Isnin, 28 Januari 2013

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


SANDY BEACH RESORT <b>DI</b> PULAU <b>PANGKOR</b> PERAK

Posted: 03 Jan 2013 01:11 AM PST


Pada 30 haribulan Disember 2012 yang lalu sempatlah saya ke Pulau Pangkor setelah hampir 7 tahun tidak menjejaki kaki ke Pulau ini. Kali ini bersama mak dan dua adik saya serta adik ipar,  kami berkesempatan menghabiskan masa dua hari satu malam di Pulau ini.




Bertolak dari rumah pada pukul 9 pagi dan tiba di Jetty Marina Island Pangkor pada pukul 11 pagi. Dan pukul 12 tengah hari kami menaiki ferry menuju ke Pulau Pangkor. 
Tambang ferry dari Jetty Marina Island ialah RM10 pergi balik dan hanya mengambil masa hanya 10 minit sahaja. 
Pelayaran yang singkat jika dibandingkan perjalanan menaiki boat dari Jetty di pekan Lumut yang mengambil masa lebih kurang 45 minit.

SEDIKIT TENTANG MARINA ISLAND PANGKOR

"Sebuah marina bernilai RM1 bilion yang berfungsi sebagai pelabuhan kapal persiaran pertama di Asia Pasifik, telah dibina di  kawasan tambakan laut Teluk Muroh di sini oleh syarikat Marina Sanctuary Resort Sdn. Bhd.

Marina Island Lumut, township baru yang dibangunkan beserta dengan kemudahan Hotel, service apartments, stesyen bas, Jeti ke Pulau Pangkor dan kawasan komersial. Tapi kawasan ni belum 100% siap, masih lagi dalam construction. Tapi Jeti, kedai-kedai dan hotel sudah mula beroperasi. Jeti ke Pulau Pangkor ni adalah sebagai alternatif bagi jeti yang sedia ada di pekan Lumut. Jeti Marina Island ni agak strategi memandangkan jaraknya yang dekat dengan Pulau Pangkor dan hanya mengambil masa hanya 10 minit, berbanding jeti Lumut, 45 minit.


Kawasan sekitarnya juga cantik, dikelilingi oleh laut dengan angin sepoi-sepoi bahasa. Terdapat juga tempat pelabuhan untuk kapal2 mewah dan persendirian."



Dari jetty di Pulau Pangkor kami berlima terpaksa menyewa sebuah van dan dikenakan bayaran RM80, dibawanya kebeberapa tempat tarikan pelancung di pulau ini, bermula ke Kota Belanda kami kemudian ke Tokong Fu Lin Kong dan ke kilang satay (harga barangan yang djual masih pada harga yang mahal). 









Kami kemudian dibawa mengelilingi pulau kearah utara, melalui Teluk Chempedak, Teluk Belanga berhampiran lapangan terbang Pangkor ke Coral Beach, ke Teluk Nipah (kawasan yang menjadi tumpuan pelancung lebih ramai yang tertumpu ke sini jika dibandingkan dengan kawasan Pasir Bogak).

Kami sampai di Sandy Beach Resort sekitar pukul 3 petang.
Lewat petang kami keluar makan malam di gerai makan berhampiran.









Keesokan harinya kami menyewa sebuah boat untuk kebeberapa lokasi termasuk ke Coral Bay berhampiran Pangkor Laut Resort yang mahal lagi terkenal itu, ke pinggir pantai kawasan rumah persendirian milik Marina Mahathir, ke Tortoise Bay (terdapat batu yang mirip penyu), ke Teluk Nipah dan ke lokasi snorkeling.  Cuaca mendung, so air laut  memang tidak "clear"











Hampir sejam menyelam melihat darat laut yang kelam kelabu, akhirnya kami kembali ke pantai Pasir Bogak. Bersiap sedia "check out" dan kembali ke Ipoh.








Sempat singgah di pekan Lumut sebelum menujuk ke Ipoh.
Selamat Tahun Baru 2013 pada semua.......

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


- Against All Odds -: | Misi <b>di Kampar</b>

Posted: 19 Jan 2013 04:04 AM PST

Assalammualaikum

Hai..bertemu secara live di Grand Hotel Kampar Klang Utara.Huk3x....Cari ape di sini?Actually adik aku baru je posting kat IPD Klang Utara. Ade masalah sikit pasal rumah sewa. Die memang dah jumpe rumah sewa..tp katenye mcm xpuas hati sebab mase mule mule deal dgn tuan rumah katenye sebulan RM350. So sgt berpuas hati dgn harga yg diberi but suddenly die naikkan harga sampai RM450...sgt tekejut..n kate adik aku rumah tu tersangtlah bersepahnye n kotor. Kami yang kat Melaka agak curious...

Mak dah susah hati bile adik aku kate rumah tu kotor n xsesuai dgn harge yg diawarkan. So mak pun ajak aku dtg sini. Biaselah mk mane xrisaukan anak. Kami sampai dlm pukul 1... Sgt xsabar nk tgk keadaan rumah die.. Masyaallah...Speechless!! Lepas makan terus g cari rumah sewa baru. Rate kami cari..tp xde rezeki..xjumpe.. Akhirnye adik aku buat keputusan..terpakse gak duk umah tu sebulan dua sementara nk cr rumah baru.

Then die suh aku check in kat hotel ni katenye kat sane xde bende kalau nk tido. Sian kat anak buah die. Then die check in kan hotel..kikiki..alahhh sesekali pakngah kan kaye..6 bulan duk PULAPOL gaji xusik...hihi..tp xsampai hati gak. En Suami bg duit die oulangkan balik. Soo ape lagi..terime kasih je la..lhihihi...

Soo..tinggallah aku 3 beranak. En Suami sedang gigh mengemas rumah tu dgn mak abah n adik aku. Zahraa dah selamat dibuai mimpi..Penat melompat lompat suke sgt duk hotel..hihi.. Emir tgh layan perasaan tgk tb....So mama tgh tg ayah balik..Sesambil tu update la ape yg patut..hik3x.....Kami balik esok..Ade kenduri kawen kat kampung yg mak abah kene dtg..Aku?Ade photoshoot gambar family dgn member..Insyaallah kalau jadi..hihi..Soo..sehingga berjumle lagi.

Till then!!!

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


himpunan kebangkitan rakyat <b>di</b> seri iskandar - Telok Bakong Online

Posted: 12 Dec 2012 04:14 PM PST

Himpunan kebangkitan rakyat 16 Disember 2012 akan diadakan di Bandar Seri Iskandar,Bota,Perak.Sebelum ini diadakan di Batu Pahat Johor.Himpunan kebangkitan Rakyat ini dianjur oleh Parti-parti kompenan PAKATAN RAKYAT dengan kerjasama dari beberapa NGO-NGO yg lain.

Konvoi kereta dan motorsikal dari setiap daerah-daerah di dalam negeri Perak yg bermula dari daerah masing-masing  dan berakhirnya di tempat himpunan di Bandar Seri Iskandar

Hadirin akan mendengar amanat-amanat dari pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat (PR) sebelum kita menghadapi PRU ke 13 yang akan menjelang tiba tidak berapa lama lagi.Antara pemimpin tertinggi yg akan hadir ialah Ketua Umum PKR Dato' Seri Anwar Ibrahim,Pengerusi DAP Lim Kit Siang,Presiden PAS Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang dan beberapa pemimpin-pemimpin tertinggi PR yang lain.

MOH MENGKOME KITE KE BANDAR SERI ISKANDAR 16 DISEMBER INI...SEMUE DI JEMPUT HADIR.

Sumber-botaonline group

Msinc-Akan support satu banner dari TBO

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


Suara Generasi Baru » Kedah Bakal Jadi Negeri <b>Jelapang</b> Lumpur

Posted: 18 Dec 2012 12:21 AM PST

KEDAH DARUL AMAN , JELAPANG PADI , PETANI ,  PADI, SAWAH

Utusan Malaysia hari ini telah mendedahkan secara terperinci masalah pembalakan di Kedah yang meruncing.  Masalah ini telah lama didedahkan oleh media alternatif iaitu blog-blog dan laman-laman web, tetapi telah tidak diendahkan oleh kerajaan negeri Kedah, mahupun pemimpin-pemimpin PR pusat.   Para penyokong PR pula menganggap pendedahan tersebut sebagai fitnah walaupun ada di antaranya disertakan dengan gambar-gambar sebagai bukti.

Oleh itu, tidak mengejutkan jika pendedahan besar-besaran oleh Utusan Malaysia yang dilengkapi bukti gambaran dari atas juga, dianggap sebagai fitnah BN untuk memburukkan kerajaan PAS Kedah dan PR secara keseluruhannya.

Malah, kalaupun ada yang menerimanya sebagai benar, mereka hanya akan menepisnya dengan alasan masalah tersebut dimulakan oleh kerajaan BN iaitu alasan atau jawapan 'standard' kerajaan PAS Kedah untuk semua masalah di dalam negeri itu hari ini.

Kerana asyik menuding jari, maka masalah pembalakan tidak terkawal di Kedah kini bukan sahaja tidak selesai tetapi semakin hari semakin buruk dan bakal menjadi satu bencana besar.  Ini disahkan oleh pakar-pakar melalui ujian dan penilaian oleh Jabatan Alam Sekitar.   Antara bencana yang dijangka ialah masalah banjir lumpur dalam skala yang jauh lebih besar daripada yang berlaku pada 2010, di Sik, Kedah yang menjejaskan 6 buah kampung – iaitu berita yang langsung tidak dilaporkan oleh Harakah, media rasmi PAS.

Selain itu, bencana yang kini sedang berlaku dan semakin parah ialah masalah kualiti air akibat aktiviti tanah yang 'menggila' iaitu merangkumi pembalakan, perlombongan dan korek pasir sekali gus, di kawasan tadahan yang mencemarkan air di empangan.  Setakat ini sahaja, kadar kekeruhan kawasan tadahan di Kedah berada di tahap 8,000 – 18,600 Nephelometrik Turbidity Unit (NTU) yang mana telah terlalu jauh mengatasi kadar yang dibenarkan iaitu 50 NTU, bagi kawasan tadahan, dan 1000 NTU bagi sungai-sungai mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Walaubagaimanapun, Ustaz Azizan bertegas menyatakan yang masalah ini berpunca dari kerajaan BN dan beliau tidak punya kuasa untuk menyelesaikannya.  Persoalannya, benarkah begitu?

Setiausaha Politik beliau, Sanusi Md. Noor, menjawab perkara ini di dalam blog beliau sekitar Ogos 2011, seperti berikut: "kegiatan pembalakan tersebut diluluskan dalam mesyuarat JHB pada 25 Ogos 2005 dan 9 November 2005, iaitu di zaman BN menjadi kerajaan.  Lesen menebang adalah proses terakhir dalam proses membalak selepas kelulusan diberi. Sebelum dapat lesen menebang, sesuatu kawasan yang diluluskan mesti melalui proses persempadanan, penandaan pokok (tagging), penelitian laluan air dan lain-lain aspek teknikal. Kalau semua peraturan telah dipatuhi, lesen menebang akan dikeluarkan oleh Jab Perhutanan. Telah saya katakan, tempoh antara kelulusan dan menebang memakan masa bertahun-tahun. Ternyata kawasn ini memakan masa 5 tahun sebelum dapat ditebang."

Namun, sebelum itu, pada 3 Januari 2010, Harakahdaily melaporkan bagaimana Azizan berjaya meningkatkan pendapatan melalui balak melalui sistem tender terbuka.    Kata Azizan, "Sistem tender terbuka yang diperkenalkan memberi pulangan positif kepada kerajaan dan rakyat negeri ini. Pada tahun 2008 yang lalu semasa pengambilalihan kuasa pentadbiran, hasil pungutan balak hanyalah sebanyak RM35 juta. Ia meningkat kemudiannya kepada RM39 juta pada tahun 2009 yang lalu.   Pencapaian memberansangkan itu berlaku hasil dari sistem tender terbuka yang dilaksanakan oleh kerajaan di bawah Pakatan Rakyat yang berjaya memberi pulangan menggalakkan kepada negeri."

Mengikut rekod, terdapat 10 syarikat yang menerima lesen pembalakan dari kerajaan negeri melalui 'tender terbuka' tetapi sehingga kini, Azizan tidak pernah mengumumkan keluasan dan kawasan mana yang terlibat dalam tender tersebut.

Hakikatnya, proses pengeluaran lesen penebangan oleh Jabatan Hutan dan Galian serta Alam Sekitar hanya memakan masa 6 bulan.  Oleh itu, jawapan Setiausaha Politik Azizan bahawa ia mengambil masa 5 tahun amatlah menghairankan.

Dan mengikut rekod juga, dari zaman Dato' Seri Syed Razak dan Dato' Mahadzir Khalid menjadi MB Kedah, tiada lesen pembalakan yang dikeluarkan di kawasan tadahan.  Ia pernah dikeluarkan untuk Rimba Teloi tetapi pengeluaran balak dibuat ketika Empangan Beris BELUM LAGI dibina dan ianya bersifat TERKAWAL.  Namun, apa yang berlaku di Kedah sekarang ialah ianya sudah tidak terkawal atau di tahap 'menggila' sehinggakan balak-balak yang masih muda, sekecil betis juga diangkut sekali.

Secara umumnya, rakyat Kedah cukup maklum dengan sikap MB mereka yang suka 'buat tak tahu'.  Laporan audit Kedah baru-baru ini sudah cukup untuk membuktikan sikap MB yang 'tidak tahu apa-apa' ini di mana projek-projek besar yang memakan ratusan juta juga telah dilaksanakan atau telah tidak terlaksana secara tanpa kawalan iaitu tanpa pengetahuan dan tanpa kelulusan pihak-pihak yang berkenaan di dalam kerajaan.

Seolah-olah, di Kedah masing-masing boleh berbuat sesuka hati dari peringkat kepimpinan bawahan sehinggalah ke peringkat exco.  Lebih memburukkan keadaan ialah apabila ramai yang keliru atau sengaja mengelirukan kedudukan kuasa antara kepimpinan negeri dan parti PAS.

Sewajarnya, laporan Utusan Malaysia hari ini diambil sebagai loceng yang menggerakkan Azizan dari tidur.  Beliau tidak boleh menuding jari lagi, sama ada kepada BN atau kepimpinan bawahan negeri dan parti PAS sendiri.  Siapapun yang bersalah, adalah soal kedua, yang penting kini, beliau wajib memikul tanggungjawab mencari jalan bagi menghindari bencana besar.

Lebih dari itu, beliau tidak boleh menafikan bahawa beliau pernah mengugut untuk membalak di kawasan tadahan sekiranya kerajaan pusat enggan membayar pampasan RM100 juta setahun.  Kata beliau:

"Kita dah banyak berkorban dengan tidak mengambil balak di kawasan simpanan dan tadahan supaya dapat membekalkan air kepada Pulau Pinang dan Perlis untuk kegunaan industri, pertanian dan minuman tanpa mendapat bayaran.

"Sebab nak jaga kawasan itu kita kehilangan hasil bumi. Kami orang Kedah nak makan apa. Kerajaan pusat hantar duit mai tak apa la.  Salahkah kerajaan negeri lakukan ini untuk rakyat dia. Kalau balak itu diambil untuk menteri besar atau exconya, itu barulah salah," kata Azizan.

Beliau berkata atas alasan itu kerajaan negeri mempunyai sebab kukuh untuk menebang balak di tanah miliknya.

Ditanya mengenai kesan penebangan balak terhadap alam sekitar di kawasan terbabit, Azizan berkata: "Kita tahu polisi itu tetapi sampai orang yang tinggal di tepi laut nak makan pun tidak cukup, nak buat apa. Itu tidak boleh, ini tidak boleh."

— Malaysiakini (Jun 19, 2008)

Justeru, rakyat Kedah wajar memikirkan semasak-masaknya untuk mengenali pemimpin negeri mereka – apakah benar Ustaz Azizan tidak tahu apa-apa, atau sekadar 'buat-buat tak tahu'?   Rakyat Kedah perlu buat keputusan tepat dalam memilih kerajaan negeri dalam PRU kali ini agar negeri Jelapang Padi ini tidak berubah menjadi Jelapang Lumpur…

Tetapi sebelum itu, rakyat Kedah perlu mencari jalan agar Ustaz Azizan tersedar, bangun dan bekerja untuk negeri terlebih dahulu, sebelum bekerja untuk pilihanraya.



07 di slim river - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di slim river - Google Blog Search


Mcd fall in love Kfc: kenduri cousin <b>di slim river</b>

Posted: 26 Jan 2013 10:32 PM PST

salam smua,

btpe hjg mgu ni..?sy duk umh je..rht2.xpnh ckup rht ni...

smlm je pg slim river..kndri kwen sppu sy side pmpuan..

mle2 mls pg.nk duk umh je.tp abg kol ajk g..nk xnkng jgk..

slim river xjauh sgt tp sy rse pnat sgt..spnjg prjlanan tdo je...

hahha...smpai kebas bntotla...opsss xamiknpn gmbr pgtin..hahah

sbb sy mls nk amik.tau mkn n duduk je kt mja vip..

ok ni gmbr terbaru sy...perut da nmpk skit....

ni pn pksa en suami amikkn gmbr..klo x smpai sudahla xde gmbr sy..

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


PM meriahkan karnival <b>di Tanjung Tualang</b>, Sabtu – Perak Today

Posted: 21 Sep 2011 11:48 PM PDT

Orang ramai diminta tidak melepaskan peluang melihat dan bersama-sama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencuba kebolehan memancing udang galah di sebuah kolam pada program Karnival 1Malaysia Tanjung Tualang, kira-kira 50 km dari Ipoh sempena lawatan sehari ke Perak, Sabtu ini.

Program itu adalah sebahagian acara menarik disediakan sepanjang karnival berkenaan yang bermula jam 7 pagi hingga 11 malam dan dijangka dihadiri 20,000 hingga 30,000 pengunjung.

Selain merasmikan karnival itu kira-kira jam 11 pagi, Perdana Menteri yang diiringi isterinya, Datin Paduka Seri Rosmah Mansor, dijangka turut menanam pokok tualang di SJKC Thung Hon dan beramah mesra dengan penduduk setempat dalam program Walkabout.

Timbalan Menteri Dalam Negeri yang juga Ahli Parlimen Kampar, Datuk Lee Chee Leong, berkata rakyat di sini amat teruja kerana inilah julung kali seorang Perdana Menteri turun padang ke Tanjung Tualang.

Katanya, program dengan kerjasama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tempatan itu juga bertujuan mempromosikan kawasan berkenaan sebagai destinasi pelancongan.

"Sepanjang karnival itu, pelbagai program diadakan seperti pertandingan memancing udang galah, futsal, bola keranjang, melukis, mewarna gambar udang galah serta persembahan kebudayaan dan nyanyian pelbagai kaum," katanya di SJKC Thung Hon Tanjung Tualang, semalam.

Sementara itu, lawatan sehari Perdana Menteri ke Perak bermula dengan program Sepagi Bersama Perdana Menteri dan Jamuan Aidilfitri di Taman Soon Choon, di Ipoh.

-BERITA HARIAN

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


PASPB: MARAHNYE DIA!!! YB Hamidah Osman 5 kali angin <b>di Bukit</b> <b>...</b>

Posted: 11 Nov 2012 03:28 PM PST


Berikutan sebuah program di jeti Kelip-Kelip Kampung Dew di DUN kuala Sepetang didalam Parlimen Bukit Gantang pada petang 11 Nov 2012.

Jam 4 petang.....Dalam keadaan hujan lebat ketika itu menjadi panas buat YB Hamidah Osman (exco pelancongan Perak).
Apa tidaknya...?? 

Hamidah naik angin 5 kali kata penduduk kampung....hehehe....
Naik angin 1: Hamidah terpaksa datang sendirian setelah MB Zambry tidak hadir tanpa sebab.

Naik angin 2: Udah le Hamidah datang sorang...sekor wakil dari UMNO Bukit Gantang pun tak sambutnya diprogram tersebut....hahaha....

Naik angin 3: Ketua UMNO Bahagian Bukit Gantang YB Datuk Rosli (ADUN Terong) pun tak datang dengan alasan tiada dijemput,wahal dalam Bahagian-nya sendiri. 

Naik angin 4: Tapi aku dimaklumkan ada jemputan,sebab ada bukti surat jemputan kata seorang penduduk disini, jadi sebab YB Rosli tak mahu datang mungkin tak berapa sebulu dengan YB Hamidah...hahaha....

Naik angin 5: Paling kritikal apabila pengerusi persatuan Kelip-kelip (Kecap) yang juga Tok Ketua Kampung  Air Putih En. Mat Nor Saleh pun tak datang.

Hahaha.... Hamidah dikatakan amat berang diprogram tersebut yang dikatakan persiapan program amat gah dengan 9 agensi terlibat buat pameran dilokasi.
Hamidah hanya berucap pendek saja dan sempat menanam sepokok pokok berembang di tepi jeti tersebut...

Rata-rata penduduk di kampung Dew kecewa dengan program ini yang dikatakan hanya membuang masa mereka kerana tiada apa-apa kebaikan dengan kehadiran YB Hamidah....udah angin satu badan, tak ada apa2 janji le....hahaha....

Naik angin bonus: YB Hamidah sempat membelek kerusi-kerusi yang di sumbangkan Ahli Parlimen Bukit Gantang DS Nizar yang berada di atas jeti kampung Dew...dengan kelu seribu bahasa.....hahaha.....Orang ni

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


Taiping Mali: Majlis POJA Roh Komunis oleh PAS <b>di Taiping</b> Esok

Posted: 27 Jan 2013 07:53 PM PST

Parti Aslam Sa-Malaya (PAS) akan mengadakan majlis puja roh Mat Indera esok bermula di Kamunting dan akan berakhir di tanah perkuburan Kg Jambu Taiping. Sebelum itu konvoi tersebut akan berhenti di Penjara Taiping untuk satu demo memperingati tempat komunis dihukum gantung.

Mat Sabu dijangka akan mengetuai majlis memperingati kematian komunis Mat Indera yang terlibat dalam serangan di balai polis Bukit Kepong Muar Johor yang membunuh anak-anak dan isteri-isteri polis zaman darurat dahulu.

Oleh itu beberapa NGO di daerah Taiping akan membuat satu laporan polis petang ini terhadap tindakan biadab parti Pas yang akan mengadakan majlis puja roh esok.

Esok kita akan tengok lebai-lebai kera dan cicak mengkarung Pas akan menjadi pecacai Komunis alaf baru akan bertakbir mengangkat martabat Komunis Malaya

http://taipingmali.blogspot.com/2013/01/pas-taiping-akan-buat-majlis-puja-roh.html

Orang ni: Hot..!!!! Zambry Kadir 4 kali menCandu <b>di Taiping</b> esok

Posted: 24 Jan 2013 07:32 PM PST

Menurut sumber yang diterima, esok MB Haram Perak@ Penakut Debat  Zambry Kadir akan sehari suntuk di Parlimen Taiping dalam memenuhi jadual "Program Ceramah Bajet Pra PRU 13".
Program ini banyak melibatkan agensi-agensi kerajaan yang akan diperkudakan UMNO Perak untuk tujuan politik. 
Khabarnya Zambry Kadir akan dijamu oleh orang-orang UMNO di Parlimen Taiping dengan hidang Teh Candu.sebanyak 3 kali sepanjang lawatan disini esok.
Pada sebelah pagi Zambry akan minum teh candu di Casual Market, tengahari pun kena teh candu di Komplek Rakan Muda dan petang sebanyak 2 kali  lagi Zambry kena teh candu di  Denaro Line dan di Pekan Aulong.
Macam jadual makan ubat pulak...sehari 4  kali Zambry kena candu....hahaha....
Rupanya Zambry seorang  peminat  tegar candu...hahaha... maka kelam-kabutlah orang-orang UMNO kat Taiping mencari pembuat teh candu untuk Zambry esok...hahaha....

Patutlah dikalangan orang UMNO kat Taiping panggi Zambry dengan gelaran "MB Candu".

Laporan kisah Zambry mencandu di Taiping esok akan di update-kan dari masa ke-semasa...hahahaha...



07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


Horror : Kisah Seram <b>Di</b> Highway Bukit <b>Gerik</b> <b>...</b> - faceblog.com

Posted: 31 Dec 2012 12:00 AM PST


Jom baca kisah seram yang dikongsi oleh seorang pembaca di forum CariGold... Layan~

Mggu lepas kami sekeluarga dpt berita adik Ipar aku eksiden motor dgn kereta kat Kg di Kuala Terengganu. 


Jadi kami sekeluarga diminta utk balik mlm tu juga...
Tetapi dlm perjalanan (baru nak masuk Baling) kami dpt call, adik kesayangan kami dah pulang ke Rahmahtullah... Allah lebih sayangkan dia... Al-Fatihah...
Jadi kami teruskan juga perjalanan keTrg dgn hati yg tabah...
Setelah semua selesai, Ahad mlm Isnin kami kena pulang ke Penang sebab aku ada kerja yg perlu disiapkan, dan kami bertolak dari K.Trg dlm 10.30mlm...

Mula masuk H'way Bukit Grik dlm 1.30 pagi... dan sepanjang prjalanan aku rasa mcm biasa..cuma bini aku ckp dia pening dan rasa nak muntah..mgkn sebab jln bengkang-bengkok...
Alhmdllah, kami sampi ke Grik dlm kul 4.10pagi gitu, dan kami stop kat R&R sebab aku nak p toilet...
mcm biasa aku lock kereta kalau aku tggl sat anak bini aku, tapi alhmdllah mlm tu aku tergerak nak kasi on alarm...

Tiba-2 kereta aku bunyi alarm, then aku bergegas p tgk kereta aku, tak ada apa-2 berlaku...
Then aku p dptkan bini aku, dia nmpk mcm takut... Aku tanya kenapa? Dia kata ada org lalu mundar mandir depan keta aku tu, tgk direct kat depa dlm keta... Then, masa tu keta aku berbunyi...Then tiba-2 org tu hilang... So aku pujuk bini ckp maybe org driver lorry dkt-2 situ yg lepak sama....

Then kami teruskan perjlanan ke Penang... start nak masuk H'way baru Grik-Baling dlm kul 4.30pagi...
Aku nampak kabus tebal... Rasa berat hati nak teruskan...ingat nak U-turn...jadi aku plan nanti kalau kat depan ada lampu jln aku nak U-turn... Tapi bila terus...still takder lampu jln, sebab bateri solar utk lampu tu dah habis kot... so aku make desicion teruskan perjlanan...

Tiba-2 aku rasa semcm jer...Then bini aku tiba-2 mcm terkejut! Aku pesan kat dia baca apa yg patut...Aku pun sama baca apa yg patut... Then tiba-2 aku rasa keta aku mcm berat... aku tekan myk juga (masa tu gear 5 dan turun bukit!) Then aku tak puas hati aku drop gear 4... masa tu turun bukit! Hangpa bayangkan turun bukit guna gear 4  Utk pengetahuan, bila kereta dah bergerak lama, pick-up dia ada skit... Sebelum tu, aku belasah gear 5 naik bukit...Tapi ini turun bukit gear 4.

Alhmdllah depan kami ada lori balak..rasa ringan semula... Bila aku dah overtake lori tu...tak lama aku rasa berat balik... Mcm tadi gak, turun bukit aku henyak gear 4...Aku nekad. Aku mesti lawan balik demi anak bini aku.... Sepnjg nak kuar h'way tu nak sampai ke Baling, dlm 3-4 kali aku rasa mcm tu... Kadang-2 aku mcm terasa nak tgk tepi cermin...tapi bila tgk takder apa-2... Alhmdllah, kami dpt kuar dari H'way tu dan sampai ke Baling... Then takder rasa apa-2...Lepas tu ada bukit-2 nak menghala ke Kulim tu selamba jer aku naik bukit guna gear 5....

Then sampai ke BKE Kulim, aku stop kat Petronas tu nak rest aku ckp kat bini aku... (Sebenarnya aku saja nak stop, tak nak balik terus kot-2 kalau ada benda ikut, dia akan stay kat situ...) Lepas aku ckp kat bini aku, barulah bini aku rasa 'burden' yg dia rasa tadi hilang tiba-2..rasa lega... Kami selamat sampai rumah kat seberang jaya dlm kul 7.30 pagi... itu pun aku sempat lagi p beli nasi kandar kat Jalil bagan...


Sampai rumah baru kami bincang pasal apa yg berlaku... Bini aku ckp, masa perjalanan nak ke K.Trg pun dah ada nampak benda pelik... Dia nampak mcm org tua lelaki kat tepi jln kat atas bukit Grik lambai tangan sambil senyum kat dia... Then masa nak balik ke Penang, still org yg sama lambai tangan kat dia, tapi kali ni tak senyum. Then dia kata masa kat H'way Grik Baling tu org tua tu ada follow keta kami! Bini aku nampak. Dia lawan juga dgn beranikan diri buat tak tahu jer... Kuat juga bini aku. Tahniah!

Then masa kereta kami rasa berat tu, dia pun rasa berat juga...Ingatkan aku jer as driver rasa kereta berat...
Dia ada nmpk mcm benda putih follow kereta kami... Nauzhubillah..! Tapi Alhamdullah, kami selamat sampai rumah....Then kami cerita benda tu kat family kat kg,... Adik ipar aku yg sorang tu cerita, dlm bulan lepas, member dia terbabas kereta kat H'way Baling Grik sebab rasa benda yg sama..kereta rasa berat, then lost control terbabas... dia kata kami Alhamdullah kuat juga dpt lawan....

Jadi aku pesan kat korang, kalau nak lalu H'way Baling grik tu, kalau boleh jgn lewat sgt..Tunggu sat kat Pekan Grik tu...dah masuk subuh, then boleh la kot tempoh jln tu... Tapi kalau kuat, belasah jer...
Lagi kalau korang ada any experience or info tntg topik aku bukak ni, boleh la share kat sini...
At least takder la member-2 kita kena benda yg sama aku kena..or maybe lagi teruk!

http://penpatah.blogspot.com/2012/12/horror-kisah-seram-di-highway-bukit.html

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


<b>KUALA SEPETANG</b> ECO TOURISM Mangrove Tour, Bird Watch <b>...</b>

Posted: 15 Jan 2013 12:07 AM PST


3.00 Berkumpul dan bertolak ke Perak
5.30 Tiba di Kuala Sepetang
7.30 Check in Asrama Rakan Kamunting
9.00 Zoo Taiping Night Safari
11.00 BBQ (Saya pilih pakej RM12 tapi bole request untuk menukar daging burger kepada jagung dan tambahan ikan bakar, oleh itu bajet saya RM15 seorang)
7.30 Sarapan Pagi (Nasi Lemak+ The O)
8.30 Kuala Sepetang Eco Tour
Minum pagi (bihun+air kotak)
12.00 Gua Tempurung Grand Tour
Makan Tengahari (nasi Ayam+air)
3.00 Persalinan dan Solat
5.00 Bertolak pulang ke UiTM Puncak Alam.
7.30 Tiba di UiTM Puncak Alam

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


<b>DI</b> MANA WAKIL RAKYAT D.U.N. <b>PENGKALAN HULU</b> <b>...</b> - berita intan

Posted: 27 Jan 2013 04:18 AM PST

相片:【DI MANA WAKIL RAKYAT D.U.N. PENGKALAN HULU ?】
前霹雳州大臣选区内,仁丹新村入口大路旁土崩2年无人理!
Tanah di tepi jalan runtuh dari atas bukit menyebabkan sebuah rumah kediaman yang berada di atas bukit dalam keadaan yang bahaya !
Keselamatan orang awam dan pengguna jalanraya juga terancam !
Perkara ini telah berlaku sejak 2 tahun yang lalu di tepi jalan Klian Intan berhampiri Kg Khek, lebih kurang 80 meter dari pintu gerbang Klian Intan.
Harap pihak berkenaan mengambil tindakan sewarjanya untuk mengatasi masalah ini !
Sekian daripada aktivis masyarakat Pengkalan Hulu Lee Sing Long.
24hb Jan. 2013

Tanah di tepi jalan runtuh dari atas bukit menyebabkan sebuah rumah kediaman yang berada di atas bukit dalam keadaan yang bahaya !
Keselamatan orang awam dan pengguna jalanraya juga terancam !
Perkara ini telah berlaku sejak 2 tahun yang lalu di tepi jalan Klian Intan berhampiri Kg Khek, lebih kurang 80 meter dari pintu gerbang Klian Intan.
Harap pihak berkenaan mengambil tindakan sewarjanya untuk mengatasi masalah ini !
Sekian daripada aktivis masyarakat Pengkalan Hulu Lee Sing Long.
24hb Jan. 2013

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


SISTEM KESULTANAN <b>NEGERI PERAK</b> DARUL RIDZUAN <b>...</b>

Posted: 07 Jan 2013 04:15 AM PST

Untuk melihat dengan jelas proses pemilihan dan perlantikan Raja Pemerintah negeri Perak Darul Ridzuan, adalah baik jika kita mengambil contoh akan pemilihan dan perlantikan DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Shah bermula dengan gelaran Raja Kechil Bongsu dan kemudiannya gelaran-gelaran yang lain sehingga Baginda menaiki takhta Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan pada tahun 1984.

Perlantikan Y.A.M Raja Azlan Shah sebagai Raja Kecil Bongsu (1962)

Adalah menjadi kebiasaan bagi seseorang Raja Pemerintah semasa pemerintahannya melantik anakanda Baginda untuk mengisi tempat atau gelaran yang kosong yang  terdapat dalam hirarki Kesultanan yang dinyatakan di Bahagian I: Sistem Kesultanan Negeri Perak Darul Ridzuan. Oleh itu,  mengikut peruntukan yang terkandung dalam Fasal XXXVII yang di nyatakan di atas,  D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Yusuff Izzuddin Shah sebagai Raja Pemerintah pada masa itu,  melantik anakanda Baginda, Y.A.M. Raja Azlan Shah, sebagai Raja Kechil Bongsu pada 19 Ogos 1962, bagi mengisi kekosongan disebabkan kemangkatan D.Y.A.M. Raja DiHilir Kamaralzaman pada 19 Juali 1962. Semasa perlantikan ini, Y.A.M. Raja Azlan Shah sedang berkhidmat di Jabatan Perundangan dan memegang jawatan sebagai Penasihat Undang-Undang Negeri Johor. Dengan perlantikannya sebagai Raja Kechil Bongsu, Y.A.M. Raja Azlan Shah telah diletakkan kedalam hirarki sistem Pemerintahan Negeri Perak Darul Ridzuan. Susunan hirarki pada ketika itu adalah seperti berikut:

Hirarki 1962

Perlantikan Y.A.M Raja Azlan Shah sebagai Raja Kecil Tengah (1963)

Sultan Azlan RKT

D.Y.M.M Sultan Azlan Shah ketika bergelar Raja Kecil Tengah

Ditakdirkan Ilahi, D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Yusuff Izzuddin Shah ibni Al-Marhum Sultan Abdul Jalil mangkat pada 4 Januari 1963. Dengan kemangkatan Baginda itu,  maka susunan didalam hirarki pemerintahan negeri Perak telah berubah dengan kenaikkan penyandang-penyandang gelaran-gelaran yang di bawah seperti  D.Y.T.M. Raja Muda Idris Shah diisytiharkan sebagai Raja Pemerintah yang baharu, dan begitu juga bagi gelaran-gelaran di bawahnya. Y.A.M. Raja Azlan Shah telah di naikkan ke tempat Raja Kechil Tengah pada 1  Febuari 1963. Pada  tahun yang sama, dalam jawatannya Y.A.M. Raja Azlan Shah di naikkan ke jawatan sebagai Ketua Pendaftaran Mahkamah Persekutuan Malaysia.

Ekoran kemangkatan Al-Marhum Sultan Yusuff Izzuddin Shah, kekosongan pada gelaran Raja Kecil Bongsu telah diisi oleh anakanda Paduka Seri Sultan Idris Shah iaitu Raja Izzudin Iskandar. Dengan itu, kedudukan dalam hirarki pemerintahan yang baru adalah seperti adalah berikut :

Hirarki 1963

Perlantikan Y.A.M Raja Azlan Shah sebagai Raja Kecil Sulung (1977)

Pada 24 Mei 1977, Y.A.M Raja Lope Nor Rashid bin Raja Abdul Rahman iaitu Raja Kechil Besar pada ketika itu telah mangkat. Berikutan dengan kemangkatan ini, penyandang-penyandang gelaran-gelaran yang di bawahnya telah di naikkan ke atas. Pada 1 Januari 1978, Y.A.M. Raja Ahmad Hisham telah di naikkan gelarannya dari Raja Kechil Sulung ke Raja Kecil Besar manakala Y.A.M. Raja Azlan Shah dinaikkan ke gelaran Raja Kechil Sulung. Susunan hirarki ekoran kemangkatan Raja Lope Nor Rashid adalah seperti adalah berikut:

Hirarki 1975

Perlantikan Y.A.M Raja Azlan Shah sebagai Raja Kecil Besar (1978)

Lebih kurang setahun selepas kemangkatan Y.A.M. Raja Lope Nor Rashid iaitu pada 9 Jun 1978,  kekanda kepada Y.A.M. Raja Azlan Shah iaitu D.Y.A.M. Raja Ekram, Raja DiHilir telah mangkat. Dengan kemangkatan ini, Y.A.M. Raja Ahmad Hisham bin Raja Abdul Malik telah dinaikkan sebagai Raja DiHilir, dan Y.A.M. Raja Azlan Shah pula dinaikkan ke gelaran Raja Kecil Besar pada 1 Ogos 1978. Pada masa yang sama, diperlihatkan bahawa D.Y.M.M Sultan Idris Shah telah melantik adinda baginda iaitu Y.A.M. Raja Ahmed Sifuddin sebagai Raja Kecil Sulung. Susunan hirarki pada ketika itu adalah seperti berikut:

Hirarki 1978

Di samping kenaikannya dalam hirarki Kesultanan Negeri Perak itu, Y.A.M. Raja Azlan Shah juga telah di naikkan ke jawatan sebagai Hakim Besar Malaysia pada 6 Mac 1979.  Kecemerlangan Y.A.M. Raja Azlan Shah di dalam Perkhidmatan Kehakiman telah membawanya  mencapai kemuncak kejayaan di bidang ini dengan perlantikan sebagai Ketua Hakim Negara pada 7 November 1982.

Perlantikan Y.A.M Raja Azlan Shah sebagai Raja Muda (1983)

Pada 12 Mei 1983,  D.Y.T.M. Raja Muda Musa ibni Sultan Abdul Aziz telah mangkat di Kota London. Berikutan dengan kemangkatan ini,  pengisytiharan telah dibuat oleh Setiausaha Dewan Negara bahawa Y.A.M. Raja Azlan Shah telah dilantik sebagai Raja Muda,  berkuatkuasa mulai 1 Julai 1983.  Y.A.M. Raja Ahmad Hisham,  Raja DiHilir Perak pada masa itu,  dikekalkan kedudukannya sebagai Raja DiHilir atas faktor kesihatan yang tidak membolehkan Baginda menjalankan tugas-tugas dan tanggungjawab yang lebih berat sebagai Raja Muda. Berikutan dengan perlantikannya sebagai Raja Muda,  D.Y.T.M. Raja Azlan Shah seterusnya meletak jawatannya sebagai Ketua Hakim Negara (Lord President). Perubahan pada susunan hirarki boleh diperlihat seperti di bawah:

Hirarki 1983

D.Y.T.M Raja Azlan Shah menaiki takhta kerajaan negeri Perak Darul Ridzuan (1984)

Tatkala seluruh negeri Perak masih meratapi pemergian Al-Marhum Raja Muda Musa yang mangkat pada bulan Mei 1983, rakyat dinegeri ini dikejutkan sekali lagi dengan kemangkatan mengejut D.Y.M.M. Paduka Seri Sultan Idris Shah pada 1 Februari 1984. Baginda mangkat akibat serangan sakit jantung di Lumut Perak. Apabila seseorang Sultan atau Raja Pemerintah mangkat, maka pemilihan hendaklah dilakukan oleh Dewan Negara  daripada waris-waris negeri yang layak untuk menggantikan Raja Pemerintah yang telah mangkat itu. Pengisian ke tempat Raja Pemerintah yang kosong itu tidaklah secara automatik.  Ini adalah mengikut Peruntukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak Fasal VI (I) dan (2) seperti di bawah:

"Fasal VI (1) Manakala mangkat kita dan mangkat seseorang daripada ganti-ganti kita yang gemilang,  maka jenazah kita dan jenazah-jenazah ganti-ganti kita yang gemilang hendaklah di simpan dengan tiada dimakamkan mengikut sebagaimana adat Melayu sehingga seorang ganti telah dipilih dan dilantik,  dan inilah kita mengikrar dan memerintahkan bahawa hendaklah Raja Bendahara atau Orang Kaya Bendahara apabila gelaran Raja Bendahara itu dimahsuhkan menjalankan kuasa-kuasa dan menyempurnakan tanggungan-tanggungan Raja Pemerintah itu di antara kemangkatan seorang Raja Pemerintah  dengan lantikan seorang Raja Pemerintah baharu.

 (2)  Manakala berlaku kemangkatan yang demikian itu dan jikalau kita atau mana-mana daripada ganti-ganti kita melucutkan milik-milik Raja,  hak-hak,  kuasa-kuasa dan kebebasan-kebebasan bagi Raja,  Raja Pemerintah itu hendaklah dipilih dan dilantik oleh Dewan Negara seperti yang disyaratkan di bawah ini,  dan hendaklah apabila dilantik dinyatakan seperti itu mengangkat dan menanda tangani apa-apa sumpah yang harus ditetapkan oleh Dewan Negara itu dari satu masa ke satu masa dengan syarat bahawa sumpah yang demikian itu hendaklah mengandungi perkataan-perkataan yang akan mengikat perasaan Raja Pemerintah itu dan kemudian daripada itu Raja Pemerintah itu hendaklah ditabalkan mengikut adat Melayu.

Tetapi hendaklah disyaratkan pula bahawa dalam timbangan-timbangannya berkenaan dengan pilihan seorang Raja Pemerintah itu,  hendaklah Dewan Negara itu memberi timbangan-timbangannya yang pertama kepada sesiapa Bakal Sultan mengikut susunan yang tersebut di bawah ini,  yang keduanya kepada sesiapa Raja yang Bergelar dengan tidak mengikut tertib kedudukannya dan kemudian daripada itu hendaklah dijalankan seperti yang disyaratkan dalam Fasal VII, VIII dan IX dalam Bahagian ini."   

idris-ii-lying-in-state

Pemilihan Raja Pemerintah yang baharu itu hendaklah di laksanakan dengan secepat mungkin.  Ini adalah mengikut Peruntukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak Bahagian Yang Kedua yang terkandung dalam Fasal LXIII seperti berikut :

"Fasal LXIII.  Maka Dewan Negara itu tidaklah boleh dipanggil bermesyuarat melainkan dengan Titah Perintah Raja pemerintah itu.

Dengan syarat bahawa bila pekerjaan Dewan Negara itu berkenaan dengan lantikan atau pemberhentian seorang Raja Pemerintah atau lantikan seorang Pemangku Raja atau Jemaah Pemangku Raja,  atau lain-lain pekerjaan yang bersangkut paut dengan tubuh badan Raja Pemerintah itu, atau apa-apa pekerjaan lain yang pada mesyuaratnya disifatkan berfaedah yang Raja Pemerintah itu tidak bercampur, maka hendaklah Raja Bendahara atau Orang Kaya Bendahara apabila gelaran Raja Bendahara itu dimahsuhkan memanggil Dewan Negara itu bermesyuarat dengan syarat bahawa Dewan Negara itu hendaklah bermesyuarat di Kuala Kangsar dalam tempoh dua puluh empat jam daripada kemangkatan seorang Raja Pemerintah.

Pada masa kemangkatan D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Idris Shah, Bakal-Bakal Sultan pada masa itu adalah D.Y.T.M Raja Azlan Shah ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin dan D.Y.A.M. Raha Ahmad Hisham bin Raja Abdul Malik. Didalam mesyuarat Dewan Negara untuk memilih pengganti Sultan yang baharu itu, Bakal-bakal Raja mahupun Raja-raja Bergelar tidaklah dijemput hadir dalam mesyuarat tergempar itu.Dalam mesyuarat yang telah di adakan pada 1 Februari 1984, Dewan Negara  telah memilih dan melantik D.Y.T.M Raja Azlan Shah iaitu Raja Muda pada masa itu, sebagai Raja Pemerintah yang baharu.  Perlu di nyatakan lagi di sini bahawa lain-lain pihak tidak terlibat dalam proses pemilihan seseorang Raja Pemerintah Negeri Perak,  mahupun pihak Majlis Mesyuarat Raja-Raja Melayu ataupun pihak Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat. Selepas pemasyhuran D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Azlan sebagai Sultan Perak yang ke-34, kedudukan dalam hirarki pemerintahan juga telah berubah yang memperlihatkan tiga waris negeri yang baru iaitu Y.A.M. Raja Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Shah, Y.M. Raja Jaafar ibni Raja Muda Musa dan Y.A.M Raja Iskandar Zulkarnain ibni Al-Marhum Sultan Idris Shah:

Hirarki 1984

Kini,  D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Azlan Shah telah memerintah negeri Perak  Darul Ridzuan selama 29 tahun.  Baginda telah menyambut perayaan Jubli Perak,  iaitu 25  tahun Pemerintahan Baginda pada  02 Februari 2009.

Kami berharap dengan butir-butir yang dinyatakan di atas serta artikel-artikel terdahulu, maka ianya akan dapat memberi keterangan yang jelas tentang sistem Kesultanan Negeri Perak Darul Ridzuan, lebih-lebih lagi mengenai proses pemilihan dan perlantikan seorang Raja Pemerintah di Negeri Perak.

07 di manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjung - Google Blog Search


Nuraarin: Dinner <b>di</b> Horizon garden <b>manjung</b>

Posted: 13 Dec 2012 05:00 PM PST

Sekali sekala makan berhidang dan dilayan mcm kat hotel best juga kan.. ada orang letakkan nasi, tuangkan air..dan horizon garden manjung adalah tempat yang sesuai.. Apa yang best mengenai horizon garden ini adalah set makananya..

Ini set A utk 2-3org makan, patutnya cuma 4 hidangan sahaja tapi kami tambah satu lagi hidangan. Dan  juga kena extra charge RM5 sebab kami ada 4 orang..

Sizzling Prawn

Sweet & Sour Fish

Abah dan mama yang sudah kekenyangan..

 

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved