Selasa, 24 April 2012

07 di tanjung piandang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung piandang - Google Blog Search


A Part of My Life: Raya Aidilfitri di rumah Nenek <b>di Tanjung Piandang</b>...

Posted: 16 Sep 2011 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]September (3). Langkawi...here we come...::) · HAri Raya EidulFitri 2011 · Raya Aidilfitri di rumah Nenek di Tanjung Piandang... ► July (1). Ziarah keluarga di Alor Setaq...:). ► June (2). Kenduri sambut pengantin di LAbu.

07 di gopeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gopeng - Google Blog Search


GEMPAR! GANGSTER BERSIH GANGGU MAJLIS AGAMA CINA <b>DI</b>

Posted: 24 Apr 2012 07:00 PM PDT

Wah! Inilah kebebasan yang diajar oleh puak Pakatan, mereka boleh masuk majlis orang dan suruh berhenti lagi sebab mereka nak promote Bersih punya hal! Wahai orang-orang Cina, lu orang tengok la macamana ini kurang ajar punya pakatan buat ni?

Lagi mau pilih orang ini macam ka? Mau gangster jadi lu orang punya pemimpin ka?

Aku nak mintak jasa baik sahabat-sahabat sekalian untuk sebarkan video ini kepada orang-orang Cina di Malaysia. Tengoklah macamana Pakatan dok layan orang Cina di Perak!

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


Warga PSB bermotivasi jiwa <b>di Pangkor</b> - PSB Blog

Posted: 16 Apr 2012 08:02 PM PDT

Sintok, 12 April 2012 – Perpustakaan Sultanah Bahiyah (PSB) sekali lagi selepas 5 tahun telah mengadakan retreat selama 3 hari mulai 8 hingga 10 April 2012 bertempat di Teluk Dalam Resort, Pulau Pangkor. Retreat kali ini disertai oleh seramai 115 orang kakitangan disertai juga oleh seorang pelajar USIM yang sedang menjalani latihan amali dan sebahagian ahli keluarga kakitangan. Tema retreat kali ini ialah "Motivasi Jiwa". Ia merupakan modul ke-2 selepas modul-1 yang diadakan pada tahun lepas di Pendang Lake Resort untuk sebahagian staf PSB. Program-program telah dikendalikan oleh 2 orang fasilitator utama terdiri dari Prof. Madya Dr. Sukri b. Ahmad dan Ustaz Mohamad Khadafi b. Hj . Rafie dari UUM CAS Training & Consultancy. Objektif utama program ini ialah untuk membentuk jiwa yang positif di kalangan pekerja di dalam sesebuah organisasi;  meningkatkan motivasi dan semangat kerja berpasukan kepada semua staf PSB; membawa staf meneroka alam untuk berfikir dan membuka minda dan seterusnya memantapkan jiwa untuk untuk membina keseronokan dalam  melaksanakan tanggungjawab masing-masing; memenuhi kehendak staf yang memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar supaya dapat membetulkan niat masing-masing dalam dunia pekerjaan; dan membina hubungan yang mesra di kalangan pegawai dan staf kumpulan pelaksana. Pelbagai aktiviti di dalam bilik kuliah dan luar  telah diadakan bagi mecapai maksud objektif program ini. Pada keseluruhannya program ini telah berjaya dilaksanakan dengan baik dari segi penyertaan dan pengendalian.

- Sekian

Comments are closed.

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


PRU-13: BN sedia &#39;bertempur&#39; <b>di</b> alam siber ~ Anak <b>Bagan Datoh</b> <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2012 08:48 PM PDT

BAGAN DATOH - Seluruh jentera Barisan Nasional (BN) di alam siber kini bersiap sedia berdepan taktik pembangkang yang dijangka menjadikan media baru sebagai medium melemparkan tohmahan memburuk-burukkan pemimpin kerajaan menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13.
Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi bagaimanapun berkata, BN tidak mahu terikut-ikut dengan strategi pembangkang menabur fitnah sebaliknya memberi penjelasan kepada rakyat berhubung isu-isu semasa dengan menggunakan kebenaran fakta.
''Pembangkang sudah tidak ada cara lain, mereka sedang tercari-cari isu dan bila tiada, mereka akan memburuk-burukkan pemimpin kerajaan dalam ceramah dan alam siber dengan harapan pemimpin berkenaan tidak akan turun padang.
''Sebab itu, jentera kita melalui media-media baru perlu bersiap sedia menangkis segala tohmahan dan fitnah dengan memberi penjelasan dan maklumat serta fakta kepada rakyat," katanya kepada pemberita selepas program anak angkat Universiti Sains Malaysia (USM) di Kampung Sungai Dulang, di sini hari ini.
Ahmad Zahid berkata, pemimpin BN di semua peringkat juga perlu bersedia kerana pembangkang dilihat bakal menggunakan pendekatan serangan peribadi terutamanya ketika pilihan raya semakin hampir.
Menurut beliau, pembangkang semakin ketandusan isu apabila satu persatu kelemahan pentadbiran di negeri yang mereka kuasai terbongkar manakala BN di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terus diterima rakyat.
Dalam hubungan itu, jelas beliau, pembangkang sepatutnya bersikap matang dengan mengambil langkah membaiki segala kelemahan serta menunaikan janji-janji dalam manifesto pilihan raya mereka sebelum ini.
''Apabila ini tidak dapat dilakukan, pembangkang menjadikan serangan peribadi terhadap pemimpin BN sebagai modal politik untuk menutup kelemahan dan keburukan pentadbiran mereka," katanya.
Sementara itu, Ahmad Zahid berkata, BN perlu menumpukan usaha memberi penjelasan secara berterusan terutamanya kepada golongan muda mengenai isu-isu yang sengaja diputar belit pembangkang untuk meraih sokongan.

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


:: Kamaluddin ::: Roti canai sambal petai... <b>Di Behrang</b> Station.

Posted: 18 Jan 2012 05:17 PM PST


sent from my Nokia 3310 & Terrorcom berukband

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


JeMaRi AsMaRa: KERANG BERDARAH <b>DI PANTAI REMIS</b>

Posted: 11 Feb 2012 09:43 PM PST

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Satu lagi entry tertunggak.. Selasa 07.02.2012 yang lepas kami ke Pantai Remis, Kuala Selangor. Saja singgah masa on the way balik kampung.
Sempat la juga 3 beranak ni bergambar..
Pantai Remis ni antara pantai peranginan di Selangor. Tapi pantainya tidaklah sesuai untuk mandi manda, sekadar ambil angin dan jalan-jalan boleh la..
Banyak gerai jualan di Pantai Remis ni..
Untuk yang bawa anak-anak tu bersedialah dengan RM ye.. Macam-macam ada, dari makanan, pakaian, mainan, macam-macamlah..
Medan selera pun ada. Ibu tak pasti apa menu yang ada, sebab masa kami sampai gerai baru buka. Yang ada cuma nasi putih, ikan bakar, kerang bakar, ABC dan air kotak. Yang lain-lain belum siap katanya..
Agak-agak Yusuf kata apa tu?
Kami order kerang, sotong, ikan cencaru, ikan pari.. semuanya bakar. ABC dan nasi putih. Meh nak komen satu-satu okey..
ABC.. RM3.00 semangkuk. Tapi sangatlah biasa-biasa, bahan pun ala kadar, susu pun macam tak ada. Cuma nampak special sebab dia cucuk sebatang wafer di atasnya. Lain kali kalau datang lagi, dah tak mau dah order ABC.. :-(
Kerang.. Sila rujuk tajuk di atas okey. Juga rujuk gambar ketiga dengan memek muka Yusuf. Tu Yusuf kata; "Eeee.. ada darah!!".. Hmmm, kerang tu tak masak sebenarnya. Kerangtu di masukkan dalam satu penyepit berjaring dan diletak atas api. Yang tepi-tepi, kerangnya rentung. Yang dalam-dalam banyak tak masak. Sabar ajelah..
Ikan cencaru.. Hmm, satu lagi versi RENTUNG!! Sampai ekor ikan tu rupanya sebiji macam arang. Cuma ibu tak snap gambar je, sebab masani tangan dah kotor makan kerang..
Ikan pari.. Alhamdulillah, yang ni okey sikit. Cuma daun pisangnya rentung dan melekat-lekat pada ikan..
Air asamya, bolehlah. Macam kat kedai-kedai ikan bakar lain juga..
Sudahnya, Yusuf yang beria-ia makan lapar tak berapa nak makan pun. Dia kata semua hitam-hitam. Huhuhu..
Ini adalah komen jujur dari seorang pengguna. Tiada niat nak buruk-burukkan peniaga disitu. Semoga ada penambah baikan dari segi makanan dan perkhidmatan yang diberikan..
Okeylah, ibu nak ke IKEA lepas ni. Jumpa lagi ya..

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


Banjir <b>di Kampar</b>: Hanya 56 masih di pusat pemindahan – Perak <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2012 12:58 PM PDT

Jumlah mangsa banjir di Kampar berkurangan kepada 56 orang setakat pukul 7 malam ini, selepas 257 orang dibenarkan pulang ke rumah masing-masing hari ini.

Mereka yang terdiri daripada 18 keluarga ditempatkan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampar.

Ketua Polis Daerah Kampar, Supt. Abdul Aziz Salleh berkata, paras air Sungai Kampar mula surut dan keadaan banjir di beberapa buah kampung sudah pulih sepenuhnya.

"Hanya tinggal dua buah kampung yang masih terlibat banjir iaitu Kampung Batu 20 dan Kampung Baru Kuala Dipang," katanya ketika dihubungi hari ini.

Hujan lebat pada Rabu lepas menyebabkan air Sungai Kampar melimpah dan membanjiri sembilan buah kampung menyebabkan lebih 1,000 mangsa dipindahkan.

- BERNAMA

07 di teluk batik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk batik - Google Blog Search


JOM JALAN MAKAN: Reunion <b>di Teluk Batik</b>

Posted: 25 Mar 2012 10:35 AM PDT

Kali ni reunion di teluk batik, lumut dengan kawan2 masa sekolah dulu. Dah lama sangat tak reunion, biasa kalau bejumpa waktu raya je..masing2 sibuk dengan kerja, kerja plak kat tempat org la katakan.

Waktu ni ada la dalam belas2 gak yg datang. Kira ok la, bukan senang nak kumpul balik setelah dekat 10 tahun habis sekolah. kebanyakan kitorang datang tak mandi pun sebab nak menghabiskan masa bersembang sampai la balik. Seperti biasa gak Teluk Batik ni sentiasa sesak dengan orang terutama waktu cuti umum macam ni.







07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


: MeMaNciNg <b>di LuMut</b> PeRtaMa kaLi di TaHuN 2012...

Posted: 25 Mar 2012 08:44 PM PDT

            Sama seperti tiap-tiap tahun dah lebih kurang 3 tahun kebelakangan nie tempat yang selalu kami tuju ialah Coral Fishing Chalet kat Lumut..untuk tahun 2012 nie adalah pertama kali gi sini untuk memancing..dari aku tak minat n suka mancing akhirnya nie jadi kesukaan aku lak..nie sebab abang ipar aku sorang nie giler memancing sampai la giler tu sampai kepada anak-anak dia so giler nie sampai lak kat aku ngn kak nurul aku yang sorang nie..dia pun dari tak minat jadi minat nak memancing mana nya tak nie kali pertama dia dapat ikan besar ikan siakap lak tu..ada la kat 1kg kot..nanti aku tunjuk gambar ikan siakap tu kat bawah k...
                Kat atas nie adalah rupa kat dalam chalet tu..ok la selesa jugak ada 2 bilik dalam satu chalet muat la untuk kami yang kat 10 orang nie kan padat tapi best la dapat mancing..semua menghilangkan ketagih memancing termasuk aku..hehehe.........
                   Aktiviti kami pabila sampai kat Chalet tu di masa panas terik mengambang kui 12 tengahari ialah cari tiram..sedih dapat la dalam 10 ekor tiram ja..ingat leh dapat banyak dalam semangkuk macam tu seperti orang yang kami tengok dia dapat tiram untuk aktiviti mancing kami tahun lepas..mungkin kami tak sepandai orang tu so tak dapat la nak rasa tiram nie....anak buah aku iki yang sorang nie giler nak cari tiram nie bertungkus lumus ar mencari tapi kecewa kerana tak pandai nak teka yang mana satu tiram yang mana satu kulit tiram yang tak dak isi, heheee..........so aktiviti mengorek tiram terpaksa di hentikan coz kami semua tak pakar untuk mengorek dan mengenali yang mana satu tiram yang boleh dikorek, hehehe...........

                    Memandangkan pencarian tiram terpaksa kami hentikan, so kami meneruskan aktiviti kebiasaan kami iaitu memancing.......hurray...wah nie pertama kali aku dapat 3 ekor ikan kerapu seekor besar tapi tak besar mana sangat pun seperti gambar kat atas nie pas tu 2 ekor kerapu kecik ja tapi manis jugak la bila mak masak wat steam.....makan ikan yang dapat sendiri tu lebih memberikan kegembiraan dan puas ati untuk aku, manis kerapu tu lebih terasa coz mancing ngan tangan sendiri.......suka nya....
               Kat atas nie adalah antara ikan yang kami dapat masa mancing kat situ untuk 2 hari 1 malam di Coral Fishing Chalet..hehee...untuk sesapa nak try leh ar cari website dia...kerapu singa pun banyak...yang siakap besar tu la akak nurul aku dapat..yang ikan daun baru tu adik bongsu aku yang dapat manakala ikan ebek tu abang ipar aku dapat..hehee......bila lagi nak gi mancing kat situ lagi ek abang rosli..best ooooo...........

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


Baja Foliar Mekar Super Grow: LIHATLAH HASIL <b>DI JELAPANG</b> <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2012 01:17 AM PDT

Hasil yang menggembirakan dengan menggunakan Baja Foliar Mekar Super Grow 

 
 
 

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


D_08: Sehari <b>di Kuala Kangsar</b> Bersama UGM

Posted: 23 Apr 2012 09:23 PM PDT

Udah lame tak bersiaran ni....
awok mule kan dulu dengan aktiviti awok yang baru lepas....
aktiviti lawatan produk ke Kuala Kangsar....

sebenonye bersempena dengan Festival Kebudayaan Universiti Teknologi Petronas yang baghu2 ni .....
atas permintaan UTP.....
pejabat awok diminta mengiringi kumpulan pelajar dari Universitas Gadjah Mada (UGM), Yogyakarta......
melawat disekitar Kuala Kangsar pada 8 April 2012 yang lepas.....

udah deme ni tetamu kite...
dan tambah pulak sempena Tahun Melawat Perak 2012 ni...
kita kena terima deme ....
walaupun macam2 cerita kita dengar hubungan Malaysia - Indonesia ni.....
ok sambung balik...


berkumpul sebelum naik bas....
Tempat pertama dilawati ...
tempat wajib pergi kalo ke Kuala Kangsar...
diikutkan sejarah....  Pada hari Jumaat 26 September 1913, Sultan Idris Murshidul Azam Shah telah meletakkan batu asas masjid tersebut.....
dan Masjid Ubudiah hanya siap dibina pada tahun 1917.......setelah beberapa masalah yang berlaku......
kebetulan masa rombongan kami sampai... Tuanku Sultan ada di kawasan perkuburan Diraja ...
macam ramai tahu Anakanda Tuanku...
Raja Kecil Sulong Perak Datuk Seri Raja Ashman Shah Sultan Azlan Shah baru je mangkat....
dan rombongan kami bertuah sebab masa kami sampai tu...
tapi sekurang2nya tetamu kita dari Indonesia ni dapat lah tengok walaupun bukan acara rasmi Kerajaan Perak....
Galeri Sultan Azlan Shah....
rugi pada sesiapa yang tak pernah sampai kat sini...
bayaran masuk secara percuma...
dan kalau kome bernasib baik.....
kome akan dapat penerangan percuma dari Pegawai atau Kurator Galeri yang ada....
dan kat sini.. sebarang aktiviti fotografi didalam Galeri adalah dilarang sama sekali....
dipekarangan Galeri ok....
kalau ikut pada tentatif...
sepatutnya rombongan akan bergerak ke Istana Kenangan...
tapi memandangkan Istana Kenangan ditutup untuk pembaikan....
dan dijangka akan ditutup untuk tempoh yang lama sehingga dimaklumkan kelak...
rombongan dapat tengok dari luar je le....
jadi la...sekurang-kurangnya...deme dah sampai kat Istana Kenangan ni yang dibuat tanpa menggunakan sebatang paku pun....dan untuk makluman semua...
Istana Kenangan atau disebut Istana Lembah dibina selepas Perak dilanda banjir besar masa tahun 1926..... dan juga ditambah dengan pembinaan Istana Iskandariah pada masa itu.......
tapi takpe, disebabkan masa yang dah masuk tengahari....
rombongan terus bergerak ke Rumah Rehat Kuala Kangsar....
bukan untuk beristirehat.... tapi untuk makan tengahari....
buat masa ni, Kafe di Rumah Rehat Kuala Kangsar ni diuruskan oleh Djili Cafe....
Pengurusnya Encik Mohd Syariz Azli ...(oghang Kuale le ni).....
untuk makluman lanjut kome boleh je hubungi beliau (05-7700266 atau 017-5483866)
dengan pemandangan yang mengadap Sungai Perak dan juga Sayong....
ditambah dengan angin sepoi-sepoi bahasa....
memang bestttttttttttt..............
tak best ke kalau macam ni??......
selepas makan tengahari.... rombongan berhenti solat Zohor di Masjid Ridzwaniah ataupun disebut Masjid Kota oleh masyarakat setempat.......
Masjid ini terletak bersebelahan dengan Malay College Kuala Kangsar (MCKK) ...
selepas itu barulah rombongan bergerak menuju ke tempat kat bawah ni...
Dah namanya Kuala Kangsar....
tak sah kalau tak singgah ke Sayong.....
dan produk utamanya semua orang tahu...
Rombongan kami berhenti di Bengkel kepunyaan Encik Farid di Kampung Kepala Bendang, Sayong......
Encik Farid anak jati asal Sayong boleh dihubungi di talian 017-5652164...
dengan senang hati, beliau akan melayan kome....
masa lawatan ni barulah awok tau...
ada 2 jenis cara pembuatan labu sayong...
senang je...masukkan tanah liat...
dan ia akan ikut bentuk mould yang ada...
ini memang tempat pembakaran labu sayong...
tapi bukan labu sayong yang biasa ...
tapi jenis yang berkilat.....
dengan api yang ditahap maksimum...
labu sayong atau perhiasan moden akan jadi berkilat...
Lecturer dengan Studentnya...
lawatan ke Sayong Riverfront......
kalau kome berhenti rehat di Kuala Kangsar kome akan nampak diseberang sungai...
Jeti Sayong yang tersegam indah....
itu lah dia Sayong Riverfront.....
tak lurus-lurus jugak gambar ni....
saja awok tak tangkap gambar penuh Sayong Riverfront.....
biar kome tertanya-tanya.....
disini ada galeri yang bakal dibuka sikit masa lagi...
gelanggang futsal sedang dibina....
ada satu dewan yang boleh disewa untuk tujuan kenduri-kendara....
dan kafe yang mengadap Sungai Perak.....
dan terdapat jeti yang mana ada perkhidmatan Cruise disini...
akan dibuat layar gergasi disini....
untuk mereka-mereka yang kaki bola.....
Tuan Pengurus Kafe Sayong Riverfront....
menyambut ketibaan rombongan.....
orang kuat Universitas Gadjah Mada...
awok udah sebut bapak..bapak je...
nama pun dah lupa...... nasib bapaklaaaaa....
Istana Iskandariah dari Sayong Riverfront.....
Tempat Majlis Acara Rasmi Sultan Perak.......
Semua ahli rombongan dari Universitas Gadjah Mada......
penyedap mata....heheheh...
P/S: Kalau orang luar pun dah sampai ke sini....mengapa tidak anda??... Pergilah Melancong!!!!

07 di menglembu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di menglembu - Google Blog Search


Ipoh ~ Budak Benteng

Posted: 05 Apr 2012 04:44 AM PDT

Ditubuhkan Sekitar 1880
Kerajaan
- Datuk Bandar Haji Roshidi Hashim
Luas
- Jumlah 248.268 batu persegi (643 km²)
Ketinggian 72 kaki (21.95 m)
Penduduk - Jumlah 710,798
- Kepadatan 2,597.20/batu persegi (1,002.80/km²)
Zon waktu MST (UTC+8)
- Musim panas (DST) Musim Panas dan Hujan (UTC)
Laman sesawang: http://www.mbi.gov.my

Ipoh ialah sebuah bandar raya yang terletak dalam daerah Kinta, dan merupakan ibu negeri dan pusat pentadbiran Perak Darul Ridzuan. Bandaraya ini yang terletak kira-kira 200 km ke utara Kuala Lumpur merupakan bandaraya keempat terbesar di Malaysia selepas Kuala Lumpur,George Town, dan Johor Bahru.

Datuk Bandar Ipoh sekarang ialah Dato Roshidi Hashim.

Nama "Ipoh" diambil daripada pohon "epu" atau lebih dikenali sebagai "pokok Ipoh" dengan getahnya yang beracun dan digunakan oleh Orang Asli untuk panahan sumpitan mereka.

Kini, "Ipoh" telah berada dibawah pentadbiran Majlis Bandaraya Ipoh atau Dewan Bandaraya Ipoh, dimana ia telah pun menyerap masuk pekan-pekan kecil yang berada disekitar bandar seperti Chemor, Jelapang, Falim, Menglembu, Tambun dan Tanjung Rambutan ke dalam wilayah Bandaraya Ipoh. Secara sejarahnya, "Ipoh" terbahagi kepada Pekan Lama dan Pekan Baru yang mana dipecahkan oleh Sungai Kinta ditengah-tengah bandarnya.

Berikut merupakan fakta-fakta yang boleh diungkapkan dengan kewujudan Bandaraya Ipoh dan serba sedikit mengetahui tarikh-tarikh Ipoh ditubuhkan.

Terdapat beberapa pekan dan bandar disekitar Ipoh di bawah pentadbiran MBI:

Ampang
Bercham
Buntong
Chemor
Cyber City
Falim
Gugusan Manjoi
Gunung Rapat
Ipoh Garden
Jelapang
Kelebang
Lahat
Meru
Menglembu
Pasir Puteh
Pekan Baru
Pekan Lama (Old Town)
Pengkalan
Simpang Pulai
Station 18
Sunway City
Tambun
Taman Cempaka Ipoh
Tanjung Rambutan

Penduduk di Ipoh adalah terdiri daripada majoriti kaum Cina. Dialek Cina Kantonis adalah bahasa pengantar orang-orang Cina di sini walaupun terdiri daripada kebanyakan kumpulan dialek Cina Hakka, dan Cina Kantonis. Kebanyakan penduduk di Ipoh bertumpu di Menglembu, Buntong, Tasek, Ampang, Bercham serta Pasir Puteh menjadikan keluasan bandaraya Ipoh menjadi semakin besar jika diambil kira pekan-pekan yang terdapat di sekitar pinggir Bandaraya Ipoh.

Ipoh masih menjadi salah satu bandaraya terbesar di Malaysia,walaupun status bandaraya kedua terbesar di Malaysia itu telah di ambil-alih oleh George Town dan Johor Bahru disebabkan kepesatan pembangunan di bandar-bandar tersebut. Statistik populasi adalah seperti berikut:
Populasi = 710,798
Tangga : Ke-empat terbesar bandar-bandar sekitar di Malaysia.

Kumpulan Etnik di Ipoh

Etnik Populasi Peratus
Cina 451,361 70.0%
Melayu 109,616 17.0%
India 80,600 12.5%
Lain-lain 3225 0.5%

Destinasi Pelancongan

Lost World of Tambun

Merupakan tarikan dari Sunway City Ipoh yang terletak di Tambun, Lost World of Tambun adalah antara taman tema air di Perak.Ia akan membawa anda ke pengembaraan yang penuh dengan keseronokan bersama keluarga dan rakan-rakan.Terletak di antara kawasan rimbunan kehijauan dan batu kapur, Lost World of Tambun menyediakan pelbagai aktiviti yang menarik sehingga membuatkan anda ingin datang kembali.

Muzium Darul Ridzuan

Muzium ini terletak di Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab, Ipoh yang berhampiran dengan Bangunan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak.Telah dibuka pada tahun 1992 dan bangunan muzium telah dibina lebih dari 100 tahun yang lalu.Ia memaparkan pelbagai jenis artifak menarik yang berkaitan dengan sejarah dan pembangunan bandar Ipoh terutamanya dalam sektor perlombongan bijih timah.

Muzium Geologi

Muzium ini mula ditubuhkan sejak tahun 1957.Ia memaparkan pelbagai jenis mineral, batuan fosil dan batu permata dari dalam dan luar negara.

Tokong Gua

Sepanjang Jalan Gopeng, kelihatan banyak tokong-tokong gua yang merupakan kebangaan Ipoh. Nam Tin Tong, Koon Yam Tong, Sam Poh Tong, Ling Sen Tong merupakan antara tokong-tokong ternama di situ. Dinding gua dihiasi dengan pelbagai lukisan dan kaligrafi Cina yang berunsurkan agama Tao dan Buddha. Do Jalan Kuala Kangsar pula tokong gua yang paling popular adalah Perak Tong.

Tokong Paloh Ku Miew

Paloh Ku Miew ialah tokong tertua di Ipoh, yang menyembah Tai Pak Koong, dewa tempatan yang melindungi kaum Cina apabila mereka mula-mula menetap di Ipoh. Antara penyumbang utama kepada tokong ini ialah Yau Tet Shin, seorang pelombong yang sangat terkenal pada masa itu. Tokong ini dapat dilihat daripada jambatan Hugh Low Street (Jalan Sultan Iskandar) yang memisahkan pekan baru dengan pekan lama Ipoh.

Masjid Panglima Kinta

Masjid ini dibina oleh Dato Panglima Kinta. Masjid ini terletak di pekan baru Ipoh. Masjid ini juga dijadikan sebagai Masjid Negeri bagi umat Islam bersembahyang dan melakukan Ibadah.

Taman Dr Seenivasagam

Taman yang terletak di tengah bandar Ipoh ini merupakan salah satu taman yang lama dibina di Ipoh , sesuai untuk pengunjung melepaskan lelah dan beriadah kerana taman ini mempunyai trek motorsikal mini, kolam ikan, tasik serta padang yang agak luas. Taman ini jugak mempunyai replika taman diluar negara, iaitu Taman Jepun yang hanya terletak bersebelahan dengan pintu masuk utamanya.

Pusat Membeli-Belah

Terdapat beberapa destinasi membeli-belah di Ipoh, seperti:
AEON Jusco di Pengkalan
AEON Jusco Kinta City
Ipoh Parade Shopping Centre
Greentown Shopping Mall
De Garden Mall, Ipoh Garden
Glamour Square, Bercham
Econsave,Jalan Kampar
The Store,Jalan Kampar
Tesco Hypermarket, Ipoh
Tesco Fresh & Distribution Centre, Simpang Pulai
Tesco Extra, Taman Tasek Indra
Giant Hypermarket, Sunway City
Giant Hypermarket, Bercham
Pengkalan Emas Mall, Station 18
Kompleks Yik Foong
Billion & The Store Supermarkets (sekitar bandar Ipoh)
Festival Walk, Perak Tourism Hub (dalam pembinaan)
Tesco Hypermarket Pengkalan @ Station 18
Tesco Hypermatket, Bandar Baru Kelebang (dalam perancangan)
Mydin Store Meru Raya (dalam pembinaan)
Mydin Store Manjoi (dalam pembinaan)
Mydin Store Ulu Kinta (dalam perancangan)
Kamdar Ipoh
Gerbang Malam
RTC Gopeng

Pembangunan Ekonomi

Kawasan Greentown berdekatan dengan Dewan Bandaraya Ipoh kini semakin menjadi pusat segala hiburan penduduk Ipoh. Dengan pembukaan komersial baru iaitu Pusat Perdagangan Greentown, telah memberi nafas baru kepada Bandaraya Ipoh khasnya. Aktiviti umum di kawasan penempatan baru komersial ini kebanyakannya adalah meliputi restoran-restoran, medan selera, kedai pejabat, bank-bank, pub, bistro dan kafe.

Medan Ipoh Bistari (dikenali sebagai Bandar Baru Medan) adalah kawasan yang menjadi tempat kesukaan ramai remaja di Ipoh. Penduduk bandar Ipoh telah memberi jolokan bagi kawasan komersial ini sebagai 'Bangsar Ipoh' (a.k.a kawasan pop Bangsar di Kuala Lumpur). Bandar Baru Medan terletak bersebelahan dengan Taman Ipoh Timur. Kawasan ini sangat popular kepada muda-mudi dan remaja dimana terdapat kawasan tumpuan dimalam hari, kafe-kafe, kedai kopi (menghidangkan makanan tempatan), pusat hiburan, Campuran kafe F&B (food and beverage), pub-pub, disko, bistro dan terbaru ialah kafe siber.

Taman Tema Air yang pertama di Ipoh Lost World of Tambun dijangka dapat mengubah keadaan di bandaraya Ipoh serta merupakan "Sunway City" versi tempatan (dikaitkan dengan "Sunway City" yang sebenarnya yang terletak lebih kurang 15km ke arah barat Kuala Lumpur). Di dalam "Lost World of Tambun" terdapat juga kolam air panas semula jadi, dimana sangat popular pada tahun 1960-an dan 1970-an.

Malangnya, kepesatan pergerakan di dalam pusat bandar semakin berkurangan dari tahun ke tahun. Disebabkan itu, Dewan Bandaraya Ipoh telah memperkenalkan satu aktiviti malam yang dikenali sebagai Gerbang Malam ditengah bandar, di Jalan Dato' Tahwil Azar, juga dikenali sebagai "Night Lane". Ia adalah pasar malam yang biasanya dikunjungi oleh orang ramai, tetapi lebih besar dan masa operasi yang lebih panjang.

Pusat Kesihatan

Hospital Ipoh, merupakan salah satu hak milik penuh kerajaan dan merupakan hospital yang terbesar di Ipoh dan Perak amnya. Ia terletak berdekatan dengan kawasan Fair Park and Pusat Perdagangan Greentown. Tidak jauh dari kawasan Hospital itu, terdapat Klinik Kesihatan Greentown. (juga milikan penuh kerajaan)

Swasta

Selain dari Hospital kerajaan, terdapat juga Pusat Perubatan swasta yang terletak disekitar bandar Ipoh.
Sesetengah darinya terletak didalam dan sekitar bandaraya Ipoh:
Hospital Pakar Ipoh
dikenali juga sebagai Pusat Perubatan Pakar Ipoh
Pusat Perubatan Kinta
Hospital Pakar Komuniti Perak
dikenali juga sebagai Perak Chinese Maternity Hospital, terletak di Jalan Kampar
Terdapat dua lagi Hospital swasta yang terletak di pinggir bandar Ipoh, iaitu di Ipoh Garden (South):
Hospital Fatimah
Pantai Puteri Hospital

Sekolah (Rendah dan Menengah)

Terdapat beberapa sekolah di Ipoh dan juga sekolah yang telah dibina hampir se-abad yang lalu. Diantaranya termasuklah:
Anderson School Ipoh
Anglo-Chinese School Ipoh
Ave Maria Convent
Ipoh International School (IIS)
Methodist Girls School Ipoh
SMJK Perempuan Perak
Raja Permaisuri Bainun, Ipoh
Sekolah Izzuddin Shah
Sekolah Kebangsaan Dato' Panglima Kinta
Sekolah Kebangsaan Manjoi 1 & 2
Sekolah Kebangsaan Pasukan Polis Hutan
Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMARI)
Sekolah Menengah Doktor Megat Khas Ipoh
Sekolah Menengah Kebangsaan Convent, Ipoh (Main Convent)
Sekolah Menengah Kebangsaan Gunung Rapat
Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Pasir Puteh
Sekolah Menengah Kebangsaan Jelapang Jaya Ipoh
Sekolah Menengah Kebangsaan Kg. Dato' Ahmad Said Ipoh
Sekolah Menengah Kebangsaan Kg. Pasir Puteh
Sekolah Menengah Kebangsaan Menglembu
Sekolah Menengah Kebangsaan Rapat Setia (6J)
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Chulan (SRC)
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Perempuan Ipoh (RPS)
Sekolah Menengah Kebangsaan Tambun
Sekolah Menengah Kebangsaan Ulu Kinta
Sekolah Menengah Kebangsaan Wira Jaya
Sekolah Menengah Poi Lam (SUWA)
Sekolah Menengah Seri Intan
Sekolah Menengah Seri Putera
Sekolah Menengah Sri Ampang
Sekolah Menengah Teknik Lebuh Cator (Sek Men Vokasional Ipoh)
Sekolah Menengah Teknik Ipoh Persiaran Brash
Sekolah Raja Perempuan Taayah
Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh
SM Raja Chulan Ipoh
SMJK Sam Tet Secondary School
SRJK(C) Sam Tet Primary School
SMJK Poi Lam
SJK (C) Poi Lam
SMJK Yuk Choy
SRJK(C) Yuk Choy
SRK La Salle Ipoh
SRK MARIAN CONVENT
St Michael's Institution
Tarcisian Convent
Yuk Choy (SUWA) Independent High School
SJK(T) St. Philomena Convent
Wesley Methodist School Ipoh
SMK PINJI,IPOH
SK Jalan Pegoh,Ipoh

Institut Pengajian Tinggi

Universiti Teknologi MARA Perak
Universiti Teknologi PETRONAS
Institut Teknologi Cosmopoint
Institut Kompas Accountancy and Business College
Kolej WIT
Linton College
Olympia College
Polytechnic Ungku Omar
Sunway College Ipoh
Kolej Poly-Tech MARA
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh
UniKL RMCP
TAJ College
KERIS College
Kolej Pembantu Perubatan
Kolej Masterskill
Syuen College
Maxwell College
Institut Teknologi Perak
Nursing College Ipoh

Sukan

Terdapat satu kawasan yang luas iaitu di Kampong Simee telah dipilih oleh Dewan Bandaraya sebagai Pusat Sukan. Sukan utama yang popular bagi bola sepak dan sukan-sukan lain, juga bagi acara padang banyak berlaku di Stadium Perak. Bersebelahan Stadium Perak terdapat juga stadium tertutup, iaitu Stadium Indera Mulia, memainkan peranan sebagai hos bagi sukan badminton. Ipoh juga rumah kepada Perak FA .

Berdekatan dengan stadium terdapat Kompleks Sukan Renang yang dikendalikan oleh Dewan Bandaraya. Ia dibuka kepada orang umum dengan kadar harga yang berpatutan (RM1 untuk hari biasa/RM2 untuk cuti umum and hari minggu). Kompleks ini mempunyai kolam bersaiz Olimpik, kolam untuk menyelam, kolam berombak, kolam bersederhana saiz dan kolam untuk kanak-kanak.

Ipoh merupakan tuan rumah velodrom, iaitu dipanggil Velodrom Rakyat. Ia merupakan Velodrom yang pertama di Malaysia dimana ia dibina atas inisiatif Dato' Darshan Singh Gill (sekarang Tan Sri Dato' Seri). Tambahan lagi, Ipoh juga menyerlah sebagai salah satu dari beberapa bandar di Malaysia yang mempunyai "stadium astroturf" untuk sukan hoki, yang dipanggil Stadium Azlan Shah.

Untuk golf pula, padang golf popular yang terdapat di Ipoh ialah Kelab Golf Diraja Perak (sebelah Tiger Lane atau Jalan Sultan Azlan Shah). Kelab Golf Meru terletak di Jelapang. Selain itu, jalan menuju ke Batu Gajah, terletaknya Clearwater Sanctuary golf club.

Tempat bagi sukan-sukan lain termasuklah Kelab Kilat di Pasir Pinji, Padang Ipoh di Pekan Lama, Padang Polo, dan padang polo di Iskandar Polo Club, di Ampang Baru.

Pengangkutan

Jalan Persekutuan: Jalan umum di malaysia menghubungkan Ipoh dengan pekan-pekan sekitarnya dan juga Negeri-negeri lain (seperti pekan Gopeng, dan bandaraya Kuala Lumpur ke arah selatan).
Lebuhraya: Dengan terbinanya Lebuhraya Utara-Selatan, kenderaan dapat bergerak dengan pantas serta lebih efisyen berbanding Jalan umum. Walaubagaimanapun, sesetengah pekan seperti Kampar hanya boleh dihubungi melalui Jalan umum. Pemandu yang menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan terpaksa memilih keluar ke Ipoh dari mana-mana 4 jalan keluar - Simpang Pulai, Ipoh(S) , Ipoh(U) & Jelapang.

Keretapi: Stesen keretapi Ipoh dioperasikan oleh Keretapi Tanah Melayu (KTM) dan ianya terletak di Pekan Lama. Landasan keretapi ini hanya dapat menghubungkan diantara Ipoh dengan pekan dan bandar-bandar berdekatan.
Bas: Termina bas antara-banndar terletak di Silveritage Galleria dekat Jalan Gopeng, berdekatan dengannya ialah Gunung Rapat, selatan Ipoh (dahulunya terletak di Medan Kidd, Pekan Lama).

Udara: Bagi penerbangan udara, Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah merupakan satu-satunya lapangan terbang di Ipoh. Ia terletak berdekatan dengan Gunung Rapat. Walaubagaimanapun, lapangan terbang ini hanya memberi perkhidmatana penerbangan domestik (dan satu penerbangan antarabangsa).

Sejak Mei 2006 (bagi Malaysia Airlines) dan September 2006 (bagi AirAsia), penerbangan telah digantung untuk mendarat di Ipoh. Diantara alasan-alasannya ialah jalinan udara yang tidak menguntungkan serta landasan yang terlalu pendek (untuk kes AirAsia).
Penerbangan antarabangsa pula hanya terdapat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (di Lembah Kelang, 200km ke selatan), dimana ia boleh dihubungi di jalan darat oleh bas ekspress (harga lebih kurang RM50 seperjalanan).

Buat masa ini, lapangan terbang Ipoh digunakan oleh satu-satunya syarikat penerbangan Indonesia dan memberi perkhidmatan udara diantara bandar Medan-Ipoh.

Masjid di Ipoh

Masjid di Perak

Masjid Al-Aulia Tembok Jalan Kuala Kangsar, 30010 Ipoh
Masjid Al-Aulia Tembok Jalan Kuala Kangsar, 30010 Ipoh
Masjid India Muslim Jalan Senivasagam, 30450 Ipoh
Masjid Jamek Tanjung Rambutan, 31250 Ipoh
Masjid Jamek Ad-Diniah , Kampung Seri Kinta, 31600 Ipoh
Masjid Paloh Jalan Datoh 30000 Ipoh
Masjid Panglima Kinta 30300 Ipoh
Masjid As-Saadah, Kampung Dato' Ahmad Said, 30020 Ipoh
Masjid Sultan Azlan Shah, Jalan Dairy, Ipoh
Masjid Sultan Idris II (Masjid Negeri) Jalan Dato Sagor, 30000 Ipoh
Masjid Ar-Rahmaniah, Kampung Dato' Ahmad Said Tambahan 3, 30020 Ipoh
Masjid Tayibbin, Kampung Tersusun Tanah Hitam, 31200 Ipoh
Masjid Al-Muttaqin Taman Meru, Jelapang, 30020 Ipoh
Masjid Ahmadiah , Kampung Kepayang, Kampung Sungai Raya, 31300 Ipoh
Masjid Al-huda, Kampung Sungai Tapah 30020 Ipoh
Masjid Idrisiah, Kuala Pari, 31450 Ipoh
Masjid Kampung Kepayang Fair Park]], Kampung Kepayang, 31400 Ipoh
Masjid Raja NazrIn Shah, Kampung Rapat Jaya Tambahan 31350 Ipoh
Masjid Taman Keledang Jaya 30100 Ipoh
Masjid Al-Ahmadiah, Kampung Changkat Larang, Lahat 31500 Ipoh
Masjid Al-Khairiah, Pengkalan Stesyen Lahat, 31500 Ipoh
Masjid Ghufran, Kampung Manjoi, 30020 Ipoh
Masjid Menglembu, Menglembu 31450 Ipoh
Masjid Al-Furqan, Taman Pengkalan Jaya(sppk) 31650 Ipoh
Masjid Al-Rahmaniah, Pengkalan Baru, Kampung Kepayang, 31300 Ipoh
Masjid Ibnu Salam, Pengkalan Pegoh 31500 Lahat Ipoh
Masjid Kampung Pasir Putih 31650 Ipoh
Masjid Sultan Yusuf, Jalan Raja Musa Mahadi, Rapat Setia, 31350 Ipoh
Masjid Kampung Taufiqiyah, Rapat Setia 31350 Ipoh
Masjid Al-Ittiahadiah, Kampung Tengku Hussein Baru, Taman Silibin, 30020 Ipoh
Masjid Jamil Al-Kholidi, Kampung Sengat, Sungai Raya, 31300 Ipoh
Masjid Kampung Melayu, Sungai Rapat,31350 Ipoh
Masjid Sultan Iskandar Shah 1, Kampung Sungai Rokam 31350 Ipoh
Masjid As-Syakirin, Kampung Tersusun 31400 Tasek Ipoh
Masjid As-Syarifah, Kampung Tasek 31350 Ipoh
Masjid Jamek Al-Amin, Tambun 31400 Ipoh
Masjid Pasukan Gerakan Am, Ulu Kinta, 31150 Ipoh

Seni, Budaya dan Hiburan

Ipoh telah dilabelkan oleh para seniman dan penerbit sebagai salah satu lokasi sesuai untuk penggambaran melihatkan kepada kecantikan alam semula jadinya.

Filem-filem yang diterbitkan dan dilakonkan di Ipoh diantaranya ialah:

1980 - Potret Maria, dibintangi Sarimah Ahmad, Rubiah Suparman dan Zulkifli Zain
1999 - Anna and the King, dibintangi Chow Yun-Fat dan Jodie Foster, diarahkan oleh Andy Tennant.
2002 - Embun, diarahkan oleh Erma Fatima.
2003 - Paloh, diarahkan oleh Adman Salleh.
2003 - Kadhal Kisu Kisu, diarahkan oleh P. Vasu.
2004 - Tun Tan Cheng Lock.
2005 - Sepet, dibintangi Sharifah Amani, diarahkan oleh Yasmin Ahmad.
2005 - Gubra, dibintangi Sharifah Amani, diarahkan oleh Yasmin Ahmad.
2006 - After This Our Exile, dibintangi oleh Aaron Kwok dan Charlie Young, diarahkan oleh Patrick Tam.
2006 - Goodbye Boys, diarahkan oleh Bernard Chauly.
2006 - Lust, Caution, dibintangi Tony Leung Chiu Wai dan Lee-Hom Wang, diarahkan oleh pemenang Oscar dari Taiwan Ang Lee.
2007 - Mualaf, dibintangi Sharifah Amani, diarahkan oleh Yasmin Ahmad
2008 - Telent Time diarahkan oleh Yasmin Ahmad
2010 - Love and Death in Java, diarahkan oleh Bill Donovan

07 di tanjung malim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung malim - Google Blog Search


Tiga Maut Dalam Kemalangan <b>Di Tanjung Malim</b> | Kamaluddin&#39;s Blog

Posted: 28 Mar 2012 03:44 AM PDT

- Mar 28, 2012 18:44:38.

Gambar Hiasan

Tiga maut manakala dua lagi cedera parah dalam kemalangan membabitkan dua lori dan sebuah kereta di km 114 Jalan Behrang-Slim River dekat Tanjung Malim awal Rabu.

Mereka yang maut ialah pemandu lori, Abu Bakar Saleh, 51, dan Koy Kay Huang, 34, serta seorang kelindan lori yang identitinya belum dikenalpasti.

Yang parah ialah pemandu kereta Abdul Aziz Anthony, 57, dan seorang wanita dipercayai isterinya yang hanya dikenali sebagai Sulistiawati, 40.

Ketua Polis Daerah Tanjung Malim Supt Othman Nayan berkata dalam kejadian pada pukul 3.40 pagi itu, lori yang dipandu Abu Bakar yang dalam perjalanan dari Behrang ke Tanjung Malim dikatakan bertembung dengan lori yang dipandu Koy dari arah bertentangan.

Abdul Aziz yang memandu kereta Perodua Viva dan mengekori lori Abu Bakar gagal mengawal kenderaannya lalu merempuh belakang lori itu, katanya ketika dihubungi di sini.

Posted by on Mar 28, 2012 18:44:38. Filed under BERITA. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

07 di tanjung rambutan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung rambutan - Google Blog Search


Rumah <b>Di Tanjung Rambutan</b>, Perak Untuk Disewa – 1142th <b>...</b>

Posted: 28 Feb 2012 09:44 AM PST

Maklumat Rumah sewa/ Rumah untuk disewa:

Rumah Teres 2 tingkat

3 Bilik ( 1 bilik utama )

2 Bilik Air

Kemudahan yang disediakan:

~ katil

~ peti sejuk

~ mesin basuh

~ TV

~ untuk pelajar/pekerja perempuan berkumpulan
~ min 8 orang

~sebarang pertanyaan sila hubungi
nani.. 019 – 356 2717
019 – 362 0292

By rumahsewa.com

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved