Khamis, 21 Jun 2012

07 di manjoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjoi - Google Blog Search


Kirapu.blogspot: Mydin Mall <b>Manjoi</b>, Ipoh - hypermarket <b>di</b> tengah <b>...</b>

Posted: 21 Jun 2012 10:28 PM PDT

Hari ni satu lagi Mydin dibuka dibuka di Ipoh iaitu di Manjoi dekat dengan pejabat tanah. Kemungkinan Mydin ni merupakan hypermarket pertama yg dibina di tengah-tengah kawasan kampung...haha. Dalamnya agak besar, dua tingkat dan ada sebuah food court bekonsepkan open space selain beberapa unit retail shop. Mydin ni rasanya lagi besar dari Giant di Bercham (yg baru dibuka beberapa bulan lepas).




note:
Dengar khabar pusat karaoke, hiburan dan bowling di Mydin Mall Meru juga akan dibuka hari ini...makin meriah lah nanti..

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


Missy Zetty: Satu Jam <b>Di Pangkor</b>

Posted: 17 Jun 2012 09:00 PM PDT

Wah! Kerja gila, memang gila, tentunya gila, mungkin gila!
Ya,buat kerja gila adalah perkara yang sangat awesome!
Seperti biasa I memang suka buat kerja  Kalau sebelum ni memang gamble pergi Singapore pergi malam balik malam. Kali ni lagi teruk berjalan 
Kerja ni bermula selepas kahwin Paly kawan kitorang di Manjong.
Idea gila tiba-tiba muncul untuk ke Pangkor. Padahal jam time tu pukul 4.30 petang, ferry pulak last ke Pangkor pukul 6 dan balik pukul 7.




Berposing dulu kat Jetty. Ini  Lumut Jetty. Tapi kitorang tak naik dari sini tapi dari Marina Island Jetty sebab lagi dekat 10 minit je. Dalam RM25 kalau tak silap. Correct me if I'm wrong.
Sampai je Marina Island Jetty tu dalam pukul 5.50  memang sharp-sharp ferry nak jalan. Berlari gak la kitorang naik ferry tu.




Dah macam amazing race, jejak je kaki kat Pangkor terus kitorang sewa kereta 1 jam/RM20. 




Hasil pertama, Char Kue Teow Pangkor! Enak! Harga RM4.00/perpinggan. Ok la kan, sama je macam kat KL.




Walaupun dah macam peserta Amazing Race lari sana sini, sempat jugak bersantai-santai kat tepi pantai tu. Cuma yang frustrated sangat sebab tak bawa baju, kalau tak boleh kitorang mandi-manda kan, tak pun bermalam kat Pangkor tu..Alangkah bestnya..tapi semua tu angan-angan. Kejap je lepas tu kena balik. 
Tapi sebelum kitorang balik tu, kitorang jumpa ni



Hasil yang terakhir, Lempeng Pisang RM1. Sedap dan murah! Mana nak dapat kak oii lempeng pisang RM1 kat KL tu.


 BALIK time!! Tapi entah kenapa seronok sangat tak ingat baru perasan jam dah 7.30, ferry ke Marina Island Jetty dah tak ada. So nak tak nak kena naik ferry sampai Lumut Jetty,nasib baik aunty Mil pick up kitorang kat Lumut ke Marina. Wahhh, lega..tak ada la kitorang pening nak cari cab ke sana. 
Thank you aunty!! 
Lepas ni macam biasa, kitorang plan nak vacation ke sana dan nak make sure tak ada Amazing Race Malaysia ke Pangkor dah. Penat weiiii,tapi best! 




Rambut macam singa!

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


Misteri Beting Beras Basah |

Posted: 21 Jun 2012 05:40 PM PDT

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca.

BETING Beras Basah yang terletak di Bagan Datoh, Perak berhampiran dengan muara Sungai Perak adalah kawasan pantai pasir yang kadangkala timbul dan kadangkala tenggelam apabila air pasang.

Ia dikaitkan dengan Sultan Perak pertama yang menjejakkan kaki di sini. Setiap kali pertabalan Sultan Perak, sultan terbabit mestilah menghilir Sungai Perak dari Kuala Kangsar hingga ke Beting Beras Basah.

Kawasan ini mempunyai keunikan yang tersendiri. Pasirnya memutih seakan-akan warna beras dan akan menjadi keras ketika surut hingga membolehkan kenderaan melaluinya.

Orang Besar Jajahan Manjung, Toh Muda Orang Kaya-kaya Laksamana Raja Mahkota, Mohd Khairi Ahmad Tazalli, berkata kawasan terbabit penting kepada istiadat diraja terutama ketika pertabalan Sultan Perak.

Beliau berkata, menurut catatan sejarah, ketika Sultan Mahmud Shah menjadi Sultan Kampar, Indonesia, negeri Perak masih belum mempunyai raja.

Justeru, mesyuarat pembesar Perak ketika itu bersetuju sebulat suara supaya Tun Saban dan Nakhoda Kassim pergi ke Kampar, Indonesia mengadap Sultan Mahmud Shah, mengemukakan permohonan supaya puteranya dilantik sebagai ketua kerajaan Perak.

Ini kerana ketika pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka, Perak adalah di bawah naungan negeri itu dengan Beruas dijadikan ibu negeri.

Sultan Mahmud Shah kemudian melantik cucunya, Raja Mudzaffar sebagai Sultan Perak. Raja Mudzaffar adalah anak Raja Ahmad yang berkahwin dengan puteri Onang Kening anak Raja Kelantan.

Raja Mudzaffar kemudian dikurniakan alat kebesaran, iaitu sebilah pedang Cura Si Manja Kini, sebilah keris, sebuah cap yang berlorek perkataan "Sultan Muhamad Shah Dzil Allah Fil-Alam", nobat dan surat Chiri.

Selepas menerima arahan, Raja Mudzaffar pun bersiap dan menunggu masa yang baik untuk berangkat meninggalkan Kampar.

Pada masa sama, Tun Saban pulang ke Perak dan menyediakan 77 ekor gajah yang sarat dengan pelbagai persembahan daripada penduduk Hulu Perak lalu menunggu ketibaan Raja Mudzaffar di Kuala Sungai Perak.

Tidak lama kemudian, Raja Mudzaffar belayar bersama isterinya, Tun Terang, anak lelakinya, Raja Mansur dan pengiring termasuk Megat Teraweh Ibni Daulat Pagar Ruyong.

Beliau singgah di Siak dan Kelang untuk menziarahi keluarganya. Ketika di Kelang beliau bertemu Nakhoda Tumi, iaitu orang Manjung yang selalu berulang-alik berniaga dari Perak ke Kelang. Nakhoda Tumi kemudian membawa Raja Mudzaffar ke Perak.

Akhirnya bahtera yang dinaiki rombongannya tiba di Beting Beras Basah di kuala Sungai Perak. Dengan takdir Tuhan, bahteranya tersangkut pada beting terbabit. Walaupun pelbagai usaha dilakukan, bahtera itu masih tetap tersangkut pada beting berkenaan. Sebaik beliau melihat masalah itu, beliau terus berkata, "Sekongkong tanah Minangkabau selilit Pulau Perca dilengkong ular saktimuna perpisahan beta di Selat Melaka. Jika sah beta Raja berdaulat lepaskan sekalian malapetaka."

Kata-katanya itu kemudian disahut Tuan Saban bersama rakyat yang menunggu di situ dengan teriakan "Daulat Tuanku" sebanyak tiga kali. Selepas teriakan itu, bahtera yang tersangkut di beting terbabit kemudian bergerak masuk ke muara.

Bermula dari situ, Beting Beras Basah terus menjadi tempat penting kepada bakal Sultan Perak sebelum pertabalan. Bakal sultan mesti menjejakkan kaki di Beting Beras Basah.

Beliau akan mencelup kaki dan mukanya ke Beting sekali gus menandakan selamat berangkat sampai, dan diikuti dengan doa selamat oleh kadi daerah atau seorang alim ulama yang terdahulu dititah mengiringinya.

Sementara itu, beberapa nelayan yang sering melabuhkan pukat dan memancing di kawasan itu mengakui Beting Beras Basah sebagai kawasan keras�.

Seorang nelayan, Ishak Sulaiman, 60, berkata ketika bertugas sebagai penyelia projek kerang di perairan Lekir kira-kira 15 tahun lalu, beliau mendakwa pernah mengalami pelbagai pengalaman yang menakutkan.

Beliau mendakwa pernah bermimpi dalam keadaan beliau separuh sedar dicekik kerana mengganggu laluan makhluk halus di kawasan itu.

"Saya bermimpi didatangi tiga lelaki berjubah hitam yang memarahi saya kerana merosakkan laluan jalan mereka," katanya sambil menambah peristiwa berlaku kira-kira 10 minit selepas waktu Maghrib.

Beliau berkata, mereka mendakwa kerja penanaman cerucuk batang nibong di kawasan itu menyebabkan jalan raya mereka rosak dan berlubang.

"Walaupun dalam keadaan separuh sedar, saya masih lagi teringat kata-kata mereka memarahi saya. Antara kata-kata mereka. Tiada tempat lain ke nak bina rumah?�

"Ini jalan kami, kalau kena langgar nanti siapa susah?

"Habis jalan kami berlubang, awak mesti bertanggungjawab.'

"Saya dapat melihat mata mereka merah dan seorang daripadanya tiba-tiba bertindak terus mencekik saya.

"Saya kemudian meminta maaf kepada mereka kerana saya tidak mengetahui bahawa projek yang dilaksanakan itu mengganggu laluan mereka.

"Akhirnya, lelaki terbabit melepaskan saya dan kemudian terus tersedar," katanya.

Seorang lagi rakannya, Samad Palil, 55, mendakwa pada malam sama beliau didatangi oleh tiga lelaki berjubah hitam dan bertengkolok bersama seorang wanita yang begitu cantik dengan menaiki sebuah kereta mewah ke tempat projek ternakan mereka.

Ketika itu, beliau bersama lagi seorang rakannya Husin Md Deris, 69, yang dikenali juga sebagai Pak Husin 69, sedang berbual-bual sambil memancing ikan.

"Tiba-tiba kami mendengar ada seseorang memberi salam dan lantas kami menjawab salam mereka," katanya.

Beliau berkata, seorang daripada mereka melahirkan rasa tidak puas hati kerana projek ternakan kerang di situ mengganggu laluan mereka.

"Saya cuba memaklumkan kepada mereka bahawa projek yang dilaksanakan itu bukannya di atas darat sebaliknya di kawasan laut hingga menimbulkan ketegangan antara saya dengan lelaki itu.

"Lelaki tadi kemudian naik berang lalu meminta kami melihat sendiri apa yang berlaku.

"Saya benar-benar terkejut dan tidak menyangka sama sekali laut bertukar menjadi daratan.

"Malah, jalan raya yang didakwa oleh ketiga-tiga lelaki tadi terbentang luas di depan kami yang menyambungkan pantai Tanjung Kepah di Lekir sehingga Beting Beras Basah di Muara Bagan Datoh.

"Saya juga melihat beberapa lubang dan kerosakan jalan raya akibat daripada projek penanaman tiang nibong untuk mendirikan pondok di situ.

"Seorang daripada mereka kemudian meminta saya membayar ganti rugi kerana merosakkan jalan raya mereka.

"Saya memberitahu mereka bahawa saya hanya pekerja di situ. Mereka boleh berbincang (tuntutan ganti rugi akibat jalan rosak) kepada penyelia (Ishak Sulaiman)," katanya.

Beliau berkata, akhirnya mereka bersetuju untuk berjumpa Ishak untuk mendapatkan ganti rugi terbabit.

Bagaimanapun, katanya, perkara yang paling tidak dapat dilupakan ialah peristiwa beliau diselamatkan oleh rakan apabila cuba memasuki kereta untuk mengikut mereka pulang.

"Mungkin umur saya masih panjang. Sebaik saja mereka mahu pulang, saya terpandang seorang wanita yang sangat cantik yang turut berada di situ mengajak saya menaiki kereta bersama mereka.

"Dek kerana paras wajah perempuan itu terlalu cantik, saya lantas mengikuti mereka menaiki kereta walaupun keadaan sebenarnya saya berada di atas laut," katanya.

Samad berkata, tiba-tiba Pak Husin yang berada berhampiran menarik tangan dan menepuk-nepuk badannya sehingga beliau tersedar.

Katanya, jika rakannya tidak berbuat demikian, beliau mungkin lemas atau dihanyutkan air.

"Kini semuanya menjadi misteri dalam hidup saya dan saya mengakui kawasan Beting Beras Basah aneh walaupun tidak dapat dibuktikan melalui kajian saintifik," katanya.

Sementara itu, Husin berkata kawasan yang didakwa sebagai tempat laluan mereka tidak ada sebarang hasil sebaliknya hanya tinggal kulit kerang saja.

Katanya, dipercayai kerang terbabit mati kerana dilanggar `kenderaan mereka' yang lalu lalang di situ.

Beliau berkata, sebanyak 200 guni benih kerang ditabur di kawasan berkenaan tetapi tidak memperoleh sebarang hasil berbanding kawasan lain berhampiran yang boleh menghasilkan beratus tan metrik kerang.

VN:F [1.9.18_1163]

Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

VN:F [1.9.18_1163]

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


ibnu saman aljalawi: CIKGU AMRAN LEE DALAM KENANGAN

Posted: 15 Jun 2012 09:45 PM PDT

Rakan saya Ismail Yunus (berbaju gelap) bersalaman dengan Arwah Cikgu Amran Lee di majlis rakan kami Wan Zaiton mengahwinkan anaknya di Shah Alam.

JUMAAT 15 JUN 2012.
     Ada angin suam bertiup dibawah bahang mentari yang terperangkap oleh jerebu. Ruang angkasa Lembah Kelang menjadi kabur dan kelabu di gerbang senjakala. Alam seolah tumpang berdukacita berkongsi menerima berita sedih dari utara. Dalam nada terharu tetapi saya tetap redha.
     Pada 2009 saya berjaya menjejaki kediaman beliau di Bercham Ipoh bersama dua rakan kelas saya Mohd Tamin Shaari dan Che Azmi Bidin. Isteri beliau Cikgu Wan Bin binti Kamarudin yang juga guru kelas kesayangan kami menyambut kami dengan amat mesra. Ketika itu beliau baru sahaja keluar ke stadium untuk berjoging.
      Mendengar kedatangan kami, belaiu membatalkan aktiviti berjoging dan terus balik meraikan kami. Hubungan di jalin semula. Kami sering bertemu dalam agenda agenda reunion kecil dan majlis majlis kenduri kawan kawan alumni. Pasangan guru ini juga pernah pergi ke Sarawak dengan tujuan hanya menjejaki bekas murid mereka dari kalangan pelajar pelajar Sarawak yang menuntut di SMJ. Mereka berdua mengajar saya di SMJ dari 1971 hingga 1975. Keduanya menjadi guru kesayangan sekolah.
       Beliau seorang ahli memancing. Kebetulan berkongsi minat dengan saya. Beberapa agenda memancing dirancang tetapi saya tidak dapat menyertainya. Paling akhir pada awal Jun lalu beliau mencandat sotong di perairan Trengganu. Dalam nada gurau beliau memberitahu hanya dapat 3 kilo dan mereka tidak dapat membakarnya di pantai bersama rakan sebaliknya semua di kebasnya untuk dibawa balik. Musim akan datang beliau mahu memastikan saya turut serta mencari lubuk yang pernah saya dan rakan rakan lain temui pada 2008 sehingga mengaut bertong tong banyaknya.
       Allah telah memilih hari yang mulia ini sebagai saat untuk beliau di kembali kepadaNya. Sungguh bertuah diri beliau dan mana mana muslim yang kembali ke rahmatullah pada malam dan hari Jumaat. Mereka terlepas dari fitnah kubur yang dasyat. Ia juga memberi alamat bahawa mereka terdiri dari kalangan orang orang yang berbahagia dan berhati mulia ketika hayat.
     Setiap yang hidup pasti akan mati. Allahyarham Cikgu Amran Lee bin Abdullah telah melaluinya. Meninggalkan nama dan kisah suka dukanya untuk ahli keluarga, sanak saudara dan kawan kawan mengenangi dan menginsafi diri. Kepada Cikgu Wan Bin binti Kamarudin takziah buat cikgu sekeluarga. Yang pergi redha akan kepergiannya. Yang masih hidup, baki usia dalam kehidupan perlu diteruskan.
    Hari ini jenazah beliau akan di semadikan di kampung cikgu Wan Bin di Sungai Korok , Alor Setar, Kedah. Bersemadi lah dengan aman. Semoga Allah merahmati roh Allahyarham dan sekelian kita yang masih tinggal ini dengan limpah kurnia serta nikmat dan kasih sayangNya yang tidak terbatas.  Kepada Nya kita berserah diri dan pasti akan kembali.
     

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


<b>LUMUT</b>, Malaysia - participate in Cooperation Afloat Readiness and <b>...</b>

Posted: 15 Jun 2012 04:21 PM PDT