Selasa, 10 April 2012

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Najib Rasmi Bangunan Menara Baru Bukit <b>...</b> - Aku Budak <b>Trolak</b>

Posted: 10 Apr 2012 08:21 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 April (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan merasmikan bangunan yang menjadi lambang modenisasi dan transformasi Polis Diraja Malaysia (PDRM) sejak 205 tahun penubuhan pasukan itu, iaitu Menara 1 Bukit Aman, bernilai RM320 juta, Khamis ini.

Penolong Ketua Urusetia Ketua Polis Negara (Perhubungan Awam), Asisten Komisioner Ramli Mohamed Yoosuf berkata menara itu kini menjadi pusat pentadbiran baru Bukit Aman menggantikan bangunan lama berdekatan dengan menara tersebut.

"Perdana Menteri juga akan menyerahkan cek bantuan Bayaran Saguhati Khas Bekas Polis Zaman Darurat dan merasmikan Pusat Saringan Kesihatan Bukit Aman, di Bukit Aman," katanya kepada Bernama.

Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor pula akan merasmikan Pusat Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) PDRM di Bukit Aman, katanya.

Ramli berkata Menara 1 Bukit Aman mula dibina pada 3 Mac 2005 di tapak asal tempat meletak kenderaan Bukit Aman yang berkeluasan 1.4 hektar.

Ramli berkata Jabatan Kerja Raya Malaysia bertanggungjawab mereka bentuk bangunan menara setinggi 31 tingkat dengan keluasan lantai 85,000 meter persegi dan seterusnya memantau kerja-kerja pembinaan sehingga siap sepenuhnya pada 21 April 2010.

Beliau berkata pembinaan bangunan Menara 1 adalah untuk menggantikan Kompleks Jabatan Logistik yang ditempatkan di bangunan kayu separa kekal serta memindahkan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri Dan Ketenteraman Awam yang sebelum ini berkongsi bangunan dengan Cawangan Khas di Kompleks 3.

Katanya perpindahan ini juga melibatkan Pejabat Ketua Polis Negara dan Timbalan Ketua Polis Negara di Menara 2.

Sementara itu Jabatan Pengurusan, Jabatan Siasatan Jenayah dan Jabatan Siasatan Narkotik masih kekal di Menara 2 serta Cawangan Khas di Kompleks 3 Bukit Aman, katanya.

Sumber: BERNAMA

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


POUCH NOTE: Kemalangan Bas Dan Treler <b>Di Behrang</b>

Posted: 11 Nov 2011 01:24 AM PST


Empat orang, termasuk dua orang pelajar SMK Air Merah, Kulim, terbunuh sementara 22 yang lain cedera setelah bas yang disewa terlibat dengan satu kemalangan dengan sebuah treler di KM382 Lebuhraya Utara Selatan, berhampiran Hentian Rehat dan Rawat Behrang, pada kira-kira jam 4.30 pagi tadi.

Jurucakap trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Tanjung Malim berkata, bas yang dinaiki 44 penumpang termasuk pemandu dipercayai hilang kawalan kerana laluan berpasir sebelum terbalik dan mengentam belakang bas yang dinaiki kesemua mangsa.

Rombongan dalam perjalanan dari Kulim ke Kuala Lumpur sebelum ke Genting Highlands.

Mereka dijadual mengadakan rombongan tiga hari dua malam di ibu kota.

Pemangku OCPD Tanjung Malim Supt Md Tahir Kasim menyatakan bas tersebut membawa 36 pelajar dan tiga.

Siasatan awal menunjukkan pemandu berkenan hilang kawalan, melayang ke ke sebelah kiri jalan lalu terbalik. Sebuah treler kemudian melanggarnya.

Beliau menyetakan mangsa yang terbunuh dikenalpasti sebagai pelajar tingkatan tiga Khairul Anuar Azhan dan Maysara Zaidi, kedua-duanya berumur 15 tahun dan guru Siti Hajar Mohamad, 33.

Basarah Saad, 45, seorang penumpang dari bas yang lain yang berhenti kerana membantu juga terbunuh apabila treler tersebut merempuh bas yang terbalik.

Beliau berkata 22 orang mangsa yang tercedera mendapat rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Slim River Hospital sementara lima yang lain cedera parah dimasukkan ke dalam wad.

Supt Md Tahir berkata pemandu bas dan treler berkenaan ditahan untuk membantu siasatan.

Guru Biologi Azria Hani, 31, menyatakan kumpulannya telah berlepas dari Kulim jam 11.30 malam semalam ke Kuala Lumpur sebelum ke Genting Highlands.

Pelajar tahun 3, Mohd Shah Redzuan Samsudin, yang patah tangan, pada mulanya mereka di dalam bas hanya mengalami cedera ringan semasa bas terbalik.

"Tetapi apabila treler datang merempuh kami, saya melihat rakan-rakan saya tercampak keluar dari bas.

"Terdapat limpahan darah sana sini dan pelajar menjerit kesakitan," tambahnya.

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


Makhluk Asing (UFO) Muncul <b>Di Parit Buntar</b>, Perak | Terbakor !

Posted: 26 Mar 2012 02:57 AM PDT

 

Makhluk Asing (UFO) Muncul Di Parit Buntar, Perak

Makhluk Asing (UFO) Muncul Di Parit Buntar, Perak

Suatu ketika dulu dunia pernah dikejutkan dengan kehadiran objek-objek dari angkasa lepas yakni UFO dan makhluk asing. Bermacam-macam andaian yang pernah dibuat oleh pengkaji-pengkaji angkasa lepas hinggakan ada yang mengatakan bahawa kehadiran makhluk-makhluk ini datang untuk mengkaji struktur bumi yang didiami oleh manusia.

Negara kita juga tidak terlepas daripada fenomena tersebut di mana pernah kita digemparkan dengan cerita-cerita kehadiran UFO dan mahluk asing di ruang udara negara kita. Aku sendiri pernah mengalami dan menyaksikan sendiri kehadiran objek tersebut. Kejadian berlaku di kampung aku yang terletak di Parit Buntar Perak. Kejadian berlaku lebih kurang 4 tahun lepas di mana semasa itu aku berada di kampung untuk meraikan majlis khatan sepupu aku, Din Trojan yang berumur 21 tahun.

" Boni, malam ni aku nak belanja hang makan. Aku nak bawak hang pi satu kedai ni. Terbaik! Gulai ayam dia superb habaq hang! Memandangkan esok aku nak sunat, jadi malam ni hang teman aku makan ayam puas-puas noo.",ujar Din Trojan sambil menarik tangan aku memasuki perut kereta Satria GTI beliau. Agak terkejut aku apabila berada di dalam kereta beliau. Dalam kelihatan seperti kereta Kancil, tapi luar seperti kereta Satria GTI. Aku pun seraya menyoal Din Trojan.

" Kereta kau ni sebenarnya Kancil ke GTI?"

" Owh, kereta aku ni sebenaqnya Kancil je bro. Tapi aku make up luaran dia jadi macam Satria GTI. Amacam? Gempak tak bro?",soal Din Trojan kepada aku.

Aku bingung seketika. Nak kata samdol, tapi tak sampai hati pula. Lagi-lagi Din Trojan nak belanja aku makan. Terpaksa aku menjadi seorang hipokrit bak seorang pengampu A.K.A kaki kipas bos di sebuah syarikat kerajaan mahupun syarikat swasta. Bermacam-macam pujian aku lemparkan kepada Din Trojan sehinggakan terdengar bunyi spender Din Trojan terkoyak. Wajah Din Trojan berseri-seri. Secara tiba-tiba di sekeliling wajah dan tubuhnya terang seperti disuluh cahaya spotlight. Wajah beliau mengembang apatah lagi lubang hidungnya. Bibirnya terukir satu senyuman lebar hingga terkeluar sedikit senyuman itu dari pipinya. Kelihatan giginya yang kuning berkarat, rongak depan dan taik-taik gigi di celah-celah giginya yang buruk itu. Loya tekak aku.

Hilang terus selera aku yang sebentar tadi membuak-buak.  Wajah dah kacak. Sekali pandang saling tak tumpah seperti Beto Qushairy. Tapi sayangnya kekacakan itu tidak hadir seiringan dengan personaliti beliau yang memualkan itu. Tidak seperti aku. Beliau patut mencontohi aku. Dah lah wajah terlalu tampan dan seiras Shahrizal Jaszle, personaliti aku pula amat menarik seperti Anuar Zain. Masih
terngiang-ngiang kejadian di mana dua puluh orang awek hampir bergaduh kerana berebutkan aku. Pergh!

" Oi Boni! Hang berangan apa tu?!! Kita dah sampai dah ni! Jom!",teriak Din Trojan lantas menyedarkan aku daripada lamunan sebentar tadi. Dan kami terus bergerak menuju ke dalam perut kedai makan tersebut. Aku dapat melihat kedai tersebut memang dipenuhi orang
ramai. Aku dan Din Trojan terus duduk di meja kosong yang berada berhampiran. Risau kalau-kalau meja kosong itu dirampas oleh pelanggan lain.

" Bro! Bagus ke tempat ni? Mesti mahal kan?",soal aku kepada Din Trojan.

" Yang bagus tidak selalu mahal, yang mahal tidak selalu bagus."

Secara tiba-tiba soalan aku  dijawab oleh seorang orang tua yang sedang membaca surat khabar di meja bersebelahan. Kelihatan rambut
beliau masih hitam tetapi janggut dan misai sudah beruban. Aku dan Din Trojan kehairanan. Tiba-tiba je orang tua ni. Ni kes nak interframe dalam blog dan entri aku lah ni. Menyampah aku. Selepas memesan apa-apa yang patut, aku dan Din Trojan terus bersembang-sembang sehinggalah apa yang dipesan itu sampai. Berselera aku dan Din Trojan menghabiskan makanan. Berpinggan-pinggan kami makan pada malam itu. Setelah menjelaskan bil sebanyak RM5,798.49 , kami berdua terus bergegas pulang ke rumah. Kelihatan wajah Din Trojan agak sugul. Mungkin terlalu sedih kerana beliau terpaksa menggadaikan kereta kesayangannya untuk menjelaskan bil. Aku pula sedikit mengah kerana terpaksa berjalan kaki dengan perut yang dipenuhi dengan makanan. Setelah tiba di satu jalan yang agak sunyi dan gelap, secara tiba-tiba kami terdengar satu bunyi yang amat menyeramkan dari semak berhampiran kami.

 Baju Kurung Manik Termurah di Pasaran. Menangi RM50 dengan mudah!  

" Boni.. Hang dengaq tak bunyi tu?",soal Din Trojan. Kelihatan beliau menggigil-gigil ketakutan.

" Rileks bro! Rileks! Jangan takut, jangan goyang bro. Buat macam tak ada apa-apa. Kita ni lelaki bro. Ingat tu! Rileks.",ujar aku kepada
Din Trojan untuk menenangkan beliau yang semakin pucat. Kedengaran bunyi nafas beliau juga semakin kuat dan kadang-kala seperti tersangkut-sangkut.

" Kalau hang dah paut leher aku, macam mana aku nak rileks? Hang habaq mai kat aku! Aku tak boleh bernafas ni hang tau!! Aku tabuh jugak budak ni!! Hang turun dari kepala aku sekarang!!"

Selepas dimaki hamun secara bertubi-tubi selama lima minit, barulah aku melepaskan pautan tersebut dan turun dari belakang Din Trojan. Nasib baik Din Trojan ni berani. Hati serupa batu. Sedikit sebanyak membantu menambahkan semangat dan keyakinan aku. Selepas beberapa ketika berbincang, akhirnya kami berdua membuat keputusan untuk mencari punca bunyi tersebut. Kami melangkah menuju ke dalam semak tersebut. Perlahan-lahan kami mendekati. Selepas beberapa ketika mengendap, kami ternampak satu kelibat. Berkepala botak lonjong, kurus, dan berbogel.

Makhluk Asing (UFO) Muncul Di Parit Buntar, Perak

Dada aku berombak kencang. Din Trojan juga kelihatan agak terkejut. Kemudian Din Trojan berbisik di telinga aku.  Beliau mengatakan apa yang kami berdua lihat itu adalah makhluk asing. Dia juga mengatakan yang kampung kami dulu pernah kecoh dengan kemunculan makhluk asing. Aku benar-benar tidak menyangka akan melihatnya sendiri di depan mata. Kami berdua mengambil keputusan untuk menangkap makhluk asing tersebut. Aku pada mulanya agak keberatan kerana risau jika terjadi apa-apa yang buruk kepada kami berdua. Tapi disebabkan Din Trojan beria-ria, aku terpaksa mengikut. Lagipun, aku amat yakin pada Din Trojan kerana beliau ada taekwondo tali pinggang putih. Selepas membuat perancangan terperinci , kami berdua terus melakukan serangan hendap. Din Trojan yang paling dulu melakukan serangan.

" Woi!!! Kepala lutut hangpa!! Hangpa takdak kerja lain ka?!! Pantang betui aku kalau orang kacau aku berak!! Hambik ni!!"

Terperanjat aku dan Din Trojan lepas mendengar suara makhluk asing tersebut bertempik. Lintang pukang kitorang lari dari tempat kejadian.  Aku sempat menjeling Din Trojan. Penuh muka beliau dengan taik. Berdekah-dekah aku ketawa sambil berlari. Sampai terkentut-kentut.

" Hahahahaha!! Makhluk asing sangat kau ni!! Banyak sangat tengok TV kau ni!! Kan dah terpengaruh!!",teriak aku kepada Din Trojan.

Keesokan harinya kecoh kampung aku dengan cerita Pak Jeman Lonjong kepala botak kena skodeng masa berak. Disebabkan cerita itu jugalah Din Trojan tak berasa apa-apa ketika sunat kerana asyik ketawa berdekah-dekah. Sehinggakan beliau diisytiharkan bentan oleh doktor pakar seminggu kemudian.

 Info Penulis

NAMA : Boni

URL    : HTTP://BONIJLL3.BLOGSPOT.COM

Sedikit info tentang tuan punya blog:-

Seorang yang happy go lucky. Mewujudkan sebuah blog dengan niat untuk menghiburkan kesemua yang membaca, lebih-lebih lagi insan-insan yang dalam kesedihan, kecewa, stress, depress dengan harapan kehadiran blog ini mampu membuatkan mereka-mereka tersenyum dan menjadi ubat dan tonik paling berkesan untuk menghilangkan segala rasa sedih itu. Itulah matlamat utama blog bonijll3.blogspot.com diwujudkan. Bertepatan dengan trademark 'Hidup Untuk Menghidupkan'. Hidup untuk menceria dan menghidupkan kehidupan orang lain. Semoga akan diterima masyarakat yang membacanya dan menjadikan salah satu medium untuk menghilangkan segala kesedihan, kekecewaan, tekanan dan sebagainya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


Tanah Untuk Dijual <b>Di Kampar</b>, Ipoh | Tanah Malaysia

Posted: 08 Apr 2012 02:45 AM PDT

Description

Saya mempunyai tanah leasehold (15 ekar) untuk dijual di Kampar, Ipoh. Harga kaki persegi ialah RM8.5. Sesiapa yang berminat boleh email saya.

Tags: , , ,
Stats:

Images

There are no images

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Anti-Lynas rally in <b>Bukit Merah</b> on April 28 - Forum Asia – Asia <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2012 10:07 PM PDT

Anti-Lynas rally in Bukit Merah on April 28

(Malaysiakini) Perak anti-Lynas activists will hold a rally on April 28 in Bukit Merah, in solidarity with the Himpunan Hijau march scheduled for the same day in Kuala Lumpur.

State anti-Lynas committee deputy head Hon Eng Kee said this is to provide people in the state to show their support for the cause, if they are unable to join the rally in Kuala Lumpur.

"And Bukit Merah is a very suitable place for us to (speak up) against Lynas because it was the site of the Asian Rare Earth (ARE) plant," he said.

The ARE plant was shut down in 1994, following which a major clean-up operation had to be undertaken, because of worries over the unnaturally high leukaemia rate in Bukit Merah.

Hon said participants will raise green flags during the rally, to express their resolve to defend the environment.

"We are also asking participants to bring their own green umbrella, and we will stamp the anti-lynas logo on it," he said.

Himpunan Hijau has announced that it will march from KLCC in protest of the Lynas rare earths refinery in Pahang.

They will then join the Bersih 3.0 sit-in protest from 2pm at Dataran Merdeka, which is pressing for clean and fair elections.

Hon said the Bukit Merah "satellite rally" is intended to support Himpunan Hijau, while voicing solidarity with calls for electoral reform.

Source: Malaysiakini

07 di menglembu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di menglembu - Google Blog Search


Ipoh ~ Budak Benteng

Posted: 05 Apr 2012 04:44 AM PDT

Ditubuhkan Sekitar 1880
Kerajaan
- Datuk Bandar Haji Roshidi Hashim
Luas
- Jumlah 248.268 batu persegi (643 km²)
Ketinggian 72 kaki (21.95 m)
Penduduk - Jumlah 710,798
- Kepadatan 2,597.20/batu persegi (1,002.80/km²)
Zon waktu MST (UTC+8)
- Musim panas (DST) Musim Panas dan Hujan (UTC)
Laman sesawang: http://www.mbi.gov.my

Ipoh ialah sebuah bandar raya yang terletak dalam daerah Kinta, dan merupakan ibu negeri dan pusat pentadbiran Perak Darul Ridzuan. Bandaraya ini yang terletak kira-kira 200 km ke utara Kuala Lumpur merupakan bandaraya keempat terbesar di Malaysia selepas Kuala Lumpur,George Town, dan Johor Bahru.

Datuk Bandar Ipoh sekarang ialah Dato Roshidi Hashim.

Nama "Ipoh" diambil daripada pohon "epu" atau lebih dikenali sebagai "pokok Ipoh" dengan getahnya yang beracun dan digunakan oleh Orang Asli untuk panahan sumpitan mereka.

Kini, "Ipoh" telah berada dibawah pentadbiran Majlis Bandaraya Ipoh atau Dewan Bandaraya Ipoh, dimana ia telah pun menyerap masuk pekan-pekan kecil yang berada disekitar bandar seperti Chemor, Jelapang, Falim, Menglembu, Tambun dan Tanjung Rambutan ke dalam wilayah Bandaraya Ipoh. Secara sejarahnya, "Ipoh" terbahagi kepada Pekan Lama dan Pekan Baru yang mana dipecahkan oleh Sungai Kinta ditengah-tengah bandarnya.

Berikut merupakan fakta-fakta yang boleh diungkapkan dengan kewujudan Bandaraya Ipoh dan serba sedikit mengetahui tarikh-tarikh Ipoh ditubuhkan.

Terdapat beberapa pekan dan bandar disekitar Ipoh di bawah pentadbiran MBI:

Ampang
Bercham
Buntong
Chemor
Cyber City
Falim
Gugusan Manjoi
Gunung Rapat
Ipoh Garden
Jelapang
Kelebang
Lahat
Meru
Menglembu
Pasir Puteh
Pekan Baru
Pekan Lama (Old Town)
Pengkalan
Simpang Pulai
Station 18
Sunway City
Tambun
Taman Cempaka Ipoh
Tanjung Rambutan

Penduduk di Ipoh adalah terdiri daripada majoriti kaum Cina. Dialek Cina Kantonis adalah bahasa pengantar orang-orang Cina di sini walaupun terdiri daripada kebanyakan kumpulan dialek Cina Hakka, dan Cina Kantonis. Kebanyakan penduduk di Ipoh bertumpu di Menglembu, Buntong, Tasek, Ampang, Bercham serta Pasir Puteh menjadikan keluasan bandaraya Ipoh menjadi semakin besar jika diambil kira pekan-pekan yang terdapat di sekitar pinggir Bandaraya Ipoh.

Ipoh masih menjadi salah satu bandaraya terbesar di Malaysia,walaupun status bandaraya kedua terbesar di Malaysia itu telah di ambil-alih oleh George Town dan Johor Bahru disebabkan kepesatan pembangunan di bandar-bandar tersebut. Statistik populasi adalah seperti berikut:
Populasi = 710,798
Tangga : Ke-empat terbesar bandar-bandar sekitar di Malaysia.

Kumpulan Etnik di Ipoh

Etnik Populasi Peratus
Cina 451,361 70.0%
Melayu 109,616 17.0%
India 80,600 12.5%
Lain-lain 3225 0.5%

Destinasi Pelancongan

Lost World of Tambun

Merupakan tarikan dari Sunway City Ipoh yang terletak di Tambun, Lost World of Tambun adalah antara taman tema air di Perak.Ia akan membawa anda ke pengembaraan yang penuh dengan keseronokan bersama keluarga dan rakan-rakan.Terletak di antara kawasan rimbunan kehijauan dan batu kapur, Lost World of Tambun menyediakan pelbagai aktiviti yang menarik sehingga membuatkan anda ingin datang kembali.

Muzium Darul Ridzuan

Muzium ini terletak di Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab, Ipoh yang berhampiran dengan Bangunan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak.Telah dibuka pada tahun 1992 dan bangunan muzium telah dibina lebih dari 100 tahun yang lalu.Ia memaparkan pelbagai jenis artifak menarik yang berkaitan dengan sejarah dan pembangunan bandar Ipoh terutamanya dalam sektor perlombongan bijih timah.

Muzium Geologi

Muzium ini mula ditubuhkan sejak tahun 1957.Ia memaparkan pelbagai jenis mineral, batuan fosil dan batu permata dari dalam dan luar negara.

Tokong Gua

Sepanjang Jalan Gopeng, kelihatan banyak tokong-tokong gua yang merupakan kebangaan Ipoh. Nam Tin Tong, Koon Yam Tong, Sam Poh Tong, Ling Sen Tong merupakan antara tokong-tokong ternama di situ. Dinding gua dihiasi dengan pelbagai lukisan dan kaligrafi Cina yang berunsurkan agama Tao dan Buddha. Do Jalan Kuala Kangsar pula tokong gua yang paling popular adalah Perak Tong.

Tokong Paloh Ku Miew

Paloh Ku Miew ialah tokong tertua di Ipoh, yang menyembah Tai Pak Koong, dewa tempatan yang melindungi kaum Cina apabila mereka mula-mula menetap di Ipoh. Antara penyumbang utama kepada tokong ini ialah Yau Tet Shin, seorang pelombong yang sangat terkenal pada masa itu. Tokong ini dapat dilihat daripada jambatan Hugh Low Street (Jalan Sultan Iskandar) yang memisahkan pekan baru dengan pekan lama Ipoh.

Masjid Panglima Kinta

Masjid ini dibina oleh Dato Panglima Kinta. Masjid ini terletak di pekan baru Ipoh. Masjid ini juga dijadikan sebagai Masjid Negeri bagi umat Islam bersembahyang dan melakukan Ibadah.

Taman Dr Seenivasagam

Taman yang terletak di tengah bandar Ipoh ini merupakan salah satu taman yang lama dibina di Ipoh , sesuai untuk pengunjung melepaskan lelah dan beriadah kerana taman ini mempunyai trek motorsikal mini, kolam ikan, tasik serta padang yang agak luas. Taman ini jugak mempunyai replika taman diluar negara, iaitu Taman Jepun yang hanya terletak bersebelahan dengan pintu masuk utamanya.

Pusat Membeli-Belah

Terdapat beberapa destinasi membeli-belah di Ipoh, seperti:
AEON Jusco di Pengkalan
AEON Jusco Kinta City
Ipoh Parade Shopping Centre
Greentown Shopping Mall
De Garden Mall, Ipoh Garden
Glamour Square, Bercham
Econsave,Jalan Kampar
The Store,Jalan Kampar
Tesco Hypermarket, Ipoh
Tesco Fresh & Distribution Centre, Simpang Pulai
Tesco Extra, Taman Tasek Indra
Giant Hypermarket, Sunway City
Giant Hypermarket, Bercham
Pengkalan Emas Mall, Station 18
Kompleks Yik Foong
Billion & The Store Supermarkets (sekitar bandar Ipoh)
Festival Walk, Perak Tourism Hub (dalam pembinaan)
Tesco Hypermarket Pengkalan @ Station 18
Tesco Hypermatket, Bandar Baru Kelebang (dalam perancangan)
Mydin Store Meru Raya (dalam pembinaan)
Mydin Store Manjoi (dalam pembinaan)
Mydin Store Ulu Kinta (dalam perancangan)
Kamdar Ipoh
Gerbang Malam
RTC Gopeng

Pembangunan Ekonomi

Kawasan Greentown berdekatan dengan Dewan Bandaraya Ipoh kini semakin menjadi pusat segala hiburan penduduk Ipoh. Dengan pembukaan komersial baru iaitu Pusat Perdagangan Greentown, telah memberi nafas baru kepada Bandaraya Ipoh khasnya. Aktiviti umum di kawasan penempatan baru komersial ini kebanyakannya adalah meliputi restoran-restoran, medan selera, kedai pejabat, bank-bank, pub, bistro dan kafe.

Medan Ipoh Bistari (dikenali sebagai Bandar Baru Medan) adalah kawasan yang menjadi tempat kesukaan ramai remaja di Ipoh. Penduduk bandar Ipoh telah memberi jolokan bagi kawasan komersial ini sebagai 'Bangsar Ipoh' (a.k.a kawasan pop Bangsar di Kuala Lumpur). Bandar Baru Medan terletak bersebelahan dengan Taman Ipoh Timur. Kawasan ini sangat popular kepada muda-mudi dan remaja dimana terdapat kawasan tumpuan dimalam hari, kafe-kafe, kedai kopi (menghidangkan makanan tempatan), pusat hiburan, Campuran kafe F&B (food and beverage), pub-pub, disko, bistro dan terbaru ialah kafe siber.

Taman Tema Air yang pertama di Ipoh Lost World of Tambun dijangka dapat mengubah keadaan di bandaraya Ipoh serta merupakan "Sunway City" versi tempatan (dikaitkan dengan "Sunway City" yang sebenarnya yang terletak lebih kurang 15km ke arah barat Kuala Lumpur). Di dalam "Lost World of Tambun" terdapat juga kolam air panas semula jadi, dimana sangat popular pada tahun 1960-an dan 1970-an.

Malangnya, kepesatan pergerakan di dalam pusat bandar semakin berkurangan dari tahun ke tahun. Disebabkan itu, Dewan Bandaraya Ipoh telah memperkenalkan satu aktiviti malam yang dikenali sebagai Gerbang Malam ditengah bandar, di Jalan Dato' Tahwil Azar, juga dikenali sebagai "Night Lane". Ia adalah pasar malam yang biasanya dikunjungi oleh orang ramai, tetapi lebih besar dan masa operasi yang lebih panjang.

Pusat Kesihatan

Hospital Ipoh, merupakan salah satu hak milik penuh kerajaan dan merupakan hospital yang terbesar di Ipoh dan Perak amnya. Ia terletak berdekatan dengan kawasan Fair Park and Pusat Perdagangan Greentown. Tidak jauh dari kawasan Hospital itu, terdapat Klinik Kesihatan Greentown. (juga milikan penuh kerajaan)

Swasta

Selain dari Hospital kerajaan, terdapat juga Pusat Perubatan swasta yang terletak disekitar bandar Ipoh.
Sesetengah darinya terletak didalam dan sekitar bandaraya Ipoh:
Hospital Pakar Ipoh
dikenali juga sebagai Pusat Perubatan Pakar Ipoh
Pusat Perubatan Kinta
Hospital Pakar Komuniti Perak
dikenali juga sebagai Perak Chinese Maternity Hospital, terletak di Jalan Kampar
Terdapat dua lagi Hospital swasta yang terletak di pinggir bandar Ipoh, iaitu di Ipoh Garden (South):
Hospital Fatimah
Pantai Puteri Hospital

Sekolah (Rendah dan Menengah)

Terdapat beberapa sekolah di Ipoh dan juga sekolah yang telah dibina hampir se-abad yang lalu. Diantaranya termasuklah:
Anderson School Ipoh
Anglo-Chinese School Ipoh
Ave Maria Convent
Ipoh International School (IIS)
Methodist Girls School Ipoh
SMJK Perempuan Perak
Raja Permaisuri Bainun, Ipoh
Sekolah Izzuddin Shah
Sekolah Kebangsaan Dato' Panglima Kinta
Sekolah Kebangsaan Manjoi 1 & 2
Sekolah Kebangsaan Pasukan Polis Hutan
Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMARI)
Sekolah Menengah Doktor Megat Khas Ipoh
Sekolah Menengah Kebangsaan Convent, Ipoh (Main Convent)
Sekolah Menengah Kebangsaan Gunung Rapat
Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Pasir Puteh
Sekolah Menengah Kebangsaan Jelapang Jaya Ipoh
Sekolah Menengah Kebangsaan Kg. Dato' Ahmad Said Ipoh
Sekolah Menengah Kebangsaan Kg. Pasir Puteh
Sekolah Menengah Kebangsaan Menglembu
Sekolah Menengah Kebangsaan Rapat Setia (6J)
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Chulan (SRC)
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Perempuan Ipoh (RPS)
Sekolah Menengah Kebangsaan Tambun
Sekolah Menengah Kebangsaan Ulu Kinta
Sekolah Menengah Kebangsaan Wira Jaya
Sekolah Menengah Poi Lam (SUWA)
Sekolah Menengah Seri Intan
Sekolah Menengah Seri Putera
Sekolah Menengah Sri Ampang
Sekolah Menengah Teknik Lebuh Cator (Sek Men Vokasional Ipoh)
Sekolah Menengah Teknik Ipoh Persiaran Brash
Sekolah Raja Perempuan Taayah
Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh
SM Raja Chulan Ipoh
SMJK Sam Tet Secondary School
SRJK(C) Sam Tet Primary School
SMJK Poi Lam
SJK (C) Poi Lam
SMJK Yuk Choy
SRJK(C) Yuk Choy
SRK La Salle Ipoh
SRK MARIAN CONVENT
St Michael's Institution
Tarcisian Convent
Yuk Choy (SUWA) Independent High School
SJK(T) St. Philomena Convent
Wesley Methodist School Ipoh
SMK PINJI,IPOH
SK Jalan Pegoh,Ipoh

Institut Pengajian Tinggi

Universiti Teknologi MARA Perak
Universiti Teknologi PETRONAS
Institut Teknologi Cosmopoint
Institut Kompas Accountancy and Business College
Kolej WIT
Linton College
Olympia College
Polytechnic Ungku Omar
Sunway College Ipoh
Kolej Poly-Tech MARA
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh
UniKL RMCP
TAJ College
KERIS College
Kolej Pembantu Perubatan
Kolej Masterskill
Syuen College
Maxwell College
Institut Teknologi Perak
Nursing College Ipoh

Sukan

Terdapat satu kawasan yang luas iaitu di Kampong Simee telah dipilih oleh Dewan Bandaraya sebagai Pusat Sukan. Sukan utama yang popular bagi bola sepak dan sukan-sukan lain, juga bagi acara padang banyak berlaku di Stadium Perak. Bersebelahan Stadium Perak terdapat juga stadium tertutup, iaitu Stadium Indera Mulia, memainkan peranan sebagai hos bagi sukan badminton. Ipoh juga rumah kepada Perak FA .

Berdekatan dengan stadium terdapat Kompleks Sukan Renang yang dikendalikan oleh Dewan Bandaraya. Ia dibuka kepada orang umum dengan kadar harga yang berpatutan (RM1 untuk hari biasa/RM2 untuk cuti umum and hari minggu). Kompleks ini mempunyai kolam bersaiz Olimpik, kolam untuk menyelam, kolam berombak, kolam bersederhana saiz dan kolam untuk kanak-kanak.

Ipoh merupakan tuan rumah velodrom, iaitu dipanggil Velodrom Rakyat. Ia merupakan Velodrom yang pertama di Malaysia dimana ia dibina atas inisiatif Dato' Darshan Singh Gill (sekarang Tan Sri Dato' Seri). Tambahan lagi, Ipoh juga menyerlah sebagai salah satu dari beberapa bandar di Malaysia yang mempunyai "stadium astroturf" untuk sukan hoki, yang dipanggil Stadium Azlan Shah.

Untuk golf pula, padang golf popular yang terdapat di Ipoh ialah Kelab Golf Diraja Perak (sebelah Tiger Lane atau Jalan Sultan Azlan Shah). Kelab Golf Meru terletak di Jelapang. Selain itu, jalan menuju ke Batu Gajah, terletaknya Clearwater Sanctuary golf club.

Tempat bagi sukan-sukan lain termasuklah Kelab Kilat di Pasir Pinji, Padang Ipoh di Pekan Lama, Padang Polo, dan padang polo di Iskandar Polo Club, di Ampang Baru.

Pengangkutan

Jalan Persekutuan: Jalan umum di malaysia menghubungkan Ipoh dengan pekan-pekan sekitarnya dan juga Negeri-negeri lain (seperti pekan Gopeng, dan bandaraya Kuala Lumpur ke arah selatan).
Lebuhraya: Dengan terbinanya Lebuhraya Utara-Selatan, kenderaan dapat bergerak dengan pantas serta lebih efisyen berbanding Jalan umum. Walaubagaimanapun, sesetengah pekan seperti Kampar hanya boleh dihubungi melalui Jalan umum. Pemandu yang menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan terpaksa memilih keluar ke Ipoh dari mana-mana 4 jalan keluar - Simpang Pulai, Ipoh(S) , Ipoh(U) & Jelapang.

Keretapi: Stesen keretapi Ipoh dioperasikan oleh Keretapi Tanah Melayu (KTM) dan ianya terletak di Pekan Lama. Landasan keretapi ini hanya dapat menghubungkan diantara Ipoh dengan pekan dan bandar-bandar berdekatan.
Bas: Termina bas antara-banndar terletak di Silveritage Galleria dekat Jalan Gopeng, berdekatan dengannya ialah Gunung Rapat, selatan Ipoh (dahulunya terletak di Medan Kidd, Pekan Lama).

Udara: Bagi penerbangan udara, Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah merupakan satu-satunya lapangan terbang di Ipoh. Ia terletak berdekatan dengan Gunung Rapat. Walaubagaimanapun, lapangan terbang ini hanya memberi perkhidmatana penerbangan domestik (dan satu penerbangan antarabangsa).

Sejak Mei 2006 (bagi Malaysia Airlines) dan September 2006 (bagi AirAsia), penerbangan telah digantung untuk mendarat di Ipoh. Diantara alasan-alasannya ialah jalinan udara yang tidak menguntungkan serta landasan yang terlalu pendek (untuk kes AirAsia).
Penerbangan antarabangsa pula hanya terdapat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (di Lembah Kelang, 200km ke selatan), dimana ia boleh dihubungi di jalan darat oleh bas ekspress (harga lebih kurang RM50 seperjalanan).

Buat masa ini, lapangan terbang Ipoh digunakan oleh satu-satunya syarikat penerbangan Indonesia dan memberi perkhidmatan udara diantara bandar Medan-Ipoh.

Masjid di Ipoh

Masjid di Perak

Masjid Al-Aulia Tembok Jalan Kuala Kangsar, 30010 Ipoh
Masjid Al-Aulia Tembok Jalan Kuala Kangsar, 30010 Ipoh
Masjid India Muslim Jalan Senivasagam, 30450 Ipoh
Masjid Jamek Tanjung Rambutan, 31250 Ipoh
Masjid Jamek Ad-Diniah , Kampung Seri Kinta, 31600 Ipoh
Masjid Paloh Jalan Datoh 30000 Ipoh
Masjid Panglima Kinta 30300 Ipoh
Masjid As-Saadah, Kampung Dato' Ahmad Said, 30020 Ipoh
Masjid Sultan Azlan Shah, Jalan Dairy, Ipoh
Masjid Sultan Idris II (Masjid Negeri) Jalan Dato Sagor, 30000 Ipoh
Masjid Ar-Rahmaniah, Kampung Dato' Ahmad Said Tambahan 3, 30020 Ipoh
Masjid Tayibbin, Kampung Tersusun Tanah Hitam, 31200 Ipoh
Masjid Al-Muttaqin Taman Meru, Jelapang, 30020 Ipoh
Masjid Ahmadiah , Kampung Kepayang, Kampung Sungai Raya, 31300 Ipoh
Masjid Al-huda, Kampung Sungai Tapah 30020 Ipoh
Masjid Idrisiah, Kuala Pari, 31450 Ipoh
Masjid Kampung Kepayang Fair Park]], Kampung Kepayang, 31400 Ipoh
Masjid Raja NazrIn Shah, Kampung Rapat Jaya Tambahan 31350 Ipoh
Masjid Taman Keledang Jaya 30100 Ipoh
Masjid Al-Ahmadiah, Kampung Changkat Larang, Lahat 31500 Ipoh
Masjid Al-Khairiah, Pengkalan Stesyen Lahat, 31500 Ipoh
Masjid Ghufran, Kampung Manjoi, 30020 Ipoh
Masjid Menglembu, Menglembu 31450 Ipoh
Masjid Al-Furqan, Taman Pengkalan Jaya(sppk) 31650 Ipoh
Masjid Al-Rahmaniah, Pengkalan Baru, Kampung Kepayang, 31300 Ipoh
Masjid Ibnu Salam, Pengkalan Pegoh 31500 Lahat Ipoh
Masjid Kampung Pasir Putih 31650 Ipoh
Masjid Sultan Yusuf, Jalan Raja Musa Mahadi, Rapat Setia, 31350 Ipoh
Masjid Kampung Taufiqiyah, Rapat Setia 31350 Ipoh
Masjid Al-Ittiahadiah, Kampung Tengku Hussein Baru, Taman Silibin, 30020 Ipoh
Masjid Jamil Al-Kholidi, Kampung Sengat, Sungai Raya, 31300 Ipoh
Masjid Kampung Melayu, Sungai Rapat,31350 Ipoh
Masjid Sultan Iskandar Shah 1, Kampung Sungai Rokam 31350 Ipoh
Masjid As-Syakirin, Kampung Tersusun 31400 Tasek Ipoh
Masjid As-Syarifah, Kampung Tasek 31350 Ipoh
Masjid Jamek Al-Amin, Tambun 31400 Ipoh
Masjid Pasukan Gerakan Am, Ulu Kinta, 31150 Ipoh

Seni, Budaya dan Hiburan

Ipoh telah dilabelkan oleh para seniman dan penerbit sebagai salah satu lokasi sesuai untuk penggambaran melihatkan kepada kecantikan alam semula jadinya.

Filem-filem yang diterbitkan dan dilakonkan di Ipoh diantaranya ialah:

1980 - Potret Maria, dibintangi Sarimah Ahmad, Rubiah Suparman dan Zulkifli Zain
1999 - Anna and the King, dibintangi Chow Yun-Fat dan Jodie Foster, diarahkan oleh Andy Tennant.
2002 - Embun, diarahkan oleh Erma Fatima.
2003 - Paloh, diarahkan oleh Adman Salleh.
2003 - Kadhal Kisu Kisu, diarahkan oleh P. Vasu.
2004 - Tun Tan Cheng Lock.
2005 - Sepet, dibintangi Sharifah Amani, diarahkan oleh Yasmin Ahmad.
2005 - Gubra, dibintangi Sharifah Amani, diarahkan oleh Yasmin Ahmad.
2006 - After This Our Exile, dibintangi oleh Aaron Kwok dan Charlie Young, diarahkan oleh Patrick Tam.
2006 - Goodbye Boys, diarahkan oleh Bernard Chauly.
2006 - Lust, Caution, dibintangi Tony Leung Chiu Wai dan Lee-Hom Wang, diarahkan oleh pemenang Oscar dari Taiwan Ang Lee.
2007 - Mualaf, dibintangi Sharifah Amani, diarahkan oleh Yasmin Ahmad
2008 - Telent Time diarahkan oleh Yasmin Ahmad
2010 - Love and Death in Java, diarahkan oleh Bill Donovan

07 di padang rengas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di padang rengas - Google Blog Search


Pemuda <b>Padang Rengas</b>: Kerja kosong <b>di</b> Agensi Kelayakan Malaysia

Posted: 12 Mar 2012 01:56 AM PDT

  • Seorang penuh kesyukuran melangkah keluar dari kaabah dan seorang lagi .........

  • Bekas isteri Wan Ismail tuntut RM3 juta KOTA BHARU 3 Mac - Bekas isteri Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pas kawasan Melor, Siti Aishah...

  • Syukur Alhamdulillah. Semoga Umno bertambah kuat

  • Gambar ini aku petik ddari blog www.darulehsantoday.blogspot.com Apa maksud bar council gantung banner macam ni? adakah untuk memalukan po...

  • cerita terkini : Kepimpinan pusat Pas akan bermesyuarat pada hari Ahad ini bagi memutuskan siapa calonnya yang akan bertanding dalam Pilih...

  • Kenyataan Media GAPS Tahniah kepada ADUN Sekinchan yang kini bergelar "Ustaz". GAPS ingin mengucapkan tahniah kepada ADUN Dap Seki...

  • Mereka sudah melampau, memijak kepala 2 orang Yang Berhormat Melayu.. klik sini . Kalau betul apa yang dilapurkan, aku cukup naik bulu roma ...

  • Hari ini ahli parlimen Padang Rengas dihentam kiri kanan depan belakang gara-gara mempertahankan kenytaan beliau tentang PERKASA. Dalam hal...

  • Aku ada jual kamera pengintip, omputeh kata spy camera. Kalau sesiapa yang berkenan dan teringin nak jadi spy boleh lah hubungi aku. Ada ber...

  • wah..wah..wah... BARUA JOM lah sokong DAP sama macam pas dan pkr sokong depa. Depan pas dan pkr bukan main lagi angkat melayu dan Islam ta...

  • 07 di kuala sepetang - Google Blog Search

    0 ulasan
    URL Sumber Asal :-

    07 di kuala sepetang - Google Blog Search


    Nizartwork: 2-in-1: Bukit Larut - <b>Kuala Sepetang</b>

    Posted: 17 Mar 2012 10:28 AM PDT

    17 Mac 2012
    Lokasi : Taiping dan Matang

    Sudah penghujung cuti sekolah, anak masih bertanya mamanya.. kerana dia masih terperuk di rumah. Perancangan yang lama hanya 'last minute preparation'. Hasilnya juga pasti tidak seperti yang digambarkan didalam kepala.

    Baik kerja sekolah, kerja di pejabat, berniaga, menyiapkan 'assignment', kenduri kendara.. Tak kan hari ni rendam kacang soya, esok dah nak makan tempenya.. terima saja hasil yang tidak seberapa.

    Bunyinya .."Sesudah subuh kita bergerak!" 
    Perjalanan kalau diikutkan hanya mengambil masa sejam sahaja daripada rumah ke Bandar Taiping.
    10 minit lagi akan masuk jam 9 pagi, baru sampai di kali Bukit Larut . 
    Kuda Besi: Land Rover Defender
    Kuda besi naik ke Bukit Larut penuh sehingga jam 11.00pagi. 
    Keputusan yang perlu dibuat: Antara menunggu lagi dua jam ataupun memanjat? 
    Memanjat - perkara yang 'gila', kerana telah hampir 30 tahun tidak menjejak serta memanjat Bukit Larut. 
    Ada berpayung atau tongkat menyusuri Bukit Larut.
    Panjat juga akhirnya(dengan dukacitanya). mengenangkan kami akan singgah sebentar di Kuala Sepetang, tengahari nanti. Semestinya tidak akan sampai di kemuncak Bukit Larut.
    Sekadar melihat dan mendengar Land Rover memecah kesunyian bukit. Sambil kayuh kaki, sambil menikmati udara nyaman lagi dingin. Penat tidak terkata bila baru melintasi papan tanda pertama.
    Anak terkejut melihat papan tanda. Lagi 8 kilometer memanjat! Tidak sampai pun ke papan tanda kedua, kami sudah rehat dan berbincang untuk turun. Mereka berdua turun dahulu. Masih sempat lagi menjejak denai air terjun mini. Snap, snap, snap.
    Tiba di kaki bukit, sudah jam10.30pagi. Rehat dan sarapan pagi, Meneruskan perjalanan ke Kuala Sepetang(lupakan mee udang banjir). 
    12.15 tengahari : Port Weld, melihat akan kilang membuat arang kayu daripada pokok bakau.
    Pintu 'gok'(dapor arang kayu). 
    Membuang kulit 18 sen sebatang kayu bakau.
    Dijadikan kayu api membakar arang.
    Proses: Muat 8 tongkang kayu bakau.
    35 hari terhasilnya arang.
    Diganti kayu api setiap 2 jam.
    Sana intai, sini tangkap gambar.
    Arang: Siap untuk ditimbang dan dijual.
    Sembilan kupang tiga duit(93sen) sekilogram(atas lori).
    Bukan kerja Mudah: Waktu Rehat. 
    Ada yang berpendapatan RM40 sehari hanya mengangkut keluar arang daripada 'gok'.
    Dalam Pembinaan: Asas 'gok'.
    Anggaran: Kos pembinaan RM18,000.00
    Kira-kira sebulan untuk menyiapkan sebuah dapor arang.  
    Dalam pembinaan: Mengikut spesifikasi Jabatan Perhutanan.
    Pakar: Dinding dilepa campuran tanah merah hanya dengan tangan! 
    Warga kerja: Tempatan dan luar.
    U-turn: Persediaan sambutan Hari Perhutanan seDunia 21 Mac 2012
    Berakhir dengan singgah sebentar di jeti Kuala Sepetang. Zohor selesai program. Perjalanan program cuti sekolah yang paling singkat(tetapi penuh dengan maklumat dan kawan baru).
    Alhamdulillah, makan petang di Changkat Jering. 
    Sesuatu yang pasti... baju yang dipakai masih lagi harum berbau arang.

    07 di bidor - Google Blog Search

    0 ulasan
    URL Sumber Asal :-

    07 di bidor - Google Blog Search


    Senandung Photo: Majlis Perkahwinan <b>di Bidor</b>

    Posted: 15 Mar 2012 03:08 PM PDT

    [unable to retrieve full-text content]Majlis Perkahwinan di Bidor. Posted by junaidah at 3:08 PM. 0 comments: Post a Comment. Newer Post Older Post Home. Subscribe to: Post Comments (Atom). Followers. Travel template. Template images by andynwt.

    07 di lenggong - Google Blog Search

    0 ulasan
    URL Sumber Asal :-

    07 di lenggong - Google Blog Search


    RM200,000 disalurkan kepada mangsa banjir <b>di Lenggong</b> – Perak <b>...</b>

    Posted: 31 Mar 2012 01:11 AM PDT

    Susulan banjir kilat yang melanda beberapa kampung di Daerah Lenggong pada 10 Mac lalu, kerajaan negeri tampil membantu bagi meringankan beban 646 keluarga yang terbabit secara langsung dalam kejadian itu.

    Daripada jumlah itu, lima rumah dihanyutkan arus sungai berdekatan manakala 11 lagi mengalami kerosakan teruk.

    Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir ketika menziarahi kawasan terbabit berkata, kejadian banjir yang berlaku buat pertama itu berkemungkinan disebabkan oleh projek penanaman semula yang dilaksanakan oleh agensi Felda.

    "Kita mahu Felda atau agensi lain supaya melakukan kerja penanaman semula secara berperingkat-peringkat pada masa akan datang.

    "Jika ini dapat dilaksanakan, kawasan projek berkenaan tidak kosong dan limpahan air sungai tidak akan berlaku.

    "Banjir kilat 10 Mac lalu merupakan kejadian pertama kali berlaku yang disebabkan oleh projek penanaman semula Felda dan kita harap pihak berkenaan dapat ambil perhatian bagi memastikan projek itu tidak memberi impak negatif kepada penduduk," katanya.

    Menurut Zambry lagi, setakat ini kerajaan negeri telah membuat beberapa perancangan bagi mengatasi masalah banjir yang berlaku di kawasan itu.

    Katanya, ini termasuklah menyalurkan bantuan segera kepada semua penduduk yang terlibat dalam kejadian itu.

    "Kita akan mendapatkan bantuan di peringkat negeri mahupun Persekutuan bagi membantu membina semula jambatan yang runtuh dan kerosakan rumah yang teruk dan setakat ini RM200,000 telah disalurkan kepada mangsa banjir.

    "Kita sudah minta kerjasama dari pihak Panglima Bridged untuk membantu kerajaan negeri dimana peruntukan akan disediakan oleh kerajaan negeri manakala pihak berkenaan akan membantu membaiki apa-apa kerosakan yang perlu," katanya.

    Akibat hujan lebat pada 10 Mac lalu, beberapa buah kampung terjejas teruk akibat banjir antaranya Kampung Malau, Lawin, Padang Jeri, Padang Kunyit, Gelok, Sumpitan, Banggol Belimbing, Banggol Batu dan Lubuk Kawah.

     

    BLOG PERAK

    Copyright 2010 All Rights Reserved