Ahad, 11 Mac 2012

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


luqmanmaat.com: Kisah 5 hari <b>di Parit Buntar</b>

Posted: 26 Jan 2012 01:51 AM PST

kisah di Parit Buntar lagi
ok..aku pulang lepas last sekali balik raya lepas..bulan 9 kan..
sekarang bulan 1 baru dapat balik semula
Parit Buntar bukan tempat aku 
ia cuma tempat kakak aku bekerja berkahwin dan mendapat anak
disebabkan cucu nya disini..maka mak ayah aku pon disini
dan aku pon disini..di Parit Buntar
so cuti sebelum bermulanya intern di  
aku pon menghabiskan masa di sini...
buat apa? of cos melayan anak buah aku sorang nie
hari first aku sampai dalam pukol 6 pagi
terus layan copa del rey 1st leg barca vs real..
result korang boleh tau da kan...
dlm kol 9 anak buah aku da bangun
agak takot takot muadz nie..dok kt mak die je..kehkeh
tapi dah sampai petang..ok dah..
siap jom jom ke kebun tokwan lagi...
ok..aku xpandai menulis..baik korang layan je gambar gambar ni
sekian..
next post pasti lebih menarik
sebab aku da start praktikel..
yeah!

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Pelarasan Gaji SSM Turut Dinikmati Penjawat Awam <b>Di</b> Tangga Gaji <b>...</b>

Posted: 08 Mar 2012 04:45 AM PST

KUALA LUMPUR, 8 Mac (Bernama) -- Penjawat awam yang telah mencapai tangga gaji maksima akan turut menikmati pelarasan gaji di bawah penambahbaikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) seperti diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kata Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS).

"Mekanisma pelarasan dan butiran terperinci akan kita bincangkan dalam suruhanjaya yang ditubuhkan nanti," kata Presiden CUEPACS Datuk Omar Osman ketika dihubungi Bernama Khamis.

Najib hari ini mengumumkan pembatalan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan mengembalikan SSM yang ditambah baik selain mengumumkan pelarasan gaji di antara tujuh peratus dan 13 peratus bagi penjawat awam mengikut gred.

Perdana Menteri juga mengumumkan penubuhan suruhanjaya bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia, yang bukan sahaja melibatkan sistem saraan malah rupa bentuk perkhidmatan awam masa depan yang diperlukan negara.

Omar berterima kasih kepada Perdana Menteri bagi pihak penjawat awam di atas pengumuman tersebut dan meminta penjawat awam agar bersabar dengan pelaksanaan pelarasan gaji tersebut.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Hashim Adnan pula berkata keputusan membatalkan SBPA dilihat sebagai tindakan bijaksana yang memberi keadilan kepada semua pihak.

"Mungkin ada pihak yang kurang puas hati dengan keputusan ini, namun kita perlu rasional bahawa kerajaan dalam masa yang sama tidak mampu memuaskan hati semua pihak," katanya.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Imigresen Semenanjung Malaysia (KPISM) Khairil Niza Khairuddin yang menyambut baik pelarasan gaji itu bagaimanapun mahu kerajaan bertindak mengawal kenaikan harga barang di pasaran supaya tidak menjejaskan kenaikan gaji penjawat awam.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah berkata pembatalan SBPA adalah bukti kerajaan mengiktiraf dan memahami beban rakyat terutamanya penjawat awam.

"Sistem negara moden memperuntukkan kerajaan perlu mengambil kira dan pandangan dari pihak peniaga mahupun masyarakat sivil dan pembatalan ini jelas menunjukkan Perdana Menteri kita telah mengotakan janjinya sebelum ini," katanya.

Anggota tentera Saiful Azmie Mohammed, 35, yang bakal menerima kenaikan gaji 13 peratus berkata pembatalan SBPA adalah satu tindakan yang wajar.

"Anggota beruniform seperti saya yang berada dalam kumpulan antara gred 42 hingga 44 tidak ada bantahan dengan pembatalan dan kenaikan gaji," katanya.

Seorang guru Mohd Sanusi Ismail, 46, berkata penjawat awam perlu bersyukur dengan kenaikan tersebut dan tidak patut mengeluh mahukan gaji yang lebih tinggi daripada kerajaan.

"Jumlah kenaikan telah diputuskan, saya tidak kisah kerana bagi saya mudah, jika kewangan kerajaan mampu dan ada bajet lebih, sudah pasti rakyat dan penjawat awam orang pertama yang akan menerimanya," katanya.

Pensyarah sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam Zariyawati Shaari, 32, berkata pembatalan SBPA mempunyai kebaikan dan keburukan.

"Saya menerima kenaikan 13 peratus, namun masih terlalu awal untuk menilai dan terdapat beberapa isu yang masih tidak jelas mengenai pembatalannya.

Penolong Pentadbir Tanah Ahmad Fayadh Abdul Manap, 26, pula kecewa dengan pembatalan SBPA.

"Saya rasa SBPA ini memberi satu fasa baru kepada penjawat awam secara keseluruhannya. Sepatutnya SBPA yang perlu ditambah baik bukan SSM yang dikekalkan.

"Perlu diingatkan bahawa mereka yang mendapat kenaikan gaji berdasarkan skim SBPA merupakan pegawai kerajaan yang mempunyai kelayakan akademik setimpal," katanya.

Beliau berkata kenaikan gaji pegawai kerajaan melalui skim SBPA secara tidak langsung boleh membantu mereka untuk membayar balik pinjaman pendidikan ketika menuntut di institut pengajian tinggi sebelum ini.

Kakitangan Majlis Perbandaran Bentung A Kalaichalvi, 32, berkata beliau berpuas hati dengan pengumuman hari ini kerana jelas menunjukkan keprihatinan kerajaan dengan nasib kakitangan awam terutamanya golongan bawahan.

Wan Othman Deraman, 55, dari Majlis Daerah Besut berpendapat pelarasan gaji 13 peratus bagi kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga 54 merupakan keputusan yang adil untuk semua penjawat awam.

"Pemansuhan SBPA pula kembali merapatkan jurang antara pegawai atasan dan kekananan," katanya.

Mohd Noor Shukor, 54, yang bertugas di Jabatan Pertanian Negeri Perak pula beranggapan ia sesuatu yang adil dan saksama dan dapat menghapuskan segala kritikan terhadap kerajaan sejak SBPA diperkenalkan.

"Terima kasih Perdana Menteri kerana memberi khabar gembira dan berharap semua berpuas hati dan membalas jasa baik kerajaan dengan memberikan perkhidmatan yang terbaik," katanya.

Petugas Jabatan Imigresen Johor Kee Siew Lan, 28, pula mengucapkan terima kasih kerana sudi mendengar setiap masalah yang dihadapi penjawat awam dan pemansuhan skim itu merupakan langkah tepat demi memastikan penjawat awam terus memberi komitmen dalam mutu kerja.

Di KEMAMAN, Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata pengumuman Perdana Menteri mengenai pembatalan SBPA dan mengembalikan SSM yang ditambah baik adalah pilihan terbaik yang diberikan bagi penjawat awam.

"Kakitangan awam patut berpuas hati dengan apa yang diperjuangkan oleh CUEPACS sehingga Perdana Menteri sanggup membatalkan SBPA itu untuk memberi kepuasan kepada kakitangan kerajaan.

"Ini menunjukkan kerajaan semasa adalah kerajaan yang prihatin dan sentiasa menjaga kebajikan serta mendengar masalah rakyat," katanya. Di MELAKA, Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata kira-kira 4,000 penjawat awam termasuk berstatus kontrak di bawah Jabatan Ketua Menteri Melaka akan menerima kenaikan antara 7 hingga 13 peratus itu mengikut tarikh penyelarasan yang ditetapkan kerajaan pusat.

Katanya penyelarasan tersebut merupakan satu kenaikan yang wajar dan sebagai motivasi agar penjawat awam di negara ini dapat meningkatkan produktiviti negara ke arah negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

Sumber: BERNAMA

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


PASPB: 11.11.11 !!! Tragedi kemalangan maut <b>di Behrang</b>

Posted: 11 Nov 2011 04:08 AM PST

Berikut ialah gambar-gambar kemalangan yang melibatkan bas yang membawa para pelajar dan guru dengan treler yang menyebabkan 4 orang terbunuh manakala 22 yang lain cedera.

Kemalangan berlaku di KM382 Lebuhraya Utara Selatan, berhampiran Hentian Rehat dan Rawat Behrang, pada kira-kira jam 4.30 pagi tadi.

Jurucakap trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Tanjung Malim berkata, bas yang dinaiki 44 penumpang termasuk pemandu dipercayai hilang kawalan kerana laluan berpasir sebelum terbalik dan mengentam belakang bas yang dinaiki kesemua mangsa.

Rombongan dalam perjalanan dari Kulim ke Kuala Lumpur sebelum ke Genting Highlands.

Mereka dijadual mengadakan rombongan tiga hari dua malam di ibu kota.

Siasatan awal menunjukkan pemandu berkenan hilang kawalan, melayang ke ke sebelah kiri jalan lalu terbalik. Sebuah treler kemudian melanggarnya.

Mangsa yang terbunuh dikenalpasti sebagai pelajar tingkatan tiga Khairul Anuar Azhan dan Maysara Zaidi, kedua-duanya berumur 15 tahun dan guru Siti Hajar Mohamad, 33.

Basarah Saad, 45, seorang penumpang dari bas yang lain yang berhenti kerana membantu juga terbunuh apabila treler tersebut merempuh bas yang terbalik.

Beliau berkata 22 orang mangsa yang tercedera mendapat rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Slim River Hospital sementara lima yang lain cedera parah dimasukkan ke dalam wad.KG

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


ERNI G HOMESTAY <b>di Lumut</b> : Semua Homestay

Posted: 27 Feb 2012 12:40 AM PST

Seri Manjung, Perak, Malaysia
Salam 1 Malaysia… ERNIG HOMESTAY ini merupakansalah satu penginapan selain daripada tinggal dihotel, malah memberikan ERNI" G HOMESTAYmenyediakan banyak kemudahan. Gerenti selesa !

Contact Ahmad Khushairi Bin Hj Muhammed

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


Berakhir pekan <b>di Kampar</b> ( 19 Februari 2012 ) | KURAZA&#39;s Weblog

Posted: 20 Feb 2012 09:25 PM PST

Akhir pekan ini, saya dan beberapa kawan  berkesempatan melepas penat di satu tempat bernama Tasik Tanjung putus, berlokasi di Buluh Cina kabupaten Kampar, lokasi nya tidak terlalu jauh dari kota Pekan baru, sekira 1 jam perjalanan, dengan kondisi jalan yang lumayan bagus dan tidak terlalu ramai.

Meniti batang

Meniti batang keseberang

Tidak susah menemukan desa Buluh Cina, sehubungan dengan kondisi jalan yang dapat di katakan mulus dan lurus lurus saja dari arah Pekanbaru, lebih kurang satu jam kemudian, kita akan menemukan gapura besar di sisi kanan jalan, menandakan desa wisata Buluh Cina.

Untuk dapat mencapai Tasik Tanjung putus, kita harus menyeberang sungai menggunakan perahu motor, sebagai satu satu nya  moda penyeberangan yang juga dapat mengangkut kendaraan roda dua. Tidak mahal per orang dikenakan Rp.2000 pp, dan pembayaran dapat dilakukan saat pulang.

Untuk mencapai lokasi yang di maksud pun cukup dengan berjalan kaki dari lokasi dermaga penyeberangan, karena jaraknya tidaklah terlalu jauh, sepanjang jalan kita akan menemui deretan rumah panggung warga yang beberapa di antara nya merupakan bangunan lama, tampak jelas dari arsitektur bangunan tersebut.

Akhir nya tiba juga dilokasi yang di maksud, satu kawasan hutan dengan beberapa anak sungai yang mengalir di sela sela nya, asri, satu kawasan alernatif pelepas lelah yang lumayan lah. Kenapa lumayan ? seperti biasa, beberapa kekurangan dari tempat tempat wisata yang pernah saya datangi di Indonesia, adalah perawatannya, buat nya gampang bahkan kadang biaya yang dikeluarkan tidak sedikit, tapi perawatannya kacau galau, jadi miris melihatnya.

Selepas melepas lelah dan mengambil beberapa foto, kami putuskan untuk kembali ke seberang, mencari makan siang, dan melanjutkan perjalanan selanjutnya yaitu mengunjungi sungai hijau di  kota bangkinang, nama sebenar nya tidak ada yang tahu, namun orang orang menyebutnya demikian karena air sungai nya yang tampak kehijau hijauan.

Mengambil jalan  kembali kearah kota Pekanbaru, dari simpang garuda, sejurus melaju kearah kota bangkinang. Satu hal yang saya suka dengan kondisi jalan di riau adalah sebagian besar jalannya lurus dan bisa berpuluh puluh km panjangnya, memang dari segi kualitas dapat dikatakan mengenaskan, mengingat propinsi ini termasuk dalam daftar propinsi terkaya di Indonesia tapi berbanding terbalik dengan kondisi jalan raya nya.  Jam 4 sore, akhir nya kami tiba juga di sungai hijau, kira kira 10 dari kota bangkinang melewati komplek bangunan pemerintah kota, spot nya di maksud memang terlihat bagus, terlebih aliran sungai jernihnya yang tak berhenti memanggil setiap orang yang datang untuk terjun kedalamnya, termasuk kami para lelaki yang dengan sukses nya meluncur bebas, tidak dalam namun jernih dan segar.

Sungai hijau kecil

Kumpulan lumut hijau didalamnya yang tertambat berkelompok membuat sungai jernih ini tampak kehijau hijauan, ini mungkin asal muasal orang orang menyebut area ini sebagai sungai hijau.  Semakin sore semakin banyak warga sekitar berdatangan, ada yang memang rutin memanfaatkan aliran sungai tersebut untuk tempat mandi, ada juga yang seperti kami, pelancong lepas yang sesekali datang untuk ikut menikmati kehangatan aliran sungai tersebut.

2 Jam,tanpa terasa kami menikmati area ini dan selanjutnya kami putuskan untuk pulang dengan terlebih dahulu menikmati semangkuk bakso dan mie ayam di kota bangkinang.

Tidak perlu mahal dan jauh untuk melancong, jika memang tak punya banyak waktu dan biaya, spot spot menarik sekitar Pekanbaru bisa jadi alternative. Rajin rajin saja cari tahu lokasi lokasi alternative tersebut, karena beberapa diantara nya tidak begitu dikenal luas bahkan oleh warga sekitar sekalipun.

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


36 dari tiga kampung <b>di Teluk Intan</b> dipindahkan - Utusan Online

Posted: 03 Mar 2012 01:46 AM PST

Banjir: 36 dari tiga kampung di Teluk Intan dipindahkan

Banjir: 36 dari tiga kampung di Teluk Intan dipindahkan

03/03/2012 1:28pm

IPOH 3 Mac – Seramai 36 orang daripada sepuluh keluarga di dipindahkan apabila tiga buah kampung di Teluk Intan dinaiki air berikutan hujan lebat sejak petang semalam.

Ketua Polis Daerah Hilir Perak, ACP Goh Kok Liang ketika dihubungi berkata, semua mangsa ditempatkan di Dewan Orang Ramai Kampung Ayer Hitam sejak awal pagi tadi berikutan air naik sedalam 0.5 meter akibat limpahan Sungai Bidor.

Kampung terlibat ialah Kampung Ayer Hitam, Kampung Tengah dan Kampung SC.

Beliau berkata, anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Kebajikan Masyarakat, polis dan Jabatan Pertahanan Awam turut membantu memindahkan mangsa terlibat.

Katanya, seramai 200 orang daripada 76 keluarga terjejas akibat banjir semalam, bagaimanapun hanya 36 orang daripada 10 keluarga sahaja dipindahkan. – BERNAMA

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


KELAB GREENBOC: Mayat Adik Yushahiriezal Ditemui Lemas <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 01 Mar 2012 12:00 AM PST

Batu Gajah - "Saya terkilan kerana hajat anak saya untuk menyertai kelab taekwondo di sekolahnya tidak kesampaian," luah Mazlinah Rintan, 30, ibu kepada Yushahiriezal Jidun, 9, yang ditemui lemas di Sungai Kinta di sini, semalam.

Murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan (SK) Wira Jaya hilang empat hari lalu dipercayai tergelincir ketika bermain berhampiran longkang di kuarters Kem Syed Putra, Jalan Tambun, di Ipoh, 45 kilometer dari tempat dia ditemui.

Lebih memilukan, adik bongsu mangsa, Yusaidatul Adawiyah Jidun, 4, masih tertanya-tanya ke mana abangnya pergi kerana mereka sangat rapat sejak dari kecil.

Ibunya ketika ditemui di pekarangan Jabatan Forensik Hospital Batu Gajah (HBG) berkata, walaupun terkejut, dia reda dan menerima kehendak Ilahi dengan hati terbuka.

Menyentuh tentang hajat si anak sebelum ini, bukan niatnya tidak membenarkan Yushahiriezal menyertai kelab tersebut tetapi atas faktor kewangan perkara itu terpaksa diketepikan terlebih dahulu.

"Setiap hari saya berdoa agar dia (Yushahiriezal) ditemui dalam keadaan selamat, tapi apakan daya ALLAH lebih menyayanginya. Namun saya bersyukur kerana doa saya dimakbulkan dan jasadnya telah ditemui walaupun terpaksa menunggu selama empat hari dengan penuh debaran," ujarnya dengan air mata tak putus-putus.

Ketika melakukan pengecaman mayat Mazlinah akui tidak percaya tubuh kaku kanak-kanak yang ditemui itu adalah anak lelaki tunggalnya.

"Selepas melihat baju kelabu yang masih berada di tubuhnya, saya yakin mayat kanak-kanak itu memang anak saya," katanya dengan nada sebak.

Orang awam beri maklumat

KUMPULAN tentera yang menjalankan operasi mencari dan menyelamat yang diketuai Kapten Mohamad Anas Emran mendapat maklumat berhubung penemuan mayat mangsa oleh orang awam kira-kira jam 11.30 pagi.

Mohamad Anas berkata, seramai 10 anggota tentera terbabit dalam operasi itu yang bermula sejak pagi semalam.

Katanya, seorang lelaki yang merupakan penduduk setempat ternampak mayat seorang budak lelaki dalam keadaan separuh bogel terapung berhampiran dahan pokok di tebing sebelah kiri Sungai Kinta yang terletak di antara sempadan Malim Nawar dan Tanjung Tualang.

"Sejurus menerima maklumat tersebut, saya bersama dua anggota lain menaiki bot yang dikemudi orang awam terbabit untuk ke lokasi berkenaan.

"Kami segera mengangkat mayat itu dan menghantarnya ke Balai Polis Tanjung Tualang untuk membuat laporan sebelum dibawa ke Jabatan Forensik HBG," katanya.

Mayat Yushahiriezal ditemui dalam keadaan menyayat hati akibat berendam empat hari di dalam air.

"Tubuh mangsa kelihatan kembung selain muka dan bahagian tubuhnya mula membengkak mungkin disebabkan arus deras selain berlanggar dengan batu yang berada di dalam sungai," katanya.

Tinjauan Sinar Harian mendapati kakak sulung mangsa, Yusmieyirah Jidun, 14, dan bapa mereka Jidun Muktar, 33, turut berada di Jabatan Forensik hospital berkenaan.

Malah, Jidun turut memandikan dan mengapankan jenazah anak lelakinya itu sebelum dibawa pulang ke Kem Syed Putra untuk disembahyangkan di sana.

Jenazah Yushahiriezal dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tambun, malam semalam. -SH

Laporan sebelum ini
klik untuk baca



07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


Marang Dikenal Pasti Kawasan <b>Jelapang</b> Padi Kedua <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 21 Dec 2011 04:19 PM PST

SETIU, 21 Dis (Bernama) — Daerah Marang akan dijadikan kawasan jelapang padi kedua Terengganu kerana didapati mempunyai banyak kawasan yang sesuai untuk diusahakan dengan tanaman itu namun pada masa yang sama dibiarkan oleh pemiliknya.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri Asha'ari Idris yakin bekalan padi untuk menampung keperluan di Terengganu akan mencukupi sekiranya kesemua kawasan itu diusahakan.

"Saya pergi melawat daerah Marang baru ini. Saya tengok masih ada tanah terbiar sedangkan kemudahan asas hampir semuanya ada," katanya tanpa menjelaskan keluasan tanah terbiar itu.

Asa'ari berkata Terengganu kini terpaksa mengimport hampir 40 peratus bekalan beras untuk menampung keperluan penduduk negeri ini.

Katanya kawasan pengeluaran padi yang paling luas setakat ini di Terengganu ialah di Jelapang, Setiu yang melibatkan kawasan lebih 100 hektar dan kos kemudahan asas hampir RM50 juta.

Beliau berkata mengikut perancangan, Terengganu memerlukan kawasan seluas 24,000 hektar pada tahun 2020 bagi tanaman padi untuk menampung keperluan dalam negeri.

"Yang menjadi kebimbangan kita sekarang ini tanah-tanah padi di negeri ini sudah banyak bertukar menjadi tanah perumahan kerana ditukar syarat," katanya.

Sehubungan itu, katanya kerajaan akan mengambil tindakan mewartakan tanah padi seperti hutan kekal supaya tanah padi itu berkekalan pada masa akan datang.

– BERNAMA

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


Our Wonderful Simple Life: Kenduri <b>di Taiping</b>

Posted: 16 Jan 2012 05:00 PM PST

07 di kamunting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kamunting - Google Blog Search


Suara Hati...: Juruwang pasaraya <b>di kamunting</b> disuruh pegang <b>...</b>

Posted: 18 Jan 2012 04:12 PM PST

SAYA adalah salah seorang juruwang (cashier) yang bekerja di sebuah pasar raya di Kamunting, Taiping. Pada tarikh 11.01.2012, lebih kurang pukul 3 petang, pihak pengurusan telah membuat mesyuarat di antara semua juruwang. Di dalam mesyuarat tersebut, pengurus kami menyatakan ada seorang pelanggan bukan Islam telah membuat aduan kepada pihak atasan mempertikaikan mengapa juruwang Melayu Islam memegang daging babi beralaskan plastik seolah-olah menghina makanannya.

Apa yang membuat kami semua terkejut, pengurus kami telah berkata, "Kenapa perlu berlapik? Jijik sangatkah? Geli sangatkah? Jangan terlalu ikutkan adat sangat. Yang bermasalah ini adalah juruwang Melayu. Kalau sudah tak boleh nak pegang, lebih baik saya mengambil pekerja bukan Melayu. Selepas ini, saya tak mahu lagi kamu semua pegang barang-barang itu beralaskan pelastik. Saya mahu kamu semua pegang dengan tangan sahaja. Jika saya dapati kamu semua buat sekali lagi, saya akan tukarkan kamu semua ke bahagian lain."

Bukan niat kami hendak menghina makanan orang bukan Islam. Menurut ajaran dan hukum Islam, daging itu adalah haram disisi agama Islam bukan setakat memakanya, malah menyentuhnya pun tak boleh. Jika tersentuh biarpun bekasnya sekali pun, ia perlu disamak.

Pengurus kami dan orang atasan kami bukan Islam. Tidakkah mereka tahu orang Islam amat sensitif dengan daging babi. Bahasanya seolah-olah mempersendakan agama Islam dan berbau perkauman. Mentang-mentanglah kami ini semuanya perempuan, tidak pandai hendak memberontak, senang benar mereka hendak mempersendakannya.

Saya cuba untuk berpakat dengan rakan-rakan kerja Melayu saya untuk melaporkan perkara ini di pejabat agama atau pihak berkuasa yang lain, tetapi mereka enggan untuk berpakat kerana takut ditukarkan atau kehilangan kerja. Inilah sifat kakitangan Melayu yang beragama Islam di sini. Hanya dengan ugutan mereka sangup menggadaikan agama demi wang.

Kita sebagai orang Islam sepatutnya mempertahankan kesucian agama kita. Tahukah mereka perkara ini tidak boleh dipandang remeh kerana membabitkan kesucian diri untuk beribadat kepada Allah SWT. Saya kecewa dengan sikap segelintir bangsa Melayu yang beragama Islam ini.

Sepatutnya pihak pengurusan pasar raya tempat saya bekerja mengadakan kaunter 'Tidak Halal' untuk scan barang-barang tidak halal dan dijaga oleh juruwang bukan Islam. Kadangkala saya terfikir, bekas diletakkan barang tidak halal di kaunter ini, kemudiannya diletakkan pula barang-barang yang dibeli pelanggan lain beragama Islam. Bagaimana tahap kesuciannya?

Saya ingin mengadukan perkara ini kepada jabatan agama atau pihak berkuasa lain, tetapi saya tidak pandai untuk membuat sendirian.

Tolonglah sesiapa yang membaca artikel ini, bantulah kami orang Islam yang ditindas di pasar raya ini, juga pelanggan Islam yang mengunjungi pasar raya ini.

JURUWANG TERANIAYA
Taiping, Perak

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved