Sabtu, 2 Februari 2013

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


NORZAILINA&#39;s PONDERINGS: Demo Masakan <b>di Hutan Melintang</b>

Posted: 06 Nov 2012 10:53 PM PST

Atas jemputan En Sharif Apen dari Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM) dengan kerjasama SMK Hutan Melintang dan Grup Buku Karangkraf, saya telah mengadakan Demo Masakan pada pagi Ahad, 04 November 2012 yang lalu. 

Selama hampir 2 jam saya berkongsi pengalaman dan dua resipi bersama para hadirin. Mereka yang datang sungguh mesra dan kami sempat berbual tentang banyak perkara. Harapan saya semoga mereka manfaatkan resipi yang saya tunjukkan untuk dihidangkan kepada keluarga, sanak saudara dan sahabat handai. Terima kasih jua pada mereka yang membeli buku-buku masakan dan novel saya di gerai GBK yang dikendalikan oleh Annas dan Kiki.

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


JKKK Kampung <b>Langkap</b>: Sambutan Harijadi WargaEmas.

Posted: 27 Oct 2012 09:29 PM PDT



JKKK Kampung Langkap telah mengadakan satu majlis meraikan wargaemas yang ada d Kg. Langkap pada 19.10.2012 (jumaat ) dengan aturcara memotong kek harijadi, bacaan doa selamat, pembahagian Hamper dan jamuan . Majlis disempurnakan oleh SU JKK C.W.Samiun b.Ton Mohamad.
Pada tarikh 19.10.2012 merupakan hari jadi ke 92 tahun warga emas Juriah bt Osman yg merupakan seorang penduduk tertua di Kg. Langkap pada masa ini yang masih lagi sihat dan meneruskan rutin harian untuk sembahyang 5waktu berjemaah di masjid. Jasa semua wargaemas untuk pembangunan insaniah di kampung Langkap sentiasa dihargai. JKKK Kg. Langkap mendoakan kesejahteraan didunia dan akhirat. Amin.

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


Pelancaran School Times <b>Di</b> SMK Batu 10, <b>Lekir</b> – Perak Today

Posted: 27 Oct 2011 03:05 AM PDT

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Merasmikan Pelancaran School Times Di Lekir

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


MENJADI DIRI KITA SENDIRI: BERCUTI <b>DI</b> Pulau <b>Pangkor</b> (Hari 1)

Posted: 24 Dec 2012 10:16 PM PST


Pada 17 Dis. 2012 (Isnin).
 Pukul 9.00 pagi kami bertolak dari Kuala Lipis. Melalui jalan Koyan-Betau Cameron Highland.  Pukul 11.00 sampai di Ringlet. Belok kiri ke Tapah. Sudah lama tak lalu jalan ini. Banyak tanah runtuh. Namun masih boleh dilalui kereta. Hujan sepanjang jalan.  Pukul 12.00 sampai di Lata Iskandar. Singgah makan bekalan. Nasi dan ikan lampam goreng.  Memang selera makan di tepi air terjun.  Mandi manda ala kadar. Teruskan perjalanan .
Pukul 4.00 petang dah sampai di Teluk Intan. Melawat Menara Condong. Tapi tak dapat masuk.  Isnin tutup.  Menara ini merupakan tangki air pada masa dahulu.  Keihatan 8 tingkat. Sebenarnya 3 tingkat sahaja. Kini sebagai objek  pelancongan.   Kami disapa oleh seorang lelaki Cina menaiki basikal tua. Katanya sambil menghulurkan tangan untuk bersalam " Mudah-mudahan bertambah rezeki.  Boleh lah belanja saya makan mee rebus". Apek  ni beberapa kali berpusing-pusing dengan basikalnya di sekitar  dataran menara condong ini. Sampaikan 3 kali saya bersalam dengannya. 
Di pinggir dataran menara condong, ada banyak gerai makan. Pekena gado-gado di Warong Wak Teni.   Seakan cucur udang. Guna lidi untuk mencucuknya. Sedap.  Seterusnya ambil masa sedikit  cuci mata di Kompleks Menara Condong.  Biasa sahaja. Ala-ala kat Nilai 3. Menariknya kita dapat melihat kecondongan sebenar menara ini jika berdiri di pintu masuk Kompleks ini. Condongnya ke arah kanan. 
Seterusnya bermalam di rumah sepupu di Batu 14 Lekir, Setiawan.  Hajat hati nak ke Bagan Datoh. Namun hari semakin mendung dan gelap.  Lagipun jaraknya agak jauh juga. Negeri Perak memang luas. Negeri yang masih belum habis sayab teroka.  Biasa pergi ke Tanjung Malim,Bagan Serai dan Taiping sahaja.  Selalu kita ke utara melalui lebuhraya PLUS.  Oleh itu bandar-bandar di negeri Perak agak kurang diberi perhatian.

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


# ALL ABOUT US #: Krisis air <b>di Behrang</b> Station

Posted: 30 Jan 2013 05:55 PM PST

assalamualaikum tajuk bg gempak kansss. akceli xde la krisis sgt sbb notis dh bgtau air xde hari ni sbb LAP nk tukar meter/paip besar kt tepi jln besar kl-ipoh. persediaan yg dilakukan kul 1am td sbb notis kt surau, laki aku xke surau sgt huhu. syukur makcik sblh prihatin bgtau kt aku smlm. LAP jangkakan xde air sampai ptg. harap2, janji ditepati...kot sampai mlm xde air risau air yg disimpan xcukup je. ank2 aku mmg paten, kalau air xde time tu la membuang byk kali. sebiji perangai mcm aku...mihaha...  assa






#nk msk laju2, kot sempat basuh beras pun jd la...

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


Parit Buntar REBELS: Sokongan BN <b>di Parit Buntar</b>.

Posted: 02 Feb 2013 02:30 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Parit Buntar REBELS. Kalau esok aku tiada, mohon sampaikan salam maafku pada anak-anak bangsa kita nanti, kerana belum berjaya menyelesaikan perjuangan ini. ... Sokongan BN di Parit Buntar.

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


Cayalah….Billboard PR yang cantik <b>di Bagan Datoh</b>! : Media Perak

Posted: 12 Dec 2012 06:08 AM PST

×

Cantik! Tengahari tadi tertegaknya satu billboard yang pastinya menyentap hati orang-orang UMNO terutamanya penyokong tegar Zahid Hamidi! Mana taknya, billboard ni berada x jauh dari rumah orangtua dia di Sungai Nipah. Kalau Zahid Hamidi balik kampung dia mesti lalu depan billboard ni lah!

Tanah tempat billboard ni tertegak ialah tanah persendirian. Dipunyai oleh sorang pengusaha kedai runcit yang tersohor di Sungai Nipah, Tuan Haji Syukur . Beliau merupakan penyokong tegar Pas. Ada berani ke orang-orang BN mau runtuhkan billboard ni? Sebelum ni, bila aku ternampak gambar billboard DSAI dipasang di tepi highway dekat dengan R&R Behrang tu dalam FB dan blog-blog ,aku dah rasa lain macam. Rasa  tak lama billboard tu akan tegak kat situ. Mesti kena tumbang! Rupanya telahan aku betul.

×

Apa yang diaorang (BN) gerun sangat dengan billboard ni? Takkan dengan 1 billboard je kat tepi highway tu boleh menumbangkan kerajaan Barisan Nasional? Apakah dengan 1 papan iklan macam tu boleh menggugat kestabilan negara?

"KEADILAN melihat ini adalah manifestasi dari ketakutan luar biasa pihak berkuasa Umno dalam menghadapi kebangkitan rakyat.

"Jelas, Umno BN sedang meneruskan budaya politik samseng yang kotor dan tidak bertamadun," Demikian yang dinyatakan oleh Saudara Madhi Hasan ,Naib Pengerusi KEADILAN Negeri berkenaan isu billboard DSAI  yang telah dirobohkan itu.

Sekarang, aku nak tengok berapa lama pulak billboard yang menayangkan gambar Madhi Hassan ini bertahan? Seminggu? Sebulan? Atau sampai parlimen dibubarkan? Aku berharap tak jadi apa-apalah pada billboard tu. Kalau ianya tumbang jugak, aku rasa tak ada orang lain yang punya angkara kalau bukan depa, penyokong-penyokong BN umumnya, penyokong-penyokong Zahid Hamidi khasnya yang dah kian tertekan. Depa ni trauma ke .. fobia ke …apa sebenarnya? Dengan papan iklan pun takut???

Masa PAU baru-baru ni, kita nak dengar jugak apa jawapan Zahid Hamidi pasal isu "Deepak" tapi nampaknya dia langsung tak usik pasal tu.

Dengan macam-macam isu yang semakin timbul ,aku nampak orang-orang dalam kerajaan dah macam cacing kepanasan! Buku Biografi Rosmah Mansor  membuat rakyat semakin "getik" dan meluat dengannya sekaligus memburukkan lagi imej dia sebagai isteri PM yang haloba. Apa pun bagi pembangkang ianya merupakan satu bonus! Terima kasih Rosmah Mansor!

Related posts:

Filed Under: Dari MediaPerakHanabira

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


<b>TROLAK</b> SELATAN: FELDA vs 3 NG .....

Posted: 23 Dec 2012 04:45 PM PST


Aku masih ingat, pada bulan November 1975 aku bersama-sama keluargaku pertama kali menjejakkan kaki ke Felda Trolak Selatan. Pada ketika itu aku hanya berumur 10 tahun. Seronok sangat apabila di sepanjang jalan masuk ke Felda kami melalui jalan yang berbukit-bukit serta pemandangan anak-anak pokok sawit saujana mata memandang. Berbeza sekali dengan kawasan bendang di Bagan Serai tempat aku dilahirkan dan dibesarkan sebelum ini.

Kami sampai di perkarangan Pejabat Felda Trolak Selatan kira-kira jam 1.30 tengah hari. Selepas menunggu hampir setengah jam, abah mendapatkan kami sambil tersenyum dan berkata, "Dah. Dah dapat dah. Nombor 380. Jom kita ikut pegawai tu tunjukkan rumah."

Sampai saja di lokasi yang ditunjukkan, kami sekeluarga terus sahaja turun daripada van meredah lalang tebal yang tumbuh di sekeliling rumah.

"Wah, bestnyer. Inilah rumah kita. Jom kita sapu lantai. Lepas ni bolehlah bawa masuk barang-barang."

Di sebelah rumah kelihatan juga kesibukan sebuah keluarga mengemas rumah kerana mereka juga baru sampai seperti kami. Masing-masing ceria kegembiraan.

Abah terus sahaja mengeluarkan sebilah parang lalu menebas lalang untuk laluan kami masuk. Rumah kayu dengan dua bilik tidur, dinding kayu "berkambi" serta berberanda merupakan kediaman yang begitu indah buat kami. Tidak ada sesiapa pun yang kedengaran merungut tentang apa-apa kekurangan pada masa itu. Semua diterima dengan rasa syukur dan hati yang terbuka walhal keliling rumah semak, ruang rumah sempit, jalan ibarat lorong balak, tiada elektrik, paip air berkongsi dengan 5 rumah yang berdekatan dan mungkin banyak lagi jika hendak disenaraikan kekurangan yang terpaksa dihadapi.

Abah kata esok kena bangun awal sebab ada "rokal" (rollcall). Pagi-pagi lagi dah kena berkumpul di perkarangan pejabat Felda. Berbekalkan parang panjang, masing-masing berbasikal menuju kawasan ladang yang akan diusahakan. Waktu pergi, banyak bukit yang perlu "dicanggah". Jika tidak mampu berkayuh dek kerana jalan berbukit maka basikal terpaksa dituntun. Keadaan waktu balik lebih baik kerana kebanyakannya menuruni bukit. Tak perlu banyak berkayuh tetapi pastikan brek basikal baik.

Susah. Payah. Jerih. Perit. Tetapi abah tak pernah mengeluh sebaliknya sentiasa bersyukur atas nikmat yang diberikan.

Kenapa dan mengapa????????

Kami bukanlah berasal daripada keluarga yang senang atau berada. Abah dan mak sebelum ini hanya mengusahakan bendang yang disewa. Setiap hari abah dan mak berbasikal dari Bagan Serai ke Bukit Merah yang jauhnya kira-kira 12 kilometer jika mengikut jalan taliair. Pergi selepas sembahyang subuh dan sampai semula di rumah lepas asar dan kadang-kadang hampir maghrib.

Tapi aku masih "Bengang" .....

Yang aku "Bengang" ada orang yang dah kaya senang-senang dapat lebih 10,000 ekar tanah di Gua Musang. Dengarnya tanah anugerah pulak tu. Sedangkan kami yang susah pun Felda bagi 10 ekar jer. (Alhamdulillah). Kalau dibahagikan, tidak kurang 1,000 orang peneroka dapat ditempatkan di kawasan tu. Ni cuma 2 orang ...... Alahai ..... simpati tak bertempat .... Kesian kepada kuluarga @ kulaan aku yang masih tak bertanah dan berumah di Bagan Serai .....

Dengar cerita, 3 Ng ni la yang punya angkara .......

Hati-hati Tok Guru ... Depa berdua ni bukan boleh percaya ....... Anti Islam .... Anti Melayu .....
Tok Guru tahu ker kisah 3Ng ni ...... 
Nampaknyer Felda lebih adil mengagihkan tanah kepada ribuan rakyat yang susah berbanding ribuan ekar tanah diberikan hanya kepada 2 orang rakyat kaya hanya demi survival politik yang amat merugikan orang Melayu......
Fikir-fikirkan ..... Wallahuaklam.
Terkini : Baca DISINI

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Perak lemas <b>di Lumut</b>

Posted: 15 Jan 2013 05:30 PM PST

Astro Liga Super 300x300Perak lemas di Stadium TLDM, Lumut apabila tersungkur kepada Felda United 0-1 dalam aksi Liga Super malam tadi.

Kekalahan tersebut merupakan kekalahan kedua berturut-turut setelah tumpas 0-1 kepada Johor Darul Takzim, Jumaat lalu.

Perak turun beraksi tanpa dua tonggak utama benteng pertahanan, Khairi Kiman dan Mohd Hisyamuddin Shaari kerana menerima kad merah di Johor Bharu.

Oleh itu, jurulatih, Azraai Khor Abdullah menyenaraikan dua pemain muda, Mohd Nasir Basharudin dan Mohd Syazwan Roslan bagi menggantikan kedua-dua tonggak utama tersebut.

Nasir dan Syazwan digandingkan dengan Rafael Souza dan Mohd Shahrom Abdul Kalam bagi mengawal gawang Perak yang diterajui oleh Farizal Marlias.

Pemain muda, Mohd Haizal Faquan turut diturunkan di bahagian tengah bersama M. Sivakumar dan Muhd Nazri Kamal.

Abdul Hadi Yahaya bersama-sama Azlan Ismail dan Yong Kuong Yong menerajui jentera serangan Perak.

Perak nyaris mendahului pasukan pelawat tetapi dua cubaan berbahaya oleh Hadi gagal menepati sasaran.

Tiba-tiba Felda United melakukan kejutan apabila Azmizi Aziz merembat masuk bola yang muntah daripada tangkapan Farizal pada minit ke-40.

Separuh masa kedua, jentera serangan Perak masih gagal memecah benteng pertahanan Felda United bagi mendapatkan gol penyamaan.

Azraai memasukkan Mohd Failee Ghazali bagi menggantikan Nazri dalam usaha mempertajamkan jentera serangan tetapi masih gagal menemui sentuhan gol.

Pemain Piala Presiden, Khairul Asyraf dimasukkan menggantikan Kuong Yong juga gagal mengubah kedudukan sehingga tamat perlawanan.

Artikel asal di PerakNews.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


RAPP Terapkan MRV <b>di</b> Semenanjung <b>Kampar</b> - KOMPAS.com

Posted: 31 Jan 2013 07:18 AM PST

Hutan Lestari

RAPP Terapkan MRV di Semenanjung Kampar

Kamis, 31 Januari 2013 | 21:47 WIB

JAKARTA, KOMPAS.com - Pemerintah menetapkan agar pengelolaan hutan gambut untuk fungsi produksi berjalan baik, maka perlu adanya kegiatan pengukuran (measurement), pelaporan (reporting), dan verifikasi (verification) atau dikenal dengan kebijakan MRV.

PT Riau Andalan Pulp and Paper (RAPP) selaku produsen kertas terkemuka di Tanah Air, mengapresiasi kebijakan tersebut untuk diterapkan di areal konsesinya di Semenanjung Kampar.

Direktur Utama RAPP Kusnan Rahmin, menyatakan pihaknya mengapresiasi kebijakan MRV yang diterapkan pemerintah terhadap perusahaan. Dia menyatakan, terbuka dengan hasil MRV untuk perbaikan tata kelola hutan tanaman industri (HTI) RAPP dan tanaman kehidupan bagi masyarakat sekitar daerah.

"Hasil dari MRV yang dilakukan tim pakar akan kami terima dan gunakan untuk perbaikan tata kelola lingkungan HTI serta meningkatkan kesejahteraan masyarakat termasuk juga dalam menjaga nilai-nilai budaya dan sosial ," kata Kusnan dalam siaran persnya di Jakarta, Kamis (31/1).

Dia juga menegaskan , RAPP berkomitmen untuk membangun HTI secara lestari. Karena itu untuk membangun HTI berkelanjutan, perusahaan menanam sedikitnya 500.000 batang pohon setiap harinya dan memiliki kapasitas pembibitan 200 juta setiap tahunnya di Pangkalan Kerinci, Baserah, Pelalawan dan beberapa satellite nursery.

Tingkatkan serapan karbon
Sebelumnya sebuah tim pakar independen diterjunkan ke areal konsesi RAPP di Semenanjung Kampar Riau. Dari hasil pengukuran, pelaporan dan verifikasi (MRV) yang dilakukan tim pakar tersebut, ternyata pembangunan hutan tanaman industri bisa meningkatkan penyerapan karbon.

"Neracanya menunjukan masih ada surplus penyerapan karbon yang cukup besar dengan pembangunan HTI," kata Guru Besar Fisika Tanah dan Hidrologi Institut Pertanian Bogor ( IPB), Budi Indra Setiawan. Budi merupakan ketua tim pakar yang ditunjuk Kementerian Kehutanan sejak tahun 2010 untuk melakukan MRV pengelolaan HTI di lahan gambut di Semenanjung Kampar.

Staf Ahli Menteri Kehutanan bidang Lingkungan dan Perubahan Iklim Yetti Rusli menyatakan lahan konsesi yang dikelola RAPP seperti estate Meranti, layak dijadikan lokasi aktivitas demonstrasi penerapan skema pengurangan emisi dari deforestasi dan degradasi hutan (REDD+). Dia menyatakan pengelolaan hutan lestari seperti HTI adalah salah satu solusi untuk mengatasi perubahan iklim.

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


Kisah <b>Di Pantai Remis</b> Lagi... | Mia DuniaKu

Posted: 12 Dec 2012 04:52 PM PST

 Peristiwa Selasa 11/12/2012
Sempena cuti umum...suami ajak ke Pantai remis lagi,..kali ini dengan misi yang bertambah...Alhamdulillah..cuaca yang redup amat menyenangkan...

Setelah khemah didirikan....persiapan untuk memasak disediakan....wah..kalau bab masak serah saja pada yang lebih pakar yaa...hihihii...agak sukar nak hidupkan api kala angin laut bertiup agak kuat...Siap hidupkan api dalam khemah tau....haah..kalau yang tak pakar,..jangan cuba cuba,..nanti khemah pula jadi mangsa....hihi

Dengan berbekalkan nasi yang dibawa dari rumah,..kami berkelah makan kerang bakar dan ayam bakar...cicah air asam dengan belacan yang baru dibeli di Pantai Remis....memang sedap sambil dipuput bayu laut...ramai pengunjung hari itu,..sepanjang pantai berbentang tikar dan khemah...meriah suasana...

Seterusnya,..memancing !! Sambil membiarkan Mia bermain-main di gigi air mengutip kerang-kerangan...sampai diajak balik pun tidak mahu !!..Pancing ikan dapat jugalah seekor....kecik molek saja....jadilah...kata papa,..belum jumpa tempat yang sesuai lagi,..nanti nak pergi lagi !!...( dengar macam tak puas hati saja !!)


Sambil dua beranak tu bermain air,..mamanya..santai dalam khemah...meluruskan kaki yang lenguh...membetulkan urat urat..hihihi...tak sempat nak lena,..ada saja Mia datang kacau...hahaha Menjelang petang,..rintik rintik hujan mula membasahi...tapi angin laut makin sejuk..makin sedap....memang bayu laut sangat damai.....sebelum balik ,..membasahi tekak dengan minuman pilihan Mia,..'abc pink',..kami beransur pulang....elok saja kereta bergerak......

Mia dah tertidur,...hajat mama nak cuci cuci mata di pasaraya,...tertangguh lagi...Letih sangat lah Mia tuu...sampai gerak pun tak nak bangun !!...

Sayangnya,...semua gambar ,...kelabu sangat.....alahai.....,..asal bolehlah kan..ehe...teruja Mia dapat pegang 'rabbit' sampai mama terjerit takut !!..gelilah....

sekian ...
p/s..line sangat slow....jangan marah tau kalau mama lambat sampai blog kalian dan komen kalian lambat dipublish..... ^_^....mohon maaf..tau !!

 

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


<b>Bukit Merah</b> Laketown Resort, Perak | emilayusof.com

Posted: 08 Jan 2013 09:37 AM PST

Posted on | January 9, 2013 | 17 Comments

My husband doesn't like to stay long in one place, so right after spending a day and a night in Georgetown, we later drove to Bukit Merah Laketown Resort. He was partly too lazy/sleepy to drive and at the same time need to complete a job and upload it online. We put up a night at Suria Service Apartment Hotel. The apartment is quite spacious, we got a view of the highway on 7th floor.

Yassin was quite excited to explore the theme parks but as it was raining, we kept the plan till the next morning. Furthermore, it was already around 7pm when we reached the laketown. It was also raining so we took a rain-check.

Suria Service Apartment

highway view

After breakfast the next morning, we let Yassin take a dip in the pool for an hour before checking out and head to the theme parks.

yassin swimming
Boy, he is big now!

Bukit Merah Laketown Resort is divided into 3 parks; Water Park, Eco Park and Orang Utan Island. We bought a combo ticket for Orang Utan Island, Eco Park and Sky Chair (RM39 for adult, RM33 for children below 12). We skipped the Water Park as Yassin already had his dip. The first park we explored is Orang Utan Island. We took a 10-minute's ride on a boat.

Orang Utan Island Jetty
Orang Utan Island Jetty.

The 35-acre Orang Utan Island is a research institution dedicated to the preservation and research of the orang-utan. Founded by MK Land developer's Executive Chairman Tan Sri Haji Datuk Mustapha Kamal, it was developed to resemble the orang-utan's natural habitat as closely as possible, its vegetation similar to the rainforests in Sumatra and Borneo. The island has dedicated 5 acres of land as a research and rehabilitation centre while the remaining acres are for Orang Utans to roam freely. Unlike zoos, the humans are the ones inside caged enclosure here.

Orang-Utan
Observing  Orang Utans from inside a cage.

3-otang-utans
Sonia, Adam and Carlos swinging around. They were quite excited to see humans in a cage. Haha.

BJ
27-year old BJ is like any other normal orang utans—when he is having a bad day, he will have his amok and break tree branches around him and roars like a lion. 

Harry
This is sleepyhead 7-year old Harry.

Yassin
Oh, this is my very own 'orang utan'. ;P

At the research and rehabilitation centre, care is given to the infants as well as to the healthcare of a total of 18 orang utans in the island. The facility's ICU (Infant Care Unit) is equipped with heart monitors, IV drips, incubators, as well as a trained veterinary surgeon to cater to the orang-utan infants that may require medical assistance after birth. Infants who are admitted to the ICU will go through a specially designed rehabilitation programme consisting of 6 stages to ensure the development of their natural instincts such as foraging, nest building, searching for water source, swinging and climbing.  The rehabilitation programme aims to ensure the infant adapts well to their natural environment before their eventual release into the wild.

infant
One very shy infant.

After visiting the rehab, we went to watch a documentary—Nurturing Nature—at the video room. It tells about the declining numbers of orang utans due to the clearing of their natural habitats from human development, mining, and illegal poaching as well as the efforts taken by the foundation to save the endangered creatures. This is my favourite part; a frame from the video:

Tan Sri Haji Datuk Mustapha Kamal

It was very educational trip for my family and I. Although we missed our boat to get extra information about the island (as well as buy some souvenirs), we were happy that we left the island on the next boat with extra information about the life of orang utans.

Next, we went to the Eco Park. The 3-acre park features three large enclosures – Nature Trail, Reptile Park and Tropical Trek, with a variety of reptile, primate, mammal, bird and fish species in an environment as close to their natural habitat. In addition, there is a Pets Park and daily animal shows.

Eco Park
The Eco Park.

peacock
Beautiful Sri Lankan peafowls.

bearcats
Bearcats (binturong). The left one is doing major cleaning, haha.

guinea-pigs
Guinea pigs.

hamsters
Cute cuddly hamsters.

hedgehog
Sleeping hedgehog.

rabbit
Yassin feeding a rabbit. Pack of mixed food (vegetables, seeds, fish food) for animals can be bought at the park's entrance. The staff will let you know what food to be fed to which animals.

parrot
We got to see the animal show. Seen here a parrot carrying a ball through cones. 

parrot2
Clever parrot solving mathematics.

me-with-parrot
One for the album. Red parrot and me. Forgot the name of the parrot but it is named after a football player. 

yassin-and-parrots
A thundercat and a couple of parrots.

HangingParrots
This is what Hanging Parrots do—hanging around. Also known as Serindit in Malay Language.

ducks
Friendly ducks seem to be smiling for my album. Awww….

squirrelmonkey
This squirrel monkey climbed on my bag and took away my lens cover! It later gave it back to us. :)

We had a blast spending time with the animals and on the way back to the main area, we took the skychair. The ride was great and we got to see view of the Water Park.

skychair
Yassin on a skychair.

Yassin had a blast and made us promised to come back here again for the Water Park. We will definitely return here as this resort is great for family holiday.

Facebook comments:

Comments

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved