Selasa, 26 Februari 2013

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


SMK Batu Sepuluh, <b>Lekir</b>, Sitiawan, Perak

Posted: 24 Feb 2013 08:49 PM PST


LANGKAH-LANGKAH MENGATASI

Kes ragut tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat sekarang kerana ia semakin hari semakin berleluasa. Kes ragut ini akan menimbulkan banyak masalah dan mengancam nyawa masyarakat.  Jenayah  ragut haruslah  diatasi oleh semua pihak dengan memberi kerjasama dan menjalankan peranan masing-masing.Terdapat pelbagai langkah yang harus diambil bagi mengatasi jenayah ragut ini.
Langkah -langkah tersebut adalah:
i) Wanita perlu mempelajari seni mempertahankan diri bagi mengelakkan diri menjadi mangsa ragut. Contoh seni mempertahankan diri ini adalah seperti silat, karate, taekwando dan lain-lain .
ii) Menguatkuasakan undang-undang. Contohnya seperti potong tangan. Hukuman ini harus dilaksanakan dan bukan hanya cakap kosong sahaja.
iii) Memberi peluang pekerjaankepada golongan penggang
IV) Pihak polis harus bertindak dengan segera dan serius untuk menangani masaslah ini dan bukannya bersikap sambil lewa.
V) Memberi pendidikan agama. Pendidikan agama ini penting diterapkan sejak kecil lagi oleh ibu bapa dan juga pembelajaran di sekolah.
VI) Media massa. Pihak media telah menyiarkan  iklan-iklan tentang kes ragut di televisyen dan radio. Masyarakat perlu prihatin terhadap iklan yang disiarkan supaya lebih peka terhadap keadaan sekeliling dan mengelakkan diri daripada jenayah ragut.
Kes ragut tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat sekarang kerana ia semakin hari semakin berleluasa. Kes ragut ini akan menimbulkan banyak masalah dan mengancam nyawa masyarakat.  Jenayah  ragut haruslah  diatasi oleh semua pihak dengan memberi kerjasama dan menjalankan peranan masing-masing.Terdapat pelbagai langkah yang harus diambil bagi mengatasi jenayah ragut ini.
Langkah -langkah tersebut adalah:
i) Wanita perlu mempelajari seni mempertahankan diri bagi mengelakkan diri menjadi mangsa ragut. Contoh seni mempertahankan diri ini adalah seperti silat, karate, taekwando dan lain-lain .
ii) Menguatkuasakan undang-undang. Contohnya seperti potong tangan. Hukuman ini harus dilaksanakan dan bukan hanya cakap kosong sahaja.
iii) Memberi peluang pekerjaankepada golongan penggang
IV) Pihak polis harus bertindak dengan segera dan serius untuk menangani masaslah ini dan bukannya bersikap sambil lewa.
V) Memberi pendidikan agama. Pendidikan agama ini penting diterapkan sejak kecil lagi oleh ibu bapa dan juga pembelajaran di sekolah.
VI) Media massa. Pihak media telah menyiarkan  iklan-iklan tentang kes ragut di televisyen dan radio. Masyarakat perlu prihatin terhadap iklan yang disiarkan supaya lebih peka terhadap keadaan sekeliling dan mengelakkan diri daripada jenayah ragut.

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


Gambar2 Amukan Sahur Berdarah <b>di Langkap</b> <b>...</b> - Sedaka Sejahtera

Posted: 13 Aug 2010 11:33 PM PDT

Mangsa, Khairul Bariah Mohd Ariffin, 36 Meninggal dunia

Mangsa amuk, Najihan Mohd Natri, 13, yang cedera di bahagian badan serta putus dua jari tangan kanan selepas ditetak oleh bapanya di rumah mereka di Taman Mawar, Langkap dekat Teluk Intan kira-kira 100 kilometer dari Ipoh, Sabtu. Bapanya, Mohd Natri Sharudin, 39, ditembak apabila cuba menyerang anggota polis dengan menggunakan parang dan pisau pada 8.30 pagi tadi. Dia turut menetak mati isterinya, Khairul Bariah Mohd Ariffin, 36, dan mencederakan seorang lagi anaknya. Foto BERNAMA

IPOH: Polis menembak mati seorang lelaki yang dipercayai tidak siuman kira-kira tiga jam selepas menetak mati isterinya dengan sebilah parang di rumah mereka di Taman Mawar, Langkap dekat Teluk Intan kira-kira 100 kilometer dari sini, Sabtu.

Ketua Polis Daerah Hilir Perak, ACP Goh Kok Liang berkata Mohd Natri Sharudin, 39, ditembak apabila cuba menyerang anggota polis dengan menggunakan parang dan pisau pada kira-kira 8.30 pagi tadi.

Katanya, sebelum itu lelaki itu telah mengamuk dan menyerang isteri dan dua anak perempuan mereka pada kira-kira 5.15 pagi.

Isterinya Khairul Bariah Mohd Ariffin, 36, seorang pekerja kilang, meninggal dunia akibat cedera parah di kepala dan badan manakala seorang anak mereka, Najihan, 13, cedera di bahagian badan serta putus dua jari tangan kanan, kata Goh ketika dihubungi.

Seorang lagi anak pasangan itu, Nazuwa, 10, terselamat daripada sebarang kecederaan, katanya.

Menurut Goh, selepas mendapat maklumat mengenai insiden itu, polis bergegas ke tempat kejadian dan berusaha memujuk Mohd Natri menyerah diri tetapi beliau terus mengurung diri di dalam rumah.

Katanya, anggota polis telah menembak mangsa dengan menggunakan senjata taser tetapi tidak berkesan malah menyebabkan dia semakin agresif.

Polis terpaksa menggunakan pistol apabila lelaki itu bertindak ganas dan cuba menyerang dengan parang dan pisau, katanya.

Menurut Goh, mangsa yang terkena dua das tembakan meninggal dunia di tempat kejadian.

Siasatan awal mendapati lelaki itu memang mempunyai masalah mental dan pernah menjalani rawatan di hospital, katanya.

Mayat pasangan berkenaan telah dihantar ke Hospital Teluk Intan untuk bedah siasat manakala Najihan pula dimasukkan ke hospital sama untuk rawatan, katanya.

- BERNAMA

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


Rakyat <b>Bagan Datoh</b> gembira kehadiran Skuad #JDAB2013 <b>...</b>

Posted: 17 Feb 2013 12:03 AM PST

BAGAN DATOH - Penduduk sekitar Sungai Betul mengambil kesempatan di atas kehadiran Skuad JDAB2013 dalam program Jelajah UiTM di Hati Rakyat 1Malaysia untuk membuat pemeriksaan mata dan gigi secara percuma.

Pemeriksaan yang dilakukan oleh pelajar Fakulti Kesihatan UiTM itu merupakan salah satu khidmat bakti yang ditawarkan secara percuma sepanjang penjelajahan Skuad JDAB2013.

Pihak penganjur menyediakan sebanyak dua buah bas yang telah diubah suai menjadi klinik bergerak dengan dilengkapi dengan peralatan canggih dan terkini bagi tujuan pemeriksaan kesihatan.

Selain itu juga, siri jelajah yang berlangsung di Sekolah Kebangsaan Sungai Betul, Bagan Datoh turut melibatkan aktiviti pemgambilan Pra-Diploma, Gotong-royong, Motivasi / Kem Bestari Solat dan Pameran oleh UiTM Sri Iskandar.


'Pictorial' sekitar program:

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


ORANG <b>BEHRANG</b> اورغ بيهرغ: Aku <b>di</b> Studio Zulkifli Yusoff

Posted: 10 Dec 2012 12:49 AM PST

Gambar aku bersama sebuah Catan Zulkifli Yusoff di Studio Serigalanya.
Hari ini hari yang bersejarah padaku, kerana aku berjaya membuka dan menulis blogku semula dengan bantuan Akira Baharuddin. Terima Kasih.

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


1,200 penduduk dipindahkan akibat banjir <b>di Kampar</b> – Perak Today

Posted: 11 Apr 2012 09:58 PM PDT

    Kira-kira 254 keluarga dari sekitar Kuala Dipang, dekat Kampar dipindahkan ke pusat pemindahan banjir selepas rumah mereka dinaiki air sejak jam 5 pagi tadi.

    Paras air naik sehingga ke paras bumbung dan disifatkan penduduk banjir terburuk sejak 30 tahun lalu.

    Ketika ini, semua mangsa ditempatkan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kampar dan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir turut melawat mangsa sebentar tadi.

    Pegawai Daerah Kampar, Ismail Hassan, berkata antara kawasan terjejas teruk termasuklah Kampung Kuala Dipang, Kampung Pasir, Kampung Baru Kuala Dipang dan Kampung Nyior.

    Tegasnya, kejadian berpunca limpahan air Sungai Kampar akibat hujan lebat sejak tengah malam tadi dan diburukkan lagi dengan kejadian dua tebing sungai yang pecah.

    Pada sidang media selepas melawat mangsa banjir, Zambry berkata selain Kampar, banjir juga berlaku di kawasan Ijok, dekat Selama selain Daerah Batang Padang.

    "Kita juga menerima laporan kira-kira 300 keluarga di Ijok terpaksa dipindahkan akibat banjir dan masalah sama juga berlaku di Daerah Batang Padang.

    "Di Daerah Kampar pula, kira-kira 1,200 penduduk terpaksa dipindahkan ke dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Kampar pagi ini selepas rumah mereka dinaiki air akibat hujan lebat yang turun mulai jam 11 malam tadi.

    "Air Sungai Kampar melimpah lalu mengakibatkan rumah penduduk yang terletak di tepi sungai terjejas teruk dengan kejadian banjir yang disifatkan penduduk yang terburuk setakat ini," katanya.

    Kerajaan negeri katanya, melalui Majlis Keselamatan Negeri akan menyalurkan bantuan sewajarnya kepada mangsa yang kebanyakannya tinggal sehelai sepinggang

    Beliau turut mengarahkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) membaiki segera ban sungai yang pecah bagi mengelak masalah banjir menjadi lebih serius.

    Ditanya samada banjir berpunca daripada kegiatan pembalakan, Zambry berkata, hujan lebat luar biasa merupakan punca yang menyebabkan kejadian banjir di beberapa kawasan di Perak.

RAPP Terapkan MRV <b>di</b> Semenanjung <b>Kampar</b> - KOMPAS.com

Posted: 31 Jan 2013 07:18 AM PST

Hutan Lestari

RAPP Terapkan MRV di Semenanjung Kampar

Kamis, 31 Januari 2013 | 21:47 WIB

JAKARTA, KOMPAS.com - Pemerintah menetapkan agar pengelolaan hutan gambut untuk fungsi produksi berjalan baik, maka perlu adanya kegiatan pengukuran (measurement), pelaporan (reporting), dan verifikasi (verification) atau dikenal dengan kebijakan MRV.

PT Riau Andalan Pulp and Paper (RAPP) selaku produsen kertas terkemuka di Tanah Air, mengapresiasi kebijakan tersebut untuk diterapkan di areal konsesinya di Semenanjung Kampar.

Direktur Utama RAPP Kusnan Rahmin, menyatakan pihaknya mengapresiasi kebijakan MRV yang diterapkan pemerintah terhadap perusahaan. Dia menyatakan, terbuka dengan hasil MRV untuk perbaikan tata kelola hutan tanaman industri (HTI) RAPP dan tanaman kehidupan bagi masyarakat sekitar daerah.

"Hasil dari MRV yang dilakukan tim pakar akan kami terima dan gunakan untuk perbaikan tata kelola lingkungan HTI serta meningkatkan kesejahteraan masyarakat termasuk juga dalam menjaga nilai-nilai budaya dan sosial ," kata Kusnan dalam siaran persnya di Jakarta, Kamis (31/1).

Dia juga menegaskan , RAPP berkomitmen untuk membangun HTI secara lestari. Karena itu untuk membangun HTI berkelanjutan, perusahaan menanam sedikitnya 500.000 batang pohon setiap harinya dan memiliki kapasitas pembibitan 200 juta setiap tahunnya di Pangkalan Kerinci, Baserah, Pelalawan dan beberapa satellite nursery.

Tingkatkan serapan karbon
Sebelumnya sebuah tim pakar independen diterjunkan ke areal konsesi RAPP di Semenanjung Kampar Riau. Dari hasil pengukuran, pelaporan dan verifikasi (MRV) yang dilakukan tim pakar tersebut, ternyata pembangunan hutan tanaman industri bisa meningkatkan penyerapan karbon.

"Neracanya menunjukan masih ada surplus penyerapan karbon yang cukup besar dengan pembangunan HTI," kata Guru Besar Fisika Tanah dan Hidrologi Institut Pertanian Bogor ( IPB), Budi Indra Setiawan. Budi merupakan ketua tim pakar yang ditunjuk Kementerian Kehutanan sejak tahun 2010 untuk melakukan MRV pengelolaan HTI di lahan gambut di Semenanjung Kampar.

Staf Ahli Menteri Kehutanan bidang Lingkungan dan Perubahan Iklim Yetti Rusli menyatakan lahan konsesi yang dikelola RAPP seperti estate Meranti, layak dijadikan lokasi aktivitas demonstrasi penerapan skema pengurangan emisi dari deforestasi dan degradasi hutan (REDD+). Dia menyatakan pengelolaan hutan lestari seperti HTI adalah salah satu solusi untuk mengatasi perubahan iklim.

Travel: Surfing <b>di</b> Sungai <b>Kampar</b>, Keajaiban dari Indonesia

Posted: 15 Feb 2013 08:50 AM PST


Jakarta - Gelombang Bono di Sungai Kampau, Riau adalah salah satu keajaiban dari Indonesia. Ombaknya bisa setinggi 6 meter dan panjang gelombangnya mencapai 300 meter lebih. Peselancar dunia pun berlomba-lomba menaklukkannya.

Di Teluk Meranti, Sungai Kampar, Kabupaten Palalawan, Riau, terdapat fenomena alam yang membuat penasaran traveler dan peselancar dunia. Namanya adalah Gelombang Bono yang bisa dipakai untuk berselancar.

"Kalau biasanya surfing di laut, ini beda, surfingnya di sungai," kata Direktur Pengembangan Wisata Minat Khusus, Konvensi, Insentif, dan Event, Achyaruddin di Hotel Transit, Bandara Soekarno Hatta, Cengkareng, Jumat (15/2/2013).

Meski di sungai, berselancar di Sungai Kampar untuk menaklukkan Gelombang Bono tidaklah mudah. Bayangkan saja, tinggi ombaknya bisa mencapai 4 sampai 6 meter. Panjang gelombangnya bisa mencapai 300 meter.

"Bono berbeda dengan tempat lain, karena letaknya di garis ekuator. Jadi gelombangnya cepat, panjang, dan karakternya sulit," ungkap peselancar asal Inggris, Steven King yang baru sama mencatatkan rekor setelah menaklukan Sungai Bono.

Gelombang Bono tercipta dari pertemuan arus sungai dan arus laut. Ditambah dengan angin dan tebing di kanan kirinya. Gelombang di sini menjadi tantangan tersendiri.

"Di Bono itu air sungai, jadi akan sulit mengambang dan berdiri di sana daripada di laut," lanjut Steve.

Oleh sebab itu, Gelombang Bono menjadi daya tarik kuat bagi para peselancar atau pun traveler. Gelombangnya yang besar akan mencuri perhatian Anda. Selain itu, suara dari hempasan gelombangnya akan bikin merinding!

"Ada dua pintu akses ke Kawasan Palalawan, dari Batam bisa menyeberang pakai boat. Satu lagi dari naik mobil selama 4 jam dari Pekanbaru. Di sana ada banyak homestay di Desa Meranti," ungkap Achyaruddin lagi.

Bulan terbaik mengunjungi Sungai Bono adalah di awal dan di akhir musim hujan. Sebabnya, saat itulah gelombak akan tinggi. Tepatnya di bulan Februari, Maret, Oktober, dan November. Saat siang dan malam hari, adalah waktu terbaik untuk berselancar di sana. Siapkan perencanaan Anda!

"Kami sudah mengekspos Gelombang Bono sejak 2011. Kami akan terus mengembangkannya," tutup Achyaruddin.

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Video sekitar HIKMAH III <b>di Lumut</b> 27Januari 2013 - Himpunan <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2013 01:33 AM PST

Alhamdulillah, setelah masuk hampir 3 minggu acara HIKMAH III berlalu baru saya berkesempatan membuat penyuntingan rakaman video yang diambil bagi pihak saya dan memuatnaikkan sebanyak yang mungkin ke Youtube. Tanpa berlengah lagi saksikanlah video-video tersebut...
Bahagian pertama - lebih pada berselawat memandangkan tarikh acara iaitu 27 Januari 2013 adalah bersamaan 15 Rabiulawal 1434 Hijrah, 3 hari selepas tarikh Maulidur Rasul.
Bahagian kedua - Sesi pagi hingga tengah hari  di mana bermulanya wacana ilmu. Ada juga acara penyerahan 'panji-panji hitam' yang tak disangka dan tiada dalam program asal.
Bahagian ketiga - Sesi selepas Zuhur. Wacana ilmu dan perkongsian rasa tentang hal-hal Melayu diikuti ceramah bertajuk "Kebangkitan panji-panji hitam dari Timur melalui pembatalan sihir Perjanjian Pangkor" dan acara berkumpulan.
Bahagian keempat - Sesi selepas Asar dan kemuncak. Perarakan Maulidur Rasul ke pantai menghadap perairan Pulau Pangkor di mana upacara pembatalan sihir Perjanjian Pangkor melalui bacaan Hizb Bahr dibuat, ada juga gerak spontan menikam keris ke pantai yang menimbulkan kontroversi buat mereka yang tidak atau kurang faham. Cukup.

hak malaysia: pegawai muda tentera laut sambut baik br1m <b>di lumut</b>

Posted: 26 Feb 2013 06:33 AM PST

"Bersyukur sangat dapat bantuan RM250 ketika saya memerlukan wang untuk bekalan menjalani pembedahan akibat kemalangan ketika bermain bola sepak"

Itulah gambaran kesyukuran seorang anggota Tentera Laut Diraja Malaysia(TLDM),Laskar Faizul Azhar Abdul Fatah,24 dengan Bantuan Rakyat 1Malaysa yang diterimanya bagi meringankan beban dan persediaan untuk menjalani pembedahan kaki.

Beliau yang terpaksa menggunakan tongkat untuk berjalan antara penerima BR1M di Auditorium M Sidek Shahbudin di Lumut.

Seorang lagi TLDM Azhani Che Ahmad,25 yang berasal Perlis membantunya menambah wang sebagai persiapan berkahwin bulan depan.

Terbukti Orang Bujang sangat merasakan BR1M sebagai salah satu pemangkin yang meringankan beban mereka dan terima kasih kepada kerajaan yang sangat prihatin terhadap golongan Anak Muda.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Cheongsam Dari Qashmere Untuk Pusat Anak Permata Negara <b>...</b>

Posted: 19 Feb 2013 09:46 PM PST

Woahh! Waktu lunch tadi agak gigih bergegas ke Tesco Extra dan terus ke Pusat Anak Permata Negara Bercham. Semalam, Mummy buat penglibatan 4 jam untuk bulan Februari di Permata. Dapat tahu dari Cikgu Mira yang pada 22 Februari 2013 ni untuk sambutan Chinese New Year nanti, anak-anak Permata ni akan membuat persembahan.

Macam excited terus. Biasalah mak-mak yang terlebih excited. Kekekeke. Mummy pun tanyalah soalan cepumas, salah satunya, "kalau pakai cheongsam kan cantik". Jawab Cikgu Mira, "a ah kalau ada cheongsam lagi cantik, tapi kalau takde pun takpe. Kami tak paksa. Lebih bagus pakai baju warna merah".

Balik kerja semalam, dah abis tengok cerita Rindu Bertamu Di Abu Dhabi dan makan malam. Terus Mummy bawak Qashrin dan Azran untuk temankan Mummy nak cari dress warna merah. Sebabnya cheongsam ni pon sekali je pakai. Cari punya cari takde pulak yang berkenan. Terus singgah ke Tesco Extra terjumpa cheongsam dua jenis. Satu sleeveless yang seksi satu lagi nampak high sophisticated type of cheongsam. So, Mummy pilih yang biasa punya sebab harganya RM13.88 yang lagi satu tu pulak RM24.88. Kata Qashrin, "mi, Qashrin nak yang tu (tunjjuk yang mahal), sebab sepesel". Amboi anak Mummy ni pandai pulak nak memilih. Hahaha. Fikir punya fikir, beli yang RM13.88 jelah sebabnya nak pakai sekali je pun Sesampai je rumah, Mummy try balik baju cheongsam tu. Besar lah pulak. Terus tak puas hati nak pergi tukar balik dengan niat nak beli yang mahal sikit macam gambar di bawah ni. Tukar barang dan nak tambah duit. Bila check price dekat kaunter perkhidmatan Tesco, katanya harga RM3.50??? Aik biar betul???

Terus Mummy pergi ke tempat gantung baju cheongsam tu. Rupanya ada potongan harga sehingga 75%. Ek eh, murahnya eh? Terus Mummy sambar 10 pasang cheongsam untuk anak-anak Permata ni. Tapi 7 cheongsam design lain dan lagi 3 orang pakai cheongsam yang mahal sikit. Sebab memang tinggal 7 pasang je yang harga murah sikit tu. Cheongsam yang mahal sikit tu pon ada 5 pasang umur 2 tahun dan 3 pasang untuk 1 tahun. Cuttingnya agak ketat sikit berbanding dengan yang harga murah sikit tu. Takot tak muat yang lain. Tu pasal pilihan pertama malam tadi beli yang murah je sebab nak pakai bila ada Chinese New Year je. Kalau beli yang ketat punya, harus Qashrin terus takleh pakai lepas ni. Harga cheongsam yang mahal sikit tu lepas potongan harga RM6.00 setiap satu. Murahkan????

Takleh lah tunjjuk gambar cheongsam tu, tak surprise lah kan. Heheh. Malam tu nanti katanya akan ada Yee Sang beramai-ramai. Lebih kurang 22 kanak-kanak dan 30 orang dewasa untuk makan malam tu nanti. Dan digalakkan ibu bapa bawa makanan ringan-ringan macam pot luck sebabnya dah ada catering yang menyediakan makan malam kami nanti. So, Mummy dan 3 orang lagi mama yang lain akan sponsor satay 200 cucuk. Malam tu juga nanti akan diadakan sambutan hari jadi untuk anak-anak Permata yang tarikh harijadi-nya dari bulan Januari hingga April.

Tak sabar nak tengok first performance Qashrin. Diharap, Qashrin dapat buat yang terbaik. Sebabnya semalam rehearsal, dia dah nangis malu nak Mummy. Terpaksa la malam Jumaat ni kena nyorok jadi invisible. Hahahaha.

Xoxo
Mummy Akmar

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Kinta Menjerit : Promosi KAFE KASIH menu istimewa <b>di Ipoh</b>

Posted: 16 Feb 2013 09:57 PM PST

ASSALAMUALAIKUM,

KEPADA peminat peminat NASI KUKUS AYAM GORENG BEREMPAH(RM4.00) DAN NASI EKONOMI(RM2.50) KAFE KASIH akan menyediakan menu terbaru untuk pelanggan2 mereka yg amat dihargai....

NASI KUKUS AYAM BEREMPAH,KELI BEREMPAH DAN NASI EKONOMI AKAN MULA BEROPERASI DI KAFE KASIH MULAI 18/02/13 MASA DARI JAM 9PG HINGGA 12 TGH MALAM.. PIHAK KAFE KASIH AMAT BERTERIMA KASIH KEPADA PELANGGAN2 YG SELALU MENYOKONG KAFE MEREKA....

HARGA:-
NASI KUKUS AYAM BEREMPAH+AIR = RM4.50
NASI EKONOMI+AIR = RM3.00

alamat
no 33/33a jalan ampang baru 6a, taman ampang baru 31350 IPOH, perak — at Kafe Kasih, Ipoh

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


<b>di</b> mana kapalselam kita ketika negara diceroboh? - <b>jelapang</b> - Yes

Posted: 15 Feb 2013 09:26 AM PST


Semalam kita digemparkan dengan pencerobohan lebih 100 warga asing BERSENJATA API yang menceroboh masuk ke pesisiran Pantai Tandao berdekatan Felda Sahabat 17, Lahad Datu, Sabah.
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130215/dn_03/Identiti-kumpulan-dikenal-pasti

Tertanya-tanya kita bagaimana penceroboh ini boleh dengan mudah mendarat di pantai negara kita.

PALING MENGEJUTKAN IALAH DI MANAKAH KAPAL SELAM SCORPENE KITA YANG BERPENGKALAN DI SABAH APABILA 100 PENCEROBOH YANG DATANG DENGAN BERBOT-BOT MEMASUKI PERAIRAN NEGARA?

Mungkin juga kapal selam kita sedang sibuk membuat persiapan untuk menjadi bahan pameran untuk Pameran LIMA bulan depan! Wallahualam.

***NK: Jelapang kini kembali selepas puas beristirihat.

Misteri budak ditemui sendirian atas batu <b>di Jelapang</b> |Hijau Rimba 3

Posted: 13 Nov 2012 09:22 AM PST


JELAPANG – Misteri. Itu yang boleh digambarkan mengenai penemuan seorang kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun yang hanya terduduk di atas batu berseorangan tanpa berkata apa-apa.
Kanak-kanak itu ditemui oleh seorang kontraktor yang bekerja di
tapak projek berhampiran Bukit Meru di sini, kira-kira jam 3 petang, semalam.
Sumber polis berkata, kanak-kanak itu kemudiannya diserahkan ke Balai Polis Jelapang oleh kontraktor berkenaan setelah dia dilihat seolah-olah mengalami trauma.

"Berdasarkan siasatan, kanak-kanak itu tidak dapat mengingati kenapa dia berada di kawasan berkenaan tetapi dia ada menyebut dia berkelah di kawasan Chepor sebelum tersesat di dalam hutan kira-kira lima kilometer dari kawasan dijumpai.

"Kanak-kanak itu juga seolah-olah gagal mengingati tempat tinggal. Usaha polis meronda di sekitar kawasan, akhirnya berjaya menemui rumah keluarganya di Taman Malar, Tambun, petang tadi (semalam)," katanya.

Katanya, kanak-kanak itu berjaya diserahkan kepada keluarganya yang tidak mengetahui kejadian sebenar yang menimpa kanak-kanak itu.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


<b>kuala kangsar</b> bandar <b>di</b> raja laksa & cendol

Posted: 09 Jan 2013 01:45 AM PST

Kuala Kangsar adalah merupakan Bandar DiRaja dan bersejarah bagi negeri Perak Darul Ridzuan. Kuala Kangsar juga merupakan kawasan pelancongan yang mempunyai pelbagai produk-produk tempatan dan IKS (Industri Kecil dan Sederhana)yang menarik. Terletak kira-kira 48 kilometer ke utara dari Ipoh. Kuala Kangsar dapat dihubungi melalui Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) melalui EXIT 143 Persimpangan Kuala Kangsar, jalan persekutuan dan melalui kemudahan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Kuala kangsar juga amat sesuai di diami kerana peluang jana pendapatan yang mudah di sini, terdapat banyak kilang & perusahaan juga perniagaan di sni, juga dengan lokasinya yang tidak berapa jauh dari bandaraya ipoh juga dengan Bandar taiping juga manjung. Ia juga adalah Bandar yang menyatukan pantai timur & barat, utara & selatan kerana lokasinya yg terletak betul betul di tengah tengah simpang 4 utara selatan timur barat. Ia merupakan laluan utama ke pintu masuk ke negri Kelantan sebelum melalui gerik & jeli.

Banyak perkara menarik yang boleh anda rasai di kuala kangsar. Kuala kangsar sekarang sdang pesat membangun dengan taman-taman perumahan baru yang sedang pesat dibina tak kurang juga dengan premis dan pusat beli belah jimat & murah yang wujud mcm cendawan tumbuh. Antara psaraya –pasaraya murah jimat yg terkenal bermula dr kuala kangsar & sekarang sdh mempunyai cawangan di beberapa negeri d luar perak ialah pasaraya sakan ( ingat murah… ingat sakan), perniagaan wah seah maju, pasarayaku, Ini menjadikan kuala kangsar sebagai bandar yg mempunyai daya penarik untuk masyarakat setempat dan dari luar untuk membeli belah & shopping sakan sebab semua barangnya murah murah seperti d pasaraya maiden

Kuala kangsar juga adalah syurga makanan bagi sesiapa saja yg gila jln jln cari makan. Di sini ada ikan bakar d tepi sungai perak, gulai tempoyak asli juga asam pedas kualer yang menyelerakan. Kuala kangsar juga tak jauh dari tasik raban sauk iaitu tempat penternakan ikan sungai dalam sangkar seperti ikan talipia merah, patin, keli, jelawat & lain lain lagi. dI Tasik Raban ini terdapat byk kedai makan yg menyediakan sajian ikan bakar fresh terbaik dari sungai!!

Di Bandar kuala kangsar juga banyak terdapat restoren sea food & masakan thai yang sedap sedap & terkenal di sini seperti A&Z, Jimboi, Restoren Benteng, F&N, Che AM Corner , restoren kak bitah & tak lupa juga kedai makan kak bedah di labu kubong yg menyediakan masakan paling murah di dunia !!

Paling menarik di Kuala Kangsar adalah Laksa & Cendol. Laksa Kuala Kangsar adalah antara yang paling terkenal & terenak di Malaysia. Antara laksa yang terkenal di kuala kangsar dengan keenakkannya ialah laksa Pak Ngah, laksa Pak Su, Laksa Lubok, laksa karim, laksa Din & lain –lain tokeh laksa lagi yg tak sempat saya tulis di sini.

Rata –rata penduduk di kuala kangsar semuanya menggilai laksa kualer.. Ini di akui dgn wujudnya berates ratus gerai & premis serta kenderaan bergerak yang menjual laksa. Anda pasti akan berjumpa dengan penjual laksa di setiap 1 kilometer perjalanan anda di pekan kuala kangsar !! Di setiap tempat anda pasti akan melihat orang makan laksa dan cendol dan kebanyakkan kedai laksa di kuala kangsar pasti penuh dgn orang !!

Memang sedap makan laksa, memang tak akan pernah jemu makan laksa, hari hari boleh makan laksa, sebab laksa dah jadi makanan ruji no 2 selepas nasik di kuala kangsar. Kalau nak tau kuala kangsar adalah Bandar laksa paling pesat & meriah sekali di dunia !! di mana mana pun anda akan lihat orang makan & berniaga laksa !! Ingat kualer.. ingat laksa… ingat cendol !!

Kuala Kangsar Mempunyai sumber dari bumi yang banyak seperti hasil dari hutan, ladang, pertanian & perternakan menjadikan kuala kangsar ini kaya dengan bahan mentah bagi kegunaan perniagaan lain. Dengan bentuk muka bumi nya yg dikelilingi gunung, hutan & bukit bukau menjadikan bumi kuala kangar subur, sejuk & selesa untuk di duduki.

Kuala Kangsar sangat terkenal di Malaysia sebgai antara pusat pengeluaran buah durian kampong terpesat d Malaysia. Banyak buah durian kampong boleh di dapati di manong, padang rengas & kampong laneh. ada juga buah durian yang di ambil dari kawasan berdekatan seperti dari changkat jering & bukit gantang. Buah buah durian kuala kangsar ini rasanya sangat manis & enak dan buah buah ini sering d tebuk tupai & serangga kecil kerana ianya dari durian kampong yang asli bebas dari sebarang baja dan bahan kimia (original organic fruit) berbeza dgn durian kacukan yang lain di mana serangga pun tak berani makan !!

Selain dari durian di sini juga kaya dengan rambutan, manggis, langsat, dan berbagai buah buahan tempatan lagi di samping hasil bumi yg lain seperti petai , jering & rotan.

Penduduk kuala kangsar juga tidak jauh dari laut & pantai kerana dekat dengan lumut (teluk batik, pulau pangkor) juga kuala sepetang di taiping. Pusat rekreasi taman tema seperti sunway wet world juga bukit merah lake town resort juga tak jauh dari kuala kangsar. Terdapat juga tempat-tempat rekreasi yang lain seperti sungai-sungai, lata & batu hampar (taman rekreasi ulu kenas, ulu kongsor, batu hampar kg paya lintah), juga kolam air panas di ara panjang juga di changkat jering / trong

Bagi yang suka tempat bersejarah, anda juga boleh melawat berapa tempat yg menarik d kuala kangsar seperti muzium di raja (tempat tersimpannya keris taming sari milik hang tuah), masjid iskandariah, istana sultan perak, terdapat juga galeri bersejarah di bukit chandan yang anda boleh lawati juga jam besar antik di tgh tgh bulatan antara pejabat pos dgn pasar besar kuala kangsar. Terdapat juga jambatan termahal serta paling canggih di perak yg menyambungkan antara kampung sayong dgn Bandar kuala kangsar. Jambatan itu sangat cantik, banyak lampu di dan menjadi tempat bercanda dan bermadu kasih pasangan pasangan muda pada waktu malam.

Jika tidak melalui jambatan anda boleh menaiki bot tumpang ke kampong sayong. Memang seronok jika anda mahukan kedamaian jika berkunjung ke kuala kangsar. Terdapat perusahaan membuat labu air d kampong sayong dan ia lebih dikenali sebagai labu sayong. Labu sayong sangat terkenal di Malaysia juga di seantero dunia. Anda boleh membeli bermacam macam jenis labu sayong baik utk perhiasan atau pun untuk di buat bekas air minuman (bekas air masak).Air masak atau air tapisan atau air r.o kalau di rendam dalam bekas air labu sayong kan menjadi lebih berkhasiat ,lebih manis dan boleh membuang penyakit serta menyihatkan badan !

Jika anda berkunjung ke kuala kangsar jangan risau akan tempat bermalam. Terdapat banyak hotel, rumah rehat, & home stay di SINI.Ada yang murah,ada juga yang mahal & ada juga yg sdh lama menjadi tempat bersejarah seperti hotel & kedai roti double lion, rest house kuala kangsar juga safari resort sungai perak.

Di kuala kangsar juga byk bank, klinik, hospital, juga sekolah. Antara klinik swasta yang popular & sdh wujud sejak sekian lama ialah klinik daim (sesuai utk kanak kanak), klinik shamsudin (sesuai utk golongan lanjut usia), juga klink dr kook (pakar sakit kulit), kalau anak bersunat anak atau sakit puan anda boleh pergi ke poliklinik 24 jam dr sabariah.

SEkolah sekolah di kuala kangsar juga antara yg terkenal di Malaysia seperti Royal Malay College (Kolej Melayu Kuala Kangsar), sek men Clifford, juga universiti Islam antarabangsa di Chandan Puteri.

Jadi dengan info info yang berguna seperti dia atas anda sewajarnya datang lah melawat kuala kangsar Bandar di raja perak ini Tidak rugi anda datang ke kuala kangsar, macam macam ader… Boleh shopping murah murah & melawat tempat tempat bersejarah juga makan makan sampai perut kenyang….

Bagi yang nak berhijrah ke kuala kangsar sg sgt di alukan kerana di sini adalah tempat paling strategi utk melayari hidup. Tanpa trafik jam, sewa rumah murah, harga rumah pun ok tak melambung sangat, belanja harian pun murah dan senang beli, byk kedai, pasar mini & supermarket, makan senang, berjalan pun sennag.. nak ke utara senang nak ke selatan pun senang nak ke pantai timur pun senang.. kalau nak ke kl jem kat highway boleh shot cut ikut jln lama antara ikut sungai siput atau ikut parit..

ARTIKEL INI DI TAJA OLEH

PENAWAR AJAIB.... TERHEBAT SEPANJANG ZAMAN !!

Sila Like jika anda suka artikel ini atau lontarkan comment anda

SEKIAN TERIMA KASIH !!

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


Masjid (Mosque of) <b>Changkat Keruing</b> - seni lama melayu (malay <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2012 03:38 AM PDT

Dari Pantai Remis saya pergi ke pekan Changkat Keruing lalu singgah di masjidnya.
From Pantai Remis I went to the small town of Changkat Keruing and stopped by its mosque.






07 di beruas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di beruas - Google Blog Search


DIALOG RAKYAT: Koh sasar menang semula <b>di Beruas</b> dan Teluk <b>...</b>

Posted: 01 Oct 2012 01:40 AM PDT

KUALA LUMPUR —  Presiden parti Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon mensasarkan untuk memenangi semula kerusi parlimen di Beruas dan Teluk Intan di Perak, di samping mempertahankan kerusi Simpang Renggam di Johor.

Bekas ketua menteri Pulau Pinang itu berkata, misi utama Gerakan ialah mempertahankan kerusi yang dimenangi oleh Barisan Nasional (BN) pada tahun 2008 dan memenangi seberapa banyak kerusi.
"Pada pilihan raya 2008, Gerakan telah memenangi dua kerusi iaitu Gerik dan Simpang Renggam.

"Bagaimanapun, kita sudah berbincang dengan Umno yang mahu bertanding di Gerik, dan kita cuba mendapatkan kerusi Taiping, di samping Beruas dan Teluk Intan di Perak," kata Koh dalam sidang media selepas tamat mesyuarat agung parti tersebut, hari ini.

Koh berkata, beliau yakin untuk Gerakan menang di Beruas dan Teluk Intan memandangkan pada pilihan raya yang lalu, calon Gerakan tewas dalam jumlah majoriti kurang daripada 1,000 undi.

"Bagaimanapun, ini hanya di peringkat awal, dan seterusnya kita akan membincangkan soal calon dengan parti komponen yang lain nanti," kata Koh lagi.

Koh juga berkata, beliau mahu Gerakan memecahkan angka kosong setelah Gerakan tewas semua calon dalam pilihan raya umum di peringkat negeri Pulau Pinang.

"Di kerusi DUN Pulau Pinang, kita kalah kesemua kerusi, oleh itu kita harap kita dapat pecahkan angka kosong di Pulau Pinang," katanya.

"Kita menyedari kita dalam keadaan sekarang amat sukar, tetapi saya percaya dengan kerja keras kita boleh mendapatkan lebih banyak undi di Pulau Pinang."

Beliau juga tidak memberikan sebarang komen apakah beliau akan bertanding pada pilihan raya akan datang.

Sebelum itu dalam ucapan penggulungannya, Koh menyeru kepada ahli Gerakan agar menggunakan "positive politics" yang menolak politik ekstremisme untuk mendapatkan undi pada pilihan raya akan datang.

"Ya, kita juga mahukan perubahan," katanya. "Tetapi kita mahukan perubahan yang membawa perkara yang lebih baik, bukannya berdasarkan emosi semata-mata."

Beliau juga menyeru supaya ahli membuat kerja bukan kerana untuk mendapat jawatan atau menjadi calon, tetapi bekerja untuk membantu rakyat.

"Saya mahu melihat pencapaian dahulu sebelum kita berikan jawatan atau menjadi calon," katanya lagi.
"Kita juga harus bekerja bukan sahaja untuk Parti Gerakan, tetapi membantu Barisan Nasional secara keseluruhannya."

07 di bagan serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan serai - Google Blog Search


UMNO Online - 28 NGO <b>Di Bagan Serai</b> Serah Memorandum <b>...</b>

Posted: 13 Feb 2013 04:19 AM PST

Kategori Berita Lain

28 NGO Di Bagan Serai Serah Memorandum Sokong BN

BAGAN SERAI, 13 Feb –  Sebanyak 28 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di daerah Bagan Serai hari ini menyerahkan memorandum menyatakan sokongan padu mereka kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).

Memorandum itu diserahkan kepada Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr AhmadZahid Hamidi pada majlis di sini.

Antara NGO berkenaan ialah Persatuan Bekas Angkatan Tentera Malaysia, Pertubuhan Seni Silat Lintau Warisan Kerian, Kuil Patavirama Alayam Kampung Ising dan Persatuan Ketua-ketua Kampung Parlimen Bagan Serai.

Anggota Jawatankuasa Persatuan Bekas Angkatan Tentera Daerah Kerian,Ibrahim Ismail berkata penyerahan memorandum itu menunjukkan sokongan paduterhadap kepimpinan BN sedia ada yang memastikan negara aman dan pesat membangun.

Pengerusi Pertubuhan Seni Silat Lintau Warisan Kerian, Daud Zakaria berkata memorandum itu menunjukkan penyatuan pelbagai bangsa terutama dalamusaha menjamin perpaduan dan seterusnya menolak pembangkang pada PRU-13.

Setiausaha Kuil Patavirama Alayam Kampung Ising, Parmasivam Krishna berkata 500 anggota berdaftarnya akan turun padang membantu memastikan BN menang padaPRU-13.

Sementara itu Ahmad Zahid berkata memorandum berkenaan akan diserahkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam masa terdekat

Berita Bertarikh Pada 13 February 2013 8:19 PM

07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


Dari <b>Gerik</b> ke K. Terengganu gara gara nak curi kereta | The Kuala <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2013 05:31 PM PST


Pencuri dibelasahKUALA TERENGGANU  -  Seorang lelaki dipercayai cuba membawa lari sebuah kereta di sebuah pusat mencuci kereta di Batu Buruk di sini, teruk dibelasah orang ramai apabila pemilik pusat perniagaan itu sempat menyedari tindakan lelaki berkenaan.

Dalam kejadian di antara jam 10.30 hingga 10.45 pagi itu, suspek berusia 27 tahun cedera di bahagian kepala akibat dipukul orang ramai yang berang dengan tindakannya cuba mencuri kereta Suzuki Swift milik Tuan Ahmad Izzam Tuan Dollah, 31.

Sebelum kejadian, pemilik kereta yang berada di dalam sebuah bilik di premis perniagaan itu terdengar bunyi seseorang menyanyi dan mundar mandir dalam keadaan mencurigakan di hadapan biliknya itu sebelum keretanya cuba dilarikan.

Tuan Ahmad berkata, dia mendengar kereta jenis Suzuki Swift yang diparkir di hadapan biliknya itu telah dihidupkan dan dengan segera keluar untuk memeriksa bunyi tersebut serta mendapati suspek terbabit sudah berada di kerusi pemandu.

Mangsa kemudiannya segera menghampiri keretanya menyebabkan lelaki berkepala botak itu terkejut dan bertindak melarikan diri. Mangsa yang ketika itu gagal untuk menghalang suspek kemudiannya segera mengejarnya ke arah jalan utama.

Selepas mengejar sejauh kira-kira satu kilometer sambil meminta bantuan orang ramai dan pengguna jalan raya, mangsa akhirnya berjaya menangkap suspek yang kemudian dibelasah orang ramai sebelum diserahkan kepada anggota polis peronda.

Sinar Harian difahamkan, suspek yang beralamat dari Kampung Jabor di Gerik, Perak itu juga telah mengganggu penumpang sebuah bas yang dinaikinya sebelum kejadian malah dia juga berkeliaran di kawasan berkenaan dengan alasan untuk mencari kerja kosong.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, ACP Zamri Samsuddin ketika dihubungi Sinar Harian semalam mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu dan berkata, suspek kini ditahan reman untuk siasatan lanjut.  -  SH


 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved