Khamis, 6 Oktober 2011

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


FITNAH TERBARU PAS <b>PARIT BUNTAR</b> | peraktoday.com

Posted: 30 Sep 2011 09:05 AM PDT

Yunus

Laman Blog Pas Parit Buntar bertarikh 17 Sepetember telah menerbitkan artikel yang sebahagiannya  diambil daripada akhbar Sinar Harian dan artikel mereka tidak lain dan tidak bukan untuk memburuk-burukkan Menteri Besar Perak YAB Dato Seri Diraja Dr Zambry Abd Kadir.

Tulisan dalam blog berjudul "MASALAH PENDUDUK PARIT TANJUNG PIANDANG , MANA PEGAWAI KHAS MB?

Sebelum bercerita panjang, TM ingin jelaskan sedikit mengenai wakil rakyat kawasan ini.

Tanjung Piandang terletak dalam Dun Kuala Kurau yang diwakili oleh Abdul Yunus Jamahari (Pkr ) dan satu lagi diwakili oleh  Idham Lim Dun Titi Serong (Pas) dan Ahli Parlimennya ialah Mujahid Yusof (Pas).

Apa yang didedahkan di bawah oleh Pas samalah seperti peribahasa melayu iaitu seperti membuka pekung di dada. Ia secara tanpa sedar telah mendedahkan kegagalan Pas dan Pkr dalam membela nasib rakyat.

Ketiga-tiga wakil rakyat sepatutnya membantu apa juga masalah yang dihadapi oleh pengundi kawasan mereka baik yang menyokong BN atau menyokong PR. Buat lah seperti kerajaan BN lakukan, membantu tanpa memilih bulu.

Kalau ketiga-tiga wakil rakyat tak cukup peruntukan sila jumpa tauke mereka iaitu Anwar Ibrahim dan Hadi Awang, paling dekat boleh mohon bantuan daripada kerajaan Pulau Pinang dan Kedah atau boleh juga pinjam duit daripada Selangor atau Kelantan. Ini tugas kerajaan berkebajikan.  Pas di Perak hanya ada 6 kerusi , tak kan lah tak boleh turun peruntukan 500 ribu setahun untuk 6 Adun Pas dan 5 Adun Pkr.

Kepada penduduk juga mesti lah ingat, dulu masa nak mengundi tak mahu undi BN, tak percaya kepada Umno. Sekarang apa jadi, ibarat pepatah melayu nasi sudah menjadi bubur, menangis air mata darah pun tak ada guna lagi.

Jika mereka menuduh MB tak tengok dan tak turun padang juga adalah fitnah. MB kerap turun padang ke kawasan Dun Titi Serong dan Kuala Kurau.

Kali terakhir MB dan rombongan turun ke Tanjung Piandang ialah kelmarin 29 September 2011 Beliau berada di sana seawal 6.30 pagi untuk bersarapan dengan orang ramai dan 10.30 beliau membuka 'klinik' untuk membolehkan rakyat di kawasan tersebut berjumpa dan mengutarakan masalah mereka.

Sejak menjadi MB Perak bukan sekali dua beliau turun ke kawasan tersebut. Cuma masalahnya ialah puak-puak Pas atau mengundi Pas totok yang sombong. Bila MB turun padang, mereka boikot tak mahu jumpa, benci dan meluat konon.

Bila susah dan ada masalah kutuk MB…..Ini yang payah dengan puak-puak lalat hijau. Agaknya itu lah balasan Allah kepada mereka yang kufur nikmat yang diberikan.





PARIT BUNTAR, 17 Sept. :P engarah Majlis Tindakan DUN Kuala Kurau Abdul Bahrain Desa mengesa kerajaan negeri mengambil tindakan segera terhadap aduan penduduk di Parit Tanjung Piandang yang disiarkan dalam akhbar Sinar Harian baru-baru ini.
" Sebagai kerajaan yang memerintah sepatutnya kerajaan negeri perlu bertanggungjawab terhadap masalah pembangunan yang diadukan penduduk.
" Sejak BN merampas pemerintahan negeri Perak dari PR,pelbagai masalah penduduk tidak diselesaikan oleh kerajaan yang memerintah. Berbeza sepanjang 11 bulan pemerintahan PR di Perak" katanya
Beliau yang juga Timbalan Yang Dipertua PAS Parit Buntar berkata, masalah jalan, jambatan dan kedhaifan penduduk sudah banyak kali diadukan oleh penduduk di sini, namun masalah itu terus berlarutan.
" Berapa lama penduduk harus bersabar. Wakil rakyat PR tidak boleh disalahkan kerana peruntukan pembangunan dinafikan kepada mereka.
" Apa yang dilakukan oleh pegawai khas yang dilantik oleh Menteri Besar. Sepatutnya, merekalah yang menyalurkan masalah penduduk kepada Menteri Besar" katanya
Tuntut janji pemimpin


TANJUNG PIANDANG – Janji pemimpin sejak 20 tahun lalu, untuk membaiki jalan sejauh 5 kilometer (KM) bermula dari kawasan Teluk Pial hingga ke kawasan Tanjung Piandang mula dituntut penduduk di sini, apabila tidak ada sebarang perkembangan dilihat setelah lama janji berkenaan ditaburkan.

Penduduk, Kamarudin Ismail, 46 berkata, jalan berkenaan perlu diturap segera kerana keadaannya mendatangkan bahaya kepada pengguna dan sebelum ini dia telah beberapa kali memohon kepada pihak berwajib.

"Malang bagi kami bila jalan di kawasan lain yang diturap selepas janji itu ditaburkan kepada kami sedangkan penduduk di kawasan berkenaan tidak membuat sebarang permohonan untuk menurap kembali jalan.

"Kami melihat kawasan yang mendapat kemudahan jalan itu mempunyai kepentingan politik apabila projek menyediakan kemudahan itu diselenggarakan oleh pemimpin parti tertentu," katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, penduduk di kawasan itu merasa seperti di anak tiri dan melihat pemberian bantuan yang diberikan kepada rakyat mempunyai unsur pilih kasih.

Menurutnya, keadaan jalan di kawasan itu turut memberi kesan mendalam kepada anak-anak jati kampung di luar kawasan yang pulang berhari raya selain menanamkan kebencian terhadap kepimpinan dalam hati mereka.

"Sebelum ini ada pihak yang telah berjanji menurap kembali jalan itu dan memaklumkan peruntukan sebanyak RM50,000 telah diterima, namun hingga kini, ia sekadar tinggal janji kosong.

"Jika benar peruntukan itu telah diterima, ke mana perginya wang berkenaan atau kenapa ia dialih ke kawasan lain dan berapa lama lagi kami terpaksa menunggu untuk melihat jalan yang semakin teruk ini diturap kembali?" katanya.

Sementara itu, Mohd Jamal Mokhtar, 33 berkata, keadaan yang berlaku sekarang ini tidak adil kepada penduduk terpaksa membayar cukai mengikut jadual dan akan dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa sekiranya terlewat membayarnya.

"Kita kena ikut masa yang ditetapkan untuk membayar cukai sedangkan perkhidmatan semula kepada rakyat cukup susah untuk diselenggarakan, tambahan di kawasan pendalaman dan sepatutnya pihak berkuasa perlu tegas dalam memberikan semula perkhidmatan kepada rakyat terutama berkaitan masalah awam.

"Sudah berapa kali permohonan dibuat dan sudah berapa tahun janji ditaburkan tanpa tindakan, juga tanpa memikirkan keadaan jalan sekarang ini mendatangkan bahaya terutama pada sebelah malam?" katanya.
Tidak mahu terus tanggung risiko


TANJUNG PIANDANG – Setiap kali tibanya hujan, penduduk di kawasan Ban 136 Parit Tanjung Piandang Darat mengeluh kerana memikirkan keadaan jalan di kampung mereka yang tidak berturap sejak sekian lama.

Mohd Jamal Mokhtar,33, berkata, penduduk memohon pihak terlibat supaya segera menurap jalan yang lama tidak pernah diturap hingga menimbulkan masalah becak apabila hujan selain merosakkan kenderaan mereka.

Menurutnya, walaupun jarak jalan di kawasan perumahan itu yang tidak berturap hanya 500 meter tetapi akan merosakkan kenderaan yang melaluinya terutama ketika hujan melanda.

Katanya, alasan peruntukkan tidak ada boleh diterima namun keadaan ini sudah berlarutan agak lama dan ada juga pihak yang mendakwa peruntukan sudah diluluskan.

"Justeru sebagai penduduk kami cuma mahu melihat kesempurnaan kampung kami selain memudahkan penduduk keluar masuk menggunakan jalan berkenaan.

Seorang lagi penduduk, Kamarudin Ismail, 46, berkata, jalan itu sepatutnya sudah lama diturap namun tidak tahu masalah yang timbul hingga ianya tidak diturap.

"Keadaan ini berlaku seolah-olah tiada kajian dibuat pihak yang berkenaan untuk memberi kemudahan kepada penduduk ianya cuma dilakukan untuk kepentingan tertentu sesetengah pihak.

"Kami amat berharap jalan di sini diturap secepat mungkin kerana semakin lama dibiarkan dikhuatiri akan manghakiskan parit yang tidak berbenteng," katanya.


Jambatan perlu diubah


TANJUNG PIANDANG – Kedudukan asal jambatan di Parit Tanjung Piandang Darat, di sini, yang tidak strategik selain mengundang bahaya perlu diubah segera memandangkan telah banyak kemalangan berlaku di kawasan itu.

Kebanyakan penduduk mahu jambatan sementara itu diubah kerana kedudukan asal berbahaya disebabkan terdapat beberapa selekoh tajam.

Penduduk, Mohd Jamal Mokhtar, 33, berkata, keadaan jalan bengkang-bengkok menuju ke jambatan itu menyukarkan pengguna mengagak kedudukan sebenar jambatan terutamanya pada waktu malam.

Menurutnya, bukan itu sahaja malah beberapa kali kemalangan melibatkan lori, motosikal dan kereta terjunam ke dalam parit kerana menyangka terdapat jambatan di jalan lurus.

"Baru-baru ini sebuah motosikal melalui jalan lurus dari kampung dan menyangka di hadapannya terdapat jambatan sedangkan kedudukan jambatan itu sebenarnya terletak selepas melalui dua selekoh tajam.
"Akibatnya penunggang motosikal itu terjunam ke dalam parit bersebelahan jambatan ini," katanya.


Katanya, situasi seumpama itu pasti akan berlaku terutama kepada orang luar bahkan bertambah teruk lagi.
"Diharap jambatan ini diubah dan diletakkan selepas jalan lurus sahaja bagi mengelakkan kekeliruan dan kemalangan berlaku," katanya.
Sementara itu, penduduk, Kamarudin Ismail, 46, berkata, jambatan yang ada kini hanya sebuah titi sementara dibina pihak kontraktor untuk beberapa pembangunan di kampung tersebut selain memudahkan kenderaan berat mereka keluar masuk.
Katanya, sehingga kini jambatan itu tidak diubah dan mendatangkan lebih banyak bahaya kepada penduduk.
"Diharap pihak yang terlibat dapat melihat semula kewajaran jambatan ini dan mengubah kedudukannya kerana dikhuatiri mendatangkan lebih banyak bahaya terutamanya kepada pengguna dari luar.
"Ramai pemandu akan keliru terutamanya pada waktu malam kerana keadaan samara-samar dan mengagak jambatan itu berada di hadapan mereka tetapi sebaliknya," katanyat

TANJUNG PIANDANG – Keadaan rumah yang semakin uzur, di Parit Tanjung Piandang Darat, di sini, membimbangkan keluarga Jamil Azomi Hassan, 50, apabila kawasan dapur dan bilik air kini membahayakan keluarga itu.
Jamil Azomi berkata, dapur rumahnya semakin usang kerana dinding dan lantai mengalami kerosakan dan mereput.
Menurutnya, bilik air juga sudah begitu daif dan hanya berpintukan sehelai kain.
"Saya tidak mempunyai peruntukan untuk tujuan baik pulih ini kerana sudah tidak bekerja akibat faktor usia.
"Kini hanya bergantung harap dengan pendapatan anak untuk urusan perbelanjaan harian," katanya kepada Sinar Harian.
Jamil berkata, jika dilihat dari luar rumahnya, pasti tidak akan percaya dengan keadaan rumah yang daif itu.
Menurutnya, pemimpin kampung tidak pernah datang menjenguk, mungkin tidak menyangka rumahnya itu mengalami banyak kerosakan.
Katanya, diharap pihak berkenaan dapat melihat sendiri keadaan rumahnya seterusnya memberi bantuan baik pulih rumah.
"Saya amat berharap bahagian dapur dan bilik air di baik pulih oleh pihak bertanggungjawab."Jika saya punya kemampuan saya sendiri akan usahakan untuk memiliki sebuah rumah yang sempurna, malangnya saya tidak ada peruntukan ini," katanyaSINAR HARIAN

Kepada pemberita akhbar Sinar Harian pun  jangan lah galak sangat dok bersekongkol dengan Pas.

Ingat dulu TM sudah hantam Sinar Harian kerana menyiarkan maklumat palsu menngenai warga miskin di Dun Selinsing?

Jangan sampai TM belalasah lagi untuk kali ke 2 dan seterusnya. Akhbar Sinar tak salah cuma yang matarop ialah pemberitanya.

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


<b>TROLAK</b> SELATAN: Beraya <b>di</b> JB (Jalan Banjar) Masjid Tinggi ...........

Posted: 06 Sep 2011 08:07 AM PDT

Pada hari raya ke-3 rumah mentua di JB (Jalan Banjar)Masjid Tinggi telah diadakan majlis kenduri arwah dan tahlil yang telah menjadi kelaziman setiap kali sambutan hari raya aidilfitri.

Pada malamnya, telah diadakan BBQ arnab bersama-sama adik-beradik yg turut sama pulang ke kampung. Untuk mengumpulkan kesemua 16 orang adik beradik bukanlah sesuatu yg mudah. Hanya dalam kesempatan berhari raya ini sahajalah peluang terbaik untuk berjumpa dan berkumpul.

Kepada mak, ayah, adik-beradik, saudara-mara dan kulaan di JB : Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin. Jangan lupa datang ke "South True Luck".












07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Gunung <b>Lumut</b> (Mount <b>Lumut</b>) <b>di</b> Barito Utara Kalteng - Kabupaten <b>...</b>

Posted: 15 Sep 2011 01:07 AM PDT

Kawasan ini terletak di Tenggara Pegunungan Muller Kec. Gunung Purei Kabupaten Barito Utara membentang dari arah barat daya ke timur laut merupakan wilayah tangkapan air bagi sekitarnya dan sumber keanekaragaman hayati (170 – 1.210 m dpl ) luas area  31,460 ha, memiliki nilai sakral bagi umat Kaharingan sebagai sumber persemaian arwahorang yang sudah meninggal. Nilai sakral ini memiliki 3 rangkaian bukit yaitu gunung Lumut, Peyuyan dan Penyetau, masyarakat sekitar ingin kawasan ini lestari. Desa yang paling dekat disekitar Gunung Lumut kurang lebih 11 Desa yang sebagian besar berasal dari suku Tabuyan

Keanekaragaman hayati, memiliki berbagai jenis flora fauna, berbagai jenis lumut tumbuh dipermukaan batu dan batang batang pohon, ada 75 jenis burung dari 22 suku, 15 jenis mamalia dari 12 suku dan 44 jenis ikan dari 12 suku

Jenis mamalia yang ada di gunung Lumut ; Babi Jenggot, Musang Leher Kuning, Owa Kalimantan, Lutung Dahi Putih, Bajing Tiga Warna, Tupai Gunung, Beruang Madu, Kijang Kuning, Kucing Batu, Pelanduk Napu, Rusa, Macan Dahan, Musang Belang, Bajing Tiga Warna, Jelarang Belalang, Kupu-Kupu dll. Demikian penjelasan warga Berong dan Muara Mea pada Kabag Organisasi saat pameran photo tersebut berlangsung

SEKILAU one: Ops <b>Lumut</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:22 AM PDT


Lah...siapa pula rajin sangat bantu membasuh kolam ikan koi di laman rumah BC? Tak sempat tunggu petang, tengahari buta pun sanggup turun padang eh, turun kolam. Mujur ada topi apek sebagai pelindung.. Ini baru panjat bangku batu. Kemudian panjat pula ke atas tembok, baik-baik jangan tergelincir. Dengan berus sabut, dia memberus kolam takungan air terjun. kaut lumut, mengalir ke dalam 'net'.  Kaut pula lumut 'hitam' yang menebal di dasar kolam.  Lepas tu, dia cuci pula takungan sistem penapisan aliran  air.  Sudah tentu tuan punya kolam turut membantu.Saya berendam sambil tercari-cari mana  'filter' perangkap lumut san sampah yang ada di dasar kolam.  Banyak lumut  terperangkap. Banyak lumut terapung-apung. Air dah tak jernih, maka itulah tercari-cari, Koi-koi menyorok.Takut agaknya!! Saya tak tahu tentang cuci mencuci ni. Yang saya tahu, bila nampak aras air dah  melebehi had biasa, dah sampai masanya  filter mesti dibersihkan. . Tentu lumut dah tersangkut. .... Saya cuma cubit-cubit bersih lumut  pada tembok air terjun.
Jangan risau, kata hero saya. Nanti air kotor tu masuk ke dalam tapisan ini dan air bersih akan masuk ke dalam kolam semula. Ada kitaran air. Tunggu sampai tengah malam nanti, air akan jernih semula. Ini yang lecehnya dengan kolam ikan, mesti selalu dibersihkan . Macam mana ye, orang yang ada kolam renang? Oh mereka upah aje, takkan nak cuci sendiri.
Kata saya, kan elok kita upah aje orang cuci kolam ini?
Jawab dia, tapi kita mesti tau juga caranya. Boleh buat sendiri.
Tapi, kolam ini akan berlumut semula. Tengoklah  dalan masa seminggu.

Anyway, cara kita tak sama dengan cara 'tukang cuci kolam berbayar'. namum kolam kembali bersih dengan air yang jernih.

Bagaimana kalau saya buat pergola di atas kolam ini.
Kolam akan terlindung daripada cahaya matahari.
Sekurangnya lumut tidak menebal. Sikit lumut okey, nampak natural.
Air pun tak panas.
Saya juga tak akan menjadi pencuci  lumut! Sejuk ma, berendam....

Setelah di bersihkan...ceria..

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


KISAH CINTA NASI LEMAK: Berita Terkini, Kemalangan <b>Di Teluk Intan</b>

Posted: 01 Oct 2011 09:01 AM PDT

Berlaku satu kemalangan di Sungai Manik yang menyebabkan satu kematian dan satu lagi cedera parah. Kejadian berlaku apabila seorang pemilik kereta telah melanggar seekor ayam milik Wak Suparjo, penghuni di kampung tersebut. Ayam tersebut cedera ringan sahaja, tapi perbalahan berlaku antara pemilik kereta dan Wak Suparjo kerana pemilik kereta enggan membayar ganti rugi kepada Wak Suparjo dengan mengatakan Wak Suparjo kononnya lalai kerana tidak menjaga ayamnya hingga menyebabkan belaku kemalangan antara ayam dan kereta miliknya. Wak Suparjo yang hilang sabar dengan keangkuhan pemilik kerete tersebut bertindak membelasah pemilik kereta tersebut dan akhirnya belaku satu kejadian tumbuk menumbuk dan akhirnya Wak Suparjo telah meninggal dunia dikerjakan oleh pemilik kereta tadi.
Ayam cedera ringan, pemilik kereta cedera parah dan dikejarkan ke hospital manakala Wak Suparjo meninggal di tempat kejadian. 

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Chill-lah #1: Borak Tentang Indie Rock @ Menora Tusyen, <b>Bercham</b> <b>...</b>

Posted: 02 Mar 2011 04:36 PM PST

Posted on 3 March 2011 by editor,

After Wayang Rabak #1 which happened about 2 weeks ago, the good people at Projek Rabak is back with another event called Chill-lah #1. This inaugural instalment will have a sort of discussion on what 'indie rock' means, with hardcore indie rock fans from Ipoh like Kujoy (of the bands Muck and Chewbacca) and Amir Tajuddin leading the discussion. Also part of the programme will be readings and acoustic performances from Riduan A. Dullah, Seyn, Amir Fazel and Haziq Pratama, and there will also be a preview listening session of new songs from Ipoh indie rockers Harmacy and Shizuka.

The event starts at 1pm on Saturday, 5th March 2011 at Menora Tusyen, 222A & 224A Jalan Bercham (next to BSN Bercham), Taman Ria, Ipoh. Admission is free. Check out the event's Facebook page for more details.

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


<b>Bukit Merah</b> hotel site goes on sale - Premium Homes

Posted: 06 Oct 2011 09:00 AM PDT

Malaysia Orang Utan <b>Bukit Merah</b> & Cameron Highlands | Malaysia <b>...</b>

Posted: 01 Oct 2011 12:41 AM PDT

Malaysia Orang Utan

Duration:  2 Days / 1 Night
Travel Package Code:  MI0214H
Package Price Per Person:
Adult:  RM$1 010 / USD  361
Child:  RM$ 860 /USD  308
Minimum:  2 persons to go  

This is a  2D/1N   tour to visit the Orang Utan Island and Cameron Highlands. Tucked away on the 35-acre Pulau Orang Utan, Malaysia Bukit Merah Laketown resort, it is the world's first and only 5-acre rehabilitation and conservation facility where Orang Utans roam free.

Orang Utan Island – Tucked away on the 35-acre Pulau Orang Utan, Orang Utan Island is the world's first and only 5-acre rehabilitation and conservation facility where Orang Utans roam free. The unique island serves as a breeding sanctuary as well as a conservation, research and education center to better understand this endangered species. Upon arrival, wait for the ferry to take you to the Orang Utan Island, which is about 10-minute boat ride across. At the island, you will be taken through a 100-meter steel walkthrough 'cage tunnel' to come up close and personal with these primates. In a twist, you will be enclosed in a 'cage' as you observe the Orang Utans roaming freely in their natural habitats. 

Cameron Highlands – This is Malaysia's green bowl supplying vegetables to the major cities of the country and to Singapore. The cool climate makes it an excellent tea growing area, indeed the Cameronian tea is highly priced in the world market. Places of interest are the Iskandar Waterfalls (Lata Iskandar), the Rose Garden, Kea Farm, The Vegetable Farms and the Tea Plantations.

This package includes:

  • 1 Night Hotel Stay (Twin Sharing)
  • Local Driver / Guide (English Speaking)
  • Air Conditioned Vehicle for the entire journey
  • Meals as stated (1 Breakfast)
  • Complimentary Admission to the Tea Plantation and Factory in Cameron Highlands
  • Full Day Cameron Highlands Tour
  • Orang Utan Island Tour at Bukit Merah Laketown Resort
  • Tour and Transfer as per itinerary  

This package excludes:

  • Tips to Driver/Guide
  • Personal Insurance/Expenses
  • Entrance fees to Museum/Garden/Park/Butterfly Park/Rose Garden/etc (not mentioned above)  

Notes:

  • Rooms are based on ROH / Standard category (Child share room with parents
  • Peak Season Surcharge at RM 100 Per Adult / RM 60 Per Child travelling on Eve / Malaysia Public Holidays
  • Activities are subject to weather condition, and may be re-organised to best meet operational situation
Itinerary
Day 01 (-/-/-) Cameron Highlands
10:00am Meet and Greet at KL City / Hotel and Transfer to Cameron Highlands.
Am/pm Proceed with a leisure drive towards the cool and refreshing Cameron Highlands, this is 1542 metres above sea level. Stop and enjoy Iskandar Waterfalls. Lata Iskandar is one of the favourite attractions in Cameron Highlands, which is also an ideal place for picnic and relaxation. The waterfall is located halfway between Tapah and Cameron Highlands. Along the way you will also pass by homes of 'Orang Asli', the native people who had been living in these parts of the jungle since the beginning. You may want to stop and have a photo shot of them. You will then proceed north towards the hill resort of Cameron Highlands. Upon arrival at Cameron Highlands, visit Strawberry Farm, Butterfly Park, Kea Farms, Market & check in Hotel. Spend the rest of the evening relaxing and taking in the hill air.
pm Overnight in Hotel
Day 02 (B/-/-)  
am Breakfast in Hotel
08.00am Check out from Hotel. Enjoy Cameron Highlands Tea Plantation and next procced to Bukit Merah Laketown resort. Upon arrival, enjoy a short boat ride to Orang Utan island, to interact with them, in their natural habitats.
3.00pm Overland Transfer from Bukit Laketown – KL
Duration:  2 Days / 1 Night
Board Type:  Meals as Stated ( 1B/ 0L/ 0D) 
Travel Package Code:  MI0214H
Location
Transportation: Seat In Coach (SIC)
Category:  Nature & Ecoology
Departs: 1000 hours
Includes:  Hotel  Yes  Flight  No 
Validity:  01/01/2011 – 31/12/2012 
Accommodation: Equatorial Hotel / Similar
Location: Cameron Highlands
Room Type: Standard Room Double/Twin 1 NIGHT
Rating: 4*
Package Price Per Person:
Adult:  RM$1 010 / USD  361
Child:  RM$ 860 /USD  308
Minimum:  2 persons to go  
 
For tour package enquiry, kindly contact us.       

 

Related posts:

  1. Shajasa Classic Tour, KL, Batu Caves, Cameron Highlands (Malaysia Tour Packages) 4D/3N
  2. Cameron Highlands, Silver Leaf Monkeys & Fireflies, Batu Caves Tour (Malaysia Tour Packages) 3D/2N
  3. Batu Caves, Cameron Highlands & Taman Negara Rainforest Tour (Malaysia Tour Packages) 4D/3N
  4. Cameron Highlands, Kampar White Water Rafting, Tempurung Caves, Firefly Tour (Malaysia Student Tours) 3D/2N
  5. Best of Cameron Highlands Malaysia (Photo Album)

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Mahathir harus meminta maaf kepada mangsa <b>Bukit Merah</b>

Posted: 24 Sep 2011 10:11 AM PDT

Parti Keadilan Rakyat (KEADILN) menganggap mantan Perdana Menteri Tun Mahathir harus meminta maaf kepada mangsa Bukit Merah akibat krisis kebocoran radiasi oleh kilang pemprosesan tanah nadir – Asia Rare Earth (ARE) dan bukan memberikan pandangannya terhadap Kilang Lynas secara tidak bertanggunjawab.

Ahli Jawatankuasa KEADILAM Majlis Pimpinan Pahang Lee Chean Chung mengulas kenyataan Mahathir yang bersetuju dengan pembangunan Kilang Lynas. Menurut beliau, sempena Mahathir memegang jawatan Perdana Menteri, beliau bukan sahaja meluluskan projek ARE di Bukit Merah, malah juga melakukan pelbagai kesilapan besar sejurus itu.

Yang pertama, Projek ARE diluluskan Mahathir mengalami bencana kebocoran radiasi dan membahayakan nyawa penduduk di sekitar Bukit Merah. Statistik menunjukkan bahawa sebanyak 8 orang kanak-kanak menghidapi Leukimia akibat radiasi, dan hanya 2 orang sahaja yang masih hidup sehingga sekarang. Selain itu, 5 orang mengalami kecacatan otak akibat kesan radiasi. Kadar keguguran dan kematian bayi juga adalah 3 kali lebih tinggi daripada kadar purata negara ini.

Menurut Chean Chung, Mahathir pada ketika itu enggan memberi arahan supaya menutupkan kilang tersebut. Penduduk kampung yang terdesak terpaksa membawa kes tersebut ke mahkamah dengan usaha sendiri.

"Malah kes mahkamah telah berlanjut selama 10 tahun. Penduduk kampung menderita sepanjang tempoh tersebut. Sekarang, Mahathir bukan sahaja tidak insaf akan tindakan beliau, malah menyatakan persetujuan terhadap Lynas, iaitu sebuah kilang pemprosesan tanah nadir yang bakal dibuka di Gebeng, Kuantan."

Kedua, Kerajaan Barisan Nasional hanya mengambil langkah mendirikan tapak simpanan sisa radioaktif tetap 13 tahun selepas Kilang ARE berhenti beroperasi. Tapak tersebut hanya akan disiapkan menjelang tahun 2014. Penangguhan tersebut telah membuktikan kesilapan pentadbiran kerajaan BN.

"Kerja penceraian bangunan kilang dan penghantaran sisa radioaktif ke tapak simpanan telah mengambil masa selama 13 tahun dan peruntukan yang tidak dapat dinilai harganya. Tambahan lagi, tapak tersebut akan diserah dan diselenggarakan oleh Kerajaan Negeri Perak selama 300 tahun. Tempoh separuh hayat Thorium adalah selama 14 bilion tahun. Betapa lamanya kerajaan kita dapat menjamin sisa radioaktif tersebut adalah di bawah keadaan selamat?"

Akhirnya, Chean Chung juga mengkritik Mahathir yang menahan beberapa aktivis alam sekitar dalam gerakan anti ARE Bukit Merah di bawah ISA. Antara mereka termasuk Peguam Sahabat Alam Malaysia (SAM) Mina, Hew Yuen Tat, Fang Kui Mien dan Prof. Tan Ka Kheng.

"Yang menyedihkan, Prof. Tan Ka Kheng yang merupakan graduan daripada Universiti Cambridge telah ditahan tanpa bicara selama 2 tahun. Memandangkan sekarang Kerajaan telah membuat keputusan memansuhkan ISA, jelas bahawa tindakan Mahathir pada ketika itu telah dibuktikan salah."

Akhir sekali, Chean Chung mengambil pendirian bahawa selepas insiden Tanah Merah, Malaysia tidak perlu lagi sebuah Kilang Lynas untuk mengingatkan kelemahan penguatkuasaan institusi, kelonggaran akta alam sekitar dan harga nyawa rayat kita. Jika Mahathir ingin meninggalkan satu legasi yang bertanggungjawab, beliau harus memohon maaf atas kesilapan yang dilakukan olehnya kepada rakyat Bukit Merah.

"Yang pentingnya, keputusan muktamad untuk membangunkan Kilang Lynas haruslah datang daripada rakyat, dan bukan pihak lain, terutamanya tokoh politik yang sudah bersara."

公正党细数前首相三大罪状

李健聪:马哈迪应向红泥山受害者道歉

(关丹22日讯)人民公正党认为前首相马哈迪应该为其掌政期间批准霹雳州红坭山亚洲稀土厂运作,结果酿成辐射泄漏危机一事道歉,而非毫无悔意地大放厥词。

公正党彭亨州州委李健聪表示,马哈迪在任内批准红坭山亚希厂的运作,犯下了多项严重的错误。他细数马哈迪的三大罪状如下:

第一,马哈迪任内批准的稀土厂发生辐射外泄问题,并危害多人性命。统计显示,在该段期间因怀疑辐射而患上血癌的儿童有8位,侥幸生存的仅有2位。此外由于辐射影响而脑残者也有5名,加上孕妇流产,婴儿夭折率也是全国的3倍。

"马哈迪迟迟不肯下令关闭稀土厂,导致村民需要自费筹款打一场长达10年的官司,可谓罔顾人民的安危。现在,前首相对于这些悲惨的事件不但未有表达丝毫歉意,反而还为即将在关丹开厂的莱纳斯稀土厂背书,着实让人心寒。"

第二,另外,国阵政府与亚洲稀土厂在停厂的13年后,也就是迟至2006年才开始研究重新设置永久埋毒槽,而且在2014年才会完成埋毒槽的工程。这种延误已经犯了行政疏忽的错误。

"亚洲稀土厂花费了13年的时间和无法估计的金钱进行拆厂和处理辐射性废料的工作,而且埋藏辐射废料的永久埋毒槽,将会在2016年正式交给霹州政府负责及管理至少300年。钍辐射废料的半衰期为140亿年,我国的政府能够保证安全看管这些废料到什么时候?"

第三,李健聪也抨击马哈迪在反对亚洲稀土厂的运动中,以《内安法令》逮捕多名环境维权人士,其中包括霹雳反辐射抗毒委员会主席丘运达、大马自然之友米娜等,其中剑桥大学化工博士陈嘉庆更在未审讯的情况下就被扣留长达2年,犯下了严重的错误。

"马哈迪在茅草行动中动用恶法钳制运动,导致许多无辜的人在黑狱中度过非人的日子。其中,丘运达在扣留期间连续被盘问78小时,不止不允许他睡觉,也禁止与家人见面。现在国阵政府终于痛定思痛决定废除《内安法令》,马哈迪当年的行为对错,已经不证自明。"

最后,李健聪也认为,我国已经有了这个红坭山稀土厂的惨痛经验,不需要再来一个关丹莱纳斯稀土厂来提醒我国监管机构的脆弱、环境法令的松懈以及人命的可贵。马哈迪如果要为后代留下一个正面的楷模,则应该为其任内的错误决策所导致的人命与财物损失诚恳道歉。

"而且,要不要稀土厂的最后决定必须来自人民,而不是任何政党、组织或过气政客,更加不会是马哈迪。"

07 di tanjung malim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung malim - Google Blog Search


KERENGGA: Shah Alam, Putrajaya, Nilai, dan <b>Tanjung Malim</b> jadi <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

Lajnah Pengguna & Alam Sekitar Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang (LPAS DPPN Png) mengucap tahniah dan syabas diucapkan kepada pakar-pakar daripada UKM kerana berjaya mengemukakan hasil kajian mereka kepada umum tentang isu peningkatan pencemaran udara akibat daripada peningkatan kenderaan di atas jalan raya.
LPAS DPPN Png memandang serius kenyataan yang dipaparkan di muka hadapan sebuah akhbar harian pada 3 Oktober (Isnin) lepas yang bertajuk Pengeluaran asap kenderaan berlebihan cemarkan udara. Empat 'Bandar Beracun'.
Laporan tersebut menunjukkan bahawa penduduk di Shah Alam, Putrajaya, Nilai, dan Tanjung Malim diancam pencemaran udara akibat daripada asap kenderaan berlebihan dimana boleh mengubah status Bandar selamat kepada Bandar beracun.
Manakala Bandar yang membimbangkan ialah Seberang Jaya (Pulau Pinang), Kemaman (Terengganu), dan Johor Baharu. Tidak terkecuali bandaraya seperti Kuala Lumpur juga akan mengalami pencemaran udara kritikal menjelang 2020 berdasar statistic peningkatan jumlah kenderaan iaitu sebanyak 7% setahun.
Sudah sampai masanya kerajaan khususnya Jabatan Pengangkutan Jalan dengan kerjasama pihak-pihak berkenaan perlu mencari satu formula atau mekanisme dalam menangani masalah ini. Antara cadangannya ialah mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian dan menggunakan kenderaan awam untuk ke tempat kerja mahupun bersiar-siar semasa cuti hujung minggu.
Persoalannya adakah sistem penggangkutan awam di negara ini setanding dengan negara negara maju di dunia? Jika dilihat kepada standard pengangkutan awam di Malaysia, ia masih menggambarkan bahawa sistem atau kemudahan infrastruktur pengangkutan awam masih ditahap yang tidak memuaskan kepada pengguna jalan raya khususnya untuk orang awam berbanding negara-negara membangun mahupun dikalangan negara maju. Bagaimanakah Kerajaan Pimpinan Umno BN mahu merealisasikan impian Wawasan 2020 yang di ilhamkan oleh Tun Dr Mahathir sedangkan sistem pengangkutan awam masih lagi di dalam keadaan yang tidak teratur dan lemah?
Masalah sistem pengangkutan awam yang dikenal pasti khususnya di Pulau Pinang ialah:-
1) Perkhidmatan bas yang tidak tepat masanya ke setiap tempat atau lokasi yang dituju dan menyebabkan orang awam lewat ke tempat kerja masing-masing.
2) Kekurangan jumlah bas menyebabkan kepadatan penumpang ketika berada didalam bas mahupun semasa menunggu bas di setiap perhentian.
3) Perlu naik dan turun sebanyak 2 atau 3 buah bas sebelum sampai ke lokasi yang dituju. Contohnya seorang pekerja di Komtar perlu menaiki bas daripada rumah (seberang jaya) ke Terminal Feri (jetty) dan daripada jetty ke Komtar.
4) Sikap segelintar pemandu bas yang kadang-kadang tidak berhenti di perhentian yang disediakan untuk mengambil penumpang dan menurunkan penumpang di tempat yang tidak sepatutnya.
Namun setiap kali belanjawan atau pengurangan subsidi minyak petrol (kenaikan harga petrol) diumumkan oleh Kerajaan Umno BN, alasannya ialah penjimatan duit subsidi minyak petrol dan suntikan dana semasa belanjawan adalah untuk ke pengangkutan awam. Tetapi sampai sekarang sistem pengangkutan awam masih di takuk yang lama.
Sebagai contoh, pada tahun 2006, kerajaan menaikan harga minya petrol sehingga RM 1.65 sen seliter. Ucapan yang dipaparkan oleh media upahan Umno BN, Timbalan Perdana Menteri pada masa itu menyeru rakyat-rakyat berjimat cermat khususnya yang kerap mengunjugi kedai minum atau makan supaya mengurangkan daripada meminum teh tarik atau kopi daripada 2 hingga 3 kali ke sekali atau bancuh minum di rumah saja. Padahal pemimpin-pemimpin besar terus berboros jutaan ringgit untuk kepentingan individu atau kroni-kroni mereka.
Datuk Seri Najib juga menyatakan hasil daripada pengurangan subsidi minyak petrol. Kerajaan dapat berjimat sehingga 4 billion ringgit dan duit ini akan di salurkan untuk penambah baikan system pengangkutan awam kelak. Akan tetapi sampai sekarang janji Kerajaan Umno BN tidak di tunaikan lagi.
Yang hanya Kerajaan Umno BN tunaikan ialah kenaikan harga minyak petrol, diesel, gas dan barang-barang makanan keperluan asas tetapi dalam masa yang sama satu lagi akta yang menindas rakyat dilaksanakan iaitu GST.
Sememangnya pencegahan lebih baik daripada perawatan terutama nya akibat daripada penceramaran udara iaitu komplikasinya ialah penyakit lower respiratory infection track seperti broncholitis dan penyakit upper respiratory infection track seperti tonsilaitis. Sesuatu harus dilakukan agar bandar-bandar di Malaysia ini menjadi tempat yang selamat untuk diduduki dan ianya mestilah bermula dengan penguatkuasaan yang ketat tanpa unsur-unsur rasuah. Yang pastinya ini tidak akan menjadi kenyataan sekiranya Umno BN dibiarkan terus menjadi pemerintah di negara ini.
Dzulfahmi Abu Bakar ialah Timbalan Pengerusi Lajnah Pengguna & Alam Sekitar Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


SOKONG PAS <b>LENGGONG</b>: Jamuan rakyat <b>di</b> changkat berangan

Posted: 27 Sep 2011 03:26 AM PDT

Doa

YA ALLAH KAMI YANG HINA INI MENADAH TANGAN DAN MENGHARAPKAN PERTOLONGAN ENGKAU YA ALLAH:-

KAMI MEMOHON ENGKAU MEMPERI PERINGATAN ATAU HUKUMAN KEPADA TANGAN-TANGAN DAN ORANG-ORANG YANG JAHAT YANG BERUSAHA MENIPU RAKYAT SEMASA MENGUNDI DALAM PILIHAN RAYA DENGAN MENGADAKAN PELBAGAI CARA YANG SEMATA-MATA UNTUK MENIPU.
YA ALLAH BERILAH PERINGATAN ATAU PEMBALASAN KEPADA ORANG YANG BERTINDAK GANAS KEPADA RAKYAT. SESUNGGUNYA ENGKAU MAHA PERKASA DAN MAHA MENGETAHU.

YA ALLAH KAMI MENDERITA SEDIH DENGAN KEPUTUSAN ITU. YA ALLAH KEPUTUSAN ITU ADALAH SATU UJIAN YANG AMAT PERIT BAGI KAMI. MOHON TETAPLAH PENDIRIAN KAMI

YA ALLAH KAMI MEMOHON ENGKAU TUNJUKKANLAH HIKMAH KEHAKIMAN ITU SEMOGA AKAN MELEGAKAN KEDUKAAN DAN KESEDIHAN DIHATI KAMI.

YA ALLAH CELAKA DAN BINASALAH MEREKA YANG ZALIM ITU DENGAN KEHINAAN DAN KEPEDIHAN.

Fatwa

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Guna agama cetus permusuhan kaum cemarkan Islam
- Dr Asri Bekas Mufti Perlis
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved