Rabu, 29 Februari 2012

07 di manjoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjoi - Google Blog Search


5 Sekolah Ditutup Akibat Banjir <b>Di Manjoi</b> - TV3

Posted: 19 Feb 2012 09:54 PM PST

20/02/2012 13:54:00

Beratus rumah di sekitar Manjoi dan Buntong dekat Ipoh, Perak ditenggelami banjir.

Kejadian disebabkan hujan lebat sejak jam dua pagi tadi.

Akibat kejadian itu, lima sekolah terpaksa ditutup.

Hujan lebat lebih empat jam menyebabkan paras air Sungai Pari melimpahi tebing di kawasan Manjoi dan Buntong.

Akibatnya, beratus rumah di pinggir sungai ini dinaiki air.

Di Manjoi, lebih 100 rumah terjejas dan 20 keluarga terpaksa dipindahkan.

Mangsa ditempatkan di Dewan Orang Ramai Manjoi.

Punca limpahan air Sungai Pari dipercayai akibat sampah sarap yang menyekat aliran air.

Serentak itu, Majlis Bandaraya Ipoh, MBI menempatkan kakitangannya untuk membersihkan sampah sarap di kawasan terbabit.

ADUN Manjoi, Datuk Nadzri Ismail berkata banjir kali ini disifatkan terburuk dalam tempoh 10 tahun.

DATUK NADZRI ISMAIL/ADUN MANJOI
"Jingga ini bermaksud ia tidak bergitu selamat untuk penduduk. Hujan akan turun lagi. Jadi kita minta penduduk berwaspada."

Sementara di Buntong, beberapa rumah di Taman Lim, Taman Merdeka dan Kampung Sungai Pari ditengelami banjir.

Jumlah sebenar mangsa sedang dibanci.

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


Calon wakil rakyat Perak (2) | Malaysia Times

Posted: 14 Feb 2012 05:53 PM PST

February 15, 2012


Dalam Pas, aku tak berapa risau sebab ada 3 barisan kepimpinan . Barisan pertama dibarisi oleh orang-orang macam Nik Aziz, Haji Hadi, Azizan Razak. Berapa lama lagi barisan ni boleh bertahan aku tak tau. Kemudian diwarisi oleh barisan kedua yang nampak lebih progresif. Orang-orang macam Mat Sabu, Husam Musa, Khalid Samad, Nizar.

Barisan ketiga pulak dibarisi oleh orang-orang macam Nasruddin Tantawi, Ku Is, Muhaimin dan Hafeez. Ada progresif dan ada konservatif.

Dalam PKR ni yang aku risau sikit..sebab walaupun ada kepimpinan tapi takut kena cantas. Di barisan pertama..cuma ada Anwar. Oleh kerana Anwar diangkat terlalu tinggi..maka kepimpinan yang lain tenggelam. Nothing grows under the shade.

Barisan kedua aku masih lagi mengharap kepada orang-orang macam Khalid Ibrahim dan Fuziah Salleh. Di barisan ketiga, ada juga yang aku respek macam Nurul Izzah, Rafizi, Chegu Bard. Lagi sapa ha? Dulu aku harapkan Nik Nazmi dan Amirudin Shari..tapi sekarang dua-dua ni pun dah lain macam sikit.

Kat Perak, nasib baik masih ada lagi yang aku boleh harap.

 Ini wakil rakyat yang selalu boleh harap. Bila member kena cekup kat Kuala pun, dia boleh turun. Bila-bila masa nak cari tempat untuk mesyuarat atau buat program..dia sentiasa boleh tolong. Chang Lih Kang, ADUN Teja, memang boleh diharap dan tak susah untuk dihubungi.

Lagi sorang ialah Chan Ming Kai. ADUN Simpang Pulai. Walaupun aku jarang berhubung dengan dia..tapi muka dia selalu ada kat pentas ceramah…ataupun majlis-majlis orang Melayu. Selalu ditemui dengan memakai baju Melayu siap dengan songkok dan bila berceramah selalu memetik hadis.

Kesavan masih boleh bertahan di Hutan Melintang. Walaupun satu masa dulu semasa Perak tengah kecoh…Kesavan juga goyang sikit, tapi apabila dia masih lagi bertahan dalam PKR..yang tu aku kena bagi kredit. Tak macam Gobala yang dah melompat.

Aku pernah membuat audit di Hutan Melintang dan aku boleh kata, jentera Hutan Melintang adalah diantara yang terbaik dikalangan seluruh jentera pilihanraya PKR.

Sorang lagi yang boleh diharap untuk memperrtahankan kerusi ialah Yunus Jamhari di Kuala Kurau. Dia boleh jadi ADUN yang prihatin dengan rakyat..tapi Yunus memerlukan think-tank disekelilingnya untuk melahirkan idea-idea kreatif. Yunus adalah grassroot man, bukan competent legislator.

Bintang yang sedang bergemerlapan sekarang ialah Siti Aishah. Ada karisma dan boleh menarik peminat..tapi Aishah masih belum ada grassroot support yang kuat. Dia masih lagi "floating" dari satu pentas ke satu pentas. Dia perlu mengurangkan program ceramah yang terlalu kerap dan memberi tumpuan kepada sesuatu kawasan untuk  menyediakan tapak yang kuat.

Sorang lagi bintang baru tapi mungkin kurang dikenali dikalangan masyarakat Melayu ialah Chua Yee Ling. Mungkin pasal dia cuma selalu keluar dalam suratkhabar Cina. Amoi Slim River ni patut diketengahkan terutamanya disekitar Tanjong Malim.

Ok…ada 6  calon pilihan dari PKR dikalangan anak muda yang boleh membantu Pakatan menawan Perak.Tapi cukup ka?

Ada kelemahan dan kekuatan anak muda dari Pas dan PKR ini.

Anak muda dari Pas ramai yang mempunyai kelayakan tinggi…tapi tak cukup popular untuk menarik pengundi. Anak muda dari PKR pula boleh menarik pengundi untuk menang, tapi tidak mampu melahirkan idea-idea kreatif. Masing-masing masih lagi terbawa-bawa dengan stail ceramah…tanpa melontarkan idea-idea bagaimana hendak mengurus kemenangan. Masing-masing mengharapkan isu-isu nasional untuk menarik pengundi.

Sekarang kita tengok secara keseluruhan tapi masih lagi dalam lingkungan Pas dan PKR. Aku tak mau sentuh DAP sebab DAP dah ramai pemimpin muda. Kebanyakannya berumur dibawah 50 tahun.

Pas dan PKR bertanding sejumlah 42 kerusi di DUN Perak. Dari jumlah 9 yang aku sebut disini, kemungkinan besar Aishah dan Yee Ling akan bertanding Parlimen. Tinggal lagi 7 orang yang semuanya lelaki.

7 daripada 42…hanya 17% calon anak muda? Dan tak ada sorang pun wanita. Apa persepsi aku?

Aku tengok dari dua sudut. Politik cina dan politik Melayu.

Dalam politik Cina, depa sentiasa mencipta pemimpin dengan menganjakkan anak muda kedepan. Lih Kang, Yee Ling dan Ming Kai bukan lahir dari sistem perkaderan PKR. Depa adalah anak didik Lee Boon Chye. Yunus Jamhari naik secara tak sengaja sebab tak ada calon masa PRU 2008. Kesavan juga langsung tidak dikenali sebelum 2008. Siti Aishah…aku komen last sekali.

Masalah dalam Pas dan PKR ialah ruang yang terlalu sempit diberikan untuk anak muda dan wanita. Bukan kerana sistem dalam parti itu yang mengongkong..tapi kerana budaya politik dalam parti itu yang kurang sihat.

Cuba tengok dalam Wanita PKR Perak. Langsung tidak progresif. Orang yang sama aku kenal sejak 2003 dulu sampai sekarang masih lagi dipimpin oleh orang yang sama. Tak ada muka baru. Yang baru dalam wanita PKR pun sudah menopause. Wanita muda tak ada peluang untuk naik dalam Wanita PKR Perak kerana budaya politik yang tidak sihat. Ada saja yang muda dan lebih baik…depa dilihat sebagai ancaman..dan perlu disingkirkan.

Dalam satu Kongres PKR..salah satu resolusi yang diluluskan ialah 30%  kuota  untuk wanita dalam pemilihan calon. Tapi kalau aku tengok dalam kepimpinan Wanita PKR Perak…tak ada sorang pun yang lulus piawaian aku. Yee Ling orang Perak..tapi dia tak boleh tumbuh di Perak..sebaliknya kena pergi ke Selangor. Siti Aishah boleh tumbuh sebab dia naik melalui Serikandi..kalau dia cuba naik melalui Wanita PKR Perak…dia pun dah lama kena cantas.

Budaya cantas mencantas inilah yang menyebabkan Wanita PKR Perak ketandusan pokok yang subur. Sebaliknya hanya penuh dengan semak samun. tak percaya…hangpa pi mana-mana program wanita PKR dan cuba cari awek-awek yang cun dan bergetah. Toksah harap la.  Semuanya dipenuhi dengan pokok getah yang dah mambung.

AMK Perak juga macam tu. AMK sepatutnya menjadi batu loncatan untuk mengetengahkan kepimpinan muda. Tapi oleh kerana budaya politik yang diketuai oleh Shamsul Iskandar, maka AMK hanya berfungsi sebagai tukang escort Anwar ataupun menjaga lalulintas masa ceramah.

Hangpa jangan marah kat aku!! Kalau aku kutuk hangpa…dan orang kutuk aku balik sambil memberikan hujah yang diterima oleh orang lain..hangpa tak ada masalah. Tapi kalau aku kutuk sikit..dan orang diluar sana tambah semangkuk lagi macam komen OM dibawah ni…yang tu hangpa ada masalah sebab ia bukan persepsi aku sorang..tapi ramai lagi orang diluar sana yang melihat AMK macam tu.

Ini komen dari OM.

"abg mat, kalau nak tgk 'pimpinan tinggi'amk perak tunggu anwar dtg perak…..samada jadi driver pengiring, penyambut, bodyguard dan melaungkan reformasi. Itu masa yg 'terbaik' nak jumpa depa, nanti abg mat kempunan tak kenal depa….lebih baik letak calon auntie anne – bersih dr ketua pemuda pas atau ketua amk!"

Lu pikir la sendiri.

Pas pula mempunyai ahli yang ramai. Penuh dengan mereka yang jauh lebih berkelayakan..tapi mengapa masih gagal melahirkan pemimpin muda? Mengapa tidak ada seorang pun dari kalangan Muslimat Pas yang menonjol diluar parti?

Aku tau, kalau tanya orang Pas..depa boleh sebut ramai pemimpin muda baik dikalangan Pemuda Pas dan Muslimat..tapi apabila orang diluar Pas macam aku tak kenal sapa depa..itu masalah

Aku banyak kali pergi program-program Pas. Ramai wanita muda yang cun dan menawan dalam Pas..tapi setakat menjadi penyambut tetamu ataupun pengedar risalah. Bila sampai ke majlis Pas..cukup seronok sebab disambut dengan senyuman..fuiyo!!. Come on la..dirty old man needs love too.

Tapi bila sampai kedalam dan melihat barisan kepimpinan yang ada diatas pentas ataupun dibarisan depan..hilang mood. Kena pulak dengar depa berceramah..tak stim langsung.

48% pengundi-penggundi Perak berumur dibawah 40 tahun. Tapi hanya 17% bakal calon dari anak muda. Kalau aku yang tua pun tak stim..hangpa ingat yang muda-muda syok ka?

Hei..bukan tak ada kepimpinan muda dalam Pas!! aku tengok ramai yang berbakat..tapi mungkin pasai dalam Pas tak ada talent scouting dan talent building..itu pasai tak ada yang menonjol.

Tiap-tiap malam ada ceramah yang dianjurkan oleh Pas atau PKR. Jadikanla tempat ini sebagai akademi untuk menjonjolkan kepimpinan muda. Ni asyik-asyik Ketua Cawangan yang bila bercakap pun berbuih mulut.

Itu pasal dalam setiap ceramah…walaupun ianya bermula jam 9 malam, tapi orang akan datang jam 10 malam. Sebab depa tau, sejam pertama itu adalah ucapan Ketua Cawangan atau YDP kawasan. Depa malas nak dengar dah. Dan cuba letak wanita muda dalam PAs sebagai Pengerusi Majlis..ada la seronok sikit.

Ok..last sekali, aku komen pasal Siti Aishah. Kalau aku tak tulis nanti…Adieputra frust pulak. Sebabnya..belum aku tulis lagi…dia dah jolok nama Siti Aishah. Takut-takut aku tertinggal.

"hmm.. calon pkr, aishah dah tentu dalam senarai.. tak gitu abang mat"

Aku mula kenal dia semasa PRK Permatang Pauh tahun 2008. Dia bukan ahli PKR masa tu sebaliknya bersama-sama dengan Muslimat Pas dari Bagan Datoh. Kali pertama aku jumpa..aku dah tertawan. ha.ha.ha. Aku tau, sekarang ni ramai orang tua yang tergila-gila kat Siti Aishah…tu pasai tak renti-renti orang panggil dia ceramah.

Aku tarik dia dari Pas tapi dalam masa yang sama aku tak bagi dia masuk PKR sebab kalau dia masuk PKR..dia akan layu ditaman Wanita PKR Perak. Yang lain aku tak mau cerita…nanti ada orang kecil hati.

Sekarang dia sudah jadi bintang dalam PKR. Alhamdulillah. Aku pulak sudah jadi "pengkhianat".ha.ha.

Category: Dunia Blogger, Matsamankati | RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


sawah padi <b>di parit buntar</b> (rm50K) - CariGold Forum

Posted: 08 Feb 2012 09:42 PM PST

Forum Jump

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


Pelabuhan Kargo <b>Di Bagan Datoh</b> Bakal Rangsang Ekonomi IMT <b>...</b>

Posted: 17 Nov 2011 11:40 PM PST

Sebuah pelabuhan kargo untuk perdagangan tukar barang dan pukal seperti yang dipersetujui pembinaannya di bawah kerjasana Kawasan Pertumbuhan Segi Tiga Indonesia-Malaysia-Thailand (IMT-GT) kini 60 peratus siap, kata Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Beliau berkata pelabuhan yang terletak di Hutan Melintang, Bagan Datoh itu kini sedang menjalani pembinaan fasa pertama dengan kos RM60 juta yang merangkumi jeti kargo, jeti penumpang, pusat penjaja dan pasar pemborong.

"Apabila siap kelak, ia tidak hanya akan digunakan di bawah IMT-GT, sebaliknya turut membolehkan kapal-kapal kargo dari Myanmar, Bangladesh dan Dubai (UAE) menggunakan kemudahan itu. Pelabuhan ini boleh digunakan oleh kapal-kapal kargo sederhana besar," katanya kepada pemberita selepas mempengerusi mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri di sini pada Rabu.

Beliau berkata konsesi pembinaan pelabuhan itu di kawasan seluas 800 hektar itu telah diberikan kepada sebuah syarikat swasta dan apabila siap kelak ia mampu menampung kargo antara 100 dan 1,000 tan metrik.

Katanya pembukaan pelabuhan itu juga akan merangsang pelaburan dan ekonomi di negeri Perak serta meningkatkan nilai perdagangan antara Indonesia, Thailand dan Malaysia serta negara-negara Asia Tenggara.

IMT-GT dibentuk pada 1993 oleh kerajaan ketiga-tiga negara untuk mempercepatkan perubahan ekonomi di wilayah yang kurang membangun. Pihak swasta memainkan peranan untuk mempromosikan kerjasama ekonomi di bawah IMT-GT.

Sejak ia dibentuk, IMT-GT telah berkembang dalam skop geografik dan aktivitinya yang merangkumi lebih 70 juta orang. IMT-GT kini melibatkan 14 wilayah di selatan Thailand, lapan negeri di Semenanjung Malaysia dan 10 wilayah di Sumatera, Indonesia.

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Saranan Tingkat Bilangan Guru Sejarah <b>Di</b> <b>...</b> - Aku Budak <b>Trolak</b>

Posted: 25 Feb 2012 02:09 AM PST

KUALA LUMPUR, 25 Feb (Bernama) -- Kolokium Sejarah Malaysia menyaran supaya ditingkatkan bilangan guru mata pelajaran Sejarah di Sekolah Menengah selaras dengan dasar mewajibkan lulus mata pelajaran tersebut dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013.

Ini adalah antara tujuh resolusi yang dicapai pada kolokium itu, selain saranan memperkasakan pengajaran Sejarah dan Warisan dalam kursus wajib di institusi pengajian tinggi awam dan swasta.

Resolusi berkenaan dibentangkan oleh moderator sesi kedua kolokium Tun Muhammed Hanif Omar yang juga bekas Ketua Polis Negara.

Selain itu, kolokium juga mencadangkan agar martabat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dikembalikan untuk menyatupadukan rakyat sesuai dengan konsep Gagasan 1Malaysia.

Kolokium yang bertajuk "Kepentingan Sejarah Dalam Pembinaan Negara Bangsa" disertai ahli-ahli panel termasuk pesara tentera Datuk Kanang anak Langkau dan pesara polis Datuk Seri J.J.Raj serta DSP (B) Mohd Noor Razak.

Sumber: BERNAMA

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Isu tapak pelupusan sampah Ulu Johan: Kepentingan umum <b>...</b>

Posted: 29 Feb 2012 02:02 AM PST

Kerajaan negeri bersetuju mewujudkan tapak pelupusan sampah di Ulu Johan, dekat Papan demi menjaga kepentingan wargakota bandaraya Ipoh dan bukannya kerana kepentingan politik.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, berkata kerajaan Pakatan Rakyat yang memerintah 11 bulan di Perak juga bersetuju dengan projek itu bagi menggantikan tapak pelupusan sampah di Bercham.

Justeru itu, beliau katanya, berasa hairan apabila Adun Tronoh, S Sivakumar cuba menjadi pembela nasib segelintir rakyat hari ini sedangkan projek itu juga dipersetujui ketika kerajaan pembangkang memerintah.

"Keputusan mewujudkan tapak pelupusan sampah di Ulu Johan bukan sahaja dipersetujui ketika kerajaan BN memerintah tetapi kerajaan PR yang menguasai negeri ini selama 11 bulan juga bersetuju dengan projek itu.

"Saya tidak faham kenapa pembangkang dan Sivakumar mahu jadi juara rakyat sedangkan tapak pelupusan sampah di Bercham sudah penuh dan kita memerlukan tempat baru untuk melupuskan sampah yang dibuang 200,000 warkagota Ipoh," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco di Ipoh, hari ini.

Mengulas lanjut, apabila kerajaan BN mahu melaksanakan projek itu, ia dibantah keras oleh pihak pembangkang tetapi di zaman mereka memerintah, projek ini dianggap sebagai baik pula.

Dalam perkembangan sama, Zambry berkata, kerajaan juga telah membuat kajian teliti berkaitan projek itu samada ia selamat atau sebaliknya.

Ini katanya, dilaksanakan bagi memastikan tidak timbul masalah lain di kemudian hari.

Sementara itu, kerajaan negeri juga jelasnya, mengarahkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) untuk mengkaji punca banjir kilat yang berlaku di Gugusan Manjoi, 20 Februari lalu.

"Kerajaan negeri mahu JPS teliti punca yang membawa kepada banjir kilat di Gugusan Manjoi baru-baru ini yang turut disebabkan oleh hujan yang luar biasa hingga menyebabkan air sungai melimpah," tegasnya lagi.

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Royal Belum World Drum Festival <b>Di Ipoh</b> | Bro Framestone

Posted: 25 Feb 2012 03:54 PM PST


Malam Gala Festival Dram Dunia Royal Belum 2012 yang berlangsung malam tadi di Ipoh berjaya memukau lebih 1,000 pengunjung yang membanjiri Dataran Majlis Bandaraya Ipoh (MBI).

Sama seperti tiga siri jelajah sebelum ini iaitu di Taiping, Lumut dan Kuala Kangsar, penonton teruja dengan kehebatan kumpulan dram yang mengambil bahagian.

Untuk edisi Ipoh,

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Diraja Dr. Zambry Abdul Kadir turun bagi memeriahkan festival bertaraf antarabangsa ini.

Walaupun pada permulaannya, terasa hujan turun sekejab. Penonton masih datang memenuhi segenap pelosok dataran berkenaan kelihatan tidak berganjak ketika persembahan dimulakan kira-kira pukul 9 malam.

Satu demi satu group daripada 14 pasukan yang mengambil bahagian pada festival dram ini.

Antara pasukan antarabangsa yang menyertainya adalah seperti :-

  • Bonita dari Vietnam,
  • Kelab Malwa Sabhyacharak (India),
  • Natig Rhythm (Azerbaijan),
  • Absolute Thai (Thailand)
  • Saratuspersen (Indonesia)

Tidak kurang hebatnya pasukan dari Malaysia.

Dan malam ini, Siri penjelajahan ini akan diteruskan di lokasi terakhir Gerik, Perak.

Bro akan berada di sana sebagai media. Malangnya nasib kami sebab tidak dapat bermalam di Gerik dimana selepas tamatnya acara malam ini, kami semua akan pulang ke Ipoh.


Bro sempat bergambar di Hotel Syuen, Ipoh.

Banyak pengalaman bro di sini. Antara lokasi yang bro selalu pergi semasa di zaman persekolahan bro.

Bicara Bro : Alhamdulillah ada beberapa orang Ipoh yang menegur bro malam tadi.

Thank sebab sudi tegur bro.

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


FizGraphic Dot Com: Bermandi Manda <b>di Bukit Merah</b> Laketown <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2012 10:20 PM PST

salam blogger dan salam sejahtera kat korang semua ye.. entry nie nak ceta sikit lah pasal apit pergi Bukit Merah, Perak hari rabu lepas tue. sehari tak update belog hari tue..kih3..biasa lah kan, dah cuti, of coz lah nak pergi berjalan punya dengan kawan2..  Ada membe dari Perak, Kelantan, Alor Setar.. pukul 9.30 pagi kami berkumpul kat Stesen Bus Kulim sebab nak berkonvoi ramai2..kang sesat tak pasal2 lak (bajet nak pegi Dubai). Then lepas sarapan apa semua, 10.45 camtue gerak ke Bukit Merah. Dari Kulim nak g Bukit Merah maybe amik masa dalam sejam lebih kalau keadaan jalan x sesak. kami berkonvoi, so dalam sejam setegah camtue, kami sampai sana. taadaaa..dah pown sampai..layan gambar dulu jom!
bila sampai jer, terus lah pergi beli tiket kan.. kami amik pakej mandi jer sebab kami tak bermalam kat sana. So harga untuk pakej waterpark hanya RM29 sahaja. tak lebih tak kurang. lepas beli ticket, jalan nak masuk dalam tue macam2 barang yang dijual kat situ, korang boleh la nak beli barang2 dulu ke kan. Kalau lapar lak, food court dalam tue pown ada. Kitorang just lalu and beli air jer, then terus ke bilik persalinan sebab nak tukar baju mandi..so bermandi lah kami sepuas-puasnya..hahaha..jom layan gambar2 kat bawah nie..
berpasangan gitu..apit jer x bawak pasangan apit (ada awek tapi mengaku single) kuang.. awek keja la..tue x dapat join.. lepas tue kami naik2 yang gelongsor2 tue..ada yang best tapi ada yang tak best, air gelongsor tak laju.. turun pown slow jer..boring sesangat lah..hoho.. dulu lagi best dari sekarang..apit dah pergi bukit merah nie dah 3kali rasanya.. masa pergi kali kedua ngan membe2 lagi best.. kali ketiga ie kurang best sebab mainan dia banyak yang dah hampeh..huhu..tapi pape pown enjoy ja..kih3.. better dari Lost World Tambun.. then apit bergambar dalam air lak taw..tak caya? jom layan gambar apit menyelam dalam air..peace..
hmm itu jer lah yang nak story mory kat korang pasal cuti hari tue. Korang pergi jalan mana? share2 lah kat belog. hihi. hmm okay korang, thanks eyh sudi luangkanmasa baca entry nie. jumpa lagi ye..peace..babai korang..assalamualaikum..

07 di tronoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tronoh - Google Blog Search


Taiping Mali: Masalah tanah <b>di Tronoh</b>

Posted: 10 Sep 2011 12:00 AM PDT

Watch "Masalah Tanah Tronoh" on YouTube
Published with Blogger-droid v1.7.1

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


Ketua Cawangan MCA <b>Changkat Keruing</b> mati dibunuh

Posted: 31 Jul 2010 08:58 AM PDT

Ketua Cawangan MCA Changkat Keruing ditemui mati, dipercayai dibunuh dalam perigi di sebuah ladang ternakan ayam di Changkat Keruing, Ayer Tawar dekat sini hari ini.

Mayat Lim Ping Peng, 49, ditemui pada kira-kira pukul 6 pagi ini oleh anggota keluarga dan pasukan Rela yang mencarinya selepas dia tidak pulang ke rumah sejak semalam.

Ketua Polis Daerah Manjung ACP Mohd. Jamil Osman berkata, Lim sebelum itu keluar dari rumah untuk ke ladang ternakan ayam miliknya di Changkat Keruing yang terletak tidak jauh dari rumahnya pada pukul 8 pagi semalam.

"Mangsa yang baru lima hari dilantik sebagai anggota Majlis Perbandaran Manjung (MPM) bagaimanapun tidak pulang ke rumah seperti biasa sebelum ahli keluarga bertindak membuat laporan polis semalam.

"Selain melaporkan kejadian itu kepada polis, mereka (anggota keluarga mangsa) turut berusaha mengesan mangsa di ladang ternakan ayam itu," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Layari : Zonfiniti

07 di sitiawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sitiawan - Google Blog Search


Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina <b>Di Sitiawan</b> – Perak Today

Posted: 28 Jan 2012 02:48 AM PST

Majlis Rumah Terbuka Tahun baru Cina Bersama Pertana Menteri Di Padang Lapangan Terbang Manjung,Setiawan Meriah dengan kehadiran Rakyat

07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


TAHUKAH ANDA TASIK BANDING TERLETAK <b>DI GERIK</b>,PERAK

Posted: 24 Feb 2012 09:28 AM PST

(Hah tudia, tajuk entri ala ala TV pendidikan subjek Geografi)
Walaupun hotel ini dok tengah tengah kehutanan, tapi kemudahan yang terdapat di sini adalah menepati piawaian keselesaan hotel hotel di tengah bandar. Bilik yang selesa berserta balkoni yang menghadap tasik terbentang, tenang dan nyaman itu sudah pasti. Jangan risau bilik tiada nyamuk dan siaran astro pun ada.
Adapun tujuan suami aku outstation ke sini adalah untuk rebranding semula hotel ini kerana pertukaran management , jadi beliau perlu memotret foto bagi keseluruhan kemudahan yang terdapat di sini termasuk aktiviti outdoor yang ditawarkan jika anda berada di Tasik Banding ini.
Okay, nak jugak super ring tu. Sumpah all time fav junkie kot !
Serius, aku jeles tak dapat mengekoq suami mai ke sini kerana tak sesuai kot nak bawa si kecik 2 orang tu . Menyelusuri tasik jauh ke dalam hingga ketemu perkampungan orang Asli Temenggor, jungle trekking dan bermesra bersama alam.
Bunga rafflesia menguncup .
Mengembang sudah. Whooaaaa teruja walau hanya mampu lihat foto saja !
Anda juga boleh memilih untuk memancing di tasik ini. Semua pakej outdoor boleh rujuk dengan pihak hotel.
Makan malam yang sesungguhnya lazat, terasa seperti masakan nenek di kampung. Ikan segar hasil pancingan di Tasik Banding menjadi santapan dalam versi masak cili padi. Ikan gemuk berlemak manis sekali.
Dah tak dapat nak join masuk ke hutan, maka di habiskan dengan anak-anak di bilik dan kolam renang. Kolam renang ini di sini agak besar jugak dan yang paling menarik adalah dapat blend with the surroundings. Feeling ala-ala berendam dalam Tasik Banding wah tah- tah- ada- naga- tasik- chini -eh- apa- aku merepek ni ?
Okay this place is highly recommended if you're looking for something serene, green & get going on your feet for some exciting outdoor activities. Lakeside Banding Inn offers quite an interesting package & definitely affordable rate for the accomodation & tasty delicacies.
I'll surely dont mind to come here again !

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


Realiti Kehidupan: Mee Udang Mak Jah <b>Kuala Sepetang di</b> Wangsa <b>...</b>

Posted: 20 Feb 2012 06:24 AM PST

Seringkali kita terdengar dari cakap-cakap orang Mee Udang Mak Jah dari Kuala Sepetang. Sememangnya Mee Udang Mak Jah ini amat sedap dan semestinya udangnya segar-segar dan besar. 
Kali ini jalan-jalan cari makan bersama Wanda2u ialah tentang Mee Udang Mak Jah. Apa yang ingin aku kongsikan bersama di sini ialah lokasi untuk dapatkan di mana Mee Udang Mak Jah ni. 
Dahulu jika ingin makan Mee Udang Mak Jah kita mesti terbang ke Kuala Sepetang, tapi kini kepada sesiapa yang berada di kawasan sekitar Kuala Lumpur anda juga boleh merasai Mee Udang Mak Jah ini di Kuala Lumpur.
Kalau anda ingin tahu, Mee Udang Mak Jah kini telah membuka cawangannya yang baru iaitu di Wangsa Maju berdekatan dengan Wangsa Walk Mall
Selain daripada itu terdapat juga menu lain. Harga Mee Udang Mak Jah pun berpatutan. Kepada yang belum cuba... selamat mencuba Mee Udang Mak Jah.....

07 di padang rengas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di padang rengas - Google Blog Search


Makan Kenduri kahwin anak sedara <b>di Padang Rengas</b>

Posted: 20 Nov 2011 02:33 AM PST

Hamsiah bt Hassan
Hari lahirnya pada hari khamis, dan pada hari itu Kak long Sidah dan Abg Karim tiba dari tanah suci Makkah.

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


colours ~: Hari Kedua <b>di Pengkalan Hulu</b>.. Its memorial ~

Posted: 19 Feb 2012 02:44 AM PST

Assalammualaikum..

 Isnin, 13 Febuari 2012...........

    Fuhhh... sejuknya pagi ni. Sejuk mengalahkan air-cond padahal bilik yang saya tidur ni takde air-cond dan kipas. Oh! baru teringat. Masih lagi berada di Pengkalan Hulu!! Seronoknya! Patutlah sedap je tidur rasa macam nk sambung je tidur balik. Tapi mengenangkan kewajipan utama sebagai Islam tak dilaksanakan, gagahkan jugaklah diri ni bangun jugak..

  Dalam pukul 9.00 pagi, Pak Andak (suami Mak Andak) hantar saya dan Ili ke MRSM Pengkalan Hulu. Hati ni asyik berdegup pantas je. Terasa nervous tapi excited! Entah kenapa la tetiba nak nervous pula ni. Ezzati, awak tu dah habis SPM. Dah masuk degree pun. Takkan masuk  sekolah menengah pun nak nervous lagi..(Entah la.. masih terasa lagi kenangan masa mula-mula masuk maktab. Seolah-olah macam daftar sekali lagi).. Bila kami sampai pondok pak guard maktab, pergh.. Nervous gila! macam-macam soalan dah dalam fikiran ni. Ingat lagi tak cikgu pada kami (batch pertama MRSM Pengkalan Hulu)? Banyak ke perubahan pada maktab ni? Ramai ke cikgu yang dah pindah.. Perasaan waktu tu bercampur-campur. Fuh.. Berdebar!


    Perkara pertama sampai maktab, kitaorang terus pergi pejabat selesaikan segala urusan. Rupa-rupanya, akak-akak pejabat masih lagi ingat kami. Itulah yang bestnya di MRSM PH ni. Hubungan kami dengan staf sangat rapat even cleaner pun kami rapat. Gembira bila kami masih dapat berpelukan dan bertanya khabar. 2tahun adalah masa yang agak lama bagi kami sehingga banyak perubahan yang berlaku di maktab. Pengetua juga telah bertukar. Maktab semakin cantik. Banyak gambar yang kami ambil tapi tak boleh upload kat blog..=(

  Kami dapat jumpa cikgu Yuhaniza (guru bio). psst.. Cikgu dah mengandung tau! hehe.. Then, pergi bilik guru sembang2 dengan Cikgu Khairil, cikgu Juliana, Mr Yunn, cikgu Shapiza.. Jumpa cikgu Shapiza tu kecut gak perut walaupun dah tak belajar dengan dia.. Ayat pertama cikgu cakap kat saya: Haa. Ezzati ni. Kuat main facebook.. hehe = p. alamak kantoi! ramai cikgu sibuk sebab hari tu, (Isnin, 13 Febuari) hari pertama mengajar form 4..So, kami hanya dapat bercakap sekejap je dgn cikgu Hazlin, Ustaz Subri, Ustazah Norhasimah, ramai lagi la...

   Then, kami minum2 sikit dengan cikgu Engku Lin, cikgu baru dan Ustazah Desmariatul.. sembang-sembang pasal masa depan, pasal maktab. Cukuplah untuk hilangkan rindu kami pada maktab. hehe.. 11.50 pagi, kami bergerak ke 507 atas jemputan Cikgu Khairil untuk bagi sedikit talk semasa subject Sivik tentang course, SPM, universiti, mock-interview, etc..Ili lebih banyak memonopoli talk sebab dia lebih banyak info pasal hal-hal ni... heheh.. mana yang saya tau saya topup la sikit. ngee~ (kena banyak membaca la lepas ni.)

   Habis je masa Sivik, kami mohon diri dan saya pun pergilah melawat 504 (kelas sendiri). kelas wanted tu! hehe.. Kelas yang paling bising la..(saya tak bising..sy baik.hehe. ye ke baik?) bergambar sikit, dan terus ke makmal.. terjumpa pula cikgu Jasmi. cikgu fizik paling cool! korang jgn tak tau. maktab kita dah ade taman Sains tau.  Kat area-area lab la.. Siap dengan kandang ayam lagi! Cantik. again, xleh upload gamba.. Then, pergi bilik kaunseling, jumpalah kaunselor kami yang sangat dedicated! Dan dari situlah munculnya idea untuk membuat program motivasi pada bulan Julai ni. Program ini akan melibatkan 40 orang bekas pelajar MRSM PH sebagai fasilitator untuk membantu junior kami di sini. Di samping itu, bolehla buat reunion kecil-kecilan. Insyaallah kertas kerja saya akan hantar esok (20 Febuari) kepada pengetua maktab untuk membantu adik-adik kami di sini.. Mudah-mudahan diterima. Amin..

    Selepas berbincang dengan kaunselor kami, saya dan Ili berjalan-jalan di maktab sebelum pulang ke rumah Mak Andak. Dari bilik seni lukis ke bilik R&R hinggalah ke bilik kami semasa belajar. Korang, bilik Rehat dan Rawat (R&R) dah lawa tau! ada air-cond lagi! hehe..(bangga jap sbg biro kebajikan) susunan perabot dalam bilik pun dah diubah. Bilik nampak lebih kemas dan teratur serta luas! Sekali lagi, gambar xleh upload..=( (P109 sekalian, aku dah masuk bilik kita! ) Ili pun sama gak excited tgk bilik die.. Bukan aku sorang je.. Kesian, budak kat bilik tu, tercengang-cengang tengok senior excited tngakap gamba dgn katil dan loker.. hehehe.. dalam pukul 3 petang, kami pun pulang ke rumah Mak Andak.

   Petang tu, selesai makan tengahari dan nap sekejap kami berjalan-jalan ke tasik berhampiran. Hilangkan kepenatan dan menghirup angin petang. Pengkalan Hulu dah banyak berubah. Dulu, tasik ni kering. tapi sekarang dah ada air. Ekonomi pun berkembang. Tak lama lagi akan ada pekan baru di sini.. Pengkalan Hulu semakin maju. Malam tu, lepas dinner kami hanya duduk tengok tv dan sembang-sembang. Saya apalagi kalau dah jumpa novel bertimbun di bilik anak perempuan Mak Andak.. Membaca novel je la memanjang.. hehe.. Malam itu, kami tidur dengan kepenatan.. Selamat malam Pengkalan Hulu!!


~zett~

07 di bidor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bidor - Google Blog Search


Wawancara Panglima Dengan Penerbit &#39;Beret Hijau&#39; Den Wahab <b>...</b>

Posted: 17 Nov 2011 08:07 PM PST

Semalam Panglima sempat menemubual abang Den Wahab ketika bersua dengan beliau dalam satu sesi di Kuala Lumpur semalam. Beliau merupakan tokoh popular dengan drama selain pereka pakaian. Terbaru beliau menjadi penerbit drama 'Beret Hijau' cerita kehidupan komando Angkatan Tentera Malaysia. Kesempatan berjumpa dengan beliau diguna untuk menemuramahnya.

Drama yang dicetus oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Zahid Hamidi di atas bertujuan untuk menarik minat rakyat khasnya golongan muda untuk menyertai ATM.

Drama 'Beret Hijau' yang membabitkan 200 komando menelan belanja RM500,000 telah ditayangkan setiap Rabu di RTM1.

Usaha ini sangat wajar terutama bagi menarik kaum China dan India yang masih kurang dalam ATM.

Berita lengkap pelancarannya :

Pelancaran Beret Hijau gempar!


SUASANA tenang di depan sebuah restoran gempar apabila beberapa anggota komando kelihatan bertempur hebat dengan sekumpulan lelaki, baru-baru ini.

Suasana jadi kalut apabila mereka bertempur dengan bersenjatakan parang, pisau, kapak, jubin dan belati dalam usaha merampas satu beg yang berisi dokumen yang sangat-sangat dikehendaki.

Lebih serius, suasana tegang itu terus berlarutan apabila sekumpulan lelaki bermotosikal besar datang untuk membantu tetapi kecekapan beberapa komando dengan 'scrambler' lengkap bersenjata, tiba-tiba muncul lalu berjaya mengusir lelaki yang disyaki penjahat. Apabila keadaan reda, barulah ramai yang terpinga-pinga tadi sedar bahawa ia adalah gimik yang dipertontonkan kepada Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi serta Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Sri Zulkifli Mohd Zin, sempena pelancaran drama bersiri terbaru, Beret Hijau, terbitan Global Network.

Acara itu berlangsung di Bidor Station Kopitiam, Taman Sri Taming, Cheras, Khamis lalu.

Dokumen yang mahu diselamatkan komando terbabit, 21 Gerup Gerak Khas, sebenarnya berupa skrip drama 13 episod itu yang diserahkan kepada Zahid. Beliau kemudian menyerahkannya kepada Zulkifli sebagai tanda perasmian pelancaran penggambaran drama aksi itu. Drama arahan Along Kamaluddin itu dijadual memulakan penggambaran di sekitar Lembah Klang sebelum beralih ke Kem Sungai Udang, Melaka, minggu depan.

Ia dibintangi barisan pelakon Iqbal Pilih Kasih sebagai Haziq, Azie Yahya (Sarjan Aishah), Chomell Fana (Amirah), Hasnul Rahmat (Soleh), Aman Graseka (Abu Farsi) dan Kuswadinata (Pak Ali). Pengarah Urusan Global Network Entertainment Sdn Bhd, Den Wahab, berkata, idea serta sokongan menerbitkan drama berkenaan dicetuskan Menteri Pertahanan sendiri.

"Pertama kali Datuk Seri Zahid mengetengahkan cetusan idea drama bersiri Angkatan Tentera Malaysia (ATM), perkara pertama datang dalam fikiran adalah kesukaran menerbitkannya. "Ini kerana ia sesuatu yang tidak pernah dibuat, besar dan memerlukan perbelanjaan tinggi, peralatan serta bahan letupan tidak boleh didapati di mana-mana. Apatah lagi, komando satu nama yang besar, jadi saya agak bimbang kalau-kalau tidak dapat mengangkat ia ke tahap sepatutnya. "Apapun berbekalkan keyakinan dan sokongan banyak pihak, cabaran ini disahut. Kami perlu mengendalikan kru yang besar, seramai 200 orang.

"Penceritaan siri ini berkisar mengenai isu semasa yang ada kaitan dengan soal menjaga keamanan dan menangani ancaman pengganas. Ia bukan kisah lampau yang diperbaharui atau diceduk. "Selain itu, drama bertujuan menarik minat golongan remaja yang suka lumba motosikal haram, berpeleseran atau terbabit dalam aktiviti tidak sihat. "Beret Hijau membolehkan mereka mendapat gambaran sebenar kalau memilih profesion ketenteraan selepas tamat sekolah," katanya. Iqbal, 22, pula berkata, tawaran lakonan drama bersiri dengan watak Haziq membuatkan dia banyak berlatih dan hilang 12 kilogram dalam masa sebulan.

"Terkejut apabila pengarah Along beritahu, dia ada skrip untuk saya. Selepas melihatnya, dia bertanya sama ada saya boleh buat dan saya tidak menolak lagi kerana peluang sebegitu datang sekali seumur hidup. "Lebih menarik, rambut saya sekarang akan dipotong pendek oleh anggota tentera apabila babak penggambaran di Kem Sungai Udang. "Graf lakonan dalam Beret Hijau ada peningkatan kerana Haziq bermula daripada seorang budak kampung dan akhirnya menjadi anggota komando terlatih. Dalam kem latihan komando juga, Haziq bertemu musuh lamanya, Kamil lakonan Lan Mazlan," katanya yang turut membintangi telemovie Lilin Yang Terbiar dan Sirah Cinta dan sedang menunggu dua filem lakonannya, Abuya dan Apa-Apa Tengok ditayangkan.

Azie, 25, memegang peranan sebagai komando perubatan yang bertugas merawat tentera tercedera dalam pertempuran.

"Tidak pernah saya lakon watak ini. Dulu saya pernah jadi saintis dalam drama bersiri Kapten Kit. Saya masih lagi dalam proses menyesuaikan diri dengan latihan sejak beberapa hari lalu. "Lakonan Beret Hijau turut diselit babak jatuh hati dengan Haziq dan didenda pegawai kerana melanggar peraturan," katanya. Dalam ucapannya, Zahid berkata, penerbitan Beret Hijau adalah satu penjenamaan semula ATM dengan cara lebih teratur dan strategik.

"Salah satu penjenamaan adalah melalui pendedahan meluas ATM ke mata rakyat melalui media massa seperti iklan, dokumentari, drama dan filem. Ini bagi menaikkan lagi imej tentera kita agar lebih terbilang," katanya.

Drama boleh ditonton di Youtube :

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/IcB5CDhvR98" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Sumber berita :

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/PelancaranBeretHijaugempar_/Article/index_html

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved