Selasa, 10 Julai 2012

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


teganuku: Ajakan Kepada Pengundi <b>Bagan Datoh</b> - Ikut Terengganu <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 09:31 PM PDT


Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu Datuk Seri Ahmad Said meminta rakyat Perak tidak terpedaya dengan janji manis Pas yang ingin meraih sokongan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) dan perlu menjadikan Terengganu yang pernah dikuasai parti itu sebagai teladan.

Beliau merujuk keadaan Terengganu pada tahun 1999 ketika di bawah pemerintahan Pas yang tidak menikmati sebarang pembangunan, malah hanya ditabur janji kosong.

"Terengganu telah diperintah Pas pada pilihan raya pertama. Namun tidak ada apa yang dilakukan oleh PAS pada tempoh itu, sebaliknya hanya berbohong, memfitnah dan mengeluarkan fatwa yang sesat sehingga mengelirukan rakyat.

 "Pas ini tidak konsisten, dan pemikirannya sentiasa berubah-ubah.

Setiap kali pilihan raya, mereka hanya mengeluarkan manifesto yang baru, namun tidak menepatinya," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Gerak Kerja Jentera PRU-13 Barisan Nasional (BN) Parlimen Bagan Datoh di Bagan Datoh, semalam.

Turut hadir Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Ketua Umno Bahagian Bagan Datoh yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Rungkup Datuk Shaarani Mohamad serta anggota badan perhubungan Umno Bagan Datoh dan Terengganu.

Ahmad Said  berkata segala perancangan PAS merupakan taktik untuk menggugat kepercayaan rakyat pada pilihan raya supaya parti itu dan pakatan pembangkang boleh keluar daripada masalah dalaman mereka ketika ini.

Beliau turut menyeru rakyat Perak agar tidak menyokong dan memberi peluang kepada parti itu merampas kerusi Parlimen dan Dewan Udangan Negeri (DUN) Perak malah terus memberi kepercayaan kepada kepimpinan BN untuk memerintah negara ini.

Sementara itu, Ahmad Zahid yang juga Anggota Parlimen Bagan Datoh, berkata beliau optimis kerusi DUN Hutan Melintang, yang dikuasai calon Parti Keadilan Rakyat S.Kesavan, mampu dirampas berdasarkan gerak kerja pimpinan BN yang komited.

"Segala kesilapan yang pernah kita lakukan sebelum ini akan kita tebus semula. "Saya harap selepas ini kita semua bertekad untuk terus komited dan dapat menyelesaikan segala permasalahan di peringkat akar umbi," katanya.

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


Era Pasca: video ceramah Pelakon Hairie Othman <b>di Teluk Intan</b> 26 <b>...</b>

Posted: 10 Jul 2012 08:54 AM PDT

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Polis tahan 4 lelaki rampas bas <b>di Ipoh</b> – Perak Today

Posted: 10 Jul 2012 02:44 AM PDT

Polis menahan empat lelaki dipercayai terbabit dalam kes merampas bas milik syarikat Perak Transit Sdn Bhd dan mencederakan pemandu bas berkenaan pada Khamis lalu.

Empat suspek berusia antara 26 dan 28 tahun itu ditahan di depan sebuah restoran di Medan Kidd di sini, awal pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias, berkata hasil siasatan awal mendapati motif kejadian berpunca daripada perselisihan faham antara kedua-dua pihak dan ia tidak membabitkan unsur gangsterisme atau pun samun.

"Bagaimanapun, siasatan lanjut masih diteruskan untuk mengenal pasti punca sebenar kejadian," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, keempat-empat lelaki itu direman selama tujuh hari sehingga 15 Julai ini bagi membantu siasatan.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.50 pagi, bas berkenaan dilarikan sekumpulan empat lelaki di persimpangan lampu isyarat di Jalan Sultan Yusof pada 5 Julai lalu, selepas membelasah pemandunya, T Manirajah, 50.

Suspek kemudian mengarahkan semua penumpang turun sebelum melarikan bas berkenaan.

Bas itu ditemui tersadai selepas merempuh tiang elektrik berdekatan Kompleks Islam Perak di Jalan Lim Bo Seng, di sini.

- BERNAMA

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


JJ Thai Cusine @ <b>Bukit Merah</b> View Hawker Centre | Glitz

Posted: 10 Jul 2012 04:36 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]JJ Thai Cusine @ Bukit Merah View Hawker Centre. Photobucket. My Dad and I decided that we will spend every Sunday exercising in parks and piggin' out at the neighbouring hawker centres. At the same time, I could also ...

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


JSF : Join and Share the FUN !: Mydin <b>di</b> Meru Jaya, <b>Jelapang</b>, Ipoh

Posted: 30 May 2012 11:01 PM PDT


Pergila ke Pasaraya Mydin yang baru dan marvellous di Jelapang, Ipoh!
atau lebih tepat skali ia berada di Taman Meru Raya.
Orang orang KL pun kagum tgk Mydin ni!
perrgghh..masuk2 je dh tau grand!

medan selera di pintu masuk. besar!
tapi masih ada kelemahan pada salah satu gerai di sane.
kerja lambat. tapi mungkin dapat diperbaiki lagi

yang penting, barang2 dalam kedai ni semuanya lengkap!
dan yang penting..murah!
semua ada woi!! kagum2!!

sila lah cepat2 ke sana.
balik kampung or pasaraya ni dekat dgn anda, mmg layak dilawati selalu!


07 di chemor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di chemor - Google Blog Search


Hujan Lebat <b>Di Chemor</b> | CHEMOR PERAK UPDATES

Posted: 10 Mar 2011 05:29 AM PST

Hujan yang lebat turun hari ini di Chemor bermula pukul 4 petang hingga pukul 5:30 petang. tegels badkamer . Ianya telah menyebabkan kesesakan lalulintas di pekan Chemor. Domain Names . Walau bagaimana pun tidak ada mana mana kawasan yang terkena banjir kilat.

07 di sungai siput - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungai siput - Google Blog Search


Labun Cikgu Lin: SIAPA CALON BN <b>DI</b> PARLIMEN <b>SUNGAI SIPUT</b>

Posted: 21 Jun 2012 12:49 AM PDT


DATO' AHAMAD FAKEH ADAM
ADUN LINTANG
Klik Di Sini : RUJUKAN KEGIATAN




ATAU




PAPARAN
BELUM DAPAT DIKESAN
DATUK HJ ZULKIFLY HARUN
KETUA UMNO BAHAGIAN SG SIPUT






VS




PAS




BN/CINA




VS


DAP

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


DEMI MASA: Ketua Cawangan MCA <b>Changkat Keruing</b> Mati Dibunuh

Posted: 15 Jan 2011 09:18 PM PST

Ketua Cawangan MCA Changkat Keruing ditemui mati. Lim Ping Peng yang baru lima hari dilantik sebagai Ahli Majlis Perbandaran Manjung dipercayai dibunuh dalam perigi di sebuah ladang ternakan ayam di Changkat Keruing, Ayer Tawar, Lumut, Perak.

Mayat Lim Ping Peng, 49 tahun, dijumpai jam 6 pagi tadi. Anggota keluarga dan pasukan Rela menemuinya selepas mencari Lim yang tidak pulang ke rumah sejak semalam.

Ketua Polis Daerah Manjung ACP Mohd Jamil Osman berkata Lim keluar dari rumah untuk ke ladang ternakan ayamnya di Changkat Keruing jam 8 pagi semalam. Polis mengesan beberapa tompok darah di sekitar sebuah pondok dalam ladang berkenaan.

Sebuah kereta Nissan milik mangsa dilarikan. Dua pekerja lada

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Kerian</b> (MDK) - Jun 2012

Posted: 18 Jun 2012 11:58 PM PDT

JAWATAN:
1. PEGAWAI PENILAIAN (W41)
2. PENOLONG PEGAWAI KESIHATAN PERSEKITARAN (U29)
3. PENOLONG PEGAWAI PENGUAT KUASA (N27)

IKLAN JAWATAN:
http://mdkerian.gov.my/c/document_library/get_file?uuid=54c9d29f-403c-4e9b-a9a1-570ce0c32e94&groupId=159935

BORANG PERMOHONAN:
http://mdkerian.gov.my/c/document_library/get_file?uuid=b28e42ea-8135-41f7-8f59-eced1d0c315a&groupId=159935

TARIKH TUTUP : 4 Julai 2012

07 di bagan serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan serai - Google Blog Search


Shopping <b>di Bagan Serai</b> ~ AbgferOz

Posted: 10 Jul 2012 02:54 AM PDT

Jalan-jalan di Pasar Bagan Serai
bila dah balik kampung di semanggol, perak tak sah kalu
tak singgah bagan serai untuk jalan-jalan cuci mata
sambil menghabiskan duit... hik hik hik..
 heee.. mak dengan adik dah rambang mata memilih kelongsang
yang mane satu sesuai.. hik hik hik.
tengok sempat lagi tanya cameraman ok tak..
kat sini gak jumpa seluar 3/4 sama sebijik macam kat downtown cheras
cuma yang berbeza sini ada saiz .. dan warna kegemaran
dan harga pun murah sikit dari downtown..

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


BN tepati janji selesaikan masalah rakyat <b>Kuala Sepetang</b> – Perak <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2012 07:34 AM PDT

Bersatu teguh, bercerai roboh.

Berkat kerjasama penduduk Kampung Seberang Kuala Sepetang akhirnya membuahkan hasil apabila kerajaan negeri Perak meluluskan peruntukan RM2.7 juta bagi membina jejantas pejalan kaki dan motosikal, sekaligus menepati slogan gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Meskipun kawasan itu dikuasai parti pembangkang, kerajaan negeri di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir tidak pernah lepas tangan dalam membantu serta menyelesaikan masalah yang membelenggu rakyat Kuala Sepetang.

Hari ini, sejarah terlakar apabila penantian lebih 30 tahun penduduk terutamanya yang tinggal di seberang sungai untuk menggunakan jejantas yang baru telah berakhir, semuanya kerana bantuan dan sokongan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Menurut Zambry, projek itu adalah sebahagian daripada janji kerajaan BN kepada rakyat sejak mengambil tampuk pemerintahan negeri kira-kira tiga tahun lalu.

"Kita (BN) tak tunggu pilihan raya untuk bantu atau tunaikan janji kepada rakyat sebaliknya kita terus berusaha menyelesaikan masalah rakyat Kuala Sepetang seperti isu tapak sekolah Cina dan penduduk setinggan yang tinggal di tanah rizab milik Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)," katanya kepada pemberita selepas Majlis Pecah Tanah Projek Jejantas Pejalan Kaki dan Motosikal di Kampung Seberang Kuala Sepetang, hari ini.

Projek yang menggunakan teknik DURA itu dijangka siap pada November 2013 dan membabitkan pembinaan jejantas sepanjang 111.9 meter dengan lebar tiga meter.

Ia juga merupakan satu-satunya projek jejantas yang menyeberangi sungai di negeri Perak.

Terdahulu, dalam ucapannya, Zambry meminta penduduk agar tidak mudah termakan hasutan pihak pembangkang yang akan cuba menggagalkan projek itu, sebaliknya memberi kerjasama kepada kontraktor agar ia berjalan lancar dan siap mengikut jadual.

"Kerja pembangkang memang senang ….cucuk rakyat untuk gagalkan projek tapi kita harap rakyat di sini dapat beri kerjasama dan jangan percaya dengan cakap mereka," katanya lagi.

Tegasnya lagi, kemudahan jejantas itu dapat memudahkan perjalanan penduduk dan murid-murid yang bersekolah di pekan Kuala Sepetang.

"Selama ini, penduduk Kampung Seberang Kuala Sepetang menggunakan sampan khas untuk berulang-alik ke pekan.

"Menyedari kesukaran yang dihadapi penduduk, kita akhirnya meluluskan projek jejantas pejalan kaki dan motosikal ini hasil peruntukan kerajaan negeri sendiri.

"Lebih membanggakan teknologi DURA yang diperkenalkan oleh anak tempatan dari Perak ini bukan sahaja dapat menghasilkan binaan jejantas yang kukuh dan tahan lama tetapi juga menjimatkan kos," kata Zambry lagi.

Sementara itu, penduduk Kuala Sepetang yang ditemui Peraktoday.com menyambut baik projek itu yang disifatkan sebagai kena dan tepat pada masanya.

Nelayan, Ho Ah Ba, 60, berkata projek itu dapat memudahkan urusan penduduk untuk berulang-alik ke pekan Kuala Sepetang.

"Saya berasa gembira kerana projek ini akhirnya dapat direalisasikan dengan sokongan dan bantuan kerajaan negeri," katanya.

Ng Chye Hock, pula menegaskan kerajaan BN berjaya menyelesaikan banyak masalah di Kuala Sepetang yang dikuasai wakil rakyat pembangkang.

Katanya, hampir 70 peratus setinggan yang menduduki tanah rizab KTMB sudah mendapat Surat Tawaran 5A daripada kerajaan negeri secara berperingkat-peringkat.

"Saya yakin sokongan rakyat terhadap BN semakin meningkat hasil pelbagai usaha dan pendekatan yang diambil kerajaan dalam membantu dan menyelesaikan masalah mereka," katanya lagi.

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


Kuala Gula - Santuari Burung dan <b>Kuala Kurau</b> - Asam Garam 2 <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2012 02:21 AM PDT


Assalamualaikum.

Kali ni saya nak bawa kowang sumer ke Kuala Gula dan Kuala Kurau, Perak. Mesti ada yang tak tahukan apa yang ada kat Kuala Gula dan Kuala Kurau ni. Sebabnya tempat ni bukan ler glemer sangat macam lain-lain tempat kat Daerah Kerian ni. Mungkin Daerah Kerian ni kena lebih fofularkan kawasan-kawasan yang best yang ada dalam daerahnya supaya dapat tarik lebih kedatangan pelancong. Sebab kat Daerah Kerian ni pun ada gak tempat-tempat yang menarik tau. Macam Kuala Gula ni ler.


Kuala Gula merupakan sebuah perkampungan nelayan terletak di persisiran pantai utara negeri Perak, kira-kira 50km dari barat laut Bandar Taiping. Ianya merupakan sebahagian daripada Hutan Simpan Paya Laut Matang yang terdiri daripada hutan bakau dan kawasan pantai berlumpur. Berhampirannya ialah Pulau Kelumpang, sebuah pulau yang terdapat di dalam hutan simpan tersebut, disempadani oleh Sungai Selinsing di bahagian tenggara, Sungai Kelumpang di bahagian timur laut dan kawasan laut di bahagian baratnya. Keseluruhan Pulau Kelumpang dikelilingi oleh pantai berlumpur yang baru terbentuk di mana anak-anak pokok Api-api (Avicennia spp.) hidup di atasnya. Kawasan ini penting sebagai kawasan mencari makan untuk burung-burung berhijrah dan tempat bertelur untuk burung residen.

Kuala Gula mempunyai pelbagai jenis habitat tanah lembap yang terdiri daripada dataran lumpur, hutan paya bakau, muara sungai dan sistem-sistem sungai. ladang-ladang kelapa sawit dan kawasan sawah padi juga mempunyai liputan yang luas di Kuala Gula. Ia terletak di lokasi paling utara Hutan Simpan Paya Bakau Larut-Matang di Daerah Kerian, Perak. Kedudukannya lebih kurang 50km ke barat Taiping, 126km ke barat-laut bandar Ipoh dan 80km ke selatan dari Pulau Pinang.



Kuala Gula sebenarnya telah terkenal di peringkat tempatan dan antarabangsa terutamanya kepada pemerhati burung kerana ianya penting dengan kewujudan burung air/berhijrah. Ramai pelawat tempatan dan antarabangsa seperti Amerika Syarikat, Australia, Eropah, Jepun dan negara lain datang ke Kuala Gula untuk melihat burung-burung ini. Setiap tahun, pelbagai spesies burung singgah di Kuala Gula dalam laluan migrasinya. Terdapat beberapa laluan migrasi di dunia dan Malaysia terletak dalam laluan East Asian-Australasian Flyway.


Pelbagai spesies burung air/berhijrah boleh ditemui bermula daripada akhir Ogos hingga April setiap tahun. Spesies-spesies yang dikelaskan sebagai terancam oleh IUCN seperti burung Botak Upeh (Mycteria cinerea), burung Botak Kecil (Leptoptilos javanicus), burung Bangau China (Egretta eulophotes) dan burung Kedidi Kaki Hijau (Tringa nebularia) juga boleh didapati di sini. Kewujudan hutan paya bakau di Kuala Gula menyediakan kawasan persinggahan, kawasan berehat dan kawasan bersarang yang amat sesuai untuk pelbagai spesies tempatan di sini. Selain daripada itu, beting pasir dan beting lumpur menyediakan pelbagai sumber makanan yang diperlukan oleh burung-burung ini seperti ikan, ketam, siput dan cacing. Di Malaysia, sebahagian besar daripada spesies burung-burung di sini dilindungi bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara 76/72.
Santuari Burung Kuala Gula menyediakan kemudahan chalet untuk pelancong yang ingin menginap dan merasai keindahan alam semulajadi paya bakau dan didiami oleh beribu-ribu burung yang singgah dari pelusuk dunia, Santuari Burung Kuala Gula juga menyediakan kemudahan seperti restoran, ekspedisi, bot pelancong serta kemudahan asas yang lain untuk pelancong menikmati cabaran alam semulajadi yang tenang.Malah pelancong juga boleh bersiar-siar menaiki bot untuk meneropong dan melihat sendiri burung-burung yang singgah di paya bakau Santuari Burung Kuala Gula ini.
Masa saya cari cerita pasal Kuala Gula ni, saya baru tahu yang terdapat satu tapak Arkeologi di Pulau Kalumpang, Kuala Gula, Perak ni. Yang ni saya tengok kat blog Rosli's Site. Tapi tak der le pulak apa-apa penerangan yang dia berikan. Bagi yang nak ke sini lepas je ke Kuala Gula boleh ler lajak-lajak ke Bukit Merah Laketown untuk berhibur dan mandi-manda. Lokasinya dekat je so ala-ala menyelam sambil minum air heheh.

Kuala Kurau pula terletak di dalam Daerah Kerian, Negeri Perak merupakan sebuah pekan yang terletak di pinggir Sungai Kurau dengan persekitaran perkampungan nelayan dan petani. Persekitaran desa dengan aktiviti industri desa dan kraftangan di samping aktiviti berkaitan perikanan seperti pendaratan hasil laut, memproses belacan dan ikan kering, ternakan ikan dalam sangkar dan ternakan udang telah menjadi aset pelancongan di sini. Kawasan pinggir pantai Kuala Kurau juga amat terkenal sebagai kawasan ternakan kerang.

Kalau nak ikut sejarahnya ada orang-orang tua dulu kala ceritakan bahawa ianya dibuka sekitar tahun 1800 dahulu. Namun setakat ni beluma da tarikh sebenar mengenainya. Ia dikatakan bermula dari penghijraan beberapa keluarga melayu Perak yang meneroka kawasan ini untuk bersawah dan menangkap ikan. Maka bermula dengan itu sejak dari hari ke sehari Kuala Kurau di datangi pendatang dari pelbagai kaum dan tempat. Kini peratusannya lebih dikuasai oleh penduduk berbangsa cina.



Di zaman penjajahan Inggeris, Kuala Kurau dan sekitarnya diteroka dengan pesatnya untuk dijadikan ladang kelapa dan tebu. Orang-orang India dibawa masuk untuk bekerja di ladang dan orang-orang Cina datang membuka perniagaan dan menjalankan perdagangan. Kuala Kurau semakin maju sehingga penjajah Inggeris menjadikannya sebagai seuah pelabhan import dan eksport yang lengkap degna pejabat dan pegawai-pegawai kastamnya (jabatan Syahbandarm, Kuala Kurau). Terbitnya nama Kuala Kurau ni adalah gabungan dua perkataan iaitu Kuala kerana kedudukannya di muara sungai dan Kurau pula adalah sejenis nama ikan yang masyhur dan amat banyak terdapat dalam sungai tersebut suatu masa dulu.
Jika ingin melihat kehidupan nelayan, menyusuri sungai Kurau adalah langkah yang paling baik. Kampung Nelayan, Kampung Tok Ngah dan Kampung Raja Bashah boleh dilawati sepanjang persisiran Sungai Kurau. Sejarah pelabuhan Sungai Kurau yang tidak dibukukan turut berupaya menjadi aset utama pelancongan di Kuala Kurau. Elemen-elemen pelabuhan dapat dilihat di sini seperti papan tanda had pelabuhan, tempok dan pelantar konkrit (sebahagian sudah dirobohkan) dan laluan keretapi (sumber lisan) dan bangunan-bangunan lama di Pekan Kuala Kurau
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved