Rabu, 26 Disember 2012

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


Labun Cikgu Lin: RAMESH RAO .. WANGGEH! APA TUNGGU LAGI <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2012 10:52 PM PST

AKU BUKANNYA NAK MELAWAK.
"TIADA MASA AKU NAK MELAWAK"
IKHLAS AKU NYATAKAN DI SINI BAHAWA ....
BN Perak khasnya dan Pusat amnya dan (khusus kepada PIMPINAN TERTINGGI MIC) patut meletakkan ANAK TEMPATAN sebagai CALON MIC di N54 Hutan Melintang, Perak
Usahlah difikirkan untuk AJK MIC Negeri atau Pusat ke mana-mana Parlimen atau DUN yang di amanahkan kepada MIC sebagaimana yang dilakukan sebelum ini.
PRU 13 BN mementingkan KEMENANGAN. Cukuplah yang sudah-sudah tu ... sekarang kita perlu BERTINDAK LEBIH PROFESIONAL LAGI EFISYEN.
BERIKUT ADALAH KEPUTUSAN PRU 12
N54 HUTAN MELINTANG
Jumlah Pengundi: 20,758
Peratusan Kaum: M: 50.41% C: 17.01% I: 32.54% L: 0.04%
1. S. Kesavan (PKR) (7,804)
2. S. Thangasvari (BN) (6,083)
Majoriti: 1,721
Jumlah undi: 14,523
Peratus mengundi: 69.96%
Undi rosak: 636
Penyandang: Datuk G. Rajoo (BN)
(Majoriti: 3,759 undi)

ANDAIAN MAJORITI PRU 13 = PKR (356)
JIKA (CALON TEMPATAN) MAJORITI = BN 745 

(LIHAT RAKAMAN VEDIO INI)
"KE ARAH KEMENANGAN BARISAN NASIONAL NEGERI PERAK"

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


Majlis Perasmian Pembukaan Pusat Beli Belah AEON <b>Seri Manjung</b> <b>...</b>

Posted: 08 Dec 2012 12:32 AM PST

DS Zambry Meletakkan Kotak AEON Di Peta Perak Sebagai Tanda Simbolik Perasmian Pusat Beli Belah AEON Ketiga Di Perak Yang Terletak Di Seri Manjung, Pagi Tadi

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


Ratusan berhimpun <b>di Teluk Intan</b> bantah kekejaman Israel <b>...</b>

Posted: 24 Nov 2012 03:51 AM PST

TELUK INTAN, 23 November - Prihatin akan kesengsaran rakyat Palestin akibat serangan kejam Israel maka PAS Kawasan bersama beberapa NGO menganjurkan himpunan Membantah Kekejaman Israel. Himpunan aman tersebut telah diadakan selepas solat Jumaat di perkarangan Masjid As Saadah, Kg. Bahagia dekat sini.


Himpunan tersebut telah berjaya mengumpulkan para jemaah masjid dengan mendengar ucapan-ucapan yang disampaikan. Antara yang menyampaikan ucapan ialah wakil NGO Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (PENDIDIK) Sdr. Rahmat Maliki, Naib Yang DiPertua PAS Kawasan Teluk Intan Sdr. Ahmad Kabir Mahdin, Ketua Penerangan PAS kawasan Sdr. Mohamad Hamzah, Ketua Dewan Muslimat PAS Kawasan Puan Robiatun Abas dan Ustaz Abdul Wahab Dawam. Sebenarnya lebih ramai lagi yang akan menyampaikan ucapan namun ia tidak dapat dilakukan kerana hujan lebat.


Di dalam perhimpunan itu, beberapa sepanduk dan plakad telah dinaikkan bagi menunjukkan rasa prihatin warga Teluk Intan akan kesengsaraan rakyat Palestin.  Di pemghujung himpunan, bendera negara Israel telah dibakar sebagai menunjukkan rasa marahnya umat Islam kepada Israel.
Turut hadir ialah Yang Di Pertua PAS Kawasan Teluk Intan Ustaz Ismail Che Nik, ADUN Changkat Jong YB Hj. Mohd. Anuar Sudin dan wakil NGO Aqsa Syarif. Di samping itu, kutipan untuk tabung kemanusiaan Palestin juga diadakan.

yilian... everyday...: Soya Bean Jalan Maharani, <b>Teluk Intan</b>

Posted: 26 Dec 2012 08:21 AM PST


I think every town has their own famous soya bean stall, same goes to Teluk Intan. Claimed to be the most famous soya bean stall at Teluk Intan is the one at Jalan Maharani. 
Price, 80cents per cup, RM1 per small pack, RM1.30 per big pack. This is the stall. Shy shy auntie requested not to have her face in the photo. But anyway, no worry, because I noticed that their stall-keeper changes everyday, seems like they have their shift system. XP  The soya bean. My order as usual, soya bean without sugar, for the purest taste. So how's the taste? Just usual pure soya bean, no extra ohm-ness. My friend said that they will rather opt for V-soy, but I will still buy this as I believe that this is freshly made everyday. :)  Lots of customer at the small. The most corner one.
And this is the stall-lot.

So, worth for a special visit? Not really, but still will buy this often. :)

Check out the location map from here.

07 di slim river - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di slim river - Google Blog Search


Cerita Orang Kita: kemalangan Maut <b>di Slim River</b>

Posted: 26 Nov 2012 10:34 PM PST

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


Sealife Travel &Tours Sdn.Bhd.: Day Trip <b>Kuala Kangsar</b>

Posted: 26 Dec 2012 06:47 AM PST

Salam Sejahtera dari kami di Sealife Travel & Tours Sdn Bhd.....!!!!!

Melihat pelancong "Mat Salleh" dan "Minah Salleh" yang kelihatan terpinga-pinga sambil memegang peta Kuala Kangsar membuatkan saya terpanggil menyediakan pakej  "Day Trip" ini. Diharapkan usaha saya yang tidak seberapa ini mampu mengisi kekosongan tanggungjawab sosial yang saya rasakan perlu.

Kuala Kangsar bukan hanya berkisar tempat-tempat yang menarik yang perlu dilawati tetapi lebih dari itu. Mendalami kehidupan harian masyarakat di sini mungkin lebih memberi makna terhadap percutian anda. Masyarakat yang majoritinya melayu amat bersopan santun dan mudah bergaul dengan kaum-kaum yang lain. Orang-orang disini amat membantu dan friendly.....tetapi pelancong-pelancong memerlukan lebih dari itu. Apa yang saya maksudkan adalah "hospitality"...pengalaman bercuti dan melancong..membuatkan saya berasakan "HOSPITALITY" merupakan nadi pelancongan....cara layanan amat perlu dititikberatkan. Saya agak sedikit kecewa bila kakitangan di sebuah resort tempatan kelihatan "blur" dan tak tahu apa nak jawab bila penginap di resort itu bertanya apa yang menarik dan tempat menarik di Kuala Kangsar ini. Jawapan staff tersebut amat mengecewakan...."tak tahu la bang!!!!"....nasib baik lah flyers yang saya bekalkan dapat membantu.

Nak di jadikan cerita tetamu di resort tersebut membuat panggilan telefon ke nombor pembantu saya untuk bertanyakan "Day Trip Kuala Kangsar"...dari pertuturannya tergambar rasa teruja untuk melihat lebih dalam lagi keistimewaan Bandar Diraja ini. Seperti yang dijanjikan tepat jam 9.15am saya dan Amy sampai di resort tersebut. Setelah bersedia kami menuju ke Simpang Lawin untuk sarapan pagi. Alhamdulillah, habis licin makanan yang dipesan..petandanya sedap!!!!...credit saya berikan pada pengusaha kedai makan tersebut. Seterusnya kami memulakan perjalanan kami ke MCKK. Tetamu kagum melihat bangunan utama yang tersergam indah. Berhenti dan sesi fotografi. Tidak jauh dari situ terdapat pokok getah tertua di Malaysia. Sejarahnya ada 9 anak pokok yang di bawa tapi hanya satu sahaja yang hidup...dan sekarang masih hidup subur bersebelahan bangunan Pejabat Tanah & Daerah.

Cuaca cukup nyaman pagi ini. Destinasi kami seterusnya adalah ke Masjid Ubudiah...antara masjid yang terindah di negara kita ini....terasa bangga bila melihat paratetamu kami terpegun melihat senibinanya yang unik. Mengikut sejarahnya, masjid ini di bini oleh Sultan Idris bagi membayar nazar setelah baginda sihat dari penyakitnya. Pembinaannya terhenti bila mana 2 ekor gajah baginda iaitu Kulup Chandan dan Kulup Gangga bergaduh hingga batu marmar yang dibawa dari Itali itu pecah dipijak gajah tersebut sepanjang pertarung sengit itu.......

Untuk mengetahui lebih banyak cerita-cerita dan tempat-tempat menarik di Kuala Kangsar ini sila hubungi kami. Insyallah kami akan membawa Kuala kangsar kepada anda dari sudut penduduk tetap yang lahir, membesar dan hidup di sini....lebih raw!!!!....lebih telus......lebih interesting...!!!...lebih KUALE!!!!

Moh kite Kuale Yeop!!!!..kite bawok Yong sekali...!!!!

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


Kedah Bakal Jadi Negeri <b>Jelapang</b> Lumpur – Perak Today

Posted: 18 Dec 2012 02:58 AM PST

Utusan Malaysia hari ini telah mendedahkan secara terperinci masalah pembalakan di Kedah yang meruncing.

Masalah ini telah lama didedahkan oleh media alternatif iaitu blog-blog dan laman-laman web, tetapi telah tidak diendahkan oleh kerajaan negeri Kedah, mahupun pemimpin-pemimpin PR pusat.

Para penyokong PR pula menganggap pendedahan tersebut sebagai fitnah walaupun ada di antaranya disertakan dengan gambar-gambar sebagai bukti.

Oleh itu, tidak mengejutkan jika pendedahan besar-besaran oleh Utusan Malaysia yang dilengkapi bukti gambaran dari atas juga, dianggap sebagai fitnah BN untuk memburukkan kerajaan PAS Kedah dan PR secara keseluruhannya.

Malah, kalaupun ada yang menerimanya sebagai benar, mereka hanya akan menepisnya dengan alasan masalah tersebut dimulakan oleh kerajaan BN iaitu alasan atau jawapan 'standard' kerajaan PAS Kedah untuk semua masalah di dalam negeri itu hari ini.

Kerana asyik menuding jari, maka masalah pembalakan tidak terkawal di Kedah kini bukan sahaja tidak selesai tetapi semakin hari semakin buruk dan bakal menjadi satu bencana besar.

Ini disahkan oleh pakar-pakar melalui ujian dan penilaian oleh Jabatan Alam Sekitar. Antara bencana yang dijangka ialah masalah banjir lumpur dalam skala yang jauh lebih besar daripada yang berlaku pada 2010, di Sik, Kedah yang menjejaskan 6 buah kampung – iaitu berita yang langsung tidak dilaporkan oleh Harakah, media rasmi PAS.

Selain itu, bencana yang kini sedang berlaku dan semakin parah ialah masalah kualiti air akibat aktiviti tanah yang 'menggila' iaitu merangkumi pembalakan, perlombongan dan korek pasir sekali gus, di kawasan tadahan yang mencemarkan air di empangan.

Setakat ini sahaja, kadar kekeruhan kawasan tadahan di Kedah berada di tahap 8,000 – 18,600 Nephelometrik Turbidity Unit (NTU) yang mana telah terlalu jauh mengatasi kadar yang dibenarkan iaitu 50 NTU, bagi kawasan tadahan, dan 1000 NTU bagi sungai-sungai mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Walaubagaimanapun, Ustaz Azizan bertegas menyatakan yang masalah ini berpunca dari kerajaan BN dan beliau tidak punya kuasa untuk menyelesaikannya. Persoalannya, benarkah begitu?

Setiausaha Politik beliau, Sanusi Md. Noor, menjawab perkara ini di dalam blog beliau sekitar Ogos 2011, seperti berikut: "kegiatan pembalakan tersebut diluluskan dalam mesyuarat JHB pada 25 Ogos 2005 dan 9 November 2005, iaitu di zaman BN menjadi kerajaan.

Lesen menebang adalah proses terakhir dalam proses membalak selepas kelulusan diberi. Sebelum dapat lesen menebang, sesuatu kawasan yang diluluskan mesti melalui proses persempadanan, penandaan pokok (tagging), penelitian laluan air dan lain-lain aspek teknikal.

Kalau semua peraturan telah dipatuhi, lesen menebang akan dikeluarkan oleh Jab Perhutanan. Telah saya katakan, tempoh antara kelulusan dan menebang memakan masa bertahun-tahun. Ternyata kawasn ini memakan masa 5 tahun sebelum dapat ditebang."

Namun, sebelum itu, pada 3 Januari 2010, Harakahdaily melaporkan bagaimana Azizan berjaya meningkatkan pendapatan melalui balak melalui sistem tender terbuka.

Kata Azizan, "Sistem tender terbuka yang diperkenalkan memberi pulangan positif kepada kerajaan dan rakyat negeri ini. Pada tahun 2008 yang lalu semasa pengambilalihan kuasa pentadbiran, hasil pungutan balak hanyalah sebanyak RM35 juta. Ia meningkat kemudiannya kepada RM39 juta pada tahun 2009 yang lalu.

Pencapaian memberansangkan itu berlaku hasil dari sistem tender terbuka yang dilaksanakan oleh kerajaan di bawah Pakatan Rakyat yang berjaya memberi pulangan menggalakkan kepada negeri."

Mengikut rekod, terdapat 10 syarikat yang menerima lesen pembalakan dari kerajaan negeri melalui 'tender terbuka' tetapi sehingga kini, Azizan tidak pernah mengumumkan keluasan dan kawasan mana yang terlibat dalam tender tersebut.

Hakikatnya, proses pengeluaran lesen penebangan oleh Jabatan Hutan dan Galian serta Alam Sekitar hanya memakan masa 6 bulan. Oleh itu, jawapan Setiausaha Politik Azizan bahawa ia mengambil masa 5 tahun amatlah menghairankan.

Dan mengikut rekod juga, dari zaman Dato' Seri Syed Razak dan Dato' Mahadzir Khalid menjadi MB Kedah, tiada lesen pembalakan yang dikeluarkan di kawasan tadahan.

Ia pernah dikeluarkan untuk Rimba Teloi tetapi pengeluaran balak dibuat ketika Empangan Beris BELUM LAGI dibina dan ianya bersifat TERKAWAL. Namun, apa yang berlaku di Kedah sekarang ialah ianya sudah tidak terkawal atau di tahap 'menggila' sehinggakan balak-balak yang masih muda, sekecil betis juga diangkut sekali.

Secara umumnya, rakyat Kedah cukup maklum dengan sikap MB mereka yang suka 'buat tak tahu'. Laporan audit Kedah baru-baru ini sudah cukup untuk membuktikan sikap MB yang 'tidak tahu apa-apa' ini di mana projek-projek besar yang memakan ratusan juta juga telah dilaksanakan atau telah tidak terlaksana secara tanpa kawalan iaitu tanpa pengetahuan dan tanpa kelulusan pihak-pihak yang berkenaan di dalam kerajaan.

Seolah-olah, di Kedah masing-masing boleh berbuat sesuka hati dari peringkat kepimpinan bawahan sehinggalah ke peringkat exco. Lebih memburukkan keadaan ialah apabila ramai yang keliru atau sengaja mengelirukan kedudukan kuasa antara kepimpinan negeri dan parti PAS.

Sewajarnya, laporan Utusan Malaysia hari ini diambil sebagai loceng yang menggerakkan Azizan dari tidur. Beliau tidak boleh menuding jari lagi, sama ada kepada BN atau kepimpinan bawahan negeri dan parti PAS sendiri. Siapapun yang bersalah, adalah soal kedua, yang penting kini, beliau wajib memikul tanggungjawab mencari jalan bagi menghindari bencana besar.

Lebih dari itu, beliau tidak boleh menafikan bahawa beliau pernah mengugut untuk membalak di kawasan tadahan sekiranya kerajaan pusat enggan membayar pampasan RM100 juta setahun. Kata beliau:

"Kita dah banyak berkorban dengan tidak mengambil balak di kawasan simpanan dan tadahan supaya dapat membekalkan air kepada Pulau Pinang dan Perlis untuk kegunaan industri, pertanian dan minuman tanpa mendapat bayaran.

"Sebab nak jaga kawasan itu kita kehilangan hasil bumi. Kami orang Kedah nak makan apa. Kerajaan pusat hantar duit mai tak apa la. Salahkah kerajaan negeri lakukan ini untuk rakyat dia. Kalau balak itu diambil untuk menteri besar atau exconya, itu barulah salah," kata Azizan.

Beliau berkata atas alasan itu kerajaan negeri mempunyai sebab kukuh untuk menebang balak di tanah miliknya.

Ditanya mengenai kesan penebangan balak terhadap alam sekitar di kawasan terbabit, Azizan berkata: "Kita tahu polisi itu tetapi sampai orang yang tinggal di tepi laut nak makan pun tidak cukup, nak buat apa. Itu tidak boleh, ini tidak boleh."

- Malaysiakini (Jun 19, 2008)

Justeru, rakyat Kedah wajar memikirkan semasak-masaknya untuk mengenali pemimpin negeri mereka – apakah benar Ustaz Azizan tidak tahu apa-apa, atau sekadar 'buat-buat tak tahu'? Rakyat Kedah perlu buat keputusan tepat dalam memilih kerajaan negeri dalam PRU kali ini agar negeri Jelapang Padi ini tidak berubah menjadi Jelapang Lumpur…

Tetapi sebelum itu, rakyat Kedah perlu mencari jalan agar Ustaz Azizan tersedar, bangun dan bekerja untuk negeri terlebih dahulu, sebelum bekerja untuk pilihanraya.

- BERUANG BIRU

07 di chemor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di chemor - Google Blog Search


24 rumah <b>di Chemor</b> rosak dipukul ribut – Perak Today

Posted: 24 Jan 2012 06:29 PM PST

Kejadian ribut yang berlaku di Kampung Ulu Chemor, dekat Chemor lewat petang kelmarin mengakibatkan kira-kira 24 buah rumah rosak akibat ditiup angin kuat atau dihempap pokok yang tumbang.

Sebuah rumah mengalami kerosakan teruk di bahagian bumbung akibat dihempap pokok durian yang terletak di seberang sungai.

Mangsa, Nor Hisyam Mustafa, 42, memberitahu ketika kejadian keluarganya sedang berehat sementara menanti azan Maghrib.

"Ada sembilan ahli keluarga dalam rumah ketika itu dan kami semua cemas dan segera bergegas keluar dari rumah sebaik sahaja terdengar bunyi kuat," katanya.

Hisyam yang terperanjat dengan bunyi dentuman kuat itu semakin cemas apabila seluruh rumah bergegar dengan bunyi angin kuat sebelum melihat sebahagian bumbung bilik tidur tercabut.

"Pada mulanya kami sangkakan bunyi kilat… tidak sangka ia rupanya bunyi pokok durian yang berusia lebih 40 tahun menghempap salah satu bilik tidur di rumah ini," katanya.

Tambah beliau, disebabkan kejadian itu, dia mengalami kerugian hampir RM 3,000 bagi kos membaiki bumbung serta dinding rumah yang rosak selain untuk melakukan kerja-kerja mengalihkan pokok yang tumbang.

Turut menjadi mangsa, Zaharuddin Bahari, 46, yang menganggap kejadian ribut itu paling buruk pernah dialaminya sejak lapan tahun lalu.

"Sebelum ini tak pernah jadi kejadian buruk macam ini dan paling teruk pun banjir kecil sahaja tetapi apa yang berlaku semalam begitu menakutkan apabila bunyi angin yang kuat beserta hujan lebat.

"Memang kilat sambung-menyabung dan tidak sampai beberapa minit saya terdengar bunyi kuat dari arah depan.

"Saya tidak menyangka tiupan angin itu telah menyebabkan pokok kunin di hadapan rumah saya tumbang dan menghempap anjung rumah," jelasnya.

Bagaimanapun, Zaharuddin bersyukur kerana tidak ada ahli keluarganya yang tercedera aikbat kejadian itu.

Katanya, disebabkan pokok kuinin yang rebah itu bersaiz besar, ia tidak dapat dialihkan berikutan bimbang merosakan struktur rumah kayu.

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


Kinta Menjerit: Pesta Durian <b>di</b> R&R <b>Bukit Gantang</b> Lebuhraya PLUS

Posted: 06 Dec 2012 03:04 AM PST


Dengan hanya membayar RM8 seorang, orang ramai boleh menikmati seberapa banyak durian pada 'Pesta Jom Makan Durian' di Hentian Sebelah Bukit Gantang (Arah Selatan), Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), selama tiga hari bermula Jumaat ini iaitu dari 7hb~9hb Disember 2012.

Ketua Komunikasi Korporat PLUS Expressway Berhad Mohd Nizam Ismail berkata pesta itu akan diadakan dari 10 pagi hingga 6 petang. Program ini juga bertujuan mempromosikan Hentian ini sebagai pusat menjual buah-buahan dengan harga yang berpatutan.

Dalam kenyataan hari ini beliau berkata sebanyak 20 tan buah durian dari kawasan Bukit Gantang, Perak, akan dibawa ke pesta tersebut bagi tujuan mempromosi buah durian kepada pengguna lebuh raya.

Pengguna lebuhraya boleh makan sebanyak mana yang mereka hendak dan larat...hoi komer mari-mari makan doyan!!!

07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


Kisah Seram <b>Di</b> Highway Bukit <b>Gerik</b> & Highway <b>Gerik</b>-Baling - Blog <b>...</b>

Posted: 21 Dec 2012 11:54 PM PST

Jom baca kisah seram yang dikongsi oleh seorang pembaca di forum CariGold... Layan~
Mggu lepas kami sekeluarga dpt berita adik Ipar aku eksiden motor dgn kereta kat Kg di Kuala Terengganu. 
Jadi kami sekeluarga diminta utk balik mlm tu juga...
Tetapi dlm perjalanan (baru nak masuk Baling) kami dpt call, adik kesayangan kami dah pulang ke Rahmahtullah... Allah lebih sayangkan dia... Al-Fatihah...
Jadi kami teruskan juga perjalanan keTrg dgn hati yg tabah...
Setelah semua selesai, Ahad mlm Isnin kami kena pulang ke Penang sebab aku ada kerja yg perlu disiapkan, dan kami bertolak dari K.Trg dlm 10.30mlm...
Mula masuk H'way Bukit Grik dlm 1.30 pagi... dan sepanjang prjalanan aku rasa mcm biasa..cuma bini aku ckp dia pening dan rasa nak muntah..mgkn sebab jln bengkang-bengkok...
Alhmdllah, kami sampi ke Grik dlm kul 4.10pagi gitu, dan kami stop kat R&R sebab aku nak p toilet...
mcm biasa aku lock kereta kalau aku tggl sat anak bini aku, tapi alhmdllah mlm tu aku tergerak nak kasi on alarm...
Tiba-2 kereta aku bunyi alarm, then aku bergegas p tgk kereta aku, tak ada apa-2 berlaku...
Then aku p dptkan bini aku, dia nmpk mcm takut... Aku tanya kenapa? Dia kata ada org lalu mundar mandir depan keta aku tu, tgk direct kat depa dlm keta... Then, masa tu keta aku berbunyi...Then tiba-2 org tu hilang... So aku pujuk bini ckp maybe org driver lorry dkt-2 situ yg lepak sama....
Then kami teruskan perjlanan ke Penang... start nak masuk H'way baru Grik-Baling dlm kul 4.30pagi...
Aku nampak kabus tebal... Rasa berat hati nak teruskan...ingat nak U-turn...jadi aku plan nanti kalau kat depan ada lampu jln aku nak U-turn... Tapi bila terus...still takder lampu jln, sebab bateri solar utk lampu tu dah habis kot... so aku make desicion teruskan perjlanan...
Tiba-2 aku rasa semcm jer...Then bini aku tiba-2 mcm terkejut! Aku pesan kat dia baca apa yg patut...Aku pun sama baca apa yg patut... Then tiba-2 aku rasa keta aku mcm berat... aku tekan myk juga (masa tu gear 5 dan turun bukit!) Then aku tak puas hati aku drop gear 4... masa tu turun bukit! Hangpa bayangkan turun bukit guna gear 4 Utk pengetahuan, bila kereta dah bergerak lama, pick-up dia ada skit... Sebelum tu, aku belasah gear 5 naik bukit...Tapi ini turun bukit gear 4.
Alhmdllah depan kami ada lori balak..rasa ringan semula... Bila aku dah overtake lori tu...tak lama aku rasa berat balik... Mcm tadi gak, turun bukit aku henyak gear 4...Aku nekad. Aku mesti lawan balik demi anak bini aku.... Sepnjg nak kuar h'way tu nak sampai ke Baling, dlm 3-4 kali aku rasa mcm tu... Kadang-2 aku mcm terasa nak tgk tepi cermin...tapi bila tgk takder apa-2... Alhmdllah, kami dpt kuar dari H'way tu dan sampai ke Baling... Then takder rasa apa-2...Lepas tu ada bukit-2 nak menghala ke Kulim tu selamba jer aku naik bukit guna gear 5.... 
Then sampai ke BKE Kulim, aku stop kat Petronas tu nak rest aku ckp kat bini aku... (Sebenarnya aku saja nak stop, tak nak balik terus kot-2 kalau ada benda ikut, dia akan stay kat situ...) Lepas aku ckp kat bini aku, barulah bini aku rasa 'burden' yg dia rasa tadi hilang tiba-2..rasa lega... Kami selamat sampai rumah kat seberang jaya dlm kul 7.30 pagi... itu pun aku sempat lagi p beli nasi kandar kat Jalil bagan...
Sampai rumah baru kami bincang pasal apa yg berlaku... Bini aku ckp, masa perjalanan nak ke K.Trg pun dah ada nampak benda pelik... Dia nampak mcm org tua lelaki kat tepi jln kat atas bukit Grik lambai tangan sambil senyum kat dia... Then masa nak balik ke Penang, still org yg sama lambai tangan kat dia, tapi kali ni tak senyum. Then dia kata masa kat H'way Grik Baling tu org tua tu ada follow keta kami! Bini aku nampak. Dia lawan juga dgn beranikan diri buat tak tahu jer... Kuat juga bini aku. Tahniah!
Then masa kereta kami rasa berat tu, dia pun rasa berat juga...Ingatkan aku jer as driver rasa kereta berat...
Dia ada nmpk mcm benda putih follow kereta kami... Nauzhubillah..! Tapi Alhamdullah, kami selamat sampai rumah....Then kami cerita benda tu kat family kat kg,... Adik ipar aku yg sorang tu cerita, dlm bulan lepas, member dia terbabas kereta kat H'way Baling Grik sebab rasa benda yg sama..kereta rasa berat, then lost control terbabas... dia kata kami Alhamdullah kuat juga dpt lawan....
Jadi aku pesan kat korang, kalau nak lalu H'way Baling grik tu, kalau boleh jgn lewat sgt..Tunggu sat kat Pekan Grik tu...dah masuk subuh, then boleh la kot tempoh jln tu... Tapi kalau kuat, belasah jer...
Lagi kalau korang ada any experience or info tntg topik aku bukak ni, boleh la share kat sini...
At least takder la member-2 kita kena benda yg sama aku kena..or maybe lagi teruk!

07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Inilah Ceritaku: Sepetang <b>di Kinta</b> Riverfront

Posted: 29 Nov 2012 06:16 AM PST

Sebelum kuar dinner di R e s t o r a n  N a s i  P a d a n g  S i m p a n g  3, ambil angin petang di depan hotel. Cantik dan bersih kawasan riverfront ni. Tak sibuk dan tenang . Pagi-pagi boleh nampak orang jogging dan memancing. Berbanding dengan hotel di tengah bandar Ipoh yang sibuk dengan kenderaan dan manusia ke hulu ke hilir. Tapi, nak makan dan beli-belah payahlah sikit. Hotel barulah katakan..(semua main touch screen)

Nak suruh Encik Suami tinggal kereta semasa dia berkursus, kita pulak tak yakin nak memandu. Ipoh ni bandar jalan sehala. Kalau dah tersesat, nak U-Turn punyalah payah. Papan tanda jalan tak banyak membantu. Kalau dah Encik Suami pun pening nak balik semula ke hotel selesai kursus kalau silap jalan, inikan pulak Anim yang mai sekali sekala. Sudahnya...lunch kami..room servicelah!

Mungkin dalam beberapa bulan lagi, tak ada masalah nak cari makan. Nampak  deretan gerai yang masih belum siap di tepi Kinta Riverfront ni. Jambatan mini merintangi Sungai Kinta. Kalau lihat di s i n i, ada 6 jambatan mini di sepanjang Kinta Riverfront. Entahle..dari Tingkat 14 bilik kami, terpandang 2 sahaja  dengan bentuk berlainan. Tak larat nak jalan ke jambatan yang satu lagi. Masing-masing dah lapar nasi!

P/S Suka tengok jambatan..

<b>Kinta</b> Menjerit: Pesta Durian <b>di</b> R&R Bukit Gantang Lebuhraya PLUS

Posted: 06 Dec 2012 03:04 AM PST


Dengan hanya membayar RM8 seorang, orang ramai boleh menikmati seberapa banyak durian pada 'Pesta Jom Makan Durian' di Hentian Sebelah Bukit Gantang (Arah Selatan), Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), selama tiga hari bermula Jumaat ini iaitu dari 7hb~9hb Disember 2012.

Ketua Komunikasi Korporat PLUS Expressway Berhad Mohd Nizam Ismail berkata pesta itu akan diadakan dari 10 pagi hingga 6 petang. Program ini juga bertujuan mempromosikan Hentian ini sebagai pusat menjual buah-buahan dengan harga yang berpatutan.

Dalam kenyataan hari ini beliau berkata sebanyak 20 tan buah durian dari kawasan Bukit Gantang, Perak, akan dibawa ke pesta tersebut bagi tujuan mempromosi buah durian kepada pengguna lebuh raya.

Pengguna lebuhraya boleh makan sebanyak mana yang mereka hendak dan larat...hoi komer mari-mari makan doyan!!!

07 di bidor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bidor - Google Blog Search


Memancing Lombong <b>Di Bidor</b>, Perak | Nurse Iera

Posted: 26 Dec 2012 03:25 AM PST

Cuti Christmas pulang ke Perak. Ikutkan plan asal nak cuba memancing udang. Tetapi ayah mertua bagitau, kalau time cuti sungai ramai orang, tak selesa nak memancing atau menaiki bot.

Maka plan memancing udang terpaksa dibatalkan.

Mungkin dilain masa asalkan bukan masa tengah cuti umum. Itu yang diperkatakan oleh ayah mertua.

Kalau tanya abang, dia hanya mengangguk je. Tengok gaya dia macam kurang berminat dengan aktiviti memancing.

Ayah mertua mencadangkan aktiviti lain iaitu memancing ikan talapia dekat lombong di Bidor. Macam menarik dan abang juga nak ikut (tengok gaya macam terpaksa ikut)

Sampai je Lombong, terpaksa minta abang pasangkan mata kail dan cacing sekali. Nampak cute je dia pasangkan.

Iera ingatkan abang tak pandai memancing, rupanya dia pernah memang pertandingan memancing dan dulu masa kecil dia memang suka memancing.

Tapi kenapa sekarang dia tak suka memancing. Tak kan nak salahkan facebook?

Apa-apa pun Iera dapat ikan paling besar hari itu. Sorry gambar tak sempat nak ambil.

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


cOraT cOret NusHA : Telur masin <b>Kuala Kurau</b>

Posted: 18 Dec 2012 08:23 PM PST

Siapa suka telur masin angkat tangan. Eh, yang angkat mouse buat apa. Hihihi. Gurau ya. Telur masin ini aku beli time pergi kenduri kahwen di Kuala Kurau bersama keluarga. Alang-alang dah sampai, beli terus. Sedap!
- fresh lagi time beli, baru beberapa hari -
Dalam sekotak ada 20 biji. Harga RM 13 sahaja. Oh ya, bukan setakat telur masin je pemes tapi ikan masin pelbagai jenis pon ada. Jangan lupa singgah ya kalau ke Kuala Kurau.
# Kuala Kurau dan Batu Kurau adalah tempat yang berlainan ya

guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved