Rabu, 8 Ogos 2012

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


Taiping Mali: Mr. DIY <b>Parit Buntar Di</b> Protes

Posted: 12 Jul 2012 08:57 PM PDT

Published on Jul 11, 2012 by Syahidintiefadhah
Pekerja DIY Parit Buntar Perak dibuang Sewenang-wenangnya, Tanpa Mengikut Undang-undang Kerja..

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


Jeja Tahir: Kapal Korek Bijih Timah - <b>Tg Tualang</b>

Posted: 06 Mar 2012 08:47 PM PST

Negeri Perak ni dahulu kala memang terkenal dengan aktiviti Bijih Timah.Memang tertulis dalam buku sejarah Negara pun.tapi which part kat Perak? Sebenarnya aktiviti bijih timah ni glamour kat area Kinta..Teringat aku masa zaman kecik2 dulu selalu nampak Kapal Korek tapi penggunaannya tidaklah banyak.Zaman sekarang pula jadi tatapan untuk generasi baru je la..

Lebih kurang 4 km menghala ke Tanjung Tualang terdapat sebuah kapal korek yang masih dikekalkan dalam keadaan sebenar dibuka untuk dilawati oleh sesiapa sahaja yang berminat mengenainya. Tanjung Tualang adalah merupakan sebuah bandar yang terletak di dalam pentadbiran Daerah Kinta (Kinta Barat) Batu Gajah, Perak. Ditempatkan pada kedudukan 4° 19' 0" Utara dan 101° 4' 0" Timur, bandar-bandar yang paling hampir dengannya ialah Batu Gajah, Kampung Gajah, Tronoh, Tronoh Mines, Malim Nawar (rumah aku), Gopeng dan Kampar.
Tanjung Tualang amat dikenali pada satu masa dahulu kerana mempunyai beberapa buah lombong bijih timah yang beroperasi dengan skala besar. Antara syarikat-syarikat antarabangsa dan multinasional yang pernah bertapak dan beroperasi di Tanjung Tualang ialah Lower Perak Tin Dredging, Southern Kinta Consolidated, Southern Malayan Tin Dredging, Austral Amalgamated Tin, Osborne & Chapple, dan Pernas Chartered Management.
Paling utama yang menonjolkan Tanjung Tualang ialah dengan terdapatnya beberapa buah Kapal Korek Bijih Timah yang terbesar didunia. Sekitar tahun 70'an ada terdapat lima buah Kapal di Tanjung Tualang.
Pada masa sekarang ini anda masih boleh mengunjungi kesan tinggalan kapal korek ini yang masih terdapat di Batu 5, Jalan Tanjung Tualang, 31000 Batu Gajah. Tinggalan ini adalah dibawah kawalselia Jabatan Antikuiti dan Muzium Perak Darul Ridzuan.
Walaupun anda tidak dibenarkan menaiki tinggalan kapal korek ini, namun anda boleh mengambil gambar foto untuk kenang-kenangan anda tanpa sekatan. Tiada bayaran dikenakan.


Layan je la gambo-gambo ni erk..aku tau korang tak penah tgk kapal korek kan?hehehe

07 di menglembu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di menglembu - Google Blog Search


Geng 08 Vinod mengamuk <b>di</b> Kawasan Perusahaan <b>Menglembu</b>

Posted: 06 Jul 2012 10:37 AM PDT



20 samseng tetak kereta polis

IPOH - Empat anggota polis cemas apabila kereta mereka diserang oleh kira-kira 20 samseng yang bersenjatakan parang dan pedang samurai di Kawasan Perusahaan Menglembu di sini Rabu lalu.
Kejadian berlaku pukul 1.15 pagi semasa anggota polis itu cuba menghalang kumpulan dikenali sebagai Geng 08 Vinod itu yang dalam perjalanan untuk menyerang sebuah kumpulan samseng lain.
Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, Geng 08 Vinod yang menunggang motosikal itu bertindak ganas dengan menetak kenderaan polis tersebut berkali-kali menyebabkan cermin hadapan dan sisi pemandu pecah.
"Dalam keadaan kelam-kabut itu, salah seorang anggota polis terpaksa melepaskan satu das tembakan amaran ke udara.
"Tembakan itu menyebabkan kumpulan lelaki itu bertempiaran melarikan diri," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Turut hadir, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Datuk Mohd. Dzuraidi Ibrahim.
Mohd. Shukri berkata, ekoran kejadian itu, operasi memburu suspek telah dilancarkan dan enam anggota geng terbabit yang berusia lingkungan 20-an berjaya ditahan di sekitar Menglembu dan Batu Gajah dekat sini.
Ujarnya, polis turut merampas 23 bilah parang dan pedang samurai milik mereka.
Menurut beliau, dua lagi suspek berusia 23 dan 24 tahun diberkas pada pukul 2.45 pagi semalam di sekitar bandar raya ini.
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved