Khamis, 7 Mac 2013

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Perhimpunan aman bantah AES <b>di Lumut</b> 9 Nov

Posted: 31 Oct 2012 11:57 PM PDT

Satu perhimpunan aman akan diadakan pada 9 November depan untuk menyerahkan memorandum membantah pelaksanaan sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) kepada menteri pengangkutan di pejabat Parlimen BN Lumut di Setiawan.

Perhimpunan tersebut digerakkan oleh NGO BANTAH AES yang ditubuhkan baru-baru ini.

setiausaha pelaksana gerakan mansuhkan ppsmi gmp saifullah zulkifliKoordinator bersamanya, Mohd Saifullah Mohd Zulkifli (kiri) berkata penubuhannya adalah hasil satu mesyurat yang dihadiri oleh parti politk, NGO dan pimpinan masyarakat sekitar Parlimen Lumut yang sepakat untuk menubuhkan BANTAH AES.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha yang juga setiausaha agung MCA adalah ahli Parlimen Lumut.

Mohd Saifullah berkata perhimpunan aman itu adalah untuk mendesak menteri pengangkutan supaya mengkaji semula dan mengambil kira beban rakyat sebelum melaksanakan AES.

"BANTAH AES menyeru seluruh rakyat terutama di  Parlimen Lumut untuk hadir bersama-sama di perhimpunan ini bagi menyerah memorandum kepada menteri pengangkutan," katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, perhimpunan rakyat itu akan diadakan selepas solat Jumaat di Masjid Nasriyah, Sitiawan sekitar jam 1.30 petang.

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


Banjir Bandang <b>di Kampar</b> Akibat Pembalakan Liar

Posted: 25 Nov 2011 04:00 PM PST

PEKANBARU - Wahana Lingkungan Hidup Indonesia (Walhi) Riau menyatakan, faktor yang menyebabkan terjadinya banjir bandang di Kampar, karena maraknya praktik pembalakan liar (illegal logging).

Direktur Walhi Riau Hariansyah Usman mengatakan, praktik pembabatan liar mengakibatkan hutan jadi gundul. "Seharusnya pemerintah melindungi daerah aliran sungai (DAS) dari ancaman illegal logging," katanya dalam perbincangan dengan okezone, Sabtu (26/11/2011).

Tidak hanya illegal logging, faktor lain yang menyebabkan terjadi banjir banding, disinyalir akibat pemberian izin konsesi hutan untuk Hutan Tanaman Industri (HTI) sejumlah perusahaan.Di sana banyak perusahaan yang membuka hutan dan dijadikan perkebunan kelapa sawit dan kayu akasia," tandanya.

Seharusnya pemerintah cepat tanggap, dengan melakukan reboisasi hutan. Di sana juga ada kawasan Suaka Marga Satwa Rimbang Baling yang kondisinya juga rusak akibat pembabatan hutan secara illegal.Seperti diketahui, banjir bandang di Kampar Kiri Hulu, Kampar menyebabkan satu tewas dan dua orang hilang.

Sumber : http://news.okezone.com/read/2011/11/26/340/534508/banjir-bandang-di-kampar-akibat-pembalakan-liar

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


Mori&#39;s Kitchen: Jalan jalan ke Menara Condong <b>Teluk Intan</b>

Posted: 11 Feb 2013 09:50 AM PST

Jemputan majlis kenduri kawin dari jiran yang mana majlis kenduri tu berlansung di Dewan Bandaran Teluk Intan tidak kami lepaskan peluang untuk kesana.  Lebih lebih lagi ianya berdekatan dengan Menara Condong Teluk Intan yang popular di ganding dengan Menara Condong Pisa di Itali.  Itu yang membuat mori dengan adda lagi bertambah seronok nak pergi ke sana....   Usai aje makan dan bergambar kami terus menuju ke Menara Condong.  Alhamdullilah rezeki kami....suami kawan tu sudi menunjukkan jalan ke Menara Condong.  Ingat kan jauh... rupanya lebih kurang 5 minit aje perjalanan dari Dewan Bandaran.  Menara ini terletak di antara Jalan Pasar dan jalan Ah Cheong dan juga Jalan Selat dan juga Jalan Bandar.
Tidak perlu kan sebarang bayaran untuk masuk ke Menara Condong.  Cuma kami perlu menanda tangani buku lawatan.  Tidak lupa juga beli cenderamata yang di jual.  Apa lagi... mori beli magnet gambar Menara Condong.  Masa kami sampai... keadaan agak lengang sedikit... tidak terlalu ramai orang yang berada di situ.  Tetapi selang beberapa minit.. .menderu deru orang tiba ke menara condong.  Semua tujuan yang sama seperti kami.  Ingat melihat dan merasa sendiri berada di menara condong.
Sebelum naik tangga ke Menara Condong.... di bahagian kanan tangga ada tertera maklumat tentang asal usul menara condong.  Cuma gambar nya tak berapa clear... cuaca yang panas sangat... dan orang yang terlalu ramai...payah kan mori hendak mengambil gambar.  Dan juga sekeliling Menara Condong ada gerai gerai yang menjualkan pelbagai barangan.
 Kalau di ikutkan dari segi sejarah ...Menara Condong di bina sekitar tahun 1885 dan kini berusia lebih dari 128 tahun.  Ianya memiliki ketinggian 85 kaki tinggi dan mempunyai 110 anak tangga.  Pada asalnya ianya merupakan tempat untuk tangkungan air dan juga di lengkapi dengan jam besar untuk penduduk sekitarnya.  Tapi kini setelah bertahun tahun berlalu ianya sekadar menjadi tarikan pelancong yang mengunjungi bandar Teluk Intan. 
Bangunan yang di perbuat daripada batu dan kayu di bina oleh arkitek Leong Choon Cheong mula condong setelah berlakunya banjir besar sekitar tahun 1889 dan 1895.  Bangunan tersebut juga di bina atas struktur tanah yang lembut dan juga bebanan tangki air juga mendorong kepada condongnya menara nie ke arah barat laut. Menara ini juga mirip kepada bentuk Pagoda kerana di pengaruhi kebudayaan cina yang menjadi penderma dan arkitek ketika itu.   Ianya kelihatan seperti 8 tingkat tetapi sebenarnya hanya terdapat 3 tingkat sahaja. 
Masuk aje ke dalam ada sebuah telaga ... dalam nya penuh denga syilling... tak tau la apa tujuan nya tapi kalau di kumpul2 duit syiling tu ...banyak gak....   
Tangga untuk naik ke tingkat atas di perbuat dari kayu.  Masih utuh lagi...dan berjaga.  Cuma kecil sikit jer la... kalau berselisih.. kena jalan mengiring...hehehehe.... 
Dari binaan nya... kayu yang di guna kan...masih elok dan kuat lagi.

Bila berada di luar beranda.... baru lah terasa condong menara nie... bila berjalan cam senget sikit...hehehe.. 
Jom layan gambar gambar nya....kot kot ada yang teringin untuk melihat sendiri.... Menara Condong nie..walaupun cuma sebuah bangunan lama.



 Walaupun cuaca panas terik... dengan ramai pengunjung.... terasa berbaloi juga dapat datang kesini.  

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


Kedah Bakal Jadi Negeri <b>Jelapang</b> Lumpur - Pemuda UMNO

Posted: 19 Dec 2012 04:19 AM PST

Kategori Isu-Isu Blogger

Kedah Bakal Jadi Negeri Jelapang Lumpur

Utusan Malaysia hari ini telah mendedahkan secara terperinci masalah pembalakan di Kedah yang meruncing.  Masalah ini telah lama didedahkan oleh media alternatif iaitu blog-blog dan laman-laman web, tetapi telah tidak diendahkan oleh kerajaan negeri Kedah, mahupun pemimpin-pemimpin PR pusat.

Para penyokong PR pula menganggap pendedahan tersebut sebagai fitnah walaupun ada di antaranya disertakan dengan gambar-gambar sebagai bukti.

Oleh itu, tidak mengejutkan jika pendedahan besar-besaran oleh Utusan Malaysia yang dilengkapi bukti gambaran dari atas juga, dianggap sebagai fitnah BN untuk memburukkan kerajaan PAS Kedah dan PR secara keseluruhannya.

Malah, kalaupun ada yang menerimanya sebagai benar, mereka hanya akan menepisnya dengan alasan masalah tersebut dimulakan oleh kerajaan BN iaitu alasan atau jawapan 'standard' kerajaan PAS Kedah untuk semua masalah di dalam negeri itu hari ini.

Kerana asyik menuding jari, maka masalah pembalakan tidak terkawal di Kedah kini bukan sahaja tidak selesai tetapi semakin hari semakin buruk dan bakal menjadi satu bencana besar.  Ini disahkan oleh pakar-pakar melalui ujian dan penilaian oleh Jabatan Alam Sekitar.

Antara bencana yang dijangka ialah masalah banjir lumpur dalam skala yang jauh lebih besar daripada yang berlaku pada 2010, di Sik, Kedah yang menjejaskan 6 buah kampung – iaitu berita yang langsung tidak dilaporkan oleh Harakah, media rasmi PAS.

Selain itu, bencana yang kini sedang berlaku dan semakin parah ialah masalah kualiti air akibat aktiviti tanah yang 'menggila' iaitu merangkumi pembalakan, perlombongan dan korek pasir sekali gus, di kawasan tadahan yang mencemarkan air di empangan.

Setakat ini sahaja, kadar kekeruhan kawasan tadahan di Kedah berada di tahap 8,000 – 18,600 Nephelometrik Turbidity Unit (NTU) yang mana telah terlalu jauh mengatasi kadar yang dibenarkan iaitu 50 NTU, bagi kawasan tadahan, dan 1000 NTU bagi sungai-sungai mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Walaubagaimanapun, Ustaz Azizan bertegas menyatakan yang masalah ini berpunca dari kerajaan BN dan beliau tidak punya kuasa untuk menyelesaikannya.  Persoalannya, benarkah begitu?

Setiausaha Politik beliau, Sanusi Md. Noor, menjawab perkara ini di dalam blog beliau sekitar Ogos 2011, seperti berikut: "kegiatan pembalakan tersebut diluluskan dalam mesyuarat JHB pada 25 Ogos 2005 dan 9 November 2005, iaitu di zaman BN menjadi kerajaan.

Lesen menebang adalah proses terakhir dalam proses membalak selepas kelulusan diberi. Sebelum dapat lesen menebang, sesuatu kawasan yang diluluskan mesti melalui proses persempadanan, penandaan pokok (tagging), penelitian laluan air dan lain-lain aspek teknikal.

Kalau semua peraturan telah dipatuhi, lesen menebang akan dikeluarkan oleh Jab Perhutanan. Telah saya katakan, tempoh antara kelulusan dan menebang memakan masa bertahun-tahun. Ternyata kawasn ini memakan masa 5 tahun sebelum dapat ditebang."

Namun, sebelum itu, pada 3 Januari 2010, Harakahdaily melaporkan bagaimana Azizan berjaya meningkatkan pendapatan melalui balak melalui sistem tender terbuka.

Kata Azizan, "Sistem tender terbuka yang diperkenalkan memberi pulangan positif kepada kerajaan dan rakyat negeri ini. Pada tahun 2008 yang lalu semasa pengambilalihan kuasa pentadbiran, hasil pungutan balak hanyalah sebanyak RM35 juta. Ia meningkat kemudiannya kepada RM39 juta pada tahun 2009 yang lalu.

"Pencapaian memberansangkan itu berlaku hasil dari sistem tender terbuka yang dilaksanakan oleh kerajaan di bawah Pakatan Rakyat yang berjaya memberi pulangan menggalakkan kepada negeri."

Mengikut rekod, terdapat 10 syarikat yang menerima lesen pembalakan dari kerajaan negeri melalui 'tender terbuka' tetapi sehingga kini, Azizan tidak pernah mengumumkan keluasan dan kawasan mana yang terlibat dalam tender tersebut.

Hakikatnya, proses pengeluaran lesen penebangan oleh Jabatan Hutan dan Galian serta Alam Sekitar hanya memakan masa 6 bulan.  Oleh itu, jawapan Setiausaha Politik Azizan bahawa ia mengambil masa 5 tahun amatlah menghairankan.

Dan mengikut rekod juga, dari zaman Dato' Seri Syed Razak dan Dato' Mahadzir Khalid menjadi MB Kedah, tiada lesen pembalakan yang dikeluarkan di kawasan tadahan.  Ia pernah dikeluarkan untuk Rimba Teloi tetapi pengeluaran balak dibuat ketika Empangan Beris BELUM LAGI dibina dan ianya bersifat TERKAWAL.

Namun, apa yang berlaku di Kedah sekarang ialah ianya sudah tidak terkawal atau di tahap 'menggila' sehinggakan balak-balak yang masih muda, sekecil betis juga diangkut sekali.

Secara umumnya, rakyat Kedah cukup maklum dengan sikap MB mereka yang suka 'buat tak tahu'.  Laporan audit Kedah baru-baru ini sudah cukup untuk membuktikan sikap MB yang 'tidak tahu apa-apa' ini di mana projek-projek besar yang memakan ratusan juta juga telah dilaksanakan atau telah tidak terlaksana secara tanpa kawalan iaitu tanpa pengetahuan dan tanpa kelulusan pihak-pihak yang berkenaan di dalam kerajaan.

Seolah-olah, di Kedah masing-masing boleh berbuat sesuka hati dari peringkat kepimpinan bawahan sehinggalah ke peringkat exco.  Lebih memburukkan keadaan ialah apabila ramai yang keliru atau sengaja mengelirukan kedudukan kuasa antara kepimpinan negeri dan parti PAS.

Sewajarnya, laporan Utusan Malaysia hari ini diambil sebagai loceng yang menggerakkan Azizan dari tidur.  Beliau tidak boleh menuding jari lagi, sama ada kepada BN atau kepimpinan bawahan negeri dan parti PAS sendiri.  Siapapun yang bersalah, adalah soal kedua, yang penting kini, beliau wajib memikul tanggungjawab mencari jalan bagi menghindari bencana besar.

Lebih dari itu, beliau tidak boleh menafikan bahawa beliau pernah mengugut untuk membalak di kawasan tadahan sekiranya kerajaan pusat enggan membayar pampasan RM100 juta setahun.  Kata beliau:

"Kita dah banyak berkorban dengan tidak mengambil balak di kawasan simpanan dan tadahan supaya dapat membekalkan air kepada Pulau Pinang dan Perlis untuk kegunaan industri, pertanian dan minuman tanpa mendapat bayaran.

"Sebab nak jaga kawasan itu kita kehilangan hasil bumi. Kami orang Kedah nak makan apa. Kerajaan pusat hantar duit mai tak apa la.  Salahkah kerajaan negeri lakukan ini untuk rakyat dia. Kalau balak itu diambil untuk menteri besar atau exconya, itu barulah salah," kata Azizan.

Beliau berkata atas alasan itu kerajaan negeri mempunyai sebab kukuh untuk menebang balak di tanah miliknya.

Ditanya mengenai kesan penebangan balak terhadap alam sekitar di kawasan terbabit, Azizan berkata: "Kita tahu polisi itu tetapi sampai orang yang tinggal di tepi laut nak makan pun tidak cukup, nak buat apa. Itu tidak boleh, ini tidak boleh."

— Malaysiakini (Jun 19, 2008)

Justeru, rakyat Kedah wajar memikirkan semasak-masaknya untuk mengenali pemimpin negeri mereka – apakah benar Ustaz Azizan tidak tahu apa-apa, atau sekadar 'buat-buat tak tahu'?   Rakyat Kedah perlu buat keputusan tepat dalam memilih kerajaan negeri dalam PRU kali ini agar negeri Jelapang Padi ini tidak berubah menjadi Jelapang Lumpur…

Tetapi sebelum itu, rakyat Kedah perlu mencari jalan agar Ustaz Azizan tersedar, bangun dan bekerja untuk negeri terlebih dahulu, sebelum bekerja untuk pilihanraya.

isuhot.com

Berita Bertarikh Pada 12:19 PM

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


Udang galah <b>Tanjung Tualang di</b> Mali Ipoh

Posted: 26 Sep 2011 06:37 AM PDT

Udang galah Tanjung Tualang di Mali Ipoh

Oleh ASLIZA MUSA


Udang galah segar membangkit selera.


UDANG galah Tanjung Tualang cukup popular. Malah, mengikut cerita, pelancong dari Singapura berbondong-bondong menaiki bas ke pekan kecil di tengah negeri Perak, semata-mata untuk menikmati keenakannya.

Oleh kerana kebanyakan restoran tidak halal yang menyediakan hidangan tersebut, maka tentunya umat Islam tidak berpeluang merasa udang galah yang sememangnya terkenal itu.

Tapi kini ia bukan lagi masalah. Kunjungi restoran Mali Ipoh Seafood, Ipoh, Perak, anda pasti teruja. Restoran berasaskan masakan Cina halal yang diusahakan oleh usahawan muda, Azlan Mohd. Said itu turut menyediakan pelbagai lagi khazanah makanan Perak seperti ikan hantu atau ketutu dan tilapia Tasik Banding.

Penulis yang berkesempatan mencuba kelazatan makanan di restoran di pusat perdagangan Casuarina, Jalan Dr. Raja Nazrin Shah itu tidak dapat menahan selera apabila menyaksikan udang galah sepanjang tapak tangan dimasak kukus ala-Cina disusun sebaris bersama lapisan-lapisan putih telur.

Hidangan yang masih panas itu menandakan ia baru sahaja dimasak. Tentunya kecur air liur tidak sabar mahu mencuba sendiri keenakan udang galah Tanjung Tualang itu.

Malah, keterujaan penulis tidak terhenti di situ. Selepas itu, disajikan hidangan isi haruan yang dibalut bersama buah mangga dan epal.

Nampak pelik, tetapi saat secubit isi udang dan isi ikan haruan menjengah ke dalam mulut, penulis perlu bersetuju dengan pendapat seorang rakan bahawa makanan laut paling sesuai jika dimasak gaya masakan Cina.

Pendapat itu mungkin benar kerana kaedah memasak yang ringkas dan cepat, maka kesegaran dan kemanisan serta rasa makanan ini kekal terjamin.

Menurut Azlan, masakan Cina bukan semuanya berasaskan tumis, sos tiram mahu pun kukus.

Orang Cina juga terkenal dengan masakan asam pedas dan kari, katanya sambil menghulur dua dulang berisi masakan asam pedas kepala ikan Norway dan kari ikan bawal.

Keenakan asam pedas berkenaan mendapat reaksi positif seorang rakan yang kebetulan berasal dari Melaka yang terkenal dengan masakan asam pedas.

Kalau begini tidak perlu balik Melaka untuk menikmati asam pedas, katanya.

Hidangan lain yang turut menjadi kesukaan pengunjung adalah lam ko kicap atau ikan ketutu yang dimasak pada suhu tinggi bersama rempah ratus serta kicap istimewa telah berjaya mengekalkan kemanisan isi ikan tersebut.

Masakan tilapia stim ros juga tidak kurang hebatnya. Menu ini pasti pengganti yang paling sesuai untuk penggemar ikan masak tiga rasa. Bezanya, ikan tidak digoreng sebaliknya dikukus.

Menu-menu lain yang tidak boleh diketepikan adalah sotong Mongolia dan kailan dua rasa yang digoreng garing manakala batangnya ditumis.

Bagi menghilangkan dahaga, jangan lupa mencuba jus amra atau kedondong, dan laici tembikai yang mempunyai keistimewaan tersendiri.

Menurut Azlan, selain mengutamakan kesegaran dan mengekalkan keaslian cita rasa, Mali Ipoh tidak berkompromi dalam soal kebersihan serta keselesaan pelanggan.

Bagi menjamin halal, semua sos dan tepung yang digunakan untuk masakan di restoran itu dibuat dan diadun sendiri.

Restoran yang sesuai untuk seisi keluarga itu juga turut menyediakan hidangan masakan Melayu dan barat selain menerima tempahan yang boleh dibuat melalui talian 05-2341618 dan 05-2433618.

Mali Ipoh Seafood yang boleh memuatkan 160 pelanggan dalam satu-satu masa itu dibuka setiap Isnin hingga Jumaat dari pukul 11.00 pagi hingga 11.00 malam. Sabtu dan Ahad dibuka pukul 11.00 pagi hingga 12.00 malam.

07 di beruas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di beruas - Google Blog Search


1 MALAYSIA: BN mampu rampas semula <b>Beruas</b>, Pantai Remis

Posted: 12 Feb 2013 08:30 AM PST


BERUAS 12 Feb. - Barisan Nasional (BN) Perak yakin dapat merampas semula kerusi Parlimen Beruas dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pantai Remis walaupun kedua-dua kerusi itu kini dianggap sebagai kubu kuat DAP dan hampir mustahil untuk dimenangi.

Ini kerana dua kerusi tersebut diwakili oleh dua pemimpin tertinggi DAP negeri iaitu Pengerusinya, Datuk Ngeh Koo Ham selaku Ahli Parlimen Beruas dan setiausahanya, Nga Kor Ming selaku Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Remis.

Pengerusi BN negeri, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, beliau sudah banyak kali turun ke Beruas dan dapat merasai tahap sokongan rakyat kepada BN begitu baik sekali.

"Saya amat positif selepas melihat perkembangan di Beruas yang amat menggalakkan. Di mana-mana pun kita pergi, malah saya turun Beruas sudah berkali-kali dan saya boleh membuat perbandingan serta dapat merasai tahap sokongan diberikan kepada BN begitu baik sekali.

"Kita mendoakan agar BN mencapai kemenangan semula di Parlimen Beruas. Saya meletakkan harapan yang besar kepada BN Beruas untuk memastikan semua jentera bergerak dan mencapai kemenangan," katanya.

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


Taiping Mali: BN <b>Bukit Gantang</b> Beri Jaminan Kemenangan 1 <b>...</b>

Posted: 06 Mar 2013 04:54 PM PST

Diterbitkan pada 06/03/2013

Bukit Gantang, 7 Mac- Barisan Nasional Parlimen Bukit Gantang sudah bersedia sepenuhnya untuk menghadapi pilihanraya Umum ke-13 dengan tekad untuk merampas kembali kerusi Parlimen Bukit Gantang yang disandang oleh PAS selain mempertahan kerusi DUN Trong (diwakili BN) selain kerusi DUN Changkat Jering yang kini diwakili wakil rakyat Bebas yang menyokong BN selain merampas kerusi Kuala Sepetang yang kini diwakili PKR.

Pengerusi BN Bukit Gantang, Datuk Rosli Husin berkata, BN Bukit Gantang hanya menunggu paluan gendang perang dari Datuk Seri Najib, kerana jentera BN Bukit Gantang sudah digerakkan sekian lama, untuk memastikan parlimen dan kesemua 3 DUN di sini dapat dikembalikan sepenuhnya kepada BN untuk membantu kemenangan selesa 2/3 di Dewan Rakyat, selain memastikan BN terus mentadbir di negeri Perak selepas PRU13 ini.

 "Kita telah mengerakkan Pusat Daerah Mengundi (PDM) di Parlimen Bukit Gantang, kita dapat melihat dan kita tinjau terdapat 80 peratus dari 39 PDM sudah beroperasi sepenuhnya. Dalam masa yang sama, kumpulan anak-anak muda turut bersama dalam banyak gerakkerja BN, malah dalam perjumpaan dengan kumpulan ini baru-baru ini, walaupun program yang dibuat kecil-kecilan sahaja, namun sambutan yang diterima sangat memberangsangkan.

Dalam masa yang sama, penerimaan rakyat juga nampaknya kembali bersama BN," ujarnya yang juga Ketua UMNO Bahagian Bukit Gantang. Ujarnya, tsunami politik yang berlaku pada tahun 2008 sehingga BN hilang kuasa di beberapa buah negeri termasuk Perak, merupakan satu petunjuk yang diberikan oleh Allah, yang mana mungkin untuk menyedarkan wakil-wakil dari BN supaya terus mendekati dan menyelesaikan masalah rakyat secara keseluruhannya.

"Ini menjadi pengalaman dan pengajaran, bagi saya sendiri kerana di Parlimen Bukit Gantang, hanya saya sahaja yang mewakili BN menang di kerusi DUN Trong, selama 11 bulan diperintah oleh kerajaan Pakatan sungguh menyiksakan.

Kesannya sehingga ke hari ini, khususnya buat pengundi di sini kerana Ahli Parlimen iaitu Nizar Jamaluddin (selepas menang Pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang), hanya boleh turun berceramah tiga bulan sekali tetapi tugasnya sebagai wakil rakyat, tidak dilaksanakan.

 Dia tidak memegang amanahnya sebagai wakil rakyat, malah peruntukan sebagai Ahli Parlimen, tidak pernah disalurkan kepada kampung-kampung," tambahnya.

Dalam masa yang sama, selama 11 bulan diperintah kerajaan pakatan menunjukkan bahawa yang memerintah Perak bukanlah Nizar Jamaluddin sebaliknya dua wakil dari DAP iaitu Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming.

Mereka berdua ini sebagai sendi kepada Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar. "Boleh dikatakan bahawa perlantikan Nizar sebagai Menteri Besar kerana terpaksa, walaupun dia sebenarnya tidak disukai oleh kumpulan dari DAP ini.

Hakikatnya, selama 11 bulan pakatan memerintah Perak, tidak ada satu pun kerja yang dibuat mereka merugikan kita," tambahnya lagi.

07 di tambun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tambun - Google Blog Search


Pebisnis Ritel Melirik <b>Tambun</b> - KOMPAS.com

Posted: 06 Mar 2013 09:15 PM PST

JAKARTA, KOMPAS.com - Tren menggabungkan antara bisnis ritel dan kawasan residensial semakin dilirik pebisnis. Terbukti, ketatnya persaingan ritel saat ini mempertemukan PT Lion Super Indo dan PT Suryasakti Bumi Persada untuk membangun gerai Superindo di proyek de Green Square Tambun sebagai salah satu kawasan residensial terbaru di Tambun.

"Untuk pasar modern captive market di sini cukup besar. Buat kami, membuka gerai di Tambun adalah tes pasar tanpa harus menggeser peran pasar tradisional karena kami tidak memilih lokasi di pinggir jalan, namun di dalam kawasan permukiman seperti de Green ini," ujar Yos Hartono Wibowo, Kepala Divisi Ekspansi Superindo, di Jakarta, Rabu (6/3/2013) sore.

Lion Super Indo adalah perusahaan ritel dengan merek Superindo yang segmen pasarnya adalah kelas menengah. Karena itulah, kata Yos, konsumen di perumahan dengan tingkat penghasilan menengah seperti di Tambun, Bekasi, inilah yang diincarnya dengan membangun gerai Superindo di proyek de Green Square.

"Total arealnya sekitar 2.500 meter persegi, dan kami menyewa dengan jangka waktu tertentu dengan pengembang. Hampir semua gerai kami berstatus sewa," ujar Yos.

Sementara itu, menurut Presiden Direktur PT Suryasakti Bumi Persada,  Djawi Santoso, keberadaan supermarket seperti Superindo diharapkan bisa membawa dampak yang positif bagi penjualan proyek properti di kawasan Tambun. Hadirnya pasar modern tersebut akan mempermudah penghuni perumahan untuk mendapatkan kebutuhan sehari-hari.

"Jangan underestimate dengan wilayah Tambun. Saat ini warga Tambun diperkirakan mencapai 700 ribu jiwa," kata Santoso.

Adapun saat ini Superindo memiliki total 103 gerai di 15 kota di Indonesia. Sebanyak 51 persen kepemilikan saham PT Lion Super Indo dikuasai Delhaize Group, perusahaan ritel asal Belgia. Tahun ini, Lion Super Indo menargetkan pembukaan 20 gerai supermarket di seluruh Indonesia. Belanja modal untuk membuka satu gerai diperkirakan sekitar Rp 10 miliar di luar produk dengan total investasi untuk gerai bisa mencapai lebih dari Rp 200 miliar. Pada 2012 lalu, Superindo sudah membuka 20 gerai dengan lokasi mayoritas di Pulau Jawa. 

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


satu lagi penyelewengan tanah rakyat <b>di negeri</b> <b>...</b> - Cananglahnie

Posted: 15 Dec 2012 06:56 PM PST

'SATU LAGI PENYELEWENGAN TANAH RAKYAT DI NEGERI PERAK DI GADAI OLEH UMNO' 
Sekitar awal 80an Teh Lenggong amat terkenal di negeri Perak. Aroma dan citarasa Teh Lenggong ternyata berbeza dengan teh – teh yang lain. Produk ini suatu ketika dahulu menjadi kebanggaan penduduk Lenggong. Tanah milik kerajaan negeri seluas 700 ekar dibangunkan melalui PKNK ini telah memberi peluang pekerjaan serta maanfaat yang besar kepada penduduk setempat.

Lawatan dan tinjauan oleh Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah & Wilayah PAS Negeri Perak serta rombongan pada baru-baru ini mendapati sudah tiada sebarang aktiviti menanam teh di atas bukit tersebut dan hanya dapat dilihat rangka bangunan kilang teh Lenggong yang telah usang.

Seluruh kawasan ladang teh yang dikatakan berkeluasan sekitar 700 ekar telah digondolkan dan rombongan difahamkan oleh individu yang berada disitu tanah ladang teh itu telah diserahkan kepada satu syarikat perladangan milik persendirian yang sekarang giat menjalankan aktiviti penanaman sejenis pokok untuk industri kertas iaitu pokok 'eucalyptus'. Dari maklumat yang diberikan juga, difahamkan pokok jenis ini telah diharamkan penanamannya di beberapa buah negara seperti Brazil, Australia dan India. Penyelidikan melalui web seperti dibawah menjelaskan kenapa ianya diharamkan.

Sila Rujuk :

http://www.deccanherald.com/content/134708/govt-bans-eucalyptus-cultivation-parts.html

http://zeenews.india.com/news/karnataka/k-taka-bans-plantation-of-eucalyptus-and-acacia-on-forest-land_694703.html

http://www.climatemediapartnership.org/reporting/stories/maathai-calls-for-eucalyptus-ban/

http://www.wrm.org.uy/bulletin/150/Brazil.html

http://www.wrm.org.uy/bulletin/52/Brazil.html

Oleh yang demikian, pihak Lajnah Pembangunan Tanah & Wilayah PAS Perak memohon Dato' Dr Zamri Kadir (Menteri Besar Perak) yang juga merupakan ketua kerajaan pada masa ini supaya membuat penjelasan kepada rakyat negeri Perak keatas perkara berikut :

1. Apakah sebab ladang teh ini ditutup dan berapakah kerugian wang rakyat yang ditanggung oleh kerajaan Negeri Perak hasil penutupan ladang teh Lenggong ini?

2. Bagaimana tanah ladang teh Lenggong yang dahulunya dikatakan milik Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) dilepaskan kepada syarikat persendirian?

3. Tinjauan rombongan mendapati bukan sahaja tanah ladang teh yang diteroka malah hampir keseluruhan tanah persekitaran angagaran lebigh dari 1000ekar telah teroka. Adakah kerajaan negeri mendapat hasil hutan balak daripada tanah yang diteroka tersebut?

4. Bagaimana pihak berkuasa seperti Jabatan Perhutanan,Jabatan Alam Sekitar dan Pejabat Tanah Daerah membenarkan spesis pokok yang diharamkan di beberapa buah negara ditanam dikawasan ini kerana difahamkan ianya boleh menggangu sistem akeologi seterusnya memberi kesan yang buruk kepada penduduk Lenggong .

Haji Razman Bin Haji Zakaria
Pengerus Lajnah Pembangunan Tanah & Wilayah PAS Perak.

07 di kamunting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kamunting - Google Blog Search


Taiping Mali: Kereta hilang <b>di Kamunting</b> Taiping Perak WFX 7871

Posted: 27 Oct 2012 11:33 PM PDT

Sebuah  kereta Honda civic jenis EK 4 pintu warna biru hilang dalam 5pagi-7.30pg tadi kawasan parking Hotel SS Trader Kamunting, nombor pendaftaran WFX7871..complete ek99 parts depan dan belakang..Rim ek9 putih(5lug),cermin pintu virs..wiper belakang..jika ternampak sila roger owner secepat mungkin.. 0133997871 Arif..tq
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved