Rabu, 7 November 2012

07 di manjoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjoi - Google Blog Search


cikgu azhar: MYDIN BAWA PERSEKITARAN BANDAR KE <b>MANJOI</b> <b>...</b>

Posted: 24 Oct 2012 06:46 AM PDT

Dalam jangka masa singkat dan pendek, kemunculan sesebuah pasar raya mega akan mengakibatkan peniaga runcit kecil-kecilan, penjaja dan peniaga pasar malam sesak nafas. Sistem urus niaga dan perkhidmatan yang ditawarkan di pasar raya tentu jauh lebih menarik jika dibandingkan dengan perniagaan skala kecil di lot kedai biasa dan jalanan. Apatah lagi bahawa pasar raya menawarkan pelbagai perkhidmatan lain seperti ruang rehat, surau, bersih diri, ruang kanak-kanak, medan selera, perbankan dan gerai penjaja di bawah sebuah kompleks berhawa dingin yang luas dan selesa.
Namun, tuntutan kehidupan pascamoden yang semakin rencam dan sibuk menyebabkan masyarakat lebih cenderung untuk berkunjung ke sebuah gedung perniagaan yang dapat memenuhi rancangan pembelian mereka secara serentak demi menjimatkan masa. Tambahan pula pelbagai 'umpan' menarik seperti potongan harga, pembelian dengan pembelian dan pengumpulan mata ganjaran keahlian dan penggunaan kad kredit memberikan fleksibiliti kewangan kepada pengguna. Kuasa beli masyarakat juga telah meningkat kerana ramai yang datang dengan kenderaan sendiri ke pasar raya.
Manjoi dahulunya hanyalah sebuah petempatan pinggir bandar yang biasa-biasa sahaja. Penulis blog (PB) sendiri pernah tinggal di kawasan Sungai Kati semasa menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan bekerja sementara di sebuah kilang berasaskan keluaran tembikar atau pottery. Imej Manjoi bagaimanapun dikatakan terjejas gara-gara kewujudan beberapa sarang atau port penagih dadah tegar.
Manjoi ialah sebuah petempatan masyarakat Melayu di pinggir bandar raya Ipoh sepertimana Kampung Kepayang Fair Park dan Sungai Rokam. Anggota Dewan Undangan Negeri bagi Manjoi ialah Datuk Nadzri bin Ismail, 54, bekas pegawai tadbir negeri dan exco Angkatan Belia Islam Perak (Abim). Beliau telah berusaha kuat bagi merealisasikan konsep Gugusan Manjoi yang bakal mengubah persekitaran petempatan Manjoi secara keseluruhannya.
Manjoi juga terletak dalam kawasan parlimen Tambun yang diwakili oleh Dato' Seri Ahmad Husni bin Hanadzlah, 60, Menteri Kewangan Kedua Malaysia. Tempias kemajuan pesat yang dialami oleh kawasan Lembah Meru dan projek hartanah mewah di sepanjang laluan Tambun ke arah Tanjung Rambutan turut terkena kepada Manjoi sebagai jiran terdekat. Sudah tentu Manjoi tidak akan dibiarkan sebagai dikotomi kepada pembangunan dan zon pertumbuhan baharu itu.
Walaupun Meru Raya yang bakal muncul sebagai pusat bandar raya terbaharu Ipoh dengan pemusatan pelbagai perkhidmatan pengangkutan, perbankan dan pentadbiran, Manjoi juga dijangka memiliki kemudahan yang serupa supaya dapat muncul sebagai sebuah bandar satelit berteraskan masyarakat Melayu Islam seperti Shah Alam. Pasar raya mega Mydin di Meru Raya dilengkapkan dengan sebuah lagi pasar raya Mydin di Manjoi walaupun jarak antara kedua-duanya tidak melebihi sepuluh kilometer. 
Jumlah penduduk Manjoi dianggarkan 40,000 orang, tidak termasuk anak muda di perantauan yang akan pulang menjenguk orang tua mereka ketika musim cuti dan perayaan. Kini, mereka mempunyai pilihan untuk berbelanja di kawasan setempat tanpa perlu menempuh kesesakan jalan raya untuk ke Jaya Jusco, Parkson Grand atau UO di Greentown Mall.
Peniaga runcit dan penjaja perlu menerima hakikat bahawa mereka berhadapan dengan cabaran dan persaingan perniagaan dengan gedung besar dan terkenal satu Malaya. Mereka tidak pantas melabel Mydin sebagai pembuli peniaga kecil kerana kelulusan operasi Mydin juga tertakluk kepada syarat supaya 70 peratus barang jualan dalam gedung mereka ialah keluaran perusahaan kecil dan sederhana (PKS). Daripada terus bersedih dan cemas, lebih baik persatuan peniaga runcit dan penjaja mencari jalan untuk bergerak sebagai sebuah entiti raksasa yang mampu menyaingi pasar raya mega seperti Mydin.
Dalam sejarah pertumbuhan bandar, proses penggantian perniagaan kecil kepada gedung raksasa merupakan perkara biasa. Perniagaan kecil dan runcit dan penjaja perlu bergerak dalam sebuah konsortium yang mampu mengekalkan kewujudan mereka dalam dunia persaingan perniagaan yang rencam. Saranan konsep Samudera Biru (Blue Ocean) mungkin sekali relevan untuk mereka.

Kedudukan Mydin Manjoi boleh dianggap strategik kerana bersebelahan dengan Pejabat Tanah dan Daerah  Ipoh dan kompleks al-Barakah milik Ustaz Kadzim Elias. Namun, peniaga medan selera Mydin mengatakan bahawa kunjungan orang ramai tidaklah luar biasa sangat. Rezeki di tangan Tuhan dan setiap insan memiliki bahagian masing-masing, insya-Allah...

07 di seri iskandar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri iskandar - Google Blog Search


KISAH KELUARGAKU...: Bercuti <b>Di Seri Iskandar</b> Perak

Posted: 18 Sep 2012 04:13 PM PDT


Oleh Roslan Saidin:

Memandangkan tidak ada apa-apa yang perlu dibuat dan kebetulan pula cuti 3 hari, aku berkesempatan bercuti dengan anak-anak di Seri Iskandar Perak. Emaknya pula mengikuti rombongan sekolah bercuti di Kuala Lumpur.

Gambar-gambar yang sempat dirakam ketika bercuti...




07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


8 Rumah Terbakar <b>Di Kampar</b> | MyNewsHub

Posted: 26 Sep 2012 02:00 AM PDT

Rumah Terbakar

IPOH – Sembilan keluarga tinggal sehelai sepinggang selepas lapan kediaman termasuk sebuah kedai runcit musnah dalam kebakaran di Tronoh Mine, Kampar malam semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kampar, Zainuddin Mat Daud berkata, kejadian berlaku jam 12.07 tengah malam membabitkan premis separuh batu dan kerugian dianggar RM400,000.

Pihak bomba mengambil masa empat jam untuk memadamkan sepenuhnya kebakaran, katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, punca kebakaran masih disiasat. – BERNAMA

Iklan Teks:
PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


lori sewa 3ton pindah rumah <b>di bercham</b> 019-5536710 nasir

Posted: 07 Nov 2012 01:59 AM PST

Nama: NASIR
Email: nasirnasir95@ymail.com
Website:
Tajuk: LORI SEWA 3TON PINDAH RUMAH DI BERCHAM 019-5536710 NASIR
Iklan: KAMI MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN LORI SEWA UNTUK KEGUNAAN PINDAH RUMAH,PINDAH PEJABAT,PENGHANTARAN BARANGAN KILANG DAN LAIN2,JIKA ANDA MEMERLUKAN KHIDMAT KAMI,SILA HUBUNGI;
019-5536710 NASIR
Ip Pengirim: 60.48.48.194

Laluan alternatif <b>Bercham</b> keluar ke PLUS dibuka – Perak Today

Posted: 02 Jan 2012 09:52 PM PST

Masalah kesesakan lalu lintas yang berlaku di Bercham dijangka dapat dikurangkan kepada 30 peratus apabila laluan alternatif keluar ke Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) mula dibuka secara rasmi, hari ini.

Laluan yang dibina sebulan lalu oleh Topwish Realty Sdn Bhd dengan kos RM230,000 itu adalah antara projek yang dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk menyelesaikan masalah kesesakan teruk di kawasan terbabit yang mempunyai populasi 154,000 penduduk.

Pagi ini, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir merasmikan laluan alternatif itu yang dibina untuk kemudahan penduduk Bercham, sekaligus membuktikan keprihatinan kerajaan BN dalam menangani masalah rakyat.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) katanya, perlu membina persimpangan baru dekat pekan Tambun dengan secepat mungkin supaya pengguna tidak perlu membuat pusingan U seperti yang ada di laluan sedia ada sebelum menghala ke arah utara.

Jika persimpangan baru itu tidak dapat dibina, beliau bimbang masalah kesesakan di tempat baru pula akan muncul hingga menyukarkan pengguna lalu lintas.

Dalam perkembangan berkaitan, Zambry menegaskan, perancangan yang dilaksanakan di peringkat kerajaan tempatan perlu mengambil kira masa depan dan bukannya untuk hari ini semata-mata.

Ujarnya lagi, dalam mana-mana cadangan pembangunan sekalipun, ia perlu mengambil kira perancangan yang rapi, teliti dan tidak menjejaskan kualiti hidup wargakota bandaraya Ipoh.

"Kita jangka dalam tempoh lima tahun akan datang, lebih banyak pembangunan akan mengambil tempat seperti di Meru dan Simpang Pulai," katanya.

Terdahulu, dalam ucapannya, Zambry memberitahu masalah yang dibangkitkan rakyat perlu diselesaikan tanpa mengira samada kawasan itu dikuasai pihak pembangkang atau kerajaan BN.

Menurutnya, adalah hak rakyat untuk menikmati kemudahan dan menjalani kehidupan dengan baik.

"Walaupun projek ini menelan kos hanya RM230,000, ia sangat penting bagi penduduk Bercham kerana dapat menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di kawasan itu.

"Kita perlu memahami masalah rakyat dan menyelesaikannya dengan baik seperti yang kita lakukan di Bercham ini," tambahnya.

Sementara itu, Ahli Majllis MBI DUN Bercham, Ir Lai Tong Pui, berkata setiap hari, purata 40,000 kenderaan menggunakan laluan utama Tasek.

Daripada jumlah itu, 20,000 kenderaan katanya, menggunakan persimpangan jalan utama untuk keluar dan masuk ke pekan Bercham hingga menyebabkan berlaku kesesakan lalu lintas terutama di waktu puncak.

"Pembukaan laluan alternatif keluar ke PLUS ini dijangka dapat mengurangkan 30 peratus masalah kesesakan lalu lintas di Bercham," jelasnya.

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Pegawai Polis Terbunuh Dalam Nahas Helikopter <b>Di Malim Nawar</b> <b>...</b>

Posted: 14 Dec 2010 08:07 AM PST

KAMPAR: Seorang pegawai polis terbunuh apabila helikopter jenis Robinson 44 (R-44) yang dipandunya ketika dalam latihan terhempas dan terbakar di kawasan lombong, Malim Nawar di sini, Selasa.

Kejadian berlaku pada pukul 3 petang tadi ketika mangsa Inspektor Mohd Shukri Othman, 31 yang bertugas di Bahagian Latihan, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman sedang menjalani latihan memandu solo dari sebuah pusat latihan penerbangan swasta di Ipoh.

Ketua Polis Daerah Kampar, Supritendan Abdul Aziz Salleh berkata Insp Mohd Shukriyang mengendalikan helikopter R-44, dengan empat tempat duduk itu, dipercayaihilang kawalan ketika berada di ruang udara lalu terhempas dan terbakar.

Mangsa yang berasal dari Kepala Batas, Pulau Pinang mengalami kecederaandengan kesan kebakaran di bahagian badan dan meninggal dunia di tempat kejadian,katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Aziz berkata mayat mangsa di hantar ke Hospital Kampar untuk bedah siasat.

Shukri yang telah beristeri dan mempunyai seorang anak dikatakan menjalanilatihan memandu helikopter sejak pertengahan tahun ini.

Pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat dikejarkan ke tempat kejadian untukmembantu memadamkan kebakaran. - BERNAMA


07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Demo Bantah Sudah Bermula <b>Di Ipoh</b>, Tempat Lain Bagaimana?

Posted: 16 Oct 2012 11:26 PM PDT

100 berdemo tolak AES depan JPJ Ipoh - Mkini
Kira-kira 100 orang berhimpun di hadapan pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Ipoh bagi mendesak kerajaan membatalkan pemasangan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bagi kesalahan trafik.
Timbalan Setiausaha Pemuda PKR (AMK) Mohd Saifullah Mohd Zulkifli berkata, perhimpunan kira-kira sejam bermula pada jam 10 pagi itu hanya permulaan daripada kempen bantahan berterusan yang akan dianjurkan di setiap negeri.
"Kita sedang susun untuk jadikan sebagai gerakan rakyat. Akan ambil tanda tangan sebagai tanda protes dan ke negeri-negeri untuk berdemonstrasi.
"Himpunan ini juga ingin menyedarkan rakyat bahawa tindakan kerajaan melaksanakan AES ini menekan dan menzalimi rakyat yang semakin dihimpit kekangan ekonomi," katanya ketika dihubungi Malaysiakini. 
Turut hadir anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teja Chang Li Kang yang juga pemimpin PKR negeri.
Bermula 23 September lalu, sebanyak 14 kamera AES dipasang di kawasan hitam di Lembah Klang dan Perak.
Menurut Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Datuk Ismail Ahmad, mereka menyasarkan pemasangan 831 kamera AES secara berperingkat dalam masa 18 bulan di seluruh negara.
P/s: Ayuh rakyat semua bangkit
Saman tidak mengenal penyokong atau ahli parti mana
Saman tidak mengenal pengundi parti yang mana
Saman tidak mengenal kaya atau miskin
Cuma yang kaya mampu bayar saman
Yang miskis tertekan
Di atas jalan raya kita semua adalah sama
Bangkit semua rakyat bantah AES!!!

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


Anak Haji Amir: Cerita Hari Raya-<b>Di Bota</b>

Posted: 07 Sep 2012 01:04 AM PDT

Selepas bertolak dari Bagan Datoh, kami menuju ke rumah lagi seorang anaksaudara abah di Bota, Abang Deris..Perjalanan terasa amat jauh oleh kerana jalan jem yang teramat mengalahkan jem masa nak naik jambatan Pulau Pinang disebabkan hujan lebat..ke sebab kereta banyak sangat datang beraya.. Setelah berhempas-pulas memandu, sampai le ke destinasi, rumah Abng Deris...
Bila sampai je, kami semua lebih terarah kepada Mural yang dilukis oleh Abang Deris di dinding rumah dia daripada menjamu selera dengan makanan yang sedap yang disediakan. Mula-mula, Furqan la yang memulakan langkah pertama bergambar berlatarbelakangkan mural Abang Deris.
Abah bersembang bersama Abang Deris...
Furqan, yang memula mencetuskan fenomena...

Angah, Furqan dan Faiez..

Menyakat Pinny dan Imah dengan mulut itik..
Faiez dan Along buat gaya ala-ala comel...



Satu family, yang takde Daud, Ijal, Kak Lili...

Imran, Uqaiel dan Naufal...

Kak Ros dan Aina dan Kak Linda dan Basyirah..

Imah dan Pinny, bergambar di tepi pantai kononnya..


***Dah puas bergambar, baru menjamu selera...Masjid pun depan rumah je...best...Lepas Maghrib bertolak ke rumah Kak Yah dan Kak Munah...Memang beraya sakan la...Letih tapi berbaloi-baloi..!!!

07 di slim river - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di slim river - Google Blog Search


jinggo-fotopages: Nasib baik ada tokong <b>di Slim River</b>..

Posted: 06 Nov 2012 06:05 PM PST

Venue : Dewan Tokong Khai Kee Teng, Slim River, Perak
Event : Ceramah Perdana Pakatan Rakyat
Date : 6/11/2012 @ 9.00 pm

YDP PAS Kawasan Slim River, Hj Aminuddin Zulkipli melahirkan rasa berbesar hati kepada tuan punya Tokong kerana sanggup menyediakan dewan Tokong bagi kegunaan ceramah Pakatan Rakyat...

 46. Brig Jen (B) Abdul Hadi Khatib,  Pengerusi Biro Keselamatan Keadilan
 47. Nga Kor Meng, Ahli Parlimen Taiping (DAP)

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Check in <b>Bukit Merah</b> Laketown Resort - DaMiA aLeESyA & DaMiA <b>...</b>

Posted: 19 Oct 2012 06:04 AM PDT

Alhamdulillah.. Selesai sudaa meeting kami di Kuala Kangsar. Meeting yang agak lama. Dari jam 11 pagi sampai 5:30 petang. Rehat masa solat jumaat sahaja..

Dan tadi kami check in kat Bukit merah laketown.. Check in pun jam 6 lebih.. Penatt drive dari KL awal pagi then terus masuk meeting. Dan yang paling best stay di bukit merah ni adalah salah satu hadiah birthday aleesya jugak ni.. Almaklum lah, dah hampir 1 bulan tak bawak diaorg ni pi leisure..:)

Oraitt malam ni tido awal, esok banyak entertainment yang nak kitaorg main dan cuba.. Both damias excited giler2 ni.. Masing2 dah cakap nak gi situ sini..:)

- Posted using BlogPress from zarina ayu my iPhone

07 di sungai siput - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungai siput - Google Blog Search


Batu vs Kayu: Konvoi Kembara Oren disekat <b>di Sungai Siput</b>

Posted: 03 Nov 2012 12:58 AM PDT

Satu konvoi yang diketuai pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) Mazlan Aliman dilaporkan disekat oleh sekumpulan individu ketika cuba memasuki kawasan Felda Lasah di Sungai Siput, Perak.
Laman Harakahdaily melaporkan, Mazlan turut dikasari oleh beberapa orang individu dalam kejadian pada kira-kira jam 10 pagi itu.
"Kemungkinan lebih dari 100 orang yang menghalang dan mengepung kenderaan kami dan jumlahnya bertambah ramai.
"Kebanyakan mereka memakai baju berlogo Umno dan BN," katanya seperti dipetik Harakahdaily.
Gambar yang disiarkan bersama laporan itu menunjukkan sekumpulan individu berhimpun di antara beberapa buah kenderaan di atas sebatang jalan.
Ia juga menunjukkan kumpulan tersebut membawa bendera BN dan juga poster yang tertera slogan "Mazlan Aliman jangan rosakkan masa depan Felda".
Laman itu juga melaporkan, sekurang-kurangnya 10 orang anggota polis turut berada di tempat kejadian.
Dilaporkan, konvoi bersama 20 kenderaan dalam program Kembara Oren Selamatkan Felda – satu acara anjuran Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Perak dengan kerjasama ANAK.
Program yang mensasarkan golongan peneroka itu, menurut Harakahdaily, bertujuan memberi penerangan mengenai isu berhubung Felda.
ANAK sebelum ini giat mengadakan siri bantahan ke atas usaha penyenaraian Felda Global Ventures Holding ke Bursa Malaysia.
NGO berkenaan juga mengadakan satu perhimpunan disertai 5,000 orang pada pertengahan Julai lalu bagi menyampaikan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong berhubung usaha penyenaraian tersebut.

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


Siapa Bunuh Ketua Cawangan MCA <b>Changkat Keruing</b>? | SEDAKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2010 02:56 AM PDT

LUMUT, 31 Julai - Ketua Cawangan MCA Changkat Keruing ditemui mati, dipercayai dibunuh dalam perigi di sebuah ladang ternakan ayam di Changkat Keruing, Ayer Tawar dekat sini hari ini.

Mayat Lim Ping Peng, 49, ditemui pada kira-kira pukul 6 pagi ini oleh anggota keluarga dan pasukan Rela yang mencarinya selepas dia tidak pulang ke rumah sejak semalam.

Ketua Polis Daerah Manjung ACP Mohd. Jamil Osman berkata, Lim sebelum itu keluar dari rumah untuk ke ladang ternakan ayam miliknya di Changkat Keruing yang terletak tidak jauh dari rumahnya pada pukul 8 pagi semalam.

"Mangsa yang baru lima hari dilantik sebagai anggota Majlis Perbandaran Manjung (MPM) bagaimanapun tidak pulang ke rumah seperti biasa sebelum ahli keluarga bertindak membuat laporan polis semalam.

"Selain melaporkan kejadian itu kepada polis, mereka (anggota keluarga mangsa) turut berusaha mengesan mangsa di ladang ternakan ayam itu," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


<b>Kerian</b>: Diganggu kelibat &#39;pocong&#39; | Kaki Bising Dot Com

Posted: 26 Oct 2012 07:35 PM PDT

Diganggu kelibat 'pocong'

KERIAN – Penduduk kampung tersusun Raja Bashah Kuala Kurau, di sini gempar dengan gangguan kelibat lembaga berkain putih atau dikenali sebagai hantu 'pocong' sehingga menyebabkan sebahagian besar mereka takut keluar rumah terutama waktu malam.

Seorang saksi kejadian, Mohd Desa Ahmad, 52, berkata, cerita kewujudan hantu itu mula tersebar di seluruh kampung sejak tiga bulan lalu apabila sebanyak tiga kes penemuan lembaga berkenaan dilaporkan sehingga kini.

Menurutnya, pengalaman terserempak dengan lembaga menyerupai hantu pocong benar-benar memberi igauan buruk setelah sebelum ini menganggap dakwaan beberapa penduduk sebagai tidak berasas.

"Kejadian itu berlaku semasa saya sedang mengambil angin di luar rumah baru-baru ini dan tercium bau aneh seakan-akan bau tanah kubur sewaktu sedang menghisap rokok.

"Pada masa sama, saya mendapati terdapat sebuah motosikal sedang melintasi hadapan rumah dan alangkah terkejutnya apabila terdapat satu objek berbungkus kain putih sedang 'membonceng' motosikal itu tanpa disedari penunggangnya," katanya sewaktu ditemui Sinar Harian di rumahnya di sini semalam.

Mohd Desa berkata, dia tergamam melihat objek berbungkus itu buat seketika, bagaimanapun keadaan menjadi lebih mengerikan apabila muncul di hadapannya secara tiba-tiba.

"Sedang saya tergamam melihat kejadian itu, tiba-tiba objek itu hilang dan paling memeranjatkan, lembaga itu muncul di hadapan saya dalam jarak 10 meter.

"Hanya Allah yang tahu perasaan saya ketika ini dan saya segera meluru masuk ke dalam rumah dan menutup semua tingkap serta pintu tanpa berfikir panjang," katanya.

Seorang lagi saksi kejadian, Salleh Mat, 58, berkata, semasa kejadian dia bersama isteri dan anak-anaknya sedang berehat di ruang tamu sambil menonton televisyen pada jam 11 malam.

"Pada masa itu saya hendak menutup pintu belakang rumah kerana sudah lewat malam. Saya perasan ada kelibat seseorang di luar rumah berpakaian serba putih namun tidak berapa jelas kerana keadaan pada masa itu terlalu gelap.

"Saya pun turun dari rumah dan memberanikan diri untuk melihat dengan lebih dekat. Bagaimanapun, kelibat lembaga itu merupakan sebuah objek berbungkus yang menyerupai tubuh mayat yang dikafankan," katanya.

Salleh yang terperanjat dengan kejadian itu terus memasuki rumah dan mengunci semua pintu dan tingkap sehingga menimbulkan kehairanan isteri dan anak-anaknya.

"Saya yakin lembaga yang saya lihat merupakan hantu pocong berdasarkan bentuk sama seperti manusia yang dikafankan di mana kain yang membaluti tubuh amat pudar selain mempunyai satu ikatan di atas kepala," katanya.

Sementara itu, sumber dari penduduk asal kampung menceritakan kejadian ini dikatakan sering berlaku semasa pembukaan kampung ini sekitar tahun 1980-an sebelum isu itu lenyap beberapa tahun kemudian.

Bagaimanapun, kejadian penduduk 'diganggu' hantu pocong berulang kembali dipercayai berpunca perlaksanaan projek penempatan semula penduduk kampung yang dikatakan 'mengganggu' kediaman asal makhluk halus di sini.

"Berdasarkan cerita orang tua sebelum ini, kampung ini sebelum dibuka dipenuhi hutan nipah dan hutan paya bakau. Dikatakan pelbagai perkara buruk berlaku semasa pembukaan kampung.

"Ia disebabkan di kawasan hutan nipah ini terdapat banyak kubur-kubur lama yang tidak bertanda selain sebuah kubur 'keramat' yang dikatakan turut terletak di kawasan kampung kami," katanya.

Seorang lagi penduduk yang ingin dikenali sebagai Radhi berkata, lokasi pangkalan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Kuala Kurau dan kawasan sekitarnya dikatakan berasal dari tapak perkuburan lama yang banyak terdapat di kawasan itu.

"Semasa pembinaan pangkalan itu, terdapat gangguan sebegini dialami penduduk kampung sebelum perkara sama berulang kembali sejak tiga bulan.

"Kami tidak menolak kemungkinan 'kemunculan' kembali makhluk berkenaan disebabkan kerja pembinaan penempatan semula penduduk kampung yang sedang dijalankan yang dipercayai menyebabkan makhluk itu 'marah' dan mengganggu kami," katanya.

sinar harian

07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


Jawatan kosong 2012 <b>di</b> MAJLIS DAERAH <b>GERIK</b>

Posted: 06 Nov 2012 06:01 PM PST

jawatan kosong 2012 Majlis Daerah Gerik

Jawatan kosong 2012MAJLIS DAERAH GERIK sebagai sebuah Kerajaan Tempatan dan agen yang menguruskan pembangunan daerah dengan menyediakan perkhidmatan-perkhimatan kepada penduduk-penduduk setempat.Pada 1 Disember 1979 ketiga-tiga L.P.K.T (L.P.K.T Gerik (Lembaga Bandaran),L.P.K.T.Batu Dua (Majlis Tempatan) dan L.P.K.T. Kuala Rui (Majlis Tempatan) dicantumkan dibawah satu pentadbiran Penguasa Tempatan yang dinamakan MAJLIS DAERAH GERIK dengan keluasan kawasan kawalan 104.88km persegi. Walau bagaimanapun kawasan operasi hanya melibatkan 2.64km persegi sahaja dan 1.51km persegi daripadanya merupakan kawasan Bandar.

PERMOHONAN ADALAH DIPELAWA DARIPADA WARGANEGARA MALAYSIA BERUMUR TIDAK KURANG DARI 18
TAHUN YANG BERKELAYAKAN, KEUTAMAAN AKAN DIBERIKAN KEPADA RAKYAT NEGERI PERAK DARUL
RIDZUAN.

Nama Jawatan : Penolong Pegawai Undang-Undang
Bilangan Kekosongan : 1
Taraf Jawatan : Tetap
Kumpulan Perkhidmatan : Pelaksana
Nama Perkhidmatan : Perkhidmatan Perundangan Dan Kehakiman
Jadual Gaji : L29

CARA MEMOHON :
(a) Borang permohonan jawatan boleh didapati di Jabatan Khidmat Pengurusan Majlis Daerah Gerik
atau dari laman web www.gerik.gov.my.
(b) Sertakan bersama gambar ukuran pasport, salinan kad pengenalan, sijil-sijil persekolahan dan sijilsijil
yang berkaitan.
(c) Alamatkan permohonan ke :-
YANG DIPERTUA,
MAJLIS DAERAH GERIK,
JALAN HAJI MEOR YAHAYA,
33300 GERIK, PERAK.
(e) Tarikh tutup permohonan adalah pada 15.11.2012
Hanya calon-calon yang layak selepas tapisan sahaja akan dipanggil temuduga.

Sila klik sini untuk maklumat penuh dan sumber iklan jawatan kosong 2012 ini.
———————————————————————————————-

Jgn ketinggalan utk mendapatkan pemberitahuan jwtn kosong di negeri anda.Isikan langganan email di sini
->> http://bit.ly/QH82aX

———————————————————————————————–

Jawatan Kosong 2012

You can leave a response, or trackback from your own site.

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


sepetang <b>di kuala sepetang</b>, mee udang mak jah - lebih baik jadi <b>...</b>

Posted: 02 Nov 2012 05:19 AM PDT


2 Oktober lalu,  selesai tugasan rasmi di Taiping dan Penang ( 1 Oktober ) amik kesempatan terus ke Restoran Mee Udang Mak Jah yang terkenal di Kuala Sepetang....puas hati akhirnya dapat jugak merasa mee udang di sini selepas berbulan2 merancang. Alhamdulillah...rasa sedap dan bestnya adalah udang yang segar dan 'manis rasanya'.
BANYAK PARKING DISEDIAKAN
Selama ini saya hanya mendengar mee udang di di Kuala Sepetang sedap.....kerana sebelum ini  dah merasa mee udang di Bayan Lepas , jalan menghala ke Balik Pulau memang sedap..... harga pun 'sedap' masa tu RM 18.00 sepinggan....tapi udangnya sebesar ibu jari kaki...


Selepas tugasan di Taiping kami terus bertolak ke Kuala Sepetang....teruja sangat....orang pun tetiba ramai dengan kehadiran dua buah bas rombongan sekolah dari Negeri Sembilan...meriah sungguh kedai makan ini.

DENGAN KAWAN2 DARI UTARA DAN HQ
Pendapat peribadi saya, bila dah makan mee udang di sini....keistimewaannya adalah udangnya yang segar dan terasa manis. Alhamdulillah.



Insyallah datang lagi  dan nak cuba gerai2 lain di sekitar Kuala Sepetang.....

07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Kebajikan Rakyat Jadi Keutamaan Adun Hulu <b>Kinta</b> – Perak Today

Posted: 09 Oct 2012 04:29 AM PDT

Kebajikan rakyat di kawasan DUN Hulu Kinta sentiasa menjadi keutamaan saya, demikian tegas Datuk Rusnah Kassim yang diberi amanah sebagai wakil rakyat selepas memenangi pilihanraya umum ke-12 pada 2008.

Bercakap kepada Peraktoday.com, beliau yang juga Ketua Wanita UMNO Perak, berkata program turun padang untuk mendekati dan menyelami masalah rakyat cukup berkesan, sekaligus memberi impak positif kepada peningkatan tahap sokongan terhadap UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Pendekatan seumpama itu katanya, dipraktikkan apabila melawat mangsa kebakaran atau bencana sebelum bantuan yang sewajarnya kepada mangsa.

Beliau juga turut mengarahkan kakitangan Pusat Khidmat ADUN mempraktikkan pendekatan yang sama setiap kali berlaku insiden yang tidak diingini di kawasan berkenaan.

"Pada setiap Rabu, saya akan berada di Pusat Khidmat ADUN Hulu Kinta untuk membantu dan menyelesaikan masalah rakyat.

"Selain itu, pada setiap Rabu minggu pertama pada setiap bulan kita turut mendatangkan pegawai JKM bagi memudahkan rakyat berurusan dengan agensi berkenaan," katanya lagi.

Mengulas lanjut, Rusnah berkata, sejak berkhidmat di kawasan itu, kerjasama baik yang diberikan oleh agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) membantunya menyelesaikan bermacam ragam masalah rakyat.

Salah satu isu yang mendapat perhatian serius Rusnah ialah masalah setinggan yang tinggal di merata-rata tempat dalam DUN Hulu Kinta.

Bagi menyelesaikan masalah itu, beliau katanya, terpaksa turun naik ke Pejabat Tanah Daerah untuk memastikan kehidupan setinggan lebih terbela dan akhirnya usaha itu berbaloi apabila tanah seluas 12 hektar diluluskan bagi menempatkan kira-kira 100 keluarga setinggan.

"Di kawasan ini nanti, kita akan membangunkannya menjadi perkampungan tersusun yang dikenali sebagai Kampung Tersusun Changkat Kinding 2," katanya.

Selain itu, isu pemilikan tanah membabitkan penduduk Kampung Baru Changkat Kinding juga berjaya diselesaikan selepas mereka menanti hampir 40 tahun untuk mendapatkan geran hak milik.

Segala urusan kata Rusnah, sudah selesai kerana Borang Tawaran 5A surah diserahkan kepada 69 keluarga di mana 18 daripadanya tinggal di atas rizab jalan JKR.

Tidak ketinggalan 43 peserta mendapat manfaat apabila menerima Borang Tawaran 5A untuk mengusahakan tanah pertanian secara berkelompok di belakang Taman Indah, katanya lagi.

Mengulas lanjut, Rusnah mengakui Tanjung Rambutan dan kawasan sekitarnya semakin pesat membangun dengan projek pembangunan yang diluluskan oleh kerajaan negeri dan Pusat.

Beliau berkata, projek membina pasar Tanjung Rambutan yang baru sedang dilaksanakan dan bangunan yang dibina dengan kos lebih RM3 juta itu dijangka beroperasi Disember nanti.

Kemudahan jalan pintas untuk keselesaan rakyat berulang-alik turut mendapat perhatian Rusnah yang membabitkan laluan sejauh kira-kira 500 meter dari Taman Indah menuju ke Pusat Latihan Polis Gerakan Am.

Kewujudan Sunway City, Pusat Latihan Giat Mara, Maktab Perguruan Ipoh dan terbaru Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Ulu Kinta merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi dan sosial di kawasan Tanjung Rambutan, katanya.

Malah, Rusnah berkata, kawasan itu juga berpotensi dibangunkan menjadi pusat gedung ilmu di negeri Perak.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berharap agar sebuah kolej komuniti dapat ditubuhkan di DUN Hulu Kinta bagi memberi peluang kepada rakyat tempatan khususnya kaum wanita mendapat kemahiran seperti menjahit dan memasak untuk menjana pendapatan sendiri.

Ditanya sokongan rakyat terhadap BN, beliau yakin sokongan semakin bertambah hasil kerja keras yang dilakukan oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri di peringkat Pusat manakala Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir di peringkat negeri.

"Saya lihat sokongan rakyat baik di kalangan kaum Melayu, Cina dan India khususnya di DUN Hulu Kinta semakin bertambah baik, sekaligus memberi peluang cerah untuk BN mengekalkan kerusi ini," katanya lagi.

Sementara itu, rakyat yang ditemui berpuas hati dengan khidmat yang ditawarkan Rusnah dan menyifatkan beliau seorang wakil rakyat yang kuat bekerja tanpa mengira masa dan tempat.

S Maniam, berkata sepanjang mengenali wakil rakyat itu, Rusnah sentiasa mengambil berat masalah rakyat di kawasan berkenaan.

"Beliau sentiasa memberi sokongan kepada aktiviti yang dilaksanakan oleh Pertubuhan Kebajikan 1Malaysia Perak dan saya berharap beliau kekal bertanding di kerusi DUN Hulu Kinta pada pilihan raya umum nanti.

"Penduduk amat memerlukan pemimpin yang berjiwa rakyat dan berwawasan jauh bagi memastikan kesejahteraan rakyat di sini terjamin," kata bekas kakitangan kerajaan itu lagi.

Pendapat sama dikongsikan Mohd Zan Bohari, 43, dari Gerbang Tanjung Permai yang memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada Rusnah di atas usaha dan kejayaannya membantu rakyat di Hulu Kinta.

"Penduduk kini boleh hidup dengan selesa apabila tapak pelupusan sampah telah ditutup dan pembangunan di kawasan ini juga semakin berkembang pesat," tegasnya lagi.

Penduduk Kampung Baru Changkat Kinding, Chong Bon Hoo, pula berterima kasih kepada wakil rakyat itu kerana berjaya menyelesaikan isu pemilikan tanah yang berlarutan sejak berpuluh-puluh tahun lalu.

Tegasnya, Rusnah tidak mengenal erti penat cuba membantu penduduk mendapatkan hak milik tanah yang ditunggu-tunggu mereka.

Bagi Mazlan Long, dari Kampung Suak Petai, masyarakat Orang Asli di kawasan itu turut menerima pelbagai bantuan dan sokongan daripada Rusnah.

"Lebih 1,000 pengundi dari kalangan Orang Aslli berdiri teguh di belakang kepimpinan wakil rakyat hari ini dan kita berharap beliau terus diberi peluang untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-13 nanti," katanya.

07 di batu gajah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di batu gajah - Google Blog Search


My Kerjaya Online: Kerjaya <b>di</b> Majlis Daerah <b>Batu Gajah</b>

Posted: 03 Nov 2012 05:06 PM PDT

Kekosongan di Majlis Daerah Batu Gajah
Tarikh Tutup: 15 November 2012

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


DuNia LoVe BieGuRL: Murid tahun enam ditemui lemas <b>di Lenggong</b>

Posted: 29 Sep 2012 10:38 AM PDT

LENGGONG - Seorang kanak-kanak berusia 12 tahun ditemui lemas dalam keadaan tersangkut pada kayu di sungai berhampiran Kampung Luat, Lenggong,….

pagi tadi.
Mangsa, Mohd Aiman Izuddin Abd Rahman hilang di Kampung Temelong kira-kira 3.30 petang semalam.

Sinar

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved