmikan Persidangan Perwakilan Pemuda UMNO Bahagian Beruas di Pantai Remis, Pagi Tadi.

rombongan artis Bran dan Sejarah <b>Beruas</b> Perak - ISMA AF7 <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2012 08:52 AM PDT

asslamamualikum..pada syawal ke 6 kelmarin,Isma dan rakan -rakan artis lain berpeluang ke Beruas Perak sempena jamuan aidilfitri dan kedatangan kami di sambut dengan meriah sekali .terima kasih warga Beruas.dan kami juga mengambil kesempatan dengan melawat kawasan-kawasan bersejarah di sana.Dan di antaranya ialah Sejarah Beruas.rupanya bnyk yg kita tak tahu mengenai Beruas .terima kasih kepada Dato Ac,Datin Emylia,dan juga kerajaan negeri Perak yg telah membawa kami untuk mengetahui dgn lebih dekat Sejarah beruas.Dan sempena tahun melawat Perak saya menyokong supaya Beruas dapat di perkenalkan ke seluruh malaysia supaya generasi baru mengenali Beruas dan sejarahnya dengan lebih dekat.Sejarah Beruas Perak.mengikut buku sejarah perak karangan Tun Seri Lanang ,Beruas yg terletak kira-kira 48 kilometer dari lumut Perak di buka oleh Raja Acheh,Malik Al MAnsur pada kurun ke 15 selepas di usir dari istana kerana di percayai melakukan perbuatan sumbang.setelah penat belayar akhirnya rombongan Malik Al MAnsur sampai dan berehat di bawah pokok yang di kenali dengan nama Beruas.Bermual dari sinilah Beruas mendapat namanyaMengikutcatatan sejarah ,di sini terletaknya pusat pentadbiran dua kerajaan lama berusia ratusan tahun lalu ,iaitu kerajaan Melayu beruas dan Gangga Negara.Malahan menurut pengkaji sejarahkedua-dua kerajaan Agung yang bertapak kira-kira 600 tahun dahulu di percayai telah wujud lebih awal lagi daripada kerajaan melayu melakaKewujudan Kerajaan Melayu Beruas dan Gangga Negara itu boleh di lihat berdasarkan kesan sejarah peningglannya yang masih wujud di beberapa kawasan sekitar Beruas malah banyak artifak purba di temui penduduk Kesan tinggalan itu juga menujukkan pusat pentadbiran kerajaan Beruas terletak di kampung kota,kira-kira 3 kilometer dari pekan beruas.Selain itu Kampung Kota ini juga di kenali sebagai Kota Kulit Kerang yang mana di situlah terdapatpintu gerbang Kerajaan Melayu Beruas yang di lengkapi kota yang di bina dari tanah bercampur kulit kerang.Kota kulit kerang ini juga di katakan sebagai lokasi kerajaan purba Beruas yang wujud sezaman dengan Melaka.info dari: Pejabat Ketua Penerangan Negeri Perak

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


Projek perniagaan <b>Pengkalan Hulu</b>, Perak. Apa cerita??? : Media <b>...</b>

Posted: 30 Jul 2012 04:00 AM PDT

Ni pasal projek pembinaan kompleks perniagaan di sempadan Malaysia/Thailand didaerah Pengkalan Hulu yang dah lama terbengkalai dan masih belum mendapat perhatian dari pihak yang berwajib. Pembangunan kompleks perniagaan ini mampu untuk menjana pendapatan yang lebih bagi penduduk setempat. Mengundang persoalan dimana silapnya projek ini? Kenapa pemantauan yang sepatutnya di lakukan oleh pihak berkuasa tempatan begitu lemah hinggakan projek ini terbengkalai dan masih belum ada tanda2 untuk menyegerakan tindakan susulan supaya ianya membawa manfaat kepada penduduk tempatan.

Projek yang sepatutnya dah lama siap tapi hingga kini masih belum terlaksana hinggakan semak samun pun dah mula kelihatan di pandangan mata. Ni bukan sahaja membawa kerugian di atas sikap kontraktor yang di lantik, malah turut menyakitkan mata pelancong asing yang masuk melalui pintu sempadan di Pengkalan Hulu.

Kenapa kontraktor yang di beri projek ini tidak di paksa untuk melaksanakan projek ini dengan segera? Kenapa sebarang tindakan susulan hingga kini masih belum lagi di ambil bagi mengatasi masalah ini.

Kat bawah ni aku lampirkan bersama beberapa keping gambar untuk tatapan semua dan boleh nilaikan sendiri masalah ini bersama.

Nama pemaju dan kontraktor terpampang kat signboard tu, takkan tak boleh nak teruskan rundingan supaya perlaksanaannya boleh di realisasikan. Takkan di sebabkan pemaju dan kontraktor tu dari kalangan kroni, maka kepentingan penduduk warga Pengkalan Hulu di nafikan hanya demi nak menjaga kepentingan pemaju dan kontraktor yang dah nak melingkup..

Related posts:

Filed Under: Dari MediaPerak

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


Nota Saya: Rayaku <b>di Lenggong</b>

Posted: 31 Aug 2012 11:19 AM PDT


Kisah rayaku di Lenggong. Oh. Macam dah basi je. Who care? Sekarang masih syawal lagi and banyak lagi rumah terbuka mahupon rumah tertutup. #Eh.

Rasa setiap tahun lain dan raya tahun ni agak meriah sebab ada ramai orang. Walawehh. Happening gila bila ada ramai orang, mandi kena ikut turn, nak tido pon x cukup ruang, x cukup bantal dan mulalah ada kuota mesti dan mesti guna satu bantal je sorang..hahaha..tapi Ana seperti biasa mesti dapat lebih bantal. Sapa cepat dia dapat la. Dan happening jugak bila riuh kedengaran suara tukang suruh menyuruh orang buat itu ini, well..macam biasa la.. potong bawang, potong ayam,daging dll, cuci pinggan, susun kuih.

Ahha..Ana ada 12 adik-beradik. Oh...memang la ramai bila raya and konfem la happening gila. Belum tambah bilangan menantu dan cucu. Maka, riuhlah di pagi raya. Haha.

Well..tiap kali raya lepas je sembahyang raya dan bersalam-salaman sesama ahli keluarga, kitorang akan mula bergerak ke kampung halaman mak iaitu di Parit Buntar, Perak. Emmm..lawat kubur arwah tok, beraya kat umah pak su, mak ndak, mak long dll. Tu raya pertama. Raya kedua biasanya just duduk umah dan layan tetamu yang datang x putus2. Mula2 kawan adik, then kawan2 abg, then kawan2 kakak, then kawan2 mak... belum masuk sepupu sepapat, dua pupu, tiga pupu... Memang penat la layan tetamu. Raya ketiga and seterusnya baru lah keluar p umah kawan2.




07 di sungkai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungkai - Google Blog Search


Inilah Aku: Sambungan <b>Sungkai</b> - Ipoh....Ada lagi Sambungan

Posted: 06 Sep 2012 09:26 PM PDT

Assalamualaikum! Last entry hari tu, menceritakan keseronokan bercuti di Hot Spring Felda Residence di Sungkai Ipoh. Kali ni, kesinambungan cerita minggu lalu (macam nak buat novel lak kan heheheehe…asah bakat!!) 1 September 2012 Sebaik check out dari chalet Hot Spring, perut terasa lapar walaupun pagi2 dah makan heavy breakfast. Okay juga buffet breakfast, ada varieties. Saya selalunya kalau stay di hotel, breakfast Cuma toasted bread plus butter, baked bean (kat rumah boleh buat tapi tak buat pun!!), segelas air oren dan teh. Itu je, lagipun kenyang jugak kan. Malas nak makan nasi lemak, roti canai segalanya. Opsss lupa, selalunya ambil congee dengan condiments. Itu dah cukup mengenyangkan. Berbalik pada tujuan nak lunch di Sungkai, saya cadangkan pada en suami, "kita cari je along the way, mesti ada warong masakan kampong". En suami meniyakan. Memang betul, lepas sikit keluar menuju jalan besar ke Sungkai, Nampak satu warong di tepi jalan. Bersih, kemas dan teratur. Intai dulu lauk2 yang dihidangkan. Panas2 lagi bermakna baru masak lah ni. Okay, saya setuju saja nak makan di situ. Ambil nasi, ikan goring tilapia seketui, sambal ikan bilis petai dan ulam2an. Ringkas gitu. Syiqin nasi dan ayam goring. En suami standardlah, kalau tak ada kari ikan tak sah. Murah jugak dalam RM13 gitu termasuk air minuman. Alhamdulillah. Perjalanan diteruskan. Syiqin ni biasalah masuk kereta je dan kena aircond…terus lelap di ribaan saya. Senang betul. Sampai di Ipoh, mencari2 pulak hotel mana nak booking. Bukannya expert sangat pun Bandar Ipoh ni. Pusing punya pusing, Nampak satu hotel. Kinta WaterFront Hotel, hmmmm tengok dari luar, not bad jugak kan. Rupa2nya hotel baru. Apa lagi, just check in and keep our luggage dalam bilik. Terus je keluar nak ke rumah Kak Long di Tambun. Lepak2 di situ sebelum ke Chemor, berjumpa kawan lama masa kerja di hotel dulu. Sembang sampai ke maghrib, baru tahu nak balik heheheheh. Sebelum balik, dapat buah tangan dari kawan lama saya ni, buah Kuinin. Hmmmmmm harum sungguh. Tak sabar nak makan nih, tapi belum masak secukupnya. Tunggu balik KL baru boleh kupas dan makan. Malam memang lepak terus di bilik, letihnyaaaaa!!! Esok ada lagi agenda yang perlu dipenuhi.

07 di bidor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bidor - Google Blog Search


YONG SUKA KUNING: N3 HUJUNG MINGGU: KEMBARA SERAM <b>...</b>

Posted: 14 Jul 2012 03:41 AM PDT

Yong tak menulis dua hari sudah sebab balik ke kampung tempat tinggal abang. Kampung ini mangsa"digital divide." Jangan sebut iPAD 1Malaysia atau ape benda yang UMNO jual dengan harga mahal tu...Benda tu tak guna kat kampung ni, sebab broadband dah jadi beruk band. Setelah bermalam di kampung, jumpa ibu dan adik beradik, Yong pun start kereta.
Biasanya perjalanan dari kampung abang ke rumah Yong mengambil masa 2 jam. Sebahagian perjalanan sampai ke Tanjung Malim ikut jalan bandar. Selebihnya ikut Lebuhraya Utara Selatan 
Yong memandu melalui pekan Bidor (kekadang dieja Bidur). Orang Perak panggil bandar itu pekan. Bidor adalah salah sebuah pekan di Perak yang tak maju-maju sejak dulu. Kena tanya BN kenapa tak maju. Pekan-pekan yang tak maju bermula dari Slim River, Sungkai, Tapah, Langkap, Kampar sampai ke Batu Gajah. Di antara pekan-pekan ini ada pekan mati - yakni barisan bangunan kedai tanpa penghuni.
Menjadi kebiasaan bila memandu Yong pasang CD mengaji Quran. Dipendikkan cerita, selepas melintasi pekan Bidor, Yong tiba-tiba mengantuk. Yong minum air isotonik. Tapi tetap mengantuk.
Apa pasai ni? Jam pukul 3.30 petang, bukan 3.30 pagi. Yong kuatkan CD. Surah Al-Mulk.
Oleh kerana Yong memandu seorang diri, Yong perlu mencari tempat yang ada orang sebelum memberhentikan kereta. Ini demi keselamatan diri. Lebih kurang 100 meter di hadapan, dekat beberapa pepohon, Yong nampak sebuah gerai buah-buahan. Jelas kelihatan dua buah kereta di tepi jalan dan beberapa orang lelaki dan perempuan macam pelanggan. Ingat hati nak berhenti di situ.

Pandangan Yong sedikit tergangggu kerana tiba-tiba sebuah kereta memotong laju dari kanan. Tetapi apabila Yong lihat semula ke arah gerai buah-buahan... pelanggan, kereta-kereta dan gerai buah-buahan telah ghaib.
Ghaib? Mana boleh ghaib. Mana mungkin Yong dah terlajak dalam "split second." Untuk memastikannya Yong beranikan hati berhenti di tepi jalan. Sah tidak ada apa-apa di situ.
Apakah benda Yong nampak tadi? 
Andaian pertama: Yong halusinasi. Ini tak mungkin. Yong bukan hisab syabu atau telah makan apa-apa ubatan selain tempeh yang kakak ipar masak tengah hari tadi. 
Andaian kedua: Adakah Yong telah tertidur semasa memandu dan bermimpi nampak gerai buah-buahan dalam sesaat terlelap? Andaian kedua amat menakutkan. Bolehkah terjadi begini?
Andaian ketiga: Yong masuk ke dimensi twilight zone dan keluar semula. Uncle seekers dah duduk dalam tahanan. Tapi peminat dia mungkin boleh tolong jelaskan.
Yong teruskan perjalanan beberapa kilometer ke hadapan dengan membuka tingkap supaya oksigen dapat masuk. Teknik ini dapat mengurangkan mengantuk. Mulut baca selawat. Tidak ada gerai buah-buahan sepanjang jalan. Yong berhenti di tepi jalan bila sampai di hadapan beberapa kedai dekat pekan Sungkai.
Dalam kereta ada ayor jampi. Ya. Komer tak silap baca. Ayor jampi Yong bawa dalam kereta. Ayor jampi ni seorang pakcik bagi sebab Yong terhinggap penyakit tidak dapat sembuh dengan ubat doktor, walaupun doktor itu ada PhD sekalipun. Sedikit ayor jampi Yong tuang ke dalam mata. Selebihnya di sapu kemuka. Mata terase pedih sekejap. Tapi rase mengantuk hilang. Lepas tu Yong memandu dengan selesa tanpa berperang dengan rase mengantuk. Yong masuk ke Lebuhraya Utara Selatan - Guthrie melalui susur Behrang.
Bukan kita percaya pada kuasa ayor jampi. Yong percaya pada kuasa Allah. Ayor jampi sama dengan ubat doktor cuma ikhtiar jer. Alhamdulillah, Yong selamat sampai ke rumah disambut dengan gembira oleh kucing-kucing, ikan koi dan terapin. 

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved